Het project , de Fiat Stilo Blackmotion ( Frisse start! )

Mooi dat het gestart is! Noem jij mij nou ook knettergek? Hahaha

Dak eraf halen, doe je dat wel onder dak? Hoe snel kan het dak er weer op gemaakt worden?

Barri zei:
Wauw, wat een klus!

Ja maar wel vet!

@Buurman , nee heb helaas geen beschutting tegen regen maar de komende tijd is het mooi weer. Heb daar geluk mee.

1 ding is zeker , het is een mega klus want de hele auto wordt " nieuw " maar ik ga ervoor! (y)

Oow ........the point of no return.

Morgen een flinke update maar hier alvast een preview! Ow , moet ook een nieuwe voorruit bestellen ........
Kit was zo dik en stug dat het draad elke keer brak. Bij een ultieme laatste voorzichtige poging brak de ruit.

Nu een excuus om een ruit met regensensor te kopen! :D

IMG-20220717-195743.jpg

IMG-20220717-201402.jpg

IMG-20220717-195737.jpg

Morgen een uitgebreide update!

Haha , toen de ruit brak dacht ik wel ......ok nu is het officieel een sloop auto en als dit niet lukt moet ik hem echt weg brengen naar de sloop.
Maar ik krijg wel leuke reacties uit de buurt en ze kennen me inmiddels met de auto , de oudjes vinden het leuk om te zien.

Ah ja en een ruit stopt je project ook niet. Maak eerst dat dak er maar eens op, netjes afwerken, spuiten en dan een nieuwe ruit zetten. Ben benieuwd naar de grote update hier.

Helaas nog geen hele grote update , hopelijk morgen. Met dit weer is het niet echt te doen ......
Al met al ben ik opgeschoten en heb ik het oude dak verwijderd en het nieuwe dak er op gelegd. Puntlassen kwamen nagenoeg identiek over haha .....fabriekswerk he.

Met een halve ruit een beitel er tussen steken was niet 1 2 3 zo makkelijk maar tis me gelukt.
Op de foto's niet te zien maar de hele voorruit is er uit omdat ik anders niet verder kan in de auto. Dit ivm kleine stukjes glas.

IMG-20220718-112750.jpg

IMG-20220718-113812.jpg

IMG-20220718-124522-1.jpg

Ik heb speciale kit en laslijm besteld. Eerst het nieuwe dak weer verwijderen en de randen recht slaan.....door het los wrikken is de rand niet meer mooi recht.
Dan kit/las ik het nieuwe dak er netjes in.
Dan alles uit de auto halen zodat ik alleen een chassis heb en dan gaat de nieuwe kabelboom , sound deadening en schone vloer er in. ( Detailen ).
Dan kan ook direct het interieur en dashboard er in en lijkt het al wat meer op een auto ........

Eerst maar eens zien hoever ik kom met dit weer ........ o_O:D

Respect hoor! Voor woensdag en donderdag even een zeiltje erover?
Heb je een partytent? Liefst een inklapbare. Dan kan je evt in de regen klussen.

Ja heb hem nu afgeplakt met een zeil. Morgen er weer af en dan denk ik dat ik sowieso het panoramadak er in hang.
Raam maar afplakken en/of zeil erover.

Komt wel goed! (y)

Goh interessant om te zien hoe zo'n dak eigenlijk in elkaar zit, ik vraag me alleen af wat je met die balk in het midden hebt gedaan want die heb je nu niet meer nodig cq zit ontzettend in de weg natuurlijk?

Het is een berg werk wat je elke keer weer weg zet, en dat zonder werkplaats of wat dan ook gewoon de schouders eronder en gaan. Wat karakter betreft ben je wel een doorzetter in elk geval, super knap!

Zadelsnuiver zei:
Goh interessant om te zien hoe zo'n dak eigenlijk in elkaar zit, ik vraag me alleen af wat je met die balk in het midden hebt gedaan want die heb je nu niet meer nodig cq zit ontzettend in de weg natuurlijk?

Het is een berg werk wat je elke keer weer weg zet, en dat zonder werkplaats of wat dan ook gewoon de schouders eronder en gaan. Wat karakter betreft ben je wel een doorzetter in elk geval, super knap!

Haha thx!

Nee de dunne lat want dat is het ...heb ik weg gehaald en nieuwe dak er op gelegd.
Had voor nood wel een spanband gebruikt tussen de stijlen maar was niet nodig , beetje lullig als je auto letterlijk uit elkaar valt hahaha.

Ja ik heb een droom en dat is dat model , kan het hier niet kopen. Importeren is te duur dus maar zelf bouwen! Ik leer wat en heb straks wat unieks naast de Schumacher en met de 1.6 heb ik een vlotte maar zuinige Italiaan.
Mooiste is ......hij is straks nieuw en beter dan uit de folder.

:cool:

Super mooi allemaal en it brings back memories. He je wel stapels griptangen? Als je gaat lijmen, dan komen er op gekke plekken geen strakke contactplekken, vreemde tordering etc. Dat wil je afklemmen, want je auto staat nooit 100% vlak. En met die griptangen kun je je dak echt perfect uitlijnen.

Zo heb ik het gedaan (maar ik had de dakrandjes)

Dak

20200604_190231.jpg

Auto

20200604_190238.jpg

20200604_190248.jpg

20200604_190259.jpg

En de combinatie van de twee

20200604_191906.jpg

Wow wat een mooie ruimte heb je daar! Ideaal.
Ik heb vandaag niks gedaan , veeeeeel te warm.

Griptangen heb ik er wel een paar maar niet zoveel. Ik haal wel wat goedkope bij de toolstation gezien je ze daarna practisch niet meer gebruikt. .....
Heb ook nog wel wat lijmtangen , komt goed!
Eerst de randen recht maken en opzoek naar een ruit..... zucht.

Jay DoubleYou zei:
Moreno83 zei:
Eerst de randen recht maken en opzoek naar een ruit..... zucht.

Is zo’n voorruit een specifieke optie op de Blackmotion of kun je die bv. ook uit Italië halen als het hier niet te vinden is?

Nee is gewoon een algemene Stilo ruit van Pilkington.
Ik bel Carglass wel maar heb ook gemaild naar Italie , erin zetten kan ik zelf ook wel.

Tnx! Ik heb een mooie werkplaats inderdaad. Ik heb wel griptangen gekocht. Mijn maat ook en samen kwamen we op dit aantal. Je mag de mijne best lenen, maar ja, ik woon 140 kilometer verderop naar het noorden.

Haha bedankt voor het aanbod maar heb nog wel wat liggen!! :D

Voor het eerst besteld bij Stipt , ben benieuwd naar het resultaat als ik straks helemaal klaar ben. Nieuwe leren interieur eens onder handen nemen......

IMG-20220719-194057.jpg

Ik heb vandaag het nieuwe leren stuur binnen gekregen. Ricambi originali staat er op de doos en daar hou ik van!
Nieuw en origineel en dat moet ook als je een auto weer nieuw wil hebben. Moet alleen het stuur modificeren zodat ik de knoppen kan toevoegen , net als bij de Schumacher.

IMG-20220719-174020.jpg

Daarnaast via dezelfde leverancier een nieuwe startmotor gekocht. Was nog net niet de prijs van een krat bier maar nieuw , ik hou er van.
Ik had er zelf 1 opgeknapt , die hou ik mooi als backup.
Tevens een olie filter met FIAT er op , was niet nodig maar vind het wel leuk , beetje de details!

IMG-20220719-174256.jpg

IMG-20220719-174202.jpg

Gezien de kit vandaag pas laat binnen kwam ben ik maar begonnen met het " opnieuw bouwen " van de Fiat Stilo.
Ik wou met een helemaal schone lei beginnen , net als in de fabriek. Dus moest alles er uit en zover ben ik zelfs nog nooit gegaan ....... haha

IMG-20220720-120423.jpg

Maar eerst de 3 oude pedalen verwijderen voor 3 pedalen met gaten er in. Zo kan ik de Schumacher versie gebruiken , ziet er dan wat sportiever uit.

IMG-20220720-202456.jpg

Toen dat klaar was heb ik alles gestipt en had ik alleen nog een chassis en 2 deur panelen. :eek:

IMG-20220720-145201.jpg

IMG-20220720-145242.jpg

Na een dag in de hitte was ik er wel ff klaar mee. Sound deadening al een aardig eind gekomen maar moet nog genoeg doen.
Al met al gaat het vrij rap! Als ik de isolatie klaar heb kan de nieuwe kabelboom er in en de vloer. Moet nu flink stiller zijn in de wagen gezien ik het op plekken toepas waar je normaal niet zo snel bij komt ........
Voor de oplettende kijker , ik heb de roller nog niet gebruikt. Doe dat dan later in 1 keer.

IMG-20220720-173113.jpg

Voor nu wachten tot het weer wat beter weer word! (y)

Mijn lieve hemel wat een werk :eek: ik krijg al angsten wanneer ik de foto's zie, ongelooflijk!

Ik vraag me trouwens af of nieuwere Stilos en Bravos niet betere potmeters hadden voor de airco, die plastic tandwieltjes gaan geheid kapot en zou zonde zijn als ze binnenkort de geest geven wanneer alles nieuw er in zit straks.

Zadelsnuiver zei:
Mijn lieve hemel wat een werk :eek: ik krijg al angsten wanneer ik de foto's zie, ongelooflijk!

Ik vraag me trouwens af of nieuwere Stilos en Bravos niet betere potmeters hadden voor de airco, die plastic tandwieltjes gaan geheid kapot en zou zonde zijn als ze binnenkort de geest geven wanneer alles nieuw er in zit straks.

Haha thanks.
Nee de Bravo is in de basis een gepimpte Stilo. Zit hetzelfde kachel paneel in.
Ik heb de tandwieltjes vooraf allemaal al vervangen dus daar voorlopig geen omkijken naar.

Ben as we speak aan het kijken of ik het allemaal moderner kan maken , meer info volgt.

Vandaag het dak dicht gekit. Was wel ff een werkje want zoals @Buurman al zei , het dak komt ergens anders weer omhoog.
Met wat griptangen en vooral lijmtangen is het me gelukt. Toen het dak eenmal geschroefd zat kon ik het op bepaalde plekken mooi naar beneden tikken/corrigeren.
Komende tijd ff lekker laten drogen!

De isolatie is wel goed te doen maar je kan het niet mooi rekken dus op sommige plekken zit het niet zo mooi. Ach zolang het dempt vind ik het goed haha.
Moet nog wel wat kleine stukken doen maar vanaf nu gaat het hard!

Bekabeling en vloer er in en dan zit het dashboard er ook zo in! En uiteraard het panorama dak en de nieuwe bekleding ......zin in!

IMG-20220723-142940.jpg

IMG-20220723-181947.jpg

uwbuurman zei:
Mooi! Ga je die oude puntlassen/gaten nog proplassen? Of smeer je die dicht???

Mooi...mooi , voor een eerste keer is het mooi haha! Dit is een heel nieuw gebied voor mij!!!
Ik heb zoiets nog nooit gedaan dus vind het al mooi dat dit gelukt is :D
Het enige wat ik vandaag gehoord heb is ...... " Komt dat nog wel goed? " :)

Ik ga de gaten denk ik met metal putty opvullen en dichtmaken. Gezien het weer heb ik nog ff de tijd.

Petje af en een buiging! Wat gaaf dat je dit gewoon doet. Moet toch ook prachtig zijn voor de omwonenden die er steeds even langs lopen met een wandelingetje :)

Moreno83 zei:
" Komt dat nog wel goed? " :)

Dat denk ik dus ook elke keer wanneer ik dit topic open :D nee is gekheid, ik heb er het volste vertrouwen in dat dit straks de mooiste Stilo van het land cq Europa gaat worden (y)

Barri zei:
Petje af en een buiging! Wat gaaf dat je dit gewoon doet. Moet toch ook prachtig zijn voor de omwonenden die er steeds even langs lopen met een wandelingetje :)

Heel erg bedankt! Ja loop al zeker 2 jaar met dit idee maar het kwam maar niet van de grond omdat ik geen dak kon vinden ......en toen opeens die ene persoon die alles in een loods had wat ik zocht. ( Alle opties in de brochure van 2002 ).
Toch maar de knoop door gehakt en gewoon gedaan onder het mom ..... " ik zie wel wat er gebeurd ".

De omwonenden kennen me inmiddels , die hebben alles van de Schumacher gezien maar dit is wel extreem. Ze vinden het idd leuk en kijken er eigenlijk naar van .....krijg je dat nog wel weer in elkaar? Mijn openingszin is .... " Het lijkt erger dan het is hoor! " :D :D

Geweldig man. Chapeau. (y)

Ik heb even de tijd genomen om twee pagina's bij te lezen, zag in de afgelopen weken wel je updates voorbij komen in de titel.
Geweldig gedaan en dat je de moed hebt genomen om dit gewoon te doen. (y)

Vandaag de kabelbomen en vloer er opnieuw ingelegd , pff wat een werk! Begint iig weer op een auto te lijken.
De vloer was erg vies , 20 jaar oud maar nu dus volledig uit de auto! Tijd om te detailen met de spotcleaner en shampoo.

Uiteraard wel eens gedaan maar als het eenmaal uit de auto is kun je hem volledig aanpakken!
Hij zal ongetwijfeld wel weer ff vies worden tijdens het bouwen van de auto maar goed..... ruikt iig fris.

IMG-20220722-180427.jpg

IMG-20220725-204601.jpg

IMG-20220725-203710.jpg

De achterbank zit er inmiddels ook in!
Nog niet schoon gemaakt want het echte schoonmaak werk/detailen doe ik op het eind.

IMG-20220725-202949.jpg

IMG-20220725-202956.jpg

Hopelijk morgen de voorstoelen en het panoramadak er in , lijkt wel weer op een auto zo..... :cool:

Wat is dit toch een fantastisch project waar je aan begonnen bent.
Echt diep respect hoe je alles maar doet en dan ook nog gewoon voor je huis echt briljant.

Erg leuk hoe je alles in etappes plaatst blijf dit vooral doen want dit is echt top om te lezen

Zal na mijn vakantie je eens opzoeken in Enschede want wil dit toch wel graag met mijn eigen ogen zien :)

Bobbeltje zei:
Wat is dit toch een fantastisch project waar je aan begonnen bent.
Echt diep respect hoe je alles maar doet en dan ook nog gewoon voor je huis echt briljant.

Erg leuk hoe je alles in etappes plaatst blijf dit vooral doen want dit is echt top om te lezen

Zal na mijn vakantie je eens opzoeken in Enschede want wil dit toch wel graag met mijn eigen ogen zien :)

Thanks! Haha , achter mijn huis! :T

Vandaag is eindelijk mijn droom uit gekomen , ik heb eindelijk een glazen panorama dak in mijn auto. Jaren lang over gedaan om een dak te vinden en het project te starten ......what if ...what if ....what if. Knoop door gehad en het zit er in!

IMG-20220726-145256.jpg

IMG-20220726-145241.jpg

Daarnaast een begin gemaakt met het opknappen van de leren stoelen! Stoel beetje gedemonteerd en alles schoon gemaakt en opnieuw gespoten.
Before:

IMG-20220726-194537.jpg

After

IMG-20220726-210935.jpg

Before / After

IMG-20220726-202224.jpg

Before

IMG-20220726-204801.jpg

After

IMG-20220726-205314.jpg

Stoel zit nog niet in elkaar , had er ff geen zin meer in.
Morgen in elkaar zetten en de andere stoel doen en dan kan het in de auto.

Snel weer een update! :D

Yeah, het dak zit!
Pietluttig dingetje: had je 'm onder die rand van de ruiten ook niet vast in de juiste tint willen hebben?

Barri zei:
Yeah, het dak zit!
Pietluttig dingetje: had je 'm onder die rand van de ruiten ook niet vast in de juiste tint willen hebben?

Jazeker wel , dak gaat er ook nog wel ff uit.
Mijn doel was vooral om hem ff dicht te hebben , even de basis goed en dan de puntjes op de i zoals het spuiten!
Eerst zorgen dat alles goed werkt.

Wow wat een mijlpaal! Stoelen knappen ook mooi op zo, het zijn de details die het verschil maken straks :) vooral doorgaan (y)

Prachtig mooi!! Zat nog over de gaatjes van de puntlassen na te denken. Ik zou strijkkit gebruiken om t dicht te maken, is overspuitbaar en befirld voor afdichten van nadrn tussen bodypanelen. Dat kneedbaar staal zou ik niet aan beginnen.

En een beetje spuitbedrijf heeft ook een schadeherstelafdeling, wellicht toch vragen om in de rand achter in onder de voorruit even 10 puntlassen erbij te drukken. Die carrosserie flext toch, het helpt altijd.

uwbuurman zei:
Prachtig mooi!! Zat nog over de gaatjes van de puntlassen na te denken. Ik zou strijkkit gebruiken om t dicht te maken, is overspuitbaar en befirld voor afdichten van nadrn tussen bodypanelen. Dat kneedbaar staal zou ik niet aan beginnen.

En een beetje spuitbedrijf heeft ook een schadeherstelafdeling, wellicht toch vragen om in de rand achter in onder de voorruit even 10 puntlassen erbij te drukken. Die carrosserie flext toch, het helpt altijd.

Bedankt voor de tip! Ik ga dat wel gebruiken om alles dicht te maken. Beetje als plamuur idee? Dit omdat er nog een strip boven op komt. Is dus totaal niet in het zicht en gegarandeerd water dicht.
Binnenkant kit ik het dicht met de speciale kit ook nog vast.

Morgen komen de nieuwe gordels , nieuwe stofplaten voor de remschijven en kap voor het contactslot binnen.
Tevens een nieuwe kap voor op de zekeringbak. Dit is een upgrade die er vanaf het laatste model op zit. ( Nieuwe accubak , riem en plastic cover ).
Morgen ook beginnen met de onderkant , de tijd begint te dringen ......... :eek:

Pfhoe, wat een project. Respect hoor. Leuk om te lezen! Dat wordt echt een unieke auto straks!

Is een blik, als een verfblik, vol kit, dat je kunt aanbrengen met een kwast, of een plamuurmes en dan kunt uitsmeren met een kwast. Voor 5 euro aan kwasten bij de Action vandaan en je bent de man.

Deze bijvoorbeeld van 3m

406c zei:
Wat een werk zeg! Maar mag ik vragen waarom de puntlassen niet gelast worden?

Omdat ik niet kan lassen. Mn schoonvader heeft wel een lasapparaat , wellicht dat ik het eens ga proberen op iets. Gaatje dichtmaken zal niet zo spannend zijn.....
Mocht het me lukken dan ga ik ze deels dicht maken met een lasapparaat.
Zo niet dan is dicht maken ook voldoende , dak zit vast met speciale kit voor carrosserie en tevens geschroefd. Dak gaat nergens heen haha.

Heb er nog niks mee gedaan , ben bezig geweest met de Schumacher. Puntjes op de i...

Die kits zijn inderdaad sterk maar ik vraag me af of ze bedoeld zijn om bepaalde krachten op te vangen. Het stuk boven de achterklep krijgt wel wat te verduren (torderen) en het zou zonde zijn als dat op den duur gaat scheuren.

406c zei:
Die kits zijn inderdaad sterk maar ik vraag me af of ze bedoeld zijn om bepaalde krachten op te vangen. Het stuk boven de achterklep krijgt wel wat te verduren (torderen) en het zou zonde zijn als dat op den duur gaat scheuren.

Ik snap je punt. Maar hij is nu ook geschroefd en dat was het oude dak niet.
Ouwe dak was maar een dunne plaat.....
Nieuwe dak zit een frame in dat geschroefd is aan het chassis en daarnaast gekit.
Extra puntlassen zal zeker goed zijn en neem ik mee.

Morgen een grote update......It's looking shiny!

Terug
Bovenaan