Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Bussen blijft een bijzonder iets. Lijnbussen weten nog wel eens lekker door te drukken. Het gedrag van veel touringcarchauffeurs laat ook nog wat te wensen over.

Rayban zei:
Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.
.
Je moet de rollen niet omdraaien.
Diegene die over de belijning komt dient daar rekening mee te houden en niet stomweg (zoals ik vaak zie met buschauffeurs) hun tegenligger klem te rijden.

Het is in mijn ogen zinloos om op je strepen te gaan staan wanneer je aan ziet komen dat de tegenligger
meer ruimte nodig heeft om de draai te kunnen maken.
Wat ik nogal eens zie is dat automobilisten dat inzicht missen en gewoon doorrijden. En ja, dan kom je wel eens wat tegen ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Rayban zei:
Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.
.
Diegene die over de belijning komt dient daar rekening mee te houden en niet stomweg (zoals ik vaak zie met buschauffeurs) hun tegenligger klem te rijden.

Het is in mijn ogen zinloos om op je strepen te gaan staan wanneer je aan ziet komen dat de tegenligger
Wat ik nogal eens zie is dat automobilisten dat inzicht missen en gewoon doorrijden. En ja, dan kom je wel eens wat tegen ... ;)
Mijn ervaring is juist dat buschauffeurs dat inzicht missen, getuige het fillempje

Rayban zei:
Blackadder the 5th zei:
Rayban zei:
.

Mijn ervaring is juist dat buschauffeurs dat inzicht missen, getuige het fillempje

Getoonde video is voor mij de uitzondering die de regel bevestigt.
Blijkbaar verloopt de communicatie tussen bepaalde typen weggebruikers soms niet helemaal goed ... ;)

Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
@PM zei:
Durashift zei:
@ @PM: "sorry, ik kan het knopje niet vinden'.

?

DING DING DING we have a winner!
Inderdaad: "dit is niet mijn eigen auto en ik weet niet waar het knopje zit".

Ik heb maar even een slinger aan de linker stengel gegeven voor haar. Betrof een Mitsubishi Carisma trouwens, dus geen dashboardverlichting zonder buitenverlichting.

Overigens kon ze, bedacht ik later, die stengel sowieso niet vinden blijkbaar. Zoals ik al zei: toen ik de auto in de zijstraat zag staan was hij onverlicht. Dus ook geen richtingaanwijzer.

Vrouw was waarschijnlijk een Opel/VW gewend met aparte lichtschakelaar.
Heb zelf in een ver verleden ook een keer zitten zoeken naar een lichtschakelaar bij een Citroen BX.
Gelukkig lag in het het dashboardkastje een instructieboekje ... ;)

Waardeloos excuus van mevrouw.
Ik heb 3 auto's waar de bediening van de verlichting op de juiste* plek zit, stengeltje aan de rechterzijde van het stuur ;)
In de andere auto's grijp ik zodra ik instap elke keer weer mis om daarna op zoek te gaan (grote draaiknop in de Astra en Focus, draaiknopje aan het eind van de linkerstengel in de CRX en Laguna)

[size=small]*Juiste plek is een persoonlijk iets :)[/size]

Verlichting op de stengel links, ruitenwissers rechts. Mijn persoonlijke mening van hoe het hoort :)
Andere varianten dan op de linkerstengel (Japanse, Italiaanse en Franse auto's (iig Renaults)) of een draaiknop/tuimelschakelaar links op het dashboard (Duits) ken ik eigenlijk ook niet. Hoe werkt het bij een BX (@Blackadder the 5th) en welke auto's hebben hem op de rechterstengel (@Lycan Capri)? Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?

Ford Capri, Sierra & Transit (de ouwe meuk ;) ) hebben een 2de (kortere) stengel aan de rechterzijde, achter die van de ruitenwisser

Ah ok. De oudste Fords waar ik in heb gereden zijn een Fiesta met identiteitscrisis (stond Mazda 121 op) en een Probe (is technisch een Mazda). Die Probe had het zoals het (volgens mij dus) hoort, de Fies... eh... 121 weet ik niet meer, maar iig niks geks (voorzover de Duitse draaiknop niet gek is).

@PM zei:
Hoe werkt het bij een BX (@Blackadder the 5th) en welke auto's hebben hem op de rechterstengel (@Lycan Capri)? Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?

Ik zou het niet durven zeggen, is al weer een tijd geleden ... ;)
Waarschijnlijk zijn er wel andere forummers met meer recente ervaringen.

@PM zei:
Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?

Bij vele oudere amerikanen: Trekschakelaar met 2 standen (stads- en dimlicht) waarbij de dimbare dashverlichting werkt door aan de knop van de schakelaar te draaien... en het groot licht wordt bediend met een voetschakelaar.

M'n Wagoneer is al 2x apk afgekeurd omdat de keurmeester het bestaan van dat voetschakelaartje voor het groot licht niet wist.:}

Lycan Capri zei:
Ford Capri, Sierra & Transit (de ouwe meuk ;) ) hebben een 2de (kortere) stengel aan de rechterzijde, achter die van de ruitenwisser

Bij m'n Matra Rancho (= Simca 1100) zat deze stengel voor licht en claxon links achter het stuur, achter het pookje voor de knipperlichten.
Pookje draaien was lichtbediening, richting dash duwen groot licht (seinen door naar stuur toe te trekken), en pookje indrukken was toet.

De toet zit in de Capri en Transit netjes op de stengel van de knipperlichten, werkt het fijnste (naar boven / beneden voor de richting, indrukken om te claxoneren en naar voor / achter voor grootlicht [seinen]). Bij de rest zit de claxon op het stuur
De kleine stengel rechtsachter (bij de Capri, Sierra en Transit) heeft 3 standen: uit (staat dan gelijk aan ruitenwisserhendel in 0-stand), 1 omhoog = stadslicht, 2 omhoog = dimlicht

Blackadder the 5th zei:
@PM zei:
Hoe werkt het bij een BX (@Blackadder the 5th) en welke auto's hebben hem op de rechterstengel (@Lycan Capri)? Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?

Ik zou het niet durven zeggen, is al weer een tijd geleden ... ;)
Waarschijnlijk zijn er wel andere forummers met meer recente ervaringen.

Dat zal dan een BX met 'satelliet' bediening geweest zijn?

citroen-bx-interior-wallpaper-7.jpg

Is een soort kantelknop op links, als ik het goed heb.

Na de grote facelift kwam er een 'normaal' dashboard en vanaf toen was het gewoon de richtingaanwijzer stengel 2 slagen van je af draaien. ;)

Toch grappig dat er best wat varianten zijn. Nu ik dit zo lees schiet me te binnen dat een Alfetta links ook twee stengels heeft. Een voor knipperlicht en een voor gewoon licht (draaien is stads- en dimlicht, en ik meen me te herinneren dat naar beneden grootlicht is, seinen weet ik niet).

Toen mijn moeder een Toyota Celica had, zette ik als ik in de regen in die auto reed altijd eerst de achterruitenwisser aan. Dat is draaien aan de rechter stengel. Bij mijn Mazda is dat dus de voorruitenwisser en naar mijn idee de enige juiste manier. Kun je namelijk vanuit de ingeval nog steeds bij de demist-functie als een tegenligger (vrachtwagen) een plens water op de voorruit gooit. Ook iets wat in weinig auto's zo goed geregeld is als in mijn 323F: de schakelaar voor de waarschuwingslichten zit tussen de middelste ventilatieroosters. Nooit zoeken als je ze nodig hebt, gewoon een mep ergens in die richting, altijd raak.

En in het kader van hoe hoort het eigenlijk: de claxon moet natuurlijk gewoon een grote knop op het stuur zijn (:B

Muddy Bandit zei:
M'n Wagoneer is al 2x apk afgekeurd omdat de keurmeester het bestaan van dat voetschakelaartje voor het groot licht niet wist.:}

Iets dergelijks heb ik bijna bij een Alfa 75 gehad, het was dat ik ernaast stond en de keurmeester kon vertellen dat de lichthendel ingedrukt moest worden om grootlicht in te schakelen. Ook maar goed dat ik zelf wat huiswerk had gedaan op dat punt, want ik had de auto net en had grootlicht nog niet nodig gehad, maar wel braaf een rondje verlichting gedaan voordat ik ermee naar de APK ging. Ben er wel een tijdje mee zoet geweest *-)

Niet geheel een idiote actie.. althans, van de filmer dan, de auto op beeld 'doet' wel idioot..
Waar het om gaat.. de filmer (eigenaar/ rijder van een Tesla) vindt dat de radar van zijn Tesla het ontstaan van de botsing voorzag..

Eh.. volgens mij grijpt de radar pas in nadat de impact van de Corsa gedaan is.. en er dus een 'abnormaal' verkeersbeeld ontstond..

Zo ziet het eruit als voor je op de A2 een auto over de kop slaat

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/?news/2593871333/Zo+ziet+het+eruit+als+voor+je+op+de+A2+een+auto+over+de+kop+slaat+[DASHCAM].aspx

@PM zei:
(..)

Toen mijn moeder een Toyota Celica had, zette ik als ik in de regen in die auto reed altijd eerst de achterruitenwisser aan. Dat is draaien aan de rechter stengel. Bij mijn Mazda is dat dus de voorruitenwisser en naar mijn idee de enige juiste manier. Kun je namelijk vanuit de ingeval nog steeds bij de demist-functie als een tegenligger (vrachtwagen) een plens water op de voorruit gooit. (..)*-)

Maakt toch weinig uit? Volgens mij is het nu wel gemeengoed dat de ruitenwissers voor, op rechts van het stuur, met een hendel naar boven (soms nog naar beneden) wordt bediend en dat de achterwisser met een draai aan die hendel in werking wordt gesteld.

Interval of niet.. vanuit interval is het (vaak) een tikje naar boven om continue te wissen en dan heb je ook de functie dat het water weg is..
Okay, je moet de hendel weer ff terug zetten.. wat niet bij de tipwis hoeft..

Lycan Capri zei:

Ja, zo wordt de functie van het, door middel van één keer aanraken van de wisserhendel, in werking stellen van de ruitenwissers.. voor een eenmalige wisser, ook wel genoemd.
In de jaren '80 / begin '90 een 'feature' op de optie- dan wel standaard uitrustingslijst.

;)

[size=small]ff aan'tippen' ouwe[/size] B)

Ahhh ok
6 van mijn 7 auto's hebben dat sowieso niet (Laguna ruj ik te weinig in om het te weten)
Gewoon even schakelaar op aan en weer uit

Nog steeds hoor. Tenminste, volgens mij zit het ook in de Focus en de Golf van mijn werk, beide uit 2010. En iig in mijn Alfa uit 2004, wat ook al ruim na 'begin jaren '90' is.

Het is nu gewoon standaard volgens mij. Laguna zal het ook wel hebben, hendel naar beneden drukken, gok ik.

Bij een Kia Pride was het de hendel van je af duwen.. best gek eigenlijk..

Laguna is van 98 Focus van 99
De Focus gaat wel automatisch wissen als ik sproei (zal de Laguna ook wel doen), de Astra, Capri, CRX, Sierra en Transit doen dat sowieso niet daar mag de bestuurder nog gewoon de baas spelen

Durashift zei:
Niet geheel een idiote actie.. althans, van de filmer dan, de auto op beeld 'doet' wel idioot..
Waar het om gaat.. de filmer (eigenaar/ rijder van een Tesla) vindt dat de radar van zijn Tesla het ontstaan van de botsing voorzag..

Eh.. volgens mij grijpt de radar pas in nadat de impact van de Corsa gedaan is.. en er dus een 'abnormaal' verkeersbeeld ontstond..

Zo ziet het eruit als voor je op de A2 een auto over de kop slaat

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/?news/2593871333/Zo+ziet+het+eruit+als+voor+je+op+de+A2+een+auto+over+de+kop+slaat+[DASHCAM].aspx

Bij detectie van een ongeval remt een auto vaak veel harder dan je zelf zou doen.

Wat ik opvallend vind is het verschil in reaktie op de rechter rijstrook.

De 1e (donkerkleurige) auto ziet de rode auto vlak voor zich heen draaien en weet nog zonder veel uiterlijk drama de auto te stoppen.
De 2e (zilverkleurige) auto reed er ruim achter, maar moet alle zeilen bijzetten om op tijd tot stilstand te komen.

Zo zie je maar hoe snel je de volgafstand kwijt bent op het moment dat er een ongeval voor je gebeurt ...

@Durashift, de BX was van na de facelift, ik moest de richtingaanwijzerhandle gebruiken ... ;)

@PM zei:
Uurtje geleden tegen een politieagent gezegd dat-ie z'n gordel om moest doen...

Heeft de politieagent daar geen ontheffing voor, in verband met het uitoefenen van zijn taak?

Omschrijving bevoegdheden politie

Quote hieruit:
Vrijstelling van verkeersregels

De politie mag de verkeersregels overtreden als dat nodig is voor de uitvoering van haar taken. De politie heeft namelijk vrijstelling van de meeste artikelen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Misschien wel, maar in dit geval betrof het iemand die bij de politie werkt en die op hetzelfde adres als ik oud en nieuw vierde (en op dat moment dus niet aan het werk was). Mij was gevraagd of ik hem en zijn vriendin even een lift naar huis wou geven, geen probleem. Nadat we waren ingestapt zag ik dat hij zijn gordel niet om deed, dus vroeg ik "wil de politie ook zijn gordel even omdoen?".

@PM zei:
Misschien wel, maar in dit geval betrof het iemand die bij de politie werkt en die op hetzelfde adres als ik oud en nieuw vierde (en op dat moment dus niet aan het werk was). Mij was gevraagd of ik hem en zijn vriendin even een lift naar huis wou geven, geen probleem. Nadat we waren ingestapt zag ik dat hij zijn gordel niet om deed, dus vroeg ik "wil de politie ook zijn gordel even omdoen?".

En dat was allemaal uit de vorige post te halen? ;)

Nee, maar ik dacht eens kijken wat voor reacties dat zoal uitlokt (:B
Ik heb overigens ook niet beweerd dat-ie aan het werk was op dat moment ;)

@PM zei:
Nee, maar ik dacht eens kijken wat voor reacties dat zoal uitlokt (:B
Ik heb overigens ook niet beweerd dat-ie aan het werk was op dat moment ;)

De reacties vallen dan eigenlijk wel een beetje tegen.
Kan uit jouw post en toelichting wel opmaken dat je vind dat politieagenten
een voorbeeldfunctie hebben, ook als ze (blijkbaar) niet aan het werk zijn ... ;)

Blackadder the 5th zei:

Inderdaad.

Blackadder the 5th zei:
een voorbeeldfunctie hebben, ook als ze (blijkbaar) niet aan het werk zijn ... ;)

Ja. Geldt feitelijk voor iedereen in zijn of haar vakgebied. Nou snap ik wel dat agenten soms ook net mensen zijn, maar het niet dragen van een gordel bij die beroepsgroep verbaast me toch wel.

Ik heb wel eens gehoord van een politieagent die al enkele weken zonder APK reed in zijn privé-auto. Als je het hebt over een voorbeeldfunctie.

@PM zei:
Blackadder the 5th zei:

Inderdaad.

Blackadder the 5th zei:

Ja. Geldt feitelijk voor iedereen in zijn of haar vakgebied. Nou snap ik wel dat agenten soms ook net mensen zijn, maar het niet dragen van een gordel bij die beroepsgroep verbaast me toch wel.

Verbaast het mij? Ja en nee.

Ja, (en hierbij ga er ik ervan uit dat hij regelmatig toezicht houdt op het verkeer) omdat hij als geen ander weet
wat de gevolgen (kunnen) zijn van het niet dragen van de gordel ...

Nee, omdat de politieman het beroepshalve waarschijnlijk weinig doet, en het daarom nu ook "vergat".

Wat mankeert deze man om dit zo te zeggen.

Ik snap hem niet. Zouden ze van Simon Loos en Peter Appel bellen naar de AH om te melden dat de vrachtwagens vandaag niet rijden? Wat ben je nu voor waardeloze zak patat als je dit zo stelt. Het transport moet in veel gevallen wel doorgaan, anders valt het elders stil. Net als mensen naar hun werk moeten. Ik vind dit bijzonder respectloos, klinkt als een gefrustreerd mannetje wat chagrijnig is omdat niet heel Nederland zijn advies opvolgt.

Boppie zei:

Ik snap hem niet. Zouden ze van Simon Loos en Peter Appel bellen naar de AH om te melden dat de vrachtwagens vandaag niet rijden? Wat ben je nu voor waardeloze zak patat als je dit zo stelt. Het transport moet in veel gevallen wel doorgaan, anders valt het elders stil. Net als mensen naar hun werk moeten. Ik vind dit bijzonder respectloos, klinkt als een gefrustreerd mannetje wat chagrijnig is omdat niet heel Nederland zijn advies opvolgt.

Quote uit de tekst:

Wegbeheerders zouden volgens Potgraven moeten overwegen om te stoppen met strooien. "Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk dat je niet de weg op moet. Door te strooien creëer je een soort schijnveiligheid."

Pardon? Dan ook maar aangeven dat men voor een week eten en drinken in huis moet halen
en een stroomaggregaat met voldoende brandstof achter in het schuurtje moet zetten ... ;)

Boppie zei:

Nou ja als de omstandigheden maar lastig genoeg zijn liggen sommige zaken wel degelijk stil.
Los van dit weekend.
Als het flink mistig is of stormt worden op de Maasvlakte ook geen containers meer gelost/geladen. Dan kun je wel een levering gepland hebben staan maar da's dan pech. Als het water in de Maas/Rijn te laag is liggen lichters ook stil, jammer maar helaas als je spulletjes daar opstaan. Dat moet je dan gewoon maar aan de klant uitleggen.

Boppie zei:

Hij probeert zich eruit te lullen.
Maar vreemd genoeg klaagde diezelfde stooidienst op vrijdag al dat strooien weinig effect zou hebben omdat....
er te weinig verkeer is op vrijdagavond / zaterdagochtend.

No kidding, ergens heeft hij wel een punt want er moet een omslagpunt komen om wel of niet de weg op te gaan.
Denk dat hier een taak ligt voor de overheid, transporteurs moeten hun diensten verlenen aan de opdrachtgevers en chauffeurs mogen geen werk weigeren.
Als de overheid een rijverbod aankondigt met fikse sancties dan hebben die opdrachtgevers dat maar te accepteren en is er geen valse concurrentie.

Hier een reaktie van een vrachtwagenchauffeur: "Je wilt het zo goed mogelijk doen, ook bij gladheid"

Verbaas me dat er meerdere instanties zijn die zich met weer en verkeer bezig houden:

KNMI - geeft informatie over de weersomstandigheden (kode groen/geel/oranje) en geeft indien nodig een weeralarm af (kode rood)
Rijkswaterstaat - verzamelt gegevens en geeft indien nodig een verkeersalarm af.
Verkeers Informatie Dienst - geeft specifieke informatie over bepaalde weggedeelten en geeft advies.

Ben ik (per ongeluk) nog iets/iemand vergeten?*-)
Zou het niet beter zijn om af te bakenen wie waar voor verantwoordelijk is,
zodat er in ieder geval eenduidige informatie naar buiten komt?

Lijkt me vooral belangrijk als men van een advies naar een gebod/verbod over wil gaan ..

VID is gewoon een commerciële partij.

.. die gisteren ff uit de bocht vloog.. en daar op terug komt..

VID betreurt ophef onder truckers

Vooral onder beroepschauffeurs is beroering ontstaan over uitspraken als zou de VID hen onvoldoende professioneel vinden. De VID betreurt dat dit beeld is ontstaan, omdat zij iets anders bedoelde te zeggen.

Het ging de VID om de professionaliteit van de gehele transportsector. Het verbaast ons dat transportbedrijven het kennelijk normaal vinden dat zij chauffeurs de weg op sturen, terwijl tal van instanties met klem adviseren dat juist niet te doen. Beroepschauffeurs zijn dan misschien professionals, maar de gebeurtenissen van vandaag hebben laten zien dat je het daarmee niet altijd redt. Kennelijk is de maatschappij zo verknoopt met logistiek, dat er gemakkelijk aan voorbij gegaan wordt dat chauffeurs in deze condities feitelijk hun leven wagen.

Eigen besluit

De VID pleit ervoor dat binnen de transportsector een klimaat ontstaat waarin de chauffeur, in dit soort omstandigheden, zonder consequenties kan bepalen of hij/zij wel of niet rijdt. In de luchtvaartsector is dat vrij normaal: het is de piloot die besluit om te vliegen, de luchtvaartmaatschappij moet zich daarbij neerleggen.

Bron: https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.007.03

Rayban zei:
(..)

No kidding, ergens heeft hij wel een punt want er moet een omslagpunt komen om wel of niet de weg op te gaan.
Denk dat hier een taak ligt voor de overheid, transporteurs moeten hun diensten verlenen aan de opdrachtgevers en chauffeurs mogen geen werk weigeren.
Als de overheid een rijverbod aankondigt met fikse sancties dan hebben die opdrachtgevers dat maar te accepteren en is er geen valse concurrentie.

Ah, jij had de link al geplaatst. (tu)

Tja, het blijft lastig.. wel / niet rijden. Rijkswaterstaat is daar ook ambivalent in.. want men zegt aan de ene kant 'niet de weg op gaan' en aan de andere kant hoor je 'tja, er is weinig verkeer.. en bij ijzel moet het zout door de auto's IN het ijs worden gedrukt.. Zijn er geen auto's die rijden.. werkt het dus niet..

[size=small]Vraag mij ook af of er niet beter als eerste de sneeuw weggeborsteld / geschoven had kunnen worden.. Dan konden de platgereden stukken niet aanvriezen en tot ijzel leiden. Althans, dit was mijn ervaring met de handmatige sneeuwschuiver hier in de straat.. Onbereden laagje 'sneeuw - ijs' schoof ik weg.. het spoor ernaast waar een auto 10 minuten eerder had gereden was aardig aangekoekt..[/size]

Anyway, het wel of niet rijden door de beroepschauffeurs met goederen.. zal wellicht vanuit de verzekeraars moeten komen op dit soort dagen..
Als zij besluiten lading en materieel niet te verzekeren indien er toch gereden wordt.. én de transporteurs dit verbod in de leveringsvoorwaarden hebben opgenomen.. is er ook geen grond om een schadeclaim bij hen in te dienen door de ontvanger / verzender van de goederen wegens niet of te laat leveren..

Maar goed, er zal er dan altijd wel eentje tussen zitten die het risico wel neemt .. en dan is het vaak weer het 'ja, maar hun rijden wel, dus dan kan jij toch ook' liedje. :(

Durashift zei:
[size=small]Vraag mij ook af of er niet beter als eerste de sneeuw weggeborsteld / geschoven had kunnen worden.. Dan konden de platgereden stukken niet aanvriezen en tot ijzel leiden. Althans, dit was mijn ervaring met de handmatige sneeuwschuiver hier in de straat.. Onbereden laagje 'sneeuw - ijs' schoof ik weg.. het spoor ernaast waar een auto 10 minuten eerder had gereden was aardig aangekoekt..[/size]

Ik weet niet of Rijkswaterstaat de mogelijkheid heeft net zoveel sneeuwschuivers/borstelmachines in te zetten als zoutstrooiers.
Zal met de vraag te maken hebben van "Hoe vaak komt het voor?" en "Zetten we daar extra apparatuur voor in?"

Het werk wordt trouwens vaak uitbesteed aan grondverzetbedrijven en/of loonwerkers,
die op oproepbasis bepaalde stukken weg schoonhouden.
Bij calamiteiten (zoals in 1979, zie het flimpje in de vorige post) werkt het nog weer anders.
Dan wordt er ter plekke een oplossing bedacht en wordt zelfs de Landmacht ingeschakeld ...

Gladheid en sneeuwval blijft gewoon een kwestie van anticiperen en snelheid aanpassen, en dan is er prima te rijden in die slechte omstandigheden.
Maar ja, een moderne auto heeft tegenwoordig winterbanden, 4WD, ABS, BAS, traction control.... waarom zouden we dan nog steeds zo ouderwets rustig blijven rijden?:S

Blackadder the 5th zei:
Durashift zei:

Ik weet niet of Rijkswaterstaat de mogelijkheid heeft net zoveel sneeuwschuivers/borstelmachines in te zetten als zoutstrooiers.
Zal met de vraag te maken hebben van "Hoe vaak komt het voor?" en "Zetten we daar extra apparatuur voor in?"

(..).

Is ook zo.. 2 rijstroken op de A2 schoon vegen kost als minimaal 2 borstels/schuivers voorop.

Durashift zei:
Anyway, het wel of niet rijden door de beroepschauffeurs met goederen.. zal wellicht vanuit de verzekeraars moeten komen op dit soort dagen..
Als zij besluiten lading en materieel niet te verzekeren indien er toch gereden wordt.. én de transporteurs dit verbod in de leveringsvoorwaarden hebben opgenomen.. is er ook geen grond om een schadeclaim bij hen in te dienen door de ontvanger / verzender van de goederen wegens niet of te laat leveren..

Maar goed, er zal er dan altijd wel eentje tussen zitten die het risico wel neemt .. en dan is het vaak weer het 'ja, maar hun rijden wel, dus dan kan jij toch ook' liedje. :(

Dat gaat nooit werken want dan gaat de opdrachtgever (bv AH) eisen dat je wel verzekerd moet zijn, ofwel je krijgt een concurrentieslag bij de verzekeraars.

De overheid is wel bij machte om het vrachtverkeer stil te leggen.
Zo is er in het verleden een rijverbod uitgegeven bij een hevige storm.
Overtreders werden van de weg geplukt en kregen dan ook een dikke prent.

Rayban zei:
Durashift zei:

Dat gaat nooit werken want dan gaat de opdrachtgever (bv AH) eisen dat je wel verzekerd moet zijn, ofwel je krijgt een concurrentieslag bij de verzekeraars.

De eis tot verzekerd zijn zal er nu ook al wel zijn. Het gaat om de opschortende werking ervan.

Rayban zei:
De overheid is wel bij machte om het vrachtverkeer stil te leggen.
Zo is er in het verleden een rijverbod uitgegeven bij een hevige storm.
Overtreders werden van de weg geplukt en kregen dan ook een dikke prent.

.. alleen was die prent wellicht minder groot dan de schade van het niet rijden? Al blijft dat opportunistisch, want schade door omvallen zal groter zijn.. Maar ja, dát overkomt meestal een ander.. B)

De eis tot verzekerd zijn zal er nu ook al wel zijn. Het gaat om de opschortende werking ervan.
Als het gaat om ladingverzekering, de transporteur kan dat zelf indekken.

Gaat het om voertuigverz dan krijg je een concurrentieslag want de ene zal dan wel verzekeren terwijl de ander het niet verzekerd.
Logischerwijs gaat de transporteur dan zijn polis afsluiten bij de verz die het wel dekt.
En dat om de klant tevreden te houden.

Ben overigens wel benieuwd wat eruit voortvloeit als een chauffeur niet uitrijdt bij ijzel?

Pietzoveel zei:
Weten we in ieder geval nu waarom de verzekeringspremie volgend jaar weer zal stijgen.....
Yup... van mij mogen ze uitzoeken waarom de mensen die schade hebben gereden op de weg waren. Geen goede reden, ook geen uitkering.

Terug
Bovenaan