Het grote Kever-topic!

Persoonlijk heb ik het niet zo op verlagen van Kevers en busjes. Bij Kever-evenementen heb ik al te vaak van die rare verlaagde en versmalde exemplaren gezien of met die scheefstaande achterwielen. Word ik altijd een beetje droevig van, vooral als de reversewielbak zichtbaar heeft geleden onder de lage ligging van de neus.
 
Mee eens, maar mijn Kever hangt achterover. Met een verlaagde as kan ik 'm naar keuze verlagen. Dus dan wil ik 'm of horizontaal (vooraan een centimeter of 3 a 4 lager) of voor ietsjes lager.
 
Een tandje verstellen zou misschien kunnen, maar dan heb ik 'm liever in z'n geheel een niveautje lager. Anders wordt de achterkant weer raar hoog.
 
t_vw-beetle-raised-big-wheels.jpg

Zo hoog bedoel je? :D

monsterbeetle.jpg

Of zo hoog?
 
Ja, dan prefereer ik toch een verlaagde Kever! Zolang het maar niet te extreem is. Mijn vorige Kever stond wel op een mooie hoogte, al had ie vooraan te grote banden...
30102005004.jpg
 
Die had ik in februari 2007 al verkocht. Hij werd wat slecht en ik had toen ook die Golf en was nog student :)
Pagina 1 van dit topic zie je ook hoe ie was toen ik 'm kocht.

Ik zag overigens dat ie in september dit jaar weer was verkocht. Maar nog steeds geen APK. Ben benieuwd wanneer ie weer ergens op de weg komt!
 
Looking zei:
Beste mensen,

ik ben volkomen nieuw op dit forum, en ik weet niet of er al over is gesproken, maar heeft iemand ervaring met Kever Centrum Tiel?

Op de site staat een leuke 1200 uit '72 met een 1300cc, en ik vroeg mij af wat jullie er van vinden.

https://www.kevercentrumtiel.nl/index.php?subject=112&artikelID=114

zoals op de foto's al te zien is, is het linker voorspatbord niet origineel (zit een roostertje in) en de linkerdeur lijkt ook witter te zijn. Daarintegen is hij ook niet zo heel duur...

Beste Looking,

Dat bedrijf heeft een wisselende naam. Vooral via Keversite.nl heb ik zowel goede als slechte ervaringen meegekregen. Hij heeft vooral veel Kevers die hij snel opknapt voor de verkoop. Dit gaat niet altijd even zorgvuldig en je moet erg goed opletten wat je hier koopt!! Hij heeft er zeker ook goede Kevers bij zitten, maar het is gewoon niet allemaal goed. Neem dus inderdaad een kenner mee, want voor een leek heeft een Kever veel te veel verborgen hoekjes...

@The Fox: al lid van de LVWCN? De landelijke club voor originele luchtgekoelde VW's!!

Grtz,
Bram.
 
Hoi Brammutjuh

Ik ben geen lid van de LVWCN, wel van de KCN. Ik hoorde pas van de LVWCN nadat ik lid van de KCN was geworden. Heb wel overwogen om ook LVWCN-lid te worden, want jullie motto staat mij wel aan, maar kom nu al nauwelijks toe aan het bezoeken van evenementen van één club. Wellicht over een tijdje, als mijn dochters de luiers zijn ontgroeid.

mijn Keververhalen

Groet
 
Hallo Beste Kever liefhebbers,

Ik heb een kever geerfd, en die wil ik graag afbouwen. Er zitten wat rare bumpers op kan iemand mij vertellen wat k precies heb staan? Ikzelf heb er namelijk geen verstand van. Wat ik weet is dat het een 1303 is met een 1600 motor en semiautomaat (die nietwerkt op dit moment) uit een 1302S.
Weet iemand misschien een goed adres voor de restauratie..

4332220493
 
Foto's volgen.

Voor diegene die de kever echt wil zien ze staan op Flickr.com

Trefwoorden

kever poel

Het is een lichtblauwe
 
Aan de kleur en de velgen te zien is het een Weltmeister kever, een jubileumsmodel ter ere van het verbreken van het meest geproduceerde model record. De bumpers zijn niet origineel. Is het niet veel leuker om hem zelf te restaureren, omdat je hem geerfd hebt kun je er misschien nog leuke herinneringen mee boven halen.

https://www.flickr.com/photos/princepoel/4332957582/in/photostream/

4332957582_f683d24747.jpg
 
Wel jammer dat die bumpers aan de spatborden vast zitten. Dan moet je de spatborden dus ook aanpassen als je er gewone bumpers op zet.
 
@ golf 6 160 pk dsg
Da's een bijzondere erfenis, vooral als ie van een oud omaatje is geweest.
Ik hou persoonlijk niet zo van uitgebouwde Kevers maar vind het getoonde exemplaar wel geinig. Het zichtbare deel van het kachelkanaal ziet er strak uit, dus dat is veelbelovend. Volgens mij is ie vrij eenvoudig weer naar origineel model om te bouwen. Spatborden en bumpers zijn heel goed verkrijgbaar, zowel nieuw als tweedehands. Een bezoekje aan een Keverbeurs zal waarschijnlijk al het benodigde materiaal opleveren. Kijk maar eens op deze site met o.a.VW-aircooled evenementen agenda

Via deze link Kever Startpagina kom je bij de websites van vrijwel alle Kevergarages in NL en B. Enkele hebben ook een uitgebreide Kevershop bij hun garage waar je zo'n beetje een complete Kever bij elkaar kan sprokkelen. De Keverspecialisten zijn redelijk goed verspreid over Nederland dus er is er vast ook één bij jou in de buurt. Door er één aan te bevelen zou ik de anderen te kort doen. Maar ik kan natuurlijk wel vermelden dat ik mijn Kever naar volle tevredenheid heb laten afbouwen in Doesburg, bij HotRod.

Hou de Keverliefhebbers maar op de hoogte van de ontwikkelingen rond jouw Kever via dit forum. Lijkt me leuk. Voor vragen of tips kan je natuurlijk ook altijd een pb'tje sturen naar de forumleden. Succes.
 
Bedankt voor de tips, het zal wel een lange terijn project worden maar ik wil deze gewoon laten rijden. Ikzelf ben 26 en heb voor de hobby een Alfa spider uit 1992.Ik ben een echte Petrolhead maar ik heb toch het meeste gevoel bij een klassieke Italiaanse schone...Echter in het dagelijks leven rij ik toch een VW Golf. Ook moet ik zeggen nu ik jullie forum lees, erg enthousiast ben geworden van de Kever.(y)

Het verhaal is : De Kever komt uit 1973 van een Belgische autosloop. Is toen helemaal gestript en opgebouwd naar deze Kever zoals die er nu staat. De treeplanken zijn van hout en de bumpers van polyester. De velgen komen van een Porsche en er zitten ook nog twee bredere velgen bij en nog een andere set die ik niet kan plaatsen. Ook zitten er twee Porsche-VW motoren bij , ik zou niet weten of deze van een 914 zijn of 924. Iemand enig idee hoe ik dat kan zien?
Maar ik denk dat ik maar niets aan de motoren doe aangezien dat meer kostten meebrengt. De auto is niet afgebouwd omdat de vorige eigenaar vastliep bij de automaat (die zat vast en kreeg deze niet uit zijn vrij) en nu staat ze dus al 20 jaar onafgebouwd en dat is gewoon zonde. Alles is verder vernieuwd en werkt als het goed is. Ik laat de bumpers spoiler en 4 uitlaten maar gewoon zitten, al moet ik toegeven dat ikzelf persoonlijk meer fan van een orginele "Kevers"zoals de meeste hier. Dit ik ook een stukje emotie wat ik met de vorige eigenaar heb, het is een beetje een eerbetoon aan hem om de auto aftebouwen zoals hij ooit in gedachten had. Heeft iemand bepaalde links naar site's over uitgebouwde Kevers. Ik kan er bijna niets over vinden .










17977_322120307246_533402246_5184489_1261119_n.jpg
 
Hier nog wat foto's, mochten jullie wat opvallen of iets zien wat er niet hoort of juist wel, laat het weten want dan kan ik weer wat leren.

17977_324348522246_533402246_5192716_7890527_n.jpg


17977_324351122246_533402246_5192718_6580365_n.jpg


17977_324349747246_533402246_5192717_4695019_n.jpg


17977_324356002246_533402246_5192725_940133_n.jpg


Dit zijn de velgen dus als iemand een idee heeft waarvan ze zijn hoor ik het graag!
 
Dat bruine bij de motor en deur is geen roest maar " tectiel" of iets dergelijks om het roesten tegen te gaan heb ik me laten vertellen.
 
@Audi80coupe,

Daar heeft u helemaal gelijk in echter heb ik twee linker handen en weinig tijd.. Maar goed dat interieur plaatsen moet denk ik wel lukken. Alleen die automaat afstellen en de motor laten draaien dat gaat mij zeker niet lukken. Ook moet ik echt gaan zoeken wat ik nog allemaal nodig heb aan kapjes en rubbers e.d. er zitten wel 3 pallets aan onderdelen bij maar ja, wat is wat??? Want zoals jullie al door hebben ik heb er de ballen verstand van lol.. Vandaar dat ik een beetje aan het rondzoeken ben voor adres waar specialisten werken. Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

@thefox,

Ik zal zeker eens naar zo'n beurs gaan. Misschien dat ik wat kennis op kan doen.
 
Dat bruine is de originele beschermlaag. Een soort van wax. Het zit ook om mijn originele ruilmotor, dus ik denk dat die van u ook eens een andere motor heeft gekregen.

Ik ben zelf een '67 Kever 1500 aan het restaureren, en heb de nodige kennis daardoor opgedaan, dus vragen kunnen altijd hier worden gesteld!
 
Ja dat klopt dit is een 1302S motor en de bak komt daar ook uit , orgineel zit er een 1303 motor in. Ook heel erg mooi eentje uit 1967. Staan er ook foto's op dit forum?
 
Deze link is naar het restauratieverslag.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,3869236,page=1

De restauratie is een tijdje stil, aangezien nou het laswerk aan de body aan de beurt is. Maar mijn vader heeft geen tijd om dit te doen, en ik kan wel een beetje lassen, maar...
 
Barri zei:
Die had ik in februari 2007 al verkocht. Hij werd wat slecht en ik had toen ook die Golf en was nog student :)
Pagina 1 van dit topic zie je ook hoe ie was toen ik 'm kocht.

Ik zag overigens dat ie in september dit jaar weer was verkocht. Maar nog steeds geen APK. Ben benieuwd wanneer ie weer ergens op de weg komt!
Die is tijdelijk eigendom van mijn overbuurman geweest, maar hij heeft 'm blijkbaar weer verkocht om de renovatie/herbouw van z'n garage te betalen.
 
golf 6 160 pk dsg zei:
@Audi80coupe,

Daar heeft u helemaal gelijk in echter heb ik twee linker handen en weinig tijd.. Maar goed dat interieur plaatsen moet denk ik wel lukken. Alleen die automaat afstellen en de motor laten draaien dat gaat mij zeker niet lukken. Ook moet ik echt gaan zoeken wat ik nog allemaal nodig heb aan kapjes en rubbers e.d. er zitten wel 3 pallets aan onderdelen bij maar ja, wat is wat??? Want zoals jullie al door hebben ik heb er de ballen verstand van lol.. Vandaar dat ik een beetje aan het rondzoeken ben voor adres waar specialisten werken. Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

quote]

Hey!
Over die 2 linkerhanden.. heb je zelf zin om van die 2 linkerhanden een rechter te maken? :) Een kever is daar uitermate geschikt voor!
Koop dan bijvoorbeeld de boeken van het Boxertje. Motor afstellen en andere werkzaamheden worden daarin stap-voor-stap beschreven.

Ik heb zelf vorig jaar een 1303 uit 1973 gekocht met wat werk. Niet uitgebouwd, geheel origineel. Als je eenmaal begint kun je vaak niet meer stoppen :)

ik haal zelf veel info van keversite.nl, of superbeetles.nl.

Gr, Richard
 
Ook ik kan de handboeken van 't Boxertje aanbevelen. Veel duidelijke plaatjes en uitleg op een begrijpelijke manier. Let er wel goed op dat je de beschrijvingen volgt van jouw type Kever. Voor een leek is een Kever een Kever maar eigenlijk is er geen Kever hetzelfde. Let daarom op bouwjaar of liever nog modeljaar en de type aanduiding (1200/1300/1302/1303/1303S).
Op beurzen kom je ook regelmatig originele onderhoudsinstructieboekjes tegen. Voor circa 15 euro zou je een exemplaar moeten kunnen vinden.

@rbackx: "Als je eenmaal begint kun je vaak niet meer stoppen". Die ervaring had ik ook, maar dat was meer door nood gedwongen dan dat ik het leuk vond. Tegen de verwachting in kwam ik bij het verwijderen van de achterbumper een verotte bumpersteun tegen. En toen ging het balletje rollen. Maar op het moment dat ik eenmaal wist wat er allemaal moest gebeuren en hoe dat kon worden uitgevoerd kwam de rust (en berusting) om de Kever stap voor stap aan te pakken en (met hulp) op te knappen. Tijd blijft echter een allesbepalende factor in de progressie van de werkzaamheden, veel meer dan de financiën. Je bent zo twee jaar verder, maar laat je daar niet door ontmoedigen. Als het je hobby is mag het tijd kosten.

Groet
 
golf 6 160 pk dsg zei:
Ikzelf ben 26 en heb voor de hobby een Alfa spider uit 1992.
Je profiel zegt 27 :) .
Mooie leeftijd trouwens om met een Kever te beginnen. Zelf was ik 35 toen ik mijn Kever kocht en heb eigenlijk nog steeds een beetje spijt dat ik niet eerder een Kever heb aangeschaft. Er waren natuurlijk 1000 redenen om er niet eerder een te kopen, maar ook 1000 andere redenen om het wel te doen. Omdat verstand het bij mij regelmatig wint van gevoel doe ik mijzelf op bepaalde punten wel eens tekort :rolleyes:. Zolang je echter geen grote financiële risico's neemt met de Kever moet je regelmatig op je gevoel durven afgaan. Dat maakt het een leuke hobby.
 
@ The Fox: ja, dat is ook mijn ervaring!

afgelopen oktober heb ik de auto in de stalling gezet, om wat 'plekjes bij te werken'
Uiteindelijk heb het het hele front gestript, ben een hoop wijzer geworden, maar de auto is nog lang niet klaar. En het weer werkt ook niet mee :(
Als de temperatuur weer wat hoger is kan ik het front gaan spuiten en weer monteren.

Uiteindelijk heb ik tot april de tijd.. Dan heb ik een afspraak voor de apk, en mag ik weer rijden :D

gr, richard
 
Klassiekerrijder zei:
Barri zei:
Die had ik in februari 2007 al verkocht. Hij werd wat slecht en ik had toen ook die Golf en was nog student :)
Pagina 1 van dit topic zie je ook hoe ie was toen ik 'm kocht.

Ik zag overigens dat ie in september dit jaar weer was verkocht. Maar nog steeds geen APK. Ben benieuwd wanneer ie weer ergens op de weg komt!
Die is tijdelijk eigendom van mijn overbuurman geweest, maar hij heeft 'm blijkbaar weer verkocht om de renovatie/herbouw van z'n garage te betalen.

Tof! In Zeist zeker? Ik had 'm verkocht aan iemand uit Zeist. Ben wel erg benieuwd waar ie is en of ie er nog is!

@Golf 160pk DSG: hoe meer foto's ik zie, hoe leuker ik 'm vind. Die bumpers zijn fout, maar maken 'm ook wel grappig. Dat wiel op die foto lijkt idd een Porsche-achtig wiel. Mooi wiel vind ik dat!
 
@Barri,

Ik vind haar aan de ene kant wel tof maar aan de andere kant is en blijft het een beetje verneuking van een heeeeel mooi oorspronkelijk model...
Het fijne is wel dat het erg strak is allemaal en geen prutswerk, zover als ik dat ik inschatten.ook leuk is dat je ze niet of zelden ziet in deze uitvoering . Als kind kan ik me herrineren dat je ze wel vaker zag zeker op beurzen. Ik heb ook nog een hele grote vleugel liggen , zo'n soort 930 turbo spoiler/vleugel echter is deze nog wit. Dus moet ik even kijken wat voor kleur deze kever is. Met die spoiler erbij zou die helemaal fout zijn lol. Enig nadeel vind ik , en dat wil ik ook zeker veranderen is dat de velgen te diep naar binnen liggen. De velgen die erop zitten heb ik ook nog twee verbrede versie van liggen. Die zijn volgens mij van een 924???? Die velgen van de foto komen van een rommelmarkt en zijn blauw gespoten in de kleur van de auto. las iemand nog brede velgen weet die ook op een 1303 passen zou ik graag jullie alternatief zien.

@ Richard/ the fox

Het is ook de tijd. dat een rol speelt met het restauren. Ik heb inmiddels wat bedrijven gebeld oa één in Berkel en Rodenrijs. Mijn vader heeft het heel de tijd over iemand in Someren, die erg vakbekwaam zou zijn. Het lastige is dat de auto niet rijdt en dus een prijs lastig te calculeren is via foto's en tel gesprek.

Op de link hierboven kan je trouwens iets meer foto's zien .

of www.flickr.com

trefwoord Poel kever
 
Verbrede velgen staat wel goed bij die Kever denk ik, net als zo'n foute turbo-spoiler.

De velgen die er nu onder zitten zijn Weltmeister velgen, origineel geleverd op de Kever.

Zijn die velgen van die losse foto niet breed genoeg?
 
weet ik niet ik ga zo even kijken, maar die erop zitten zijn dus geen Porsche wielen. (jammer) vond het wel een leuk idee! Die velgen van de foto zijn zoizo een maat kleiner maar dat hoeft niet altijd lelijker te zijn. Ik zal ook wel een fototje plaatsen van die spoiler.
 
Ik ben benieuwd. En je hebt dus drie setjes velgen als ik het goed begrijp?
- setje Weltmeisters (nu onder de Kever)
- setje stalen Porsche velgen
- brede Porsche velgen?
 
17977_329389172246_533402246_5215127_7090086_n.jpg


spoiler!


Ook nog gevonden...

17977_329389237246_533402246_5215128_680675_n.jpg


17977_329389282246_533402246_5215129_76320_n.jpg

van bovenaf

@ barri

nee 2 en halve set. 6 van dezelfde als die eronder zitten waarvan 2 verbreed.
en 4 van de foto.
 
Tof! Dan achter gewoon die verbrede Weltmeisters erop leggen!

Die 'ducktail' klep is wel lekker fout zeg! :D

Leuke foto's! Ik vind het een lekker fout Kevertje!
 
Hey! Let er wel op dat je die 1300-klep eigenlijk niet kunt gebruiken, vanwege de missende koelsleuven..

Gr, Richard
 
@Barri

Ik ook Ik zie mezelf er echt zoooo niet in rijden hahah ik ben hier niet echt het type naar. kijk maar naar mijn andere auto's die zijn behoorlijk degelijk en klassiek. Maar het is wel gaaf, vind ik zelf. Heb alleen geen idee hoe ik zo'n spoiler erop moet zetten. ik denk dat ik die klep maar ga verkopen samen met die 1302s deur. daar heb ik toch niets aan denk ik.
 
Zoals ie er nu staat ziet ie er ook al tof uit inderdaad!
Kijk ook eens op Keversite. Zéér veel kennis van de Kever aanwezig daar.

Ik vind overigens dat deze Kever het verdient weer de weg op te kunnen! Zit er eigenlijk wel een kenteken bij?
 
nee staat helaas op Belgisch kenteken. Dus moet eerst ook eens goed uitzoeken of deze door de RDW keuring komt met die Bumpers enzo.
Anders dacht ik gewoon een blauwe 1303 te kopen en dat kenteken te gaan rijden of is dat erg strafbaar?
 
Dat rijden met een kenteken van een andere auto is strafbaar. Importeren is tegenwoordig geen probleem meer. Die bumpers maken daarvoor ook niet uit. Zorg wel voor een klassiekerkenteken (in dit geval waarschijnlijk Y:cool: anders mag je geen blauwe platen voeren.
 
Grappige Kever @golf 6 160 pk dsg ;)

Er werd aangegeven dat het een Weltmeister Kever is, dat kan volgens mij niet. De velgen kloppen wel en de kleur misschien ook, maar de Weltmeister was een 1302 (met platte voorruit):

weltmeister_zeithaus.jpg


Verder is er niet zoiets als een 1302 motor... 1303 en 1302 Kevers hadden 1200, 1300 of 1600 motoren, afhankelijk van de uitvoering. Als je een 'S' of 'LS' had dan was het een 1600. De semi-automaat is niet veel gebouwd, het is weer om te bouwen naar een normale versnellingsbak.

Ik denk dat als je de spatborden en de bumper er af haalt en je plaatst er originele schermen en chromen bumpers op dat hij al snel origineel oogt. Dit is in ieder geval wat het zou moeten zijn:

big_side.jpg


Hier nog een link naar een folder uit 1973: https://www.vwkever1303.nl/files/Kever%20Brochure%201973.pdf en een handleiding: https://www.vwkever1303.nl/files/Gebruikershandleiding%201303%20-%201972.pdf

Grtz,
Bram.
 
Duidelijke info Bram! (y)

Ik heb mijn Kever trouwens alweer meer dan een jaar in bezit! :cool:
Heb nu een ander interieur thuis liggen (stoelen met hoge rug), maar ik zoek nog een juiste achterbankleuning en ik moet de stoelpoten even wat bijbuigen. Daarna laat ik het interieur in rood bekleden (stoelen+bank die ik nu heb gekocht zijn zwart).
 
Terug
Bovenaan