Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Astra F zei:
Zelfs vaders die met me mee reed zegde nog " 't is wel een heerlijk comfortabele auto".

Ongekend. Zij terwijl zei wordt bedoeld, lees ik ook regelmatig.

Wat is hier in Nederland met het onderwijs aan de hand?!

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Renault 5 Alpine Coupe
Speciale coupe (cup) uitvoering van de 5 Alpine voor het circuit
In lengte richting geplaatste 1397 CC lijn motor
Vermogen van 70 Kw (95 pk)
Acceleratie van 0-100 in 8,9 seconden met een topsnelheid van 174 km/u
674 verkochte exemplaren

:}
Haha, ik had moeten quoten, dan had het duidelijk geweest dat die informatie een copy-paste is. Niet mijn schrijffout. :p

Renault 5 Alpine Coupe
Speciale coupe (cup) uitvoering van de 5 Alpine voor het circuit
In lengte richting geplaatste 1397 CC lijn motor
Vermogen van 70 Kw (95 pk)
Acceleratie van 0-100 in 8,9 seconden met een topsnelheid van 174 km/u
674 verkochte exemplaren

:}
Haha, ik had moeten quoten, dan had het duidelijk geweest dat die informatie een copy-paste is. Niet mijn schrijffout. :p

was... (:P);)

Bij de radioreclame van Lexus valt me de uitspraak van Engelse termen met de 'Nederlandse' huig-R op. Dan vind ik raar klinken: 'climate contgol' en 'cguise contgol'. ;)

Rob0118 zei:
'Signaleren' lijkt me heel iets anders dan 'terecht', zelfs voor de gemiddelde Volendammer of anderssoortig tweelettergrepige woordenschat-TROS-volk. ;)

Ik zou overigens ook niet weten hoe je dat anders moet zeggen. "Het autootje staat in het computertje van de politie"? ;)

De auto is bekend bij de politie.
De auto staat bij de politie geregistreerd als gestolen.
De auto is opgenomen in de politieregisters.
De auto is opgenomen in de database van gestolen voertuigen.
De auto is opgenomen in het register van gestolen voertuigen.
etc.

De tekst vermeld niet het formaat van de auto, en de computers van de Politie en Justitie betreffen over het algemeen nog mainfraims. Dat zijn heus geen kleintjes.

De tekst vermeld[size=x-large]t[/size] niet het formaat van de auto, en de computers van de Politie en Justitie betreffen over het algemeen nog mainfraims. Dat zijn heus geen kleintjes.

Zemelaar zei:
Ik zag vandaag een mooie lichtgrijze/antraciete W126 280 SE (KZ-85-XY / 15 mei 1984) in Heerenveen. Met kroonkurken. Mooie auto, mooie kleur, mooie velgen. En dus origineel Nederlandse auto. (tu)

een origineel Nederlandse auto, :}

Véél erger!:}

En dus origineel Nederlandse auto.

Moet een daar inderdaad tussen?
Is tenslotte een kenmerk, een eigenschap, een detail van de auto. Er had i.p.v. origineel Nederlandse auto ook bijvoorbeeld grijs kunnen staan. Of open dak. Of 772 AMG Optik Paket.

En dus 772 AMG Optik Paket. En dus een 772 AMG Optik Paket.

Welke?

haarr zei:
IMO had er dan originele moeten staan.

Dan krijg je dezelfde kwestie als bij 'een heel mooie auto of 'een hele mooie auto'.

In 'originele Nederlandse auto' slaat originele op auto
In 'origineel Nederlandse auto' slaat origineel op Nederlandse.

Zemelaar zei:
Ik zag vandaag een mooie lichtgrijze/antraciete W126 280 SE (KZ-85-XY / 15 mei 1984) in Heerenveen. Met kroonkurken. Mooie auto, mooie kleur, mooie velgen. En dus origineel Nederlandse auto. (tu)

een origineel Nederlandse auto, :}

In de eerste zin doe je het goed, in de tweede zin laat je het achterwege. Je zegt iets over 'de auto'. Ook als je 'een originele' vervangt door een 'grijze' moet daar ook een lidwoord voor.

[size=x-small]Pfoei, gelukt, de aandacht van mijn vreselijke dt fout is afgeleid.[/size]:p

[size=x-small]Pfoei, gelukt, de aandacht van mijn vreselijke dt fout is afgeleid.[/size]:p

Helemaal gelukt, Joachim (tu) Nu die mainfraims nog... Hoe ga je die onder het tapijt frommelen? :}

mvrgr,
moons

PSsst, Joachim, overigens is het zinnetje de aandacht van mijn vreselijke dt fout is afgeleid op z'n zachtst gezegd ambivalent (vgl. Jantje is snel afgeleid) . We weten natuurlijk wat je bedoelt: de aandacht is van mijn vreselijke dt fout afgeleid.

.

moons zei:

Helemaal gelukt, Joachim (tu) Nu die mainfraims nog... Hoe ga je die onder het tapijt frommelen? :}

mvrgr,
moons

PSsst, Joachim, overigens is het zinnetje de aandacht van mijn vreselijke dt fout is afgeleid op z'n zachtst gezegd ambivalent (vgl. Jantje is snel afgeleid) . We weten natuurlijk wat je bedoelt: de aandacht is van mijn vreselijke dt fout afgeleid..

Moons, jij boefmans,

Richt ik mij taalkundig volledig te gronde door mijn chronische slordigheid, :,( denk ik; waar is waarde moons als je hem nodig hebt??? :S Wrijft hij nog even wat zout in de gapende wonde... :,(

Bedankt.... Vriend! :?

Natuurlijk bedoelde ik mainframe. Dat snap je toch wel!

marktplaatsadvertentie voor een airco zei:
Een verplaatsbaren ergo merk Zibro P122 met slang.
https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/ventilatoren-en-airco-s/m812308011-een-verplaatsbaren-ergo-merk-zibro.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Het nieuwe wagen park van Nederland.
Het is wel vreemd als wij naar de reclame kijken of luisteren dan valt ons iets gelijk op.
Tegenwoordig hebben ze het bijna alleen maar over bijtelling of 50%50 betaling maar niet hoeveel de auto in euro,s kost.
Belachelijk rijden er dan zoveel mensen een auto van de zaak of rijden er zoveel op de pof?
Mijn pa leerde ons een vuistregel: als men de auto niet kan betalen dan kan men hem ook niet rijden!
Wij kopen een auto waarvoor wij hebben gespaard .
Misschien wel ouderwets maar geeft ons een prima gevoel.
Dan maar geen nieuwe grootte auto uit het c segment die ik op de pof of via de zaak mag rijden.

.

helaas kunnen ze dit niet vaker doen, 19.000 euro innen met 300 mensen, das dan 63 euro per agent, dus kunnen die maar 1 uur werken voor die buit, kosten waren dus meer dan 100.000 euro waarschijnlijk, jammer want dit leverd meer goedwil bij de burger op dan fout geparkeerde auto's opschrijven, of mensen die 3 km te hard rijden een bekeuring hiervoor geven.

the Fox zei:
Hier en daar een foutje maar ik sta wel achter dat betoog.

Op de pof is anders wel goed voor de werkgelegenheid. Een zeepbel, een luchtkasteel. Maar je houdt de mensen wel aan het werk met je fictieve geld.

Welke taal spreken we in het Nederlands en hoeveel Engelstalige woorden zijn nodig voor woorden die in de Nederlandse taal niet bestaan?
Ik kan er weinig bedenken. Voor simpele woorden als ' kinderen' en 'fles' is er gewoon een Nederlands woord. Hoef je niet met ' kids' en ' bottle' aan te komen. Welk woord kan alleen maar op zijn Engels en niet op zijn Nederlands?

Computer is Engels. Als je een Nederlandstalig woord zoekt, moet je het Afrikaanse woordenboek erbij pakken. Daarin staat dat een computer een rekenaar is.

Niet echt een spelfout, maar wel iemand die z'n research niet goed gedaan heeft... 8-)

Telegraaf zei:
Dankzij een nieuw partnerschap tussen Nintendo en de Japanse autofabrikant Mercedes kunnen Mario Kart 8-spelers binnenkort rondracen in een Mercedes GLA. Daarnaast speelt de iconische loodgieter een hoofdrol in een televisiespot voor de SUV.

Hier een link naar het volledige artikel.

the Fox zei:
Of misschien is het ons nog niet ter orde gekomen dat Mercedes is ingelijfd door Honda?

Misschien is er een aparte divisie Mercedes Japan?
Er was (en misschien nu nog wel?) ooit een aparte divisie AMG Japan. Had geen banden met AMG Duitsland. Voor zover ik weet tenminste.

Verdwijnt de Nederlandse taal?

Recentelijk is in een radiospotje het woord ' monster' ingeruild voor ' sample' . Alsof een gemiddelde Nederlander weet wat het woord 'sample' betekent (monster, juist ja)...

TYN zei:
---GT--- zei:
Verdwijnt de Nederlandse taal?

Taal is niet statisch. Taal verandert met de tijd mee. Jij praat toch ook niet zoals men in de Gouden Eeuw deed?

Nee, niet ' zoalsch in den gouden eeuwsch' , maar wel Nederlands waar mogelijk. Als er een goed Nederlands woord is, waarom zou je die vervangen door een Engels woord die niet eens makkelijker is? Mij zie je woorden als ' commercial' en dergelijke niet gebruiken. Het is niet nodig, het is niet makkelijker en het is niet Nederlands.

---GT--- zei:
(...) het is niet Nederlands.

Daar zit nou net de crux. Als het merendeel van de Nederlanders 'sample' gaat gebruiken en 'monster' verdwijnt langzaam maar zeker uit de gratie, wordt 'sample' dan niet onderdeel van het Nederlands?

In mijn ogen wel en daar is niks mis mee. Leenwoorden maken een taal levendig en zijn illustratief voor een steeds mondialer wordende wereld. Een wereld waarin mensen reizen en veel meer in contact komen met andere talen, tegenover 100 jaar geleden waarin elk land met z'n eigen taal min of meer een eilandje op zichzelf was.

TYN zei:
---GT--- zei:
(...) het is niet Nederlands.

Daar zit nou net de crux. Als het merendeel van de Nederlanders 'sample' gaat gebruiken en 'monster' verdwijnt langzaam maar zeker uit de gratie, wordt 'sample' dan niet onderdeel van het Nederlands?

Inderdaad zit hem daar het vraagstuk. Moet Nederlands Engels worden, of blijven we onze eigen woorden gebruiken? Als het even kan, stel ik het gebruik van Engelse leenwoorden zo lang mogelijk uit. Er schuilt ook een stukje creativiteit in het vertalen van de leenwoorden.

Nooit van 'monster' in de 'sample' context gehoord. Lijkt me dat het meerendeel het gewoon sample noemt. Dan verdwijnt het woord monster in deze context wel ja...

A110-50 zei:
Nooit van 'monster' in de 'sample' context gehoord. Lijkt me dat het meerendeel het gewoon sample noemt. Dan verdwijnt het woord monster in deze context wel ja...

Het woord 'sample' is in het Nederlands niet eens bekend. Het wordt alleen gebruikt bij muzikanten, als geluidsmonster van een audiofragment. Dus als je bij een drogisterijketen een sample kunt krijgen, betekent dat niet een nieuw geluidje voor je sampler, maar een gratis voorbeeldverpakking.

Ach, over twintig jaar zijn die oudjes die het woord 'sample' niet kennen er niet meer en over dertig jaar is een 'monster' enkel nog iets dat onder je bed ligt of in één of ander meer in Schotland rondzwemt.. :T

TYN zei:
Ach, over twintig jaar zijn die oudjes die het woord 'sample' niet kennen er niet meer en over dertig jaar is een 'monster' enkel nog iets dat onder je bed ligt of in één of ander meer in Schotland rondzwemt.. :T

Stil, ik ben huiswerk aan het maken. Ik leer Engels, voordat het te laat is... Beter mee verlegen dan om verlegen. Mijn Engels was al goed.

---GT--- zei:
A110-50 zei:

Het woord 'sample' is in het Nederlands niet eens bekend. Het wordt alleen gebruikt bij muzikanten, als geluidsmonster van een audiofragment. Dus als je bij een drogisterijketen een sample kunt krijgen, betekent dat niet een nieuw geluidje voor je sampler, maar een gratis voorbeeldverpakking.

De 'normale' mens weet ook prima dat het een stukje muziek is. Eveneens dat het een tester is. Sample-sales zijn bijvoorbeeld ook niet bepaald een utopie of onbekend...

Terug
Bovenaan