Het Taalneuzelaarstopic deel 3

speedtouch zei:
Rob0118 zei:
Wat is dat toch met dat 'oudoe'. De 'h' spreek je wellicht niet uit, maar het is toch echt 'houdoe'...

Hier in Brabant (Bergen op Zoom etc.) hoor je toch tegenwoordig ook veel 'doei'!

Binnen mijn overijsselse familie werd 'doei' tot enige tijd geleden als niet netjes ervaren. In het zuiden was het blijkbaar een normale wijze van afscheid nemen, maar noordelijker werd het ervaren als iemand afschepen. Zo van 'Ja, doei, doe het zelf maar'.
Ik denk dat doei nu wel redelijk is ingeburgerd in den lande, bij mensen van beneden de vijftig. Bij mijn ouders en hun generatiegenoten moet je er nog niet mee aankomen, met dat 'gedoei' een 'gehoudoe'. 'Tot ziens' of 'dag' klinkt in hun oren veel prettiger en het getuigt ook van wat meer respect richting de oudere generatie buiten Brabant.
Ik ben er zelf trouwens niet zo heel consequent mee. Ik hoor mijzelf ook regelmatig 'doei' zeggen, als gevolg van de destructieve invloed van het taalgebruik van de mensen in mijn omgeving. Niets is schadelijker voor je eigen taalgebruik dan de omgang met mensen die de taal niet machtig zijn.
Je gaat of harder praten of je krijgt de uitspraak van iemand met een verstandelijke beperking.

In mijn dorp zeggen kinderen 'verstoppelen' als ze verstoppertje gaan spelen. Ik hoorde het zelfs een juf van mijn dochter zeggen. Ik heb haar daar op aangesproken. Je leert als docent mijn dochters normaal Nederlands of anders krijg je een proces aan je broek.

Quote uit NuJIJ: "Krijg je straks gezeik met dat ziekenhuizen geen zeaar gewonde patiente meer willen omda het sterfte cijfer van vorig jaar dannoverschrede word".

Deze reactie kreeg 15 plusjes en één minnetje. Dat minnetje was van mij. Vanwege de beroerde spelling.

the Fox zei:
Quote uit NuJIJ: "Krijg je straks gezeik met dat ziekenhuizen geen zeaar gewonde patiente meer willen omda het sterfte cijfer van vorig jaar dannoverschrede word".

Deze reactie kreeg 15 plusjes en één minnetje. Dat minnetje was van mij. Vanwege de beroerde spelling.

Dat lijken me grotendeels typefouten.

the Fox zei:

Ah, doe jij dat ook? (tu)

D. Elzinga zei:
Dat vermoed ik ook. Desalniettemin is enige "kwaliteitscontrole" van wat je de wijde wereld in wilt slingeren een zeer gewenste vorm van beleefdheid.

bat zei:
D. Elzinga zei:
Dat vermoed ik ook. Desalniettemin is enige "kwaliteitscontrole" van wat je de wijde wereld in wilt slingeren een zeer gewenste vorm van beleefdheid.
Precies. Als je een boodschap wil overbrengen dien je daar enige zorg aan te besteden. Zo niet, dan word je in dit topic geciteerd. En als je spekvingers hebt moet je geen iPhone gebruiken om reacties te plaatsen.

Rob0118 zei:
foutparkeren-gevallen-auto.jpg

Caravannen hoor/zie je toch ook regelmatig (neen, er wordt niet een meervoud van caravan mee bedoeld).

Het meervoud van caravan is volgens mij ook caravans. ;)

Maar dat is net zo fout, en net zo hinderlijk. Ik ben net weer aangekomen in Noord-Brabant... helaas. Ik word er echt bloedchagrijnig van.

Ha ha! In Noord-Brabant dit weekend!! Je kunt je lol op. Ik schat zo in dat je geen carnavalsvierder bent. Ik ook niet en ik prijs me daarom gelukkig, want ik word dit weekend niet wakker met "een spijker in mijn kop". Dat zie ik als een voordeel. Zaterdagmorgen en zondagmorgen zitsta ik als een van de weinigen fris het ontbijt klaar te maken. En waarschijnlijk is het maandag ook rustig op het werk.

Ik blijf lekker binnen in het weekeinde. Terwijl de rest zit te verrekken van de kou met een alcoholspiegel in hunzijn bloed.:}

Goede inschatting. Dit weekend ben ik inderdaad weer Rob076. Gelukkig kan ik zondagochtend weer naar het 'veilige' Vlissingen, om zo min mogelijk mee te kunnen krijgen van die onzin. Na 25 jaar Brabanderschap geef ik er helemaal niets meer om.

En mooi, dan kunnen we allebei nuchter de nieuwe week starten over een paar dagen. ;)

Gereedschap wat je niet mist (Techniek/Onderhoud)
:(

En in het topic zelf doet meneer Keet er nog een schep bovenop.

Bijna niet bij een boutje of moertje kunnen komen wat is gevallen,
een klein schroefje wat van de werktafel in het stof valt en niet kunt vinden.

Verschrikkelijk.

Fijn dat wij alle evenveel van carnaval houden :}

On-topic: je kan carnavalshit ook lezen als carnavalshit.

Janus Diedericus zei:
Slechts één (in mijn ogen) spotwaardige auto tegengekomen dit weekend.
Een wel erg nette BMW 735i uit 1984, niet verzekerd maar wel orgineel Nederlands.

Ik wist niet dat Neel aan orgies deed... :T

Tjonge wat een zure reacties hier zeg. Ik heb dit weekend ook lekker carnaval gevierd hoor, en ik woon niet eens 'onder de rivieren'. Wel in de carnavalshoofdstad van Oost-Nederland, en dat is dit weekend weer te merken. Overbuurman is prins carnaval vaan één van de zoveel verenigingen hier, dus hij had zaterdagmorgen de Raad van Elf in de tuin staan. Biertje er bij, gezellig hoor. Prinsenwagen inclusief muziekinstallatie voor de deur, dus ik heb alle hits weer voorbij horen komen. Gisteravond ook weer trouwens, ditmaal uit het zalencentrum iets verderop. Daar komt nog aardig wat volume vanaf, zelfs met de ramen dicht was het nog goed te horen. Blijkbaar hoefde dus niet iedereen vanmorgen weer aan het werk. ;) Gistermiddag kon ik amper nog met de auto thuis komen, het complete centrum was afgezet. Ook boodschappen doen was er niet bij, supermarkt gesloten. Terwijl de kruideniersbaas zelf gisteren in de Kuip stond om de klassieker te fluiten. Ging ook niet foutloos trouwens, volgens mij heeft Kuipers zelf ook nog even in de kroeg gestaan afgelopen zaterdag :}

Waarom is het zuur als iemand niet van carnaval houdt? Niet iets opdringen he?
En de scheids valt niets te verwijten, de right side won! (tu)

Ik snap Leon wel. Natuurlijk mag je carnaval ook niet leuk vinden maar sommigen gaan er wel erg ver in.
Wanneer je mensen als minder gaat kwalificeren omdat ze carnaval vieren dan ben je best zuur bezig, of gewoon wat opstandig, dat kan ook.
Of wanneer je te kennen geeft totaal niet te begrijpen waarom iemand dat leuk kan vinden, dan mis je toch wat inlevingsvermogen.
Ieder zijn eigen pleziertje, zelf ben ik ook niet van het uitbundig carnavallen ondanks dat ik een geboren en getogen Brabander ben. Wel vind ik de optocht weer prachtig ieder jaar, al bekijk ik die niet live maar vanaf de harddiskrecorder daar ik gewoon moet werken.

Janus Diedericus zei:

Het gaat overigens niet om het niet gunnen van iemands pleziertje, maar erdoor worden gehinderd in m'n dagelijks leven. De stad is half afgesloten, en ligt vol troep. Overal dronken mensen die de boel vervuilen of vernielen, winkels die gesloten zijn/blijven, horeca dat niet meer 'normaal' toegankelijk is...

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

Het gaat overigens niet om het niet gunnen van iemands pleziertje, maar erdoor worden gehinderd in m'n dagelijks leven. De stad is half afgesloten, en ligt vol troep. Overal dronken mensen die de boel vervuilen of vernielen, winkels die gesloten zijn/blijven, horeca dat niet meer 'normaal' toegankelijk is...

Dat heb ik nou altijd wanneer ik niet kan gaan zwemmen omdat het meer is afgezet voor een roeiwedstrijd. 8-)

[size=x-small]Je bent overigens mooi in mijn (carna)val gelopen. :p[/size]

De optocht in Sint Oedenrode was wel spectaculair. Daar ging een praalwagen in vlammen op. De op de wagen gebouwde uitkijktoren werd letterlijk een vuurtoren. Je zou er maar maanden mee bezig zijn geweest en al je werk in een paar minuten tot de grond toe zien afbranden. Triest. Maar dan heb je wel een reden om jezelf lam te zuipen. Misschien was het daar wel om te doen.

Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

Dat heb ik nou altijd wanneer ik niet kan gaan zwemmen omdat het meer is afgezet voor een roeiwedstrijd. 8-)

Gelukkig roeien wij niet in meren. ;)

@the Fox,
Ik heb een alibi!

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

@the Fox,
Ik heb een alibi!

Ik wil ook nog wel eens gaan zwemmen in sloten, kanalen of rivieren. ;)

Hard roepen dat je onschuldig bent maakt je meer verdacht dan stil blijven....

Klopt JD. Ik wil niemand iets opdringen hoor, integendeel. Ieder z'n ding. Maar op de één of andere manier zijn er met carnaval maar twee mogelijkheden (althans, zo lijkt het): je vindt het leuk en je doet er aan mee of je haat het. En vind je het toevallig leuk, dan word je door de haters direct weer gezien als een zuiplap die van vrijdag tot en met dinsdag hagelstenendronken in de kroeg ligt. De nuance is vaak ver te zoeken (al moet ik zeggen dat het op dit forum nog meevalt hoor, eerlijk is eerlijk).

the Fox zei:
De optocht in Sint Oedenrode was wel spectaculair. Daar ging een praalwagen in vlammen op. De op de wagen gebouwde uitkijktoren werd letterlijk een vuurtoren. Je zou er maar maanden mee bezig zijn geweest en al je werk in een paar minuten tot de grond toe zien afbranden. Triest. Maar dan heb je wel een reden om jezelf lam te zuipen. Misschien was het daar wel om te doen.

Dat is behoorlijk triest voor de bouwers, daar gaat een jaar lang zwoegen. Tenminste, hier in Bergen op Zoom begint men direct na de optocht al een de wagens voor volgend jaar. De wagens hier zijn dan ook prachtig (in mijn ogen).

Image.aspx

Overigens kan de (carnavals)brandweer hier beter wegblijven dan blussen bij een brandende wagen.

4365580072_5e93ff656b.jpg

Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

@the Fox,
Ik heb een alibi!

Je gaat vooral zwemmen dan. Die fout maak je maar een keer. ;)

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:
Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

@the Fox,
Ik heb een alibi!

Je gaat vooral zwemmen dan. Die fout maak je maar een keer. ;)
Rob, je kent mijn postuur.
Als je daar op vaart of met een peddel tegenaan klapt geeft dat het zelfde effect als een kademuur. :p
Maargoed, nu mag je mij nog even uitleggen welf deel van Vlissingen afgezet was voor de carnaval. ;)
Indien je terug naar het ouderlijk huis was, waarom? Je weet dat je dan in de carnavalsshit terecht komt.

Janus Diedericus zei:

Op het moment dat iemand uit mijn team jou 'peddel' hoort zeggen dan heb je sowieso vrij weinig kans. ;)

Maar hieruit maak ik dus op dat het terecht is dat mijn vrijheid wordt beperkt, omdat ik toevallig twee adressen heb? Maar for your information, ik moest trainen dit weekend. Lekker tussen het met blikken en bekers bezaaide water 'peddelen'. Leuk feest joh, dat carnaval! Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?

Rob0118 zei:
Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?
Ik denk niet dat de gemeentereiniging van Rotterdam of Lelystad extra vroeg uit bed moet om in Den Bosch de straten aan te vegen. Dus nee, niet alle belastingbetalers krijgen de rekening gepresenteerd. Net zo min dat ik betaal voor de chaos die de fanclub van Ajax achter gaat laten na hun 4e kampioenschap op rij. Om maar eens wat te noemen.
[size=x-small]Edit: snel die taalfout aangepast :}[/size]

Daar heb ik regelmatig last van als FC Utrecht voetbalt, (Foebal, zoals de lokale voetbal 'elite' het pleegt te noemen) en ik toevallig in de stad moet zijn.

Leven en laten leven. Ook carnaval hoort er een beetje bij.

Rob0118 zei:
Janus Diedericus zei:

Op het moment dat iemand uit mijn team jou 'peddel' hoort zeggen dan heb je sowieso vrij weinig kans. ;)

Maar hieruit maak ik dus op dat het terecht is dat mijn vrijheid wordt beperkt, omdat ik toevallig twee adressen heb? Maar for your information, ik moest trainen dit weekend. Lekker tussen het met blikken en bekers bezaaide water 'peddelen'. Leuk feest joh, dat carnaval! Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?

Nee, dat is niet de reden. Het is omdat jij anderen hun pleziertje misgunt. :p
Overigens ben ik wel blij met die rotzooi. Dagelijks trekt er een leger met schoonmakers door de stad met als resultaat dat de stad erg schoon is na de vastenavond. Zo schoon is het er anders nooit.
Betreffende de kosten, 90% van de inwoners van carnavalssteden zal daar geen moeite mee (mogen) hebben omdat ze zelf de rotzooi veroorzaken. Die overige 10%, ach, is dat zo erg? Ik betaal immers ook meer belasting voor die debielen die met het normale uitgaansleven het nodig vinden om bushokjes te slopen. Om maar niet te beginnen over verzekeringspremies en dergelijke. Daardoor weet ik wel dat als ik een keer pech heb mijn verzekering ook voor mij klaar staat. Of dat wanneer ergens een roeiwedstrijd is er na afloop ook door de gemeente gereinigd wordt. Overigens deelt hier in BoZ de stichting Vastenavend in de schoonmaakkosten. De stichting krijgt zijn geld van giften van de (carnavalvierende) burgers.

Leon in z'n SEAT zei:
Rob0118 zei:
Draaien de carnavalvierders ook op voor de schoonmaakkosten, of komt dat voor rekening van alle belastingbetalers?
Ik denk niet dat de gemeentereiniging van Rotterdam of Lelystad extra vroeg uit bed moet om in Den Bosch de straten aan te vegen. Dus nee, niet alle belastingbetalers krijgen de rekening gepresenteerd. Net zo min dat ik betaal voor de chaos die de fanclub van Ajax achter gaat laten na hun 4e kampioenschap op rij. Om maar eens wat te noemen.
[size=x-small]Edit: snel die taalfout aangepast :}[/size]

En zouden de accijnzen op de alcoholische versnaperingen de kosten niet ruimschoots dekken?

Terug
Bovenaan