Het project , de Fiat Stilo Blackmotion ( Frisse start! )

Vandaag een grote slag gemaakt. Ben bezig met de opbouw van de motor en het onderstel. Eigenlijk dus de hele voorkant.

Before zonder waterpomp maar met nog de " pakking " :

IMG-20220609-195701.jpg

IMG-20220609-195645.jpg

Nu met nieuwe waterpomp en nieuwe pakking :

IMG-20220730-210520.jpg

IMG-20220730-210902.jpg

IMG-20220730-211226.jpg

Versnellingsbak helemaal schoon gemaakt en ook in de zink spray en paintjobbbb.
Bij gebrek aan een extra krik maar creatief met stenen en hout. Tis en blijft een parkeerplaats en geen garage ..... :D

IMG-20220730-211252.jpg

De oude schokdempers beetje schoon gemaakt en gezien dat het nog de originele zijn of originele vervangers. Ze doen iig heeeeeelemaal niks meer dus ik denk de originele!
Ik had Boge dempers gekocht maar kon van de week een deal maken. 2x Bilstein B4 voor 40 euro ( Van Stilo liefhebber en kennis )
Dus voorkant wordt Bilstein met Eibach.

IMG-20220731-153807.jpg

IMG-20220730-211329.jpg

Dan hangt er onder de motor ook een stuk ijzer , geen idee wat het was dus ik dacht ik sloop het er maar uit.
Blijkt het een 20 jaar oud subframe te zijn van Fiat. Leest u mee Fiat haters? Roest al in de folder toch?
Uiteraard wat vliegroest maar nog knetter hard. Dus geschuurd , zink spray en gespoten en voila......

( Ps , Heb er met photoshop regen in gemaakt zodat jullie ook denken dat ik echt buiten werk en niet binnen is een warme dikke garage! ) :)

IMG-20220731-122503.jpg

IMG-20220731-183434.jpg

Al met al een productieve dag. Morgen ochtend maar weer verder met het bouwpakket.
Bouwpakket? Jazeker , had vandaag echt geen idee meer welke kabel nu naar de startermotor gaat.........

Morgen wel weer een update , you probably need glasses! :cool:

Blijft geweldig om te lezen, lijkt wel een professionele monteur, maar je bent gewoon een hobbyist.

Dank allen!

Vandaag het subframe in de 2K gezet en onder de auto gehangen , weegt niks maar super onhandig zo op een parkeerplaats.
Op onderstaande foto's is het glimmende object wel te zien haha.

Ik kon eigenlijk gister al niet verder omdat ik een kabel kwijt was. Gaat om een kabel die vanaf de startermotor naar de dynamo loopt en die loopt door het buisje op de foto hierboven. Kat komt daar boven dus kon niet verder.......
Moest vandaag dus eerst de schuur opruimen. Vrouw blij want er is weer ruimte en ik blij want heeeelemaal achterin lag de kabel die ik zocht.
Dynamo er in gehangen en de katalysator/uitlaat spruitstuk gemonteerd. Breekt er een bout door midden ......20 jaar ouwe troep. Was nog niet eens op spanning....Zucht!!

Tot overmaat van ramp knalt de hulpcilinder van de koppeling ook kapot. Plastic afgebroken .......
Het heeft allemaal geen schuld , is gewoon oud maar duurt alleen maar langer zo.

Anyways , hier een paar plaatjes om te kieken.

IMG-20220801-200542.jpg

IMG-20220801-195037.jpg

Na het opruimen van de schuur maar begonnen aan de dempers.
Ik vond de 5 deurs al zo laag op de wielen staan , kwam door dempers die niks meer deden.
Altijd weer de vraag of je zoiets overleefd ..... :D

Ouwe dempers :

IMG-20220731-145926.jpg

Nieuwe dempers :

IMG-20220801-212731.jpg

Morgen weer nieuwe picca's.

Maar als je zo bezig bent en alles opknapt en vervangt en dus een hoop geld uitgeeft waarom dan niet de boutjes meteen allemaal vernieuwen?

Frits79 zei:
Maar als je zo bezig bent en alles opknapt en vervangt en dus een hoop geld uitgeeft waarom dan niet de boutjes meteen allemaal vernieuwen?

Hoop geld valt reuze mee. Tis meer de tijd en extra werk met stralen/spuiten. Tuurlijk , al die kleine dingen zoals spuitbusjes kosten ook geld maar ik bespaar mega veel door alles zelf te doen.
90% van alle originele en nieuwe onderdelen zijn allemaal dealtjes die ik in der loop der jaren gemaakt heb. Ik haal dit dus niet bij de dealer of een Winparts tenzij het niet anders kan. Dit in combinatie met alles zelf doen hou ik de kosten laag.
Setje Bilstein dempers van 40 euro is niet veel geld. Koop je via Autodoc 1 b merk demper voor......

Voorbeeld :

Eibach veren via Autodoc ( 42% korting ) 105 euro.
Bilstein B4 voor + Sachs achter zijn samen 110 euro
Stofkapje was een paar euro en de rubbers/taatspot was nog perfect dus her gebruikt. Dit ga je bij de dealer/garage echt niet lukken voor dat geld.

Bij het uitlaat spruitstuk is het draadeind wat er officieel in zit wat geknapt. Normaal draai je daar moertjes op.
Zitten nu ook nieuwe moertjes op alleen brak dus 1 draadeind. Alle boutjes zijn of gestraald/gespoten of nieuw. Dus nee bespaar daar niet op.

Ik heb nog nieuwe veer opvanghouders welke je om de schokbrekers plaats. Dit was een verplichte terugroep Actie van Fiat Auto Nederland omdat door zware gewicht voorzijde Stilo de veren braken en dan in de voorband kwamen met alle gevolgen van dien... mocht je interesse hebben dan hoor ik het graag. Ik zie ze wel bij de oude schokbrekers zitten maar niet op de nieuwe😉

Wederom dank voor het volgen. Heel leuk!

Korte update ondanks een hele dag werk .....
Wou het eigenlijk nog niet posten want het is nog niet af en ben vergeten foto's te maken , die volgen nog!

Before :

IMG-20220520-134218.jpg

Bijna after....nog niet klaar :

IMG-20220802-182806.jpg

IMG-20220802-201750.jpg

Heerlijk werk weer verricht, wat een sneltreinvaart hou je er in, even 2 dagen dit topic niet bekijken en je bent alweer 2 maanden verder :D

Zo de knetter wat ben je toch weer lekker aan de gang.
Super om je zo te volgen in alle stappen.

Heerlijk lees plezier hier op de camping :cool:

Wow, paar updates gemist en de auto is alweer zo goed als klaar, respect voor alle werkzaamheden zonder burg/loods etc.! Keep up the good work

Haha als goed als klaar is et nog laaaaang niet.

Vandaag niks gedaan met de auto. Alleen de 2 stoelen gepoetst met Stipt spul...
Morgen komt de ruit er in. Dan kan ik o.a de parafan en ruitenwissers monteren en ziet het er niet meer zo beun uit.....
Mis wel echt een garage zodat ik et kan laten liggen....moet nu alles steeds opruimen en afplakken.

Planning is morgen de ruit en het onderstel klaar maken zodat die op zn eigen beentjes kan staan.
Interieur er verder in en iig de voorkant zo goed als klaar hebben.....

Het gaat uiteraard niet zoals gepland.
Ik heb in het begin bij de demontage een benzine slang gedraaid tijdens het los draaien oftewel , die was helemaal gekruld. Leermomentje......
Ik kon de slang nergens vinden dus moest voor nood naar de sloop en uiteraaaaaard moet je daar de halve auto slopen voor dat slangetje.
Heb maar besloten de distributiekap van de sloper kapot te maken , kon ik er vrij makkelijk bij. Toch weer een paar uur verloren...

Dat slangetje kun je namelijk niet achteraf ff inbouwen , moet de hele inlaat en voorkant weer los en kan ik dus gewoon niet verder!

Anyways de inlaat zit er op en ik heb de distributie riem ( en rollen ) vervangen en de kap er op gezet.
Bobines en nieuwe originele bougies zitten er in en het uitlaatspruitstuk.
Morgen wil ik de motorruimte af hebben en de volledige voorkant klaar dus morgen een grote update met foto's.

Ow beetje stof wordt er nog af gepoetst ....maakt toch onbewust vies tijdens werken. :T

IMG-20220806-195933.jpg

IMG-20220806-195958.jpg

IMG-20220806-200015.jpg

IMG-20220806-200043.jpg

IMG-20220806-201004.jpg

Lekker bezig! Maar een slangetje, waar je niet bij kunt, als alles af is. En die uitgerekend bestel je niet nieuw?

uwbuurman zei:
Lekker bezig! Maar een slangetje, waar je niet bij kunt, als alles af is. En die uitgerekend bestel je niet nieuw?

Is een speciaal slangetje , heeft geen artikelnummer helaas.
Dan moet je de volledige injectiegalerij nieuw kopen , ga ik niet doen.

Is een blauwe harde slang met daarover een rubber. Maak er nog wel een foto van.

^^^ Hij kon de slang nergens vinden, schrijft ie. Weinig keus dan, mazzel dat er nog eentje op de sloop in de buurt staat.. dat zal ook niet ruim meer zijn tegenwoordig.

Durashift zei:
^^^ Hij kon de slang nergens vinden, schrijft ie. Weinig keus dan, mazzel dat er nog eentje op de sloop in de buurt staat.. dat zal ook niet ruim meer zijn tegenwoordig.

Klopt. Anders had ik die uiteraard nieuw besteld maar is niet te krijgen.
Wel te fabriceren maar ik ga niet met benzine slangen knutselen , sommige dingen moet je gewoon vanaf blijven....

Turbo man zei:
Ik heb nog nieuwe veer opvanghouders welke je om de schokbrekers plaats. Dit was een verplichte terugroep Actie van Fiat Auto Nederland omdat door zware gewicht voorzijde Stilo de veren braken en dan in de voorband kwamen met alle gevolgen van dien... mocht je interesse hebben dan hoor ik het graag. Ik zie ze wel bij de oude schokbrekers zitten maar niet op de nieuwe😉

Helemaal vergeten te reageren! Ik heb ze zelf ook nieuw gekocht echter passen ze niet op de Bilstein dempers. Niet genoeg ruimte.
De terugroep actie was idd verplicht door te zwakke veren in het begin , ik heb nu Bilstein met Eibach veren dus in principe niet nodig.

Ik heb ze maar weg gegeven aan iemand die ook een Schumacher restaureert.

Goed , tis een mooie dag .....let's continue! :cool:

Je kent het vast wel........ een hele lange dag sleutelen in de hitte en dan op het eind denken , wat heb ik nou eigenlijk gedaan? :rolleyes:

Anyways , ik heb de nodige bekabeling aangesloten die niet echt zichtbaar is en daarnaast een begin gemaakt met de ophanging.
Oude aandrijfassen verwijderd en de keerringen vervangen , wou de nieuwe er in zetten kwam ik er achter dat ik geen vet meer heb voor in de ashoes. Zucht.
Zonder aandrijfassen kan ik de draagarmen niet monteren en zo kom je dan in dat cirkeltje terecht van .....wat gaan we dan doen?

Goed , ben aardig opgeschoten en morgen avond de rest er onder zetten. Ben op zich tevreden met het resultaat.
Nieuwe onderdelen matchen nog niet met de vieze omgeving maar dat komt wel....... dus maar ff doorheen kijken!

Alles bij elkaar is wel een bak werk ....heb me er in vergist. Maar we gaan gewoon door.

IMG-20220807-102703.jpg

IMG-20220807-195153.jpg

IMG-20220807-185800.jpg

IMG-20220807-191039.jpg

IMG-20220807-191053.jpg

IMG-20220807-204028.jpg

IMG-20220807-204109.jpg

IMG-20220807-204049.jpg

IMG-20220807-204119.jpg

Tegenslag blijf je houden, maar het zou ook heel raar voelen als alles in één keer goed zou gaan eigenlijk :D Gelukkig is het maar vet en geen onderdeel wat uit Turijn moet komen, komt goed!

Ik zou echt als de dood zijn dat ik ergens ook maar het kleinste dingetje vergeet aan te sluiten of vast te draaien, en als ik dan na de hele montage de motor zou starten of zou gaan rijden, dat dan meteen de hele boel in de soep zou lopen.

Even bijgelezen en wat heb je weer veel gedaan kerel. Respect hoor. Dat van dat dak zag ik niet aankomen. Gedurfde keuze maar ziet er wel beter uit dan zonder panoramadak (y)

Kleine update :

Nieuwe aandrijfassen zitten er op!

IMG-20220814-212249.jpg

Nieuwe remschijven , beschermplaat , slangen en gereviseerde klauw!
Kleine details als nieuwe boutjes/ringetjes voor de plastic kappen. Kappen zijn ook gespoten.

IMG-20220814-153037.jpg

IMG-20220814-210430.jpg

IMG-20220814-134721.jpg

Met betrekking tot die veerschotels; de standaard Fiat veren zitten er niet meer op dus heb je die schotels ook niet meer nodig als het goed is. Was voor mij toendertijd een goede reden om de auto te verlagen (alledrie mijn Stilos waren verlaagd).

Qua werkzaamheden weer een diepe buiging jouw kant op, soms denk ik dat je stiekem gewoon een hoop Fiat monteurs rond hebt lopen die met alles helpen :D

Dakloos zei:
Mooi vorderingen, heeft het panoramadak de regentest een beetje doorstaan?

Ja en nee! Dak is wel waterdicht maar de voorruit die ze geplaatst hebben niet.
Heb em van bovenaf dicht gekit en de binnenkant , nu wel dicht haha!

@zadelsnuiver , was het maar zo'n feest! Moet toch echt alles alleen doen :D

Ben bezig met het interieur en het begint nu eindelijk op een auto te lijken.
Gezien alles toch los is heb ik besloten om de auto wat nieuwer/moderner te maken voor zover dat kan. Soort van Blackmotion 2.0
Ik was natuurlijk al begonnen met de isolatie maar wou een stap verder gaan.

Radio ga ik denk ik voor een android versie , weet alleen nog niet welke want ik wil dat het origineel oogt. Dus voor nu nog even de originele! ( Wil niet met frontjes werken ).
Ik heb een stuur van een Fiat Tipo besteld , die is wat moderner en past goed bij de deurpanelen/leren stoelen.
Aircopaneel is van een Fiat Bravo , deze werkt maar moet nog netjes afgewerkt worden.
Het instrumentenpaneel ben ik helaas genoodzaakt het origineel te gebruiken. Om hem wat moderner/anders te maken heb ik besloten om hem opnieuw te ontwerpen!

Ik heb van 3 panelen 1 paneel gemaakt en dit is het resultaat.

Nieuwe pook!
Nieuwe pedalen ( Schumacher )
Nieuwe spiegel met navigatie ingebouwd. ( Abarth 595 )
Nieuw aircopaneel ( Fiat Bravo )
Nieuwe tellerklok gebouwd met leds uit de nieuwste Audi/VAG klokken.

Het was een genot om na al die tijd weer wat geluid uit de speakers te horen en ben ook blij dat de motor iig loopt.
Meer updates komen snel.

IMG-20220819-155656.jpg

IMG-20220820-170839.jpg

IMG-20220821-205104.jpg

IMG-20220821-205006.jpg

Prachtig! Die spiegel is heel gaaf, is dat gewoon een stand alone unit zeg maar?

Hemel zit er ook mooi in, is dit de originele kleur of wat donkerder?

Zadelsnuiver zei:
Prachtig! Die spiegel is heel gaaf, is dat gewoon een stand alone unit zeg maar?

Hemel zit er ook mooi in, is dit de originele kleur of wat donkerder?

Thx! Nog niet klaar , zijn wat uit probeersels ......
De spiegel is een standalone unit , heeft alleen 12v nodig. GPS pakt die zelf op.
De hemel is wat vies en sowieso was het toen aardig donker.
Ik heb er nog 1 en die laat ik op den duur opnieuw bekleden met de a stijlen

Bravo paneel ga ik uitkleden en toepassen op het originele paneel maar daar komt nog meer uitleg over... :cool:

Al een tijdje niks gepost , ben uiteraard nog steeds druk met het bouwen van de Stilo.

Small recap , In 2018 kocht ik voor een paar honderd euro een "auto voor erbij".
Die auto voor erbij heeft ervoor gezorgd dat ik nieuwe vrienden heb ontmoet , veel kennis heb op gedaan en daardoor een leuke baan heb in de auto branche waar ik niet voor geleerd heb.......
Die auto voor erbij zit in een internationale bioscoop film en hopelijk mag die straks naar Joep.
4 jaar verder en die auto voor erbij is inmiddels een hele andere auto geworden.

Zo heb ik hem gekocht en zo was het interieur! Hou dit beeld vast en vergelijk dit straks met het nieuwe interieur...... :D

20180821-210226-1.jpg

20180821-210153-1.jpg

Na een aantal dagen flink sleutelen , uitzoeken , veel vloeken , jezelf 20x snijden en gereedschap kwijt maken ben ik toch al een heel eind met de Stilo gekomen.
Ik heb aan de voorkant en de achterkant het onderstel volledig klaar. Achteras helaas niet kunnen demonteren , zit een beetje met tijdsdruk.

Nieuwe remmen , veren , dempers , klauwen , slangen.

IMG-20220830-131534.jpg

IMG-20220830-131304.jpg

En toen het interieur.....
Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik de Blackmotion niet compleet namaak. Die auto is ook al uit 2008/9 en ik dacht ......als ik hem toch volledig uit elkaar haal , waarom maak je er dan niet een nieuwere modernere Stilo/Blackmotion van.
Ik moest wel in het FCA gebeuren blijven en heb interieurs vergeleken ....onderdelen opgezocht etc etc.

Ik heb via onderdelenlijn.nl een airco paneel van de Fiat Bravo en de Stilo gekocht en gekeken of die van de Bravo aan ging in de auto. Zoals ik al stiekem wist ging hij aan en werkt alles naar behoren.
Dit omdat de Bravo een vrijwel identieke auto is! Nadeel......ontwerp is heel anders.
Nieuwe paneel heeft ronde zijkanten en de Stilo heeft meer een hoekig ontwerp.

IMG-20220822-202130.jpg

IMG-20220820-200753.jpg

Ik heb beide panelen uit elkaar gehaald en van binnen was het ontwerp ook anders en toen dacht ik ....ai idee was leuk maar uitvoering...... (n)
Toen kwam ik op het briljante idee om beide displays te demonteren en toen zag ik dat ze identiek waren alleen ander type display. ( Groter en donker en groen display ).
Bravo display met beide knoppen op het Stilo paneel gezet en voila!

IMG-20220823-200305-1.jpg

Toen op het werk de achtergrond leds vervangen voor moderne oranje leds en de binnenkant van het paneel uitgefreesd zodat het grotere display in de oude behuizing past.
De ronde knoppen met chrome van de Bravo en de originele knoppen er terug op gezet en toen zag het paneel er zo uit.
Is nog een test versie , wil nog kijken naar nieuwe knoppen.

IMG-20220824-204113.jpg

Het stuur had ik nieuw gekocht maar wou toch wat moderner en ben toen uitgekomen bij het interieur van de Fiat Tipo / 500X uit 2019 en heb uit Italie een stuur gekocht zonder airbag.
Airbag was echt een pain in de ass om die te vinden , dit omdat ik dus een nieuw stuur heb. Meeste auto's hebben dan een ongeluk gehad en dus geen airbag meer .......
Uiteindelijk via Belgie een airbag gevonden maar die is in een wat mindere staat. Iets beschadigd maar goed.
Na veel vloeken en de toeter werkend krijgen ben ik al een stuk verder met het interieur en begint het steeds meer op een moderne auto te lijken.

Anyways , ik stop met lullen ......hier heb je de foto's.
Ps .......deze auto is inmiddels 21 jaar oud en het is nog niet af!!!

PARENTAL ADVISORY , EXPLICIT CAR IMAGES

IMG-20220830-195806.jpg

IMG-20220830-200015.jpg

IMG-20220830-200024.jpg

IMG-20220830-200035.jpg

IMG-20220830-200043.jpg

IMG-20220830-200054.jpg

21 jaar oude Fiat mensen .....21 jaar oud!

IMG-20220830-200106.jpg

IMG-20220830-200241.jpg

IMG-20220830-200003.jpg

IMG-20220830-200553.jpg

Nogmaals , het is niet af en/of gepoetst maar als je ziet hoe de auto er in 2018 uit zag en nu..... :D
Ben nog aan het kijken voor een mooie android radio maar dat is voor latere zorg!

Knoppen op het stuur werken nog niet , mijn eerste prioriteit is de APK.
Finetuning van o.a de knoppen op het stuur is voor latere zorg.

Binnenkort weer een update.

uwbuurman zei:
Leker bezig, hoor!! Wordt een plaat van een Stilo. De rode en gele zijn er beide ook nog?

De gele is verkocht en de rode rijden we dagelijks mee. Zal binnenkort een update doen over de Schumacher.
Ben te druk met deze haha.

Ik zou overwegen het eerder te doen. Ik ken gevallen waarbij mensen ook hebben gewacht, en toen de auto bijna klaar was is hij afgebrand (aangestoken). Er werd niets uitgekeerd. Weg alle investeringen.
Vandaar...

Terug
Bovenaan