Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Ja, dus:

"It's very low and almost makes me miss the narrowing of the road."

"It's very low and makes me completely miss the narrowing of the road."

Dat zijn ook goede suggesties, maar ik heb er inmiddels voor gekozen om 'miss'te veranderen in 'hit'

"It's very low and almost makes me hit the narrowing of the road."

Evengoed bedankt.

Ik begrijp overigens nog helemaal niet wat je aan wie wilt communiceren over de laaghangende zon en de wegversmalling.

cirKel zei:
Ik begrijp overigens nog helemaal niet wat je aan wie wilt communiceren over de laaghangende zon en de wegversmalling.
U wilt uitleg, u krijgt uitleg...

Twee weken geleden heb ik een video op you-tube gezet ( Deze: https://www.youtube.com/watch?v=dkEyOIpfx8I ). Dat is deel 1. Ik ben nu bezig met deel 2. In deel 2 zit een clip waarin je mij ziet rijden op een weg tegen een laaghangende zon in. Vervolgend zie je dat ik nog net op tijd een wegversmalling zie en erom heen stuur.

Zoals het er nu uitziet, wordt de hele video 8.47 minuten lang. Ik heb inmiddels voor 4.30 minuten aan beelden. Dus ik ben op de helft.

D.E.N.N.I.S. zei:
Dat zijn ook goede suggesties, maar ik heb er inmiddels voor gekozen om 'miss'te veranderen in 'hit'

Evengoed bedankt.

Ik weet nog niet hoe, maar het kan mooier. Iets met 'berm' denk ik. In het Nederlands: 'De zon stond zo laag dat ik bijna in de berm raakte'.

---GT--- zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Evengoed bedankt.

Ik weet nog niet hoe, maar het kan mooier. Iets met 'berm' denk ik. In het Nederlands: 'De zon stond zo laag dat ik bijna in de berm raakte'.
Het kan altijd mooier, maar ik raakte niet in de berm. Ik kon vrij simpel naar links sturen om de wegversmalling te ontwijken.

Ja, in het midden was de meeste ruimte.

SnapShot.jpg

D.E.N.N.I.S. zei:
U wilt uitleg, u krijgt uitleg...

Ah, nu met het plaatje erbij snap ik het. Ik dacht namelijk aan een meer natuurlijke vernauwing van de weg...

Ik zou gaan voor: "It's very low and almost makes me hit the curb extension." Want dat is wat het is.

zombies zei:
Vergeet vooral ook niet dat er ergens halvere wegen het jaar kan besloten worden om te stoppen met een model en dan heb jij je zinnen daar net opgezet.

Ja... zombies ken dur wat fan...
a042.gif

Hier nog een verschrikkelijke.

Bofkont zei:
Vandaag op het conqour élégance geweest , heel erg veel moois gezien , helaas ook veel regen en modderpaden.

Hoe krijg je het uit je toetsenbord...

Of vind jij het wel grappig dat een BMW X6M in Nederland bijna het dubbele kost dan in de VS? En dat je hem betaald met geld waarover al 52% inkomstenbelasting is betaald?

Gewoon Dirk zei:
Rob0032 zei:
De kans op een burgeroorlog in een Westers land is kleiner dan nihil

Kleiner dan nihil, is dat zoiets als het hebben van minder dan nul paspoorten?

Dat is zoiets als een beeldspraak. Iets is ronder dan een cirkel, sneller dan het licht, groter dan groot....

Rob0032 zei:
Gewoon Dirk zei:
Rob0032 zei:
De kans op een burgeroorlog in een Westers land is kleiner dan nihil

Kleiner dan nihil, is dat zoiets als het hebben van minder dan nul paspoorten?

Dat is zoiets als een beeldspraak. Iets is ronder dan een cirkel, sneller dan het licht, groter dan groot....

Met als groot verschil dat de drie door jou genoemde voorbeelden van beeldspraak ook echt mogelijk zijn.

Een cirkel is slechts rond in 2 dimensies, een ei is dus al ronder dan een cirkel.
Het licht reist met een meetbare snelheid, iets kan zich dus fysiek sneller dan het licht voortbewegen.
Groter dan groot is ook goed mogelijk, je kan het immers altijd overtreffen.
Kleiner dan nul of nihil is onmogelijk net zoals kouder dan 0 Kelvin en daarmee klopt jou poging tot beeldspraak in mijn ogen niet.

Gewoon Dirk zei:
Rob0032 zei:
Wat jij wil, Dirk.

Gewoon Dirk zei:

Typisch, je kan het niet winnen dus moet je de ander maar direct op zijn fout wijzen. In plaats daarvan kan je ook proberen wat op te steken van je eigen fouten Rob. ;)

[size=x-small]P.S. Wat jij wilt is wel zo formeel.[/size]

Het is geen kwestie van winnen, maar een kwestie van interpretatie. Kenmerk van een beeldspraak is dat een overdrijving, al dan niet tot het onmogelijke, gebruikt wordt om een punt te maken. Woordinhoudelijk is het wellicht onmogelijk, maar daarom is het ook een beeldspraak.
En zolang jij mij niet 'vousvoyeert', zou ik niet weten waarom ik formeel zou moeten spreken tegen je. Helemaal niet als je de zin al niet juist begint. ;)

Rob0032 zei:
Gewoon Dirk zei:
Rob0032 zei:
Wat jij wil, Dirk.

Gewoon Dirk zei:

Typisch, je kan het niet winnen dus moet je de ander maar direct op zijn fout wijzen. In plaats daarvan kan je ook proberen wat op te steken van je eigen fouten Rob. ;)

Het is geen kwestie van winnen, maar een kwestie van interpretatie. Kenmerk van een beeldspraak is dat een overdrijving, al dan niet tot het onmogelijke, gebruikt wordt om een punt te maken. Woordinhoudelijk is het wellicht onmogelijk, maar daarom is het ook een beeldspraak.
En zolang jij mij niet 'vousvoyeert', zou ik niet weten waarom ik formeel zou moeten spreken tegen je. Helemaal niet als je de zin al niet juist begint. ;)

Kijk, nu kom je met een uitleg waarin je jouw punt verdedigt. Had je dat nou direct gedaan in plaats van eerst mij op mijn fouten te gaan wijzen dan had ik nu wellicht verder met je in discussie gewild. Overigens kan tutoieren prima in formeel taalgebruik, zeker wanneer dit de norm is tussen beide gesprekspartners.

Idefiqs zei:
Gewoon Dirk zei:
Typisch, je kan kunt het niet winnen dus moet je de ander maar direct op zijn fout wijzen.

Gewoon Dirk zei:

Wat jij wil" is m.i. niet fout, "wat jij wilt" vind ik wel beter.

Ik beweer ook niet dat het fout is, het gebruik van jij wil is informeel taalgebruik en dat vind ik, net zoals jij, minder goed.

Rob0032 zei:
Kenmerk van een beeldspraak is dat een overdrijving, al dan niet tot het onmogelijke, gebruikt wordt om een punt te maken.

Heb je daar een bron van?

Idefiqs zei:
cirKel zei:
Rob0032 zei:
Kenmerk van een beeldspraak is dat een overdrijving, al dan niet tot het onmogelijke, gebruikt wordt om een punt te maken.

Yep, www.google.nl

Beetje zelfredzaamheid kan nooit kwaad.

Je begrijpt hopelijk dat ik die vraag niet stel zonder zelf het antwoord te weten: er is geen bron van, behalve het hoofd van degene die het opschreef. En als er nog een andere bron is, zou ik die bron wel willen zien, want ik kan hem niet vinden.

cirKel zei:
Idefiqs zei:
cirKel zei:
Rob0032 zei:

Yep, www.google.nl

Beetje zelfredzaamheid kan nooit kwaad.

Je begrijpt hopelijk dat ik die vraag niet stel zonder zelf het antwoord te weten: er is geen bron van, behalve het hoofd van degene die het opschreef. En als er nog een andere bron is, zou ik die bron wel willen zien, want ik kan hem niet vinden.

Bijgaand;

Wikipedia;

Aangezien beeldspraak berust op het gebruik van woorden en zinsdelen, in oneigenlijke betekenis en op een associatieve manier, is beeldspraak strikt genomen een vorm van catachrese, hetgeen zelf een vorm van troop is.

Ik heb het ook even voor je opgezocht in de DvD;
1. het spreken in beelden, 2. Taalvorm waarbij een gedachte of begrip indirect tot uiting wordt gebracht door middel van beelden.3. Een afzonderlijk beeld, zinnebeeldige aanduiding. (Bijv; Roos voor meisje, leeuw voor held etc.)

Ik lees nergens dat - in het voorbeeld van Rob - beeldspraak de realiteit dient te volgen. Dit in aanmerking nemend lijkt mij de uitdrukking; "kleiner dan nihil" in dit kader passen binnen de bovenstaande (associatieve) context.

Ik heb dat natuurlijk allemaal allang gelezen. Ik vind echter nergens onderbouwing voor de stelling "Kenmerk van een beeldspraak is dat een overdrijving (...) gebruikt wordt om een punt te maken." Die bron zou ik dus graag nog zien, anders is het kennelijk niet waar.

Terug
Bovenaan