Lancia Ypsilon

Dat de Ypsilon een flop is en dat alle promoties niks hebben uitgehaald
Ik heb een Ypsilon nog helemaal niet gezien hier op de weg. Ik zit toch regelmatig op de A4 en A44 enzovoort. Wel voor het eerst de nieuwe C3 gespot op de A4 bij het brugrestaurant.

Ik ben een keer een tiental nieuwe Ypsilons op een industrieterrein in de havens van Amsterdam tegengekomen. Denk dat ik daarmee de helft van alle rondrijdende exemplaren in Nederland heb gezien.

Rally Regione Piemonte

2646946-5jlpeg66fy-whr.jpg

2646964-9k1r195w3x-whr.jpg
2646967-nikv2xrsme-whr.jpg
2646970-s4thqu21hh-whr.jpg
2646976-88udxhuntn-whr.jpg
2646982-ptrvgw8a97-whr.jpg
2646991-rsk1h9m7a9-whr.jpg
2646994-etm9x3m8my-whr.jpg
2647000-baw32xbd32-whr.jpg
2647006-k0ga42b3jf-whr.jpg
2647012-ayxepl6cuy-whr.jpg
2646961-9p9oc8b646-whr.jpg
Wat zijn die Delta Integrales toch een tijdloze rally-schoonheden! :D

Rally Regione Piemonte

2646946-5jlpeg66fy-whr.jpg

2646964-9k1r195w3x-whr.jpg
2646967-nikv2xrsme-whr.jpg
2646970-s4thqu21hh-whr.jpg
2646976-88udxhuntn-whr.jpg
2646982-ptrvgw8a97-whr.jpg
2646991-rsk1h9m7a9-whr.jpg
2646994-etm9x3m8my-whr.jpg
2647000-baw32xbd32-whr.jpg
2647006-k0ga42b3jf-whr.jpg
2647012-ayxepl6cuy-whr.jpg
2646961-9p9oc8b646-whr.jpg

Daar zijn ook bewegende beelden van gepubliceerd door Lancia op hun YT-kanaal.

Lijkt er trouwens een beetje op in het kijkje op de achterwielophanging (0:41) dat de rallyversie (Rally4 HF) een minder geavanceerde achterwielophanging krijgt dan de HF voor op de openbare weg, een hooguit verzwaarde uitvoering van het standaard torsie-asje. Of kregen alleen de 4wd's op CMP de geavanceerdere achterwielophanging? Ik dacht dat iig van de (fwd) Abarth 600 beelden waren verschenen van de geavanceerdere ophanging achter?

Laatst bewerkt:
4e dus. En daarboven 208-jes. Dus de rebadge 208 stond niet op het podium. Idd niet echt het vermelden waard.
Sociale netwerken (en dus ook het Autoweek-forum),een vruchtbare bodem voor vernietigende opmerkingen en overhaaste oordelen, staan meer dan eens vol met sarcastische observaties en vernietigende kritiek. Veel "liefhebbers" verwachten namelijk een onmiddellijk succes in het Rally4 kampioenschap én als het kan ook een terugkeer naar het WRC.
Tijdens een persconferentie in Alba wou CEO Luca Napolitano daarop reageren: "Ik heb alles gelezen", verklaarde hij, "en ik begrijp de frustratie degenen die Lancia graag in het wereldkampioenschap willen hebben, en diep van binnen willen wij dat ook. Maar we moeten stap voor stap te werk gaan, met concrete inzichten en realisme." Napolitano benadrukte dat het doel op de lange termijn nog steeds een mogelijke terugkeer naar het Wereldkampioenschap Rally is, maar dat er eerst een solide basis moet worden gelegd. Een “geleidelijke, pragmatische en bescheiden” aanpak, die ook wordt gedeeld door Miki Biasion , rallylegende en tweevoudig wereldkampioen, die vandaag de dag direct betrokken is bij de ontwikkeling van de race-Ypsilon. “Met Luca en Eugenio Franzetti van Lancia Corse”, legde Biasion uit, “hebben we de juiste formule gekozen om op een geloofwaardige manier terug te keren, de aandacht te trekken zonder overdreven verwachtingen te scheppen."
(bron: clubalfa.it)

Laatst bewerkt:
De eerste officiële race van de Trofeo Lancia vond dit weekend plaats op Sicilië.

2660332-gxur9d7hcx-whr.jpg

2660380-d9dxklmf6y-whr.jpg

Naast die video (hier geherpost voor SM-cookieweigeraars) zijn er ook een aantal afzonderlijke shorts gepost van de afzonderlijke dagen
en een vooruitblik een dag tevoren. Wel even je scherm 90° kantelen, ze zijn in portretmodus :cautious:

Ze zetten toch stevig in op rallies en deze aparte trofee-reeks daarin voor promotiedoeleinden. Of het ook gaat helpen de verkoopcijfers op te krikken ... :unsure:
Misschien dat het de HF-uitvoering voor op de openbare weg gaat helpen (wel) een vliegende start te maken. Zou mooi bij die eerste foto passen, lijkt zo een beetje of ze daarop hopen ;)

Ik vind die rode trouwens wel een verademing tussen alle rally-witte. 't Is te hopen dat die kleur ook naar de HF straatversie gaat komen. Vond dat bij de Delta HF Integrales ook één van de beter passende kleuren, dus zou historisch ook verantwoord zijn :)

Vind de HF-neus sowieso net wat geslaagder dan de standaardneus.
Wel apart overigens dat de daarin zo kenmerkende DRL ontbreekt of uitstaat bij deze trofee-uitvoering :unsure:

De HF is inderdaad in nevelen gehuld. Niks geen teasers de laatste maanden. Ondertussen verkoopt conculega A290 zeer goed. Wel een presentatie van de Gamma door Napolitano van de week aan het personeel van Melfi. Dat weer wel.

Mei verkoop in het thuisland was laag: 640 st, -83% t.o.v. het oude model in Mei 2024.
Des te opmerkelijker dat het donor model, de 208, 3.700 maal over de toonbank ging.
#3 plek, HOOGSTE positie ooit in Italië.
.
Export loopt, maar het volume blijft beperkt.
Zolang Duitsland en Engeland niet mee doen zal dat amper verbeteren.
Mij m.n. een raadsel waarom DUI geen Yp verkoop heeft. Afwerkings issues?

Laatst bewerkt:
Tot nu toe nog geen Lancia Ypsilon in het echt tegengekomen, ten minste, het nieuwste model, zal ook wel een zeldzaamheid blijven, heb ik het idee.

Wie kent lancia dan ook nog? Zeker mensen die een dergelijk klein autootje kopen/leasen, zijn vooral starters? Net na hun studie? Die zijn begin 20,

Ik kwam onderstaand stukje tegen, het voelt toch wel een beetje als een dood paard om heel eerlijk te zijn. De verkopen zijn matig (en dan druk ik me postifief uit) . En toch wil ik als Lancia-fan toch de auto leuk vinden en gun hem een succes...

Export loopt, maar het volume blijft beperkt.
Zolang Duitsland en Engeland niet mee doen zal dat amper verbeteren.
Mij m.n. een raadsel waarom DUI geen Yp verkoop heeft. Afwerkings issues?
Waarom zou Lancia in vredesnaam moeten exporteren naar de Engeland en Duitsland? Dat zijn toch marginale markten? Alsof Italiaanse auto's op die markten groot zijn.... Dat zijn ze niet, en ook nooit geweest. Er waren tijden dat de Lancia afzet in Nederland groter was dan in het veel grotere Duitsland.....

EN wat denk je wat het kost om van de Ypsilon een rechts-gestuurde auto te maken? Voor die paar auto's? De Chrysler Ypsilon was ook een enorm succes, dat is natuurlijk al een paar jaar geleden en dit is natuurlijk een andere auto, maar toch..

Lancia Ypsilon, benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak worden overwogen om de verkoop te stimuleren​

Een variant van de Lancia Ypsilon met benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak zou binnenkort op de markt kunnen komen.
Francis Armenio
VanFrancis Armenio
29 mei 2025
Lancia Ypsilon

De verkoop van de nieuwe Lancia Ypsilon komt moeizaam op gang . Hoewel de vergelijking met de vorige generatie niet klopt, blijven de huidige cijfers, ondanks de beschikbaarheid van het model in heel Europa, onder de verwachtingen. Na jaren van afwezigheid op de Europese markt is de terugkeer van het merk nieuws voor zowel consumenten als het bedrijf zelf, maar het is nu al tijd om nieuwe strategieën te evalueren om de verkoop weer op gang te brengen. Een van de hypothesen betreft de introductie van een benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak.

Lancia Ypsilon, ook een versie met benzinemotor en handgeschakelde versnellingsbak?​

Lancia Ypsilon
Volgens de laatste geruchten overweegt Lancia een variant met een benzinemotor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak toe te voegen om de Ypsilon tegen een scherpere prijs aan te bieden, met als doel het aantal klanten uit te breiden. Een vergelijkbare oplossing werd enkele dagen geleden aangekondigd voor de nieuwe Fiat Grande Panda . Momenteel is de Ypsilon verkrijgbaar in een 1,2-liter MHEV-hybrideversie met automatische transmissie en in een 100% elektrische variant. De lancering van de sportieve Ypsilon HF staat eveneens gepland voor deze zomer , eveneens verkrijgbaar in zowel 100% elektrische als hybride configuratie.

De komst van modeljaar 2026 zou dus een keerpunt kunnen betekenen. Er wordt zelfs gesproken over een versie met een 1,2-liter benzinemotor en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs zou in dit geval onder de 20.000 euro kunnen zakken , en de 17.000-18.000 euro van de vorige generatie benaderen.
Lancia Ypsilon
Ondertussen werkt Lancia aan de nieuwe Ypsilon HF , terwijl de nieuwe Lancia Gamma naar verwachting in 2026 zijn debuut zal maken en zich zal positioneren als het vlaggenschip van het merk. Sommige analisten vrezen echter een flop vanwege de hoge prijs, wat het succes ervan zou kunnen beperken. Het valt nog te bezien of het merk de geruchten zal bevestigen en daadwerkelijk een toegankelijkere versie van de Ypsilon zal introduceren om zijn aanwezigheid op de Europese markt te versterken.

Bron

In nl zijn jullie het door de bpm wel gewend, prijzen van 30k + voor een b segment wagentje. In elk ander land is dat veel te duur, daar beginnen ze vanaf 16-17k. Daarom lopen al die kleine evtjes ook niet echt, die zijn gewoon veel te duur in vergelijk met een kleine ice.

Goh wie had dit nou niet verwacht.... Yp, Junior, DS8 en Gamma; allemaal hetzelfde lot. Gros heeft geen binding (meer) met Lancia Alfa en DS.

Wie kent lancia dan ook nog? Zeker mensen die een dergelijk klein autootje kopen/leasen, zijn vooral starters? Net na hun studie? Die zijn begin 20,
MG was ook 20 jaar van de Europese markt verdwenen, maar doet het nu wel aardig. Andere merken zijn zonder naamsbekendheid alsnog succesvol op de markt gekomen. Ik denk dat mensen prima binding willen met een Lancia of Alfa, maar niet met de omgebouwde 208 of zoveelste saaie crossover die ze proberen te slijten.

Zou ook helpen als ze een keertje reclame gingen maken voor de vergeten Stellantis-merken. Buiten de posts van sommige forumgebruikers heb ik nog nooit een Lancia-reclame gezien. Veel mensen zullen niet eens weten dat het merk nog bestaat.

"Waarom zou Lancia in vredesnaam moeten exporteren naar de Engeland en Duitsland? Dat zijn toch marginale markten? Alsof Italiaanse auto's op die markten groot zijn.... Dat zijn ze niet, en ook nooit geweest. Er waren tijden dat de Lancia afzet in Nederland groter was dan in het veel grotere Duitsland....."

Lancia neemt WEL de moeite om de Ypsilon naar BEL, SPA, NED en FRA te exporteren.
Waarom zou het dan 'in vredesnaam' NIET die auto in Europa's grootste markten ENG en DUI verkopen?
Die zijn juist alles behalve 'marginaal'.

Genoemde 4 markten nemen gezamelijk hooguit 300 st per maand af.
Daar zouden DUI en ENG boven zitten, m.n. DUI.

Vroeg of laat vindt verkoop in die 2 landen toch plaats: Delta en Gamma komen in 2026 en 2027

"EN wat denk je wat het kost om van de Ypsilon een rechts-gestuurde auto te maken?"

Tavares zij dank rijden er reeds honderduizenden rechtsgestuurde Corsa's en 208-en.
De Yp is een gepimpte 208 waardoor aanpassingen peanuts kosten.

Laatst bewerkt:
1. Peugeot, 31 punten 2. Lancia, 30 punten Niets zo persoonlijk als smaak en we juichen de terugkeer van Lancia van harte toe, dus alleen daarom al is het leuk dat de Ypsilon er is. Bekijken we de auto echter zo objectief mogelijk, dan is het moeilijk om de toegevoegde waarde ten opzichte van de 208 te zien. Het is weer eens wat anders, dat zeker, maar de Peugeot biedt voor net iets minder geld net wat meer keuze, oogt nog altijd fris en heeft nog een kwalitatief hoogstaander interieur ook.

Tavares zij dank rijden er reeds honderduizenden rechtsgestuurde Corsa's en 208-en.
De Yp is een gepimpte 208 waardoor aanpassingen peanuts kosten.
Als zo'n aanpassing echt peanuts gekost zou hebben, zou bijvoorbeeld ook de Renault Twingo van de eerste generatie (technisch verregaand op de toenmalige Clio gebaseerd), een auto die nota bene veel kansrijker was op de Britse markt, wel rechtsgestuurd gebouwd zijn. Idem voor de Lancia Ypsilon uit de jaren 90.

^^ ow ja, hebben de Britten de geneugten van de eerste generatie Twingo moeten ontberen? :oops::(

Ik kwam een paar weken geleden een nieuwe Ypsilon tegen in Apeldoorn. Nota bene op het kruispunt waar ooit, in een ver verleden, de officiële Lancia dealer gevestigd was.

Afgelopen donderdag een Alfa Junior gespot, in het kenmerkende rood.

Er wordt zelfs gesproken over een versie met een 1,2-liter benzinemotor en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs zou in dit geval onder de 20.000 euro kunnen zakken , en de 17.000-18.000 euro van de vorige generatie benaderen.
Dat gaat never nooit lukken in Nederland helaas.

Als zo'n aanpassing echt peanuts gekost zou hebben, zou bijvoorbeeld ook de Renault Twingo van de eerste generatie (technisch verregaand op de toenmalige Clio gebaseerd), een auto die nota bene veel kansrijker was op de Britse markt, wel rechtsgestuurd gebouwd zijn. Idem voor de Lancia Ypsilon uit de jaren 90.

Twingo I vs 2025 YP: andere tijden, andere eisen, andere bedrijfsvoering.
Los van de UK, de Duitse markt heeft voor Lancia het grootste potentieel en vergt geen aanpassingen.

I. Motor1: "Relaunch von Lancia in Deutschland wird verschoben (Update)"

II. ADAC: "Der neue Ypsilon wird in Deutschland Mitte 2025 an 25 deutsche Vertriebsstandorten, hauptsächlich in Großstädten und Ballungsgebieten in drei Versionen ausgeliefert: als Mildhybrid (74kW/100PS mit 48-Volt-Batterie), als Vollelektro-Version mit 115kW/156PS und einer 51-kW-Lithium-Ionen-Batterie ... "

25 verkooppunten = 100 tot 150 st per maand?

Laatst bewerkt:
Natuurlijk zal Lancia niet beschikbaar worden in Groot-Brittannie en dat hebben ze volgens mij ook nooit aangekondigd. Daar valt geen eer aan te behalen.
Wel bijzonder dat de Y zo slecht verkoopt in Italie. De auto is vanaf dezelfde prijs verkrijgbaar als bv een Yaris, maar die verkoopt beduidend beter.
Ik zie het dan ook somber in voor de Italiaanse merken. Alleen de Panda verkoopt nog redelijk, de rest verkoopt in de marge. Zonder een sterke thuisbasis kan je het wel vergeten.

Lancia Ypsilon met een Handbak, ik weet niet of dat verkoop zal stimuleren, veel mensen hebben liever een automaat.

Natuurlijk zal Lancia niet beschikbaar worden in Groot-Brittannie en dat hebben ze volgens mij ook nooit aangekondigd. Daar valt geen eer aan te behalen.
Wel bijzonder dat de Y zo slecht verkoopt in Italie. De auto is vanaf dezelfde prijs verkrijgbaar als bv een Yaris, maar die verkoopt beduidend beter.
Ik zie het dan ook somber in voor de Italiaanse merken. Alleen de Panda verkoopt nog redelijk, de rest verkoopt in de marge. Zonder een sterke thuisbasis kan je het wel vergeten.

Fiat's 'thuisbasis' is .... Brazilie.
Op die grote markt is het #1, met >500.000 st per jaar.

Mede daarom is Fiat het Stellantis merk met de meeste verkopen.

Laatst bewerkt:
De allergoedkoopste hybride uitvoering kost 19.999.- het oude model was er vanaf 14.5 geloof ik. 33% duurder dan het oude model is dan gewoon veel. Een yaris is kwalitatief natuurlijk veel beter, als particulier zou ik ook geen stellantis ding kopen.

De allergoedkoopste hybride uitvoering kost 19.999.- het oude model was er vanaf 14.5 geloof ik. 33% duurder dan het oude model is dan gewoon veel. Een yaris is kwalitatief natuurlijk veel beter, als particulier zou ik ook geen stellantis ding kopen.
Wel een enorm verschil in afmetingen tussen de oude en de nieuwe.... Niet helemaal vergelijkbaar, alleen de naam en 4 wielen.

"Fiat's thuisbasis is .... Brazilie."

*** Passage wegens "op de persoon" verwijderd. Dit is niet toegestaan - moderatie ***

Los van dat het hier over Ypsilon gaat, en niet over FIAT, is Brazilië niet de thuisbasis, dat is nog altijd Italië. Ik geloof meteen dat Brazilië de grootste afzet heeft, maar dat is toch echt wat anders.

" Lancia neemt WEL de moeite om de Ypsilon naar BEL, SPA, NED en FRA te exporteren.
Waarom zou het dan 'in vredesnaam' NIET die auto in Europa's grootste markten ENG en DUI verkopen?
Die zijn juist alles behalve
'marginaal'." (

En om nog even hierop terug te komen op de verkopen in Duitsland.... Italiaans is daar nooit echt heel succesvol geweest. Natuurlijk hebben bepaalde merken (of nee modellen) een redelijke afzet, maar voor Italiaans is het een moeilijke markt. (wat voor best veel merken of modellen geldt trouwens) Spanje, Frankrijk zijn voor Italiaanse merken vaak veel belangrijker, daar wordt inderdaad meer Lancia verkocht. Tenminste totdat ze daar van de markt zijn gehaald.

België en Nederland zijn kleine landen, dus als je die markt wil bedienen heb je maar een paar dealers nodig om een dealernetwerk uit te rollen, kost minder dus .

Maar dan Duitsland, ja dat is een grote markt, daar worden veel auto's verkocht. En dat Lancia daar 25 verkooppunten wil opzetten, dat geloof ik meteen. Maar die aantallen die jij denkt, gaan ze niet halen. Hippe steden, zoals Hamburg, Berlijn, ja daar zie ik wel wat verkopen ja. Mensen die Mini of Smart inruilen voor een Ypsilon. Of dat 100 per maand zijn, dat is vrij veel hoor.

Maar de wat minder hippe plaatsen, Bremen, Osnabrück, Keulen, Düsseldorf, Dresden en ga zo maar verder, daar haal je geen 100 tot 150 auto's in de maand hoor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Engeland zullen ze niet doen vanwege stuur aan de verkeerde kant. Lancia is al heel lang niet meer actief in de UK terwijl de ze dat op mainland nog wel waren.

Geen dealernetwerk meer, totaal niet zichtbaar in het straatbeeld (idem die 2 compacte Alfa’s), dan mag de auto nog zo goed / fraai aangekleed zijn met een leuk interieur en toffe kleuren hebben als optie, dan heb je een kip / ei probleem.
Je ziet ze niet rondrijden en blijkbaar maalt quasi niemand daarom, vergane glorie jammer genoeg.

Gezien het enorme aantal dealerwisselingen bij FCA en nu Stellantis weet niemand meer waar je zo'n ding kan halen. Wordt weer vanaf "de bodem" beginnen met opbouwen.... en dat voor die paar auto's. Komen toch naast de Opels of Peugeots te staan in een showroom. Sneu!

Engeland zullen ze niet doen vanwege stuur aan de verkeerde kant. Lancia is al heel lang niet meer actief in de UK terwijl de ze dat op mainland nog wel waren.
Waarschijnlijk niet omdat ze er te weinig verwachten te verkopen, want het stuur is niet het probleem omdat de gelijkwaardige Corsa er wel te koop is.

Waarschijnlijk niet omdat ze er te weinig verwachten te verkopen, want het stuur is niet het probleem omdat de gelijkwaardige Corsa er wel te koop is.
Dat de Corsa er met rechtse besturing is wil niet zeggen dat dat bij de Lancia zomaar even gefikst is. Zo moeten er voor linksrijdend verkeer bijvoorbeeld ook koplampen worden ontworpen die de andere kant op schijnen.
@Pietzoveel,
De links- en rechtsgestuurde Corsa's komen allemaal uit dezelfde fabriek in Spanje.

Dat de Corsa er met rechtse besturing is wil niet zeggen dat dat bij de Lancia zomaar even gefikst is. Zo moeten er voor linksrijdend verkeer bijvoorbeeld ook koplampen worden ontworpen die de andere kant op schijnen.
@Pietzoveel,
De links- en rechtsgestuurde Corsa's komen allemaal uit dezelfde fabriek in Spanje.
Natuurlijk moeten die aangepast worden, maar dat is klein geld in vergelijking met het stuur aan de andere kant.

Ik kan me vergissen, maar ben vrij zeker dat zowel bij de Xenons van mijn C4 GP en de 3 Touring dit een loutere softwareinstelling was.

Sommigen noemen Italpassion de pers, maar volgens mij is dat iets te veel eer, maar een fanblad is weer te negatief. Laten we het houden dat ze een roze bril ophebben op het gebied van de Italiaanse merken , dat is prima natuurlijk. Ze hebben soms best interessante stukken en nieuws:​

Dit is de prijs van de Lancia Ypsilon HF, de Alpine A290 (en Peugeot 208 GTi) killer​

Geplaatst op 18 juni 2025 om 08:11 uur·Geschreven door Alexandre Filluzeau
Advertentie
lancia-ypsilon-hf-1.jpg

Een jaar na de onthulling van de eerste beelden van zijn conceptauto , onthult Lancia eindelijk de productieversie van de Ypsilon HF. Deze sportieve elektrische stadsauto, die een emblematisch embleem uit de Lancia-geschiedenis draagt, lijkt nu al de grootste concurrent te worden van de Alpine A290 en de gloednieuwe Peugeot e-208 GTi. Sterker nog: hij overtreft hen op meerdere technische punten, en heeft bovendien een bijzonder scherpe prijs.

Een plek, een prijs, een belofte​

lancia-ypsilon-hf-11.jpg

De Lancia Ypsilon HF trapt zijn lanceringscampagne in Italië af met een reclamespotje, waar hij op 25 juni 2025 in de verkoop gaat. Maar het belangrijkste is onthuld in Spanje, waar hij geproduceerd wordt: de prijs. Met een prijs van € 41.519 speelt de Ypsilon HF in de hoogste klasse... en mikt hij rechtstreeks op de nieuwe Alpine A290 GT Performance en de elektrische 208 GTi, die onlangs werden onthuld tijdens de 24 uur van Le Mans.
Advertentie

Een indrukwekkend technisch blad​

lancia-ypsilon-hf-4.jpg

Onder zijn strakke uiterlijk verbergt de Ypsilon HF een 100% elektrische motor met een vermogen van 280 pk. Genoeg om de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden af te leggen. Ter vergelijking: de Alpine A290 GT Performance heeft 220 pk voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, terwijl de Alfa Romeo Junior Veloce een tijd van 5,9 seconden heeft.
lancia-ypsilon-hf-3.jpg

Maar Lancia stopte niet bij de specificaties. De Ypsilon HF is uitgerust met een Torsen-differentieel, net als de Junior Veloce of de Abarth 600e, voor optimale tractie. Hij profiteert ook van Alcon Motorsport-remmen, die een duurzame remwerking garanderen, en een verlaagd chassis met bredere spoorbreedte voor een scherpe wegligging. Kortom, hij voldoet aan alle eisen van een echte kleine sportwagen.
Advertentie

Een doordachte prijspositionering​

Met een prijs van € 41.519 is de Lancia Ypsilon HF bijna gelijkwaardig aan de Alpine A290 GT Performance, die € 41.700 kost, maar dan met 60 pk meer en betere prestaties. Hetzelfde geldt voor de Peugeot e-208 GTi, die als technisch neefje wordt gepresenteerd: de twee modellen delen hun platform, maar de Ypsilon accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden, vergeleken met 5,7 seconden voor de Franse auto.
lancia-ypsilon-hf-5.jpg

Wat de autonomie betreft, kunnen we, ook al heeft Lancia dit nog niet officieel bevestigd, rekenen op een waarde van 350 tot 360 km WLTP, wat ook het geval is bij de Peugeot en de Alpine.
Advertentie

Een echte concurrent voor de A290?​

lancia-ypsilon-hf-10.jpg

De grote vraag is nu: zullen klanten net zo gecharmeerd raken van deze Lancia Ypsilon HF als van de Alpine A290? Want op papier heeft de Italiaanse auto alles: vermogen, prestaties, boordtechnologie en een aantrekkelijke prijs.

Het valt nog te bezien of Lancia's charme standhoudt tegen de opkomst van Franse elektrische sportwagens. Eén ding is zeker: de strijd om volledig elektrische sportwagens is volop gaande.

"Sommigen noemen Italpassion de pers, maar volgens mij is dat iets te veel eer, maar een fanblad is weer te negatief"

Zoals de naam v/d site aangeeft gaat de content over Passie voor Ital(-iaanse) auto's.
Dus info over Toyota, BMW of Volvo vindt men er niet.

Ital Passion vergeet echter niet de vinger op de zere plek te leggen, zoals de slechte Yp verkoop in het moederland.
Slechts ca 650 st in Mei, na de ca 1050 van April. Om de tegenvallende verkoop aan te jagen, schrijft ID, gaat de prijs van een Ypsilon met maar liefst €5.000 omlaag. Lancia directie heeft zich qua prijsbeleid blijkbaar lelijk verkeken

Terug
Bovenaan