DeeTwee
Kilometervreter
Mijn irritatie zit 'm vooral in hoe zo'n willie wortel iets volkomen obvious presenteert als een of ander uniek en onnavolgbaar inzicht.Weet niet welke erger is: de 'Dit gaan we vaker zien' of de 'Wen er maar aan'![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mijn irritatie zit 'm vooral in hoe zo'n willie wortel iets volkomen obvious presenteert als een of ander uniek en onnavolgbaar inzicht.Weet niet welke erger is: de 'Dit gaan we vaker zien' of de 'Wen er maar aan'![]()
Beide is net zo erg... Dit zijn uitspraken in de zin van, "we doen er niks aan"Weet niet welke erger is: de 'Dit gaan we vaker zien' of de 'Wen er maar aan'![]()
Kijk, dát is nou de spijker op zijn kop slaan. De polarisatie is overal, ook hier en zéker niet alleen op de FP. Als je nuance probeert aan te brengen proberen de extremisten van weerskanten je toch in één hokje te duwen.@DeeTwee het zijn gewoon 2 kampen die dag in dag uit met elkaar de strijd aan gaan. Mooi voorbeeld van hoe de samenleving tegenwoordig verdeeld is. Als je er ergens tussen in staat wordt je mening niet gehoord want dat is niet interessant genoeg.
Het is sowieso raar als je het mij vraagt om Pro ICE of Pro EV te zijn…![]()
Hé, niet de héle bups hè, minstens één van de usual suspects ontbreekt nogOwee als je niet louter positief bent over Stellantis, dan krijg je die hele fanclub achter je aan. Owee als je wel positief over Stellantis bent of je krijgt de VW-fanclub achter je aan. Owee als je kritisch bent over BEV's want dan krijg je de EVangelisten achter je aan. Owee als je voorkeur hebt voor ICE's want dan ben denk jij niet aan de toekomst van de kinderen op deze wereld. Polarisatie is gevaarlijker dan al dat. Kijk eens naar Lennie, 'één bash-opmerking over Stellantis en de hele bups reageert er weer massaal op ipv gewoon te negeren...
Er is net vanmiddag ook een artikel omtrent VW online gezet, dus dan kan de welles nietes Stellantis vs. VW discussie lekker daar verder gaan... een aantal stamgasten hebben zich al reeds gemeldt...![]()
Gelukkig ontbreekt ook "Dit gaan we meer zien" weer niet.Er is net vanmiddag ook een artikel omtrent VW online gezet, dus dan kan de welles nietes Stellantis vs. VW discussie lekker daar verder gaan... een aantal stamgasten hebben zich al reeds gemeldt...![]()
Wie maakt de BS-bingokaarten dit keer? Kunnen we er toch nog lol aan beleven.
Hans is er al een tijdje niet meer toch?Dit gaan wij vaker zien'
Ga niet weer de hele geëxplodeerde discussie van afgelopen weekend hier oprakelen, maar daar zie je dat ook pijnlijk duidelijk. Houd het daarover heel kort daarom: hier schijn ik een Stellantis fanboy - of zelfs lid van 'Stellantis Webcare' - te zijn, volgens de polariserende hokjesdenkers dan,
don't feed the trolls
Hans is er al een tijdje niet meer toch?
Hans is er al een tijdje niet meer toch?![]()
Ik ook nietVoor de duidelijkheid; ik heb geen namen genoemd
Precies
![]()
Maar dat zijn toch zeker de uitzonderingen die de regel bevestigen?1b. Een onfatsoenlijke reactie kan soms leiden tot een zinnig gesprek.
Maar je kan je daar toch vast ook wel iets bij voorstellen? Je komt (althans op mij) over als intelligent en welsprekend, met veel technische vakkennis, veel kennis van de Chinese automarkt, en je bijdragen zijn ook relatief vaak goed onderbouwd. Maar je komt soms ook als betweterig (in de zin dat je denkt meer te weten dan anderen over wat hun vakgebied is en niet het jouwe) en ook soms provocerend over (vooral als het over Toyota gaat - dat lijkt een soort rode lap voor jou). Dat laatste (provocerend karakter) kan uit van alles blijken, en ik vermoed dat als je bijdragen verwijderd worden, dat vooral bijdragen waren die als provocerend werden ervaren.Blijkbaar zuig ik soms het bloed onder de nagels van @Joost Boers vandaan (zie 4),
Bedankt Breevoort dat je het zo heerlijk en bondig samenvat... modereren is inderdaad vaak achter de feiten aanlopen zoals je zegt (1/1b) én je probeert toch binnen de regels in de geest van de reactie mee te denken. En met toch een paar duizend reacties per dag is het geen optie om álles te zien. Laat staan snel te zien dus extra ogen in de vorm van meldingen zijn een goede hulp. Zeker met een korte toelichting. En een melding houdt overigens niet automatisch verwijdering in, maar bekijk het steeds naar de situatie. En regelmatig zie je ook dat waar sommige mensen vermoeden dat een bericht wordt verwijderd vanwege 'persoonlijke voorkeur' hier meerdere meldingen aan ten grondslag liggen. Laten we zeggen dat het een dynamisch wereldje is.Inmiddels ruim 25 jaar geleden was ik moderator van een forum. Best een groot forum, maar 'het internet' was in die tijd lang niet zo populair als nu. Ik herken alle hierboven besproken problemen, omdat ze toen ook al speelden. De A vs B discussies, het gezuig om een ontsporing uit te lokken, de mensen die zich makkelijk tot een onfatsoenlijke reactie laten provoceren, slecht geformuleerde of totaal verkeerd begrepen commentaren, etc. Modereren is gewoon een uitdaging. Er zijn er een aantal lastig oplosbare problemen:
1. Je bent altijd te laat. Het commentaar staat er al en meestal moet er eerst ophef over ontstaan voordat de noodzaak tot ingrijpen ontstaat. Je doet dus altijd symptoombestrijding.
1b. Een onfatsoenlijke reactie kan soms leiden tot een zinnig gesprek.
2. Het is niet mogelijk een allesomvattende set regels te formuleren, die volledig objectief wordt geimplementeerd. Als het wel kon, was het inmiddels wel gedaan. Er is altijd ruimte voor interpretatie en dus is de moderatie nooit volledig consequent. Wat als onrecht kan worden ervaren door iemand wiens bericht wordt verwijderd.
2b. Reageerders vergelijken hun eigen reacties met die van anderen en vinden al heel snel dat als iets van hen verwijderd wordt, dat er een heel stel andere reacties ook verwijderd zouden moeten worden. Of omgekeerd, dat als er een andere reactie mag blijven staan, dat hun reactie ook had moeten blijven staan.
3. Reageerders zien een reactie als een persoonlijk eigendom. Je mag het oneens zijn met een reactie en er tegen ageren, maar een reactie verwijderen, voelt voor velen als diefstal. Het is per definitie onterechte censuur. Daarom wordt moderatie als snel uitgemaakt voor gedachtenpolitie en krijgen de moderator of het medium een cynische bijnaam (zoals bv VAGweek).
4. Persoonlijke affiniteit en voorkeur van de moderator. Het is moeilijker een onfatsoenlijk bericht waar je het mee eens bent te verwijderen dan een keurig bericht waar je het niet mee eens bent. Dat geldt voor iedere moderator, maar de mate waarin het fenomeen het zich voordoet, is afhankelijk van hoe autonoom een moderator mag opereren.
Voorbeeld.
Blijkbaar zuig ik soms het bloed onder de nagels van @Joost Boers vandaan (zie 4), aangezien hij best regelmatig een originele reactie van mij zomaar heeft verwijderd (zie 3). Reacties die gewoon binnen de huisregels vielen (zie 2) en die soms eerst dagenlang online hadden gestaan, met een heel gesprek als gevolg (zie 1). Soms stond er een paar berichtjes van de mijne een reactie met exact dezelfde strekking, of juist het precies het tegenovergestelde, en daar gebeurde niets mee (zie 2b).
Kortom, modereren gaat altijd gepaard met gezeur. Niet modereren ook overigens. Je kan het gezeur alleen verminderen door heel duidelijk te zijn. Precies aangeven waar je wel en niet op modereert, wegblijven van interpretatiekwesties en eventueel beslissingen op de plaats van moderatie toelichten (zonder verdere reactiemogelijkheid natuurlijk) Voorwaarde daarbij is wel dat je snel bent, altijd aanwezig en zo consequent mogelijk. En dat is natuurlijk een behoorlijk opgave voor een platform, aangezien het zelfs op relatief klein medium als AW al snel een dagtaak wordt.
Zeker, ik eindig dan ook meestal als INTP-A op de Myers-Briggs schaal.Maar je kan je daar toch vast ook wel iets bij voorstellen? Je komt (althans op mij) over als intelligent en welsprekend, met veel technische vakkennis, veel kennis van de Chinese automarkt, en je bijdragen zijn ook relatief vaak goed onderbouwd. Maar je komt soms ook als betweterig (in de zin dat je denkt meer te weten dan anderen over wat hun vakgebied is en niet het jouwe) en ook soms provocerend over (vooral als het over Toyota gaat - dat lijkt een soort rode lap voor jou). Dat laatste (provocerend karakter) kan uit van alles blijken, en ik vermoed dat als je bijdragen verwijderd worden, dat vooral bijdragen waren die als provocerend werden ervaren.
Die optie is er al, exact zoals je zegt "negeren". Account waaraan je je ergert aantikken/aanklikken bij een willekeurige post van diegene, "negeer" linkje kiezen in het subvenstertje dat verschijnt en klaar iszou het misschien ook handig zijn als er een optie komt om iemand te blokkeren of onzichtbaar te maken zodat je zijn of haar berichten niet meer hoeft te lezen en je er dus ook niet aan kunt ergeren?
Die optie is er al, exact zoals je zegt "negeren". Account waaraan je je ergert aantikken/aanklikken bij een wilekeurige post van diegene, "negeer" linkje kiezen in het subvenstertje dat verschijnt en klaar is SVF
Werkt uitstekend, ook al een aantal types die steeds weer discussies laten escaleren zo uitgefilterd.
Ben je er weer met "dat clubje" en Joost die zijn werk niet goed zou doen?Alleen worden tegenwoordig ook reacties verwijderd omdat het een mening is die een bepaald clubje niet deelt en dus gaat rapporteren. Ook dat we nu Joost hebben die het allemaal goed bedoeld maar een auto rijdt uit dat concern en nogal snel posts verwijderd, ook al zijn ze ontopic en gewoon een mening. Er wordt op elke slak zout gelegd. Bv als je zegt dat de Golf een prima auto is maar dat ik er niet in gezien wil worden. Iemand voelt zich beledigt en hoppa, post is weg.
Zo kan je alles bagataliseren he. Wat is er mis met "dat clubje", oftewel iets benoemen wat er is? Als er zes Mazda-liefhebbers de hele dag op de FP het merk proberen op te hemelen en te verdedigen dat valt dat ook gewoon op.
Nou dat dus! Jammer dat dit soort politieke topics naast de frontpage, nu ook hier op het Forum terecht komen.
Niet echt goed voor de sfeer, die inmiddels toch al bedroevend is dankzij een klein groepje mensen.
We balanceren altijd tussen 'vrijheid van meningsuiting' en ingrijpen. Daarnaast (en dat is al eerder aangehaald) kunnen we altijd pas achteraf ingrijpen als berichten niet aan de regels voldoen. maar het begint er al mee dat er (al dan niet bewust) andere paden worden betreden. Op de FP gebeurt dat zeer regelmatig en soms is dat gewoon dweilen met de kraan open (jullie kennen vast de onderwerpen al wel waar dit vaker gebeurt. Lees gewoon je bericht nog eens een keer over voordat je op 'plaats reactie' klikt (op de FP én hier). Dat maakt het voor iedereen prettig. Bedankt voor jullie medewerking!als de moderatoren het hier toestaan
Hmm ik zie het ook. Dit vind ik dan weer erg jammer want mijn reactie was gewoon ontopic en imo netjes verwoord hoe ik naar de intenties van individuen kijk op de FP om te reageren (perse gelijk willen halen). Prima als het is verwijderd omdat het in het geheel bijdraagt aan de negatieve discussie an sich. Maar dan mag dit hele topic wel wegVolgens mij heeft er hier een vrij heftige schoonmaakbeurt plaatsgevonden, zelfs mijn reactie die een like van de moderator kreeg, is verdwenen.
Moderator