Beste lezers ,
Ik heb al een tijdje niks meer laten zien hier maar ben uiteraard wel druk bezig geweest.
Na het debacle met de distributie riem was al mijn motivatie weg. Ik was er klaar mee maar zat wel met dozen vol nieuwe spullen. Eigenlijk een hele auto in onderdelen.......
Ik heb altijd al de droom gehad om een eigen auto te ontwerpen en electronica te vernieuwen. Dingen er als nieuw uit te laten zien etc. Dus ik dacht .....we doen het nog 1 keer.
Ik ben inmiddels een groot fan van " Mat Armstrong " op Youtube.
Omdat hij buiten begon te werken aan auto's en net als ik leert door het gewoon te doen. Nee ik heb niet geleerd voor automonteur , ik ben maar een hobbyist met een passie voor dingen nieuw maken.
Ik wou dit project nog 1 keer goed doen maar niet in 3 weken tijd zoals de vorige keer en ben dus eerst goed gaan zitten om te bedenken wat ik nou echt wil.
Ik heb me verdiept in het verhaal van de Fiat Stilo en de 5 deurs was eigenlijk het zwarte schaap van het Stilo ontwerp. Genoeg ruimte en opties maar miste het sportieve uiterlijk van de 3 deurs.
Dus ik dacht...we gaan nog een stapje verder dan de vorige keer en we gaan de Fiat Stilo 5 Deurs opnieuw ontwerpen en we maken er een moderne Fiat van. Oftewel , we gaan van een 20 jaar oude auto van binnen en van buiten een moderne auto maken.
Dashboard opnieuw bekleden
Alcantara
Stuur van de Fiat 500 X werkend maken. ( Is al gelukt! )
Airco paneel opnieuw ontwerpen met nieuw display en leds. ( Is al gelukt ).
Alle oranje verlichting vervangen voor witte led.
Stoelen van de Citroen C5 tourer 3. ( half leer half stof ).
Instrumentenpaneel aanpassen naar een moderne versie. ( Leds , dials , display )
Voorkant van de auto vervangen voor de Schumacher versie. ( Nieuwe panelen , bumper , verlichting ).
Nieuwe spoiler , achterlichten , diffuser.
Auto wrappen ipv spuiten.
Honingraster ipv originele gril.
Dynamic knipperlichten.
Ik ben uiteraard al begonnen gezien het weer een beetje beter werd en om het dashboard opnieuw te bekleden moest hij er uiteraard eerst uit.
Op de foto hieronder zie je al de alcantara , dit was om het even te proberen! Resultaat is prachtig.
Dit is de stof die ik ga gebruiken om het dashboard mee te bekleden. Het is een dunne " leer " stof en redelijk rekbaar.
Het bekleden van iets is een vak en ik heb dat nog nooit gedaan. Maar ben aardig tevreden met het resultaat. Zie hieronder een paar foto's.....
Let op , dit is nog niet af!
De auto heeft zoals je op de foto hierboven ziet een veel modernere uitstraling.
Voor diegene die de Fiat Stilo van binnen kent weet dat de plastic kappen bij de gordels beige/wit is maar dat matched niet bij mijn ontwerp. Ik wil richting de Alfa Romeo Giulia/Stelvio interieur en heb besloten de kappen donker grijs te maken. Dit matched dan weer met de zwarte deurpanelen en de alcantara hemel.
Het aircopaneel van de Stilo is nagenoeg hetzelfde als de Fiat Bravo maar de Bravo heeft een veel moderner/scherper LCD er in zitten.
Ik heb dit LCD werkend gekregen in het paneel van de Stilo. Moest daar wel flinke aanpassingen voor doen in de behuizing maar het is gelukt.
Witte leds met het lcd en de knoppen van de Bravo en tadaaa.....een veel moderner paneel.
Het stuur van de Fiat 500 X / Tipo 2022 heb ik werkend gekregen. Zowel de verlichting als de knoppen werken nu in de Fiat Stilo.
Fiat Stilo werkt met canbus en de 500X met linbus dus moest aardig wat draadjes leggen om het werkend te krijgen.
De radio ga ik of voor een android versie of ik bouw er zelf 1 met een RaspberryPi met Open auto pro.
Maar dat is voor later , eerst de basis goed!
Daarnaast ga ik nagenoeg ALLES documenteren en op Youtube zetten.
Ik kreeg hier veel leuke reacties over de " voor en na " foto's van bijvoorbeeld het onderstel en de motorruimte bij de Schumacher en deze Stilo en dacht .....wellicht leuker om het op video te zien.
Ik ga dus weeeeer alles demonteren en nieuw maken. Dit betekent stralen ...spuiten en upgraden. Jullie hebben nog niks gemist want het is op dit moment nog steeds een hok!
Nu ben ik absoluut geen held met Youtube/Video en lullen tegen het onbekende maar ik ga het gewoon proberen.....
Ik zal ondertussen ook alles hier proberen bij te houden en als jullie nog tips/tricks hebben met de bekleding/radio etc laat het weten.
YOUTUBE KANAAL KLIK HIER
Bedankt voor het lezen en laten we hopen dat het deze keer goed eindigt.