the Fox
Net ingestapt
speedtouch zei:Rob0118 zei:Wat is dat toch met dat 'oudoe'. De 'h' spreek je wellicht niet uit, maar het is toch echt 'houdoe'...
Hier in Brabant (Bergen op Zoom etc.) hoor je toch tegenwoordig ook veel 'doei'!
Binnen mijn overijsselse familie werd 'doei' tot enige tijd geleden als niet netjes ervaren. In het zuiden was het blijkbaar een normale wijze van afscheid nemen, maar noordelijker werd het ervaren als iemand afschepen. Zo van 'Ja, doei, doe het zelf maar'.
Ik denk dat doei nu wel redelijk is ingeburgerd in den lande, bij mensen van beneden de vijftig. Bij mijn ouders en hun generatiegenoten moet je er nog niet mee aankomen, met dat 'gedoei' een 'gehoudoe'. 'Tot ziens' of 'dag' klinkt in hun oren veel prettiger en het getuigt ook van wat meer respect richting de oudere generatie buiten Brabant.
Ik ben er zelf trouwens niet zo heel consequent mee. Ik hoor mijzelf ook regelmatig 'doei' zeggen, als gevolg van de destructieve invloed van het taalgebruik van de mensen in mijn omgeving. Niets is schadelijker voor je eigen taalgebruik dan de omgang met mensen die de taal niet machtig zijn.
Je gaat of harder praten of je krijgt de uitspraak van iemand met een verstandelijke beperking.