Lancia Ypsilon

, gaat de prijs van een Ypsilon met maar liefst €5.000 omlaag. Lancia directie heeft zich qua prijsbeleid blijkbaar lelijk verkeken
sorry klanten, we hebben jullie veel te veel laten betalen, en om je nog een keer te naaien is je net gekochte auto nu ineens nog eens 5k minder waard.

is echt een stellantis ding, matige kwaliteit tegen enorme prijzen proberen te verkopen. In de VS zijn de verkopen daardoor ingestort, en nu met 30-40% korting verkoopt het nog niet zo goed.
 
sorry klanten, we hebben jullie veel te veel laten betalen, en om je nog een keer te naaien is je net gekochte auto nu ineens nog eens 5k minder waard.

Nou, dus niet teveel betaald, want voor deze prijs*verkochte aantallen komen ze nooit uit de kosten. Het is eerder andersom;)
 
Best gaaf om te zien, ben ook wel benieuwd naar het aangepaste interieur. Kuipstoelen in suede, kan dat? :D
 
HF Line
lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


lancia-ypsilon-hf-line.jpg


 
Persfoto's van de HF Line en HF:


A2R8ugH.jpeg


6m0n4Ii.jpeg


KCiH8Kl.jpeg


CMMmvJS.jpeg


AckmPnD.jpeg


De compleetste variant van de reguliere elektrische Lancia Ypsilon kost minimaal €36.700 en brengt 156 pk op de been. In de tevens riant uitgevoerde Ypsilon HF krijg je dus 124 pk extra voor een meerprijs van €4.250. De mild-hybride Lancia Ypsilon HF Line is er vanaf €33.800 en is daarmee net zo duur als de daaronder gepositioneerde LX-uitvoering.


LX, HF Line & HF:

JeqNRNd.jpeg


P0J6tE1.jpeg


sQHWTEe.jpeg


ayrslLh.jpeg


Aun8UcF.jpeg


j05g5rC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Waarom lever je een -niet lekker lopend- model alleen in wit, zwart en oranje? Waar zit het verstand van de Italianen? Dit is al eerder geflikt en gewoon zelfmoord. Het is een marketingtruc om op te vallen, maar dan moeten ze wel gekocht worden. Zo snel mogelijk zilver (geen mat), donkerblauw (is er al bij de normale modellen) en zeker donkerrood (Brunello of Barolo Rosso, zoiets) om met de EVO 2 in lijn te komen. En dat panoramadak, wanneer komt dat? Sbrigati.
 
Het is pas raar dat je met je eerste nieuwe model als hatchback komt terwijl de markt SUV/Crossover wilt. Ze hadden een auto moeten introduceren op basis van een 2008.
 
Waarom lever je een -niet lekker lopend- model alleen in wit, zwart en oranje? Waar zit het verstand van de Italianen? Dit is al eerder geflikt en gewoon zelfmoord. Het is een marketingtruc om op te vallen, maar dan moeten ze wel gekocht worden. Zo snel mogelijk zilver (geen mat), donkerblauw (is er al bij de normale modellen) en zeker donkerrood (Brunello of Barolo Rosso, zoiets) om met de EVO 2 in lijn te komen. En dat panoramadak, wanneer komt dat? Sbrigati.
Er komt een goedkopere versie van minder dan 20000 EUR in Italië om de verkoop wat op te krikken. Zo wordt het verschil tussen de oude Ypsilon en de nieuwe wat kleiner. Want nu is hij gewoon te duur.
 
De HF is een leuke toevoeging. Stellantis heeft duidelijk als doel om de markt van elektrische hot hatches te claimen. Nu al, voor er te veel concurrentie aanwezig is. Ik vind het sowieso een sympathieke auto, vooral de uitvoeringen met gekleurd velours interieur.
Vraag me wel af hoeveel geld Stellantis nog bereid is te investeren in Lancia, nu de Ypsilon alleen door liefhebbers gekocht lijkt te worden.
 
Je kan straks kiezen uit zeker 4 technisch identieke auto's bij Stellantis. Dan is kiezen voor de minst waardevaste niet de slimste keuze.

Disclaimer: dit is ontopic en niet op de man
 
Laatst bewerkt:
Fijn juist voor mensen die nu nog in een 15 jaar oud wrak met kromme wielen moeten rondhobbelen, kunnen ze eindelijk ook iets fatsoenlijks kopen. Tweedehands in plaats van een dertiendehands afdankertje..
 
Best een aardig model eigenlijk,
Maar dat gevoel van 'ja die zou ik best willen hebben' ontbreekt volledig..
 
Je kan straks kiezen uit zeker 4 technisch identieke auto's bij Stellantis. Dan is kiezen voor de minst waardevaste niet de slimste keuze.

Disclaimer: dit is ontopic en niet op de man
Dat weet je pas achteraf...... En waarom maak je je druk over de toekomstige portemonnee van anderen?
 
Niet meteen in de zogenaamde slachtofferrol schoeten. Pietzoveel stelt een legitieme vraag, na een ‘rake’ observatie. Je kan ook gewoon de (doodnormale) vraag beantwoorden.
 
"Dan is kiezen voor de minst waardevaste niet de slimste keuze." heeft geen verder geen uitleg nodig. Net als "Wie zegt dat ik me druk maak?". Is antwoord op zijn vraag.
 
kiezen voor de minst waardevaste niet de slimste keuze.
Als het om waardevast gaat kun je beter geen EV aanschaffen.
Door de voortdurende productverbeteringen en prijsverlagingen treft EV's hetzelfde lot als andere elektronica: hoge afschrijving tot soms niet meer aan de straatstenen kwijt kunnen raken.
 
Dan lees ik het als een "ongevraagd advies"...... Maar een niet zinvolle opmerking vind ik het wel. De ene wil luxer en exclusiever rijden en heeft daar geld voor over, de andere let alleen op de centen...
 
Als het om waardevast gaat kun je beter geen EV aanschaffen.
Door de voortdurende productverbeteringen en prijsverlagingen treft EV's hetzelfde lot als andere elektronica: hoge afschrijving tot soms niet meer aan de straatstenen kwijt kunnen raken.
Of je schaft er gewoon zelf een aan voor een goede deal. Zo moeilijk is het niet :)
 
Dan lees ik het als een "ongevraagd advies"...... Maar een niet zinvolle opmerking vind ik het wel. De ene wil luxer en exclusiever rijden en heeft daar geld voor over, de andere let alleen op de centen...

De Ypsilon is niet luxer dan een 208. En hoe jij het leest is jouw probleem.
 
Ik weet het niet hoor, maar de stoffen en interieurtoevoegingen kunnen gewoon als luxe(r) gezien worden...
 
Ik weet het niet hoor, maar dat heeft de 208 ook. Blijkt ook uit diverse testen dat de normale Yp niet hoogwaardiger is dan de 208.
 
Gewoon googlen en je weet het antwoord: De betere filtering van oneffenheden komt het comfort van de Ypsilon duidelijk ten goede en geeft het gevoel in een luxere auto te rijden (vergeleken met een 208). Die indruk wordt versterkt door een betere geluidsisolatie en de zachtere meubilairbekleding.
 
Gewoon googlen en je weet het antwoord: De betere filtering van oneffenheden komt het comfort van de Ypsilon duidelijk ten goede en geeft het gevoel in een luxere auto te rijden (vergeleken met een 208). Die indruk wordt versterkt door een betere geluidsisolatie en de zachtere meubilairbekleding.

autointernationaal.nl. Dan noem je ook een bron...

"De Peugeot onderscheidt zich wel positief door de gebruikte materialen, want die zijn een stuk hoogwaardiger dan de harde kunststof die Lancia gebruikt. "

"In grote lijnen zijn dit dezelfde auto’s, dus rijden ze ook in grote lijnen hetzelfde. Allebei zijn ze duidelijk afgestemd op comfort en beide slagen ze in die opzet. De verschillen die er zijn, zijn subtiel. Zo ervaren we de Peugeot als wat directer, maar dat komt ook door zijn minuscule stuurtje. Het sturen van de Fransman gaat net wat lichter dan in de Lancia, die fractioneel slapper op zijn veertjes lijkt te staan. De zachte afstemming van het onderstel is vaak prettig, maar met name de Ypsilon voelt op korte oneffenheden soms wat té slap en dat doet iets afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De Lancia voelt daardoor zeker niet hoogwaardiger aan dan de Peugeot"


"Ons het premiumgevoel geven lukt nog niet helemaal, want in de leuk vormgegeven cockpit met koffietafel (zien we toch te veel goedkoop glanzend plastic."

 
Laatst bewerkt:
De hybrides worden hier nu te koop aangeboden voor 20.5k, voor dat geld nog wel een leuke stadsauto. De elektro uitvoeringen lijken mij hier dan kansloos
 
ItalPassion, heeft de Ypsilon HF getest. Ook deze meneer benoemt het harde plastic...

TEST Lancia Ypsilon HF: de nieuwe maatstaf voor kleine elektrische sportauto's?​

Geplaatst op 1 juli 2025 om 08:50 uur·Geschreven door Alexandre Filluzeau

Ik zag deze Lancia Ypsilon HF ongeveer een jaar geleden voor het eerst, toen het nog maar een prototype was. Ik kon niet wachten om hem te proberen: eindelijk een "sportieve" stadsauto in plaats van de lange lijst SUV's! Tijdens mijn test van de 280 pk sterke Junior Veloce op het circuit had hij me aangenaam verrast, dus ik had hoge verwachtingen van deze Lancia Ypsilon HF. Eind juni werd daarom een afspraak gemaakt op het circuit van Balocco om deze auto uitgebreid te ontdekken en te testen!

Het uiterlijk: mooi van buiten, teleurstellend van binnen​

Als ik aan Lancia-design denk, denk ik aan de Flaminia, de Fulvia, de Flavia, de Beta of de Delta, om er maar een paar te noemen... Allemaal verschillende ontwerpen, maar die hun stempel op hun tijd hebben gedrukt. We gaan de geschiedenis van deze Ypsilon niet herschrijven: het is een Peugeot 208 waarop het Pu+Ra HPE-concept is toegepast .
lancia-ypsilon-hf-blanc-orange.jpg
Lancia-foto

Het ontwerp van deze Lancia Ypsilon vind je een beetje, heel erg of helemaal niet mooi. Een beetje zoals de Alfa Romeo Junior: sinds de introductie vraag ik mijn vrienden en familie altijd om hun mening over het ontwerp: ik vind de voorkant mooi, maar minder de achterkant, ik vind de achterkant mooi, maar minder de voorkant, ik vind alles mooi of ik vind niets mooi (en dan "is het geen Lancia meer", het is een 208, bla bla bla).
Persoonlijk vind ik de Lancia Ypsilon er prachtig uitzien. De achterkant doet me sterk denken aan de Alfa Romeo MiTo (al wil Lancia verwijzen naar de Stratos) en de lichtsignatuur is fraai. En ja, natuurlijk lijkt hij van buiten op een 208 of een Corsa, waarmee hij elementen deelt. Maar van de drie modellen vind ik de Ypsilon het mooist.

lancia-ypsilon-hf-test-1.jpg
lancia-ypsilon-hf-test-2.jpg

Bij aankomst op het circuit is de Lancia Ypsilon te zien in wit, zwart en oranje. De HF-look is een succes. Als je een stadsauto met een sportieve look zoekt, is deze een succes: 18-inch velgen, voor- en achterbumpers, diffuser en wielkasten specifiek voor de HF-versie. In elke kleur staat hij hem goed.
lancia-ypsilon-hf-test-9.jpg

Vanbinnen… is het mooi, maar voor een auto die claimt op HF-erfgoed had het beter gekund. Ik weet niet hoeveel het de fabrikant gekost zou hebben, maar ik had in plaats van hard plastic alcantara op het dashboard en de deurpanelen gezet, en ook een beetje op het stuur. Of meer stof met stiksels gebruikt. De sportieve sfeer was veel beter geweest, want hier is, afgezien van de (lekker comfortabele) kuipstoelen en het HF-logo op het stuur, het verschil met een gewone Lancia Ypsilon niet opvallend. Echt jammer!

lancia-ypsilon-hf-interieur.jpg
Lancia-foto
lancia-ypsilon-hf-siege.jpg
Lancia-foto

Prestaties: Niet de verrassing die ik verwachtte​

Allereerst is de Lancia Ypsilon HF 2 cm lager en heeft hij een 7 cm breder spoor dan de basisversie. Hij is uitgerust met de 280 pk sterke Emotors M4+-motor, geproduceerd in Trémery in het noordoosten van Frankrijk, en een Torsen-differentieel. De tuning van deze elektrische sportwagen werd toevertrouwd aan Stellantis Motorsport, dat eerder aan de Abarth 600e werkte.
Nadat ik de Junior Veloce 280 pk onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde circuit had uitgeprobeerd als deze Lancia Ypsilon HF 280 pk, was ik ongeduldig en benieuwd of hij precies hetzelfde was, of zelfs beter! En jawel: hetzelfde platform, dezelfde motor, hetzelfde Torsen-differentieel... dus dezelfde auto? Nou ja, niet echt.

De Junior accelereert al in 5,9 seconden, tegenover 5,6 seconden voor de Ypsilon HF. Logisch: we hebben het hier over een SUV versus een stadsauto. In werkelijkheid voelen we op dit vlak eigenlijk geen verschil. Hij accelereert goed, maar qua gevoel niet per se beter dan de Junior: ze zitten op gelijke voet, ondanks het aangekondigde verschil van 0,3 seconde. Merk op dat het leeggewicht van de twee modellen vrijwel gelijk is. Let op, we gaan op papier nog steeds uit van een acceleratie van een 280 pk sterke Giulia Veloce, dus niet slecht!
lancia-ypsiilon-hf-interieur-3.jpg

Wat betreft de wegligging ben ik verdeeld. Hoewel de Ypsilon logischerwijs beter is omdat hij lager ligt dan een SUV (dus normaal gesproken minder rolneiging), vond ik, voor zover ik me kan herinneren, dat de besturing van de Junior directer en preciezer was. Ik kon geen informatie vinden over de stuuroverbrengingsverhouding van de Ypsilon ten opzichte van de Alfa Romeo, en Lancia kon me die ook niet geven. Door de auto tot het uiterste te drijven, merkte ik soms zelfs dat ik in bepaalde bochten last had van een lichte rolneiging die ik moest opvangen. Merk ook op dat de Alfa Romeo Junior stabilisatorstangen voor en achter heeft, terwijl Lancia hierover niets heeft gecommuniceerd en er daarom misschien geen heeft? De Ypsilon blijft goed, maar de vergelijking met zijn directe neef is interessant.

lancia-ypsilon-hf-interieur-3.jpg

Remmen is voor mij het aspect waar het verschil het meest merkbaar is. Terwijl de Junior zeer bijtende, effectieve remmen had, die het ABS niet activeerden, merkte ik op de Ypsilon HF dat ik het ABS meerdere keren op het circuit activeerde. De remmen van de Ypsilon lijken minder "bijtend" dan die van de Junior. Bedenk dat de Junior geventileerde schijven van 380 mm en Brembo-remklauwen met vier zuigers heeft, terwijl de Ypsilon HF schijven van 355 mm en Alcon-remklauwen met vier zuigers heeft. Kortom, remmen op circuitomstandigheden kan destabiliserend werken.
Tijdrit op het Balocco-circuit met de Lancia Ypsilon HF 280 pk

Uiteindelijk, als deze Ypsilon HF efficiënt blijft, en hoewel we dezelfde auto zouden verwachten, is de Junior Velo , naar mijn mening, efficiënter op het circuit dan deze Ypsilon HF. We hebben het hier natuurlijk over circuitgebruik waarbij de auto tot het uiterste wordt gedreven, alsof de toekomstige klant ermee het circuit op gaat, wat niet (of zelden) het geval zal zijn. Bent u een potentiële klant, wees gerust, de Ypsilon HF zal in ieder geval voldoende efficiënt en geruststellend zijn voor gebruik op de openbare weg.

Verdient deze Lancia Ypsilon HF het HF-logo?​

Nee en ja, laat me het uitleggen. Het HF-label verdween met de Lancia Delta in de jaren 90. Iemand die in 1990 15 was en geïnteresseerd in autosport, is nu 50. Met andere woorden, iemand die het HF-tijdperk heeft meegemaakt, is ouder dan 50 en zal waarschijnlijk geen Lancia-klant meer zijn (en zelfs als ze dat wel waren, in welke verhoudingen?). Dus, als de Lancia Ypsilon gericht is op 35- tot 50-jarigen, is het eerlijk om te stellen dat dit een generatie is die de Lancia HF-jaren niet heeft meegemaakt en daarom niet weet wat dat betekent.
lancia-ypsilon-hf-test-11.jpg

Maar aangezien Lancia midden in een herlancering zit, is het begrijpelijk dat het HF-label als communicatiemiddel wordt gebruikt om het marketingtechnisch eenvoudig te houden en om een nieuwe generatie klanten te bereiken.

Naar mijn mening is deze Lancia Ypsilon HF niet radicaal genoeg om het HF-label te verdienen. Het HF-logo zou eerder op een Quadrifoglio lijken, of zelfs een GTA bij Alfa Romeo. In dit geval is deze Lancia Ypsilon HF een auto die eerder het label "Sport" verdient, zoals de Veloce bij Alfa Romeo.
Een Lancia met een V6-motor, zoals Alfa Romeo of Maserati, zou het HF-label meer verdienen. Of zelfs wat Kimera (de Italiaanse fabrikant die de Lancia 037 weer in de mode brengt) doet met zijn tot 600 pk opgevoerde viercilindermotor. Let op, HF staat niet per se voor extreem vermogen: de Delta HF Turbo en HF Integrale ontwikkelden respectievelijk 140 en 200 pk. Maar we zijn er inmiddels achter dat bij een elektrische auto veel vermogen en een goede acceleratie van 0 naar 100 km/u niet voldoende zijn om echt plezier achter het stuur te hebben.

En de Lancia Ypsilon HF-Line?​

Tijdens de test van de Lancia Ypsilon HF op Balocco mocht ik een Lancia Ypsilon HF-Line besturen en er ongeveer een uur mee over het circuit rijden. Naast de sportieve look die hem goed staat, ontdekte ik dezelfde rijeigenschappen als tijdens mijn test van de Lancia Ypsilon in Milaan . Met zijn 110 pk is de auto geen echte sportwagen, maar hij blijft veelzijdig, dat wil zeggen zowel dynamisch als comfortabel. Qua comfort is er een wezenlijk verschil met de Alfa Romeo Junior.
lancia-ypsilon-hf-test-4.jpg
lancia-ypsilon-hf-line-test-5.jpg
lancia-ypsilon-hf-line-test-6.jpg

Voor iemand die op zoek is naar een veelzijdige hybride auto en de looks van de Lancia Ypsilon mooi vindt, is dit geen slechte optie. En als je een Lancia Ypsilon HF-Line met een sportiever geluid wilt, kun je altijd een Ragazzon-uitlaat monteren .

POV-aandrijving Lancia Ypsilon HF-Line ibrida.

Conclusie: Is de HF-Line interessanter dan de HF?​

Persoonlijk had ik hoge verwachtingen: hoezeer de Junior Veloce me ook positief verraste, de Ypsilon HF was dat niet. Ik had een iets betere auto verwacht dan de Junior Veloce. De algehele prestaties zijn echter vergelijkbaar, of zelfs iets lager dan die van de Junior Veloce, en het interieur, afgezien van de kuipstoelen en een HF-logo op het stuur, is niet erg sportief. Het enige voordeel van de Lancia Ypsilon HF ten opzichte van de Junior Veloce, naast meer comfort op de weg, is de actieradius van 370 km (WLTP), vergeleken met 322 km (WLTP) voor de Junior. Kiezen tussen de twee is lastig: de Junior is zuiniger, maar duurder en heeft een lagere actieradius; de Ypsilon is goedkoper, minder zuinig, maar biedt meer actieradius.
Deze Ypsilon HF is een goede auto voor wie op zoek is naar een sportieve elektrische stadsauto, met een compromis tussen comfort en prestaties, een exotisch en sportief design, die geen waarde hecht aan de geschiedenis van het HF-label en bereid is om € 42.000 uit te geven! Maar als het alleen om pure prestaties op het circuit gaat, wint de Ypsilon HF of de Junior Veloce, ondanks dat het een SUV is.

De 280 pk sterke HF-versie is zijn naam of prijs dus misschien niet waard. Als je de auto mooi vindt, kun je beter kiezen voor een elektrische HF-Line met 156 pk of een hybride met 110 pk. Je krijgt dan de HF-look en een auto met goede rijeigenschappen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, voor minder geld.
 
Het enige voordeel van de Lancia Ypsilon HF ten opzichte van de Junior Veloce, naast meer comfort op de weg, is de actieradius van 370 km (WLTP), vergeleken met 322 km (WLTP) voor de Junior. Kiezen tussen de twee is lastig: de Junior is zuiniger, maar duurder en heeft een lagere actieradius; de Ypsilon is goedkoper, minder zuinig, maar biedt meer actieradius.
Wanneer je het volle vermogen gaat gebruiken blijft er niet veel over van de actieradius.

Als je de auto mooi vindt, kun je beter kiezen voor een elektrische HF-Line met 156 pk of een hybride met 110 pk. Je krijgt dan de HF-look en een auto met goede rijeigenschappen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik, voor minder geld.
Geheel mee eens.
 
Wanneer je het volle vermogen gaat gebruiken blijft er niet veel over van de actieradius.
Dat geldt voor zowel de Junior als de Ypsilon toch? Als de Ypsilon een grotere actieradius heeft, zal er dan bij gebruik van het volle vermogen waarschijnlijk alsnog wat meer van overblijven dan bij de Junior.
 
Misschien moeten automerken een waarschuwingssticker op het dashboard kleven: "wanneer u het gaspedaal volledig induwt, stijgt het verbruik van je wagen aanzienlijk".
Hallo nieuw Autoweek lid. ;) Bij een EV is gebleken dat boven de 110 km/h op de snelweg het verbruik aanzienlijk toeneemt. En ook als je het volle vermogen gaat benutten. Wat is dan het werkelijke actieradius? Onder bepaalde omstandigheden is een EV minder zuinig dan een ICE. Ik zeg doen die sticker anders ben je iedere dag je Ypsilon aan het opladen. :p:eek:
 
anders ben je iedere dag je Ypsilon aan het opladen
Is het ok als ik het bij mijn Golf hou? Die gaat nog lang niet de deur uit.

Het is gewoon raar dat mensen zich druk maken over verbruik bij een sportieve wagen. Ik heb me nog nooit afgevraagd wat het verbruik is van bijvoorbeeld een Golf GTI. Die is natuurlijk wel sneller weer vol te tanken.
 
Bij een sportief model weet je waar je aan begint. Als ik boven de 130 km/h in mijn auto rij dan zie ik de wijzer ook vlot andere kant op gaan. Dan had ik maar geen 1.6 moeten kopen maar ik accepteer het extra verbruik gewoon (niet dat ik vaak boven de 130 rij, trouwens)
 
Terug
Bovenaan