Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Barri zei:
Door dit exemplaar gaat het weer kriebelen: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1499910083-volkswagen-golf-1-3-40kw-k6-1988-blauw.html>
Wederom Heliosblauw.
Jammer dat we 'm niet binnen kwijt kunnen, dus ik laat 'm maar aan mij voorbij gaan denk ik...

Gaaf hoor! Blijft leuk zo’n Golf 2.

De Golf links op de (onscherpe) foto had lang stilgestaan en had even starthulp van zijn broertje nodig.

TEgYxKt.jpg

Geen probleem natuurlijk.
Als het nog maar zo miniem gevroren heeft en dan al accu problemen word het misschien tijd voor een nieuwe......
Oh wacht hij had lang stil gestaan zie ik .;)

Stif zei:
Geen probleem natuurlijk.
Als het nog maar zo miniem gevroren heeft en dan al accu problemen word het misschien tijd voor een nieuwe......
Oh wacht hij had lang stil gestaan zie ik .;)
De accu is pas een paar maanden oud. Nee...het is toch een combinatie van langer stil staan en koud weer. Hij had ook maar een klein beetje hulp nodig. Met de startkabels erop sloeg hij direct aan.

Kijk dit dan, lekker eighties! <https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-ii-cl-omas-liebling-hella-edition-spoiler-benzine-wit-dfec7fbe-7465-4aeb-b084-765654a26bf1?cldtidx=6>
640x480.jpg

Voor de Golf 2 waren er ooit behoorlijk veel tuners actief, zowel uiterlijk als motorisch (of beide), bekend en onbekend: BBS, Betz, Britax, Escher, Folger, Fosab, GFl, KHL, Meister, Oettinger, P&R, Rieger, Treser, Votex, Wagner, Weko, WS, Zender, enz enz. Voor een amerikaan had ik wat info ingescand van de Britax-Golf, 't is niet veel, maar ook leuk om hier even te delen:
1k0.jpg

Af-fabriek skaileer: mogelijk niet alle bouwjaren en niet icm bepaalde uitvoeringen, maar 't was als optie te bestellen. Bij de Polo 2 ook: ik heb ooit een blotekonten-uitvoering van 1983 in bezit gehad, enige optie die men aangevinkt had: skaileer.... voor warme zomerdagen standaard een strandlaken in de auto aanwezig :cool:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1509928215-vw-volkswagen-golf-van-bestelgolf-grijs-kenteken-1-6-d.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG

Tof! Veth bestaat ook nog steeds.

Bijzonder dat de wielkasten bekleed zijn. En de stoelen zijn ook wat luxer dan standaard op dit dieseltje.

Barri zei:

Bijzonder dat de wielkasten bekleed zijn. En de stoelen zijn ook wat luxer dan standaard op dit dieseltje.
Die stoelen komen uit een GTI/GTD. Ze zijn trouwens ook nog verkeerd om gemonteerd, gezien de rugleuningontgrendeling.

marathon zei:
Barri zei:

Die stoelen komen uit een GTI/GTD. Ze zijn trouwens ook nog verkeerd om gemonteerd, gezien de rugleuningontgrendeling.

Waarschijnlijk gedaan om de stoelen gelijkmatig te laten slijten ... ;)
Aan de "bestuurders"stoel te zien zit deze er ook al weer een tijdje in.

De bekleding van de wielbakken zal gelijk overgenomen zijn van het interieur van de (sloop)GTI.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de auto nu werkelijk heeft gelopen, misschien uit een NAP uitdraai te halen.
Hij ziet er (zeker voor een bestelgolf) heel netjes uit voor de leeftijd.

Golf GTI 1984

$_86.JPG

$_86.JPG

Ziet er vrij origineel uit, maar heeft duidelijk nog wel wat liefde nodig ...

HkjkEnW.jpg

Hij staat (nog) niet op de site van Carstore, maar zaterdag zag ik dat ze deze leuke Golf hadden staan. Een automaat. Best een leuke auto om te zien, ook zo op het eerste oog best netjes. Ik had wel het idee dat het een gebruikersauto was, geen liefhebbersauto. Ik wist niet dat de Madison ook als automaat was verkocht..

Barri zei:
Mooi ding he! Alleen die wielkastranden vind ik een beetje misstaan bij zo'n standaard uitvoering.

Misschien had de 1e eigenaar liever een GT gehad ... ;)
14887291_53.jpg

De wielkastranden waren eerst een onderscheidend kenmerk van de GTI/GT uitvoeringen.
Later zag je ze op zowat welke actie-uitvoering van de Golf (zie ook de bijdrage van Peter O)

Wellicht dat de 1e eigenaar ze meteen bij aflevering heeft laten monteren, ze zien er in ieder geval netjes uit en sluiten
goed aan op de rest van de stootstrippen.

De spatbordranden waren in Duitsland gewoon als optie leverbaar. Ook in Nederland staan ze in de originele accessoirefolders.

Op een GL vind ik het ook niet mooi staan.

Peter O zei:
Hij staat (nog) niet op de site van Carstore, maar zaterdag zag ik dat ze deze leuke Golf hadden staan. Een automaat. Best een leuke auto om te zien, ook zo op het eerste oog best netjes. Ik had wel het idee dat het een gebruikersauto was, geen liefhebbersauto. Ik wist niet dat de Madison ook als automaat was verkocht..

Een Golf 2 automaat is niet heel fijn, het is maar een drietraps automaat. Ik heb er 2,5 jaar 1 gereden, mijn GTI was zuiniger. :D Wel leuke herinneringen aan!

Springt idd niet zuinig met brandstof om.
Vooral stads verkeer.
Op de snelweg met 115/120 km is het gek genoeg wel redelijk.
In de audi zit dezelfde bak.

Peter O zei:

Volgens de RDW heeft de auto de laatste 9 jaar maar 1 eigenaar gehad.
Grote kans dat de auto in bezit van oude(re) mensen is geweest, die weinig reden en wellicht de auto in de garage hadden staan.

Blackadder the 5th zei:
Peter O zei:

Grote kans dat de auto in bezit van oude(re) mensen is geweest, die weinig reden en wellicht de auto in de garage hadden staan.

Ah dat zou kunnen ja. Hij staat nu bij een bedrijf wat nu niet echt handelt in liefhebbersauto's.

Echter ik zie dat de auto op Marktplaats staan, bij de buren geloof ik.
Advertentie

Peter O zei:
Blackadder the 5th zei:
Peter O zei:

Ah dat zou kunnen ja. Hij staat nu bij een bedrijf wat nu niet echt handelt in liefhebbersauto's.

Echter ik zie dat de auto op Marktplaats staan, bij de buren geloof ik.
Advertentie

Het "schuif-kanteldak" is zo te zien een klapdakje dat vaak door de importeur werd gemonteerd als alternatief voor een schuifdak af fabriek.
Wat mij opvalt: de de deurgrepen zijn voorzien van zogenaamde schelpjes, die voorkomen dat je met de nagels de lak achter de deurgreep beschadigt tijdens
het openen/sluiten van de deuren. Ik had ze zelf bijna 30 jaar geleden op mijn witte golf 2, vielen dan wel wat meer op.

$_84.JPG

@ Blackadder the 5th

Dat was me niet opgevallen trouwens.. Ik zit nu ook na te denken of wij dat vroeger ook op onze Jetta hadden, volgens mij niet. Die was grijs, als ik het me zo voor de geest haal niet nee. Ik baal nog altijd dat we van alle auto's van vroeger foto's hebben, behalve van die Jetta. Op mijn Polo had ik ze ook niet.

Peter O zei:
@ Blackadder the 5th

Dat was me niet opgevallen trouwens.. Ik zit nu ook na te denken of wij dat vroeger ook op onze Jetta hadden, volgens mij niet. Die was grijs, als ik het me zo voor de geest haal niet nee. Ik baal nog altijd dat we van alle auto's van vroeger foto's hebben, behalve van die Jetta. Op mijn Polo had ik ze ook niet.

Die deurschelpjes zaten er niet standaard op, stonden bij de dealer in de Autoplus folder te koop als losse toevoeging.
Geeft voor mij wel aan dat de vorige eigenaar zuinig op zijn vervoermiddel was.

Dan kan ik mijn vraag hier ook wel stellen... Een vriend van me heeft deze Golf Country tijdens een show in Polen gezien. Mij vielen meteen de dakrailing op. Die heb ik zelf volgens mij nog nooit eerder gezien... Is dit een (originele) optie op de Country?

De dakrails zaten standaard op de Golf Country Chrom Edition. Voor de gewone Country en de Country Allround als extra leverbaar.

Ik zou dat nooit over hebben voor een mk2. Voor dat geld zijn er veel fijnere auto's te koop :) Maar wel een mooi ding hoor, zeker op zulke Avus velgjes!

Is dit niet goedkoop voor een Country in deze staat?
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-8-cl-syncro-country-100-nieuwstaat-benzine-groen-ed0a4624-b697-4508-8eea-eb9a448e0b02?utm_source=android-share

Kilometerstand: 81.651 km
Bouwjaar: 07/1991
Verkoopprijs: € 10.750,-

Ik vind het nog steeds een sloot geld, maar voor een nette Country is het inderdaad wel goedkoop. Zulke exemplaren gaan eerder richting de 15k.

Ik lees al een hele tijd mee hier en heb in het verleden wel eens gereageerd in dit topic. Helaas kon ik mijn account niet meer terug vinden, dus heb een nieuwe gemaakt.

Ik heb al jaren een golf 2 Manhattan 1.6 en die is altijd gebruikt als 2e auto. De laatste 1.5 jaar heb ik er weinig tijd voor gehad en heeft hij vooral stil gestaan. De APK komt eraan en pas geleden heb ik hem laten voorkeuren. Bij een nieuwe garage waar ze schijnbaar erg VW fan zijn. Echter bleek de APK keurder, iemand die dit in de avonduren doet bleek later, wel heel erg pietje precies te zijn(eigen woorden van de baas)en hij heeft ook wel erg zn best gedaan met zoeken naar roest(lees, er echt in lopen rammen met een schroevendraaier).
Ik ben er ook achter gekomen dat de koppakking lekt en was eigenlijk van plan om de auto weg te doen. Het lijstje met gebreken is toch wel flink.... Hij stond al op een FB groep, maar ik heb nu besloten om hem toch maar te houden en goed op te knappen. Het is een te leuke auto om weg te doen. Ook mn vriendin wil er eigenlijk geen afscheid van nemen(haar 1e auto was een golf 2 GTI)

Ik heb nog nooit een koppakking vervangen, dus dit word de 1e keer. Heeft iemand van hier toevallig een werkplaatshandboek of een howto? Uiteraard is het ook de bedoeling om de gehele distributie te vervangen, iets wat ik ook nog nooit heb gedaan....

So Wird's Gemacht is een goed boek, wel in het Duits. Als je de stappen volgt kom je heel ver. Enige basiskennis van de werking van een motor is wel vereist. Qua gereedschap heb je niet veel speciaals nodig. Behalve een momentsleutel voor de kopbouten en een tooltje om de beugels van de uitlaat los te krijgen. De kopbouten moet je altijd vervangen!

marathon zei:
So Wird's Gemacht is een goed boek, wel in het Duits. Als je de stappen volgt kom je heel ver. Enige basiskennis van de werking van een motor is wel vereist. Qua gereedschap heb je niet veel speciaals nodig. Behalve een momentsleutel voor de kopbouten en een tooltje om de beugels van de uitlaat los te krijgen. De kopbouten moet je altijd vervangen!

BEdankt voor het aanbod, maar mijn duits is daar niet goed genoeg voor... ;) ik had serieus niet eens nagedacht om eens bij bol.com oid te kijken, maar na een beetje zoeken heb ik bij winparts een Haynes manual besteld. Ik heb hem elders voor dezelfde prijs gevonden, maar daar duurt het verzenden 2 weken. Nu heb ik heb dinsdag in de brienvenbus als het goed is.

Ik had inderdaad begrepen dat je altijd kopbouten moet vervangen, die had ik ook al toegevoegd aan mijn winkelmandje. Ik ben benieuwd of ik eruit ga komen, ik heb wel regelmatig gesleuteld maar het tot nu toe nooit aangedurft om iets als de distributie zelf aan te pakken.

Zodra hij weer APK heeft ga ik ook de cosmetische dingen aanpakken. Al de jaren dat ik de golf nog vrij regelmatig gebruikte bleef hij het stug doen, nu heeft hij lang stilgestaan en opeens gaat echt alles stuk.

Vraagje van een niet-kenner:

Het spijltje in de voorste zijruit van de Golf, hing dat samen met een bepaald modeljaar? Ik meen soms jongere exemplaren te zien met spijltje en vise-versa ...

Met:
volkswagen-golf2-v4801-042.jpg

Zonder:
Volkswagen-GTI-768x451.jpg

Thank you!

Het spijltje is vanaf mj 1988 vervallen. Jongere exemplaren met spijltje duidt op ombouw/schade of in het ergste geval omkatten.

Met gebruiksvoorwerpen!

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-carat-1800-66-kw-automaat-benzine-brons-d67852a2-ea90-fd3a-e053-e350040aaeb3?utm_source=android-share

Niet duur.

Turbodiesel op grijs kenteken: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bestelauto-s/m1515924965-volkswagen-golf-1-6-td-van-1987.html>

Ik ben net gebeld door de monteur die de apk gedaan heeft en mijn Golf is economisch afgeschreven. Er moet eea aan gelast worden en dat kost teveel tijd dus teveel geld. Met de lekke koppakking erbij kost me dat gewoon te veel.

Dus, is er hier iemand die voor (heel) weinig een 1.6 5deurs manhattan wil kopen?

Een leuke 1.3 Avance Sportief, aan de foto's te zien. Ziet er vrij netjes uit en is leuk geprijsd: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1530150517-volkswagen-golf-1-3-4-bak-apk-tot-04-2022.html>
$_85.JPG

De Golf 2 GTI met kenteken XB-32-XG heb ik destijds nieuw opgehaald uit de showroom van Autolichtstad te Veldhoven. Super sterke auto! Veel ritjes in gemaakt en vaak in de was gezet destijds! Leuk om m weer terug te zien.

Dakloos zei:
Zonde! Meer informatie misschien? Wat moet er precies gelast worden? Foto?

Voor de APK moet er links voor iets aan een balk gelast worden. Iets wat schijnbaar nogal veel werk is.

Om hem netjes te krijgen zitten er nog wel wat meer laswerk aan en de koppakking moet vervangen worden. Kortom, voor mij nu teveel werk omdat er ook een verhuizing aankomt.

kulcol95k8.jpg

Terug
Bovenaan