Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

04CMZ2W.jpg

130 met een vrachtwagen o_O

CzyOZ6pXAAANIST.jpg

Buschauffeur in overtreding naast verkeersminister bij opening A2-tunnel

De minister die verwoede pogingen doet het gebruik van touchscreens in het verkeer uit te bannen, heeft nog flink wat werk te verzetten, bleek donderdagavond bij de opening van de A2-tunnel onder Maastricht. De buschauffeur die Schultz als eerste onder de stad door mocht rijden, filmde naast haar de rit met zijn mobiele telefoon.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/buschauffeur-in-overtreding-naast-verkeersminister-bij-opening-a2-tunnel~a4435372/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

Wat denken jullie van deze situatie?

Ik reed daarstraks hier,
https://www.google.nl/maps/@51.5366536,5.1025448,3a,75y,240.4h,88.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVcbjM_yGf2TcWLSkz7fLfg!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

op de rechter baan, linkse strook welke samenkomt met de rechtse strook van de linker baan. Voor me rijd een grijze auto die weigert harder te rijden dan 100km/h en absoluut geen haast heeft. Hij ging een minuut eerder zelfs nog rustig in de remmen om een BMW er ruim tussen te laten die hem rechts inhaalde. Vlak voor de twee stroken samen komen is de situatie als volgt: Rechts vrachtwagens met weinig afstand ertussen, de strook waar wij (de grijze auto, ik en nog iemand achter me) naar toe moeten komen auto's aan met 130km/h, deze kunnen eigenlijk niet uitwijken omdat links van hen ook auto's rijden/inhalen. Meest logische situatie: grijze auto voor me geeft gas naar 130 en voegt zich (en wij erachter) tussen de rijdende auto's. Meneer weigert dit echter steevast, waardoor hij, ik en het treintje achter hem bijna tot botsing komen met de auto's op de strook waar wij mee samen komen. Het ging nog net goed omdat een auto op de strook waar wij opkwamen nog net een gaatje helemaal links zag om hem er tussen de duwen waardoor wij drie met 100 en alles op een kluitje op de middelste strook uitkomen.

SaltoMetDeAlto zei:

Ik reed daarstraks hier,
https://www.google.nl/maps/@51.5366536,5.1025448,3a,75y,240.4h,88.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVcbjM_yGf2TcWLSkz7fLfg!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

op de rechter baan, linkse strook welke samenkomt met de rechtse strook van de linker baan. Voor me rijd een grijze auto die weigert harder te rijden dan 100km/h en absoluut geen haast heeft. Hij ging een minuut eerder zelfs nog rustig in de remmen om een BMW er ruim tussen te laten die hem rechts inhaalde. Vlak voor de twee stroken samen komen is de situatie als volgt: Rechts vrachtwagens met weinig afstand ertussen, de strook waar wij (de grijze auto, ik en nog iemand achter me) naar toe moeten komen auto's aan met 130km/h, deze kunnen eigenlijk niet uitwijken omdat links van hen ook auto's rijden/inhalen. Meest logische situatie: grijze auto voor me geeft gas naar 130 en voegt zich (en wij erachter) tussen de rijdende auto's. Meneer weigert dit echter steevast, waardoor hij, ik en het treintje achter hem bijna tot botsing komen met de auto's op de strook waar wij mee samen komen. Het ging nog net goed omdat een auto op de strook waar wij opkwamen nog net een gaatje helemaal links zag om hem er tussen de duwen waardoor wij drie met 100 en alles op een kluitje op de middelste strook uitkomen.

mijn mening: is niet zijn schuld. zeer irritant inderdaad, en ook onveiling in feite, maar het mag en als medebestuurder moet je je aanpassen. in zo een geval is de juiste handeling: nog trager rijden en een grote afstand houden, dit laat je toe om je snelheid sterk te verhogen voor je eigen invoegmaneurvre.

SaltoMetDeAlto zei:

Ik reed daarstraks hier,

Altijd leuk, een strook die in het niets verdwijnt ... ;)

Dergelijke stroken vind ik persoonlijk ondingen, je moet op een gegeven moment toch van rijstrook wisselen.
Het enige wat je kunt doen is (nog meer) afstand houden, en daarmee speelruimte zodat je op tijd in kunt voegen.
Begrijp trouwens niet dat je op dit soort punten 130 km/h zou moeten kunnen rijden ... o_O

methal zei:
SaltoMetDeAlto zei:

Ik reed daarstraks hier,

mijn mening: is niet zijn schuld. zeer irritant inderdaad, en ook onveiling in feite, maar het mag en als medebestuurder moet je je aanpassen. in zo een geval is de juiste handeling: nog trager rijden en een grote afstand houden, dit laat je toe om je snelheid sterk te verhogen voor je eigen invoegmaneurvre.

Het mag zeker mee eens, maar ik ben wel van mening dat het rijden met inzicht en logisch nadenken ruim boven het als een zombie "ik mag en de rest don't care" behoord te gaan. Er wordt ook geleerd dat ritsen/invoegen met een minimaal snelheidsverschil de methode is.

Dat laatste is alleen mogelijk als je lang van te voren al weet dat je in een onmogelijke situatie terecht komt, je hebt dan ook tijd nodig om af te remmen en terug te accelereren, voor het verkeer achter ook niet altijd even duidelijke actie. Denkend erover blijft het zo ver mogelijk vooruit denken (al lang voor de situatie bedenken dat je beter naar rechts kunt bij dergelijke voorgangers) en vooral niet uitgaan dat iemand (voor je) zich aanpast/logisch meedenkt met de rest van het verkeer zeker niet als diegene al eerder opvallend rijgedrag vertoond.

@blackadder, in principe hoeft het helemaal niet onveilig te zijn. Het gaat om de snelheidsverschillen en het aanpassingsvermogen van de weggebruikers en niet zozeer de hoogte van de snelheid. In de praktijk zal een lagere snelheid veiliger zijn, puur vanwege het aanpassingsvermogen van sommige weggebruikers . .

Gevalletje waaaaaaaarom.?!?!??

Gevolgd door, ooooooooh een gevalletje: vrouw, 70+, drie vriendinnen en een tomtom.

De tomtom gaf niet aan dat zij rechts moest houden.
Ik vind het heel netjes van jou, eerst afremmen zodat Oma op het gemak er achter kan komen dat de rechterbaan leeg is.

Mijn dochter moest dit weekend rijden in andermans auto. Een auto van iemand die door de tomtom heen kan kijken. Omdat dochterlief niet door een tomtom kan kijken, vroeg zij of de tomtom lager tegen de ruit geplakt mocht worden.
H'm, nou ja, omdat jij dat zo graag wil.

Even later kwam de vraag of zij (midden in de trajectcontrole op de A4) altijd zo sloom (precies V[sub]max[/sub] op de tomtom) reed. Terug heeft de eigenaresse van de auto weer gereden en waarschijnlijk krijgt zij van die rit een acceptgiro uit Leeuwarden op de mat. Ik weet uit ervaring dat die trajectcontrole ook midden in de nacht aan staat - waarschijnlijk omdat hij dan echt geld opbrengt.

Wat dat betreft heb ik een ideale chauffeur als dochter. Zij rijdt onvoorstelbaar lang met een set banden (bijna 50k en er zit nog steeds voldoende profiel op) en zij is niet in staat de IBAN van het CJIB te herkennen (slechts een bekeuring in vijf jaar....).
Zou zij stiekum van de melkboer zijn? Moet ik een DNA onderzoek aanvragen?

SaltoMetDeAlto zei:
@blackadder, in principe hoeft het helemaal niet onveilig te zijn. Het gaat om de snelheidsverschillen en het aanpassingsvermogen van de weggebruikers en niet zozeer de hoogte van de snelheid. In de praktijk zal een lagere snelheid veiliger zijn, puur vanwege het aanpassingsvermogen van sommige weggebruikers . .

Ik doel op de snelheid, omdat op dergelijke verkeersknooppunten ook vrachtwagen, auto's met aanhanger e.d. rijden. En in jouw geval een (eigen)wijze bestuurder. Daardoor krijg je grote snelheidsverschillen en daarmee mogelijk gevaarlijke situaties.
Teveel mensen menen dat de maximum toegelaten snelheid altijd gereden moet kunnen worden, ook als de situatie dat blijkbaar even niet toelaat ... :(

SaltoMetDeAlto zei:
Denkend erover blijft het zo ver mogelijk vooruit denken (al lang voor de situatie bedenken dat je beter naar rechts kunt bij dergelijke voorgangers) en vooral niet uitgaan dat iemand (voor je) zich aanpast/logisch meedenkt met de rest van het verkeer zeker niet als diegene al eerder opvallend rijgedrag vertoond.

Dat noemen ze dus "anticiperen", heb ik ooit geleerd tijdens mijn rijlessen ruim 30 jaar geleden.

Bepaalde gedrag kun je aan zien komen, bijvoorbeeld een bestuurder die al op de oprit zijn richtingaanwijzer inschakelt, zou zomaar kunnen
invoegen als hij/zij de blokmarkering bereikt.

Er blijven altijd verrassingen, zoals een bestuurder die eerst invoegde, vervolgens weer uitvoegde en tenslotte toch
maar weer (op aanwijzingen van de Tom Tom???) invoegde op de snelweg, net voor het einde van de gecombineerde in/uitvoegstrook ... :(

Met de betrouwbaarheidsreputatie van Landrover zag ik dit al fout gaan.

Maar gelukkig even later deed hij het gewoon weer.

Sarcast zei:
Met de betrouwbaarheidsreputatie van Landrover zag ik dit al fout gaan.

Maar gelukkig even later deed hij het gewoon weer.

Waarschijnlijk een bestuurder die even wat anders aan het doen was.

P.S. rij je 's winters door met de Westfield? Lijkt me zo nu en dan wel een beetje fris ... ;)

Reed van de week met mijn auto op de snelweg op de meest rechtse strook ongeveer op de Vmax + 10 op de teller,
en liep langzaam maar zeker in op een grotere auto die op de 2e strook reed.
Eerst maar eens een strook naar links opgeschoven, de auto maakte nog steeds geen extra snelheid
en ging ook niet naar rechts.

Vervolgens nog een strook naar links opgeschoven en begonnen met inhalen.

Toen de neus van mijn auto gelijk was met die van de andere auto kwam er ineens wel snelheid in en kon ik dus
weer 2 stroken naar rechts ... :(

Moraal van het verhaal: probeer niet met een kleine auto een grote auto in te halen, blijkbaar kunnen bestuurders
daar slecht mee omgaan ... :)

Allemaal 1 pot nat, mensen kunnen of willen gewoon niet meer rijden.

Optielijsten moeten weer veel simpeler worden.

Motor
ABS
Stuurbekrachtiging
ESP
Automaat of Handbak
Gewone radio, luxe radio, navigatie met radio en muziekjes of luxe navigatie met radio en muziekjes
Climatecontrol
Cruisecontrol

Meer heb je niet nodig, wat je voor de rest aan stickers wil mag je zelf weten.

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=EYCoEhs2ZL4

Het valt mij op dat je de buschauffeur pas op het laatste moment ziet, het grootste deel van de tijd zit hij verborgen
achter de stijl van de voorruit en de grote buitenspiegel. Betekent waarschijnlijk dat de buschauffeur de auto net
zo min heeft zien staan ...

Zojuist reed ik door het dorp en zag ik in een zijstraat een onverlichte auto staan op een plek waar je niet parkeert (dicht bij de kruising en veel te ver van de kant). Ik dacht nog, die heeft zeker pech ofzo. Toen ik de kruising voorbij was keek ik in m'n spiegel, komt die auto achter me aan rijden! Seinen met mistachterlicht leverde geen enkele reactie op, dus even verderop ben ik gestopt om dan maar te gaan vertellen dat een lichtje toch wel handig is zo tegen middernacht.

Klein raadseltje om jullie met de kerst bezig te houden: wat denken jullie dat de doos die achter het stuur zat zei toen ik aan kwam lopen?

Blackadder the 5th zei:
(..)
Het valt mij op dat je de buschauffeur pas op het laatste moment ziet, het grootste deel van de tijd zit hij verborgen
achter de stijl van de voorruit en de grote buitenspiegel. Betekent waarschijnlijk dat de buschauffeur de auto net

Zou kunnen, al is het dan zaak voor chauffeur om 'uit zijn stoel' te komen..

Hij maakt de bocht ook wel erg gemakkelijk.. iets hoekiger had het misschien kunnen voorkomen..

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=vBVX5BSbqVQ

Mijn hemel, de muts vrouw die als passagier in de cam-auto zit... dat zal bij snel in de allergie schieten, denk.
Rijdt lekker 'mee' zo te horen.. (n)

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
(..)

Hij maakt de bocht ook wel erg gemakkelijk.. iets hoekiger had het misschien kunnen voorkomen..

Bij beter ophalen van de bocht had de buschauffeur inderdaad meer kunnen zien.
Wat ik me wel afvraag, is of de bus de auto dan wel had kunnen passeren.
De kruising lijkt smaller te zijn dan de weg er naar toe en er staan paaltjes op de hoeken ...

Ik zie dit soort gedrag wel vaker bij versmalde kruisingen.
De bestuurders zijn dan drukker bezig met de obstakels te ontwijken, dan op het verkeer zelf te letten.

@PM zei:
Zojuist reed ik door het dorp en zag ik in een zijstraat een onverlichte auto staan op een plek waar je niet parkeert (dicht bij de kruising en veel te ver van de kant). Ik dacht nog, die heeft zeker pech ofzo. Toen ik de kruising voorbij was keek ik in m'n spiegel, komt die auto achter me aan rijden! Seinen met mistachterlicht leverde geen enkele reactie op, dus even verderop ben ik gestopt om dan maar te gaan vertellen dat een lichtje toch wel handig is zo tegen middernacht.

Klein raadseltje om jullie met de kerst bezig te houden: wat denken jullie dat de doos die achter het stuur zat zei toen ik aan kwam lopen?

Dat is per persoon verschillend. Ik zou mezelf voor de kop slaan. Maar zoiets overkomt mij niet. Ik rij altijd met licht aan. En in de nacht is het zonder nacht wel heel erg donker in de auto, dan branden de lampjes van de radio ook niet en van de klokken...

Soloman zei:
@PM zei:

Dat is per persoon verschillend. Ik zou mezelf voor de kop slaan. Maar zoiets overkomt mij niet. Ik rij altijd met licht aan. En in de nacht is het zonder nacht wel heel erg donker in de auto, dan branden de lampjes van de radio ook niet en van de klokken...

Dat is nou vaak net het probleem tegenwoordig, dat de lampjes binnen wel branden terwijl bijvoorbeeld alleen de dagrijverlichting brandt.

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
(..)

Ik vind ook dat het vlot gaat. Laat hem het langzamer doen om meer tijd en overzicht te creëren.

Durashift zei:
Carfanatic zei:

Mijn hemel, de muts vrouw die als passagier in de cam-auto zit... dat zal bij snel in de allergie schieten, denk.

Een goede stoot op de claxon had het misschien voorkomen. En even uitstappen doet geen pijn.

Carfanatic zei:

Tijd om de flitsende bolide aan een kleinkind te doneren en het rijbewijs in de plastic container te gooien.

tutterdetuttut.... daar gaat je lampje toch van uit.

Carfanatic zei:
Zoiets had ik laatst ook met een connexion bus.
En hij hield bij hoog en laag vol dat ik er rekening mee moet houden dat hij over mijn rijstrook komt.

Nah, logisch dat er steeds meer busbanen bijkomen want zulke knutselaars wil je niet op de openbare weg hebben.

Durashift zei:
@ @PM: "sorry, ik kan het knopje niet vinden'.

?

DING DING DING we have a winner!
Inderdaad: "dit is niet mijn eigen auto en ik weet niet waar het knopje zit".

Ik heb maar even een slinger aan de linker stengel gegeven voor haar. Betrof een Mitsubishi Carisma trouwens, dus geen dashboardverlichting zonder buitenverlichting.

Overigens kon ze, bedacht ik later, die stengel sowieso niet vinden blijkbaar. Zoals ik al zei: toen ik de auto in de zijstraat zag staan was hij onverlicht. Dus ook geen richtingaanwijzer.

@PM zei:
Durashift zei:

?

Ik heb maar even een slinger aan de linker stengel gegeven voor haar. Betrof een Mitsubishi Carisma trouwens, dus geen dashboardverlichting zonder buitenverlichting.

Overigens kon ze, bedacht ik later, die stengel sowieso niet vinden blijkbaar. Zoals ik al zei: toen ik de auto in de zijstraat zag staan was hij onverlicht. Dus ook geen richtingaanwijzer.

Vrouw was waarschijnlijk een Opel/VW gewend met aparte lichtschakelaar.
Heb zelf in een ver verleden ook een keer zitten zoeken naar een lichtschakelaar bij een Citroen BX.
Gelukkig lag in het het dashboardkastje een instructieboekje ... ;)

Rayban zei:
Carfanatic zei:
En hij hield bij hoog en laag vol dat ik er rekening mee moet houden dat hij over mijn rijstrook komt.

Nah, logisch dat er steeds meer busbanen bijkomen want zulke knutselaars wil je niet op de openbare weg hebben.

De bus uit de video komt zwaar binnendoor rijden, maar ik vraag me af of de bus en de auto elkaar op dit punt hadden kunnen
passeren (ook met hoog ophalen van de bocht door de bus), gezien de smalle kruising met paaltjes.
Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.

Bij ons in het dorp ligt een weg met een S-bochtje, waar auto's elkaar wel kunnen passeren, maar een vrachtwagen/bus en auto niet.
Net even te vaak gezien dat een auto zich in de binnenbocht klemreed en vervolgens achteruit kon rijden
omdat er te weinig ruimte overbleef om de vrachtwagen te passeren ...

Durashift zei:
Carfanatic zei:

112.jpg

Blackadder the 5th zei:
Rayban zei:
Carfanatic zei:

De bus uit de video komt zwaar binnendoor rijden, maar ik vraag me af of de bus en de auto elkaar op dit punt hadden kunnen
passeren (ook met hoog ophalen van de bocht door de bus), gezien de smalle kruising met paaltjes.
Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.

Bij ons in het dorp ligt een weg met een S-bochtje, waar auto's elkaar wel kunnen passeren, maar een vrachtwagen/bus en auto niet.
Net even te vaak gezien dat een auto zich in de binnenbocht klemreed en vervolgens achteruit kon rijden
omdat er te weinig ruimte overbleef om de vrachtwagen te passeren ...
Voor zo ver mogelijk deed de bestuurder dat ook, maar de bus komt, zoals je zelf ook al aan gaf, behoorlijk binnendoor rijden. Tevens ook nog met een fors tempo voor zo'n onoverzichtelijke kruising met obstakels.

Blackadder the 5th zei:
@PM zei:
Durashift zei:

?

Vrouw was waarschijnlijk een Opel/VW gewend met aparte lichtschakelaar.
Heb zelf in een ver verleden ook een keer zitten zoeken naar een lichtschakelaar bij een Citroen BX.
Gelukkig lag in het het dashboardkastje een instructieboekje ... ;)

Waardeloos excuus van mevrouw.
Ik heb 3 auto's waar de bediening van de verlichting op de juiste* plek zit, stengeltje aan de rechterzijde van het stuur ;)
In de andere auto's grijp ik zodra ik instap elke keer weer mis om daarna op zoek te gaan (grote draaiknop in de Astra en Focus, draaiknopje aan het eind van de linkerstengel in de CRX en Laguna)

[size=small]*Juiste plek is een persoonlijk iets :)[/size]

Terug
Bovenaan