Mercedes-Benz A-klasse | Nieuw: facelift 2023

afentoe zei:
Eindelijk lijkt Mercedes-Benz weer te weten hoe de achterkant van een sedan eruit hoort te zien, op dat vlak vind ik deze A-Klasse heel veel beter geslaagd dan de huidige C; E; S; ...

Ik vind de achterkant juist niet sterk qua vormgeving, de achterlichten zijn veel te inwisselbaar. De C, E en S zijn veel herkenbaarder, van verre kun je zien dat er een Mercedes voor je rijdt.

69f6c3a0-mercedes-benz-a-class-sedan-45.jpg

Mercedes-Benz-C-Class-2015-1280-52.jpg

Dat is bij BMW of Audi ook het geval. Maar is het niet belangrijker dat een auto als merk herkenbaar is, en niet kan worden aangezien voor een ander merk?

BENZine zei:
Dat is bij BMW of Audi ook het geval. Maar is het niet belangrijker dat een auto als merk herkenbaar is, en niet kan worden aangezien voor een ander merk?

Wellicht. Maar ik denk niet dat zo'n 'afhangende' kont had gepast bij het ontwerp van de A-sedan. Dat staat wel mooi bij de meer gestrekte lijnvoering van de C, E ,CLS, en S. De A-klasse heeft een gedrongen silhouet, daar past zo'n rechte kont bij.

BENZine zei:
afentoe zei:
Eindelijk lijkt Mercedes-Benz weer te weten hoe de achterkant van een sedan eruit hoort te zien, op dat vlak vind ik deze A-Klasse heel veel beter geslaagd dan de huidige C; E; S; ...
Ik vind de achterkant juist niet sterk qua vormgeving, de achterlichten zijn veel te inwisselbaar. De C, E en S zijn veel herkenbaarder, van verre kun je zien dat er een Mercedes voor je rijdt.

Met die tweede zin ben ik het eens. Het design van die modellen is zeer structureel/constant/consequent/... te noemen. Heel herkenbaar maar ik vind die merkstijl structureel/constant/consequent/... niet mooi, dat is alles wat ik zeg. ;)

[D2] zei:
BENZine zei:

Wellicht. Maar ik denk niet dat zo'n 'afhangende' kont had gepast bij het ontwerp van de A-sedan. Dat staat wel mooi bij de meer gestrekte lijnvoering van de C, E ,CLS, en S. De A-klasse heeft een gedrongen silhouet, daar past zo'n rechte kont bij.

Daar heb je gelijk in. Het is ook een heel ander soort auto dan de C/E/S -Klasse en als geheel klopt de A Sedan wel. De vorm van de koplampen is ook zo'n element, dergelijke "booskijkers" passen prima op deze auto of op een sportieve CLS, maar zouden misstaan op een E of een S. Die hebben dat ook niet nodig om zelfverzekerd "de wereld in te kijken".

Mijn exemplaar is er vandaag ook eindelijk geraakt, nog een weekje wachten en ik ben aan het rijden :D(y)

15f9m8dE-1532612366-184473916d45ae9253418912dcf9c4a9.jpg

15f9m8dE-1532612436-236cee2e0703b8aa977528846ca625a1.jpg

15f9m8dE-1532612469-49b30c0777347eaa80e61697c4d4dc3f.jpg

15f9m8dE-1532612496-d8d1470ca2a53aab1c440253de49fbac.jpg

Nice carl1! Looking good.
Voor mij nog paar weekjes wachten totdat hij bij de dealer arriveert (september)

Nee, een 1.3.
En een C200 is tegenwoordig een 1.5 met elektromotortje, een E200 is (nog steeds) een 2.0

Rivanov zei:
Voor mij nog paar weekjes wachten totdat hij bij de dealer arriveert (september)

Thx Rivanov! Voor jou begint het nu eveneens stilaan af te korten :)

Vandaag ook te horen gekregen dat wie vandaag bestelt al moet wachten tot februari.

carl1 zei:
Rivanov zei:

Thx Rivanov! Voor jou begint het nu eveneens stilaan af te korten :)

Vandaag ook te horen gekregen dat wie vandaag bestelt al moet wachten tot februari.
Jep. Ben ook superblij dat die van mij juist van November naar September is vervroegd. :)

BENZine zei:

lol de achterlampen van de C/E/S zijn nauwelijks te onderscheiden. MB draaft daarin echt door. Van voren is de E overigens wel makkelijk te herkennen want die ziet er een stuk blijer uit dan een C of S

BENZine zei:

Ik ben benieuwd wat daar belangrijk aan kan zijn....behalve dat het voor de buurman duidelijk is dat je je een Mercedes kan veroorloven.
Voor de rest het dat totaal geen beekenis: ik wil een auto die er leuk uitziet en ik weet bij welk merk ik hem gekocht heb. Dat merk, het model soms ook,bepaalt de kwaliteit die ik mag verwachten: rijkaliteiten, verbuik, comfort.
Dat die wagen op zijn grote of kleine broer lijkt, daar koop je voor de rest geen sikkepit voor.

Bird Nerd zei:
BENZine zei:

lol de achterlampen van de C/E/S zijn nauwelijks te onderscheiden. MB draaft daarin echt door. Van voren is de E overigens wel makkelijk te herkennen want die ziet er een stuk blijer uit dan een C of S

Er zit verschil in de vorm van de achterlichten, een beetje kenner ziet de verschillen maar een niet-autokenner ziet dat niet. Net als bij BMW, daar lijken de achterlichten van de 3 en de 5 ook heel veel op elkaar. Aan de voorkant zijn de koplampen van C/E/S bijna gelijk vormgegeven, maar zit het verschil in de LED-strips (die altijd branden). De C heeft 1 LED-strip, de E 2 (en daarmee het traditionele "Vier-Augen-Gesicht" ) en de S heeft 3 strips in de koplampen. Dat een E dus "blijer" zou kijken dan een C of een S slaat nergens op.

Eigenlijk is het net als in de jaren 80/90, toen moest je de horizontale strepen in de grill tellen om een 190 van een W124 te onderscheiden.

@ Carl1: Mooie A-Klasse, daar zal je vast een hele fijne auto aan hebben. En zilver is altijd goed op een Mercedes, vooral met het AMG-pakket komen alle details dan beter tot hun recht dan bij een donkere kleur.

iDS zei:
BENZine zei:

Ik ben benieuwd wat daar belangrijk aan kan zijn.....

Merk-identiteit. Heel belangrijk voor een automerk. Een BMW moet herkenbaar zijn als BMW, een Mercedes als een Mercedes enz. Anders krijg je dat merken gaan zwalken qua design, zoals bijvoorbeeld Citroen. Die gooien om de paar jaar het hele design weer overboord en over een andere boeg. Mensen kiezen dan niet meer voor het merk, maar voor een bepaald design als hen dat toevallig aanstaat. En heeft Ford een paar jaar later een net iets leuker modelletje dan kiezen ze daar net zo makkelijk voor.

Bij merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz zijn veel klanten nog trouw aan hun merk, bij de meeste andere merken is dat al lang niet meer zo. Volgens mij heeft dat alles met identiteit te maken.

BENZine zei:
iDS zei:
BENZine zei:

Ik ben benieuwd wat daar belangrijk aan kan zijn.....

Merk-identiteit. Heel belangrijk voor een automerk. Een BMW moet herkenbaar zijn als BMW, een Mercedes als een Mercedes enz. Anders krijg je dat merken gaan zwalken qua design, zoals bijvoorbeeld Citroen. Die gooien om de paar jaar het hele design weer overboord en over een andere boeg. Mensen kiezen dan niet meer voor het merk, maar voor een bepaald design als hen dat toevallig aanstaat. En heeft Ford een paar jaar later een net iets leuker modelletje dan kiezen ze daar net zo makkelijk voor.

Bij merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz zijn veel klanten nog trouw aan hun merk, bij de meeste andere merken is dat al lang niet meer zo. Volgens mij heeft dat alles met identiteit te maken.

De drie meest loyale merken, waar dus de meeste herhaalaankopen gedaan worden:

1 Ford 61.2% of repeat buyers
2 Mercedes-Benz 57.7% of repeat buyers
3 Toyota 54.4% of repeat buyers

Ja, Ford wereldwijd bedoel je dan. Dat komt dan door de F150, 's werelds meest verkochte automodel. Europese cijfers zullen er heel anders uitzien.

Er zit verschil in de vorm van de achterlichten, een beetje kenner ziet de verschillen maar een niet-autokenner ziet dat niet

Precies. Daarom zei ik "nauwelijks te onderscheiden". Bij MB vind ik dat echt wel een partij meer op elkaar lijken dan bij BMW en Audi (en ja die lijken ook aardig op elkaar natuurlijk)

Bird Nerd zei:
Er zit verschil in de vorm van de achterlichten, een beetje kenner ziet de verschillen maar een niet-autokenner ziet dat niet

Precies. Daarom zei ik "nauwelijks te onderscheiden". Bij MB vind ik dat echt wel een partij meer op elkaar lijken dan bij BMW en Audi (en ja die lijken ook aardig op elkaar natuurlijk)

Tuurlijk ….

f30_16.jpg

35eb2464e4_BMW-5-Serie-G30-106.jpg

Net als bij Benz: voor een kenner te onderscheiden, voor een leek absoluut niet.

Op zich heeft Nerd wel een punt. De C, E en S klasse lijken behoorlijk op elkaar. Voorzijde is makkelijker te herkennen aan de DRL (1 streep is C, 2 is E en 3 is S).

MB-1-620x350.jpg

Tuurlijk ….

lol ik wist dat je met foto's zou komen om je punt te maken. Ja zoals ik al zei lijken de BMW's ook op elkaar. 5-serie achterlampen zijn trouwens een heel stuk groter en 7-serie duidelijk anders. Bij MB is zelfs de vorm vrijwel hetzelfde.

Mercedes-Benz-C-Class-2015-1024-52.jpg

Mercedes-Benz-E-Class-2017-1024-3e.jpg

Mercedes-Benz-S-Class-2014-1024-79.jpg

Bij Mercedes lijken juist de C en de S het meeste op elkaar (belijning zijkant, vorm achterlichten en achterklep), maar die kun je door het formaat gemakkelijk uit elkaar houden. De E heeft een andere belijning over de flank, anders gevormde achterklep en plattere achterlichten, en van opzij is de E door z'n grotere lengte veel beter in balans dan de C.

Maar ik ben ook van mening dat er wel iets meer verschillen hadden mogen zijn. Gelukkig zijn het alle 3 mooie auto's dus wat dat betreft prima dat ze op elkaar lijken ;):)

Nu maar weer terug naar de A-Klasse …?

BENZine zei:
Ja, Ford wereldwijd bedoel je dan. Dat komt dan door de F150, 's werelds meest verkochte automodel. Europese cijfers zullen er heel anders uitzien.
F150 of niet: 2 van de drie merken hun 'merkidentiteit' is dus niet gebaseerd op uiterlijk vertoon. Mercedes heeft trouwens ook andere kwaliteiten dan het uiterlijk van haar wagens (dat per generatie ook sterk kan evolueren).
Dat onderschrijft mijn stelling dat niet de merkidentiteit belangrijk is, wel hetgeen waarvoor een merk staat. Bij Citroën was dat jarenlang vooruitstrevende vormgeving met een erg comfortabel onderstel en een luxe interieur (voor de grote modellen dan).
Het wijzigen van het uiterlijk is dan zelfs bijna een conditio sine qua non voor de verkoop.
De merktrouw bij Mercedes, en zeker Toyota, is dan ook helemaal niet aan het uiterlijk gebonden, wel aan de kwaliteiten waar het merk voor staat.

iDS zei:
De merktrouw bij Mercedes, en zeker Toyota, is dan ook helemaal niet aan het uiterlijk gebonden, wel aan de kwaliteiten waar het merk voor staat.

Daar hebben we de alwetende IDS weer.... Niet waar dus, een Mercedes wordt (naast de kwaliteiten) ook zeker wel gekocht vanwege een aansprekend en herkenbaar uiterlijk. En ik kan het weten, heb net (na 3 BMW's) een nieuwe E-Klasse gekocht omdat het huidige model mij aanspreekt en het vorige model veel minder.

carl1 zei:
Mijn exemplaar is er vandaag ook eindelijk geraakt, nog een weekje wachten en ik ben aan het rijden :D(y)

15f9m8dE-1532612366-184473916d45ae9253418912dcf9c4a9.jpg

15f9m8dE-1532612436-236cee2e0703b8aa977528846ca625a1.jpg

15f9m8dE-1532612469-49b30c0777347eaa80e61697c4d4dc3f.jpg

15f9m8dE-1532612496-d8d1470ca2a53aab1c440253de49fbac.jpg

Stoer apparaat :cool:! Heb net ook een bestelling geplaatst, bijna dezelfde configuratie behalve de kleur, pano en diesel..

Mercedes A180d Business Solution AMG 7G-DCT
Kleur: Jupiterrood

Paketten:
- AMG Line interieur
- Business Solution AMG exterieur
- Parkeerpakket met achteruitrijcamera
- Spiegelpakket
- Advantage Pack (7" scherm achter het stuur en 10" multimediascherm)
- Licht- en zicht pakket

Exterieur:
- Privacy glas, zijruiten achter + achterruit
- Panorama schuifdak
- High Performance LED koplampen

Interieur:
- AMG Vloermatten
- Automatische aircoconditioning THERMOTRONIC
- Sportstoelen voor (leder/alcantara)
- Stoelverwarming voor
- DAB+ radio
- Multifunctioneel AMG stuurwiel incl. schakelpeddels

BENZine zei:
@ Carl1: Mooie A-Klasse, daar zal je vast een hele fijne auto aan hebben. En zilver is altijd goed op een Mercedes, vooral met het AMG-pakket komen alle details dan beter tot hun recht dan bij een donkere kleur.

Thx! Jij ook veel plezier met de prachtige E Class :)(y)

VAG2MAX zei:
Stoer apparaat :cool:! Heb net ook een bestelling geplaatst, bijna dezelfde configuratie behalve de kleur en diesel..

Paketten:
- AMG Line interieur
- Spiegelpakket
- Licht- en zicht pakket

Exterieur:
- Panorama schuifdak

Interieur:
- AMG Vloermatten
- Stoelverwarming voor
- DAB+ radio

Thx! Mooie configuratie (y)

Wanneer levering? Gisteren vernomen dat het ondertussen al februari is, wel in België. Voor Nederland heb ik geen idee.

Bird Nerd zei:
Hij heeft het juist over mensen die merktrouw zijn... daar val jij dus niet onder :rolleyes:

Jazeker wel, heb ook al 6,5 jaar een Mercedes, en in het verleden ook meerdere Benzen gehad :rolleyes:

Bird Nerd zei:
Hij heeft het juist over mensen die merktrouw zijn... daar val jij dus niet onder :rolleyes:
Klopt, het gaat niet over wie eens een wagen van een bepaald merk koopt omdat hij het een leuk model vindt, het gaat over wie wagen na wagen van hetzelfde merk koopt. Dat doe je voor de itrinsieke waarden van het merk die je bevallen. Ik kan hele reeksen MBs aanduiden die je zeker niet omwille van hun uiterlijk zou kopen en die toch het omwille van het kwaliteitsimago van het merk goed gedaan hebben.

carl1 zei:
VAG2MAX zei:
Stoer apparaat :cool:! Heb net ook een bestelling geplaatst, bijna dezelfde configuratie behalve de kleur en diesel..

Paketten:
- AMG Line interieur
- Spiegelpakket
- Licht- en zicht pakket

Exterieur:
- Panorama schuifdak

Interieur:
- AMG Vloermatten
- Stoelverwarming voor
- DAB+ radio

Thx! Mooie configuratie (y)

Wanneer levering? Gisteren vernomen dat het ondertussen al februari is, wel in België. Voor Nederland heb ik geen idee.

De levering staat nu voor oktober gepland. Ben heel benieuwd. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n Mercedes persoon, maar kon gewoon niet om de A heen. In vergelijking met de andere twee duitsers (A3 welke ik nu rij en de BMW1) was de A stukken goedkoper in de lease en veel meer bij de tijd.

Ik ben tijdens het bestellen één ding vergeten te vragen en denk dat ik hier eerder antwoord heb dan bij mijn verkoper die op vakantie is :). Weten jullie wat er qua audio meegeleverd wordt met de A business solution amg met dab+? Hoeveel speakers, sub etc.

VAG2MAX zei:
Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n Mercedes persoon, maar kon gewoon niet om de A heen. In vergelijking met de andere twee duitsers (A3 welke ik nu rij en de BMW1) was de A stukken goedkoper in de lease en veel meer bij de tijd.

Geldt momenteel sowieso voor Mercedes-Benz, ook de C en de E zijn momenteel auto's waar je niet omheen kunt. Nederlanders moeten daar blijkbaar nog aan wennen (zijn veel meer Audi- en BMW-georiënteerd), maar o.a. in Duitsland zie je de C en E echt veel meer rijden dan 3, A4, 5 of A6.

VAG2MAX zei:
Ik ben tijdens het bestellen één ding vergeten te vragen en denk dat ik hier eerder antwoord heb dan bij mijn verkoper die op vakantie is :). Weten jullie wat er qua audio meegeleverd wordt met de A business solution amg met dab+? Hoeveel speakers, sub etc.
Ik kan het je over enkele weken vertellen als ik de mijne in ontvangst neem. ;)

Als het dezelfde speakers zijn als in de E-Klasse dan klinkt het heel goed. In mijn vorige auto (BMW F11) had ik Hifi Professional, maar de standaard luidsprekers in de E klinken zowaar beter!

Ik vind het een mooi ding. Zou hem zelfs overwegen met dat Renaultdieseltje erin, de automaat compenseert gevoelsmatig het gebrekkige vermogen (en misschien ga ik er wel rustig van rijden :) ). En de auto heeft een hoop ander lekkers te bieden.

Ben benieuwd of er een estate van komt. Die kon wel eens van alle modellen er het best gebalanceerd uit komen te zien.

MHLL zei:
Wel jammer dat die kleur niet komt. Vond hem wel tof en lekker onderscheidend.

Het aantal kleuren is op dit moment zeer beperkt. De keuze nu is twee tinten zwart en wit, een aantal grijs tinten en rood.. Vandaar mij keuze voor rood :p. De dealer wist mij te vertellen dat er einde dit jaar meer kleuren beschikbaar komen o.a. blauw.

Terug
Bovenaan