Het grote Kever-topic!

@Barri: Nick is de naam :T

Wat de Rutmann betreft, plan is hem rijdend te maken en dan als Ratlook rond te touren. Maar het kan ook zijn dat mijn vader hem zo eens verkoopt (Autobedrijf), er staan namelijk nog meer projecten in de wachtrij. T3 Westfalia, GSR Käfer, Kever 1500

audi80coupe zei:
@Barri: Nick is de naam :T

Wat de Rutmann betreft, plan is hem rijdend te maken en dan als Ratlook rond te touren. Maar het kan ook zijn dat mijn vader hem zo eens verkoopt (Autobedrijf), er staan namelijk nog meer projecten in de wachtrij. T3 Westfalia, GSR Käfer, Kever 1500
Mocht ik naar Budel gaan, hetgeen wel de bedoeling is, dan zal ik uitkijken naar de Rutmann. Ik hou wel van stoere werkauto's.

Klassiekerrijder zei:
the Fox zei:
Klassiekerrijder zei:
Ik wil ook wel eens naar Budel. Ga er eens over nadenken.
Niet denken, gewoon doen ;).
Dat wordt volgend jaar, ik mag dat weekend hond- en huis-sitten.

Vergeet geen plastic zakje mee te nemen als je de hond moet uitlaten :).

Barri, lekker vlot afgehandeld allemaal! Gelukkig maar!

Morgen gaat de kever naar de her-keuring. Alle afkeurpunten zijn nagelopen, dus ik verwacht geen gekke dingen meer.
Maar je weet het nooit he ;) Tussen de voorkeuring en de keuring morgen zitten maar vijf weken tijd, maar wel zo'n 6000 km afgelegd in die periode,

*duimt*

Morgen ga ik, na de keuring, de auto ook eens goed poetsen.

Iemand nog tips om de lak weer mooi glanzend te krijgen? :) Ik heb tot nu toe allerlei producten gebruikt, maar nog niet met het gewenste (langdurige) resultaat!

Gr, Richard

Als de lak verweerd is, zul je er een laagje moeten afpolijsten. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Commandant 4 of 5 gebruiken. C4 is grover dan C5, hangt er dus vanaf hoe erg de lak verweerd is. Niet te lang en te hard poetsen, dan ga je door de lak heen. Na het polijsten meteen in de was zetten.

Is de techniek in een kever moeilijk? Of is het simpel, onderhouden jullie je kever zelf of bij een garage?

@ Oldtimer: Wat een gedrocht! (of schop ik nu mensen tegen de schenen? :D )

Over je vraag mbt onderhoud: Kevers zijn héél goed zelf te onderhouden. Het is erg leuk om te doen, en met de juiste lectuur is het nog een stuk makkelijker :)

Gr, Richard

Een Kever is vooral erg gemakkelijk uit elkaar te halen. Dat rode gedrocht kan daarom vrij gemakkelijk weer teruggebouwd worden naar een origineel uiterlijk.

Hier nog wat plaatjes van het lokale UKkie.
P140510_1526_01.jpg

P140510_1526.jpg

Geloof dat ik ondertussen heb uitgevonden waar hij thuis is, net buiten Echt vlakbij de middelbare school (dat heette "vroeger" Bisschoppelijk College Echt, nu weet ik ff niet meer).

Gr Jeroen

Wederom bedankt Jeroen :D

Hij heeft nog wel wat meer plekjes, maar hij rijdt ten minste nog!

Gr Ronald

Iedereen klaar voor Budel? Ik zet de laatste dingen klaar.

Ik ben te herkennen aan de LMC Liberty Fiat Ducato met een Kever 1200 Jeans Bug. Ook hebben we een bord met weekendaanbiedingen.

Jongen met rode hoor :)p) = ik.

:( :( :( helaas, kevertje is niet op tijd klaar. We zijn zondag van de partij, met waterkoker..
Zwaar balen, maar het is niet anders.

heb er nog wel zin in. maar het is natuurlijk leuker om met je luchtgekoelde te verschijnen.

Gr, Richard

Ja, Budel is dit weekend.

Ik weet nog niet of ik ga. Ik zou morgen gaan, maar wat vrienden van me kunnen niet en ik heb niet zo'n zin om alleen te gaan...

Gewoon alleen gaan Barri. Dat jouw vrienden niet kunnen mag natuurlijk niet betekenen dat jij zelf niet gaat. Budel is maar één keer per jaar. En er valt genoeg te zien.

Ik vertrek over een uur of zo. Alleen. Lekker relaxed. Jammer dat het regent.

Alleen daar rondlopen is ook zo wat... Dus ik ben helaas thuis vandaag. Morgen kan ik helaas niet. Maar volgend jaar ga ik zeker weer!

Joepie, dit weekend ruim 300 probleemloze kilometers gereden in mijn 'Herbie'. Nieuwe bobine, gereviseerde carburateur, nieuwe brandstofslangen, electrische bedrading en wat dies meer zij en voila, ze tuft tevreden over 's lands wegen. Gisteren naar Budel gereden, vanuit Dieren, en vandaag weer teruggereden na een overnachting bij familie.
De kosten die ik heb moeten maken om weer probleemloos te kunnen starten en rijden vereisen nog wel heel wat tevreden kilometers om het gevoel te krijgen dat de gespendeerde euro's rendabel waren. Hoe meer probleemloze kilometers, hoe lager de kosten per gereden kilometer. Na afgelopen weekend zit ik op twee euro per kilometer. Ongeveer gelijk aan de kosten voor een Maybach. Dat moet dus beter kunnen.

Heb je de kosten dan over dit jaar uitgesmeerd of (eerlijker) alle kosten gemaakt tegen alle kilometers afgelegd sinds je de auto hebt? In het laatste geval heb ik diep medelijden met je en mag je spreken van een miskoop.
Mijn ervaring is dat vrijwel elke klassieker vroeger of later problemen krijgt. Slijtage of stilstaan, of gewoon onderdelen die besluiten dat hun levensduur bij X jaar ligt.

Bij de MGB GT van mijn broer was dat toen deze na jaren gebruik als mooiweerauto ineens werd ingezet als dagelijks vervoer en 180 km per dag moest doen, bij mijn 924 een soortgelijk verhaal- in tien jaar totaal 5000 km gereden en dan ineens 30.000 km per jaar. Klassiekers zijn geen goedkope hobby, tenzij je een betaalbare en degelijke koopt en 'm tot op de draad afrijdt. Goed voor een auto zorgen kost altijd (veel) geld.

Ik ben nu voor de grap even uitgegaan van de kosten voor de laatste opwaardering van het motorisch deel van mijn Kever en het aantal kilometers dat ik daarna heb gereden. Aan een werkelijke calculatie van de kosten sinds de auto in mijn bezit is waag ik mij niet eens meer. Ter indicatie: gehuurde garagebox: 42 euro per maand, verzekering circa 200 euro per jaar (op basis van taxatiewaarde van 7.000 euro), driejaarlijkse taxatie à 100 euro. En restauratiekosten die de aanschafprijs van de auto ruimschoots overstijgen. Toen ik de auto kocht had ik geen idee welke ellende er onderhuids schuil ging. Maar ik had 'm nou eenmaal en ik wilde het wagentje behouden. Positief punt is dat ik door de restaratie exact weet hoe mijn Kever in elkaar steekt. Mijn zwakke punt blijft echter het motorische deel. Zodra zich startproblemen aandienen die niet met nieuwe bougies, schone benzinefilter, schoonmaken van contactjes en een opgeladen accu te verhelpen zijn, dan krijg ik het benauwd omdat mij de kennis, geduld en tijd ontbreekt. Ik ben niet het type dat op een avond even een motorblok uit de auto haalt. Ik ben dan aangewezen op een (Kever)garage en daar betaal je 55 euro per uur. Dan tikken de euro's snel weg.
Sinds ik de auto heb, zijn er 7000 kilometers aan wegdek onder de auto door gegaan. Dat is sinds juli 2003. Van 30 april 2004 tot juli 2006 is de auto in restauratie geweest. Rond de tijd dat de auto klaar was begon voor mij het vaderschap. Dat nam een grote hap uit mijn hobby-tijd. Dat is sindsdien nauwelijks veranderd. Het aantal rij-uren is daardoor altijd laag gebleven. En mijn ervaring is inmiddels dat stilstand tot meer problemen leidt dan regelmatig gebruik.
Tegenover mijn Duitse geldverslinder staat echter een zeer betrouwbare en probleemloze Toyota (zie mijn avatar). Daar heb ik nauwelijks kosten aan (afkloppen!). En zo hou ik wat geld over voor mijn hobby-auto.

Barri zei:
Ja, Budel is dit weekend.

Ik weet nog niet of ik ga. Ik zou morgen gaan, maar wat vrienden van me kunnen niet en ik heb niet zo'n zin om alleen te gaan...

Dat is jammer Barri dat je niet bent geweest! WIj zijn gisteren geweest en het was weer zeer de moeite waard (y) !

Ik reed gisteren naar huis rond half 6 over de A2 (bij Leende de snelweg op). Tjonge wat een kevers en busjes, zoveel dat het zowaar zo'n beetje filerijden werd. Leuk om te zien, van werkelijk schitterend tot totaal verprutst.

Groetjes,
Jan

Ik word altijd een beetje droevig als ik een pre '67-er zie met extreem verlaagde en versmalde vooras en de tranen springen mij echt in de ogen als zo'n karretje dan ook nog eens een ratlook heeft in de zin van 'laat maar rotten'.

E waren weer meerdere van dergelijke exemplaren in Budel, waaronder een hoog percentage met belgische kentekenplaten.

Afschuwelijk inderdaad, maar gelukkig zijn de meeste forummers het zo te zien met ons eens...

the Fox: een Kever is ongeveer de ideale auto voor de beginnende sleutelaar. Ook geen ambitie om eens wat kleine dingen te proberen, al was het maar om de verdere kosten wat in de hand te houden? Als iets meer ervaren sleutelaar kan ik melden dat niets zoveel voldoening geeft als een zelf uitgevoerde reparatie, hoe klein ook.

0LDTIMER zei:
Barri zei:
Hier zo'n nep-rat. Eeuwig zonde!!! :(
Het zou verboden moeten worden. Wat eeuwig zonde!
Er zijn helaas ergere voorbeelden dan deze spijlbus.

020CB119D1D26A4D526A58D88EFA60B8-ratlook-beetle.jpg

hoodride6.jpg

Zo kan het ook. Vele malen mooier. En dergelijke Kevers hoeven echt niet in concoursstaat te zijn om een duim omhoog te krijgen.
volkswagen_kever_2.jpg

@klassiekerrijder: een Kever leent zich inderdaad goed voor het in de vingers krijgen van technische handelingen. En het voelde ook erg goed dat ik mijn Kever enkele weken geleden na een paar uur sleutelen alsnog zelf aan de praat kreeg nadat de ANWB had gemeld dat ze niet wilden langskomen omdat mijn woonplaatsservice wel erg recent was geactiveerd :LOL:.
Mijn sleutelkunsten bleken echter geen blijvend succes te hebben en al snel viel de motor weer stil.
Een expert is er uiteindelijk een volle dag mee zoet geweest. Mij zou dat minstens 40 uur hebben gekost, verspreid over een maand of twee want veel meer dan een paar uur per week kan ik voorlopig niet vrijmaken. Dan kan ik het rijseizoen 2010 op mijn buik schrijven.
Maar ik leer elk jaar weer wat bij en durf elk jaar meer dingen zelf aan te pakken. En dat geeft wel een kick, vooral als de buitenwereld leuk reageert op de Kever.

Sinds vorige week zaterdag alweer ruim 500 km gereden! Een dagje Budel, enkele tourtochtjes en voila, de tank moet weer gevuld worden. Volgens mij haal ik circa 1:12.
GroteFoto-WXLTBVC7.jpg

Even de eenden laten oversteken.
GroteFoto-DYM3IKZR.jpg

En ik maar denken dat ik een ouderwets vervoermiddel heb.
GroteFoto-AKE6TZWK.jpg

Er gaat niets boven een Kever. Toch? Jawel, een Kever!
GroteFoto-JDRUDO3O.jpg

Hier strandde trouwens ook meteen het leuke deel van mijn dagje uit. In het sloperij topic kan je er meer over lezen.

audi80coupe zei:
Ik heb de BG-50-73 mogen aanschouwen, is echt super geworden!

Hey allemaal!

Sorry, erg druk allemaal hier dus weinig online geweest. Mijn Kevertje is inderdaad weer helemaal hersteld en stond zaterdag op de Vintage Show in Budel en zondag voor de LVWCN stand, dus voor eenieder zichtbaar. Heb er regelmatig mensen omheen zien lopen terwijl ik er in de buurt stond, grappig :D

De rechter kant voelt als nieuw aan. Heerlijk hoe een deur dan dicht kan vallen. Als een klok, alles degelijk, wow! Weet nu dat ik ooit de 59er helemaal in concoursstaat wil hebben. Voorlopig overigens nog niet, want dat kan 'bruintje niet trekken' ;)

Hier wat foto's, van de mooi strak gemaakte en glimmende rechterzijkant:

DSCN7014.jpg

Heb nu ook een scharnierpin voor een rechter buitenspiegel, die moet ik alleen nog eentje zien te vinden. Is op Budel niet gelukt...
DSCN7005.jpg

DSCN7003.jpg

En nog twee plaatjes van ergens in de afgelopen weken:

DSCN7007.jpg

DSCN7013.jpg

Grtz,
Bram.

Nogmaals, superstrak.

Ik zit er echt steeds meer aan te denken om zo'n kever als eerste auto aan te schaffen. Je word gewoon verliefd op die wagentjes.
Zou dat verstandig zijn?

0LDTIMER zei:
Nogmaals, superstrak.

Ik zit er echt steeds meer aan te denken om zo'n kever als eerste auto aan te schaffen. Je word gewoon verliefd op die wagentjes.
Zou dat verstandig zijn?
Nee:D.

:D :D Inderdaad, niet verstandig. Echter, er zijn zoveel zaken niet verstandig maar wél leuk! Dat ene biertje tóch nemen op een verjaardag, wetende dat je de dag erna moet werken.. Op Budel tussen de kraampjes lopen, en tóch maar wat leuk spul kopen terwijl je je toch had voorgenomen het niet te doen!

Zolang je het niet erg vindt om zelf je handen vuil te maken, je de 'nadelen'van een oude auto voor lief neemt (binnen & buiten krabben in de winter, slechte ontwaseming, etc. ) gaat het prima. (eea afhankelijk van het type kever)

Ik rijd zelf in de zomer met de kever als 'daily driver', in de winter gaat ie toch lekker naar binnen en neem ik de Fox. Niet omdat ik het niet wil, maar eerder omdat ik zuinig ben op mijn kevertje en er niet mee wil rijden in de pekel.

Gr, Richard

Brammutjuh zei:
De rechter kant voelt als nieuw aan. Heerlijk hoe een deur dan dicht kan vallen. Als een klok, alles degelijk, wow! Weet nu dat ik ooit de 59er helemaal in concoursstaat wil hebben. Voorlopig overigens nog niet, want dat kan 'bruintje niet trekken' ;)

Ik moet zeggen dat ik de spatborden aan de rechterzijde van jouw Kever ook erg mooi vind, met die eerlijke gebruikssporen er op. Je kan de leeftijd er aan aflezen, zonder het gevoel te hebben dat het mooier zou kunnen, integendeel.

Wat een schitterende Keverfoto's! Allebei prachtige auto's, blij om te zien dat de zwarte ook weer strak is. Volgend jaar ga ik ook naar Budel!

Wat eeuwig zonde van die Samba-bus! Als je nou een oud barrel hebt en hem een beetje een rat-look geeft vind ik het best leuk, maar dit is absurd!

Zonde van het geld en van de auto! Hij schreef ook op het forum dat hij zo niet bang voor een krasje hoefde te zijn, tsjah, als ik m'n auto kaal schuur hoef ik ook niet meer bang te zijn voor vogelpoep of krassen in de lak...

Dat verhaal van die T1 is totale waanzino_O!
Misschien is het vloeken in de kerk maar als je een kever/bus koopt die helemaal verweerd is vind ik het wel mooi zoals die eerste.
Zo'n ding kun je ook weer terugbouwen of later gaan restaureren...
Alleen om nou een totaal gerestaureerde bus te gaan ''verratlooken''?

@ Brammutjuh > Ik vind jou kever echt ontzettend gaaf! Mooie kleur en hij is een beetje ''geleefd'' en dat vind ik toch wel wat hebben tegenover zo'n concoursauto, die komen altijd een beetje ''nep'' over vind ik. Maarja ieder zijn eigen smaak...

Afgelopen zondag heb ik, omdat ik een vriend wilde bezoeken, een retourtje Friesland gereden, vanuit Dieren. Totaal 310 kilometer. Lange stukken snelweg, kruissnelheid 90 km/uur. Bijna verlaten wegen in de ochtend, geheel verlaten wegen in de avond (WK-voetbal). Het Kevertje deed keurig zijn werk, het motortje snorde tevreden. Op de terugweg een flinke constante wind vanuit het westen gehad, zodat het stuur wel met twee knuisten vast gehouden diende te worden. Ramen open, een warme wind die naar binnen kwam waaien. Perfect toerweer, omdat het redelijk bewolkt bleef. Maar na in totaal 4 uur in de auto te hebben gereden merkte ik wel de nadelen van skai-bekleding.

Ik had graag alleen maar secundaire wegen willen berijden, want dat rijdt natuurlijk het leukste. Maar Leeuwarden is ver, tijd is beperkt en de snelweg was lekker rustig. Maar een volgende keer trek ik een heel weekend uit voor een bezoek, want Friesland is een mooie provincie om doorheen te kruisen.

Terug
Bovenaan