Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Wij accepteren naast de goedkopere- en middenklasse auto uiteraard ook duurdere auto’s. Exclusieve (zoals een nieuwe Ferrari) of hele dure auto’s kunnen echter niet bij Promovendum verzekerd worden.

Zaag of rij je dure auto doormidden, en dan kan hij wel verzekerd worden.:T

Bij de redactie hebben ze wat meer licht nodig...

Op de AW-startpagina: VEEL MINDER AUTO'S MET DEFECTE VERLICHTING
XENON- EN LEDVERLAMPEN HEBBEN EFFECT

Ledverlampen... jaja.
Het blijkt dus om ledverlichting te gaan.

Heeft de spellingscontrole herfstvakantie?

Hoe komt het dat je tegenwoordig steeds vaker het niet bestaande woord opzoek tegenkomt?

Iemand is opzoek naar zijn eerste auto. Wat is opzoek?

[D2] zei:
Op de site gezien:

f7c4d7016a2705fc1e37f8bc96fcca85.jpg

Ik las gisteren ergens in een topic een berichtje waarin iemand dacht dat de hij-vorm in verleden tijd ook een +t nodig heeft. Iets met 'boodt'...

25filh3.jpg

Uit het gedrukte exemplaar van deze week. Ik dacht dat daar nog wel eindredactie werd gevoerd. Sterker nog, het zou zo maar kunnen zijn dat de eindredacteuren de fotobijschriften maken...

cirKel zei:
25filh3.jpg

Uit het gedrukte exemplaar van deze week. Ik dacht dat daar nog wel eindredactie werd gevoerd. Sterker nog, het zou zo maar kunnen zijn dat de eindredacteuren de fotobijschriften maken...

Het is toch wat met dat Nederlands... 't zal toch niet de moedertaal van de schrijver van dit bijschrift zijn, hoop ik?
a033.gif

Iets met ezel en steen.......

Ik word hier onderhand een beetje moe van. 'Iets met een spijker en een kop...', 'iets met een gegeven paard...'
Als je zo nodig een ander op een laatdunkende manier de maat wil nemen met behulp van een spreekwoord, gebruik dan alsjeblieft ook gewoon het hele spreekwoord in plaats van dat quasi-populaire 'iets met...'

Dank u :)

Lycan Capri zei:
Op 70mijl (×1.852km) van het dichtsbijzijnste land

Dit toont mooi aan waarom correct taalgebruik zo belangrijk is. Het lijkt me sterk dat het dichtstbijzijnDe land bijna 130.000 kilometer verderop is...

auto loopt en schakkeltb goed.dissubizierim pas vervangen op km.274121 6manden garanzie bel maar voor meer info,tel.0654291341

Het gaat niet om een Missubizie, maar om een Safrane.
https://link.marktplaats.nl/m1119473682

Als je zo nodig een ander op een laatdunkende manier de maat wil nemen met behulp van een spreekwoord, gebruik dan alsjeblieft ook gewoon het hele spreekwoord in plaats van dat quasi-populaire 'iets met...'

't Is vaak een stukje korter en vrijwel iedereen begrijpt wat je bedoelt, hoewel dat laatste altijd een slecht argument is. :D

Deze schrijver heeft enkele malen gezondigd, maar ja coulance, maar nu toch:

de mijnes had na tien jaar zeker wel roestvorming
:rolleyes:

Idefiqs zei:
Lycan Capri zei:

Dit toont mooi aan waarom correct taalgebruik zo belangrijk is. Het lijkt me sterk dat het dichtstbijzijnDe land bijna 130.000 kilometer verderop is...
p

Euhh.. 208.720km.;)

Ik kom uit op 240.093,28 km. Eerst reken je de (zee)mijl om naar kilometers, altijd rekenen met gelijke waarden, dan kom je uit op 129,64 km. Dit vermenigvuldigd met 1.852 is 240.093.28 km. Maar ach wat geeft het, dit is immers niet het rekenneuzelaarstopic.:T

Gewoon Dirk zei:
Idefiqs zei:
Lycan Capri zei:

p

Euhh.. 208.720km.;)

Ik kom uit op 240.093,28 km. Eerst reken je de (zee)mijl om naar kilometers, altijd rekenen met gelijke waarden, dan kom je uit op 129,64 km. Dit vermenigvuldigd met 1.852 is 240.093.28 km. Maar ach wat geeft het, dit is immers niet het rekenneuzelaarstopic.:T

Een mijl is 1,609344km

1,61 x 70 x 1852 = 208.720,4 op mijn rekenmachine, gebruikmakend van het decimale stelsel...;)

Een zeemijl is overigens 1,852km, dus Lycan bedoelde denk ik wat anders.....

Ik zal in het vervolg een komma gebruiken, sorry voor het misverstand ;)

Een mijl is 1852 meter ofwel 1,852km gelijk aan 1 minuut van een breedtegraad :) (bij een kaart opgetekend volgens de Mercator-projectie)

Gewoon Dirk zei:
Idefiqs zei:
Lycan Capri zei:

p

Euhh.. 208.720km.;)

Gelukkig niet, anders had ik jullie allemaal moeten corrigeren. Afstand maal afstand is een oppervlak, geen afstand.

Idefiqs zei:
Gewoon Dirk zei:
Idefiqs zei:
Lycan Capri zei:

p

Euhh.. 208.720km.;)

Een mijl is 1,609344km

1,61 x 70 x 1852 = 208.720,4 op mijn rekenmachine, gebruikmakend van het decimale stelsel...;)

Een zeemijl is overigens 1,852km, dus Lycan bedoelde denk ik wat anders.....

Het leek mij te gaan over zeemijlen in het verhaal van Lycan, hij zat immers op zee. Daarom ging ik uit van de zeemijl in mijn berekening. Verder kan ik niet anders dan Twix gelijk geven. :T

Overigens gebruik je in computertekenprogramma's als AutoCAD de komma als scheiding van getallen op het x- y- of z-coördinaat, de scheiding tussen gehele getallen en decimalen geef je daar juist wél aan met een punt.

Gewoon Dirk zei:
Het leek mij te gaan over zeemijlen in het verhaal van Lycan, hij zat immers op zee. Daarom ging ik uit van de zeemijl in mijn berekening. Verder kan ik niet anders dan Twix gelijk geven. :T

Overigens gebruik je in computertekenprogramma's als AutoCAD de komma als scheiding van getallen op het x- y- of z-coördinaat, de scheiding tussen gehele getallen en decimalen geef je daar juist wél aan met een punt.

Maar dat stond er niet Dirk, dit is tenslotte het taalneuzelaarstopic.:p

Twix heeft inderdaad gelijk.(y)

Klopt helemaal Idefiqs, dat was dan ook een aanname van mijn kant. Het leek me wel een reële aanname. Net zoals je er vanuit kan gaan dat een Amerikaan het over 3,78541178 liter heeft wanneer hij het een Gallon noemt en niet de 4,54609 liter die een Imperial Gallon meet. :p

Van een andere site die, naar ik meen, ook onder Sanoma valt:
"Van der Laan stond bekend als vervende roker. Eind vorig jaar maakte Van der Laan echter bekend na jaren roken te zijn gestopt."

Het nieuws zelf is trouwens ernstig genoeg...

Ik heb hem afgelopen november gesproken en vond dat hij er slecht uitzag. Nu begrijp ik waarom.

maar dat fiat dan ook een allergaartje?.
is ford dan ook een allergaartje?
Echt geen leentjebuur of allergaartje om maar in jou termen te blijven
Dus in jou ogen zijn alle automerken een allergaartje

Allegaartje dus.

dat zijn gewoon renaults die ge-rebatched zijn

Ook omdat de meeste europeanen niet staan te wachten op gerebatchde amerikaanse auto's. Logisch dat ze gaan samenwerken met andere (europeze) fabrikanten om de kosten te drukken.

Geen badge, maar een batch dus.

Phulax zei:
Ik moet voor school een Engels presentatie doen en dit mag over alles gaan. Dus ik besloot om het te doen over o.a. de personenwagens van DAF. Zijn er nog belangrijke en/of speciale dingen die ik moet weten over en DAF?

Gelukkig in het Engels.....
:D

De Telegraaf zei:
De Franse politie gaat ervanuit dat de man een terroristische aanslag wou plegen.

De Telegraaf zei:
De dingen die hij zei deed ons concluderen dat hij een terroristische aanval wilde uitvoeren

De Telegraaf zei:
De 250 mensen, die zich op het moment van de schietpartij in het Louvre bevonden, zijn in veiligheid gebracht en zijn na de nodige verificaties in kleine groepen naar buiten worden begeleid.

o_O (bij de laatste quote zijn o.a. de twee komma's ten onrechte geplaatst)

https://www.telegraaf.nl/buitenland...utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage

Ik vind het voorlaatste woord storender dan de komma's.

Blackadder the 5th zei:
maar ik merk dat de onderbroken lijnen/blokmarkeringen als zijnde gelijkwaardig worden gebruikt.

Twijfel, aan mezelf...

In een discussie op een ander forum staat deze zin: Gelukkig doet wel ook de overige 10% van de medewerkers, welke geen academische titel hebben, ook goed werk

Het gaat me hier niet om het dubbel gebruik van "ook", maar het woord "welke". Volgens mij moet daar "die" staan.
Anderen vinden stellig dat "welke" wel degelijk correct is.

Beste Taalneuzelaars (of taalneuzelaren?), wat is waar?

Het mag allebei, maar 'die' wordt volgens mij aangeraden. 'Welke' komt heel stram en geforceerd over, en haalt de snelheid uit een zin. Er zijn een paar forummers die kwistig strooien met 'welke', vermoedelijk om interessant te lijken. Helaas doet men dit vaak ook fout. Bij sommige enkelvouden mag het weer niet. "Het tijdschrift, welke op tafel ligt, is oud" mag dus niet.

Dank Rob, mijn gevoel bedroog me dus niet. Ik zou het zelf ook nooit gebruiken.

Nog zo eentje: Vandaag had ik weer iemand in de training wie veel te complex nadacht over posten op LinkedIn.

Tenenkrommend! :(

RobEU zei:
Het mag allebei, maar 'die' wordt volgens mij aangeraden. 'Welke' komt heel stram en geforceerd over, en haalt de snelheid uit een zin. Er zijn een paar forummers die kwistig strooien met 'welke', vermoedelijk om interessant te lijken. Helaas doet men dit vaak ook fout. Bij sommige enkelvouden mag het weer niet. "Het tijdschrift, welke op tafel ligt, is oud" mag dus niet.

Eens. In werkdocumentatie komt "welke" in de genoemde context regelmatig voor, erg lelijk taalgebruik vint ;) ik.

Tot een paar jaar geleden dacht ik dat "welke" in deze zin wel zo'n beetje uitgestorven was. De laatste jaren zie ik het steeds meer terugkomen. Raar. En lelijk, vind ook ik.

Herr Dr. von Zen zei:
Twijfel, aan mezelf...

In een discussie op een ander forum staat deze zin: Gelukkig doet wel ook de overige 10% van de medewerkers, welke geen academische titel hebben, ook goed werk

Het gaat me hier niet om het dubbel gebruik van "ook", maar het woord "welke". Volgens mij moet daar "die" staan.
Anderen vinden stellig dat "welke" wel degelijk correct is.

Beste Taalneuzelaars (of taalneuzelaren?), wat is waar?

Laat je taal niet verwelken!

Gebruik nooit 'welke' als aanwijzend voornaamwoord als 'die' ook kan! Het gebruik van het aanwijzend voornaamwoord 'welke' is niet per se incorrect, maar het wordt zeer vaak misbruikt door mensen die denken dat het zakelijker of intellectueler overkomt. Daarnaast vliegt men er regelmatig mee uit de bocht, zoals Rob ook al aanhaalt. Probeer niet slimmer te praten dan je bent, zou mijn advies zijn.

Wat ik mij overigens afvraag: Moet de correcte versie van bovenstaande zin niet als volgt zijn?
"Gelukkig doet wel ook de overige 10% van de medewerkers, welke die geen academische titel hebben heeft, ook goed werk."

Die indruk heb ik ook, dat men dan denkt deftig, intellectueel of interessant over te komen door zulke woorden te gebruiken.

Die "gelukkig" zin klopt inderdaad absoluut niet. ;)

Terug
Bovenaan