Jeff's Tesla MY LR '22 en op zoek naar iets nieuws!

dat is Zwitsers begrip voor oldtimer status, vertaald:

Met betrekking tot voertuigen betekent veteranenstatus dat een voertuig dat meer dan 30 jaar oud is, beschouwd wordt als een klassieke auto en aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Uitleg van veteranenstatus met betrekking tot voertuigen:

Leeftijd:

Een voertuig moet minstens 30 jaar oud zijn om als veteraanvoertuig beschouwd te worden.

Lage kilometerstand:

Veteraanvoertuigen worden over het algemeen niet regelmatig gebruikt en hebben een jaarlijkse kilometerstand van ongeveer 2000 tot 3000 kilometer of 50 tot 60 bedrijfsuren.

Originele staat:

Het voertuig moet in originele staat zijn en mag geen noemenswaardige conversies of modificaties hebben.

Keuring:

Om in aanmerking te komen voor de veteranenstatus moet het voertuig een goede voertuiginspectie doorstaan, waarbij wordt gecontroleerd of het voertuig origineel is en in goede staat verkeert.

Voordelen:

Met de veteranenstatus kunnen voertuigen profiteren van gunstigere wegenbelasting en langere inspectie-intervallen, afhankelijk van het kanton.

Code 180:

In Zwitserland wordt de veteranenstatus vaak gedocumenteerd door de vermelding "Code 180" in het voertuigrijbewijs.

FIVA ID-kaart:

In geval van twijfel kan de originaliteit en het bouwjaar worden aangetoond met een Zwitserse FIVA ID-kaart, die 10 jaar geldig is, AXA Switzerland.

Ik weet uit ervaring, van kennissen dat zelfs een niet originele radio, bijv. de veteranen status kan annuleren.
Dat is best strikt. Als ik dan de SL als voorbeeld aanhaal. Daar zit van voor tot achter een RVS uitlaat. En de radio is een Blaupunkt die er wel tijdscorrect uitziet maar een DAB+ is. Dus dat zou dan betekenen dat alleen de radio al genoeg zou zijn voor annulering van de status. Enige voordeel is 30 ipv 40 jaar hier.
 
Yes radio kan al als annulering voor de status zorgen, maar goed, die kun je nog wel originele vinden en makkelijk installeren. Het voordeel is dat je 1x in de 6 jaar moet laten keuren ipv elke 2 jaar, maar die keuringen zijn dan we stricter.

De gele TR6 heeft zo’n veteranen status, ondanks volledig gerestaureerd wel als per origineel. Kan best nog wel eens interessant zijn om op lange termijn als investering te zien.
 
Yes radio kan al als annulering voor de status zorgen, maar goed, die kun je nog wel originele vinden en makkelijk installeren. Het voordeel is dat je 1x in de 6 jaar moet laten keuren ipv elke 2 jaar, maar die keuringen zijn dan we stricter.

De gele TR6 heeft zo’n veteranen status, ondanks volledig gerestaureerd wel als per origineel. Kan best nog wel eens interessant zijn om op lange termijn als investering te zien.
Je zou dus ook de radio kunnen verwijderen voor de schouw. En een nieuwe RVS uitlaat bijvoorbeeld zou wel mogen? Dit als ik de TR6 zie die heeft een nieuwe RVS dubbele pijp. (Is ook niet origineel)

Sorry wil niet je topic vervuilen. Maar leuk om dit zo te lezen.
 
Geen probleem, als het naar originele specificaties is dan mag het wel.

Maar aftermarket onderdelen niet voor de veteranenstatus.

Bij de radio kan je natuurlijk de originele bij de inspectie geïnstalleerd hebben en dan na de inspectie de nieuwere inbouwen. Om vervolgens bij de volgende inspectie weer met de originele aan te komen rijden ;).

Maar zelfs bijv. niet originele velgen moet je bij elke auto in het kentekenbewijs laten registeren.
 
En om de hoeveel tijd heb je dan inspectie of wordt dat meegenomen met een zgn apk?

Wel een gedoe zeg, dan is de oldtimer regeling hier toch een stuk simpeler.

Ook nog wel een risico dat je neemt met zo’n ‘veteraan’ als ik je goed begrijp. Als het geen aftermarket onderdelen mogen zijn, er zijn natuurlijk zat onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn.. en dan? Dan heb je vwbt Zwitserland een waardeloos display model?
 
Geen probleem, als het naar originele specificaties is dan mag het wel.

Maar aftermarket onderdelen niet voor de veteranenstatus.

Bij de radio kan je natuurlijk de originele bij de inspectie geïnstalleerd hebben en dan na de inspectie de nieuwere inbouwen. Om vervolgens bij de volgende inspectie weer met de originele aan te komen rijden ;).

Maar zelfs bijv. niet originele velgen moet je bij elke auto in het kentekenbewijs laten registeren.
Dit is dus niet toegestaan?


 
Ja zeker, de TR4 had geen geldige APK, dus dat brengt dan risico’s met zich mee en ga je in der verkoopprijs merken. Dat was dan ook de reden dat ik penny’s on the dollar kreeg voor mijn Corvette, geen kenteken, geen apk…
 
Ik weet uit ervaring, van kennissen dat zelfs een niet originele radio, bijv. de veteranen status kan annuleren.
Dat is erg strikt zeg. Zorgt natuurlijk wel voor meer incentive om echt oude auto's ook goed te bewaren zoals ze ooit zijn gebouwd. Ieder nadeel hep zijn voordeel was het toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Dat is erg strikt zeg. Zorgt natuurlijk wel voor meer incentive om echt oude auto's ook goed te bewaren zoals ze ooit zijn gebouwd. Ieder nadeel hep zijn voordeel was het toch?
Eens maar een radio gaat wel heel ver. Ik ben wel van origineel maar Bluetooth voor de telefoon wordt wel gewaardeerd. Ook in een oldtimer.
 
Dat is erg strikt zeg. Zorgt natuurlijk wel voor meer incentive om echt oude auto's ook goed te bewaren zoals ze ooit zijn gebouwd. Ieder nadeel hep zijn voordeel was het toch?
Ik vind het een beetje overdreven, ja zo origineel mogelijk maar niet te kosten van alles. Nieuwe radio in retro look ofzo moet kunnen.
 
Ik heb weinig de radio aan en al zeker niet in eerst mijn oldtimer en nu mijn cabrio. Tegen dat geluid (wat een deel van de ervaring is) kan geen enkele muziek op.
 
Ik zou niet staan springen voor een oldtimer die minimaal 4 jaar heeft stilgestaan en je er zelf niet aan kan werken. Mijn broer heeft een Spitfire en zijn beste vriend een TR6. Beide erg verschillend om mee te rijden maar erg leuk. En de onderdelenvoorziening is doorgaans goed op orde bij de Britse klassiekers zei hij me.
Ik lees vaak in het tijdschrift Autoclassiques en bij de wat meer oudere en/of duurdere versies van Franse en Italiaanse merken durft dat al eens tegen te vallen.
 
Ik ken een paar mensen die er eentje gehad hebben. Geen cabrio trouwens. Maar goed onderhoud schijnt nogal in de papieren te lopen.
 
Een oudere 911 kopen zonder de minste garantie lijkt me dé valkuil... en een verouderde Tiptronic moet je ding zijn, pas bij de 997.2 is de nieuwe PDK geïntroduceerd.
 
1ste stap lijkt me dat je vraagt of er een Aankoopkeuring op jouw kosten mag gebeuren bij een PC of specialist in de buurt van de verkoper & in hoeverre de onderhoudsgeschiedenis voorhanden is. Wellicht is daar voor een groot deel een uitdraai van te krijgen? Als het antwoord Nein is, walk on.
@Michel als aanvulling : de AOS (air oil separator) staat op het derde podiumtrapje van de bekende problemen.
@TS : op de site van Auto Resto (Nijmegen) staan de problemen en oplossingen in detail beschreven.
 
Als ik het goed begrijp is de geschiedenis wel bekend en de huidige eigenaar heeft hem zo’n 7-8 jaar in bezit. Zeker weten doe je natuurlijk nooit maar is zo’n 911 met 200k km op de teller nog redelijk betrouwbaar?
 
Toch wel een Porsche op de radar?

Heb hier zelf recent nog heel goed mijn huiswerk over gedaan specifiek de 997.1 ook;

Mijn verhaal werd wel heel lang dus ik heb het even in een spoiler gezet..
Als je gaat kijken naar een 997.1 zijn er enkele essentiële zaken om te controleren. Kijk vooraf naar het onderhoudsboekje: dat moet volledig ingevuld zijn met bijbehorende facturen. Kijk onder de auto op schade of lekkages. Tijdens een testrit moet je op enkele punten letten. Start de motor koud en let op blauwe rook of overmatig olieverbruik. Controleer of alles werkt, luister naar rammels en tikken. De auto moet stabiel rijden en de koppeling moet soepel zijn. Als hij sponsig aanvoelt, is vervanging nodig (ongeveer 1500 euro). Laat altijd een 111-puntencheck uitvoeren bij Porsche of een specialist. Daarmee krijg je niet alleen een beeld van de technische staat, maar ook onderhandelingsruimte bij de prijs.

De 997.1 heeft een aantal bekende zwakke plekken. Het IMS-lager (Intermediate Shaft Bearing) is berucht. Bij modellen tot 2006 is het kleine lager gebruikt dat kan falen met zware motorschade tot gevolg. Dit moet vervangen zijn of alsnog worden aangepakt. Vanaf 2006 zit een groter lager dat minder snel faalt, maar nog steeds kwetsbaar kan zijn. Het RMS (Rear Main Seal) kan olie lekken, vooral bij oudere modellen, maar dit is makkelijk te vervangen wanneer je toch de koppeling doet. Cilinderwandslijtage is een ernstiger probleem dat ontstaat bij slechte smering of oververhitting. Dit is moeilijker te voorkomen en kan leiden tot metaaldeeltjes in de olie. De waterpomp kan onverwachts kapot gaan. Ratelend of schurend geluid aan de motor kan een waarschuwing zijn. Als hij faalt, verlies je koelvloeistof – wat de motor niet leuk vindt. Hydraulische klepstoters kunnen ook tikken veroorzaken. Op zich geen ramp, maar vervangen is arbeidsintensief. De Tiptronic automaat wordt bij de 997 vaker geassocieerd met motorproblemen dan handgeschakelde versies.

Is een 997.1 met 200.000 km nog betrouwbaar? Ja, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Er moet een aantoonbaar en volledig onderhoudsverleden zijn, inclusief vervanging van het IMS-lager, waterpomp en eventueel de koppeling. De auto mag geen rook of tikkende geluiden produceren bij een koude start. Een technische inspectie of endoscopische cilindercheck is sterk aan te raden, evenals de 111-puntencheck. Geen IMS-vervanging bij een pre-2006 model is een rode vlag. Blauwe rook, olieverbruik of tikken kunnen wijzen op cilinderwandslijtage. Slechte ophanging of rammels kunnen wijzen op dure herstelkosten. Reken op een reservebudget voor mogelijke kosten zoals een motorrevisie (15.000 tot 20.000 euro), koppeling en IMS-lager (samen 2.000 tot 2.500 euro), en ophangingsdelen of bobines (tot 3.000 euro afhankelijk van de staat).

Lang verhaal kort, ja het kan ook met 200.000km, wees je er van bewust dat je een inmiddels 20 jaar oude sportwagen koopt met destijds een nieuwprijs van anderhalve ton, onderdelen en reparaties zijn daar naar in verhouding.

Voor wie nieuwsgierig is, ik heb zelf mede vanwege enkele van de bovenstaande problemen gekozen voor een 997.2. Vooral vanwege de cilinderwandslijtage. Veel verhalen over gelezen. En het lijkt iedereen te kunnen overkomen, hoe voorzichtig je ook bent en hoe braaf je al je onderhoud ook doet. Er zijn er welliswaar genoeg bij wie het wel goed gaat. Voor mij persoonlijk voelde het als een stukje risico afkopen.

Zelfde verhaal maar samengevat in korte bulletpoints voor kort overzicht:

Bekende technische zwakke punten:

IMS-lager (Intermediate Shaft Bearing)

Een klein lager met grote gevolgen: als het faalt, is motorschade vrijwel zeker.
  • Modellen tot 2006 hebben het kleine lager: moet vervangen zijn of vervangen worden.
  • Vanaf 2006 zit het grotere lager erin, maar dat kan nog steeds problemen geven door olieverhongering.

RMS (Rear Main Seal)

Olielek bij de koppeling. Komt minder voor dan bij de 996, maar als je toch de koppeling laat doen, laat dit meteen meepakken.

Cilinderwandslijtage

Kan ontstaan bij slechte smering of oververhitting. Zorgen voor fijne metaaldeeltjes in de olie die de motor aantasten. Niet volledig te voorkomen, wel de kans te verkleinen via goed onderhoud.

Waterpomp

Gaat soms onverwachts kapot. Ratelend geluid = alarmbel. Als de pomp faalt, verliest de motor koelvloeistof = slecht nieuws.

Hydraulische klepstoters


Tikkend geluid is meestal dit. Geen drama, maar vervangen is arbeidsintensief (blok moet open).

Tiptronic automaat

Bij de 997 blijkt deze vaker geassocieerd met motorproblemen dan bij handgeschakelde modellen.


Do's en Dont's
✅ Aantoonbaar en volledig onderhoudsverleden
  • Alles moet aantoonbaar gedaan zijn: elke beurt, elke grote ingreep.
  • Belangrijke mijlpalen zoals vervanging van de koppeling, IMS-lager, waterpomp, bobines, remmen, schokdempers enzovoort moeten zwart-op-wit staan.
✅ Preventief onderhoud (IMS, koppeling, waterpomp)
  • Is het IMS-lager al preventief vervangen? Dat is cruciaal.
  • Heeft de motor ooit een revisie of endoscopische cilinderinspectie gehad?
  • Is de motor compressietest of lektest gedaan?
✅ Geen rammels of rook bij koude start
✅ Technische controle of endoscopische inspectie van motor is uitgevoerd
✅ 111-puntencheck is een must
❌ Geen IMS-vervanging bij een 2004–2005 model = grote rode vlag
❌ Blauwe rook, tikken, olieverbruik = risico op cilinderproblemen
❌ Slechte ophanging, rammels = hoge herstelkosten



Zorg ook voor een reservebudget van enkele duizenden euro’s. Denk aan:
  • Motorrevisie (indien nodig): €15.000–20.000
  • Koppeling + IMS samen: €2.000–2.500
  • Schokdempers, waterpomp, bobines: €500–3.000 afhankelijk van staat

De AOS die Niseko benoemt kan vervelende gevolgen hebben, maar behoort eigenlijk wel gewoon tot regulier/preventief onderhoud (om de ca. 100dkm vervangen.) Even de onderhoudshistorie checken dus;
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Ik merk dat ik maar blijf toevoegen aan m'n post. Ik zou ook aanraden je aan te melden op het Porsche forum en je daar goed in te lezen en vragen te stellen. Er zijn je al vele voor gegaan vwbt de 997.1.
 
  • Leuk
Waarderingen: JL86
Hebben we niet allemaal altijd wel een Porsche op de radar? ;)
Hell yeah. Reeds in de gelukkige omstandigheid geweest ;)

Porsche zou voor mij ook geen cabrio hoeven zijn. Integendeel zelfs. Ik zou als je dan toch voor Porsche gaat voor een 996 gaan. Qua prijs vriendelijker en eerlijk gezegd de betere boven een 997.1 ook qua kosten. Een 968 of 928 mag je hier overigens ook zo neerzetten.
 
Ik heb ook al eens een Porsche gehad, maar het blijft inderdaad een droom voor me. Maar bij jou denk ik: dat is echt zo onwijs anders dan een oude Corvette. Onvergelijkbaar, dus ik vraag mij af of jij echt een Porsche zoekt.
 
Heb helemaal niks met Porsche
Ik ook niet, en toch staat er een Porsche op de radar.

Maar bij jou denk ik: dat is echt zo onwijs anders dan een oude Corvette. Onvergelijkbaar, dus ik vraag mij af of jij echt een Porsche zoekt.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar zo'n ding komt wel enorm tot z'n recht in het land waar onze TS woont. Tuurlijk heeft een Porsche technische risico's, maar dat had de Corvette ook. Als je 'm voor de juiste prijs in handen krijgt en dat incalculeert hoef je er niet nat op te gaan.
 
Als je zo redeneert, in het land waar TS fiscaalvriendelijke berglucht ademt komt iets als een BMW R1200 / 1250 GS nog veel beter tot zijn recht. Maakt op een bergpas gehakt van gelijk welke Porsche zeker als de weg er wat minder goed bij ligt en/of er verkeer is dat de boel wat stremt zonder dat je direct gekke snelheden rijdt.
 
Terug
Bovenaan