Het Taalneuzelaarstopic deel 3

---GT--- zei:
der Magistrat zei:
Ja, het spijt me. ;)

Staat genoteerd op het lijstje, onder 'binnenhalen'. Maar ja, 'noteren' is ook weer een verbastering uit het Latijn. Dus het staat opgeschreven...

Het ABN is slechts één van de laatste dialecten (=verbasterd latijn voor 'tweetaligheden'). In het Drents of Gronings is het veel makkelijker. In het Gronings is 'bullshit' gewoon 'flutjeboudel'. Dat zou in het ABN vertaald kunnen worden in 'flutboel'.

Met als opmerking dat we tegenwoordig van Standaardnederlands spreken.

der Magistrat zei:
Met als opmerking dat we tegenwoordig van Standaardnederlands spreken.

Herman Finkers had er een heel mooi stukje over, dat alle streektalen in Nederland bijvoorbeeld 'kinder' en 'eier' zeggen en dat het latere ABN er een dubbele meervoud ('kinderen' en 'eieren') van had gemaakt. ABN mag dan wel de standaard zijn, maar het is een rare compromis (weer een buitenlands woord) van de taal die oorspronkelijk in Nederland gesproken wordt/werd. Het lijkt meer een verzonnen taal, dan iets dat voortvloeit uit de oorspronkelijke streektalen.

---GT--- zei:
Rob0118 zei:
Ik zie dat anders nergens staan. Zowel Taaladvies als Onze Taal zegt dat het zonder streepje moet, tenzij het een afkorting is, zoals sms'en.

Ok, I stand corrected. Lekker consequent weer van die Nieuwe Spelling. De ene keer mag de trema wel en de andere keer wordt de trema vervangen door het koppelstreepje. Nog een mooie: 'A4'tje' en 'A4-formaat': de ene keer moet het met een apostrof en de andere keer met een streepje. De Nieuwe Spelling komt erop neer dat als men het maar lang genoeg fout doet, het vanzelf in de Van Dale komt. Over twee jaar staat 'hunnie hep' in de Van Dale... :D

Zo moeilijk is dat niet. Bij 'A4'tje' gaat het om een eigenschap van het blad zelf, terwijl de focus bij 'A4-formaat' ligt op het formaat zelf en waar 'A4' juist de eigenschap is.

Hamer zei:
Rob0118 zei:
Weer wat nieuws van hoog niveau...

Nu.nl zei:
Jessica Alba wilt niet naakt in film

Jammer. Ik was kinderlijk verliefd vroeger. :}

Ik moet toegeven dat mevrouw Alba een buitengewoon plezierige verschijning is voor het netvlies. Ik heb thuis Into the Blue liggen en ik ben zeker dat die film jou ook kan bekoren. ;)

Edit: om het verhaal natuurlijk!

Rob0118 zei:
Ik moet toegeven dat mevrouw Alba een buitengewoon plezierige verschijning is voor het netvlies. Ik heb thuis Into the Blue liggen en ik ben zeker dat die film jou ook kan bekoren. ;)

Edit: om het verhaal natuurlijk!

Slechte film die ik toch wel leuk vind. :T Ik keek vroeger altijd Dark Angel op V8. Alba als genetisch gemanipuleerde Robin Hood. Man, man, man. Zoals Rob Geus zou zeggen.

Het is misschien een beetje off-topic, maar ik vind de avatar van Hamer als een tang op een varken slaan. ;)

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Durashift zei:
Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Wanneer een remlicht (ook wel stoplicht genoemd) een andere kleur heeft dan rood denk ik niet dat het betreffende voertuig aan de wettelijke eisen voldoet.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stoplicht-verkeerslicht

bat zei:
Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Durashift zei:
Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Wanneer een remlicht (ook wel stoplicht genoemd) een andere kleur heeft dan rood denk ik niet dat het betreffende voertuig aan de wettelijke eisen voldoet.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/stoplicht-verkeerslicht

Dan hou ik vast aan de betekenis volgens de grote Van Dale.
Onze taal zei:
Alleen de grote Van Dale (2005) is nog erg streng in de leer en beschouwt een stoplicht als een verkeerslicht dat het sein geeft om te stoppen.
Dan is een rood stoplicht nog altijd fout. ;)

Reactie op een artikel van BN DeStem zei:
Er zijn er bij die wonen al 40 jaar samen met alle bij een goede uitkering,(zogenaamd gescheiden) en niemand hier in Nederland doet daar wat aan !!!!!!

Reactie op een artikel van BN DeStem zei:
gelukig was de bewoner verzekerd wand heb er nooid iets van terug gehoord

Ik ben via Facebook lid van een groep "die durf te vragen" heet, erg leuk en soms heb je er echt wat aan.
Zo was er gisteren een mevrouw die een vraag had over strijken, want daar zit klaarblijkelijk handel in (nooit geweten, ik moet nodig mijn moeder lief aankijken, en me tips laten geven, ik zie namelijk handel ;) )
De antwoorden van één van de leden waren dusdanig, dat ik aan jullie moest denken! Mevrouw is Nederlands (autochtoon) en de 14 jarige leeftijd is ook al gepasseerd, ze is volgens mij 35+.

Ik had een strijdster die rekende 15 per uur T9 op de telefoon, dus deze kan nog, denk ik dan.

Ik vind 15 per uur niet duur en als mensen dat te duur vinden moet je het zelf doen het is niet aleen het strijken je moet er naar toe

iemand anders zegt dan dit:
"Wil het ook brengen als je in de buurt woont!"

Oké (naam van iemand) dus dan kost het jouw spullen dus 15 is terecht

Het leven is duur (naam van iemand) ik werk ook niet voor drie euro

en als klapper, tevens haar laatste post:
(naam van iemand) sorry dat ik zo reageer maar mensen willen ale luxe voor wijnig maar dat werkt zo niet meer jij mag het vragen je ziet zelf wel hoe veel het is en dan zeg je ik ben er een of twee uur mee bezig en is het drie uur dan is het peg voor jou snap je wat ik bedoel succes er mee

Punten en hoofdletters, die kan ik haar nog wel vergeven. Maar het gebrek aan elk ander leesteken, en spelfouten die (in mijn ogen) heel erg triest zijn.

bat zei:
...om die motor omver te krijgen, moet die achteropkomer... waarbij de motorrdijder vervelend letsel... In zijn poging een veiliger situatie te creeeren, creeert de motorrijder naar mijn mening hiermee dus alsnog een onveilige situatie...

Pjötr zei:
Ik ben via Facebook lid van een groep "die durf te vragen" heet, erg leuk en soms heb je er echt wat aan.

Ik ben een keer uitgenodigd voor een groep "weggeefhoek 078". Als je interesse in iets hebt, moet je het woord 'interesse' posten en de poster moet dan 'gereserveerd' posten. Blijkbaar zijn dat twee extreem moeilijk woorden.

Hamer zei:
Pjötr zei:

Ik ben een keer uitgenodigd voor een groep "weggeefhoek 078". Als je interesse in iets hebt, moet je het woord 'interesse' posten en de poster moet dan 'gereserveerd' posten. Blijkbaar zijn dat twee extreem moeilijk woorden.
Hoezo zijn dat moeilijk woorden?

Het is een stoplap. Ik kan geen zin bedenken waarin het op deze manier wordt gebruikt en waar het niet weggelaten zou kunnen worden.

'Überhaupt' is ook een onnodig stopwoord. Er is geen echte Nederlandse vertaling voor en elke zin zou zonder het woord hetzelfde betekenen.

'Überhaupt' is zeg maar een overbodig woord. 'Zeg maar' is überhaupt een zinloze uitdrukking.

---GT--- zei:
'Überhaupt' is ook een onnodig stopwoord. Er is geen echte Nederlandse vertaling voor en elke zin zou zonder het woord hetzelfde betekenen.

Dus als er geen Nederlandse vertaling voor is, is het een overbodig woord? :S

Er zijn zo veel woorden die onnodig zijn of best gemist kunnen worden. 'Nergens' is daar een mooi voorbeeld van.

Overigens is een stopwoord altijd onnodig, dus dat is een soort van pleonasme. ;)

ClioIVrijder zei:
'Überhaupt' is zeg maar een overbodig woord. 'Zeg maar' is überhaupt een zinloze uitdrukking.

'Zeg maar' is inderdaad een soort van zinloze uitdrukking.

(Ik ken iemand die minimaal één keer per twee zinnen 'inderdaad' zegt. Da's echt te zot voor woorden. Ze doet dat al jaren.)

Daarom gebruik ik bij wijze van spreken inderdaad die woorden überhaupt een soort van nooit niet, zeg maar.

Je kunt er bij wijze van spreken inderdaad een blog mee vullen....

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Daarom gebruik ik bij wijze van spreken inderdaad die woorden überhaupt een soort van nooit niet, zeg maar.

Je kunt er bij wijze van spreken sowieso inderdaad zeg maar een blog mee vullen....
:}

Graag gedaan hoor. Leek mij wel duidelijk, juist omdát het exact dezelfde foto betrof.

Nieuwe taalergernis. We kennen inmiddels het gebruik van 'me' als bezittelijk voornaamwoord, maar ik lees ook steeds vaker ze in plaats van z'n. Ze broer heeft een nieuwe auto gekocht, bijvoorbeeld.

Me broer heb zich een soort van nieuwe set wielen gekocht voor onder ze wagen zeg maar. Hey dude, als je me wil piepelen om me taal haal ik me pipa ff.

Terug
Bovenaan