Pietzoveel
Asfaltkampioen
Op zich valt het allemaal wel mee, het vermogen (P) dat je nodig hebt voor een bepaalde snelheid te rijden met je auto heeft een paar variabelen, waarbij de snelheid (meter per seconde) tot de derde macht bepalend is. De Cw van een voertuig staat vast, evenals het oppervlak van de keeldoorsnede van de auto. ρ is de luchtdichtheid (massa) van 1 m3 lucht. (die kan wat verschillen per hoogte en bij andere temperaturen. Voor de luchtweerstand geldt dus: P = 0.5 * Cw * A * ρ * v³
Daarnaast heb je nog rolweerstand, maar die is redelijk constant met de snelheid. Kleine autootjes hebben vaker een lagere Cw waarde dan grotere. Een rechte achterzijde maakt hier ook uit Bijvoorbeeld: Een Ford Fiesta (van MCW) zit met Cw rond de 0.33, mijn Tesla M3 op 0.225. De keeldoorsnede is niet makkelijk voorhanden, maar stel breedte x hoogte x 80% (voor de ruimte onder de auto en de afrondingen van het dak etc): Om 100 km per uur te rijden is het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen voor de Fiesta 12.8 pk en voor de Model 3 9 pk. Bij 150 km/u is dat respectievelijk 43 pk voor de Ford en 30 pk voor de Tesla. Voor de Ypsilon , Cw van 0.31, geldt 12 pk en 40 pk.....Dus harder rijden vreet vermogen, vooral als de Cw x A hoger is.
Daarnaast heb je nog rolweerstand, maar die is redelijk constant met de snelheid. Kleine autootjes hebben vaker een lagere Cw waarde dan grotere. Een rechte achterzijde maakt hier ook uit Bijvoorbeeld: Een Ford Fiesta (van MCW) zit met Cw rond de 0.33, mijn Tesla M3 op 0.225. De keeldoorsnede is niet makkelijk voorhanden, maar stel breedte x hoogte x 80% (voor de ruimte onder de auto en de afrondingen van het dak etc): Om 100 km per uur te rijden is het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen voor de Fiesta 12.8 pk en voor de Model 3 9 pk. Bij 150 km/u is dat respectievelijk 43 pk voor de Ford en 30 pk voor de Tesla. Voor de Ypsilon , Cw van 0.31, geldt 12 pk en 40 pk.....Dus harder rijden vreet vermogen, vooral als de Cw x A hoger is.
Laatst bewerkt: