Jeff's Tesla MY LR '22 en op zoek naar iets nieuws!

dat is Zwitsers begrip voor oldtimer status, vertaald:

Met betrekking tot voertuigen betekent veteranenstatus dat een voertuig dat meer dan 30 jaar oud is, beschouwd wordt als een klassieke auto en aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Uitleg van veteranenstatus met betrekking tot voertuigen:

Leeftijd:

Een voertuig moet minstens 30 jaar oud zijn om als veteraanvoertuig beschouwd te worden.

Lage kilometerstand:

Veteraanvoertuigen worden over het algemeen niet regelmatig gebruikt en hebben een jaarlijkse kilometerstand van ongeveer 2000 tot 3000 kilometer of 50 tot 60 bedrijfsuren.

Originele staat:

Het voertuig moet in originele staat zijn en mag geen noemenswaardige conversies of modificaties hebben.

Keuring:

Om in aanmerking te komen voor de veteranenstatus moet het voertuig een goede voertuiginspectie doorstaan, waarbij wordt gecontroleerd of het voertuig origineel is en in goede staat verkeert.

Voordelen:

Met de veteranenstatus kunnen voertuigen profiteren van gunstigere wegenbelasting en langere inspectie-intervallen, afhankelijk van het kanton.

Code 180:

In Zwitserland wordt de veteranenstatus vaak gedocumenteerd door de vermelding "Code 180" in het voertuigrijbewijs.

FIVA ID-kaart:

In geval van twijfel kan de originaliteit en het bouwjaar worden aangetoond met een Zwitserse FIVA ID-kaart, die 10 jaar geldig is, AXA Switzerland.

Ik weet uit ervaring, van kennissen dat zelfs een niet originele radio, bijv. de veteranen status kan annuleren.
Dat is best strikt. Als ik dan de SL als voorbeeld aanhaal. Daar zit van voor tot achter een RVS uitlaat. En de radio is een Blaupunkt die er wel tijdscorrect uitziet maar een DAB+ is. Dus dat zou dan betekenen dat alleen de radio al genoeg zou zijn voor annulering van de status. Enige voordeel is 30 ipv 40 jaar hier.

Yes radio kan al als annulering voor de status zorgen, maar goed, die kun je nog wel originele vinden en makkelijk installeren. Het voordeel is dat je 1x in de 6 jaar moet laten keuren ipv elke 2 jaar, maar die keuringen zijn dan we stricter.

De gele TR6 heeft zo’n veteranen status, ondanks volledig gerestaureerd wel als per origineel. Kan best nog wel eens interessant zijn om op lange termijn als investering te zien.

Yes radio kan al als annulering voor de status zorgen, maar goed, die kun je nog wel originele vinden en makkelijk installeren. Het voordeel is dat je 1x in de 6 jaar moet laten keuren ipv elke 2 jaar, maar die keuringen zijn dan we stricter.

De gele TR6 heeft zo’n veteranen status, ondanks volledig gerestaureerd wel als per origineel. Kan best nog wel eens interessant zijn om op lange termijn als investering te zien.
Je zou dus ook de radio kunnen verwijderen voor de schouw. En een nieuwe RVS uitlaat bijvoorbeeld zou wel mogen? Dit als ik de TR6 zie die heeft een nieuwe RVS dubbele pijp. (Is ook niet origineel)

Sorry wil niet je topic vervuilen. Maar leuk om dit zo te lezen.

Geen probleem, als het naar originele specificaties is dan mag het wel.

Maar aftermarket onderdelen niet voor de veteranenstatus.

Bij de radio kan je natuurlijk de originele bij de inspectie geïnstalleerd hebben en dan na de inspectie de nieuwere inbouwen. Om vervolgens bij de volgende inspectie weer met de originele aan te komen rijden ;).

Maar zelfs bijv. niet originele velgen moet je bij elke auto in het kentekenbewijs laten registeren.

En om de hoeveel tijd heb je dan inspectie of wordt dat meegenomen met een zgn apk?

Wel een gedoe zeg, dan is de oldtimer regeling hier toch een stuk simpeler.

Ook nog wel een risico dat je neemt met zo’n ‘veteraan’ als ik je goed begrijp. Als het geen aftermarket onderdelen mogen zijn, er zijn natuurlijk zat onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn.. en dan? Dan heb je vwbt Zwitserland een waardeloos display model?

Geen probleem, als het naar originele specificaties is dan mag het wel.

Maar aftermarket onderdelen niet voor de veteranenstatus.

Bij de radio kan je natuurlijk de originele bij de inspectie geïnstalleerd hebben en dan na de inspectie de nieuwere inbouwen. Om vervolgens bij de volgende inspectie weer met de originele aan te komen rijden ;).

Maar zelfs bijv. niet originele velgen moet je bij elke auto in het kentekenbewijs laten registeren.
Dit is dus niet toegestaan?

Ja zeker, de TR4 had geen geldige APK, dus dat brengt dan risico’s met zich mee en ga je in der verkoopprijs merken. Dat was dan ook de reden dat ik penny’s on the dollar kreeg voor mijn Corvette, geen kenteken, geen apk…

Ik zou deze keer zeker op safe spelen. Kan je in de toekomst altijd een avontuur aangaan.

Sowieso een targa of cabrio, dat heeft echt meerwaarde.

Ik weet uit ervaring, van kennissen dat zelfs een niet originele radio, bijv. de veteranen status kan annuleren.
Dat is erg strikt zeg. Zorgt natuurlijk wel voor meer incentive om echt oude auto's ook goed te bewaren zoals ze ooit zijn gebouwd. Ieder nadeel hep zijn voordeel was het toch?

• Leuk
Waarderingen: JL86
Terug
Bovenaan