Het project , de Fiat Stilo Blackmotion ( Frisse start! )

Nou, dan kom je al dicht bij je beslissing.

Want ik lees:
- 5 deurs blijft
- aanpak wordt gedegen
- gele gaat weg

Dus is de vraag of je on onderdelen netzoveel vangt als voor de complete auto. En het prijsverschil dat zijn je kosten om de 2.4 erin te gooien.

Overigens, is er verschil in remsysteem? ABS, andere hulpsystemen? Dat moet allemaal over, dan.

Maar volgens mij heb jij in je hart al een beslissing genomen en zoek je hier de bevestiging. Dus gooi de gele plat. Hou je twee auto's over en heb je wat je wilt.

Mooi toch?

uwbuurman zei:
Nou, dan kom je al dicht bij je beslissing.

Want ik lees:
- 5 deurs blijft
- aanpak wordt gedegen
- gele gaat weg

Dus is de vraag of je on onderdelen netzoveel vangt als voor de complete auto. En het prijsverschil dat zijn je kosten om de 2.4 erin te gooien.

Overigens, is er verschil in remsysteem? ABS, andere hulpsystemen? Dat moet allemaal over, dan.

Maar volgens mij heb jij in je hart al een beslissing genomen en zoek je hier de bevestiging. Dus gooi de gele plat. Hou je twee auto's over en heb je wat je wilt.

Mooi toch?

Nee als ik in mijn hart al een beslissing had gemaakt had ik het niet gevraagd. :)
Ik ga de kosten en het werk eens naast elkaar zetten en dan nadenken. Probleem is namelijk dat ik moeilijk afscheid kan nemen van de auto's omdat er al zo weinig zijn.
De 5 deurs zal dan voor werk gebruikt worden dus benzine kosten is ook iets waar ik over na moet denken......

Iig bedankt allemaal voor de reacties , ik hoop dat jullie me begrijpen haha.

Beste lezers en volgers van mijn project ,

Ten eerste , bedankt dat jullie me allemaal volgen en de tijd nemen om steeds te reageren.
Ik doe dit project en de Schumacher in eerste instantie voor mezelf maar geniet ook van jullie reacties. Doet me deugd!
Ook al is het kritiek , ik waardeer alle eerlijkheid want ik ben geen professional of monteur , ik leer al doende en ik doe echt wel dingen verkeerd.

Ik zat al een tijdje met mijn gedachten bij dit vraagstuk en heb besloten de auto motorisch gezien origineel te laten. Sorry.
Er zijn een aantal redenen waarom ik dat heb besloten.
De belangrijkste reden is het onnodig geld besteden aan onderdelen die ik al nieuw heb liggen! Alles is al duur genoeg tegenwoordig.
Ik heb bijvoorbeeld nieuwe originele aandrijfassen en draagarmen liggen voor de 1.6. ( Nog veel meer zoals een waterpomp en riemen en filter etc ).
De koppeling is voor 2 jaar geleden vervangen samen met de distributieriem.
De remmen rond om zijn nieuw , dit had ik allemaal weer opnieuw moeten vervangen. Is zonde.

Mocht ik er een 2.4 in hangen duurt het hele project sowieso langer en moet ik alle onderdelen 2e hands en/of nieuw gaan kopen. Denk hierbij aan een fusee/remschijven/radiateur en slangen etc.
Maar je hebt toch die gele 2.4?

De gele 2.4 is nog helemaal origineel en zit perfect in de lak! Daarnaast ben ik de 3e eigenaar ......
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de kanarie te slopen , ik ga hem liever flink onderhoud geven en wellicht verkopen aan een andere liefhebber zodat ik niet onderdeel ben van het feit dat de Stilo's zo rap verdwijnen uit het straat beeld.
Nee ik kan ze niet allemaal redden maar ga ze ook niet onnodig slopen!

Wat is nu het plan en hoe ga ik nu verder?
Ik ga exact hetzelfde doen als bij de Schumacher! De Blackmotion gaat volledig en dus helemaal uit elkaar en wordt met nieuwe/gereviseerde onderdelen in elkaar gezet.
Spuitwerk ga ik deels opnieuw doen!
Gespoten deuren worden vervangen voor deuren met de originele lak. ( achterdeuren alleen ).
Achterbumper met originele lak ga ik vervangen , zit een scheur in.

Optisch gezien ben ik nu zover :

IMG-20220414-201305.jpg

Maar het moet een exacte kopie worden zoals dit :

fiat-stilo-1-8-mpi-blackmotion-8v-flex-4p-automatizado-wmimagem1625164859.jpg

fiat-stilo-1-8-mpi-blackmotion-8v-flex-4p-automatizado-wmimagem16220582095.jpg

Moet mijn contact persoon in Brazilie maar weer eens een berichtje sturen want deze zomer wil ik hem af hebben!
Tijd om te knallen en naast de Schumacher nog een unieke Stilo bouwen.

:cool:

En dat is een besluit! Gefeliciteerd! Mooi hoor! Ben benieuwd naar de foto's van je werk. Maar voor je losgaat, is de Schumi helemaal tot de laatste puntjes af nu?

uwbuurman zei:
En dat is een besluit! Gefeliciteerd! Mooi hoor! Ben benieuwd naar de foto's van je werk. Maar voor je losgaat, is de Schumi helemaal tot de laatste puntjes af nu?

Dank je! Project schreeuwt om een 2,4 maar komen nog genoeg projecten aan.
De Schumi is nog niet helemaal klaar......puntjes op de i. Morgen open dak proberen wat beter gangbaar te maken en volgend weekend naar een meeting met Italiaanse auto's.
Schumacher is grotendeels klaar , wordt dagelijks mee gereden tot grote tevredenheid van de vrouw.

Mooi!
En kan die klus nu al ergens binnen gebeuren?
De rode Schumi wordt in plaats van de grijze nu dus dagelijks gebruikt?

Barri zei:
Mooi!
En kan die klus nu al ergens binnen gebeuren?
De rode Schumi wordt in plaats van de grijze nu dus dagelijks gebruikt?

Nee deze klus moet helaas nog steeds buiten plaats vinden , maar ga dit iets beter aanpakken dan bij de Schumacher en veel meer in 1x demonteren om te stralen en te spuiten.
Dit zodat ik in 1 weekend bijvoorbeeld de hele voorkant kan monteren met kant en klare spullen.
De Schumacher wordt nu dagelijks gebruikt door de vrouw , fijn idee dat mijn vrouw en dochter in een veilige en bijna nieuwe auto rijden.

De restauratie van de "Blackmotion" gaat dan toch echt beginnen.
De volgende onderdelen zijn aangeschaft en verwacht volgend weekend te beginnen ......

Wat is er al vervangen :

4x remschijven/blokken.
Koelvloeistof reservoir
Distributieriem
Koppeling.
Koplampen

Gekocht en nog te monteren :

Achterdeuren in de juiste kleurcode.
Achterbumper in de juiste kleurcode.
Handrem kabel links en rechts.
Remslangen voor en achter.
Remklauw revisie setjes voor alle 4 de klauwen.
Stuurkogels beide kanten.
Stabilisator stangetjes beide kanten.
Stabilisator stang/Torsie stang van de Bravo.
Draagarmen beide kanten.
Aandrijfassen compleet.
Interieurfilter.
Accubak van het 2007 model , zit ook in de Bravo.
Accubak riem
Mistlampen achter ( Is externe lamp in de kofferbak klep ).
Kentekenverlichting
Inlaatpakking
Uitlaatpakking
Kleppendekselpakking
4x NGK bougie

Zoals je ziet had ik al veel liggen en is het behouden van de 1.6 de juiste keuze. Motor loopt goed en de bak schakelt perfect en daarnaast is die zuinig!
Met deze benzine prijzen is dat wel fijn en hou zo de kosten voor dit project vrij laag maar heb straks wel een "nieuwe" Stilo.

Dit project gaat wel iets verder dan de Schumacher. Deze gaat letterlijk uit elkaar en weer in elkaar!
Ik ga proberen hier een "2022" versie van te maken met originele Fiat onderdelen en mijn kennis in electronica.

Denk hierbij aan het leren interieur van een Citroen C5 ( half leer half stof ) en het stuur van de Fiat Tipo/500.
Airco paneel van de Fiat Bravo etc etc.......... ideeen en mogelijkheden zat om de Stilo opnieuw te bouwen en direct te upgraden naar een nieuwer model.

Meer foto's volgen snel.

Geen idee wat ik met moet voorstellen van deze 'hybride', maar je gaat het vast grondig aanpakken.
Ik zag vanmorgen een Stilo SW rijden met zo'n kunststof rondom-set, op Italiaans kenteken. Lang geleden dat ik er een zag.

Vandaag een beginnetje gemaakt met de vervangende deuren.
Gekocht van een demontage bedrijf hier in de buurt en de deuren waren helaas niet zo netjes meer ....veel krassen en doffe lak.
De achterdeuren in deze kleur zijn nagenoeg niet te krijgen in deze kleur dus dit was de enige oplossing.

Zo gekocht :

IMG-20220501-151401.jpg

Gewassen en klei gebruikt om al het hardnekkige vuil eraf te krijgen.
Tijdens het wassen viel me al op dat de meeste krassen tijdelijk verdwenen oftewel , goede hoop dat het een mooi resultaat zou worden.
Toen eerst met de roterende polijstmachine en daarna afgewerkt met de excentrische machine. Mooi resultaat behaald en heb gelijk de doffe plastic kapjes meegenomen.

Binnenkort de andere deur en de achterbumper maar dat doe ik wel als ze op de auto zitten! Dit was gewoon even een probeersel op de zondag middag.

IMG-20220501-153137.jpg

IMG-20220501-155718.jpg

IMG-20220501-155946.jpg

Dat is wel een meevaller! Zou je die andere ook niet alvast doen? Veel makkelijker dan wanneer ie op de auto zit.

Barri zei:
Dat is wel een meevaller! Zou je die andere ook niet alvast doen? Veel makkelijker dan wanneer ie op de auto zit.

Uiteraard , maar begin eerst met de basis van de auto.
Vaak met inbouwen/uitbouwen en klussen aan de auto heb je kans dat je wat raakt .......
Dus ik polijst straks de vervangende delen buiten de auto en zet ze er dan in! :D

uwbuurman zei:
Mooi man! Heb je nu nog de blauwe deuren in de auto?

Ja op dit moment zijn de 2 achterdeuren deels blauw en deels zwart. Binnenkant is nog blauw.
Dit komt omdat ik heilig overtuigd was dat de MW deuren zouden passen ....moest dus in de haast de boel spuiten.

Nu heb ik ze in de originele kleur dus alleen polijsten en klaar!

Beste lezers ,

Vandaag dan toch echt de knoop door gehakt , de 1.6 blijft er in zitten.
Wou alsnog de 2.4 er in gooien want het rijdt gewoon zo fijn. Maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat de RDW buiten de normale keuring een extra keuring gaat doen als er meer dan 20% toename is in vermogen. Die extra keuring begint vanaf 550 euro. :eek:
Dat is het me niet waard , heb dan al genoeg kosten aan het ombouwen van de Selespeed naar een handbak. Dat had ik nog wel willen doen en dan had ik toch echt de ultieme Stilo gehad , maar goed. Is niet anders!
Ik ga voor de zekerheid nog even de RDW mailen maar ben er bang voor.

Mocht het alsnog niet lukken is er geen man overboord want de 1.6 van Fiat is echt een fijne motor. Ouderwetse atmosferische 16 klepperrrrrrr.

Uiteindelijk maar eerst begonnen met het interieur fatsoeneren! Was deels gebruikt voor de Schumacher en vorig jaar in " 2 weken " omgebouwd en dus afgeraffeld.
Om schoon schip te maken moest eerst alles er weer uit. Ben om half 10 begonnen en een uurtje later had ik de auto afgezien van het kachelhuis volledig gedemonteerd.

IMG-20220512-092809.jpg

IMG-20220512-WA0005.jpg

IMG-20220512-153000.jpg

Nog een reden waarom ik dit heb gedaan is omdat ik de achterste kappen wou vervangen.
Mijn kappen waren beschadigd en ik wil alles toch echt nieuw hebben , dus de vervangers gelijk gespoten.

De oude :

IMG-20220512-141421.jpg

De oude rechts en de nieuwe links en als laatst het eind resultaat. Geen krassen meer!

IMG-20220512-131923.jpg

IMG-20220512-194456.jpg

Uiteindelijk de achterbank terug geplaatst en werd toen gelijk weer herinnert waarom ik dit wil doen. Deze auto is nu exact 20 jaar oud en was 20 jaar geleden voor een Fiat zo ongelooflijk luxe.
Verstelbare leren achterbank. Leuning kan naar voren en achter en de bank kan los van elkaar naar voren en achter. Tevens een bekerhouder en een tafeltje.

De bank zit ook wel lekker! :D

IMG-20220512-194204.jpg

IMG-20220512-194221.jpg

IMG-20220512-195013.jpg

Tevens begonnen met de restauratie van de auto zelf. Motorruimte en de onderkant worden volledig nieuw en/of hersteld.
Linker motorsteun gedemonteerd en gestraald , primer en gespoten.

IMG-20220504-182128.jpg

IMG-20220506-171749.jpg

IMG-20220506-185942.jpg

Dit gaat een herhaling worden van de Schumacher maar dan nog beter. Soort "Nuts & Bolts restauratie" en heb er ongeveer 2 maand de tijd voor dus kan de auto volledig aanpakken.
Ik ga niks verklappen ......de volgende update komt snel weer! :cool:

Mooi werk weer. Het schuim op het schutbord (binnenkant) links ziet er al wel gebruikt uit.. zal er door de jaren heen veel gesleuteld / gezocht zijn bij de kabels achter het stuur(kolom) ?

Moreno83 zei:
Beste lezers ,

Vandaag dan toch echt de knoop door gehakt , de 1.6 blijft er in zitten.
Wou alsnog de 2.4 er in gooien want het rijdt gewoon zo fijn. Maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat de RDW buiten de normale keuring een extra keuring gaat doen als er meer dan 20% toename is in vermogen. Die extra keuring begint vanaf 550 euro. :eek:
Dat is het me niet waard , heb dan al genoeg kosten aan het ombouwen van de Selespeed naar een handbak. Dat had ik nog wel willen doen en dan had ik toch echt de ultieme Stilo gehad , maar goed. Is niet anders!
Ik ga voor de zekerheid nog even de RDW mailen maar ben er bang voor.

En een blok en bak uit een 5M, is dat een idee?

Durashift zei:
Mooi werk weer. Het schuim op het schutbord (binnenkant) links ziet er al wel gebruikt uit.. zal er door de jaren heen veel gesleuteld / gezocht zijn bij de kabels achter het stuur(kolom) ?

Klopt. Het is nog wel intact maar deels gescheurd en op de foto nog niet netjes terug gestopt op de originele plek. Het is ook al 20 jaar oud en op een gegeven moment brokkelt het zo af , hoe voorzichtig je het ook lo haalt. Inmiddels ben ik er al 3x achter geweest dus dan gaat het snel.
Is ook geen schuim , is een ander wat harder materiaal.

Jay DoubleYou zei:
En een blok en bak uit een 5M, is dat een idee?

Is hetzelfde blok als van een Selespeed , dus het zelfde vermogen. Ik wou er een 5M van maken maar vind persoonlijk 550 euro veel geld voor een keuring , ook omdat je de rest eerst moet aanschaffen zoals een ander vliegwiel en koppeling.
Daarnaast heb ik nog veel meer dingen die ik moet aanschaffen om hem sowieso weer netjes te krijgen. Ik moet nog onderdelen uit Brazilie halen zodat ik de BR versie identiek kan namaken zoals een spoiler , gril en de chromen strips. Chromen strips had ik al maar heb ze origineel nieuw gevonden en nieuw is altijd beter bij een project zoals dit.
Daarnaast moet ik nog veel meer aanschaffen om hem weer mooi te krijgen.

Kosten technisch gezien is de 1.6 meer dan prima! De gele Abarth kan ik hierna een handbak van maken en opknappen en dan verkopen zodat ik wat geld terug krijg.

Ik ben begonnen met het " fabrieksnieuw " maken van de Fiat en daarna gelijk ombouwen naar de Blackmotion.

De startermotor was aardig verroest maar nog wel in zeer goede technische staat dus maar opgeknapt.
Meegenomen naar mijn werk en daar de startermotor gestraald. Thuis in de primer en toen in 2 kleuren gespoten.
Origineel zit er een soort gouden coating op 1 deel maar dat heb ik niet dus maar gewoon in 2 kleuren gelaten.

Is het perfect? Nee maar ben wel tevreden. (y)

IMG-20220518-123516.jpg

IMG-20220519-202001.jpg

IMG-20220519-201923.jpg

De rest van de motorruimte ziet er na 20 jaar wel absoluut versleten/slecht uit.
Geen roest maar gewoon oude sporen van lekkages , vet , vuil/modder , beestjes........

Hieronder de bekabeling en de plastic cover! Dat kan wel beter ... :cool:

IMG-20220520-125004.jpg

IMG-20220520-125017.jpg

IMG-20220520-134051.jpg

En dan tijdens de harde regen van de laatste 2 dagen lekker onder de overkapping gezeten en de bekabeling hersteld en de afdekking schoon gemaakt , ontvet en opnieuw gespoten.

IMG-20220520-181814.jpg

IMG-20220520-181839.jpg

Uiteindelijk ziet de auto er nu zo uit! Dit herken je straks niet meer , deze is straks helemaal nieuw!

IMG-20220520-134216.jpg

Ik was in de veronderstelling dat de 1.6 een kleppendekselpakking had ( rubber ) echter heeft dit model 2 losse nokkenas huizen met ijzeren pakkingen.
Ik wil die graag vervangen omdat ze een beetje zweten. Nu is zweten niet zo erg maar ik ga niet de boel nieuw maken en dit laten zitten dus de pakkingen besteld!
Nadeel , ik moet de distributie dan ook opnieuw doen echter is het voordeel dat ik de distributiekap kan vervangen , die is echt versleten.

Al met al ga ik hier een stukje verder dan met de Schumacher kwa restauratie werk want ik neem dit keer alles mee!

Dit weekend nog meer foto's want ik moet de airco leidingen , olie buis en inlaat herstellen.

Is het niet gewoon geel verzinkt? Ik laat heel veel spulletjes van de oudjes opnieuw geel of blauw (kleur van blank metaal) verzinken. Dat is elektrolitisch, niet thermisch. Alles wat ik van een slopertje af sleutel gaat in de emmer. Volle emmers gaan naar de verzinker. Heerlijk, verse grijpvoorraad van originele boutjes, moertjes, klemmetjes etc etc, van de juiste bouwjaren bij de auto's.

Sinds chroom6 niet meer mag, is er wel iets kleurverschil. Jammer, dat chroom6 werkte echt fantastisch. Maar ja, op mensen werkt het net even wat minder plezierig. Dus nu alternatief maar gezond en toch netjes geel of blauw.

Afgelopen woensdag een grote hoeveelheid Stilo onderdelen gekocht bij iemand in Zeeland. Dik 2.5 uur in de auto voor onderdelen ......... je zou bijna denken dat ik een liefhebber ben.
Natuurlijk rij ik niet zover voor wat kapjes of een radio. Ik heb voor een hele belachelijk lage prijs een volledig extra leren interieur voor de 5 deurs/station op de kop getikt en daar zitten ook elektrisch verstelbare voorstoelen bij met verwarming.
De rest wou die weg gooien en dat liet ik niet gebeuren!
In totaal heb ik 3 volledige Stilo's meegenomen in mijn 3 deurs haha! Helemaal vol gepakt met gordels , radio's ( navi ) , volledig leren interieur , kapjes , kachelhuis etc etc.
Ik moet nog een keer terug want ik moet het dakframe en 3 skywindows en nog veeeeeeeeel meer ophalen. En dat voor een "meier".
Lag bij die persoon in de opslag en wou er vanaf , en ik kan alles wel gebruiken........

De Stilo is op dit moment bijna full option echter niet voorbereid voor de elektrische stoelen en subwoofer achterin.
Zat maar 1 ding op en dat is de optie voor de stoelen uit een kabelboom te halen en deze opnieuw verwerken in de andere kabelboom , monnikenwerk maar is de enige nette manier om het in orde te maken.
Ik wil dit soort dingen goed hebben en niet losse kabeltjes/kroonsteentjes etc haha. Alles moet origineel zijn!

Dus de hele kabelboom uit elkaar gehaald en de optie eruit gehaald en toen opnieuw ingetapet.
De kleine kabelboom gaat dan uiteindelijk weer terug in de nieuwe kabelboom en dan zie je er niks meer van.

IMG-20220526-153312.jpg

IMG-20220526-184150.jpg

Dit weekend vast meer updates , ben volop bezig.

Zadelsnuiver zei:
Sjeezus die kabelboom, de moed zou me al heel snel in de schoenen zinken :D
Veel plezier met dit monnikenwerk (y)

Ha ha! Is al klaar , 2e foto is de kabelboom voor de elektrische stoelen.
Maar dat maakt het ook zo mooi! Zijn weinig mensen die zelf de kabelboom aanpassen voor de nieuwe opties.

Wacht maar tot het eindresultaat klaar is. :D

Pfoh wat een indrukwekkend klusje weer.
En gaaf dat je die onderdelen gevonden hebt, die komen bij jou wel goed terecht!
Is de loods al in gebruik?

Vandaag eindelijk de stap genomen om verder te gaan met de motorruimte!
Aantal onderdelen gedemonteerd , geschuurd en gespoten. Die foto's volgen nog maar hier alvast de toeter.
Het plastic niks mee gedaan alleen mooi opgepoetst.

IMG-20220605-155902.jpg

IMG-20220605-184848.jpg

Toen uiteindelijk zoveel mogelijk dingen gedemonteerd zonder dat de motor er uit gaat. Ik heb nu geen ruimte om de motor neer te zetten dus ik doe al het werk in de auto zelf.
Scheelt dat het 1.6 blok veel kleiner is dan de 2.4 dus ruimte zat om te werken/monteren.
Alles opgeschuurd en afgeplakt en toen in de primer gezet! Wat niet afgeplakt is wordt sowieso vervangen voor nieuw dus een bewuste keuze.

Uiteindelijk de motorruimte gespoten in de nieuwe originele kleur van de auto. ( Nog geen blanke lak )
Morgen de parafan en het ruitenwisser mechaniek en de rest in/om de motorruimte aanpakken maar het begin is er!
Met een beetje imagination moet je de nieuwe lak zien met de fris gespoten steunen...... :cool:

Nog even opzoek naar nieuw/gebruikte brandschot/afdekking. Ooit een marter/beest in gezeten en is gescheurd.

IMG-20220605-140432.jpg

IMG-20220605-140424.jpg

IMG-20220605-182901.jpg

Beetje bij beetje wordt dit een compleet nieuwe auto!

Gaat helaas niet door! Man liet het afweten helaas.
Wel verder gekeken maar is te duur tegenwoordig ....

Moet dit werk helaas buiten doen maar ik geef niet op en maak er wat moois van.

der Magistrat zei:
Pfoe inderdaad, die kabelboom zeg... Haha, ik waardeer je werk en updates echt wel. Erg indrukwekkend! (y)

Leuk dat je mijn topic volgt! :D

De kabelboom zoals die daar ligt ( losse bende ) is een donor kabelboom maar alsnog een priegelwerkje.
De kleine kabelboom die ik er uit heb gehaald gaat weer in een nieuwe kabelboom en dan kan die in de auto!
Ik kan de elektronica inmiddels dromen dus ben er niet zo bang voor ........

Het heeft vandaag helaas flink geregend en kon praktisch niks aan de auto doen.
Morgen na mijn werk maar wat dingen demonteren en meenemen om te stralen/spuiten. Updates komen vanzelf.

Koelwaterpijp die vanaf de waterpomp richting de thermostaat gaat gestraald en gespoten.
Zelfde met het hitteschild! Nieuwe waterpomp extra gespoten.

Eerst in de zinkspray en toen in de hitte bestendige verf.

IMG-20220609-130612.jpg

IMG-20220609-151354.jpg

IMG-20220609-151516.jpg

IMG-20220609-202036.jpg

Moet nog best wat demonteren zodat ik de motor kan spuiten maar ben al een aardig eind op weg.
De motor zelf een beetje schoon gemaakt maar moet eerst de nokkenassen demonteren zodat ik de pakkingen kan vervangen.

Maar het is fijn om te zien dat na 20 jaar het blok nog mooi droog is. Geen lekkages.
De vlekken komen door knoeien met olie/koelvloeistof.
Dit ga ik dus netjes schoonmaken en dan het blok opnieuw in de zinkspray! Nieuwe laag verf er op en weer in elkaar zetten.

IMG-20220609-195409.jpg

IMG-20220609-195701.jpg

Haha thx , dat mocht ik willen! Het is niet anders en met wat creativiteit kom ik al een heel eind.

Goed , vandaag de nokkenas pakkingen vervangen. Hiervoor moest de distributie los...
De pakkingen waren al aardig aan het vergaan dus net op tijd.
Gelijk het blok gespoten en gekozen tussen een mix van zilver en zwart. Hele blok zilver en de nokkenashuizen zwart.

Laatste foto ziet er wat raar uit maar is de zon die weerkaatst op de zwarte lak. Is dus niet bruin/vies.
De kop zelf heb ik niks mee gedaan , die poets ik wel gewoon op.
Ik haal de bak er sowieso nog af zodat ik die kan aanpakken , dan heb ik ook meer ruimte voor het blok.

Let op , zijn moment opnames dus niet alles is af!

IMG-20220611-152435.jpg

IMG-20220611-151621.jpg

IMG-20220611-140609.jpg

IMG-20220611-183618.jpg

Tijdje niks gepost maar niet minder druk met het ontwerpen van de auto.
Heb nu nagenoeg alles nieuw voor de auto behalve wat interieur dingen maar dat is voor latere zorg.
Ben alsnog aan het kijken om de bumper vanuit Brazilie hier naartoe te krijgen , wellicht de bumper wat krom trekken zodat die minder breed is.......

Tevens weer een lange rit naar Zeeland gemaakt om de rest van het interieur op te halen wat ik onlangs heb overgenomen. Elektrische stoelen en de rest van het interieur uit 3 Stilo's ......
Heb nu eindelijk een dak en kan nu eindelijk beginnen met het verwezenlijken van mijn droom , het bouwen van een "Fabrieksnieuwe" Fiat Stilo Blackmotion.

Onderstaande dak moet ik de puntlassen doorboren en dan het middelste paneel van de stijlen demonteren. Zelfde bij de auto en dan over zetten.
Panel glue en puntlassen........ spannend!

IMG-20220623-194813-1.jpg

Mooi!! Ik heb hetzelfde gedaan, hele dakhuid vervangen bij mijn 528i. Nieuwe dakplaat heb ik eerst kaalgemaakt. Niet uitgeboord, maar de puntlassen weggeslepen met powervijl. Daardoor heb je minder schade dan met een puntlasboortje.

Bij de auto heb ik dat andersom gedaan, eerst het grote deel uit het dak gezaagd en daarna de randjes opgeschoond. Heerlijke klus. Ben erg benieuwd!

uwbuurman zei:
Mooi!! Ik heb hetzelfde gedaan, hele dakhuid vervangen bij mijn 528i. Nieuwe dakplaat heb ik eerst kaalgemaakt. Niet uitgeboord, maar de puntlassen weggeslepen met powervijl. Daardoor heb je minder schade dan met een puntlasboortje.

Bij de auto heb ik dat andersom gedaan, eerst het grote deel uit het dak gezaagd en daarna de randjes opgeschoond. Heerlijke klus. Ben erg benieuwd!

Nice! Ik ga zelf voor de puntlassen doorboren met een ijzerboortje. Net 1 geprobeerd en gaat makkelijk. Ben heel benieuwd , heb het nieuwe dak om op te oefenen zodat ik zo min mogelijk schade maak aan de auto zelf.
Gezien de auto helemaal kaal wordt wil ik hem gelijk goed aanpakken en heb gekozen om de auto zoveel mogelijk te isoleren/sound deadening. Heb gekozen voor Kilmat 2mm en heb genoeg voor de hele auto.

Nog even wachten op de laatste onderdelen en dan kan het feest beginnen.

uwbuurman zei:
Maar hoe maak je die gaten in je dak weer dicht dan?

De puntlas verwijderen met puntlasboor en dan weer puntlassen. Zo doen ze het allemaal op de video's die ik heb gezien.
Het is een frame wat los gaat van het dak. Niet het hele dak zelf.

Hieronder voorbeeld vanaf 20 min

Dak frame

Ja, oké. Mijn ervaring met puntlasboortjes is, dat je altijd iets van schade maakt aan het deel dat je wilt behouden. Een puntje erin, de puntlas zat scheef terwijl jij recht boort etc. En je haalt van het nieuwe dak het frame af en van de auto het dak. Dus het nieuwe dak komt op het bestaande frame, toch? Dan heb je dus aan twee kanten oude puntlassen waar het metaal wat dunner is, wat je weer tegen elkaar last.

Dat lijkt mij zwakker en lastiger, niet in de laatste plaats omdat een robot in een fabriek vaak bij plekken kan, wang een gewone puntlastang niet bij kan. Kennis van me heeft een autoschadeherstelbedrijf en die adviseerde me dit gewoon te lijmen met panelbond. Goed verlijmen is tegenwoordig net zo sterk als lassen, de flexwerking van de auto gaat in het frame en om het louvredak heen.

Nou zijn dit puur mijn twee centjes en ervaringen, dus niet per definitie de enige manier waarop het kan. Ik probeer uitsluitend mee te denken en mijn ervaring te delen. Ik kijk vooral uit naar de komende verslagen! Prachtig hoe je steeds verder gaat!

uwbuurman zei:
Ja, oké. Mijn ervaring met puntlasboortjes is, dat je altijd iets van schade maakt aan het deel dat je wilt behouden. Een puntje erin, de puntlas zat scheef terwijl jij recht boort etc. En je haalt van het nieuwe dak het frame af en van de auto het dak. Dus het nieuwe dak komt op het bestaande frame, toch? Dan heb je dus aan twee kanten oude puntlassen waar het metaal wat dunner is, wat je weer tegen elkaar last.

Dat lijkt mij zwakker en lastiger, niet in de laatste plaats omdat een robot in een fabriek vaak bij plekken kan, wang een gewone puntlastang niet bij kan. Kennis van me heeft een autoschadeherstelbedrijf en die adviseerde me dit gewoon te lijmen met panelbond. Goed verlijmen is tegenwoordig net zo sterk als lassen, de flexwerking van de auto gaat in het frame en om het louvredak heen.

Nou zijn dit puur mijn twee centjes en ervaringen, dus niet per definitie de enige manier waarop het kan. Ik probeer uitsluitend mee te denken en mijn ervaring te delen. Ik kijk vooral uit naar de komende verslagen! Prachtig hoe je steeds verder gaat!

Je bent vrij om je mening en vooral ervaring te delen. Mag iedereen doen!
Zoals je weet is dit nieuw voor mij! Ik waardeer je input ook enorm! Ik heb dit nog nooit gedaan en kijk dan zoals iedereen online op youtube ....hoe doen ze dit.
Dit heb ik met de distributieriem en koppeling ook gedaan haha! Dit doe ik met spuiten , remmerij etc. Alles wat ik doe heb ik mezelf aan geleerd en het is mn passie voor " restaureren/nieuw maken " waardoor het veelal lukt.
Voor 3 jaar geleden kon ik nog geen bougie vervangen en nu ben ik hier mee bezig...... :D

Vanuit de fabriek is die standaard ook helemaal verlijmd en gepunt last. Ik was sowieso van plan om het hele paneel te verlijmen met speciale lijm en dan de rest puntlassen.

Ik ga me er rustig in verdiepen! :D

Vandaag begonnen met het demonteren van het dak.
Ging makkelijker dan verwacht en kon hier mooi op oefenen! Helaas wat kleine deukjes gemaakt toen ik de kit wou verwijderen , zo dun is et materiaal.
Maar dat is wel weer op te lossen , maak ik me niet zo druk om.

Morgen het dak van de zwarte demonteren of iig een begin maken! Pff , ik ben echt knettergek. :D

IMG-20220703-151522.jpg

IMG-20220709-114327.jpg

IMG-20220709-114250.jpg

IMG-20220709-132722.jpg

IMG-20220709-132543.jpg

Terug
Bovenaan