Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Precies, schijt aan. Maar die jongen was vier, kom op, toen zat jij nog aan de matchbox autootjes.
Hij is nu acht, en wat meer ervaren:

Durashift zei:
Sarcast zei:
Durashift zei:
Eh, iets met 'de plicht om goed te kijken' hoor ik in de laatste seconden?
De ondertiteling staat in de titel van het filmpje! ;)

Ah, zo. NAh, volgens mij heeft deze actie weinig met goed dan wel niet goed kijken te maken.. Kerel zag een gaatje en wilde rollend de rotonde over, zo komt het beeld op mij over, ook omdat hij of zij vrij rap jouw toeter beantwoorde.. Naar mijn mening zijn dat mensen die dan wel weten dat zij 'bewust' niet geheel volgens de regels handelen.

Zie ik wel vaker gebeuren, alleen moet je nog echt rollen en moet het gat groot genoeg zijn (lees de bestuurder op de rotonde moet even meewerken) om dit goed te laten gaan. Chauffeur van de bestelauto is wat beide factoren betreft pech ... ;)

Als het echt druk wordt bij een rotonde kan het voor iedereen prettiger zijn om even een gaatje te laten vallen zodat de rij op de aanvoerweg wat korter wordt. Dit vereist echter wel wat communicatie en dat blijkt niet iedereen gegeven ...

Die motorrijder? Die solliciteert naar een paar flinke krassen op de kuip en koffers ... :,(

Blackadder the 5th zei:
(..)
Zie ik wel vaker gebeuren, alleen moet je nog echt rollen en moet het gat groot genoeg zijn (lees de bestuurder op de rotonde moet even meewerken) om dit goed te laten gaan. Chauffeur van de bestelauto is wat beide factoren betreft pech ... ;)
(..)(

Bij zo'n turbo-rotonde heb je niet veel ruimte nodig om de oversteek te maken. ;)

@Sarcast. Het ontgaat mij wat je nu bedoelt te zeggen/schrijven.

Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:
Tonnie. zei:
Laatst zelf nog een rare situatie meegemaakt. Auto komt netjes van de rechterstrook naar de linker (zelfs met clignoteur), dat op zich is niet raar. Maar wel raar dat er geen reden toe was, rechterstook was nog zeker 150 meter leeg en er waren absoluut een voertuigen om in te halen, en ik reed zo'n 30 km/h sneller dan hij en moest nogal resoluut van het gas af.
Video, het is bij de afslag van de A16 naar de A20 (bij Rotterdam dus), ik mag daar 130, rij dat ook, hij komt naar links met krap 100 op de teller.

Krijg zelf de indruk dat de auto alvast wil gaan voorsorteren voor de hoofdrijbaan. Wel een beetje aan de vroege kant, wellicht door een opmerking van de route-navigatie ... :S
Verbaas me er trouwens over dat men daar 130 mag, juist op dit soort weggedeelten waar kans is
op wisselen van rijstrook door auto's/vrachtwagens voor het kiezen van een andere richting zou je een verlaagde maximum snelheid verwachten.
Je mag daar ook geen 130, maar 100. ;)

De meningen blijken verdeeld, zie onderstaand relaas.

Tonnie. zei:
Over de snelheid, de wegbeheerder vind ongetwijfeld dat we daar nog steeds onderhevig zijn aan snelheidsbeperking van voor de bocht op de A16, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat omdat dit een nieuwe snelweg is, en we langs een bord splitsing van snelwegen zijn gereden dat de snelheidsbeperking moet worden herhaalt als die nog steeds zou moeten gelden. Een nieuw bordje 100 staat overigens iets verderop. Tevens rijden normaal gesproken de vrachtwagens en bussen op de rijbaan rechts naast ons, tenzij er eentje niet oplet en deze rijbaan pakt.

Dit soort onduidelijkheid is natuurlijk niet handig. Als iedereen de maximum snelheid op zijn/haar eigen manier gaat uitleggen, wordt het een
rommeltje op de weg ... :(
Ik zou er op voor zijn bij dit soort verkeersknooppunt standaard 100 km/h als maximum aan te houden. Dan zijn de snelheidsverschillen
nog te overzien en daarmee ook het risico op ongelukken.

Blackadder the 5th zei:
Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:
Tonnie. zei:
Laatst zelf nog ... krap 100 op de teller.

Krijg zelf de ... verlaagde maximum snelheid verwachten.
Je mag daar ook geen 130, maar 100. ;)

De meningen blijken verdeeld, zie onderstaand relaas.

Tonnie. zei:
Over de snelheid, ... tenzij er eentje niet oplet en deze rijbaan pakt.

Dit soort onduidelijkheid is natuurlijk niet handig. Als iedereen de maximum snelheid op zijn/haar eigen manier gaat uitleggen, wordt het een
rommeltje op de weg ... :(
Ik zou er op voor zijn bij dit soort verkeersknooppunt standaard 100 km/h als maximum aan te houden. Dan zijn de snelheidsverschillen
nog te overzien en daarmee ook het risico op ongelukken.

Interessant stukje weg blijkbaar. Ik wilde mijn mening niet als feit presenteren (dat is aan sarcast), de verkeersregels zijn soms onderhevig aan interpretatie. Echter op dit punt lijken ze mij volkomen duidelijk. Ik passeer het bord 'splitsing van autosnelweg' (BB03) net voor de bocht, bij het bord gaat er een nieuw wegvak in, waarop een snelheidsbeperking moet worden herhaald, dat gebeurt niet tot ver na de bocht, dus mag ik 130.

3.8. De nota van toelichting op bedoelde uitvoeringsvoorschriften, zoals deze is opgenomen bij de - voor zover hier van belang - gelijkluidende Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (Besluit 28 juni 1991, Stcrt. 1991, 134) houdt in: "De wijze waarop herhalingsbord en wegvak zijn gedefinieerd houdt verband met de beperkte werking van verkeerstekens. De werking van verkeerstekens in de lengterichting van de weg is immers niet onbegrensd. Een verkeersteken op een bord is alleen van kracht voor het wegvak waarlangs het geplaatst is. Bij een volgend wegvak dient het verkeersteken dus opnieuw te worden geplaatst. Van een herhalingsbord in de zin van deze regeling kan dan ook slechts sprake zijn, indien dit betrekking heeft op een reeds aan het begin van één en hetzelfde wegvak aanwezig verkeersteken".

3.9. Uit het voorgaande volgt, dat uitgangspunt van de wettelijke regeling is, dat de werking van een verkeersbord is beperkt tot het wegvak waar het is geplaatst. Van dit uitgangspunt wordt door de wetgever afgeweken in art. 66 RVV1990 bij borden waarbij boven het verkeersbord het woord "zone" is aangebracht.

Ik ben het er overigens mee eens dat grote snelheidsverschillen op knooppunten niet gewenst zijn, überhaupt kan het gevaar opleveren. Hoewel ik ook vind dat je als automobilist prima moet kunnen inschatten dat een achterop komend voertuig beduidend harder rijdt. Puur uit eigen behoud ben ik uiteraard altijd aan het opletten op wat het overige verkeer doet, en probeer ik zoveel mogelijk gevaarlijke situaties te voorkomen. Een essentiële eigenschap als je jarenlang wilt kunnen blijven genieten van het motorrijden.
Maar op deze locatie is toch overgave aan het gevoel door gebruik te maken van de daar geldende maximum snelheid, om even lekker met 130 de bocht door te knallen (een van de weinige leuke bochten in mijn wekelijkse traject). Niet alleen hier, maar altijd als ik sneller rijdt dan het overige verkeer, hou ik er rekening mee dat zij mij snelheid niet goed inschatten. Ik heb dan ook al regelmatig in deze bocht moeten remmen omdat een auto of busje toch middenin de bocht van rijstrook wisselt, en mij daarbij over het hoofd ziet, niets gevaarlijks gelukkig, maar wel jammer.
Wat ik wel apart vind trouwens is dat het advies 80 bord is verdwenen aan het begin van deze bocht.

Tonnie. zei:
Wat ik wel apart vind trouwens is dat het advies 80 bord is verdwenen aan het begin van deze bocht.
Is dat zo? Dan moet daar een verkeersbesluit van zijn, daar in staat de motivatie om dat te doen.

Je kan er overigens van uit gaan dat RWS denkt dat het 100 is. Zij stellen dat een kruispunt op een autosnelweg slechts een oprit is.

Volgens mij is het pas een splitsing met een bord als dit er bij:
l06.gif

Aangezien deze er niet staat lijkt me dit dus gewoon een af- en/of oprit.

Tonnie. zei:

Bij google streetview staat het bord er nog wel ...
Welke snelheid wordt er op de hectometerpaaltjes door de bocht heen aangegeven?

Blackadder the 5th zei:
.
Alsof die enige betekenis hebben! :}

Auto-fan zei:
Interessante bewering! een BB03 duidt ook een splitsing van gelijke wegen aan.

Lol niet nee, maar helaas kosten verkeerskneuzen de maatschappij veel geld.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
.
Alsof die enige betekenis hebben! :}

Auto-fan zei:
Interessante bewering! een BB03 duidt ook een splitsing van gelijke wegen aan.
Klopt idd, maar als het gelijke wegen zijn: waarom zou de max. snelheid dan ineens anders zijn?

Klopt idd, maar als het gelijke wegen zijn: waarom zou de max. snelheid dan ineens anders zijn?[/quote]
Een snelheidsbeperking geldt op 1wegvak, na de splitsing begint een nieuw wegvak.

Blackadder the 5th zei:
Rechtsgeldig of niet, je moet niet vreemd opkijken dat men (bij gebrek aan beter op dat moment) deze aangegeven snelheid aanhoudt ...;)

Gebrek aan beter? Wat is er beter dan de verkeersregels en verkeersborden?

Sarcast zei:
Dat gebeurt vaker, trek het je niet aan.

Er zijn veel leukere dingen dan je druk te maken over (niet rechtsgeldige) borden en verkeersregels ... B)

Heb vandaag trouwens nog een hectometerbordje met snelheidsaanduiding zien zitten langs de A12.
Waarschijnlijk over het hoofd gezien met opruimen ... ;)

Ze zitten er wel, voor de goudvissen die de borden die ze even geleden tegengekomen zijn vergeten zijn.

Of degenen die dekennis over de nieuwe 130 max al een paar jaartjes aan het ontlopen zijn.

En natuurlijk degenen die de regels gewoon niet kennen.

Sarcast zei:
Ze zitten er wel, voor de goudvissen die de borden die ze even geleden tegengekomen zijn vergeten zijn.

Of degenen die dekennis over de nieuwe 130 max al een paar jaartjes aan het ontlopen zijn.

En natuurlijk degenen die de regels gewoon niet kennen.

Verder gaat het wel goed?

Sarcast zei:
Tonnie. zei:
Is dat zo? Dan moet daar een verkeersbesluit van zijn, daar in staat de motivatie om dat te doen.

Je kan er overigens van uit gaan dat RWS denkt dat het 100 is. Zij stellen dat een kruispunt op een autosnelweg slechts een oprit is.
Blackadder the 5th zei:
Bij google streetview staat het bord er nog wel ...
Ja echt, rechter rijbaan wel, onze rijbaan niet meer (foto: 12 september)
2ztk26x.png

en idd, RWS houdt het ongetwijfeld op 100
Op de hectometerpaaltjes staat ook 100, hoewel er niet veel paaltjes staan daar.

Blijkbaar heeft Rijkswaterstaat meer vertrouwen in de bestuurders van auto's/motoren
gekregen dat ze de adviessnelheid hebben laten vervallen. Is het wegdek pas geleden vernieuwd?

Ik had vandaag een idiote actie in het verkeer, of beter gezegd acties. Ik reed op een provinciale (80km) weg toen ik aan de overkant op het fietspad een scooter en een fiets zag liggen met een meisje dat duidelijk gewond was en drie meisjes daarom heen. Voor ik goed en wel besefte dat er iets aan de hand was en dat er geen volwassene bij was, was ik een paar honderd meter verder. Ik zag in de spiegel dat er niemand stopte, dus de onderbuik drong aan op omkeren wat ik bij de eerstvolgende stoplichten dus ook deed. Teruggekeerd bij het ongeval was er nog steeds niemand gestopt (drukke spits(!))

Nu bleek het gewonde meisje met haar scooter achterop drie fietsende meisjes was geklap en ten val was gekomen. De kinderen waren duidelijk in een shocktoestand. het meisje op de scooter had een hoofdwond, klaagde over buikpijn en wist niet wat er was gebeurd en was met trillende vingers haar vader aan het bellen om haar op te halen. Bellen lukte haar niet en het leek mij gezien haar toestand ook geen goed plan. Dus 112 gebeld en een ziekenauto laten komen, die haar ook hebben meegenomen. De andere meisjes waren zo'n dertien jaar. In de f*cking regen!

Ik vind het echt bizar dat niemand stopte, de politie en de kinderen bedankten nog voor de hulp maar is dat verd***me gewoon je plicht. :|

Een goed voorbeeld van het omstandereffect.

Juist omdat het zo druk was, wordt er geredeneerd dat een ander wel zal stoppen/helpen. En tegenwoordig heeft "iedereen" wel
een smartphone/telefoon. En er zijn immers genoeg mensen die langs rijden. En "Ik heb geen tijd/kan niet tegen bloed/de telefoon is leeg" etc.

En toch gaat het ook wel goed. Bij mijn oldtimer viel in de lange doordraai van de snelweg ineens de oliedruk weg van de motor.
Ik zette de alarmlichten aan/de motor uit en liet de auto uitrollen op de vluchtstrook en vervolgens met de rechterwielen in het gras
naast de afslag. Ik had net de motorkap open toen er een automobilist stopte en vroeg of hij van dienst kon zijn.
Terwijl het in mijn ogen niet echt een noodgeval/ongeval was ...

Geef het de naam die je wilt, ik vind het stuitend. Ooit eerder een bloedende zwerver van straat geplukt in een drukke winkelstraat, was met zijn hoofd op zo'n openbare fietsenstalling gevallen, zo'n geval waar je je fiets met de voorband inzet. Als het aan het volk gelegen had was hij doodgebloed.

Idefiqs zei:
Geef het de naam die je wilt, ik vind het stuitend. Ooit eerder een bloedende zwerver van straat geplukt in een drukke winkelstraat, was met zijn hoofd op zo'n openbare fietsenstalling gevallen, zo'n geval waar je je fiets met de voorband inzet. Als het aan het volk gelegen had was hij doodgebloed.

Hier een experiment in een school: Bystandereffect
Uiteindelijk werd er ingegrepen door een docent (die waarschijnlijk via een BHV-cursus getraind was hoe te reageren in dergelijke situaties).
Triest om te zien. Misschien dat de drempel verlaagd zou worden als iedereen wordt verplicht een EHBO-cursus te doen?

Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Misschien dat de drempel verlaagd zou worden als iedereen wordt verplicht een EHBO-cursus te doen?

Nee hoor, onverschilligheid verander je niet met een EHBO cursus.

Nee, maar het helpt wel degene die niet weten wat ze kunnen doen/laten.
En meer aandacht voor het fenomeen in de media kan ook helpen.
Maak de mensen ervan bewust dat zij het volgende slachtoffer kunnen zijn die daar ligt.
Door het struikelen over een stoeptegel ...

Zinloos in mijn opinie. Zombies zijn we, niets meer dan zombies.

Ik moest het gewoon even kwijt. Schoolkinderen, die laat je niet op straat liggen.

Idefiqs zei:
Zinloos in mijn opinie. Zombies zijn we, niets meer dan zombies.

Ik moest het gewoon even kwijt. Schoolkinderen, die laat je niet op straat liggen.

Goed dat je heb gereageerd en dit heb gedeeld. (tu)

Je moet altijd proberen de maatschappij te verbeteren, hoe zinloos het soms ook lijkt te zijn.
Voor mij ben je een van de helden.

Volgens mij zit die rijstrook nog steeds dicht tot de matrixborden wat anders zeggen.

Dit loopt goed af, maar de trucker zet iemand bijna in een slip nabij een auto van Rijkswaterstaat. Ik snap zijn punt en frustratie, maar wat mij betreft laat hij het aan de weginspecteur over. Die mag volgens mij ook bonnen schrijven voor een rood kruis wat degene in de Alto dubbel en dwars verdient.

Sarcast zei:
Beetje teveel feelgood in dit topic. 8-)

Ter compensatie:

Categorie eigen rechter spelen. Chauffeur moet zichzelf kapot schamen. De bon voor de rechtsinhaler komt zonder die actie ook wel
binnen ... :,(
Had zelf zo'n akkefietje bij een gecombineerde in/uitvoegstrook, waarbij op de hoofdrijbanen een file aan het onststaan was.
Vrachtwagenchauffeur meende dat ik de file even snel rechts voorbij wilde steken en blokkeerde mij de weg. Ik hoefde helemaal niet in te voegen
en had dus helemaal niets op de hoofdrijbaan te zoeken, net zomin als de vrachtwagenchauffeur wat op de uit/invoegstrook had te zoeken.
Een van weinige keren dat ik een vrachtwagenchauffeur onprofessioneel heb zien handelen ...

Wat is trouwens het beste vermaak?

Bon voor rechtsinhaler? Nee die komt niet. :D

Rood kruis rijden is tegenwoordig een strafblad. En ja daar ben ik het wel mee eens!

Dit was nog voordat ze dat mochten (rechtsinhalen mogen ze nu ook niet voor schrijven), en voor rode kruisen strafrecht waren.

Sarcast zei:
Bon voor rechtsinhaler? Nee die komt niet. :D

Rood kruis rijden is tegenwoordig een strafblad. En ja daar ben ik het wel mee eens!

Hmm.. dan was ik vanmiddag op de A2 tussen Maarssen en Breukelen 'aan de beurt'..
Althans.. er was een pechgeval ( leuk, zo'n nieuwe Volvo XC90 -PHEV schat ik in- die ermee uitscheidt :} ) en mijn rijstrook was 70 km/h (de meest rechter) en de overige 4 waren 90 km/h.. Dusss, ik netjes een baan naar links (zodat ik niet van de cruise control af hoef ;) en er was ruimte voor).. daarmee een ruimtebuffer aan de weginspecteur gevend.. kom ik terug naar de rechterijstrook.. zie ik ineens een rood kruis voor mijn snufferd op het volgende portaal..:O. Kennelijk was rijstrook afsluiten een betere optie... wat men net aan het doen was..

Lijkt mij dat ik toch niet in overtreding was?
Het volgende matrix bord gaf namelijk aan dat alle geboden waren opgeheven.

Sarcast zei:
Dit was nog voordat ze dat mochten (rechtsinhalen mogen ze nu ook niet voor schrijven), en voor rode kruisen strafrecht waren.

Strafrecht betekent op heterdaad betrappen door de politie? Als dat zo is, zal de pakkans vrij laag zijn ...

Ik was vanochtend, op weg naar werk, eigenlijk ook wel idioot bezig.. *-)

Eigenlijk net te laat van huis vertrokken.. stuit ik direct al op wat langzamer verkeer voor mij.. Hopende erop dat dit verkeer bij de rotonde naar rechts gaat (ik moest 1/2 rond) zou ik weer vaart kunnen maken.. Helaas, wij vervolgen gezamenlijk onze weg..
Hmm, dan maar inhalen op het stukje provinciale weg buiten de bebouwde kom, tussen 2 dorpen, in besluit ik.
Ondertussen regent het en het is nog donker..

Verdorie, wat is het eigenlijk al druk met tegenliggers om 6:20 uur... bedenk ik mij.
Enfin, het inhalen gaat net.. helaas zie ik bij binnenrijden van de volgende bebouwde opnieuw langzamere verkeer al voor mij rijden..:|
Kansloos dus.. 8-)

Dit verkeer hobbelt zo 2 dorpen door en ik erachter aan.. Nu scheiden onze wegen wel en dus zet ik op het volgende stukje 80 km/h weg het gas erop.. Ik passeer nog ff een Up!.. en heb dan vrij baan..:}

Tot de grote kruising met de snelweg.. én de daarachter liggen spoorwegovergang.. Spoorbomen dicht.. Karma is een bitch toch?

Enfin, uiteindelijk wel nét op tijd op het werk.. alleen een beetje gehaast.. :?

Blackadder the 5th zei:
Strafrecht betekent op heterdaad betrappen door de politie? Als dat zo is, zal de pakkans vrij laag zijn ...
Niet helemaal. Sterker nog, het tegenovergestelde.
Bij Mulder moet de politie het zelf constateren. Voor strafrecht mag men veel meer onderzoek doen.

Terug
Bovenaan