Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Mijn ruitenwissers gaan steeds langzamer lijkt wel. Vooral met koud weer. Heb vandaag al alle draaiende delen en asjes gesmeerd met WD40 maar merk geen echte grote verbetering.
Ik wil de boel eens uitbouwen en verder kijken. Ik vermoed dat het vet in de motor wat verhard is.. iemand ervaring met soortgelijk probleem of het uitbouwen van de motor en mechaniek?

CXXX zei:
Mijn ruitenwissers gaan steeds langzamer lijkt wel. Vooral met koud weer. Heb vandaag al alle draaiende delen en asjes gesmeerd met WD40 maar merk geen echte grote verbetering.
Ik wil de boel eens uitbouwen en verder kijken. Ik vermoed dat het vet in de motor wat verhard is.. iemand ervaring met soortgelijk probleem of het uitbouwen van de motor en mechaniek?
Zeker! Ik had het probleem dat de wissers traag heen en weer gingen en vaak niet meer in p-stand terugkwamen. Ik heb de ruitenwissermotor opengemaakt. Het vet was na 30 jaar volledig uitgehard. Alles schoongemaakt en opnieuw ingevet en nu werken de wissers weer als nieuw.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=275746367&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&maxFirstRegistrationDate=1997&maxMileage=5000&maxPrice=20000&minFirstRegistrationDate=1985&pageNumber=4&scopeId=C&sfmr=false&searchId=db4a7eb5-6e81-f5a4-f43c-b4a9425f0c43

$_20.jpg

Die heeft niet binnen gestaan zo te zien. Wel onwaarschijnlijk weinig kilometers zeg!

Hier nog een nette Madison: <https://www.facebook.com/marketplace/item/489423815048355/>

Wie kent 'm nog?
<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1530178968-volkswagen-golf-2-1-3-1991-rood.html>

Deze werd toen verloot oid bij het jubileum van Autobedrijf Reinders.
$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

Met €2750 netjes geprijsd lijkt me.

Een kleine upgrade aan de Golf gedaan: de ontvangst van de radio was niet geweldig. De 16V antenne had z'n beste tijd gehad:

s18mBF0.jpg

Snel een nieuwe spriet besteld. Een heuse Blankenburg met anti-fluit ribbel! o_O. En weer een loepzuivere ontvangst. (y)

uRYZQFW.jpg

Het was ook weer tijd voor een wasbeurtje.

7VCwaGl.jpg

marathon zei:
Zeker! Ik had het probleem dat de wissers traag heen en weer gingen en vaak niet meer in p-stand terugkwamen. Ik heb de ruitenwissermotor opengemaakt. Het vet was na 30 jaar volledig uitgehard. Alles schoongemaakt en opnieuw ingevet en nu werken de wissers weer als nieuw.

Is dat uitbouwen een beetje te doen? en heb je het inclusief mechanisme eruit gehaald?

CXXX zei:
marathon zei:

Is dat uitbouwen een beetje te doen? en heb je het inclusief mechanisme eruit gehaald?

Het is een beetje gepruts, maar wel te doen. Je moet het mechanisme er in z'n geheel uit halen en dan het motortje eraf halen. Bij het in elkaar zetten is het raadzaam alle draaipunten en de asjes van het mechaniek lekker in te vetten.

Marathon zei:
De 16V antenne had z'n beste tijd gehad:
Het lijkt er bijna op dat iemand moedwillig de antenne een draai gegeven heeft die hem niet ten goede kwam.

Oorspronkelijk was het gat op het dak toen ik de auto kocht voor de antenne voor telefoneren, de eerste eigenaar die vertegenwoordiger was had dit nodig voor zijn werk ( vandaar ook de 4 gaatjes aan de zijkant van het middenconsole voor toentertijd een zeer dure inbouw van een mobiele telefoon. Ik heb bij de aankoop van de auto de dop die op het dak zat laten vervangen voor een 16 V antenne, inclusief versterker die door de hemel naar voren getrokken is, tevens heb ik toen de dubbele koplampen erbij in laten zetten van Hella, oogt iets mooier vindt ik persoonlijk.

Hij staat er weer netjes bij, mag ik vragen hoewel de kilometerstand nu bedraagt, ik heb de auto verkocht aan jouw, met uit mijn hoofd een kilometerstand van 276.000.

MRS zei:
Het lijkt er bijna op dat iemand moedwillig de antenne een draai gegeven heeft die hem niet ten goede kwam.

Oorspronkelijk was het gat op het dak toen ik de auto kocht voor de antenne voor telefoneren, de eerste eigenaar die vertegenwoordiger was had dit nodig voor zijn werk ( vandaar ook de 4 gaatjes aan de zijkant van het middenconsole voor toentertijd een zeer dure inbouw van een mobiele telefoon. Ik heb bij de aankoop van de auto de dop die op het dak zat laten vervangen voor een 16 V antenne, inclusief versterker die door de hemel naar voren getrokken is, tevens heb ik toen de dubbele koplampen erbij in laten zetten van Hella, oogt iets mooier vindt ik persoonlijk.

Hij staat er weer netjes bij, mag ik vragen hoewel de kilometerstand nu bedraagt, ik heb de auto verkocht aan jouw, met uit mijn hoofd een kilometerstand van 276.000.

Hij staat nu op ongeveer 282.000. De middenconsole met gaatjes heb ik inmiddels vervangen voor gaaf exemplaar.

Beetje vage advertentie, maar ik zie een mooi 10Millionen interieur en de anti-inbraakplaatjes.
Gen genoeg ook een pre-facelift grille en onjuiste wielen. De wielkastranden hoeven van mij ook niet. En ik vermoed dat ie ooit op gas heeft gelopen, aansluiting rechtsachter. Doet me ook twijfelen over de kilometerstand.
<https://www.facebook.com/marketplace/item/3970507456322900/>

marathon zei:
CXXX zei:
marathon zei:

Het is een beetje gepruts, maar wel te doen. Je moet het mechanisme er in z'n geheel uit halen en dan het motortje eraf halen. Bij het in elkaar zetten is het raadzaam alle draaipunten en de asjes van het mechaniek lekker in te vetten.

Dank je. Staat op het do-do lijstje voor de Golf! (y)

Diegenen die dit topic regelmatig volgen, weten dat ik de laatste jaren geregeld heb gepost over mijn 1990er Golf 1.6 automaat. Zo nu en dan verscheen er een fotoreparatieverslag variërend van laswerk via koppakking vervangen naar startmotor vervangen, enz. Na 16 jaar trouwe dienst heb ik besloten de Golf te verkopen. Mijn dochter die de laatste twee jaar de Golf regelmatig gebruikte, is op zichzelf gaan wonen en heeft geen auto meer nodig. Inmiddels had ik voor mijzelf in 2018 een tweede Golf 2 aangeschaft, gekocht van medeforummer MRS. Dit is de versie met de 1.8 motor. Gisteren is de 1.6 opgehaald door de nieuwe eigenaresse, ook een Golf 2 liefhebber, die er nog jaren plezier van gaat hebben. 't Gaat me toch een beetje aan het hart, na al die uren die ik er vanaf 2004 in heb gestoken om de auto op de weg te houden. Maar goed, het is niet anders. Er zijn natuurlijk ergere dingen. Hier nog een laatste foto. ..

zmhzcIu.jpg

marathon zei:
't Gaat me toch een beetje aan het hart
Hans, hetzelfde gevoel had ik ook toen ik voor het laatst de Golf van mij overgenomen mijn straat uitreed. Maar het doet me goed te zien dat hij bij een echte liefhebber gekomen is die hem goed bijhoudt zonder onnodige rare fratsen.

Toevallig stond ik een aantal weken geleden te tanken achter een Golf type II bij de pomp, import uit België begreep ik, een 4 deurs CL die hij een aantal jaren voor 1400 euro gekocht had, die kon wel wat TLC gebruiken. Maar het bemoedigende was dat de berijder een jonge man was van begin 20.

Ze beginnen zeer zeldzaam te worden Golf type II, aan het eind van de straat waar ik woon staan er 2 bij een liefhebber, wel op stuurslot. Lijkt me gezien de makkelijke manier van inbraak handig ( die van mij hebben ze vroeger aan de bijrijder kant al een keer open gemaakt met een schroevendraaier ).

MRS zei:
Ze beginnen zeer zeldzaam te worden Golf type II,
Ze zijn aan 't verdwijnen uit 't dagelijkse straatbeeld ja, maar zeer zeldzaam, nou nee; er zijn genoeg auto's uit dezelfde periode te noemen waarvan er in aantal veel minder exemplaren van over zijn.
Inbraakschade klinkt bekend: als je mazzel hebt onder de deurklink (ipv erboven), dan zit 't niet zo in 't zicht.

Er is toentertijd geen zichtbare schade aangebracht , de drugsverslaafde heeft net het rubber onder de handgreep opgelicht en toen de deur geopend.

Het is dat ik net een huis heb gekocht, voor de liefhebber met geld, er staat wel een zeer fraaie 5 deurs Golf II GTI G60 te koop, met airco , abs en elektrische ramen. Zie de volgende advertentie bij Autoweek: Golf GTI G60

Wel even je spaarpot omkeren, verkoopprijs is € 20.000,- !

Edit, dezelfde verkoper heeft nog een GTI te koop staan, 88.000 km gelopen, vraagprijs € 15.000,- , een plaatje om te zien , Golf GTI , wit 3 deurs

Pfoe, dat is een prijzige! Voor een stuk minder kom ik op FB een heel leuke mk2 tegen: <https://www.facebook.com/marketplace/item/236099507836190/>

Ik vind 'm heel gunstig geprijsd. Leuk ding!

Afgelopen week heb ik weer een mankement aan de Golf opgelost. Op 25-8 vorig jaar heb ik in dit topic een fotoverslag gepost van het vervangen van de carterpakking. De reden hiervoor was een behoorlijke olielekkage van de motor. Hoewel dit een flinke verbetering was, bleef de motor incontinent, getuige de platen die onder de auto lagen.

K7v4gfK.jpg

Tijd dus voor actie. De lekkage kwam vanaf de distributiezijde van de motor. Maar waar vandaan precies? Dus het distributiedeksel en de v-snaar met poelie eraf gehaald en de motor even laten draaien zonder v-snaar. Toen zag ik olie onder het deksel van de krukas vandaan komen. Als je goed kijkt zie je dat de pakking van het deksel niet goed zit, links op de foto bij het boutgat.

Uns1bAm.jpg

Om het deksel te demonteren moet het krukastandwiel eraf. Deze zit vast met een bout die met ongeveer vijf miljoen Nm vastgedraaid zit.o_O Als je er een dopsleutel op zet, draait de krukas en dus ook het tandwiel vrolijk mee. Eerst geprobeerd de krukas vanaf de vliegwielkant te blokkeren, maar ik moest zo veel kracht zetten dat ik bang was de krukas of het vliegwiel te beschadigen. Wat nu? Uiteindelijk heb ik van een strip van 4 mm dik staal een soort y-stuk gemaakt. Hiermee kon ik het tandwiel stevig blokkeren. Vervolgens de bout met een dopsleutel met een lange arm te lijf gegaan. 1-0 voor mij, de bout gaf zich gewonnen!

92Jz4ml.jpg

Het dekseltje was er daarna snel af. Duidelijk zichtbaar is de kapotte pakking.

HiVy9J8.jpg

Ik heb besloten om voor de zekerheid ook de krukaskeerring te vervangen, alles lag nu toch los. Ook heb ik meteen de distributieriem vernieuwd.

zSmutjW.jpg

xTmpqI5.jpg

Dekseltje met nieuwe pakking en keerring weer terug erop.

rQ0ayu2.jpg

Met mijn zelfgeknutselde tool het tandwiel weer flink vastgezet.

pWvjNWh.jpg

Alles weer terug gemonteerd inclusief nieuwe db-riem. Proefrit gemaakt.

1Mmon2Y.jpg

Kurkdroog!

9s3ghTs.jpg

De oplettende kijker ziet aan de laatste foto dat ik al een voorschotje heb genomen op de te monteren stuurbekrachtiging....

Mooi verslag en mooie oplossing Hans! Dit zijn vervelende lekkages... Bij mij lukte het destijds om de krukasbout los te krijgen door iemand een king size schroevendraaier in de starterkrans te houden en zelf met een meter steigerpijp op de ratel aan de krukasbout te gaan hangen. Vast zetten is ook een kunst inderdaad... o_O

MRS had de indruk dat de Golf II zeer zeldzaam aan het worden is...

Nu heb ik een tijd geleden het Golf II Register (kentekens + foto's) van Bas1986 overgenomen, maar tot nu toe nog nooit heel goed in de vingers om die lijst snel en makkelijk bij te werken. Het is lastig omdat de overgangen van Golf I naar II in 1983 en de overgang van II naar III in 1991 en 1992 moeilijk te scheiden is. Daarnaast zijn de import-Golfjes door de RDW zeer slecht geadministreerd (wielbasis, gewicht, cilinderinhoud).

In ieder geval, vanuit de RDW Open Data een poging gedaan (lijst 6 april 2020):
Totaal Golf II in NL: 8.931
Originele NL Golf II: 5.699
Import Golf II: 3.232

Origineel NL gekentekende zou je op basis van gewicht icm handelsbenaming oid toch wel goed kunnen onderscheiden?
Jeetje wat veel import naar verhouding.

Al die imports zijn <88 vermoed ik zo. Met uitzondering van nette recentere exemplaren. De vier mk2's die ik heb gehad hebben allemaal geen geldige status meer helaas.

Barri zei:
Al die imports zijn <88 vermoed ik zo. Met uitzondering van nette recentere exemplaren. De vier mk2's die ik heb gehad hebben allemaal geen geldige status meer helaas.

Bijna 9000 exemplaren type Golf II met daarbij import, dat is nog best een behoorlijk aantal. Ik zie ze in het dagelijks verkeer bijna of niet meer rondrijden, dat zal wel aan mij liggen.

Hans, mooi gedaan het opsnorren van de lekkage en het verhelpen daarvan, heeft de Golf in ieder geval geen aantekening bij de APK , overmatige olielekkage.

Inderdaad je hebt de krukaspoelie al vervangen voor een exemplaar waar de extra riem op komt voor de stuurbekrachtiging, ik ben benieuwd wanneer deze ingreep gaat plaatsvinden, je Golf wordt alleen maar beter op.

Sjon77 zei:
Origineel NL gekentekende zou je op basis van gewicht icm handelsbenaming oid toch wel goed kunnen onderscheiden?
Jeetje wat veel import naar verhouding.
Ja, ik denk dat de originele NL Golfjes wel grotendeels kloppen. Van de import Golfjes lijken ook de gewichten onderhavig aan het humeur van de persoon die het geregistreerd heeft.

@Barri:
Van de import is het merendeel volgens mij niet <88, maar ik ga het nog verder in detail uitzoeken, als ik tijd kan vinden...

Ik ben ook even een rapportje aan het draaien, maar ik kom op wat schokkender aantallen. Ik kijk ook of de APK datum groter of gelijk aan vandaag is. Filter heb ik gedaan op wielbasis (247cm = mk2, 240cm = mk1, 248cm = mk3). Bij imports kan dit natuurlijk wel verkeerd zijn ingevoerd.

origineel NL: 2806
import: 944
totaal: 3750

Het aandeel import is t/m 1986 aanzienlijk hoger (boven 40%) dan daarna (rond de 20%).

Bij die 8.931 stuks zitten mogelijk nog de recente exportjes? Die blijven namelijk enkelen jaren in 't 'actieve' bestand staan van de Open Data en afgelopen jaren is de trend export (in omliggende landen liggen de prijzen momenteel net iets hoger, dus die shoppen in NL).
Dat amper de helft Apk heeft, verbaasd mij dan weer niet: dat zie ik bij de eerste 2 generaties Polo ook.

Ik heb het nogmaals bekeken, de verlopen APK's zaten er nog tussen, de exports niet. Wielbasis is niet altijd goed ingevoerd, heb ik gemerkt (foto's bij kentekens). De Country's staan sowieso ook op 248 cm.

Mijn tussenstand op 6-4-2020 was daarmee wel ongeveer gelijk aan die van Barri:
2834 origineel NL met APK
1303 import met APK
4137 met APK

Nu het fotoregister nog eens bijwerken... o_O

Dan heb ik nog dit barrel voor het register...

ePDoiIx.jpg

Drie kleuren rood/rose, duct tape over het zonnedak. Gekocht twee dagen na het verlopen van de APK en inmiddels bijna 2 maanden niet gekeurd.

Barri zei:
Ik ben ook even een rapportje aan het draaien, maar ik kom op wat schokkender aantallen. Ik kijk ook of de APK datum groter of gelijk aan vandaag is. Filter heb ik gedaan op wielbasis (247cm = mk2, 240cm = mk1, 248cm = mk3). Bij imports kan dit natuurlijk wel verkeerd zijn ingevoerd.

origineel NL: 2806
import: 944
totaal: 3750

Het aandeel import is t/m 1986 aanzienlijk hoger (boven 40%) dan daarna (rond de 20%).

Mijn oude Golf 2 staat met de wielbasis van 248 cm geregistreerd, de 8-ZRR-79 net weer voor 2 Jaar apk gekregen. Door de datum van eerste toelating in 1990 had het ook geen golf 3 kunnen zijn.
Helaas heb ik deze ivm kinderen en dus een gebrek aan tijd om eraan te klussen niet meer. Dit was echt een rijk uitgeruste 1.8 met alle denkbare opties van toen der tijd zoals stoelverwarming, elektrische ramen rondom, elektrisch verstelbare koplampen, airco, abs, etc, etc. ik vind het nog steeds jammer dat hij weg is, maar in verband met de lage kilometerstand zal deze nog wel onder ons blijven.

Barri zei:
Pre-facelift, toen heette ie nog C dacht ik? Hij staat er wel sneu bij inderdaad :(

Lijkt weer zo.n tussenversie te zijn... de achterplaat is van het facelifttype, maar dan wel weer met een oud ‘Golf’ logo.

Oja, je hebt gelijk. Een bij elkaar geraapt zooitje. Dat is wel bijzonder! Wellicht schade gehad, of zou ie echt zo geleverd zijn? Kenteken vind ik wel wat oud voor een facelifter.

Is deze Volkswagen Golf GL al bekend?

Ik vind vooral de spoiler erg bijzonder. Nog nooit eerder gezien.

Strakke Golf nog. Al 15 jaar bij dezelfde eigenaar. Over smaak valt niet te twisten maar die spoiler....ik vind 'm foeilelijk.

Die spoiler is echt lelijk. Het verpest de lijn nogal. De eerste eigenaar dacht er blijkbaar anders over, en verder heeft ie ook alles standaard gelaten o_O (Onee, die verstralers waren ook een dealeroptie vermoed ik)

Vorig weekend hebben we de lak van mijn MK2 eens onder handen genomen.
Samen met een echte auto-detailer bezig geweest van 7:00 tot 17:00 uur.

Maar het resultaat mag er echt zijn. Onze oude diva van 31 heeft een enorme glans!

129903_20200628_170311.jpg

LINK : https://forum.carclean.com/threads/exterieur-detail-volkswagen-golf-mk2-1989.23399/

Ja echt enorm verschil.. de juiste ervaring, producten en machines anno 2020 doen een hoop!

Vmn zei:
Ik heb het nogmaals bekeken, de verlopen APK's zaten er nog tussen, de exports niet. Wielbasis is niet altijd goed ingevoerd, heb ik gemerkt (foto's bij kentekens). De Country's staan sowieso ook op 248 cm.

Mijn tussenstand op 6-4-2020 was daarmee wel ongeveer gelijk aan die van Barri:
2834 origineel NL met APK
1303 import met APK
4137 met APK

Nu het fotoregister nog eens bijwerken... o_O

Huh zijn er nog maar 4137 golfjes in NL?:eek:
Ik heb het idee dat ik ze nog wekelijks zie.

CXXX zei:
Vorig weekend hebben we de lak van mijn MK2 eens onder handen genomen.
Samen met een echte auto-detailer bezig geweest van 7:00 tot 17:00 uur.

Maar het resultaat mag er echt zijn. Onze oude diva van 31 heeft een enorme glans!

129903_20200628_170311.jpg

LINK : https://forum.carclean.com/threads/exterieur-detail-volkswagen-golf-mk2-1989.23399/

Prachtig hoor.
Zwarte Bstijlen staan auto's altijd goed(y)
Ook mooie niet te ordinaire en moderne wielen,
Ja heel goed.

Stif zei:
Huh zijn er nog maar 4137 golfjes in NL?:eek:
Ik heb het idee dat ik ze nog wekelijks zie.
Dat aantal is alleen met apk, totaal aantal ligt hoger:
Vmn zei:
In ieder geval, vanuit de RDW Open Data een poging gedaan (lijst 6 april 2020):
Totaal Golf II in NL: 8.931
Originele NL Golf II: 5.699
Import Golf II: 3.232

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/4/volkswagen-golf-met-s-chade-opknapper-192105700.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=1992

192105700_1_big.jpg

Een opknapper voor een ogenschijnlijk vrij vriendelijke prijs.

Terug
Bovenaan