Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Sarcast zei:
turbod12 zei:
Stop ermee, je maakt jezelf belachelijk.
Dat was het hele punt van de zeurchauffeur. Geweldig concept, wanneer komt er weer een?

Ik doe in de tussentijd even een quizje:
De laadlosplek rechts is slechts 1,20 breed, mag u uw bredere vrachtwagen daar lossen?

Dit past toch wel?

2598.JPG

BradgeTV zei:
(..)
Die voetgangers zag 'ie ook maar hij vond dat ze niet doorliepen.. Je kan natuurlijk ook anticiperen, maar dat zal wel aan mij liggen.
(..).

Heeft hij een punt, want voorrang hadden zij niet. ;)

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Ik doe in de tussentijd even een quizje:
De laadlosplek rechts is slechts 1,20 breed, mag u uw bredere vrachtwagen daar lossen?

Dit past toch wel?

2598.JPG
Dat klopt, maar is geen vrachtwagen en ook niet breder. dus stop met het ontwijken van de vraag en doe een gooi!

Sarcast zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Zal wel niet mogen gok ik.
Want?
Om eerlijk te zijn: Ik heb het filmpje vluchtig bekeken en niet echt op de details gelet. Mijn eerste insteek was: die vrachtwagen staat dan op het rode asfalt (fietspad/fietsstrook/fietssuggestiestrook/artistieke uitspatting van de wegenbouwer whatever, zo precies heb ik dus niet gekeken), dat zal hier ongetwijfeld niet mogen. Daarmee heeft iemand een laad- en losplaats bedacht die volgens de letter der wet niet gebruikt kan/mag worden. Kan me niet voorstellen dat jij filmpjes post en vragen stelt over zaken die gewoon kloppen :)

Dat laatste is dan wel weer zo natuurlijk.

Boppie zei:
Ik denk van wel. Het is geen fietsstrook. Zolang er verder geen borden staan die stilstand verbieden.
Het is geen fietsstrook want geen fietsje? Scherp, maar nog niet scherp genoeg!

wegsleepregeling voor de bedrijfsparkerplaats, maar je kijkt niet op de juiste plaats. Denk fietsstrook

Boppie zei:
Wat staat er op dat willen rechthoekige bord net ervoor? Kan het lastig zien.
Heb 'm hier even op de PC op groot scherm bekeken, maar bij pauzeren blijft het wazig. Afgaande op de contouren lijkt het mij iets van een wegsleepregeling.

Sarcast zei:

Boppie zei:
Ik denk van wel. Het is geen fietsstrook. Zolang er verder geen borden staan die stilstand verbieden.

Verder kom ik niet. Ik zie een suggestiestrook waarop je mag doen en laten wat je wil.

Boppie zei:
Sarcast zei:

Boppie zei:

Verder kom ik niet. Ik zie een suggestiestrook waarop je mag doen en laten wat je wil.
Als je je blikveld wat verbreedt zie je misschien wel een fietsstrook?

Laatste poging van mijn kant. Misschien ver gezocht en een beetje een gokje, maar daarom misschien ook wel goed: De smalle 'parkeerzone' dwingt de vrachtwagen om deels op de openbare weg te staan, maar dan sta je vlak bij die kruising/driesprong en die moet je vrijhouden.

Leon in z'n SEAT zei:
De smalle 'parkeerzone' dwingt de vrachtwagen om deels op de openbare weg te staan
So far so good, hij staat deels op de rijbaan.
Binnen 5 meter van een kruispunt mag je niet parkeren, wel laten stilstaan. Maar hij zou daar verre van blijven.

Het is dus om een andere reden verboden daar op de rijbaan stil te staan.

Het is geen fietsstrook Joost, maar een fietssuggestiestrook. Die heeft wettelijk gezien geen enkele betekenis, het is meer een 'reminder' voor automobilisten dat er fietsers op de rijbaan kunnen zijn. Het blijft echter gewoon de standaard rijbaan.

Maar goed, ben wel benieuwd naar het antwoord nu...

Sarcast zei:
Boppie zei:
Sarcast zei:

Boppie zei:

Als je je blikveld wat verbreedt zie je misschien wel een fietsstrook?

Daar staat het benodigde symbool om er een fietsstrook van te maken. Wat voor de ene kant telt, gaat automatisch ook voor de andere zijde op?

Boppie zei:
Daar staat het benodigde symbool om er een fietsstrook van te maken. Wat voor de ene kant telt, gaat automatisch ook voor de andere zijde op?
Nee, maar er is een fietsstrook op de rijbaan. en dat houdt in dat je er niet mag stilstaan.
Dat ie aan de andere kant staat maakt daarbij niet uit.

En was hij zo vergezocht als verwacht? :D

Die is heel vergezocht. Ik weet zeker dat de ontwerper niet zo diep is gegaan. Weer wat geleerd:T.

Had dat de term rijstrook geweest, dan zou het al goed zijn.

De ontwerper daar mist wel meer zaken! Zo weet ie niet dat parkern in een parkeerschijfzone niet mag in vakken zonder blauwe streep die geen P bord of tegel hebben. En weet hij het verschil tussen uitsluitend en uitgezonderd niet (bij het CBR verdorie!)

ncCBoWz.jpg

Sarcast zei:
Boppie zei:
Nee, maar er is een fietsstrook op de rijbaan. en dat houdt in dat je er niet mag stilstaan.

Ja. :D

Sarcast zei:
Boppie zei:

Veel borden en veel regels levert ook het risico op het maken van fouten op.
Eigenlijk te zot voor woorden dat we zo zo ingewikkeld hebben gemaakt.
Weg met die borden, laat de mensen het zelf maar regelen ... ;)

Vandaag had ik ook weer een totaal idiote actie achter mij. Gewoon rustig met het verkeer mee op een 80 weg. Het stoplicht ongeveer 200 meter verderop werd rood dus dan rol je de laatste 100 meter af, net zoals de auto's voor mij. De oude grijze bmw 3 serie die achter mij reed is blijkbaar onbekend met de begrippen voorliggers en uitrollen. Blijkbaar moest de bestuurder kostte wat het kost 0,5 seconde eerder bij het stoplicht voor rood stil gaan staan of dwars over/door mij en de rij auto's voor mij heen, gezien hij met groot licht begon te seinen en letterlijk zo goed als in mijn bumper zat. Ik denk dat er nog nooit zo dicht iemand op mn bumper hing. Op dit soort momenten heb ik de neiging om even uit te stappen, maar als de bmw al zo idioot rijdt zal er wel geen verstandig figuur uitkomen, die normaal een discussie aan kan gaan.

Durashift zei:
ff je mistlamp achter aan doen.

Nooit aan gedacht, top tip! Wat wel werkt in de file als er tijdens het optrekken (met alle respect maar over het algemeen een lease kar) eentje in m'n achterbumper hangt, heel ff de pook in de achteruit, doet wonderen.

Afgelopen week reed ik om een uur of 5 's middags op de A12 vanaf Arnhem richting Utrecht.
Reed uiterst rechts en tegen de maximum toegestane snelheid aan. Viel me wel op dat de overige banen drukker bezet waren,
de rechter rijstrook was vrijwel leeg (dus ook geen vrachtwagens).
Plotseling gingen de matrixborden aan en gaven voor alle rijstroken 90 km/h aan.
Iedereen ging wat langzamer en wat dichter op elkaar rijden.
Vervolgens gingen de matrixborden naar 70. Ook weer wat langzamer en dichter op elkaar.
Vervolgens kregen we 50, en ik heb zelf dat de ervaring dat je dan de kans loopt dat het ineens stil kan komen te staan.
Was zelf in de veronderstelling dat verderop de afslag A50 richting Den Bosch volstond, en dat we daarom stil zouden komen te staan.
Plotseling zie ik dat op het matrixbord van mijn rijstrook staat aangegeven dat ik een strook naar links op moet schuiven.
Inmiddels rijden de auto's op die strook al zo dicht op elkaar, dat een vraagknippertje geven geen soelaas meer lijkt te bieden.
Ik zie verderop in de rij auto's (net voor een bestelwagen) wel ruimte en besluit dan maar een aantal auto's
rechts in te halen om vervolgens in te voegen ...
Bleek achteraf een calamiteit op de vluchtstrook, waarvoor ook de rechter rijstrook was afgekruist.

Waar ik mij een beetje over verbaas is dat men niet eerst aangeeft om de rijstrook leeg te maken, en daarna pas de snelheid er uit te halen.
Of ieder geval dit al bij 90 km/h te doen, zodat de snelheidsverschillen zo klein mogelijk zijn en er nog voldoende ruimte is.

edit: Apeldoorn veranderd in Den Bosch, had mezelf vergist ... :confused:

Er wordt eerst een voorwaarschuwing gegeven met een snelheidsbeperking, daarna een pijl om de rijstrook vrij te maken en daarna een kruis. Dat in jouw geval de drukte het niet toelaat om dat met 90/70 te doen, is logisch. Vanwege de drukte is een rijbaan minder genoeg voor file.

Terence zei:
Er wordt eerst een voorwaarschuwing gegeven met een snelheidsbeperking, daarna een pijl om de rijstrook vrij te maken en daarna een kruis. Dat in jouw geval de drukte het niet toelaat om dat met 90/70 te doen, is logisch. Vanwege de drukte is een rijbaan minder genoeg voor file.

Ik had zelf de indruk dat ik als ik bij 120/90 had kunnen invoegen, dit nog relatief gemakkelijk had gekund.
Door de snelheidsbeperking als eerste signaal op te geven zie ik de auto's dichter op elkaar gaan rijden,
waardoor het invoegen veel meer hinder/filevorming veroorzaakt.

Tuurlijk kan je invoegen bij die snelheid, maar het pas echt niet allemaal op 2 banen. In de spits een baan eraf, geen idee wanneer en waar het precies was, maar ik kan het wel raden.

Terence zei:
Tuurlijk kan je invoegen bij die snelheid, maar het pas echt niet allemaal op 2 banen. In de spits een baan eraf, geen idee wanneer en waar het precies was, maar ik kan het wel raden.

Het was hier, het verkeer vanaf Apeldoorn komt hier bij knooppunt Waterberg de A12 op.
Om vervolgens bij knooppunt Grijsoord door te kunnen richting Den Bosch via de A50, Utrecht via de A12.

Het ging dus van 3 (waarvan de 2 rechtse nog niet echt druk waren) naar 2 banen ...

Eigenlijk had je dus de pech dat het verkeer zich eens een keer aan de snelheid op de matrixborden ging houden;).

Mijn ervaring is dat er soms eerst voor een snelheidsbeperking voor alle rijstroken wordt gekozen, waarbij de meest rechtse veelal de 70 doet en de anderen 90. Is er dan een inspecteur of andere overheidsdienaar aanwezig die beoordeelt dat de 'vouwen nog steeds uit de broek gereden worden'.. besluit men vaak de rijstrook af te kruizen.

Ik heb het de afgelopen weken twee keer meegemaakt.. weliswaar tijdens daluren. Op de A2 en A12. 70 op de rechter rijstrook, de anderen 90.
Ik schoof gewoon eentje op naar links.. kon de cruisecontrol erop blijven staan én ik creëer wat vrije ruimte op de vluchtstrook..
Snapt alleen lang niet iedereen.. want de personenwagens komen je dan gewoon rechts voorbij..:(

Durashift zei:
Eigenlijk had je dus de pech dat het verkeer zich eens een keer aan de snelheid op de matrixborden ging houden;).

In zoverre dat de bestuurders op de strook links naast me zich klemreden achter iemand die zich wel aan de snelheid van de matrixborden hield.
Waardoor er voor mij geen ruimte meer over was om in te voegen.
Zodat ik de auto's vervolgens maar rechts in ging halen totdat ik een gaatje vond om alsnog in te voegen ...

Durashift zei:
Tja, je zal het toch moeten oplossen..Jammer dat andere weggebruikers kennelijk dat inzicht niet hadden..

Ach, we maken allemaal wel eens een (inschattings)fout.
Ik had nog wat meer aan kunnen dringen, maar waarschijnlijk had ik daarmee een remreactie uitgelokt,
die zich vervolgens als een schokgolf naar achteren zou verplaatsen = file ...

Probeer zelf zo veel mogelijk een vrije ruimte voor de auto te houden, juist om dit soort situaties op te kunnen vangen
zonder te hoeven remmen.

Durashift zei:
Mijn ervaring is dat er soms eerst voor een snelheidsbeperking voor alle rijstroken wordt gekozen, waarbij de meest rechtse veelal de 70 doet en de anderen 90. Is er dan een inspecteur of andere overheidsdienaar aanwezig die beoordeelt dat de 'vouwen nog steeds uit de broek gereden worden'.. besluit men vaak de rijstrook af te kruizen.

90 90 70 bij aankomst van RWS zonder dat men daadwerkelijk bezig is met het oplossen
70 70 X als bijvoorbeeld de berger arriveert en een veilige werkruimte nodig heeft. Pas afkruizen als het echt noodzakelijk is.

Terence zei:
Durashift zei:

90 90 70 bij aankomst van RWS zonder dat men daadwerkelijk bezig is met het oplossen
70 70 X als bijvoorbeeld de berger arriveert en een veilige werkruimte nodig heeft. Pas afkruizen als het echt noodzakelijk is.

In mijn geval ging de snelheid terug naar 50 50 50 + knipperen. Mijn eerste indruk was dat er een algehele file aan het ontstaan was.
Vervolgens ging op het matrixbord de pijl naar links aan voor het vrijmaken van de strook om hem bij het volgende matrixbord af te kruizen ...

Blackadder the 5th zei:
Terence zei:
Durashift zei:

In mijn geval ging de snelheid terug naar 50 50 50 + knipperen. Mijn eerste indruk was dat er een algehele file aan het ontstaan was.
Vervolgens ging op het matrixbord de pijl naar links aan voor het vrijmaken van de strook om hem bij het volgende matrixbord af te kruizen ...

Dan is het cirkeltje weer rond: file als het gevolg dat niet alles op 2 rijbanen past... 50 gebeurt automatisch, niet als beperkende maatregel.

Terence zei:
Blackadder the 5th zei:
Terence zei:
Durashift zei:

Dan is het cirkeltje weer rond: file als het gevolg dat niet alles op 2 rijbanen past... 50 gebeurt automatisch, niet als beperkende maatregel.

De grap was, dat ik (en de rest van het verkeer ook) op dat moment niet veel langzamer dan 50 heb gereden,
van een stilstaande file was uiteindelijk geen sprake. Waarschijnlijk heeft het systeem net op het randje gezeten ... ;)

Moet er wel bij zeggen dat ik het alleen vanuit mijn gezichtspunt heb gezien. Het kan best zo zijn dat ik (per geluk) in de kop van de zich vormende file heb gezeten. Als ik 5 of 10 minuten later was geweest had ik waarschijnlijk wel stil gestaan ...

Terug
Bovenaan