Ik vind het een beetje dubbel. Ik ben dus 1 van die foute jongeren, met verzekering op naam van pa.
Ik vind het een goed artikel hoor, en ik begrijp de risico's heel goed (ook al realiseer ik ze misschien niet goed genoeg.
Ik ben ook 1 van de jongere die liever niet in een starslet rondrijd (prima auto's hoor!!!) maar een iets leukere Toyota neemt, een Celica in mijn geval. Nou kan ik de aanschaf betalen, en het onderhoud. ook de wegenbelasting op 1200+ kilo is geen probleem. Het enige wat tegenstaat is de verzekering:
- wordt meestal geweigerd, lukt gewoon niet.
- als het lukt, ik dacht minimaal 150p/maand voor mn huidige Celica (2.0 Gti uit '90)
toen ik op het MBO zat was dit niet echt een probleem om op te brengen, omdat ik meer tijd had voor werk (wat minder betaald dan mn huidige werk naast school). toen had ik ook een stabieler inkomen, en kon ik die verzekering wel betalen ook al was het toen een kwart (!) van mn jaar inkomen. Echter had ik er toen geen zin in, om zo'n groot deel van het geld daaraan te spenderen.
nu zit ik op HBO, en heb ik dus die 2liter Celica inmiddels. Ik heb nu minder tijd om te werken, heb ook geen vast werk meer. het werk dat ik heb betaald veel beter, maar het uiteindelijke inkomen is minder. ik heb dus het geld om dat ding te rijden, kan letterlijk alles betalen behalve de verzekering.
Ik rij dus een 16 jaar oud brik (in de ogen van mensen met wat minder inlevingsvermogen), erg veel auto voor weinig geld. er zit trouwens ook ABS op, en ik heb er (toevallig, ok) winterbanden bij.
ik heb tot nu toe nog nooit schade gemaakt in de 2,5 jaar, zeg ik er maar even bij. (ok het hoeft maar 1 keer fout te gaan wat betreft dit onderwerp). ook niet op vakantie in frankrijk en italie.
de wet overtreden doe ik naar mijn mening wanneer het "kan". ik rij wel hard zoals een verzekering verwacht, maar toch wel iets gepaster dan het stereotype. Bovendien, als ik in de wijk rij kan ik me kapot ergeren aan die volwassenen met ws een hoop noclaim, die met 40, soms 50, door de wijk scheuren. ik rij gewoon netjes en rustig 30 of nog niet eens. dat is niet vanwege de drempels, maar vanwege verstand!
Even wat negatieve punten op een rij vanuit mijn situatie:
- verzekeren is meestal niet eens mogelijk!
- als het mogelijk is komt het erop neer dat van ALLE kosten aan de auto 60% naar verzekering gaat!
- er wordt te weinig rekening gehouden met het geringe jaarkilometrage
- verzekeringen baseren hun prijzen los van leeftijd/no-claim enzo ook op nieuwwaarde van de auto. niet echt realistisch naar mijn idee, de auto koste iets van 40.000 eu nieuw, en nu is de dagwaarde 3.000 eu, dus die 40k zegt niks meer.
- verder nog een belangrijk punt: als ik dan toch een keer brokken maak, dan zal dat zeer waarschijnlijk gebeuren wanneer ik in overtreding ben van de wet. dat ik bijvoorbeeld te hard rij. In dit soort situaties verwacht ik niet anders dan dat de verzekering zn uiterste best doet om onder uitkering uit te komen (wanneer doen ze dat niet?). ook is er een aardige kans (vooral als ik straks een oldskool moeilijk te besturen MR2 heb) op einzijdige ongelukken mocht het toch een keer fout gaan, dan keren ze zowiezo niet uit, bij WA.
Naar mijn idee ben je dus een aardige melkkoe voor de verzekering, met als voornaamste smoes onervarenheid van de jonge bestuurder (zowiezo leeftijdsdiscriminatie!!). Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, en een hoger bedrag is niet meer dan terecht. Echter is een verhoging van 8x belachelijk!
Dat is dus mijn standpunt. graag jullie reacties.