Het Taalneuzelaarstopic deel 3

the Fox zei:
Def zei:
'meer dan twee keer zo geweldig dan alleen'.

Als je 'meer dan twee keer zo geweldig' vervangt door 'groter' dan is het meteen duidelijk dat er 'dan' achter moet komen i.p.v. 'als'.
Maar dan schrap je wel de zinsnede "zo geweldig", en daar gaat het juist om.

Even een rijtje:
Aart is net zo groot als Bert.
Aart is twee keer zo groot als Bert.
Aart is bijna zo groot als Bert
Aart is helemaal niet zo groot als Bert.
Aart is (...) zo groot als Bert.

Wat je ook op de puntjes zet, het is altijd "als".

Dus ook: Aart is meer dan twee keer zo groot als Bert.

Zie ook: taaladvies.nl
En: onzetaal.nl

PS. Dit is wegens omstandigheden (voorlopig) mijn laatste bijdrage hier. Mogelijk tot ziens. Het ga jullie goed.

de Wit (voorheen deWit) zei:
PS. Dit is wegens omstandigheden (voorlopig) mijn laatste bijdrage hier. Mogelijk tot ziens. Het ga jullie goed.

Hoewel wij elkaar volgens mij nooit rechtstreeks hebben getroffen, en je standpunten niet altijd de mijne zijn, vind ik het jammer dat je hier niet meer zal posten. In ieder geval, het ga jou ook goed.

Klinkt als een ernstige ziekte. :( hoe dan ook sterkte en hopelijk gauw tot lezens.

Dutch Finnatic zei:
de Wit (voorheen deWit) zei:

Hoewel wij elkaar volgens mij nooit rechtstreeks hebben getroffen, en je standpunten niet altijd de mijne zijn, vind ik het jammer dat je hier niet meer zal posten. In ieder geval, het ga jou ook goed.

Daar kan ik me bij aansluiten, tot de volgende keer.

Dit bord kom je tegen bij het binnenrijden van Vols (NL: Vaals).

Ik dacht dat het meervoud van halter halters was. Maar er staan (?) dus bussen met halters op de rijbaan, en niemand die de moeite neemt ze weg te halen...

@P504Coupe

Is natuurlijk weer Limburgs. De enige provincie die zich vasthoudt aan gebrekkig Nederlands. Tussen haakjes, ik zie Fries als een taal, nee ik ben geen Fries.

Volgens mij moet er staan: Bussen stoppen op de rijbaan.

Waarom vind je de Friese taal dan meer een taal dan het Limburgs? Enkel doordat die eerste meer rechten heeft in Nederland, of omdat het minder irritant klinkt? ;)

De Friese taal heeft een geschiedenis die teruggaat tot voor de middeleeuwen.

En wat nog meetelt:
Ik heb veel mensen meegemaakt. Maar Friezen passen zich aan door gewoon Nederlands te praten. Wat ze in hun eigen provincie doen, moeten ze zelf weten, dat interesseert me niet.
Maar mijn ervaring met Limburgers is dat ze gewoon Limburgs blijven praten in andere delen van het land. Dat ze daar onderin half-Duits brabbelen, no problem.
Ik kom uut ut oostn, maar ik heb me wel aangepast in andere regio's van het land.

Nog even over de borden:
Het Fries is in de provincie Friesland wettelijk geregeld. In Limburg niet. Ik ken het woord halteren niet en ik denk ook niet dat het Nederlands is.
Bordentaal is wettelijk. Dat je zegt: Ik ga halteren bij dit cafe, veel plezier, maar doe het niet op borden.

Het is een woord uit de treinwereld. Halteren betekend letterlijk het stoppen van de trein om passagiers in en uit te laten stappen. Alleen is dit leenwoord uit de treinenwereld nu ook gebruikt voor bussen die eigenlijk hetzelfde doen.
Dus wel correct Nederlands woord alleen in en andere context gebruikt. Vols spreek je trouwens meer uit als Voals dus met oa klank. De vaalsenaren zelf, gebruiken weer meer een uh klank. Het Vaalser dialect valt onder Ripuarisch Middelfrankische taalgroep. Dit in tegenstelling tot de rest van Zuid-Limburg. Is dus voor Nederlander nog lastiger te verstaan! Zelfs heel moeilijk voor een Maastrichtenaar die een compleet verschillend dialect gebruikt.

Soloman zei:
De Friese taal heeft een geschiedenis die teruggaat tot voor de middeleeuwen.

En wat nog meetelt:
Ik heb veel mensen meegemaakt. Maar Friezen passen zich aan door gewoon Nederlands te praten. Wat ze in hun eigen provincie doen, moeten ze zelf weten, dat interesseert me niet.
Maar mijn ervaring met Limburgers is dat ze gewoon Limburgs blijven praten in andere delen van het land. Dat ze daar onderin half-Duits brabbelen, no problem.
Ik kom uut ut oostn, maar ik heb me wel aangepast in andere regio's van het land.

Nog even over de borden:
Het Fries is in de provincie Friesland wettelijk geregeld. In Limburg niet. Ik ken het woord halteren niet en ik denk ook niet dat het Nederlands is.
Bordentaal is wettelijk. Dat je zegt: Ik ga halteren bij dit cafe, veel plezier, maar doe het niet op borden.

Je kunt ook stellen dat het limburgs de moedertaal is van het nederlands heeft minstens zo lange geschiedenis Henric van Veldeke was een van de eerste gebruikers van Nederlands in documenten in plaats van het gebruikelijke Latijn. En ja hij gebruikte gewoon de algemene taal die hij iedere dag bezigde en deze meneer woonde in Maastricht een van de oudste steden in Nederland.

vectrafan zei:
Het Vaalser dialect valt onder Ripuarisch Middelfrankische taalgroep. Dit in tegenstelling tot de rest van Zuid-Limburg. Is dus voor Nederlander nog lastiger te verstaan! Zelfs heel moeilijk voor een Maastrichtenaar die een compleet verschillend dialect gebruikt.
Ik beschouw het meer als een spraakgebrek dan als een dialect.

Ik weet niet of jullie wel eens naar wegmisbruikers kijken, maar daar komen meermalen Limburgse tafereeltjes voor.
Ik weet dat het ligt aan mijn eigen kortzichtigheid, maar als dat taaltje hoor krijg ik in mijn hoofd gelijk een link met veel bier en carnaval.

https://www.youtube.com/watch?v=NKqUuOZqL7Q

Fries is gekunsteld. Als ze er geen woord voor hebben gebruiken ze gewoon het Nederlandse woord.

@Solo: jouw ervaringen staan haaks op die van mij. Mijn ervaring is dat Friezen gewoon Fries blijven praten wanneer je er als Hollander bij komt. Men wéét dat je Hollander bent en blijft toch onverstaanbaar brabbelen. In Limburg heb ik juist meegemaakt dat ze onverstaanbaar brabbelen, maar zodra ze merken dat je "uit het Noorden" komt (en voor een Zuid Limburger is Roermond zelfs al "noorden") schakelen ze over naar het Nederlands met de bekende zachte zjee.
Denk niet dat Limburgers geen g kunnen uitspreken, dat doen ze alleen op de plek waar de eerder genoemde Hollanders een r spreken. En dan niet de Gooische of Wassenaarse variant daarvan...

Over Hendrik van Veldeke: dat klopt, is zelfs een officiële vereniging van.

Vols is de schrijfwijze zoals op de officiële plaatsnaamborden staat, zoals Heerlen Heële wordt en Kerkrade Kirchroa.
Het dialect in ZO-Limburg is erg verwant aan het Ôcher Platt, het Akener plat dus. Wat op zich gelinkt is aan het Keuls.
Zo kan iemand uit Kerkrade in dialect met een Keulenaar praten. Maar... iemand uit Landgraaf bijvoorbeeld (een collega van me) kan het echte Kerkraads (van zijn eigen vrouw) niet verstaan... *-)

Waarom het Limburgs geen officiële taal is, is simpel te verklaren. Limburgs bestaat niet. Ieder dorp, iedere stad en in de steden kan het per wijk verschillen, heeft een eigen dialect.
Daarom zal Rowwen Hèze ook nooit gelijk kunnen krijgen, eerder zal heel Limburg Hollands gaan löllen... zeker als er steeds meer import komt.
Het NLD dus, Nieuw Limburgs Dialect, schreef ik in 2010 al...

the Fox zei:
vectrafan zei:
Het Vaalser dialect valt onder Ripuarisch Middelfrankische taalgroep. Dit in tegenstelling tot de rest van Zuid-Limburg. Is dus voor Nederlander nog lastiger te verstaan! Zelfs heel moeilijk voor een Maastrichtenaar die een compleet verschillend dialect gebruikt.

Dat vind ik van Fries... 8-)

Soloman zei:
Ik weet niet of jullie wel eens naar wegmisbruikers kijken, maar daar komen meermalen Limburgse tafereeltjes voor.
Ik weet dat het ligt aan mijn eigen kortzichtigheid, maar als dat taaltje hoor krijg ik in mijn hoofd gelijk een link met veel bier en carnaval.

Had het er vanmiddag nog met een andere collega over. Limburg heeft het imago van laid back, van mañana mañana. Komt waarschijnlijk doordat het taaltje zo zacht is.
Maar vergis je niet, ze werken hier zeker zo hard als in het westen. Het is heus niet dat ik in de derde versnelling kan blijven hangen.

Enne, geven de meest recente Cito-toetsen niet aan dat de beste basisscholen zich in Limburg bevinden? :T

P504Coupé zei:
Soloman zei:

Had het er vanmiddag nog met een andere collega over. Limburg heeft het imago van laid back, van mañana mañana. Komt waarschijnlijk doordat het taaltje zo zacht is.
Maar vergis je niet, ze werken hier zeker zo hard als in het westen. Het is heus niet dat ik in de derde versnelling kan blijven hangen.

Enne, geven de meest recente Cito-toetsen niet aan dat de beste basisscholen zich in Limburg bevinden? :T

Ik heb ook collega's uit Limburg en daar valt inderdaad totaal niets op aan te merken. Ze zijn zelfs erg punctueel.
Dat doet me denken aan de tijd dat ik sportjournalist was voor een Antilliaanse krant en ik op St. Maarten was voor mijn werk. Ik had een interview-afspraak met een atleet in mijn hotel daar. Tien uur 's morgens. Hij stond om half tien voor mijn deur. Ongelofelijk. De cultuur daar vond ik erg zakelijk en daar hoort stiptheid bij. Ik kon het wel erg waarderen trouwens. Gelukkig had ik mijn tanden al gepoetst.

P504Coupé zei:
Fries is gekunsteld. Als ze er geen woord voor hebben gebruiken ze gewoon het Nederlandse woord.

@Solo: jouw ervaringen staan haaks op die van mij. Mijn ervaring is dat Friezen gewoon Fries blijven praten wanneer je er als Hollander bij komt. Men wéét dat je Hollander bent en blijft toch onverstaanbaar brabbelen. In Limburg heb ik juist meegemaakt dat ze onverstaanbaar brabbelen, maar zodra ze merken dat je "uit het Noorden" komt (en voor een Zuid Limburger is Roermond zelfs al "noorden") schakelen ze over naar het Nederlands met de bekende zachte zjee.
Denk niet dat Limburgers geen g kunnen uitspreken, dat doen ze alleen op de plek waar de eerder genoemde Hollanders een r spreken. En dan niet de Gooische of Wassenaarse variant daarvan...

Over Hendrik van Veldeke: dat klopt, is zelfs een officiële vereniging van.

Vols is de schrijfwijze zoals op de officiële plaatsnaamborden staat, zoals Heerlen Heële wordt en Kerkrade Kirchroa.
Het dialect in ZO-Limburg is erg verwant aan het Ôcher Platt, het Akener plat dus. Wat op zich gelinkt is aan het Keuls.
Zo kan iemand uit Kerkrade in dialect met een Keulenaar praten. Maar... iemand uit Landgraaf bijvoorbeeld (een collega van me) kan het echte Kerkraads (van zijn eigen vrouw) niet verstaan... *-)

Waarom het Limburgs geen officiële taal is, is simpel te verklaren. Limburgs bestaat niet. Ieder dorp, iedere stad en in de steden kan het per wijk verschillen, heeft een eigen dialect.
Daarom zal Rowwen Hèze ook nooit gelijk kunnen krijgen, eerder zal heel Limburg Hollands gaan löllen... zeker als er steeds meer import komt.
Het NLD dus, Nieuw Limburgs Dialect, schreef ik in 2010 al...

Ik sluit me bij deze wijze woorden aan.

Naar ik heb begrepen van een fries die ik ontmoette, tijdens onze laatste vakantie in Frankrijk. Vindt het Fries zijn oorsprong in de overheersers tijdens de Vikingen tijd, hele vroege middeleeuwen dus.

the Fox zei:
vectrafan zei:
the Fox zei:
Denigrerende uitspraak. Op dit niveau is een discussie helaas onmogelijk.
O mijn God. Is er geen gevoel voor humor? Gadver, daar heb ik pas een hekel aan!

Oh jawel hoor maar dat blijkt nergens uit je uitspraak. Als je er smiley's bij had gezet dan was dit misschien duidelijk dat je het niet als kwalificatie neer zet.

Kijk eens aan.

smiley-vlaggen-150-x-90-cm.jpg

Het geschreven woord kent geen verschillen in intonatie. De wijze waarop het geschreven woord wordt geïnterpreteerd is afhankelijk van vele factoren waar de schrijver geen invloed op heeft. Zo speelt de stemming mee van de persoon die de boodschap tot zich neemt, de omgeving, de persoonlijke voorkeur, de betrokkenheid en wat dies meer zij. Om altijd overal een smiley bij te moeten zetten om aan te geven dat iets humoristisch is bedoeld zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Maar ik zal er de volgende keer aan denken als iets bot over zou kunnen komen.

On topic:
vectrafan zei:
Halteren betekend letterlijk het stoppen van de trein om passagiers in en uit te laten stappen. Alleen is dit leenwoord uit de treinenwereld nu ook gebruikt voor bussen die eigenlijk hetzelfde doen.
;)

Nu vroeg ik me af welke passen er nou eigelijk op .

Ik heb hier een paar velg maten waar mijn intressen bij lagen maar ik weet niet of ze er op passen

Frontpage zei:
De app leidt de chauffeurs over een toegangsweg voor piloten en vervolgens over 'Taxiway Bravo', aangeduid als 'Taxiway B' op de navigatie. Daar houden de directies op. Maar de automobilisten kunnen vanaf de taxibaan wel de terminal zien waar ze heen willen en dus reden twee mensen over de landingsbaan waar ook grote passagiersvliegtuigen zoals Boeing 737's landen.

Tenenkrommend: https://www.autoweek.nl/nieuws/24930/iphone-snelste-weg-dwars-over-vliegveld

Wat betreft het Fries, deze taal is gelieerd aan het Engels en men gebruikt ook de grammatica van het Engels, de rest van de streektalen zijn dialecten van het Nederlands (hoe onverstaanbaar ze soms ook kunnen zijn voor een buitenstaander).

Twix zei:
Frontpage zei:
De app leidt de chauffeurs over een toegangsweg voor piloten en vervolgens over 'Taxiway Bravo', aangeduid als 'Taxiway B' op de navigatie. Daar houden de directies op. Maar de automobilisten kunnen vanaf de taxibaan wel de terminal zien waar ze heen willen en dus reden twee mensen over de landingsbaan waar ook grote passagiersvliegtuigen zoals Boeing 737's landen.

Tenenkrommend: https://www.autoweek.nl/nieuws/24930/iphone-snelste-weg-dwars-over-vliegveld

737's zijn niet groot, zijn juist kleine Boeings... 8-)

Oh mijn g.., zelfs vrouwen gebruiken tegenwoordig "me" als bezittelijk voornaamwoord.:,(
Wanneer eindigt deze ellende?:,(

Help! Me eerste auto!! Maar welke??!
Gepost door Gerdaatje

Teruggedraaide kilometerstanden is tegenwoordig een 'hot item' maar toch weidt ik er een topic aan.

De creativiteit in taalfouten is vermoeiend, maar enigszins ook wonderlijk.
En een nieuw werkwoord, die kende ik nog niet, taal groeit.

volgende bezoek was VOOR 122.xxx en NAP was dientengevolge opgekloot.

Dit bord kom je tegen bij het binnenrijden van Vols (NL: Vaals).

Halteren is een woord dat ik regelmatig gebruik, ik werk bij het OV. Maar inderdaad, spellingscheckers kennen het niet.

Enne... ik vind Rotterdams, Haags en Amsterdams meer een spraakgebrek dan Limburgs of Fries. Het is niet voor niks dat criminele/duistere types in reclames altijd een van de Randstadse accenten hebben :).

Harm78 zei:
Halteren is een woord dat ik regelmatig gebruik, ik werk bij het OV. Maar inderdaad, spellingscheckers kennen het niet.

Enne... ik vind Rotterdams, Haags en Amsterdams meer een spraakgebrek dan Limburgs of Fries. Het is niet voor niks dat criminele/duistere types in reclames altijd een van de Randstadse accenten hebben :).

Misschien komt dat wel omdat die accenten voor veel Nederlanders verstaanbaar zijn? :D Andere reden zou kunnen zijn: omdat er zo veel criminelen wonen :} Bedenk net dat de grootste criminelen allemaal een wassenaars accent hebben.

Terug
Bovenaan