Lancia Ypsilon

Op zich valt het allemaal wel mee, het vermogen (P) dat je nodig hebt voor een bepaalde snelheid te rijden met je auto heeft een paar variabelen, waarbij de snelheid (meter per seconde) tot de derde macht bepalend is. De Cw van een voertuig staat vast, evenals het oppervlak van de keeldoorsnede van de auto. ρ is de luchtdichtheid (massa) van 1 m3 lucht. (die kan wat verschillen per hoogte en bij andere temperaturen. Voor de luchtweerstand geldt dus: P = 0.5 * Cw * A * ρ * v³
Daarnaast heb je nog rolweerstand, maar die is redelijk constant met de snelheid. Kleine autootjes hebben vaker een lagere Cw waarde dan grotere. Een rechte achterzijde maakt hier ook uit Bijvoorbeeld: Een Ford Fiesta (van MCW) zit met Cw rond de 0.33, mijn Tesla M3 op 0.225. De keeldoorsnede is niet makkelijk voorhanden, maar stel breedte x hoogte x 80% (voor de ruimte onder de auto en de afrondingen van het dak etc): Om 100 km per uur te rijden is het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen voor de Fiesta 12.8 pk en voor de Model 3 9 pk. Bij 150 km/u is dat respectievelijk 43 pk voor de Ford en 30 pk voor de Tesla. Voor de Ypsilon , Cw van 0.31, geldt 12 pk en 40 pk.....Dus harder rijden vreet vermogen, vooral als de Cw x A hoger is.

Laatst bewerkt:
Op zich valt het allemaal wel mee, het vermogen (P) dat je nodig hebt voor een bepaalde snelheid te rijden met je auto heeft een paar variabelen, waarbij de snelheid (meter per seconde) tot de derde macht bepalend is. De Cw van een voertuig staat vast, evenals het oppervlak van de keeldoorsnede van de auto. ρ is de luchtdichtheid (massa) van 1 m3 lucht. (die kan wat verschillen per hoogte en bij andere temperaturen. Voor de luchtweerstand geldt dus: P = 0.5 * Cw * A * ρ * v³
Daarnaast heb je nog rolweerstand, maar die is redelijk constant met de snelheid. Kleine autootjes hebben vaker een lagere Cw waarde dan grotere. Een rechte achterzijde maakt hier ook uit Bijvoorbeeld: Een Ford Fiesta (van MCW) zit met Cw rond de 0.33, mijn Tesla M3 op 0.225. De keeldoorsnede is niet makkelijk voorhanden, maar stel breedte x hoogte x 80% (voor de ruimte onder de auto en de afrondingen van het dak etc): Om 100 km per uur te rijden is het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen voor de Fiesta 12.8 pk en voor de Model 3 9 pk. Bij 150 km/u is dat respectievelijk 43 pk voor de Ford en 30 pk voor de Tesla. Voor de Ypsilon , Cw van 0.31, geldt 12 pk en 40 pk.....Dus harder rijden vreet vermogen, vooral als de Cw x A hoger is.
Met je eens Piet maar variabelen voor een EV en ICE liggen net iets anders waarbij de EV in bepaalde situaties meer verbruikt dan een ICE.

Constante snelheid: De weerstand van een auto wordt bepaald door de rolweerstand, een redelijke constante, en de luchtweerstand. Die geeft bij 150 km/u voor de Tesla M3 die 30 pk en voor de Lancia 40 pk. Dat zal nooit veranderen. Bij acceleratie wordt het wat anders. Als je, zoals in mijn Tesla iets van 350 pk (=257kW) voluit laat gaan zal m'n batterij in een minuutje of 25 leeg zijn. Stel je rijdt met een 310 pk benzinemotor (Audi S3) volgas, dan gaat er ook zo'n 95 liter benzine per uur doorheen en ben je ook leeg binnen 35 minuten, Dus waar verbruikt een EV meer dan een ICE?

Ik bedoel te zeggen dat boven de 110 km/h het verbruik harder stijgt bij een EV dan bij een ICE uitzonderingen daargelaten.

Die ervaring heb ik niet. Mijn EV begint pas bij 130-150km/h veel te verbruiken. Over welke Ev heb je het, Cardwriter?

Hoewel ik auto's had van >2x z'n pk, vind ik m'n 156pk Ypsilon ruim krachtig genoeg. Omdat het koppel altijd volledig ter beschikking staat, kun je bliksemsnel inhalen. Nòg meer vermogen kun je m.i. alleen voor de sensatie willen. Is OK by me, maar hoeft voor mij niet...
Verder beviel het ons onmiddellijk dat hij bijzonder mooi ontworpen is, buiten en binnen. Dit is een wagen die exclusiviteit biedt, want je ziet 'm uiterst zelden, maar toch een zeer beproefde techniek heeft, vanwege z'n boers en zussen binnen Stellantis.
Ik heb uiteraard diverse reviews/testverslagen gelezen. Zo las ik dat one pedaal drive niet mogelijk zou zijn, want dat hij niet tot volledige stop komt. Dit is fout. Ben je in cruise, dan stop hij wel degelijk, zonder de rem aan te raken. Maar ook ik was aanvankelijk geneigd om toch even de rem aan te tikken en dan ga je uit cruise en meteen ook uit one pedaal drive modus.
Ook las ik kritiek over het zgn. "trage" infotainment systeem. Na personalisering doet dit alles wat we willen, én snel.

Lancia Ypsilon Rally6

IL20250701135341-YPSILONRALLYRACING-1-scaled-700x700.jpg

Om aan de technische eisen van deze categorie te voldoen, is deze Ypsilon HF Racing uitgerust met een 3-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 1,2 pk en 145 Nm koppel.

Pffff bijzonder

Bijzonder misschien niet, maar wel ideaal voor beginnende rallycrossers. Die moeten geen fortuinen meer uitgeven om ervaring te kunnen opdoen:

What is Rally6?
Rally6 sits below Rally5 in the FIA’s rally classification, creating a cost-effective category primarily aimed at national and regional championships. These cars are built from standard production models, featuring minimal modifications that focus on safety and reliability rather than performance enhancements. The main goal is to create a level playing field where driving skill takes precedence over expensive engineering.

Om aan de technische eisen van deze categorie te voldoen, is deze Ypsilon HF Racing uitgerust met een 3-liter driecilinder turbomotor met een vermogen van 1,2 pk en 145 Nm koppel.

Pffff bijzonder
145 pk en 240 Nm koppel volgens de (oorspronkelijke) Franstalige versie van het artikel.

Bijzonder misschien niet, maar wel ideaal voor beginnende rallycrossers. Die moeten geen fortuinen meer uitgeven om ervaring te kunnen opdoen:

What is Rally6?
Rally6 sits below Rally5 in the FIA’s rally classification, creating a cost-effective category primarily aimed at national and regional championships. These cars are built from standard production models, featuring minimal modifications that focus on safety and reliability rather than performance enhancements. The main goal is to create a level playing field where driving skill takes precedence over expensive engineering.
Beetje in de spirit van de Cinquecento Trofeo van weleer. Toen heel populair qua sport en nog beter voor de verkopen van het model destijds.

Ik zag van de week een HF op de snelweg. Ziet er leuk uit, maar wel erg weinig onderscheid tov een normale Ypsilon.

Ik hou juist wel van die ingetogen sportiviteit, zonder dat het te overdreven is. Doet me een beetje denken aan de eerdere Clio RS'en.

Die hadden andere bumpers ten minste. Hier is het goed kijken naar de inlets van de voorbumper...

Dat is afschrijven, van bijna 40.000 euro catalogusprijs minder dan een jaar geleden, naar dik 25.000 euro nu, met 5.000 km op de teller, autsjjj...!
lancia-y-psilon-ypsilon-edizione-cassina-limitata-51-kwh-3-fase-navigatie-hub-massage-adaptive-cruis.jpg

Maar goed, vergelijkbare elektrische Jeep Avengers, Fiat 600e, Peugeot e208's en Opel Corsa electric's schrijven net zo hard, zo niet nog harder, af.

Laatst bewerkt:
^^ Goed voor de post afschrijvingskosten voorraad gebruikt ;)

Nu ja, de dealer zal er ook niet 40 mille voor hebben betaald, dus de netto afschrijving zal iets minder heftig zijn, denk ik.

Dat is afschrijven, van bijna 40.000 euro catalogusprijs minder dan een jaar geleden, naar dik 25.000 euro nu, met 5.000 km op de teller, autsjjj...!
lancia-y-psilon-ypsilon-edizione-cassina-limitata-51-kwh-3-fase-navigatie-hub-massage-adaptive-cruis.jpg

Maar goed, vergelijkbare elektrische Jeep Avengers, Fiat 600e, Peugeot e208's en Opel Corsa electric's schrijven net zo hard, zo niet nog harder, af.
Ik zie ook Audi's A8's van 2024 met 13.000 km voor € 45.000 onder de nieuwprijs aangeboden worden....

Wat een onnozele discussie zeg. Alsof het een enkele koper pok maar iets interesseert wat ie weegt.

Gave uitvoering, maar, ik zou voor de Alpine A290 gaan. Die zit afh. van de uitvoering zowat in hetzelfde segment qua prijs en de ruimte hebben wij toch niet nodig.
Hopelijk raken de Ypsilon verkopen wat op dreef want frequent zie ik ze niet in de grootstad waar ik werk (Antwerpen).

Terug
Bovenaan