PauseBreak
Kilometervreter
Zo knap vind ik dat niet. Je moet anticiperen en vooruitdenken. Als je actief met het verkeer bezig bent zorg je ervoor dat je de optie hebt om zo'n situatie te deëscaleren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ok, de dashcammer had hem misschien kunnen ontwijken. Hij had weer naar links gekund (reed er geen haasthebber bij zijn achterspatbord), hij had kunnen claxoneren, hij had misschien kunnen remmen en die bus met zijn kofferbak kunnen opvangen.PauseBreak zei:Zo knap vind ik dat niet. Je moet anticiperen en vooruitdenken. Als je actief met het verkeer bezig bent zorg je ervoor dat je de optie hebt om zo'n situatie te deëscaleren.
Netoj zei:Zo zie je maar weer dat dashcams heel erg belangrijk kunnen zijn in het verweer voor je verzekeraar. Als de persoon in het filmpje hierboven niet kon tonen dat hij niet de schuldige was zonder zijn opgenomen beeldmateriaal dan zou de verzekeraar getwijfeld hebben omdat hij achterop de mercedes kwam maar doordat hij de dashcam had heeft hij ook echt geluk gehad. De mercedes bestuurder verwachte denk ik ook niet dat het opgenomen was omdat er in Nederland zelf niet veel voertuigen met dashcams zijn voorzien. En achter de persoon aanreed om geld proberen te incasseren wat zijn schuld natuurlijk was.
Als ik een nieuwe auto koopt dan komen er echt wel twee camera's in. Een voorin en een achterin.
rke zei:Ok, de dashcammer had hem misschien kunnen ontwijken. Hij had weer naar links gekund (reed er geen haasthebber bij zijn achterspatbord), hij had kunnen claxoneren, hij had misschien kunnen remmen en die bus met zijn kofferbak kunnen opvangen.PauseBreak zei:Zo knap vind ik dat niet. Je moet anticiperen en vooruitdenken. Als je actief met het verkeer bezig bent zorg je ervoor dat je de optie hebt om zo'n situatie te deëscaleren.
Ik zie alleen de situatie door de voorruit en op basis van dat gepruts was die mercedesbestuurder gewoon fout.
Nogmaals, op basis van dit filmpje beoordeeld lijkt het een vrij simpele situatie. En dus schadeformuliertje invullen, uithuilen, vers Mercedes-spatbordje scoren en voortaan niet meer drammen.
Het schadeformuliertje kan tegenwoordig zelfs met een app, dan kan je ook nog met je nieuwste smartphone pronken.....
Leon in z'n SEAT zei:Tja als we alles met elkaar konden voorzien zouden er geen ongelukken gebeuren, ik heb ook niet de illusie dat we dat ooit met elkaar gaan bereiken. En bovendien kan het ook niet zo zijn dat idioot rijgedrag maar de ruimte moet krijgen. Maar verkeer is een kwestie van geven en nemen, soms moet je even je verlies nemen, je ego opzij zetten of een ander de kans/ruimte geven om (onbedoeld) een fout te maken. Probleem is dat je vooraf doorgaans niet kan zien of iemand bewust of onbewust iet doms doet. Reacties onder de YT-video heb ik niet gelezen, dat niveau is doorgaans erg droevig. Dat blijkt dus wel![]()
Leon in z'n SEAT zei:Tja als we alles met elkaar konden voorzien zouden er geen ongelukken gebeuren, ik heb ook niet de illusie dat we dat ooit met elkaar gaan bereiken. En bovendien kan het ook niet zo zijn dat idioot rijgedrag maar de ruimte moet krijgen. Maar verkeer is een kwestie van geven en nemen, soms moet je even je verlies nemen, je ego opzij zetten of een ander de kans/ruimte geven om (onbedoeld) een fout te maken. Probleem is dat je vooraf doorgaans niet kan zien of iemand bewust of onbewust iet doms doet. Reacties onder de YT-video heb ik niet gelezen, dat niveau is doorgaans erg droevig. Dat blijkt dus wel![]()
Auto-fan zei:Hoe duik ik in de dode hoek van een vrachtwagen, les 1...
Dat ook zeker, maar vind dat de Opel hem nog wel rap even de dode hoek in rijdt als de vrachtwagen gaat opschuiven. Dan kan je er op wachten dat hij naar jouw baan wil en zelf zou ik dan nooit het risico nemen er nog even naast te duiken. De grootste schuldige blijft idd de vrachtwagenchauffeur die beter even had kunnen wachten en goed kijken. Maar erg handig van die Opel vond ik dit niet...FrankD2 zei:Auto-fan zei:Hoe duik ik in de dode hoek van een vrachtwagen, les 1...
Volgens mij ben je als je van baan verwisselt verantwoordelijk, zeker met zo'n dodehoek ga je niet zo snel naar rechts zonder goed te kijken.
Wouter82 zei:Hoe kan je die Opel iets verwijten? Die rijdt daar en blijft gewoon in zijn rijstrook. Waarom zo'n vrachtwagenchauffeur nou weer bij het allereerste blokje naar rechts moet en meteen twee rijstroken tegelijkertijd oversteekt, dat is de vraag. En het probleem.
Wouter82 zei:Hoe kan je die Opel iets verwijten? Die rijdt daar en blijft gewoon in zijn rijstrook. Waarom zo'n vrachtwagenchauffeur nou weer bij het allereerste blokje naar rechts moet en meteen twee rijstroken tegelijkertijd oversteekt, dat is de vraag. En het probleem.
Er van uit gaande dat je op mijn post doelt: de verantwoordelijkheid in deze situatie ligt absoluut bij de vrachtwagen, dat heb ik ook niet anders willen beweren. Echter toch nog even je auto er naast prikken als je ziet dat de vrachtwagen naar rechts wil komen blijf ik geen handige actie vinden.[D2] zei:Boppie,
Mijn post had wellicht wat minder grofgebekt mogen zijn (sterretjes zijn immers erg beledigend). Maar ik vind het wel weer erg typerend dat er zo snel een reactie komt die impliceert dat de verantwoordelijkheid bij de bestuurder van de personenauto ligt. Getuigt ook niet echt van het gebruik van stroop, om jouw uitdrukking erbij te halen.
Auto-fan zei:Er van uit gaande dat je op mijn post doelt: de verantwoordelijkheid in deze situatie ligt absoluut bij de vrachtwagen, dat heb ik ook niet anders willen beweren. Echter toch nog even je auto er naast prikken als je ziet dat de vrachtwagen naar rechts wil komen blijf ik geen handige actie vinden.
Auto-fan zei:Er van uit gaande dat je op mijn post doelt: de verantwoordelijkheid in deze situatie ligt absoluut bij de vrachtwagen, dat heb ik ook niet anders willen beweren. Echter toch nog even je auto er naast prikken als je ziet dat de vrachtwagen naar rechts wil komen blijf ik geen handige actie vinden.[D2] zei:Boppie,
Mijn post had wellicht wat minder grofgebekt mogen zijn (sterretjes zijn immers erg beledigend). Maar ik vind het wel weer erg typerend dat er zo snel een reactie komt die impliceert dat de verantwoordelijkheid bij de bestuurder van de personenauto ligt. Getuigt ook niet echt van het gebruik van stroop, om jouw uitdrukking erbij te halen.
Durashift zei:@Wouter. Reden waarom chauffeurs bij het begin (of einde van) blokmarkering van rijstrook gaan wisselen is juist om dan 'de boel achterop' 'dicht te zetten'.. M.a.w., als je wacht.. is de kans (zeker op dat stukje weg) dat er auto's je rechts voorbij gaan steeds groter en wordt het alleen maar riskanter. Zo is het mij vorig jaar in ieder geval geleerd.
[D2] zei:Boppie,
Daarom zou dit een goed idee zijn. Een gesloten bestelbus is onoverzichtelijk, maar als je eenmaal in een truck met trailer hebt gereden ben je blij met het overzicht in een busje.Blackadder the 5th zei:Ik heb het al eerder geschreven, het zou goed zijn dat in de rijopleiding ook ruimte zou zijn voor het (mee)rijden met een vrachtwagen.
Als was het maar om zelf eens een keer mee te maken wat een vrachtwagenchauffeur dagelijks meemaakt ...
Ik wou 't net zeggen, probeer eens in het drukke verkeer met een gesloten bestelbusje op een veilige manier een rotonde te verlaten of gewoon op een kruising rechtsaf te slaan als er een fietspad naast ligt. Dat valt echt tegen, zeker wanneer je een aanhanger mee hebt. Weinig zicht, uitzwaaiende aanhanger, snel optrekken valt tegen, etc. Een trucker heeft die ellende dubbel (zo niet in het kwadraat).rke zei:Ik denk dat menige automobilist het zich in een vrachtwagen heel erg overschat. Ja, zicht naar voren heb je wel, je zit lekker hoog en je hebt een enorme ruit voor de neus. Maar zicht naar opzij is er nauwelijks, dat moet allemaal via spiegeltjes.
[...]
Een gesloten bestelbus is onoverzichtelijk, maar als je eenmaal in een truck met trailer hebt gereden ben je blij met het overzicht in een busje.
Zafi18 zei:Ik zie niet dat de Astra versneld om nog even het gat dicht te rijden. Hij rijd m.i. zijn normale snelheid. Verder is het niet aanemelijk dat de vrachtwagen direct 2 rijstroken opschuift. Ik heb altijd geleerd om 1 strook per keer op te schuiven. Met 2 rijstroken is er voor beide ruimte om hun weg zonder brokken te vervolgen maar doordat de vrachtwagen in een vloeiende beweging doordrukt is er geen ruime meer om te reageren. Om dan toch een stuk verantwoording bij de Astra bestuurder te leggen is vreselijk krom en met zo'n dooddoener als: "Je hebt weinig aan de verantwoordelijkheid van een ander als je achterstevoren tegen de vangrail staat" kunnen we beter helemaal niet meer de weg op gaan. Mensen maken fouten en niet elke fout is op te vangen. Vanaf onze toetsenbord met de mogelijkheid om het filmpje tig keer te zien is het makkelijk kletsen.
Om de vrachtwagenchaufeur nog meer blame en shame te geven. Hij is nadat is gestopt ook gewoon weer verder gereden zonder afhandeling van de schade. Door dit dashcam filmpje is hij als nog gevonden. Ik zeg chauffeur verplicht mee laten doen bij de slechtse chauffeur van NL. Het moeten omgaan met die kneuzen is m.i. een ergere straf dan rijbewijs inleveren.
Herr Dr. von Zen zei:Automobilist opgepakt voor hinderen ambulance
Wat bezielt iemand om zo iets uit te halen? Wat zijn er toch een hoop "Vollidioten" op de wereld.![]()
Boppie zei:Dusss.....je haalt op hoge snelheid een ambulance in om vervolgens lekker op je remmen te staan. Niet gezien dat het een ambulance was? En dan zeggen ze dat ik gek ben.
Wel nieuwsgierig of er blauw licht gevoerd is (zou toch haast moeten).
Sander:
Zeer hard zal meevallen want het is een vrachtwagen die, met 40 km harder als de toegestane snelheid (80), max. 120 rijdt. Echter deze zal om door te kunnen rijden of vanwege de kwaliteit van het wegdek veelal links rijden. Daar is ontheffing voor. Sommige automobilisten frustreert dat. Ik heb ook al eens middelvingers gehad van een rechts inhalende automobilist.
Blackadder the 5th zei:
Tja dergelijke spoedritjes laten zich slecht plannen, dus ik schat zo in dat die voertuigen in de helft van de gevallen leeg en zonder spoed terugrijden naar de standplaats. Maar dan nog, die dingen rijden er niet voor de kat z'n viool. Volgens mij zijn er twee oplossingen. Was de actie onbewust? Rijbewijs inleveren en auto doneren aan de brandweer voor een oefening. Was de actie bewust? Rijbewijs inleveren, betreffende persoon arresteren en geboeid in de auto zetten en deze alsnog doneren aan de brandweer voor een oefening. Man man man, wat bezielt mensen toch om hulpdiensten te frustreren, ik kan daar echt met m'n kop niet bij[D2] zei:Het ging in dit geval om een zgn. MICU, oftewel een mobiele intensive care-unit. Ik kan mij voorstellen dat die zelden zonder signalen rijden, en het linksrijden is ook extra goed voor te stellen. Wat die automobilist deed vind ik dan weer niet voor te stellen...Ben wel benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.
Leon in z'n SEAT zei:Tja dergelijke spoedritjes laten zich slecht plannen, dus ik schat zo in dat die voertuigen in de helft van de gevallen leeg en zonder spoed terugrijden naar de standplaats. Maar dan nog, die dingen rijden er niet voor de kat z'n viool. Volgens mij zijn er twee oplossingen. Was de actie onbewust? Rijbewijs inleveren en auto doneren aan de brandweer voor een oefening. Was de actie bewust? Rijbewijs inleveren, betreffende persoon arresteren en geboeid in de auto zetten en deze alsnog doneren aan de brandweer voor een oefening. Man man man, wat bezielt mensen toch om hulpdiensten te frustreren, ik kan daar echt met m'n kop niet bij[D2] zei:Het ging in dit geval om een zgn. MICU, oftewel een mobiele intensive care-unit. Ik kan mij voorstellen dat die zelden zonder signalen rijden, en het linksrijden is ook extra goed voor te stellen. Wat die automobilist deed vind ik dan weer niet voor te stellen...Ben wel benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.![]()
Oh er zal zeker een stuk planning aan vooraf gaan, maar op een gegeven moment moet die MICU weer terug 'naar huis'. Een transportonderneming zorgt dan wel dat er een retourvrachtje is gepland, al dan niet tegen gereduceerd tarief. Hier zal dat niet zo makkelijk gaan. Dus dan rijdt zo'n auto al gauw in de helft van de gevallen zonder toeters en bellen lijkt me, dat is wat anders dan 'zelden'. Dat wil ik er maar mee zeggenPauseBreak zei:Leon in z'n SEAT zei:Tja dergelijke spoedritjes laten zich slecht plannen, dus ik schat zo in dat die voertuigen in de helft van de gevallen leeg en zonder spoed terugrijden naar de standplaats. Maar dan nog, die dingen rijden er niet voor de kat z'n viool. Volgens mij zijn er twee oplossingen. Was de actie onbewust? Rijbewijs inleveren en auto doneren aan de brandweer voor een oefening. Was de actie bewust? Rijbewijs inleveren, betreffende persoon arresteren en geboeid in de auto zetten en deze alsnog doneren aan de brandweer voor een oefening. Man man man, wat bezielt mensen toch om hulpdiensten te frustreren, ik kan daar echt met m'n kop niet bij[D2] zei:Het ging in dit geval om een zgn. MICU, oftewel een mobiele intensive care-unit. Ik kan mij voorstellen dat die zelden zonder signalen rijden, en het linksrijden is ook extra goed voor te stellen. Wat die automobilist deed vind ik dan weer niet voor te stellen...Ben wel benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.![]()
Het is een MICU. Die rijden zelden zonder dat het vooraf is gepland. De reden is vrij simpel, er gaat meer personeel mee (arts-intensivist, verpleegkundigen + ambulancebroeders) en de patiënten zijn doorgaans niet het meest stabiel of er al te best aan toe. MICU wordt vooral gebruikt om patiënten van ICU naar ICU / OK te rijden, en ja, dat gaat logischerwijs met licht- en geluidssignalen.
Leon in z'n SEAT zei:Oh er zal zeker een stuk planning aan vooraf gaan, maar op een gegeven moment moet die MICU weer terug 'naar huis'. Een transportonderneming zorgt dan wel dat er een retourvrachtje is gepland, al dan niet tegen gereduceerd tarief. Hier zal dat niet zo makkelijk gaan. Dus dan rijdt zo'n auto al gauw in de helft van de gevallen zonder toeters en bellen lijkt me, dat is wat anders dan 'zelden'. Dat wil ik er maar mee zeggenPauseBreak zei:Leon in z'n SEAT zei:Tja dergelijke spoedritjes laten zich slecht plannen, dus ik schat zo in dat die voertuigen in de helft van de gevallen leeg en zonder spoed terugrijden naar de standplaats. Maar dan nog, die dingen rijden er niet voor de kat z'n viool. Volgens mij zijn er twee oplossingen. Was de actie onbewust? Rijbewijs inleveren en auto doneren aan de brandweer voor een oefening. Was de actie bewust? Rijbewijs inleveren, betreffende persoon arresteren en geboeid in de auto zetten en deze alsnog doneren aan de brandweer voor een oefening. Man man man, wat bezielt mensen toch om hulpdiensten te frustreren, ik kan daar echt met m'n kop niet bij[D2] zei:Het ging in dit geval om een zgn. MICU, oftewel een mobiele intensive care-unit. Ik kan mij voorstellen dat die zelden zonder signalen rijden, en het linksrijden is ook extra goed voor te stellen. Wat die automobilist deed vind ik dan weer niet voor te stellen...Ben wel benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.![]()
Het is een MICU. Die rijden zelden zonder dat het vooraf is gepland. De reden is vrij simpel, er gaat meer personeel mee (arts-intensivist, verpleegkundigen + ambulancebroeders) en de patiënten zijn doorgaans niet het meest stabiel of er al te best aan toe. MICU wordt vooral gebruikt om patiënten van ICU naar ICU / OK te rijden, en ja, dat gaat logischerwijs met licht- en geluidssignalen.![]()
Durashift zei:Soms zijn dergelijke ritten ook voorzien van politiebegeleiding. Zie de filmpjes daarover op internet.
D2 stelt dat die auto's zelden zonder toeters en bellen rijden, ik betwijfel dat. That's all. De rest van de discussie veroorzaak je zelf ( no offence).PauseBreak zei:Leon in z'n SEAT zei:Oh er zal zeker een stuk planning aan vooraf gaan, maar op een gegeven moment moet die MICU weer terug 'naar huis'. Een transportonderneming zorgt dan wel dat er een retourvrachtje is gepland, al dan niet tegen gereduceerd tarief. Hier zal dat niet zo makkelijk gaan. Dus dan rijdt zo'n auto al gauw in de helft van de gevallen zonder toeters en bellen lijkt me, dat is wat anders dan 'zelden'. Dat wil ik er maar mee zeggenPauseBreak zei:Leon in z'n SEAT zei:Tja dergelijke spoedritjes laten zich slecht plannen, dus ik schat zo in dat die voertuigen in de helft van de gevallen leeg en zonder spoed terugrijden naar de standplaats. Maar dan nog, die dingen rijden er niet voor de kat z'n viool. Volgens mij zijn er twee oplossingen. Was de actie onbewust? Rijbewijs inleveren en auto doneren aan de brandweer voor een oefening. Was de actie bewust? Rijbewijs inleveren, betreffende persoon arresteren en geboeid in de auto zetten en deze alsnog doneren aan de brandweer voor een oefening. Man man man, wat bezielt mensen toch om hulpdiensten te frustreren, ik kan daar echt met m'n kop niet bij[D2] zei:Het ging in dit geval om een zgn. MICU, oftewel een mobiele intensive care-unit. Ik kan mij voorstellen dat die zelden zonder signalen rijden, en het linksrijden is ook extra goed voor te stellen. Wat die automobilist deed vind ik dan weer niet voor te stellen...Ben wel benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.![]()
Het is een MICU. Die rijden zelden zonder dat het vooraf is gepland. De reden is vrij simpel, er gaat meer personeel mee (arts-intensivist, verpleegkundigen + ambulancebroeders) en de patiënten zijn doorgaans niet het meest stabiel of er al te best aan toe. MICU wordt vooral gebruikt om patiënten van ICU naar ICU / OK te rijden, en ja, dat gaat logischerwijs met licht- en geluidssignalen.![]()
We hebben het hier over een MICU die werd gebruikt voor patiëntenvervoer en die blauw-blauw voerde. Ik zie niet wat jouw post toevoegt aan de discussie.
Durashift zei:Terug naar dit verhaal. Het kan best zijn dat het (foute) rechts inhalen met een ruimtebuffer is gedaan.. dat de automobilist met hoge snelheid van de ambulance wilde wegrijden maar stuitte op een minder snelle weggebruiker op de linker rijstrook.. die (misschien uit schrik) eerst remde om naar rechts uit te voegen.. (terwijl gas bij geven misschien beter was geweest) en dus de hinderende automobilist ook (ongepland) moest remmen..?
Wellicht dat dit op de ambulance chauffeur overkwam als een brake test?