Het grote Kever-topic!

Zekers.

p1020151r.jpg
 
Hij komt uit 1982, en is rood. Ik vind hem echt heel leuk, ook al moeten er nog een paar kleine dingen gebeuren. Er moeten bijvoorbeeld nog sticker op worden geplakt, maar die zitten er allemaal bij.


p1020129.jpg


p1020134.jpg


p1020153d.jpg
 
the Fox zei:
Ha, HotRod in Doesburg. Da's mijn Kevergarage.
Apart trouwens, de velgen op de EF-01-00 suggereren dat het een Kever uit 1966 of '67 is. Of horen dergelijke velgen bij de 1300-versies uit 1965?

Dat laatste, deze velg was leverbaar op de 1300. Die bumpers waren ook een optie. Op de banden zitten nu wel witte wangen (gewoon die losse ringen).
De banden die er af fabriek op zaten heb ik ook nog in de container liggen, vond ik echter niet meer goed genoeg om mee te rijden.
 
Leuke Jeans-kever!

C200K zei:
Volgend jaar weer voor onderhoud en dan taxeren (2 jaar te laat).

En nog steeds niet bij een LVWCN bijeenkomst geweest.

Dat kun je ook combineren ;) Er is op 25 april weer een taxatiedag bij de LVWCN (zie laatste Luchtboxer)!
 
Wat is er trouwens Nederlands aan de positie van die knipperlichtjes? Was dat niet gewoon bij alle 65ers?

Hier wat plaatjes van een engelstalige folder:

cover.jpg


page60_61.jpg


Volgens mij net zo dicht bij de kofferklep...

Grz,
Bram.
 
Brammutjuh zei:
Leuke Jeans-kever!

C200K zei:
Volgend jaar weer voor onderhoud en dan taxeren (2 jaar te laat).

En nog steeds niet bij een LVWCN bijeenkomst geweest.

Dat kun je ook combineren ;) Er is op 25 april weer een taxatiedag bij de LVWCN (zie laatste Luchtboxer)!

Ik heb het gelezen, maar dat is dus dit jaar! Ik heb besloten 'm gewoon weer een jaartje binnen te laten staan.

Daarnaast blijft taxatie bij jullie toch een probleem. In mijn pand blijft de wagen droog. Moet er niet aan denken dat ik voor een afspraak door de regen moet. Die 6 volt brengt mij dan niet ver, om maar te zwijgen over het schoon en droogmaken van de wagen. Vergeet niet dat de originele lak nu na 45 jaar wel erg zwak wordt.
 
Kom kom C200K, de Kever is gemaakt om mee te rijden. De mijne is net zo oud als de jouwe, ook 6 volt en smelt niet van wat vocht (ik heb de mijne wel binnen gestald dus ik stel 'm ook niet nodeloos bloot aan de buitenwereld). De pekel is nu wel van de wegen afgespoeld en van stilstand wordt ie ook niet beter moet je maar denken. Je moet natuurlijk niet moedwillig de regen opzoeken, maar ook weer niet te angstig zijn dat ie een keer nat wordt. Maar waar het om gaat is dat het gewoon leuk is om ook jouw Kever een keer bij een meeting tegen te komen.
 
the Fox zei:
Kom kom C200K, de Kever is gemaakt om mee te rijden. De mijne is net zo oud als de jouwe, ook 6 volt en smelt niet van wat vocht (ik heb de mijne wel binnen gestald dus ik stel 'm ook niet nodeloos bloot aan de buitenwereld). De pekel is nu wel van de wegen afgespoeld en van stilstand wordt ie ook niet beter moet je maar denken. Je moet natuurlijk niet moedwillig de regen opzoeken, maar ook weer niet te angstig zijn dat ie een keer nat wordt. Maar waar het om gaat is dat het gewoon leuk is om ook jouw Kever een keer bij een meeting tegen te komen.

Tja..... maar vind jij eens een:
Originele NL-Kever, in de eerste lak, met ongeveer 34dkm op de teller.

De wagen is voor mij te "waardevol" om mee te gaan rijden. En dan niet waardevol in geld.

Als deze wagen door een medeweggebruiker wordt kort gereden zal ik NOOIT meer een vergelijkbare wagen vinden. NOOIT meer!!

Tuurlijk, gerestaureerd zijn er wel een aantal te krijgen, maar dus niet ongerestaureerd en daar gaat het hier om.

Als ik over 50 jaar van de wereld ben mogen mijn kinderen uitzoeken wat ze met deze wagen gaan doen. De kever is dan 95 jaar oud, hopelijk zijn ze dan nog zuinig op 'm.
Tja, de enige manier om deze wagen 95 te laten worden is nu eenmaal in een container, veilig en wel.
 
Tjee ik wordt haast bang van die verhalen.

Greetzz Renate, die dagelijks rijdt met een ongerestaureerde R4 uit 1966
 
Misschien kunnen we een keer een politie escorte regelen zodat je veilig een rondje met de Kever kan rijden;).
Ik begrijp je aan de ene kant ook wel, ik ben ook erg zuinig op mijn speelgoed, groot en klein. Je hebt als eigenaar van een dergelijk uniek exemplaar een bepaalde morele verantwoordelijkheid om 'm in topconditie te houden, maar hebt jezelf ook een beetje opgezadeld met de beperkingen en zorgen die hiermee gepaard gaan. Je hebt een heel klein privé museum gecreëerd. Gelukkig heb je een paar foto's van de Kever geplaatst, zodat wij ook een beetje kunnen meegenieten. Maar het leuke van een Kever is dat je er in kunt rijden. Misschien moet je jezelf eens flink tracteren en jezelf een Kever cadeau doen waarbij het wat minder nauw luistert als ie de weg op gaat.
Of we maken een keer, als ik 'm rijklaar heb voor het komend seizoen, een ritje in mijn '65-er.
 
renate zei:
Tjee ik wordt haast bang van die verhalen.

Greetzz Renate, die dagelijks rijdt met een ongerestaureerde R4 uit 1966

Uiteindelijk zijn auto's zijn gemaakt om ermee te rijden :)

Snap ook wel dat je zo zuinig bent op een ongerestaureerde kever C200K, maar wel jammer dat ie dan zo weinig op de weg te zien is..

Gr, Richard
 
@all,

laat maar, mijn excuus voor het mengen in deze discussie.

Spijt mij zeer dat ik er een eigen mening op na houdt en dat ik genoeg belachelijke situaties heb meegemaakt waarbij de klassieker bijna naar de schroothoop werd gereden.

Laat een ander zijn hobby beleven zoals hij wil. Ik hem al bijna 20 jaar kevers, deze is sinds 1999 bij mij en zo uniek dat ik er niet mee rijd.

MAG DAT?????????

Bepalen jullie ook wat ik verder in het dagelijks leven moet doen??

Sorry hoor, ik vind de reactie's hier wel vreemd (waarschijnlijk net zoals jullie deze reactie volledig belachelijk vinden). Veel plezier hier met alle rijdende Kevers en T-tjes.
 
Even voor de goede orde;
ik leg mijzelf geen belemmeringen op! Ik heb gewoon geen tijd. Vroeger had ik ook een motor, die is van de hand gedaan omdat ik geen tijd meer voor had.

Als ik in al mijn vervoersmiddelen moet rijden, dan kan ik 3 weken lang elke dag een andere wagen rijden. Het gaat echter niet om het rijden bij mij!

Rijden doen wij hier in hele nieuwe en veilige wagens. Dit apparaat is destijds niet gekocht om mee te rijden. Neen, zoals ik al schreef; hij is gekocht om heel heel heel oud te worden.

Dat is mijn doel, dat is dus geen beperking!!!

De kever staat gewoon in een zeecontainer in mijn pand, lekker warm in zijn Carcoon!

Ik neem het niet kwalijk dat jullie met jullie wagens rijden, neem mijn mening dan ook niet kwalijk.
 
Gezien het originele gebruiksdoel van een auto waren deze reacties niet zo vreemd. Ik zie er ook niks in wat een persoonlijke aanval is, alleen verbazing. Niemand misgunt je een auto die rustig oud staat te worden, en ik vind je reactie wat heftig.
 
@C200K: je hebt een berichtje van mij in jouw autoweek-mailbox.

Voor de goede orde: mijn reacties waren niet bedoeld als kritiek. Forummers die vaker reacties van mij lezen zullen dat kunnen beamen.
Ik hou van oude, originele auto's en heb daarom respect voor mensen die hun (oude) auto's origineel houden en er zuinig op zijn.
 
Ik vind het aan de ene kant wel mooi dat een auto zo goed bewaard wordt, maar ook wel weer zonde. Wel zou ik met zo'n auto helemaal bang zijn op de weg, omdat je 'm altijd zó goed bewaart en dat kan ineens over zijn door één of andere imbiciel die er tegenaan rijdt. Ik zou daar dan dus ook haast niet meer mee durven rijden.
 
@Barri: dat blijft denk ik de angst/bezorgdheid van elke klassieker-eigenaar. Er zijn afgelopen jaar in de diverse fora al meerdere berichten geplaatst over onfortuinlijke Kevers met even onfortuinlijke eigenaren. Je hebt helaas niet alles in eigen hand als je de weg op rijdt. Maar als ik met de Kever rij probeer ik de risico's wel te reduceren door nog beter te anticiperen dan gewoonlijk.
 
Dat snap ik, maar ik bedoel te zeggen: als je je auto altijd veilig in een CarCoon hebt staan, en trots bent op de ongerestaureerde staat, de eerste lak, etcetera, dan is het niet vreemd dat je nóg meer bezorgd bent en daardoor misschien bijna té voorzichtig in het verkeer.
Ik vind het prachtig, al die oude auto's met weinig kilometers (zoals die twee E30 M3's die ik pas op het forum tegenkwam), maar ik zou ze niet willen hebben. Gewoon omdat ze té netjes en té zeldzaam zijn om er normaal mee te rijden. Wel heb ik dus respect voor de mensen die ze wel opslaan en bewaren, al heeft mijn autoliefhebbers-hart daar soms moeite mee.
 
Inderdaad, als mijn Audi Fox straks gerestaureerd is durf ik 'm ook niet meer zo te gebruiken als je eigenlijk moet doen. Best zonde, daarom ga ik de 924 ook maar niet restaureren...
 
@C200K: laat je niet irriteren door de opmerkingen hier. Die zijn volgens mij echt met de beste bedoelingen neer gezet. Ik begrijp je overwegingen zeker, vooral gezien de staat waarin je Kever zich bevindt. Ik heb ook een ongerestaureerde, origineel Nederlandse, Kever van nog een paar jaar ouder, maar die is verre van concoursstaat... Daar durf ik dus zonder beperking mee te rijden (al zijn de pijltjes ipv. knipperlichten wel opletten).

Alleen door mensen zoals jij hebben we over heel veel jaren nog mooie, ongerestaureerde auto's. Dat vind ik ook veel waard (y)

Overigens, laat je niet afschrikken door 6 volt: ik ben er meerdere keren mee naar het buitenland geweest en ook bij stromende regen en zo redt zo'n installatie het wel!

Grtz,
Bram.
 
Barri zei:
Ik vind het prachtig, al die oude auto's met weinig kilometers (zoals die twee E30 M3's die ik pas op het forum tegenkwam), maar ik zou ze niet willen hebben. Gewoon omdat ze té netjes en té zeldzaam zijn om er normaal mee te rijden.
Vandaar mijn eerder gemaakte opmerking over de morele verantwoordelijkheid voor dergelijke auto's en de zorg die je er voor draagt.
Als mijn dochter zich een buil valt staat mijn hart ook even stil en loopt mijn hoofd over van zelfverwijt, ook als ik geen schuld heb aan de valpartij.
Bij een lievelingsauto zal dat niet anders zijn.
 
Nou, mijn paasweekend was geslaagd!!

Zaterdagavond hard gevloekt tegen mijn nieuwe spatbord wat niet op zijn plek wilde gaan, tot laat doorgewerkt en zondags vroeg er weer uit en gelukkig had ik meer succes!

Om twaalf uur (sharp!) stond de auto afgemonteerd buiten, na een half jaar binnen te hebben gestaan :D Na een paar keer doorstarten liep de kever , al moest ik wel het gas ingetrapt houden omdat de choke het niet deed.

Vriendin opgehaald, zodat we samen de auto naar huis konden rijden.
Na zo'n 50 meter gereden te hebben hield de auto in en stond ik stil.. geen leven meer in te krijgen. Toeval was dat op dat moment Renate & partner voorbij kwamen, en zo vriendelijk waren mij even te helpen :D HEEL ERG BEDANKT!! Toen bleek dat de afslagklep & choke geen stroom meer kregen, doordat het stekkertje geen goed contact maakte. Daarna was het starten & lopen! Banden gevuld met verse lucht, olie gecheckt en hij is weer klaar voor een nieuw seizoen!

En omdat we toch even niets te doen hadden hebben we de auto de sporen gegeven en zijn we een stukje gaan rijden. Twee uur later waren we in Enschede :D kopje koffie gedaan bij wat familie, paasvuurtje gekeken en weer teruggereden.
Toch best spannend zo'n eerste ritje na een half jaar stilstand. Maar hij deed het voortreffelijk!

Dat gaf me ook het vertrouwen voor het volgende avontuur: 3 weken lang op vakantie door europa. heb er zin an!!!


Gr, Richard
 
Vandaag nog een orgineel nl Kever gezien, het kenteken eindigde op VR.
 
Fijn dat ie 't is blijven doen, Richard.(y)

En al mede loods"bewoner" en klassieker liefhebber is het een logica dat je elkaar helpt als het even kan.

Greetzz Renate.
 
Leuk verhaal!'
Waar is die loods? Want Enschede lijkt me een serieuze rit, zo voor een eerste rit!
 
Vanaf de loods is dat ongeveer 200km heen en 200km terug.

Dus ja, een serieuze eerste rit.

Greetzz Renate.
 
spacebeer zei:
Dit is de mijne een 1303 uit 1972:

l_1ca2d5b3f19d4c2ba43fcc56db944cb3.jpg



we hebben hem nu een half jaar, hij is in 2006 opnieuw gespoten, getectyleerd en heeft een motorrevisie gehad. Kilometer stand zo'n 55.000 km.
We gebruiken hem niet heel veel maar wel regelmatig, wat kleine dingetjes aan gehad, gebroken koppelingskabel, lekke hoofdremcylinder maar motorisch geeft ie geen krimp.

was jij vandaag in apeldoorn zo ja dan heb ik jou gespot
 
renate zei:
Fijn dat ie 't is blijven doen, Richard.(y)

En al mede loods"bewoner" en klassieker liefhebber is het een logica dat je elkaar helpt als het even kan.

Greetzz Renate.
Je moet maar weten waar je moet beginnen met zoeken als een auto niet meer vooruit wil. Ik vind het knap. De kunst is natuurlijk om logisch te blijven nadenken. Zelf begin ik meestal als een razende aan allerlei stekkertjes te friemelen en als ie na vijf minuten klooien dan plotseling wel wil starten weet ik niet meer wat nou eigenlijk de storing heeft veroorzaakt. Het prettige van Kevers is dat je gelukkig niet zoveel fout kan doen.
Mijn Kever heeft het voorjaar nog niet mogen proeven. Mijn kotertjes houden mij vandaag aan huis gebonden.
 
@the Fox: Ik weet inderdaad waar ik moet beginnen en/of moet zoeken.

Ik pruts al zo'n 30 jaar aan oude brikken klassiekers, en op een gegeven moment kun je zeggen dat je "ervaring" hebt.:D

Bovendien is het inderdaad zo dat de auto's waar ik meestal mee te maken heb niet moeilijk zijn.

Als ik een motorkap van een moderne auto open doe duizelt mij het ook, en vaak kun je die niet eens repareren maar moet er gewoon een deel vervangen worden. Het ergste van modern blik vind ik nog de elektronica, daar kun je helemaal niets mee als je er geen speciale apparatuur voor hebt.

Greetzz Renate.
 
Voor de Kever-liefhebbers die een mooi schaalmodel zoeken: in 1:18 is er nu de Spaarkever van Minichamps. In twee uitvoeringen, een civiele versie in grijsgroen en een geweldige ADAC Strassenwacht. De vorm is perfect, detaillering is geweldig.

Modellauto-VW-K--fer-1300-ADAC-Stra--enwacht-f498x333-F4F4F2-C-26b8ab12-318887.jpg
 
Die Adac Strassenwacht ziet er goed uit. Meestal hebben Kevermodellen met staande koplampen verhoudingsgewijs te kleine koplampen, maar bij dit model lijkt het wél te kloppen.

Over modellen gesproken: ik spaar eigenlijk alleen de modellen met liggende koplampen. Deze 1:18 lijkt veel op mijn 1:1 exemplaar. Foto is genomen in mijn tuin :)
kleine Herbie
 
Die ADAC is gaf. (y)

@the Fox: een beetje rare achterlichten, verder ook wel mooi.

Hier dan ook maar een plaatje van mijn 2:1 exemplaar.:D

DSCF2292_resize.jpg


Greetzz Renate.
 
renate zei:
Als ik een motorkap van een moderne auto open doe duizelt mij het ook, en vaak kun je die niet eens repareren maar moet er gewoon een deel vervangen worden. Het ergste van modern blik vind ik nog de elektronica, daar kun je helemaal niets mee als je er geen speciale apparatuur voor hebt.
Bij mijn eerste auto, een Escort uit 1984, moest ik vóór het starten eerst onder de auto kruipen om bij de startmotor een paar contactjes vast te drukken en een klap op de startmotor te geven met een hamer. Ik wist niet beter en trok mij dan ook weinig aan van de verbaasde blikken van voorbijgangers. Bij mijn huidige Corolla (niet eens een supermoderne auto) weet ik niet eens waar de startmotor zit :D. Alleen op het handvat van de oliepeilstok heb ik mijn vingerafdrukken achtergelaten. Maar ja, het verschil tussen de 115 pk Toyotamotor en de 34 pk sterke Kevermotor is gewoon te groot.
 
hey! gek, ik krijg geen meldingen meer in mijn email van nieuwe reacties... anders had ik al eerder gepost.


Maargoed, hij heeft het érrug goed gedaan. gedurende de rit kwam de motor weer lekker los, begon steeds soepeler te lopen :)
Toen ik hem in oktober wegzette had ik de dag ervoor de motor nog een grote beurt gegeven en ben de Nachtrit van keverclub ZH gaan rijden.

Trouwens, na het tripje loods-enschede-zoetermeer heb ik de dag erna een retourtje oosterhout (N:cool: gedaan.
Wel een heerlijk gevoel na al die tijd in de waterkoker van mijn vriendin te hebben gereden.

Vanochtend heb ik de kever weggebracht voor een voor-keuring. Het lijstje viel mee én tegen.
- claxon (nog niet aangesloten)
- rolgordels smeren
- uitlaatklemmen
- !! hoofdremcylinder lek !! (remvlst. stond in de chassiskop... achterste circuit is lek)

ben best een tikje geschrokken, zeker omdat ik heb verzuimd om na de 2 lange ritten de remvloeistof nog te checken. wél om de 100 km oliepeil checken, maar een van levensbelang zijnde sapje overslaan.. maargoed, ik ben weer wakker.

Mooie camper trouwens! Later, als ik een elftal aan kinderen heb, wil ik ook nog weleens een T2 overwegen. is wel erg leuk..

@ the Fox: haha, heerlijk, zo'n auto met gebruiksaanwijzing.

Ben zelf ook niet echt te spreken over het sleutelen aan moderne(re) auto's. Is niet meer leuk. geef mij maar ouwe meuk ;)

Renate, ik was inderdaad érg onder de indruk hoe snel je de storing had gevonden. petje af! ik heb de neiging om vaak te moeilijk te denken. Die afslagklep was eigenlijk best logisch achteraf :)

Gr, Richard
 
Ik heb net met mijn "waaikoel" weer 2000km weggereden. (y)

Bijna onnodig te vertellen dat dit zonder problemen is verlopen, onverslijtbare blokken die 2 liter CU's.

Met inrichting weegt ze bijna 2 ton en dat wordt gewoon met 70pk vooruit gebracht. :D

@the Fox: inderdaad in deze kun je rechtop staan. Niet iedereen is er kapot van zo'n hoog dak, maar ik wil niet anders meer, man wat een ruimte.
De afgelopen week naar de Elzas geweest (Frankrijk) en bij onze vaste leverancier een paar(9) doosjes wijn aangeschaft, geen opberg problemen.
Sterker als je niet wist waar ze lagen was je toch wel even aan het zoeken.:D

@rbackx: inderdaar rem vloeistof is ook belangrijk. :)

Greetzz Renate.
 
Pff, 70pk op 2000 kilo! Dat onthaast wel :p Al zou ik wel gaan stressen bij het eerste heuveltje op de route :p

Hier even een plaatje van hoe mijn Kever er nu bijstaat. De wieldoppen heb ik er nog niet opgezet, eerst laat ik de verf even uitharden. Ik heb de wielen namelijk even opnieuw gespoten. Ziet er weer netjes uit zo!
17042010475.jpg
 
Dat ziet er strak uit Barri

Ik heb zaterdag de accu van mijn Kever nog verder leeggestart. Kreeg 'm niet uit z'n winterslaap :(.
Dus eerst de accu weer opladen en dan hopen op een geslaagde herkansing. Ik zag gisteren bij Wheeler dealers hoe men een Kever uit 1960 weer in oude glorie herstelde. De tip die men gaf (voor mij een dag te laat) was om bij motoren die al een tijdje niet meer gedraaid hebben verse benzine rechtstreeks in de carburateur te schenken omdat oude benzine minder krachtig is. Moet ik weer dingen gaan losschroeven e.d.... Zucht. Ik wil gewoon rijden!
Ik denk erover om vandaag mijn Wegenwacht abonnement uit te breiden met woonplaatsservice. Dat kost minder moeite ;).
 
Zit er wel een gebruiksaanwijzing bij? Ik ben namelijk niet zo handig.
Werkt dat spul ook bij een lege accu? :D
 
@ the fox: Hoe lang heeft je auto stilgestaan? volgens mij is benzine nog niet zódanig verouderd na bv een half jaar stilstaan dat hij het niet meer goed doet..

Check anders ook even de stekkertjes van je afslagklep/choke :D heeft bij mij ook enórm geholpen:D


Gr ,Richard
 
the Fox zei:
Zit er wel een gebruiksaanwijzing bij? Ik ben namelijk niet zo handig.
Werkt dat spul ook bij een lege accu? :D

nee, je accu moet uiteraard wel genoeg kracht hebben om rond te draaien.

Met dit spul moet je eigenlijk met z'n tweeen voor zijn.
de één start, de ander spuit het spul in het luchtfilterhuis.


het is een kerosine oplossing en is zeer brandbaar.
als je het inspuit lost het ook gelijk op in de lucht, waardoor het mengsel vanuit de carburateur erg brandbaar wordt..


bij mijn Manta hielp het, het ding startte altijd (y)
 
Wel voorzichtig doen met dat startpilot. Beetje teveel en je krijgt een te grote klap, die je motor niet aan kan...
Startpilot was ook een vast ritueel bij een Patrol GR 2.8 6-cilinder, waar ik regelmatig mee reed. En ik moet zeggen dat ik erg voorzichtig met dat spul was...
 
@Barri: ziet er strak uit hoor. (y) En ja één mist bermlamp was vroeger een normale accessoire, alleen was dat wel in de jaren 50 en niet meer in 1973. Maar wel leuk zo..

@the Fox: Kijk maar uit met die start hulp, carburateur cleaner (spuitbus) doet het ook goed en is minder heftig.

Dat je lang(er) moet doorstarten als ie een tijd heeft stil gestaan is overigens normaal, de benzine moet van ver weg komen hè.

Check anders ook even de stekkertjes van je afslagklep/choke heeft bij mij ook enórm geholpen
Ook iets om te checken ja. Deze moet klikken bij het op contact zetten, is goed hoorbaar.


Greetzz Renate.
 
@ the Fox: na een wintertje stil staan moet een verse accu voldoende zijn hoor, dan heb je geen startpilot of scheutje benzine in de carburateur nodig!

Ik ben de komende weken even uitgeschakeld qua Kever....

Schade15april20103.jpg


Meer info: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,1567194,4346166#msg-4346166

Voor de rust: het wordt allemaal netjes hersteld :rolleyes:

Grz,
Bram.
 
zo dat is niet mis zeg! Veel succes met het herstellen...
Qua starten na de winterstalling: Heeft een kever geen pompje wat je handmatig kan bedienen aan de benzinepomp? Even wat benzine naar boven pompen helpt dan wel. Ik heb ook wel eens gehoor van een anti-terugloop klepje in de benzineleiding voor de benzinepomp, dan blijft deze nat en is er altijd snel benzine bij de motor.
 
Terug
Bovenaan