Afgelopen week heb ik weer een mankement aan de Golf opgelost. Op 25-8 vorig jaar heb ik in dit topic een fotoverslag gepost van het vervangen van de carterpakking. De reden hiervoor was een behoorlijke olielekkage van de motor. Hoewel dit een flinke verbetering was, bleef de motor incontinent, getuige de platen die onder de auto lagen.
Tijd dus voor actie. De lekkage kwam vanaf de distributiezijde van de motor. Maar waar vandaan precies? Dus het distributiedeksel en de v-snaar met poelie eraf gehaald en de motor even laten draaien zonder v-snaar. Toen zag ik olie onder het deksel van de krukas vandaan komen. Als je goed kijkt zie je dat de pakking van het deksel niet goed zit, links op de foto bij het boutgat.
Om het deksel te demonteren moet het krukastandwiel eraf. Deze zit vast met een bout die met ongeveer vijf miljoen Nm vastgedraaid zit.

Als je er een dopsleutel op zet, draait de krukas en dus ook het tandwiel vrolijk mee. Eerst geprobeerd de krukas vanaf de vliegwielkant te blokkeren, maar ik moest zo veel kracht zetten dat ik bang was de krukas of het vliegwiel te beschadigen. Wat nu? Uiteindelijk heb ik van een strip van 4 mm dik staal een soort y-stuk gemaakt. Hiermee kon ik het tandwiel stevig blokkeren. Vervolgens de bout met een dopsleutel met een lange arm te lijf gegaan. 1-0 voor mij, de bout gaf zich gewonnen!
Het dekseltje was er daarna snel af. Duidelijk zichtbaar is de kapotte pakking.
Ik heb besloten om voor de zekerheid ook de krukaskeerring te vervangen, alles lag nu toch los. Ook heb ik meteen de distributieriem vernieuwd.
Dekseltje met nieuwe pakking en keerring weer terug erop.
Met mijn zelfgeknutselde tool het tandwiel weer flink vastgezet.
Alles weer terug gemonteerd inclusief nieuwe db-riem. Proefrit gemaakt.
Kurkdroog!
De oplettende kijker ziet aan de laatste foto dat ik al een voorschotje heb genomen op de te monteren stuurbekrachtiging....