Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Is deze weg pasgeleden opnieuw ingericht met 30km zones en (aangepaste) kruisingen?
In 30 zones horen geen voorrangskruisingen.

Mogen voorrangswegen wel?
Absoluut niet! Zelfs niet bij zone 60!
Goed dat je me eraan herinnert trouwens, kwam van het weekend hier:

https://www.google.com/maps/@51.7727857,4.6067885,3a,75y,100.61h,86.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-qs5RLHU4H2Q4YMh4-gfdg!2e0!7i13312!8i6656

Sarcast zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Is deze weg pasgeleden opnieuw ingericht met 30km zones en (aangepaste) kruisingen?

Mogen voorrangswegen wel?
Absoluut niet! Zelfs niet bij zone 60!
Goed dat je me eraan herinnert trouwens, kwam van het weekend hier:

https://www.google.com/maps/@51.7727857,4.6067885,3a,75y,100.61h,86.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-qs5RLHU4H2Q4YMh4-gfdg!2e0!7i13312!8i6656

Geldt dat ook voor voorrangskruisingen? https://www.google.nl/maps/place/Gerrit+de+Vriesweg,+Andijk/@52.734173,5.2022785,3a,75y,7.04h,64.87t/data=!3m7!1e1!3m5!1ssKSkRbgwePyfLVQs-K073A!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DsKSkRbgwePyfLVQs-K073A%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D60.60784%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47c8a4e31936e237:0x26e071489d680cce!8m2!3d52.7286902!4d5.2065895

Overigens heeft de weg die hier voorrang heeft onlangs onderwerp in 'De Gevaarlijkste Wegen van Nederland'. En terecht, want het is echt om de haverklap raak op o.a. deze kruising. Waarbij je je natuurlijk wel kunt afvragen of het de weg is die gevaarlijk is of de gebruikers ervan.
Het waren ooit gelijkwaardige kruisingen, maar achtereenvolgens een gebod om voorrang te geven en nu dus een stopgebod hebben niet bepaald het gewenste effect om het aantal ongevallen te verlagen.
https://112westfriesland.nl/regionaal/opnames-programma-gevaarlijkste-wegen-nederland-sbs6-op-gedeputeerde-laanweg-andijk/

Dat is geen voortrangskruising! https://www.google.nl/maps/@52.733932,5.2009417,3a,75y,84.99h,73.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC9syewCJN0_ZwRY_tyoI7A!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Daar hoort een B3!
De toepassing van B7 mag ook alleen als bestuurders daar al uit eigen beweging stoppen.

voorrangskruisingen mogen in een 60 wel, in een 30 niet (zonder meer)

Sarcast zei:
De toepassing van B7 mag ook alleen als bestuurders daar al uit eigen beweging stoppen.

Hoe bedoel je? Ingeval de situatie stoppen al noodzakelijk maakt, omdat de kruising onoverzichtelijk is?

Volgens mij moet je maar eens langs komen, kunnen we een rondje door de gemeente maken om te inventariseren wat er allemaal mis is met verschillende verkeerssituaties ;)

Er zijn zat bedrijfjes die dat voor de gemeentes al doen.
In mijn gemeente hebben ze niet veel verdiend! :D

@PM zei:
Sarcast zei:
@PM zei:
In het volgende zit vast wel ergens wat idioots:

Ik kwam vanavond hier aanrijden en wou daar rechtsaf: https://www.google.com/maps/@52.7428534,5.207871,3a,75y,336.07h,81.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9mz6MJmjLjEKGCfT-njc_A!2e0!7i13312!8i6656

Toch gek dat iemand die daar regelmatig komt nog naar de haaientanden moet kijken om te weten of-ie voorrang heeft of niet...

Die haaientanden zijn ook voor jou, hij had het uit de
B5.png
moeten halen.
(Die daar overigens onterecht een
B3.png
blijkt te zijn....)

Dat weet ik, maar hij had het nou eenmaal daarover. Al moet ik bekennen dat ik zelf ook meer van de wegschilderingen ben dan van de borden. Zo heb ik ooit een voetganger geen voorrang verleend bij dit zebrapad. Vanaf het hoge camerastandpunt lijkt het mee te vallen, maar vanuit een lage auto zie je dat zebrapad pas op het laatste moment omdat de weg een klein beetje omhoog loopt naar die brug. Dus dan moet je het echt van het bord hebben.
Ik heb er wel van geleerd en probeer sindsdien beter op borden te letten.

De gemeente vindt blijkbaar dat de Kleingouw, Kleiakker en Hoekweg gezamenlijk één kruising vormen. Hoever moeten zijstraten uit elkaar liggen om te kunnen spreken van twee T-splitsingen? Overigens gedraagt iedereen zich daar wel alsof het om twee T-splitsingen gaat als ze vanuit de Hoekweg naar de Kleiakker gaan of andersom: eerst rechtsaf incl knipperlicht naar rechts de Kleingouw op, daarna direct linksknipperen en linksaf slaan.

Ik vind trouwens dat de
B3.png
erg ver van de kruising staat. Of is dat omdat er bushalte tussenzit, zodat op deze manier het bord zichtbaar blijft als er een bus aangemeerd staat?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Volgens mij, maar ik kan me vergissen, moet verkeer van het Voorstuk tegenwoordig voorrang verlenen. Maar da's ook niet heel duidelijk dat dat een zijstraat is en geen uitrit. En ja deze heb ik al eens laten zien en nee ik heb nog steeds niet bewust gekeken n.a.v. dit topic hoe de situatie tegenwoordig is.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de straat op een aantal kruisingen een aantal keren is aangepast, plus dat je afwisselend wel/geen voorrang hebt
op de doorgaande weg. Kan me dan wel voorstellen dat een local (die was de voorgaande situatie nog gewend) de fout ingaat.
Iemand die onbekend is let (als het goed is wel op de borden), iemand die (denkt dat hij/zij) bekend is met de situatie ter plaats doet dat minder.

Verbaas me trouwens wel over de opmerking van Sarcast dat er in 30/60 km/zones geen voorrangskruisingen/wegen zouden voorkomen. Denk dat het ook niet haalbaar is, omdat het dan bij drukte pas echt een chaos zou worden ...

Er zijn volgens mij genoeg provinciale wegen met een stuk 60 km/h-zone die toch echt worden aangemerkt als voorrangswegen...

Ben eens aan het zoeken geweest, heb een voorbeeld gevonden van 80 km weg met voorrang & een aantal kruisingen die is veranderd in een 60 km zone met gelijkwaardige kruisingen. Nieuwe Voorthuizerweg vanaf Voorthuizen richting Driedorp

Voorheen was de Nieuwe Voorthuizerweg een 80km voorrangsweg met een aantal kruisingen/T-splitsingen. Door de hoge snelheid en het slechte zicht op de kruisingen door de bomen die langs de weg staan gebeurden er regelmatig vrij ernstige ongevallen met letsel/dood tot gevolg.
Reden om er een 60km zone van te maken, maar door de onoverzichtelijke kruisingen zou het gevaarlijk blijven.
Door de kruisingen enigszins te verleggen en er een bocht/slinger in te maken, heeft men bereikt dat alle verkeer voor de kruising moet afremmen, zonder hiervoor drempels toe te passen.

Is een relatief goedkope oplossing, en met weinig (hoofdzakelijk lokaal) verkeer is het goed te doen.

Blackadder the 5th zei:
@PM zei:
Sarcast zei:
@PM zei:
In het volgende zit vast wel ergens wat idioots:

Ik kwam vanavond hier aanrijden en wou daar rechtsaf: https://www.google.com/maps/@52.7428534,5.207871,3a,75y,336.07h,81.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9mz6MJmjLjEKGCfT-njc_A!2e0!7i13312!8i6656

Toch gek dat iemand die daar regelmatig komt nog naar de haaientanden moet kijken om te weten of-ie voorrang heeft of niet...

Die haaientanden zijn ook voor jou, hij had het uit de
B5.png
moeten halen.
(Die daar overigens onterecht een
B3.png
blijkt te zijn....)

Dat weet ik, maar hij had het nou eenmaal daarover. Al moet ik bekennen dat ik zelf ook meer van de wegschilderingen ben dan van de borden. Zo heb ik ooit een voetganger geen voorrang verleend bij dit zebrapad. Vanaf het hoge camerastandpunt lijkt het mee te vallen, maar vanuit een lage auto zie je dat zebrapad pas op het laatste moment omdat de weg een klein beetje omhoog loopt naar die brug. Dus dan moet je het echt van het bord hebben.

De gemeente vindt blijkbaar dat de Kleingouw, Kleiakker en Hoekweg gezamenlijk één kruising vormen. Hoever moeten zijstraten uit elkaar liggen om te kunnen spreken van twee T-splitsingen? Overigens gedraagt iedereen zich daar wel alsof het om twee T-splitsingen gaat als ze vanuit de Hoekweg naar de Kleiakker gaan of andersom: eerst rechtsaf incl knipperlicht naar rechts de Kleingouw op, daarna direct linksknipperen en linksaf slaan.

Ik vind trouwens dat de
B3.png
erg ver van de kruising staat. Of is dat omdat er bushalte tussenzit, zodat op deze manier het bord zichtbaar blijft als er een bus aangemeerd staat?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Volgens mij, maar ik kan me vergissen, moet verkeer van het Voorstuk tegenwoordig voorrang verlenen. Maar da's ook niet heel duidelijk dat dat een zijstraat is en geen uitrit. En ja deze heb ik al eens laten zien en nee ik heb nog steeds niet bewust gekeken n.a.v. dit topic hoe de situatie tegenwoordig is.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de straat op een aantal kruisingen een aantal keren is aangepast, plus dat je afwisselend wel/geen voorrang hebt
op de doorgaande weg. Kan me dan wel voorstellen dat een local (die was de voorgaande situatie nog gewend) de fout ingaat.
Iemand die onbekend is let (als het goed is wel op de borden), iemand die (denkt dat hij/zij) bekend is met de situatie ter plaats doet dat minder.

Let wel, ik heb het in mijn posts van de de afgelopen dagen over twee verschillende wegen:

- De Kleingouw, binnen de bebouwde kom, met afwisselend 30 en 50. De kruisingen in de 50-stukken zijn allemaal voorrangskruisingen, de kruisingen in de 30-stukken zijn op één na gelijkwaardig. De uitzondering is bovengenoemd kruising met het Voorstuk. Ik heb er gisteravond eens op gelet, tegenwoordig staat er een
B7.png
voor verkeer vanaf het Voorstuk. Vanuit westelijke richting zie je op de Kleingouw een
B5.png
en vanuit oostelijke richting een
B4.png
. Vraag ik me alleen af of de laatstgenoemde twee niet
B3.png
's hadden moeten zijn, ondanks dat er geen verkeer uit de Dirk Jonkerlaan (de weg tegenover het Voorstuk) mag komen.
Afgezien van de situatie met het Voorstuk is het allemaal al minstens 11 jaar hetzelfde (zolang woon ik in Andijk).

- De Gedeputeerde Laanweg, gedeeltelijk buiten de bebouwde kom, waarvan twee kruisingen (die met de Kadijkweg en die met de Gerrit de Vriesweg) door de jaren heen achtereenvolgens gelijkwaardig zijn geweest, vervolgens wegens de vele ongevallen kreeg de Gedeputeerde Laanweg op deze kruisingen voorrang en kreeg het verkeer van de Kadijkweg en de Gerrit de Vriesweg te maken met een
B6.png
, welke borden inmiddels zijn vervangen door een
B7.png
.
De volgende stap lijkt mij inderdaad om in ieder geval de Kadijkweg en de Gerrit de Vriesweg te laten verspringen, zoals hier, of misschien zelfs inderdaad zoals in jouw voorbeeld. Als mensen dan volgas doorrijden wordt dat in elk geval afgestraft met een enkeltje sloot en leren ze het snel genoeg af. Of niet natuurlijk.

@Sarcast: bijzonder handig, die smilies van wegenforum.nl (y)

@PM zei:
De volgende stap lijkt mij inderdaad om in ieder geval de Kadijkweg en de Gerrit de Vriesweg te laten verspringen, zoals hier, of misschien zelfs inderdaad zoals in jouw voorbeeld. Als mensen dan volgas doorrijden wordt dat in elk geval afgestraft met een enkeltje sloot en leren ze het snel genoeg af. Of niet natuurlijk.

@Sarcast: bijzonder handig, die smilies van wegenforum.nl (y)

Voor het voorkomen van ongevallen bij kruisingen is het belangrijkste dat de snelheid eruit uit is voor je de kruising opgaat.
Voorrangswegen en/of voorrangskruisingen passen hier niet in. Ook gelijkwaarde kruisingen in de vorm van een T-splitsing zijn
gevaarlijk, omdat er altijd een richting is die (hard) door kan rijden omdat hij/zij voorrang meent te hebben en daarbij vergeet
dat hij/zij de andere wel de gelegenheid moet geven om voorrang te verlenen.

Versprongen kruisingen (zoals in mijn en jouw voorbeeld), drempels en rotondes passen dan beter.

rke zei:
(..)
Eerlijk gezegd gebruik ik altijd optie een. Laat die buurvrouw d'r bloeddruk maar stijgen, als ik een kindje dood rij heb ik daar de rest van mijn leven last van. Maar het zorgt wel dat ik mezelf afvraag waarom bijvoorbeeld Ford wel een gloeidraadje in de voorruit heeft en Seat niet. Of waarom een oude Camry wel voldoende ventilatie heeft en een moderne Leon niet.
En dan heeft een Leon ook nog eens zo veel ventilatie dat men zegt dat hij goed geventileerd wordt. Kan je nagaan hoe "goed" de ventilatie is in auto's waarvan men zegt dat de ventilatie onvoldoende is.
Ik ken iemand met een nieuwe Twingo... je zou er een gat in zagen.

Nu ja, die oude Fransoos bij mij is ook behoorlijk vochtig van binnen. Ik gebruik wel een matje op de voorruit en stop een zakdoek tussen het deurslot.. anders bevriest de zaak aldaar en dus gaat de deur niet open.
En toch, als ik dan in de auto zit en een paar mijn adem heb uitgeblazen.. is de binnenkant lekker dichtgetrokken..
:(

Wat schijnt te helpen is beide voorramen een stukje open te zetten.. dat brengt de binnen- en buitentemperatuur wat meer op gelijke hoogte en dan bevriest de ruit niet.

@PM zei:
Hier ook een leuke wat dat betreft: https://www.google.nl/maps/@51.8686114,4.5971687,3a,75y,157.15h,94.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1syFkMpO1EsGNhqPbZdYdJYA!2e0!7i13312!8i6656 .

Eerst kijken dan knipperen doet wonderen, in zijn/haar geval had ik de rechtsknipper iets eerder uitgedaan en dan de linksknipper. Ik denk ook dat het snelheidsverschil tussen jou en de mazda zijn/haar reactietijd nadelig heeft beeninvloed.

Sarcast zei:
Wat is jullie knipperbeleid als je gestopt bent op een voorsorteerstrook?

Tsja, dat is wel een goeie ... ;)

In dergelijke gevallen doe ik de rechtsknipper meestal direct na het puntstuk uit. Vervolgens gaat hij weer aan naar links als ik (vrijwel) tot stilstand ben gekomen op de (rechter) linksaf-strook.
Wil ik/kan ik een strook opschuiven naar links, dan kijk ik en gaat indien er ruimte is, de links knipper aan & rijstrook wisselen.

Wisselde de Mazda uiteindelijk van rijstrook nadat je was gepasseerd? Oftewel had hij uiteindelijk de bedoeling om van rijstrook te wisselen?

Sarcast zei:
Nee die bleef daar staan

Dus blijkbaar geen haastige bestuurder.

Tsja, het blijft lastig inschatten wat iemand gaat doen als ineens het knipperlicht aangezet wordt.

Gezien het type auto lijkt me het niet een bestuurder die nog even langs een stel stilstaande auto's hoekt,
maar ik weet uit ervaring dat dit een gevaarlijke aanname kan zijn ...

Juist om dat soort misverstanden te voorkomen laat ik de knipper vaak achterwege in zo'n situatie. Voegt ook niets toe, dat ik linksaf ga is wel duidelijk, anders kies ik die strook niet.
Of inderdaad wat eerder aanzetten (m.n. als rechtdoor op dezelfde strook ook een mogelijkheid is).

Ik acht de kans groot dat deze bestuur(d)(st)er niet eens door heeft gehad dat deze actie voor verwarring zorgde.

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Nee die bleef daar staan

Dus blijkbaar geen haastige bestuurder.

Tsja, het blijft lastig inschatten wat iemand gaat doen als ineens het knipperlicht aangezet wordt.

Gezien het type auto lijkt me het niet een bestuurder die nog even langs een stel stilstaande auto's hoekt,
maar ik weet uit ervaring dat dit een gevaarlijke aanname kan zijn ...
Premacy's zijn ook behoorlijk populair nu bij jongen gezinnen ivm de lage 2e-hands prijzen. ;) En een jonge papa rijdt meestal iets anders dan een oude man van 70+. :p

Sarcast zei:
Wat is jullie knipperbeleid als je gestopt bent op een voorsorteerstrook?

Een knipperlicht wordt gebruikt om aan te geven dat je de wens hebt naar links te gaan en dat is precies wat opa hier deed. Dat jij dat interpreteert als opa gaat op de meest linkse rijbaan rijden is een aannemelijke redenatie en natuurlijk is het verstandig er serieus rekening mee te houden dat opa ook werkelijk naar de linkerbaan schuift. Het zal de eerste niet zijn die een auto 'over het hoofd ziet', er zijn slaaprijders die zelfs een veertigtons Scania over het hoofd zien.
Ik zou in dit geval de voet bij de rem houden, hand bij de claxon en gewoon inhalen. Het is een knipperlicht, geen breekijzer.

Van opa zou ik veel meer verkeersinzicht verwachten. Als hij knippert terwijl jij er al min of meer voorbij bent is er niets aan de hand. Je zag het ook al op de afrit, het knippertje naar rechts bleef erg lang aan, er was allang geen andere mogelijkheid meer dan naar rechts gaan.

A16 bij Rotterdam dicht door slagboombotsing
filmpje: https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.341.04

hoe krijg je het voor elkaar o_O

JoostM zei:
Ongelooflijk, dan zit je toch ook met de ogen dicht achter het stuur o_O
Rond die tijd daar met een laag zonnetje zou dat best kunnen ja!
Toevalligerwijs reed ik daar gisteren rond dezelfde tijd:

Met het huidige zonnetje kan ik mij voorstellen dat je geen ruk ziet. Zonnebril zou al een stukje helpen, maar de zon is nu erg fel.

Verbazingwekkend hoeveel mensen die afslag alsnog pakken. Bovenaan opwachten en schrijven maar. En uiteraard terug de snelweg op naar de volgende afslag.

Boppie zei:
Met het huidige zonnetje kan ik mij voorstellen dat je geen ruk ziet. Zonnebril zou al een stukje helpen, maar de zon is nu erg fel.

Yup.. vorige week stond er (naar mijn idee) ineens een tram schuin voor mijn snuffert.. Ik was de hoek nog niet om of die zon scheen kats naar binnen zodat ik amechtig probeerde het zonnescherm naar beneden te krijgen.. :(

Ik kan het mezelf voorstellen dat er situaties zijn waarin het echt noodzakelijk is op te schieten, maar had dan de vluchtstrook gepakt. Dan was het met een bekeuring van een paar honderd euro klaar.

Terug
Bovenaan