Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Een stukje mbt het kurzzeitkennzeichen wat ik net ook op een ander forum heb gepost:

Om de ongelovigen te overtuigen, even de juridische achtergronden:
war entspricht das (rote bzw.) Kurzzeitkennzeichen internationalen Vorschriften, jedoch braucht der rote Fahrzeugschein, der auch bei dem neuen Kurzzeitkennzeichen ausgegeben wird, nicht im Ausland akzeptiert zu werden, da er nicht den internationalen Straßenverkehrsübereinkommen von 1926, 1949 und 1968 entspricht.

Abkommen über die gegenseitige Anerkennung der jeweiligen nationalen Überführungs- und Probekennzeichen und der entsprechenden Fahrzeugpapiere bestehen seit 1979 mit Österreich und seit 1.1.1994 mit Italien. Eine diesbezügliche Vereinbarung mit Dänemark wurde 1990 gekündigt.
Kortom, het bijbehorende papiertje voldoet niet aan de normen die aan een kentekenbewijs worden gesteld. Er zijn alleen erkenningsafspraken met Oostenrijk en Italie.

In einigen weiteren Nachbarländern wird das rote Kennzeichen / Kurzzeitkennzeichen erfahrungsgemäß toleriert, bzw. nicht beanstandet. Es muss jedoch darauf hingewiesen werden, dass keinerlei Rechtsanspruch und keine Gewähr für die Beibehaltung dieser Praxis besteht. In Belgien und Luxemburg gab es in der Vergangenheit Fälle, in denen die Einreise mit dem Kurzzeitkennzeichen verweigert wurde.
Het wordt dus in Nederland wel gedoogd, maar daar kun je geen rechten aan ontlenen. Dat is ook meteen de reden waarom het meestal wel goed gaat. Heb je echter de pech een bekeuring te krijgen (er wordt best veel gecontroleerd aan de grens), dan mag je de auto laten staan, vervolgens transport regelen en een boete van 400 euro betalen.

Het staat dus wel helemaal los van de BPM!!!!

@Siem

Maar hoe zit het met de verzekering. Stel je rijdt iemands auto total los en ook je eigen auto.

Of als je aangereden wordt

Een dergelijk kenteken krijg je alleen met verzekering. Als er een groene kaart bij zit, dan betaald die gewoon uit. Die zijn tenminste niet zo moeilijk.

Hoi.

Ik vraag me af wat het kost aan BPM om een opel corsa 1.3 cdti ecoflex 70kw te importeren aus deutschland. Deze auto valt in de 95gram co2 caterogrie en is dus belastingvrij en bpm vrijgesteld, op de nederlandse sites is dat. Want in duitsland berekenen ze hem met 98gram co2 op o.a. autoscout24.de. Hoef je nu wel of geen bpm te betalen bij invoer. Als ik de berekentool van de autoweek site gebruik rekent hij wel BPM kosten over de catalogus waarde? Hoe zit dit nu precies ik snap er ff niks van. En ik ben pas van plan deze auto ergens volgend jaar te kopen, dus dan zou ik er eentje van 6 maanden kunnen kopen met enkele km's betekend dit dat er ook geen btw over betaald hoef te worden? Alvast bedankt.

martijnk zei:
Hoi.

Ik vraag me af wat het kost aan BPM om een opel corsa 1.3 cdti ecoflex 70kw te importeren aus deutschland. Deze auto valt in de 95gram co2 caterogrie en is dus belastingvrij en bpm vrijgesteld, op de nederlandse sites is dat. Want in duitsland berekenen ze hem met 98gram co2 op o.a. autoscout24.de. Hoef je nu wel of geen bpm te betalen bij invoer. Als ik de berekentool van de autoweek site gebruik rekent hij wel BPM kosten over de catalogus waarde? Hoe zit dit nu precies ik snap er ff niks van. En ik ben pas van plan deze auto ergens volgend jaar te kopen, dus dan zou ik er eentje van 6 maanden kunnen kopen met enkele km's betekend dit dat er ook geen btw over betaald hoef te worden? Alvast bedankt.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?26,4399076,4416794

geen bpm dus. dan had ik het goed gelezen. dan zal die calculator wel die 95 gram co2 uitstoot niet goed inlezen, zodat ie in de vrijstelling valt.
maar dan moet je nog wel een formulier invullen voor de belasting en dan komt het bedrag op 0 euro bpm ofzo? En betaal je nu wel of geen btw. De ene zegt van wel de andere niet in dat andere topic, dus dat is nog vaag.

Stel als je een auto koopt in Duitsland en de auto mee neemt op een autoambulance, dan is de auto toch afgemeld en staat ie niet op naam, krijg je dan alleen de fahrzeugbrief:confused:

Hoe toon je dan aan dat je de eigenaar bent:confused:

Wordt de fahrzeugbrief opnieuw uitgeprint me je naam er op :confused:

Ik ben maandag naar Berlijn gereden. 04:00 vertrokken vanuit rotterdam en was 21:30 terug!
Maar alles ging vlekkeloos! Kwam bij de garage aan die wist dat ik zou komen. Ik heb toen betaald heb de papieren gekregen + een koop contract.

Een kennis van me die heeft me toen naar een straatje gebracht waar je je kentekens kan halen. Dat is 1 straat met allemaal kentekenmakers naast elkaar. Bij 1 betaalde je 70 euro incl. groene kaart. Als je heb betaald moest je een gebouw in en werden daar je tijdelijke kentekens gemaakt (wachttijd rond de 2 uur) ik heb het op een andere manier gedaan, heb 120 euro betaald maar ik hoefde maar 20 min te wachten en iemand kwam de kentekens brengen. Met de tijdelijke kentekens kon ik dus rijden. Toen ik eenmaal de grens overreed keek ik naar rechts en zag daar een auto staan. Dacht gelijk bij me zelf jahoor die komen voor mij en dat was indd zo! Het was de koninklijke marechaussee. Ik werd dus aangehouden en de meneer vroeg eerst mn id. Hij vroeg toen mn papieren van de auto. Hij zei toen je mag EIGENLIJK niet met deze kentekens rijden. Ik zei ja die vent zei vanwel. Toen zij de meneer. "ja dat zeggen ze allemaal". Maar omdat ik de Fahrzeugschein ( roze papiertje krijg je bij je kentekens) mocht ik doorrijden. Wat hier eerder werd genoemd dat het gedoogd is is dus echt zo! Als je dit papiertje niet hebt word je kenteken in beslag genomen. Dus ben je gewoon de klos.

Ik ga eerst lekker 2 weken op vakantie en ga de Golf 5 daarna laten keuren door de RDW!

Hoop dat jullie wat hebben aan deze info

Met een Exportkennzeichen mag je eigenlijk ook niet in nederland rijden aangezien je als nederlander uberhaupt niet in nederland in een auto met buitenlands kenteken mag rijden ivm de bpm. Het verschil is dat het exportkennzeichen wel in nederland geldig is en een kurzzeitkennzeichen niet. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar wat voor kenteken het nu was.

dickey zei:
Met een Exportkennzeichen mag je eigenlijk ook niet in nederland rijden aangezien je als nederlander uberhaupt niet in nederland in een auto met buitenlands kenteken mag rijden ivm de bpm. Het verschil is dat het exportkennzeichen wel in nederland geldig is en een kurzzeitkennzeichen niet. Ik ben overigens ook wel benieuwd naar wat voor kenteken het nu was.
Waarom mag je in een verenigd Europa niet in Nederland rijden met een kenteken dat in Duitsland wel gewoon erkend wordt? Dat je van plan bent om BPM te gaan betalen is evident, aangezien het kenteken maar een paar dagen geldig is. Bovendien krijg je daar normaal gesproken een waarschuwing voor en word je pas de tweede keer aangeslagen voor BPM.
Ik had dan ook de dagen dat ik met Kurzzeitkennzeichen rondreed een kopie van m'n aangifte BPM in de auto liggen.

Waarom mag je in een verenigd Europa niet in Nederland rijden met een kenteken dat in Duitsland wel gewoon erkend wordt?

Het wordt in Duitsland ook niet "gewoon" erkend. Het kurzzeitkennzeichen voldoet niet aan de europese regels waaraan een kenteken moet voldoen en daarom wordt het alleen in Duitsland erkend (met Oostenrijk en Italie zijn afspraken gemaakt om het ook toe te staan). In elk ander land voldoet het niet aan de regels.

Als Besonderheit ist bei diesen Kennzeichen keine gültige Bescheinigung für eine bestandene AU (Abgasuntersuchung) nötig. Auch von den Regelungen hinsichtlich der Umweltplakette sind diese Kennzeichen ausgenommen.

Die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ist ein nationaler Verwaltungsakt, und somit ist die Anbringung eines Kurzzeitkennzeichens an ein Fahrzeug, das sich im Ausland befindet, um dieses z. B. nach Deutschland zu überführen, nicht zulässig (verbotene Fernzulassung). Für Auslandsfahrten werden die nationalen Zulassungsdokumente durch die Teilnehmerstaaten des Internationalen Abkommens über den Straßenverkehr gegenseitig anerkannt. Allerdings sind Kurzzeitkennzeichen und der entsprechende Fahrzeugschein genau genommen keine offiziellen Zulassungsdokumente, da damit eine Nutzung von Fahrzeugen außerhalb des Zulassungsverfahrens gestattet wird, die in dieser Form nicht unter das Straßenverkehrsübereinkommen fällt. Deshalb müssen Kurzzeitkennzeichen im Ausland nicht ohne Weiteres akzeptiert werden. Dennoch ist die Nutzung von Kurzzeitkennzeichen unter bestimmten Voraussetzungen möglich:

Anerkennungspflicht für EU-Mitgliedsstaaten
Tolerieren der Kurzzeitkennzeichen durch einige Staaten
Die Europäische Kommission hat in ihrer „Erläuternden Mitteilung zu den Zulassungsverfahren für Kraftfahrzeuge, die aus einem Mitgliedstaat in einen anderen verbracht wurden“, deutlich zum Ausdruck gebracht, dass Kraftfahrzeugen mit amtlichen Kennzeichen, wie z. B. den Händler- oder Kurzzeitkennzeichen, die Teilnahme am grenzüberschreitenden öffentlichen Straßenverkehr grundsätzlich zu gestatten ist. Sie hat im 4. Abschnitt ihrer Mitteilung die Voraussetzungen für die „Anerkennung“ derartiger Kennzeichen beschrieben. Das deutsche Kurzzeitkennzeichen erfüllt diese Voraussetzungen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_(Deutschland)#Kurzzeitkennzeichen

-edit-

Zie het als een eendagskenteken dat je bij de RDW kunt aanvragen om met je auto naar de RDW te rijden en terug. Dit is ook niet geldig in het buitenland. Je mag zelfs zelf een nummerplaat maken van een stuk karton. Dit is in nederland geldig, maar denk maar niet dat men dat over de grens zal accepteren. https://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/het_kentekenbewijs/eendagskenteken.htm

Hoe werkt het als je een auto meeneemt op trailer:confused:
Wordt de fahrzeugbrief ook op naam gesteld of alleen de fahrzeugschein:confused:

dickey, ik weet hoe het zit. Maar ik vind het principe gewoon absoluut niet deugen. Vrij verkeer van personen en goederen. Yeah right!

Als men in europa echt vrij verkeer van goederen zou willen, dan zou je een auto uberhaupt niet hoeven in te voeren. Je zou in principe gewoon in duitsland een auto moeten kunnen kopen en hiermee in nederland rond kunnen rijden. Ik betwijfel of ik dat (met mijn 26 jaar) ooit nog ga meemaken.

dickey zei:
Als men in europa echt vrij verkeer van goederen zou willen, dan zou je een auto uberhaupt niet hoeven in te voeren. Je zou in principe gewoon in duitsland een auto moeten kunnen kopen en hiermee in nederland rond kunnen rijden. Ik betwijfel of ik dat (met mijn 26 jaar) ooit nog ga meemaken.

Als ik berichten van vroeger had mogen geloven was dit al 10 jaar geleden gerealiseerd.

dickey zei:
Precies, dat is toch achterlijk?
Begrijp me goed, voor mijn boterham is het zo beter! Maar ik snap echt niet hoe ze dit kunnen uitleggen, met al dat gedoe over één Europa.

Als de duitse dealer/garage de te kopen auto voorziet van een Exportkennzeichen, mag je dan daarmee wel in Nederland (om thuis te komen) rijden en is de auto dan wel verzekerd??

Waal zei:
Als de duitse dealer/garage de te kopen auto voorziet van een Exportkennzeichen, mag je dan daarmee wel in Nederland (om thuis te komen) rijden en is de auto dan wel verzekerd??

Het is geldig in heel europa, de meeste mensen rijden direct naar huis, en laten de auto staan om te wachten op de keuring bij het RDW.

Ik ben al een tijdje aan het kijken hoe het nu precies met de BTW bij import zit.
Als de auto in duitsland op kenteken (duits) is gezet is daar toch in DLD al BTW (MWSt) over betaald.
Het is toch nooit zo dat je 2x BTW hoeft te betalen?! Als je de auto koopt als particulier moet je over de auto in DLD natuurlijk gewoon BTW betalen.
Als je hem vervolgens importeert moet je volgen de site van de Balasting in NL 19% betalen.....
Krijg je de in DLD betaalde btw dan terug of begrijp ik het echt (niet goed).

Graag even jullie hulp.

THX

Hee lui, aangezien hier nogal wat kennis zit heb ik een vraag voor dit forum.

Ik wil graag een ford mustang 2005 v6 van 16.000 euro importeren uit Duitsland.
Het is me echter niet precies duidelijk hoeveel ik in totaal kwijt ga zijn, en welke van de twee prijzen in in Duitsland moet betalen.
Hier staan namelijk vaak een netto en bruto prijs bij!
Ook vraag ik me af of het mogelijk is om de zogenaamde auto-ambulance (geen idee hoe of wat) de auto naar Nederland te laten komen.

Alvast bedankt en groetjes
Jaap

import zei:
Ik ben al een tijdje aan het kijken hoe het nu precies met de BTW bij import zit.
Als de auto in duitsland op kenteken (duits) is gezet is daar toch in DLD al BTW (MWSt) over betaald.
Het is toch nooit zo dat je 2x BTW hoeft te betalen?! Als je de auto koopt als particulier moet je over de auto in DLD natuurlijk gewoon BTW betalen.
Als je hem vervolgens importeert moet je volgen de site van de Balasting in NL 19% betalen.....
Krijg je de in DLD betaalde btw dan terug of begrijp ik het echt (niet goed).

Graag even jullie hulp.

THX

Als je in Duitsland een gebruikte auto koopt, heb je met de btw niets te doen, die is bij aanschaf al lang betaald. In Nederland hoeft dat dus niet.
Als je in Duitsland een nieuwe auto koopt dat betekend jonger dan 6 maanden of minder dan 6000km. Dan moet je wel btw betalen.

viezefurrr zei:
Hee lui, aangezien hier nogal wat kennis zit heb ik een vraag voor dit forum.

Ik wil graag een ford mustang 2005 v6 van 16.000 euro importeren uit Duitsland.
Het is me echter niet precies duidelijk hoeveel ik in totaal kwijt ga zijn, en welke van de twee prijzen in in Duitsland moet betalen.
Hier staan namelijk vaak een netto en bruto prijs bij!
Ook vraag ik me af of het mogelijk is om de zogenaamde auto-ambulance (geen idee hoe of wat) de auto naar Nederland te laten komen.

Alvast bedankt en groetjes
Jaap

Als je geen eigen bedrijf hebt moet je altijd de bruto prijs betalen als particulier, je kan de auto idd ophalen op een aanhanger, dan hoef je de auto niet over te schrijven. Je kan ook een ausfuhrkennzeichen kopen, in dit topic staat daar wel meer over.

Ben mij de laatste tijd aan het verdiepen in het importeren van een auto uit duitsland. Zal koop van een particulier worden, maar uit een paar punten kom ik niet geheel. Vele topics over importeren al doorgelezen maar helaas geen antwoord op mijn vraag.

Is het wanneer je de wagen op aanhangwagen mee terug neemt ook nodig om langs het strassen en vekehrsambt te gaan of is dit dan alleen nodig voor de verkopende partij?

Carb zei:
Ben mij de laatste tijd aan het verdiepen in het importeren van een auto uit duitsland. Zal koop van een particulier worden, maar uit een paar punten kom ik niet geheel. Vele topics over importeren al doorgelezen maar helaas geen antwoord op mijn vraag.

Is het wanneer je de wagen op aanhangwagen mee terug neemt ook nodig om langs het strassen en vekehrsambt te gaan of is dit dan alleen nodig voor de verkopende partij?

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het zo dat de eigenaar naar het verkehrsambt de auto afmeld, platen inlevert, fahrzeugschein inlevert, en de fahrzeugbrief houdt, hier staan de gegevens van de auto op en geen naam van eigenaar dacht ik. Als je samen een koopcontract opstelt en de fahrzeugbrief hebt is het voldoende.

Ps: al een mooie bmw gevonden:confused:

Na grondig doorlezen denk ik dat ik hem nu heb...

Dan heb ik toch alleen nog het volgende nodig?

Een duits eendags kenteken waarmee het gedoogd word om ook in Nederland te rijden. 80 euro
Een verzekering voor de dag dat ik hem naar Nederland rijd. 80 euro
De overschrijving regelen bij een speciaal Duits kantoor. gratis?

Eendags kentekens regelen om naar het RDW te komen. 30 euro.
De auto in Nederland laten keuren bij RDW. 50 euro
De BPM aftikken. 550 euro
De auto op kenteken laten zetten. 40 euro.

Klaar..

Of mis ik nog iets?

Ik kan alleen nog niet echt vinden welke papieren ik voor dit alles nodig heb..

B.erend zei:
Ps: al een mooie bmw gevonden:confused:

Ben nog druk op zoek, maar er komen zo onderhand wel wat leuke voorbij.

Daarom ben ik nu ook op zoek naar alle gegevens die ik moet regelen in duitsland. Het nederlandse import deel is al vrij aardig bekend.

Je kan ook op de site van de desbetreffende kreis kijken daar staat ook informatie over het uitvoerkenteken en het afmelden.

Google zoekresultaten voor informatie over het importeren van een Duitse auto resulteren alleen in commerciele importeurs.

Waar vind ik de nodige, recente en van toepassing zijnde, informatie voor het importeren van een Duitse wagen als particulier?

Ik snap de hele import hype echt niet.
Ik heb het nu vaak genoeg vergeleken maar importeren is echt nauwelijks goedkoper.
Je hebt enkel meer keuze (en ja ik kijk naar autos van 3 jaar oud en van 40.000 euro).

@Jan Klaassen. Op een audi TT MK2, scheelt het een kleine 10.000 euro ex. bpm. Dat vind ik een hoop knaken.

@Ordep. Dan scheelt het ca. 6000 euro. Ligt een beetje aan de uitvoering. Is nog steeds een hoop geld.

Überführungsfahrten und Kennzeichen aus Duitsland....

Es gibt in Deutschland 2 Arten von Kennzeichen der Überführung:

1.) Das sog. "5 Tage Kennzeichen" oder auch im allgemeinen Sprachgebrauch "Gelbes Kennzeichen" oder im Behördendeutsch "Kurzzeitkennzeichen" genannt
kurz.gif

Gültigkeit 5 Tage....

Kosten:
1.) Verwaltungsgebühren (bundeseinheitlich) ..........................€ 10.50
2.) Kennzeichenherstellung beim Schildermacher.................ca. € 10,-- bis € 15,--
3.) Versicherung...............................................................ca. € 33,-- bis € 100,--
(beim ADAC https://www.adac.de erhält man die Versicherung ohne grüne Karte schon für € 33,--
wünscht man eine grüne Karte
Scannen0001.jpg

so kann ich hier das Versicherungsbüro "Hansa-Eule" in Hannover empfehlen
https://www.hansa-eule.de/standort_hannover.aspx
hannover1.jpg

hier erhält man auch die Versicherung und die grüne Versicherungskarte, die eigentlich für Fahrten in ganz Europa gut sein müßte....
Die Versicherung mit Schildern und grüner Karte liegt bei ungefähr ca. € 60,--

Das Ausfuhrkennzeichen
expneu.gif

Früher wurde das auch "Zollkennzeichen" genannt....

Kosten:
1.) Verwaltungsgebühren mit Internationalem Zulassungsschein..........................ca. € 48,--
2.) Kennzeichenherstellung beim Schildermacher................................................ca. € 10,-- bis € 15,--
3.) Versicherung von 15 Tage bis 90 Tage
15 Tage kosten ca. € 50,--
30 Tage...........ca. € 55,--
60 Tage...........ca. € 150,--
90 Tage...........ca. € 240,--
4.) Steuerpflichtig (Wegenbelasting) seit 01.Juli 2010 für die Zeit der Zulassung ( 15, 30, 60 0der 90 Tage)
Beispiel: Ein 2 Liter VW Passat Variant Diesel wird in Deutschland sehr hoch besteuert, so dass für 30 Tage € 25,-- zu entrichten wären...
3 Monate würden dann € 75,-- kosten

Auch hier kann ich wieder das Versicherungsbüro "Hansa-Eule" in Hannover empfehlen
https://www.hansa-eule.de/standort_hannover.aspx
hannover1.jpg

da man hier die günstigsten Preise erhält....
Die Mitarbeiterin spricht fließend Deutsch, fließend English und fließend Russisch.....

Das AUSFUHRKENNZEICHEN ist auf jeden Fall in ganz Europa, teilweise sogar weltweit gültig....
man kann und darf damit ganz legal bis zum Ablaufdatum in ganz Europa fahren....

empfehlenswert ist auch folgendes gleich bei der Zulassungsbehörde mitzubeantragen:
IS.jpg

Situatie;

Na meerdere malen gebruikte auto's te hebben geimporteerd uit Duitsland, heb ik voor het eerst een nieuwe 'Duiste' auto gekocht ZONDER toelating (Neufahrzeug), dat wil zeggen dat er nog nooit een kenteken is aangevraagd voor deze auto in Duitsland --> Dit om de levertijd van 8 maanden te omzeilen.

Problee;

Ik zou eigenlijk het liefst de auto op een kenteken zetten van 2010 (lees; conform de BPM-regeling van 2010), maar dit zonder deze meteen op naam te zetten. Een soort 'blanco' keuring, zodat de Nederlandse papieren aangevraagd kunnen worden zonder dat er gelijk een eigenaar aan het voertuig wordt gekoppeld, zoals dat bij dealerauto's ook het geval is

Doel;

De BPM regelingen voor zware slurpers/uitstoters verandert nogal in 2011, in mijn geval neemt de BPM voor 2011 een ruime Euro 6.000,00 toe. De zou ik liever niet betalen....

Aanpak;

De extra BPM zou ik willen omzeilen door nu nog in 2010 een Nederlands kentekenbewijs aan te vragen, vervolgens deze auto pas op 1 januari 2011 op naam te zetten, zodat je wel een '2011' auto hebt. Nu ben ik geen handelaar, dus ik heb geen bedrijfsvoorraad waar ik eventjes een auto als 'blanco' in op kan nemen.

Iemand een idee? Maandag bel ik de RDW, maar dan ben ik al enigzins voorbereid...

Na inmiddels veel te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat als je een auto van een particulier koop in Duitsland. Hij/zij hem van zijn naam af moet halen en gezien ik geen Duitser ben, hij op niemands naam staat en dus helemaal geen kenteken meer heeft. Tenzij ik een zogeheten 5 Tage Kennzeichen aanvraag, met alle daarbij behorende verzekeringen en anderen kosten.

Wat ik mij vooral afvraag is wat de eenvoudigste manier is om een oldtimer bmw van duitsland naar nederland te brengen. Je moet hiervoor dus een overgangs kenteken uit duitsland hebben?

Ik stel even 3 vragen te gelijk.

Stel ik heb een Duitse vriend (die heb ik, hij woont om de hoek) ik laat hem de auto kopen en op naam zetten bij zijn thuis adres in Duitsland. Hij rijdt er mee naar nederland, en hier koop ik hem van hem over, vraag een eendagskenteken (nederlands) en laat hem keuren en op naam zetten en het hele gebeuren. Ben ik dan van alle ingewikkelde duitse kentekens en verzekerings toestanden af?

Misschien een beetje vaag allemaal, maar het gaat vooral over het verplaatsen.

Wat een gedoe om een niet bestaand probleem op te lossen. Het is eenvoudig. je gaat met de Duitse eigenaar naar het strassenverkehrsamt. Tegenover bij de kentekenplatenmaker koop je een verzkering voor een exportkenteken (117 euro voor 2 weken incl 2 platen). Daarmee ga je naar het amt. Daar geef je aan een exportkenteken te willen. Na wat heen en weer lopen heb je een Duitse kentekenplaat met een rood vlakje. Die monteer je en dan rijd je naar huis. Ingewikkelder is het niet.

In dit filmpje wordt het verschil tussen een Kurzzeitkennzeichen en een Ausfuhrkennzeichen nog uitgelegd. Vanaf 5m 30sec. (y)

Heren,

Hierbij even een link waar jullie alle informatie omtrent auto's importeren kunnen vinden! Het betreft een e-book die
tegen een kleine vergoeding te verkrijgen is, maar zeker de moeite waard!

Deze kleine investering kan je straks veel geld schelen bij de grens!! ;)

Check: https://www.paypro.nl/producten/Autoimportgidseu/2464/10513

Mvg...

Laat ik ook eens reageren in dit topic :p

Ik woon nu zo'n 7 jaar in Duitsland en heb in die tijd al de nodige auto's gereden en zelfs enkele ingevoerd (waaronder de S5 van m'n broer). Auto's die ik steeds in een andere deelstaat heb gekocht, waardoor ik met hetzelfde 'probleem' als jullie te maken kreeg: de auto moest, na afmelding door de verkoper in zijn deelstaat, ter overbrugging naar mijn deelstaat van een tijdelijk kenteken worden voorzien (slechts 1 enkele maal heb ik een auto kunnen kopen die nog aangemeld was op naam van de vorige eigenaar; dat is dan een kwestie van goed vertrouwen).
Voor Duits ingezetenen kost dat 15 euro voor de platen, 10 euro registratiekosten en iets van 40 euro voor een (WA-) verzekeringsbewijs. Alles bijeen dus 65 euro. Met die platen (met gele band) mag je dan 5 dagen door Duitsland rijden en ben je uitsluitend WA verzekerd. Een uitgebreidere dekking is niet mogelijk. Het is dus van belang om je auto zsm op je naam te zetten, zodat je hem (wel) naar believen kan verzekeren. Aan iedereen die met tijdelijke platen door Duitsland jaagt: wees je ervan bewust dat je verzekerd bent, maar eigenlijk ook weer niet ... Buiten Duitsland ben je met die gele platen helemaal niet verzekerd. Word je aangehouden dan krijg je waarschijnlijk een waarschuwing maar belangrijker is: je dekking (die in Duitsland dus al tot WA beperkt was) is 0,0. Vandaar dat ik met die dingen nooit in Nederland heb gereden.

Bij mijn weten is het voor niet-ingezetenen (waaronder Nederlanders dus) niet mogelijk om een tijdelijk 5-daags kenteken te krijgen bij het Strassenverkehrsamt. Uitsluitend kentekens met de rode band, de zgn. exportkentekens. Aangezien je je bij de aanvraag moet legitimeren inclusief een bewijs dat je in de betreffende deelstaat woonachtig bent lees ik graag een verhaal van een Nederlander die wel degelijk met die gele platen heeft rondgereden (en hoe dat dan geregeld is).

Dan het punt 'scheelt het eigenlijk wel wat?'. Ik ben al jaren met auto's bezig en struin net als jullie geregeld het internet af, maar zie maar zelden auto's waarbij het echt voordeliger is om te importeren (in mijn geval exporteren:T). Soms ben je zelfs nog duurder uit, zoals met wat oudere diesel modellen! Wanneer ik dan kijk op sites als Marktplaats dan denk ik "daar kan een auto uit Duitsland dus nooit tegenop concurreren".

Goed, bij de S5 van mijn broer scheelde het een leuke cent, maat wat ik wil zeggen is dat je niet per definitie stukken goedkoper uit bent.
Vantevoren alles goed doorrekenen is het devies.

mag ik even inhaken, inmiddels is dus wel duidelijk dat je een ausfuhrkenzeichen moet hebben, waar kan je deze verkrijgen? wel handiger dat het 2 weken verzekerd is (ik neem aan ook in nederland) scheelt weer eendagskentekens geregel, trouwens uit dat blik op de weg filmpje blijt dat het weer niet mag als nederlander zijnde, is er dan helemaal geen 1 mogelijkheid om zelf een auto met wa naar huis te rijden vanuit duitsland?

en graag nog even van jullie bevestigd, bij een in nederland bpm vrije hybride hoef ik geen bpm te betalen bij een invoer van een eind 2009 voertuig?

nog een vraag, valt er wat te onderhandelen met duitse auto verkopers of zijn de prijzen daar vaster dan hier

Renault Sport zei:
In dit filmpje wordt het verschil tussen een Kurzzeitkennzeichen en een Ausfuhrkennzeichen nog uitgelegd. Vanaf 5m 30sec. (y)

hieruit meld de nederlandse organisatie dus dat je als nederlander met geen enkele vorm van duits kenteken mag rijden, zo is het toch nooit duidelijk?

bzb zei:
mag ik even inhaken, inmiddels is dus wel duidelijk dat je een ausfuhrkenzeichen moet hebben, waar kan je deze verkrijgen? wel handiger dat het 2 weken verzekerd is (ik neem aan ook in nederland) scheelt weer eendagskentekens geregel, trouwens uit dat blik op de weg filmpje blijt dat het weer niet mag als nederlander zijnde, is er dan helemaal geen 1 mogelijkheid om zelf een auto met wa naar huis te rijden vanuit duitsland?

en graag nog even van jullie bevestigd, bij een in nederland bpm vrije hybride hoef ik geen bpm te betalen bij een invoer van een eind 2009 voertuig?

nog een vraag, valt er wat te onderhandelen met duitse auto verkopers of zijn de prijzen daar vaster dan hier

zou iemand met spoed antwoorden weten? zit nogal op hete kolen :)

bzb zei:
mag ik even inhaken, inmiddels is dus wel duidelijk dat je een ausfuhrkenzeichen moet hebben, waar kan je deze verkrijgen?

Die Schilder bekommen Sie in jeder Kfz-Zulassungsstelle in Deutschland.
https://www.strassenverkehrsamt.de/artikel/ausfuhrkennzeichen

Even een kort vraagje,

Als ik op verschillende site's de bpm bereken over een auto uit 2007 dan krijg je uiteindelijk 2 opties.

-Bpm berekenen 2007 =1072 euro bpm
-Bpm berekenen 2011 =1292 euro bpm

Hierbij word bij de berekening 2007 geen rekening gehouden met de uitstoot en bij de berekening van 2011 wel.

Hierdoor is de berekening van 2007 een stuk goedkoper dan die van 2011!

Is het echter nogsteeds zo dat je de voordeligste mag kiezen? of hoe gaat dit in zijn werk.

Het gaat hier om een Seat Ibiza 1.4 16v 85pk uit 04-2007. nieuwprijs is 14.300 euro.

Tevens zit er een behoorlijk verschil tussen de verschillende calculatoren! Kan ik op die van autoweek vertrouwen?

Alvast bedankt voor het antwoord,
Groet Paul

Je mag de voordeligste methode kiezen.

Die van AW is meer een indicatie, het kan wat hoger uitvallen door extra opties.

Terug
Bovenaan