ItalPassion, heeft de Ypsilon HF getest. Ook deze meneer benoemt het harde plastic...
TEST Lancia Ypsilon HF: de nieuwe maatstaf voor kleine elektrische sportauto's?
Geplaatst op 1 juli 2025 om 08:50 uur·Geschreven door
Alexandre Filluzeau
Ik zag deze Lancia Ypsilon HF ongeveer een jaar geleden voor het eerst, toen het nog maar een prototype was. Ik kon niet wachten om hem te proberen: eindelijk een "sportieve" stadsauto in plaats van de lange lijst SUV's! Tijdens
mijn test van de 280 pk sterke Junior Veloce op het circuit had hij me aangenaam verrast,
dus ik had hoge verwachtingen van deze Lancia Ypsilon HF. Eind juni werd daarom een afspraak gemaakt op het circuit van Balocco om deze auto uitgebreid te ontdekken en te testen!
Het uiterlijk: mooi van buiten, teleurstellend van binnen
Als ik aan Lancia-design denk, denk ik aan de Flaminia, de Fulvia, de Flavia, de Beta of de Delta, om er maar een paar te noemen... Allemaal verschillende ontwerpen, maar die hun stempel op hun tijd hebben gedrukt. We gaan de geschiedenis van deze Ypsilon niet herschrijven: het is een Peugeot 208
waarop het Pu+Ra HPE-concept is toegepast .
Lancia-foto
Het ontwerp van deze Lancia Ypsilon vind je een beetje, heel erg of helemaal niet mooi. Een beetje zoals de Alfa Romeo Junior: sinds de introductie vraag ik mijn vrienden en familie altijd om hun mening over het ontwerp: ik vind de voorkant mooi, maar minder de achterkant, ik vind de achterkant mooi, maar minder de voorkant, ik vind alles mooi of ik vind niets mooi (en dan "is het geen Lancia meer", het is een 208, bla bla bla).
Persoonlijk vind ik de Lancia Ypsilon er prachtig uitzien. De achterkant doet me sterk denken aan de Alfa Romeo MiTo (al wil
Lancia verwijzen naar de Stratos) en de lichtsignatuur is fraai. En ja, natuurlijk lijkt hij van buiten op een 208 of een Corsa, waarmee hij elementen deelt. Maar van de drie modellen vind ik de Ypsilon het mooist.
Bij aankomst op het circuit is de Lancia Ypsilon te zien in wit, zwart en oranje.
De HF-look is een succes. Als je een stadsauto met een sportieve look zoekt, is deze een succes: 18-inch velgen, voor- en achterbumpers, diffuser en wielkasten specifiek voor de HF-versie. In elke kleur staat hij hem goed.
Vanbinnen… is het mooi, maar voor een auto die claimt op HF-erfgoed had het beter gekund. Ik weet niet hoeveel het de fabrikant gekost zou hebben, maar ik had in plaats van hard plastic alcantara op het dashboard en de deurpanelen gezet, en ook een beetje op het stuur. Of meer stof met stiksels gebruikt. De sportieve sfeer was veel beter geweest, want hier is, afgezien van de (lekker comfortabele) kuipstoelen en het HF-logo op het stuur,
het verschil met een gewone Lancia Ypsilon niet opvallend. Echt jammer!
Lancia-foto
Lancia-foto
Prestaties: Niet de verrassing die ik verwachtte
Allereerst is de Lancia Ypsilon HF 2 cm lager en heeft hij een 7 cm breder spoor dan de basisversie. Hij is uitgerust met de 280 pk sterke Emotors M4+-motor, geproduceerd in Trémery in het noordoosten van Frankrijk, en een Torsen-differentieel. De tuning van deze elektrische sportwagen werd toevertrouwd aan Stellantis Motorsport, dat eerder aan de Abarth 600e werkte.
Nadat ik de Junior Veloce 280 pk onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde circuit had uitgeprobeerd als deze Lancia Ypsilon HF 280 pk, was ik ongeduldig en benieuwd of hij precies hetzelfde was, of zelfs beter! En jawel: hetzelfde platform, dezelfde motor, hetzelfde Torsen-differentieel... dus dezelfde auto? Nou ja, niet echt.
De Junior accelereert al in 5,9 seconden, tegenover 5,6 seconden voor de Ypsilon HF. Logisch: we hebben het hier over een SUV versus een stadsauto. In werkelijkheid voelen we op dit vlak eigenlijk geen verschil. Hij accelereert goed, maar qua gevoel niet per se beter dan de Junior: ze zitten op gelijke voet, ondanks het aangekondigde verschil van 0,3 seconde. Merk op dat het leeggewicht van de twee modellen vrijwel gelijk is. Let op, we gaan op papier nog steeds uit van een acceleratie van een 280 pk sterke Giulia Veloce, dus niet slecht!
Wat betreft de wegligging ben ik verdeeld. Hoewel de Ypsilon logischerwijs beter is omdat hij lager ligt dan een SUV (dus normaal gesproken minder rolneiging), vond ik, voor zover ik me kan herinneren, dat de besturing van de Junior directer en preciezer was. Ik kon geen informatie vinden over de stuuroverbrengingsverhouding van de Ypsilon ten opzichte van de Alfa Romeo, en Lancia kon me die ook niet geven. Door de auto tot het uiterste te drijven, merkte ik soms zelfs dat ik in bepaalde bochten last had van een lichte rolneiging die ik moest opvangen. Merk ook op dat de Alfa Romeo Junior stabilisatorstangen voor en achter heeft, terwijl Lancia hierover niets heeft gecommuniceerd en er daarom misschien geen heeft? De Ypsilon blijft goed, maar de vergelijking met zijn directe neef is interessant.
Remmen is voor mij het
aspect waar het verschil het meest merkbaar is. Terwijl de Junior zeer bijtende, effectieve remmen had, die het ABS niet activeerden, merkte ik op de Ypsilon HF dat ik het ABS meerdere keren op het circuit activeerde. De remmen van de Ypsilon lijken minder "bijtend" dan die van de Junior. Bedenk dat de Junior geventileerde schijven van 380 mm en Brembo-remklauwen met vier zuigers heeft, terwijl de Ypsilon HF schijven van 355 mm en Alcon-remklauwen met vier zuigers heeft. Kortom, remmen op circuitomstandigheden kan destabiliserend werken.
Uiteindelijk, als deze Ypsilon HF efficiënt blijft,
en hoewel we dezelfde auto zouden verwachten, is de Junior Velo , naar mijn mening, efficiënter op het circuit dan deze Ypsilon HF. We hebben het hier natuurlijk over circuitgebruik waarbij de auto tot het uiterste wordt gedreven, alsof de toekomstige klant ermee het circuit op gaat, wat niet (of zelden) het geval zal zijn. Bent u een potentiële klant, wees gerust, de Ypsilon HF zal in ieder geval voldoende efficiënt en geruststellend zijn voor gebruik op de openbare weg.
Verdient deze Lancia Ypsilon HF het HF-logo?
Nee en ja, laat me het uitleggen. Het HF-label verdween met de Lancia Delta in de jaren 90. Iemand die in 1990 15 was en geïnteresseerd in autosport, is nu 50. Met andere woorden, iemand die het HF-tijdperk heeft meegemaakt, is ouder dan 50 en zal waarschijnlijk geen Lancia-klant meer zijn (en zelfs als ze dat wel waren, in welke verhoudingen?). Dus, als de Lancia Ypsilon gericht is op 35- tot 50-jarigen, is het eerlijk om te stellen dat dit een generatie is die de Lancia HF-jaren niet heeft meegemaakt en daarom niet weet wat dat betekent.
Maar aangezien Lancia midden in een herlancering zit, is het begrijpelijk dat het HF-label als communicatiemiddel wordt gebruikt om het marketingtechnisch eenvoudig te houden en om een nieuwe generatie klanten te bereiken.
Naar mijn mening is deze Lancia Ypsilon HF niet radicaal genoeg om het HF-label te verdienen. Het HF-logo zou eerder op een Quadrifoglio lijken, of zelfs een GTA bij Alfa Romeo. In dit geval is deze Lancia Ypsilon HF een auto die eerder het label "Sport" verdient, zoals de Veloce bij Alfa Romeo.
Een Lancia met een V6-motor, zoals Alfa Romeo of Maserati, zou het HF-label meer verdienen. Of zelfs wat Kimera (de Italiaanse fabrikant die de Lancia 037 weer in de mode brengt) doet met zijn tot 600 pk opgevoerde viercilindermotor. Let op, HF staat niet per se voor extreem vermogen: de Delta HF Turbo en HF Integrale ontwikkelden respectievelijk 140 en 200 pk. Maar we zijn er inmiddels achter dat bij een elektrische auto veel vermogen en een goede acceleratie van 0 naar 100 km/u niet voldoende zijn om echt plezier achter het stuur te hebben.
En de Lancia Ypsilon HF-Line?
Tijdens de test van de Lancia Ypsilon HF op Balocco mocht ik een Lancia Ypsilon HF-Line besturen en er ongeveer een uur mee over het circuit rijden. Naast de sportieve look die hem goed staat, ontdekte ik dezelfde rijeigenschappen als
tijdens mijn test van de Lancia Ypsilon in Milaan . Met zijn 110 pk is de auto geen echte sportwagen, maar hij blijft veelzijdig, dat wil zeggen zowel dynamisch als comfortabel. Qua comfort is er een wezenlijk verschil met de Alfa Romeo Junior.
Voor iemand die op zoek is naar een veelzijdige hybride auto en de looks van de Lancia Ypsilon mooi vindt, is dit geen slechte optie. En als je een Lancia Ypsilon HF-Line met een sportiever geluid wilt, kun je altijd
een Ragazzon-uitlaat monteren .
Conclusie: Is de HF-Line interessanter dan de HF?
Persoonlijk had ik hoge verwachtingen: hoezeer de Junior Veloce me ook positief verraste, de Ypsilon HF was dat niet. Ik had een iets betere auto verwacht dan de Junior Veloce. De
algehele prestaties zijn echter vergelijkbaar, of zelfs iets lager dan die van de Junior Veloce, en het interieur, afgezien van de kuipstoelen en een HF-logo op het stuur, is niet erg sportief. Het enige voordeel van de Lancia Ypsilon HF ten opzichte van de Junior Veloce, naast meer comfort op de weg, is de actieradius van 370 km (WLTP), vergeleken met 322 km (WLTP) voor de Junior. Kiezen tussen de twee is lastig: de Junior is zuiniger, maar duurder en heeft een lagere actieradius; de Ypsilon is goedkoper, minder zuinig, maar biedt meer actieradius.
Deze Ypsilon HF is een goede auto voor wie op zoek is naar een sportieve elektrische stadsauto, met een compromis tussen comfort en prestaties, een exotisch en sportief design, die geen waarde hecht aan de geschiedenis van het HF-label
en bereid is om € 42.000 uit te geven! Maar als het alleen om pure prestaties op het circuit gaat, wint de Ypsilon HF of de Junior Veloce, ondanks dat het een SUV is.
De 280 pk sterke HF-versie is zijn naam of prijs dus misschien niet waard. Als je de auto mooi vindt,
kun je beter kiezen voor een elektrische HF-Line met 156 pk of een hybride met 110 pk. Je krijgt dan de HF-look en een auto met goede rijeigenschappen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, voor minder geld.