Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De Schaduw zei:Friezen lopen zichzelf op de borst te kloppen dat ze Fries zijn
Jammer dat je zo blijft hakken. Er klopt namelijk helemaal niks van. Natuurlijk, er zullen er vast een aantal zijn. Maar ik denk dat het percentage onder Zeeuwen of Limburgers of Amsterdammers echt niet veel lager zal zijn.
Je generaliseert veel te veel.
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:De Schaduw zei:Soloman zei:the Fox zei:Met alle talen behalve het Fries.Soloman zei:Het is oergermaans, daar stamt onze taal van af.
Nederlands heeft zelfs banden met het Sanskriet en Gotish.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oergermaans
Maar dat is ook geen taal. Laten we wel wezen.
Pas op jij.![]()
Fries is een taal. Limburgs, dat is een spraakgebrek....![]()
Ik heb nog nooit groen regenwater gezien. Stel je voor dat je na in een regenbui te hebben gelopen helemaal groen thuis komt.rzasa zei:Zoek de tip.
Meeuw zei:Re (Solo): En we stammen af van negers! Juist de groep die regelmatig wordt gediscrimineerd door het blanke ras! Staan mensen daar wel eens bij stil.
Dat lijkt mij sterk. Dus blanken hebben zich verder ontwikkeld![]()
Meeuw zei:Dacht dat er eerder sprake was van verschillende ontwikkelingen vanuit de Homo Sapiens:
In warmere gebieden ontwikkelden mensen met meer genen voor een zwarte huid zich beter (die waren daar 'fitter') en in koudere gebieden mensen met genen voor een blanke huid.
Janus Diedericus zei:hele lekkere Amerikaanse barbecuesaus
Soloman zei:puppies
De Schaduw zei:Zo, en nu ga ik mijn vriendin eens verwennen. Het is mijn beurt om te koken.![]()
De Schaduw zei:Dat ik heel af en toe onverantwoord rijdt.
Rob0118 zei:Daar ik tijdelijk gestationeerd zit in Zeeland kan ik je zeggen dat Zeeuwen nergens trots op zijn, dat is veel te 'gek' voor ze. Je hebt natuurlijk wel de garnalenpellende, Zeeuwse klederdracht dragende Zeeuwen, maar die hebben inmiddels een dusdanige leeftijd bereikt dat we (als maatschappij) ze niet meer serieus nemen, om een mening vragen en zo incontinent als een koffiefilter zijn.
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Rob0118 zei:Daar ik tijdelijk gestationeerd zit in Zeeland kan ik je zeggen dat Zeeuwen nergens trots op zijn, dat is veel te 'gek' voor ze. Je hebt natuurlijk wel de garnalenpellende, Zeeuwse klederdracht dragende Zeeuwen, maar die hebben inmiddels een dusdanige leeftijd bereikt dat we (als maatschappij) ze niet meer serieus nemen, om een mening vragen en zo incontinent als een koffiefilter zijn.
![]()
Zeiksnor zei:Ik heb bij S.R. Carcustoms Dekkershoek 21A te Den Haag een auto gekocht. Man man man een bonk ellende eerste dag reed die auto goed maar daarna begon de problemen begon olie te lekken sport sneeuw mode knippert transmissie olie lekte ik heb hem gebeld hij wilde er niet naar kijken want de auto reed goed zei hij was mijn schuld de auto kostte 2000 euro. Ik heb de auto naar mijn vertrouwelijke garage gebracht olie keer ringen waren lek stabilisatie stang was verrot distributie riem vervangen zat vol scheurtjes koste mij 600 euro ik dacht problemen voorbij nee hoor transmissie automaat bleef raar doen ik naar de garage automaat bak kapot moet gereviseerd worden kosten 1600 euro ik heb die man gebeld waar ik het gekocht had ik zei ik wil mijn geld terug hij zei kan niet ik kreeg te horen auto kopen is risico van het vak ik heb met veel verlies gauw de auto weggedaan kreeg er nog maar 500 euro voor nog geen week van genoten dus ik waarschuw iedereen ga daar geen auto kopen volgens mij was die auto ook blind gekeurd. Echt een OPLICHTER. Mijn garage zei het is onmogelijk dat de auto goedgekeurd werd. Hij had deze auto laten keuren bij garage Dekkershoek te Den Haag deze garage is de buren van S.R. Carcustoms. Gelukkig wilde een ander garage mij tegemoet komen en heb die peugeot genomen. Het is echt een duistere garage daar in Den Haag. Het was echt een zware week vol stress en ellende. Dat nachtmerrie had mij een hoop geld gekost, daarom wil ik iedereen waarschuwen voor deze OPLICHTER. Ik ben mijn geld kwijt maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!!!!
Een reactie op de sluiting van Philip Morris Bergen op Zoom. zei:en dat voor het wekend. ik wens heel veel sterkten en laat je niet met het kluitje het riet in gooien de hogen heren kunnen makkelijk praten
Janus Diedericus zei:Een reactie op de sluiting van Philip Morris Bergen op Zoom. zei:en dat voor het wekend. ik wens heel veel sterkten en laat je niet met het kluitje het riet in gooien de hogen heren kunnen makkelijk praten
Enigsinds klopt het wel.
The Fox zei:Quote
Soloman
renate
Kijk, daar heb ik wat aan. thumbs up
Alleen laat ik die laatste aangeduide komma, lekker eigenwijs, weg.
Greetzz Renate.
Jammer.
We blijven allemaal neuzelaars. Alleen volgt Rob soms niet de zuiverheid van de Nederlandse taal.
big smile smiley En dat vanwege 'sowieso'? Rob is één van het grootste taalpuristen die ik ken.
Nog eens The Fox zei:terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan
Herr Dr. von Zen zei:The Fox zei:We blijven allemaal neuzelaars. Alleen volgt Rob soms niet de zuiverheid van de Nederlandse taal.
big smile smiley En dat vanwege 'sowieso'? Rob is één van het grootste taalpuristen die ik ken.
Excuseer me dat ik een paar taalneuzeldagen achterloop. Maar dit is fout: één van het moet zijn één van de.
Rob zei:Hoe gaat deze website dan heten?
Solo zei:Het is oergermaans, daar stamt onze taal van af.
Nederlands heeft zelfs banden met het Sanskriet en Gotish.
[nl.wikipedia.org]
Solo & zijn Schaduw zei:Quote
De Schaduw
Friezen lopen zichzelf op de borst te kloppen dat ze Fries zijn
Jammer dat je zo blijft hakken. Er klopt namelijk helemaal niks van. Natuurlijk, er zullen er vast een aantal zijn. Maar ik denk dat het percentage onder Zeeuwen of Limburgers of Amsterdammers echt niet veel lager zal zijn.
Je generaliseert veel te veel.
Ik heb gewoon geen goede ervaringen met Friezen. Ik blijf niet hakken, je vroeg om een verklaring. Die heb ik gegeven. Hoe ik er over denk. Het Friese volkslied luidt: Fryslan boppe en de rest in de groppe. Toen ik dat hoorde, toen dacht ik, oh, zit het zo.
Herr Dr. von Zen zei:Nog eens The Fox zei:terwijl er hele mooie woorden in onze eigen taal bestaan
Ahum, hele mooie woorden of heel mooie woorden? Daarover had Rob, terecht, al het een en ander geschreven op diezelfde bovengenoemde bladzijden.![]()
Herr Dr. von Zen zei:Website? Dat zou je dan ook moeten vertalen, zoals de Duitsers het Webseite noemen. AKkoord, dat is ook slechts een halve vertaling en had Gewebeseite moeten heten. Helaas zijn de Duitsers ook niet meer zo taalzuiver, want het woord Web wordt zelfs vermeld in van Dale's Middelgroot woordenboek Nederlands Duits.
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:Herr Dr. von Zen zei:Website? Dat zou je dan ook moeten vertalen, zoals de Duitsers het Webseite noemen. AKkoord, dat is ook slechts een halve vertaling en had Gewebeseite moeten heten. Helaas zijn de Duitsers ook niet meer zo taalzuiver, want het woord Web wordt zelfs vermeld in van Dale's Middelgroot woordenboek Nederlands Duits.
Wereldwijde Internet adres?
Zen zei:maar Rob gebruikte op één pagina tweemaal de uitdrukking "an sich". Dat vind ik niet passend, beter was hier " op zich" te gebruiken.
Zen zei:op diezelfde bovengenoemde bladzijden.
Zen zei:in van Dale's Middelgroot woordenboek Nederlands Duits.
the Fox zei:Heel puur bekeken
Rob0118 zei:the Fox zei:Heel puur bekeken
Hoe bekijk je iets heel puur? Je bekijkt iets puur, of je bekijkt iets niet puur. 'Heel puur' is een overtreffende trap van iets dat niet te overtreffen is.
Rob0118 zei:Zen zei:maar Rob gebruikte op één pagina tweemaal de uitdrukking "an sich". Dat vind ik niet passend, beter was hier " op zich" te gebruiken.
1/
'Op zich' is geen correct Nederlands, en ook een germarisme. De correcte vorm in het Nederlands is 'op zichzelf'. 'An sich' is weliswaar uit het Duits afkomstig, maar wel opgenomen in de formele, Nederlandse taal.
2/
Tautologie.
3/
Sowieso zou het 'Van Dales' moeten zijn. Die apostrof s is wederom zo'n barbarisme, overgewaaid uit de Engelse taal. Op dit forum zie je deze fout regelmatig. Ook moet het 'Nederlands-Duits' zijn.
4/
Nee, wat ik me afvraag is het volgende: de titel is 'Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits', terwijl het in dit geval lijkt alsof 'Van Dale' de soortnaam is en 'Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits' het specifieke type. Dat is niet zo, want het boek is getiteld 'Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits'. Correct zou zijn "Van Dales Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits". Als je het aan auto's koppelt dan zegt Zen dus 'PSA's 308 1.6', terwijl het 'Peugeots 308 1.6' of 'PSA's Peugeot 308 1.6' is.
Hoe bekijk je iets heel puur? Je bekijkt iets puur, of je bekijkt iets niet puur. 'Heel puur' is een overtreffende trap van iets dat niet te overtreffen is.
the Fox zei:Rob0118 zei:the Fox zei:Heel puur bekeken
Kan je nagaan hoe puur het is.
nu.nl zei:Ook worden gebieden vaak omheind om ervoor te zorgen dat bedreigde plant- en diersoorten beter beschermd worden, maar een hek heeft ondertussen ook grote invloed op de rest van een ecosysteem.
Herr Dr. von Zen zei:nu.nl zei:Ook worden gebieden vaak omheind om ervoor te zorgen dat bedreigde plant- en diersoorten beter beschermd worden, maar een hek heeft ondertussen ook grote invloed op de rest van een ecosysteem.
Ik vind "ondertussen" een lelijk woord. Maar is het goed of fout?
Herr Dr. von Zen zei:Rob0118 zei:Zen zei:maar Rob gebruikte op één pagina tweemaal de uitdrukking "an sich". Dat vind ik niet passend, beter was hier " op zich" te gebruiken.
1/
'Op zich' is geen correct Nederlands, en ook een germarisme. De correcte vorm in het Nederlands is 'op zichzelf'. 'An sich' is weliswaar uit het Duits afkomstig, maar wel opgenomen in de formele, Nederlandse taal.
2/
Tautologie.
3/
Sowieso zou het 'Van Dales' moeten zijn. Die apostrof s is wederom zo'n barbarisme, overgewaaid uit de Engelse taal. Op dit forum zie je deze fout regelmatig. Ook moet het 'Nederlands-Duits' zijn.
4/
Nee, wat ik me afvraag is het volgende: de titel is 'Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits', terwijl het in dit geval lijkt alsof 'Van Dale' de soortnaam is en 'Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits' het specifieke type. Dat is niet zo, want het boek is getiteld 'Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits'. Correct zou zijn "Van Dales Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands-Duits". Als je het aan auto's koppelt dan zegt Zen dus 'PSA's 308 1.6', terwijl het 'Peugeots 308 1.6' of 'PSA's Peugeot 308 1.6' is.
1/
Ik ben het hier niet met je eens. An sich is volgens mij absoluut niet ingeburgerd. Ik zie of hoor het tenminste nooit. Sterker, zelfs de Duitsers heb ik het in de bijna vijf maanden dat ik in Duitsland woon, niet horen of zien gebruiken.
De "op zich" kwestie laat ik in het midden, het Witte Boekje bevindt zich nog in een "Umzugskarton".
2/
Nee, het hadden andere bovengenoemde pagina's kunnen zijn. Maar goed, dan had ik daarboven meerdere pagina's dan die twee moeten noemen. Dus een halve punt voor jou.![]()
3/
Toch die apostrof verkeerd gebruikt.![]()
4/
Op de omslag (Noem het nooit kaft, dat is een halsmisdrijf in de grafische wereld. Een schrift heeft een kaft, een boek een omslag) staat het zoals door mij vermeld, dus zonder "minus" tussen Nederlands en Duits.
Janus Diedericus zei:Het hieronder geplaatste relaas staat in zijn geheel gedumpt in de MyWeblog-sectie. Vervuiling.
Zeiksnor zei:Ik heb bij S.R. Carcustoms Dekkershoek 21A te Den Haag een auto gekocht. Man man man een bonk ellende eerste dag reed die auto goed maar daarna begon de problemen begon olie te lekken sport sneeuw mode knippert transmissie olie lekte ik heb hem gebeld hij wilde er niet naar kijken want de auto reed goed zei hij was mijn schuld de auto kostte 2000 euro. Ik heb de auto naar mijn vertrouwelijke garage gebracht olie keer ringen waren lek stabilisatie stang was verrot distributie riem vervangen zat vol scheurtjes koste mij 600 euro ik dacht problemen voorbij nee hoor transmissie automaat bleef raar doen ik naar de garage automaat bak kapot moet gereviseerd worden kosten 1600 euro ik heb die man gebeld waar ik het gekocht had ik zei ik wil mijn geld terug hij zei kan niet ik kreeg te horen auto kopen is risico van het vak ik heb met veel verlies gauw de auto weggedaan kreeg er nog maar 500 euro voor nog geen week van genoten dus ik waarschuw iedereen ga daar geen auto kopen volgens mij was die auto ook blind gekeurd. Echt een OPLICHTER. Mijn garage zei het is onmogelijk dat de auto goedgekeurd werd. Hij had deze auto laten keuren bij garage Dekkershoek te Den Haag deze garage is de buren van S.R. Carcustoms. Gelukkig wilde een ander garage mij tegemoet komen en heb die peugeot genomen. Het is echt een duistere garage daar in Den Haag. Het was echt een zware week vol stress en ellende. Dat nachtmerrie had mij een hoop geld gekost, daarom wil ik iedereen waarschuwen voor deze OPLICHTER. Ik ben mijn geld kwijt maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!!!!
Herr Dr. von Zen zei:@Rob: Even zonder te blijven plakken.
1/
Sowieso hoor ik hier zelfs op de radio (100,5 Das Hitradio). An sich heb ik nog geen enkele keer gehoord. Überhaupt überhaupt wel.![]()
4/
Hier blijkt van Dale zelf niet consequent te zijn. Op de "omslagherhaalpagina" staat het precies zo. In het overzicht van de reeks Van Dale (hier schrijft men Van ineens met een hoofdletter, elders met een kleine letter) Middelgrote woordenboeken (hoofdlettergebruik gelijk aan het gedrukte) staat inderdaad wel een streepje tussen de vermelde talen.
@moons: Een uitroepteken in het midden van een zin? Verder is Robs opmerking inzake onjuist interpunctiegebruik volkomen juist.