Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

joebarteam zei:
(..)
@ rke, waarom maak je geen ruimte in de file voor een motorrijder? Is, wanneer je zachtjes rijdt, toch een kleine moeite?
Of ben je jaloers dat hij er wel tussen de file door kan en jij moet wachten?
Maar idd, je hoeft geen ruimte te maken, zolang jij, of je buurman op de andere rijbaan maar niet tegen de middellijn rijdt.

Ehm, volgens mij bedoel je mij? ;)

Ja, het is een kleine moeite om ruimte te maken.. langzaam rijdend. Stilstaand al weer wat lastiger.

Verder begrijp ik het argument waarom dit filerijden gedoogd wordt niet zo. Ja, ik snap dat er achter het achterwiel van de motorrijder geen kreukelzone zit.. en toch, als deze netjes wacht in de rij.. en in zijn spiegel ziet dat de achterop komende mobilist het niet gaat redden.. dan denk ik dat je met de motor alsnog eerder weg kan, dan dus wel tussen de auto's door.. dan de automobilist in zijn koekblik.

Verder ervaar ik veelal dat het snelheidsverschil te groot is tijdens passeren..
Ik heb zoiets van 'als jij er langs wil, prima, maar zorg dan maar zelf dat je er langs komt.. en als dat even niet lukt.. wacht maar even tot het weer rijdt.. in het midden van de file is het dan toch ook veilig genoeg? ;)

Kijk, op de snelwegen begrijp ik het nog wel enigszins.. met de snelheidsverschillen.. dat men niet achterop wil blijven staan. Maar in provinciale en stedelijke gebieden.. voor verkeerslichten.. naar voren kruipen.. Nee, bah.

Even inhaken op de motorrijders. Als het kan, maak ik graag ruimte tussen rijstrook 1 en 2 bij een stilstaande of langzaam rijdende file. Echter: ik doe dat bewust niet tussen rijstroken 2 en 3, of 3 en 4. Om het nog een beetje overzichtelijk te houden hadden we afgesproken dat het tussen rijstrook 1 en 2 zou gebeuren. Heb diverse lentemotorrijders dat vriendelijk kenbaar gemaakt, meeste snapte de hint wel ;)

Durashift zei:
joebarteam zei:
(..)
@ rke, waarom maak je geen ruimte in de file voor een motorrijder? Is, wanneer je zachtjes rijdt, toch een kleine moeite?
Of ben je jaloers dat hij er wel tussen de file door kan en jij moet wachten?
Maar idd, je hoeft geen ruimte te maken, zolang jij, of je buurman op de andere rijbaan maar niet tegen de middellijn rijdt.

Ehm, volgens mij bedoel je mij? ;)

Ja, het is een kleine moeite om ruimte te maken.. langzaam rijdend. Stilstaand al weer wat lastiger.

Verder begrijp ik het argument waarom dit filerijden gedoogd wordt niet zo. Ja, ik snap dat er achter het achterwiel van de motorrijder geen kreukelzone zit.. en toch, als deze netjes wacht in de rij.. en in zijn spiegel ziet dat de achterop komende mobilist het niet gaat redden.. dan denk ik dat je met de motor alsnog eerder weg kan, dan dus wel tussen de auto's door.. dan de automobilist in zijn koekblik.

Verder ervaar ik veelal dat het snelheidsverschil te groot is tijdens passeren..
Ik heb zoiets van 'als jij er langs wil, prima, maar zorg dan maar zelf dat je er langs komt.. en als dat even niet lukt.. wacht maar even tot het weer rijdt.. in het midden van de file is het dan toch ook veilig genoeg? ;)

Kijk, op de snelwegen begrijp ik het nog wel enigszins.. met de snelheidsverschillen.. dat men niet achterop wil blijven staan. Maar in provinciale en stedelijke gebieden.. voor verkeerslichten.. naar voren kruipen.. Nee, bah.

Eens, het naar voren kruipen zie je nog wel eens gebeuren via de rijstrook de andere kant op. Dat je een auto of twee voorbij wipt prima, maar je ziet geregeld dat doorgetrokken lijnen en voorsoorteer vakken geen belemmering zijn om voorop te komen. Doe je dat met de auto, dan ben je een aso en terecht. Sarcast heeft daar eens een filmpje over geplaatst volgens mij. Motorrijder gaat ervoor staan, Sarcast doet hetzelfde bij de motorrijder en krijgt de wind van voren.

Boppie zei:
Sarcast heeft daar eens een filmpje over geplaatst volgens mij. Motorrijder gaat ervoor staan, Sarcast doet hetzelfde bij de motorrijder en krijgt de wind van voren.

Brought to you by Sarcast inc, a movie for every possible traffic situation within the hour!

Weet je...

Ik maak als motorrijder gebruik van de mogelijkheden die de wetgever mij biedt. Als de wetgever voor het tussen de file door rijden niet 100% duidelijk wenst te zijn, gebruik ik de optie die mij op dat moment het beste uitkomt. Dwz stoppen in de rij als er een "lekker ding" in de auto naast mij zit en tussendoor kruipen als de rij mij te lang is.

Hetzelfde geldt voor belastingen. Heb ik een voertuig waar ik nauwelijks belasting voor hoef te betalen (bijvoorbeeld een batterij-auto), ga ik toch ook niet "uit solidariteit" belasting betalen alsof het een zwaar belast voertuig (minder zuinige diesel) is. Dan geniet ik van een paar cent per kilometer en ik lach om de mensen die zich blauw betalen aan een dure vervoersdoos.

Maar goed, er staat niet in de wet dat je moet zorgen voor een goede doorstroming voor motorrijders. Je mag de doorgang belemmeren, net zo goed als overal lekker treuzelen ook toegestaan is.

rke zei:
Ik maak als motorrijder gebruik van de mogelijkheden die de wetgever mij biedt.
Dat doe ik als autorijder ook, maar ik ga niet lopen drogredeneren dat ik op het "gereserveerde" vak moet staan omdat het veiliger is dan 5 vakken verderop. Als ik veiligheid zo hoog in het vaandel had dan reed ik geen Cuore natuurlijk. Nee, het is omdat ik dan minder ver hoef te lopen.
En dat ik dan een ander verder laat lopen is duidelijk.

Dus, voor degenen die de analogie nog niet vatten:
Motorrijders die door de file rijden doen dat omdat ze dan sneller zijn en motorrijders de bij een stoplicht voorpiepen doen dat ten koste van degenen die ze voorbij rijden. Het achteraan staan en veiligheid argument deugt natuurlijk ook niet als je op een 25 keer zo dodelijk vervoersmiddel stapt.

Met een motorrijder die in een file er tussendoor gaat, heb ik niet zo'n moeite. Ga er maar lekker langs. Wat ik wel vervelend vind, is als een motorrijder bij een verkeerslicht naar voren rijdt en dan voor de voorste auto gaat staan wachten op groen. Zoals in dat bekende voorbeeld van Sarcast. Ik heb daar laatst een politieman op aangesproken, die dat ook deed met de dienstfiets. Dat kostte me tien minuten omdat hij vervolgens al mijn papieren wilde zien en vond dat ik dat niet tegen hem mocht zeggen. Dom van mij, want zonde van de tijd.

Sarcast zei:
Boppie zei:
Sarcast heeft daar eens een filmpje over geplaatst volgens mij. Motorrijder gaat ervoor staan, Sarcast doet hetzelfde bij de motorrijder en krijgt de wind van voren.

Brought to you by Sarcast inc, a movie for every possible traffic situation within the hour!

Haha geweldig filmpje! Zo denk ik er ook over. Sta je helemaal vooraan bij het rode verkeerslicht, komt er een motorrijder schuin voor je staan, voorbij de stopstreep. Terwijl ik normaal toch echt eerder weg ben.

Sarcast zei:
rke zei:
Ik maak als motorrijder gebruik van de mogelijkheden die de wetgever mij biedt.
Dat doe ik als autorijder ook, maar ik ga niet lopen drogredeneren dat ik op het "gereserveerde" vak moet staan omdat het veiliger is dan 5 vakken verderop. Als ik veiligheid zo hoog in het vaandel had dan reed ik geen Cuore natuurlijk. Nee, het is omdat ik dan minder ver hoef te lopen.
En dat ik dan een ander verder laat lopen is duidelijk.

Dus, voor degenen die de analogie nog niet vatten:
Motorrijders die door de file rijden doen dat omdat ze dan sneller zijn en motorrijders de bij een stoplicht voorpiepen doen dat ten koste van degenen die ze voorbij rijden. Het achteraan staan en veiligheid argument deugt natuurlijk ook niet als je op een 25 keer zo dodelijk vervoersmiddel stapt.

Ben je in het bezit van een rijbewijs voor de motor?

Sarcast zei:
Nee.
Dan mag ik er natuurlijk ook geen mening over hebben. Sorry.

Ik heb zelf ook geen rijbewijs voor de motor. ;)

Vraag mezelf af hoe ik zou rijden als ik in het bezit van een motorrijbewijs zou zijn.
Ik weet wel dat je heel kwetsbaar bent op de motor.
Je moet niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander uitkijken.
Als je als laatste (motorrijder) in het rijtje letterlijk wegvalt tegen de (rem)lichten van de voorganger, dan kan
ik mij goed voorstellen dat je naar voren gaat in de rij. Dat je dan sneller in het verkeer bent, is mooi meegenomen.

Ik proef eerder frustratie uit het stukje hierboven dan een afgewogen mening.

Blackadder the 5th zei:
Als je als laatste (motorrijder) in het rijtje letterlijk wegvalt tegen de (rem)lichten van de voorganger, dan kan
ik mij goed voorstellen dat je naar voren gaat in de rij.

Ja, als dat het argument is dan kan je één, twee, desnoods vier auto's naar voren rijden en ben je veilig.
Waarom dan helemaal naar voren doorrijden?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
ik mij goed voorstellen dat je naar voren gaat in de rij.

Ja, als dat het argument is dan kan je één, twee, desnoods vier auto's naar voren rijden en ben je veilig.
Waarom dan helemaal naar voren doorrijden?

Er zijn maar weinigen die de verleiding van het sneller thuis zijn kunnen weerstaan.
Dat geldt niet alleen voor motorrijders ... B)

Sarcast zei:
Precies, maar dat maakt het "veiliger" argument wel nietig.

Als je sneller thuis bent, zit je korter in het verkeer en loop je dus minder risico,
heb ik wel eens horen vertellen ...

Edit: hoe is het met het heel-erg-lang-wachten-verkeerslicht afgelopen?

Blackadder the 5th zei:
Als je sneller thuis bent, zit je korter in het verkeer en loop je dus minder risico,
heb ik wel eens horen vertellen ...
:D
Cfbx-pNW4AA1GTJ.jpg

Blackadder the 5th zei:
Lussen gingen in door storing in filemodus. Ze weten niet waarom, volgend jaar gaat de kruising op de schop.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Lussen gingen in door storing in filemodus. Ze weten niet waarom, volgend jaar gaat de kruising op de schop.

Waarschijnlijk niet alleen voor die storing, gezien de diverse filmpjes die je al hebt gepost
van die bewuste kruising waar bestuurders elkaar voortdurend in de weg zitten ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Waarschijnlijk niet alleen voor die storing, gezien de diverse filmpjes die je al hebt gepost
van die bewuste kruising waar bestuurders elkaar voortdurend in de weg zitten ... ;)

Ik reed 15 jaar terug al regelmatig over die kruising en toen was het al een drama. Er zijn daar een paar bedrijven midden tussen de winkels, er is een aansluiting met de snelweg die erg veel verkeer aan kan en dat benzinestation staat daar hopeloos in de weg. Misschien is de beste oplossing die weg waar sarcast gebruik van maakt afsluiten en een betere doorstroming voor het werkverkeer maken dwars door het winkelcentrum heen.

Maar, dat betekent dat ook het winkelpubliek een betere toestroom heeft en daar zullen wel weer andere belangen bij spelen.

Heerlijk. Misschien moeten we er een referendum tegenaan gooien :D :D

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Z0l79TmcyjA&feature=youtu.be[/video]

Dit vond ik trouwens ook best een idiote actie, zoals je kan zien mag je daar 60.. En moet je ritsen.. Ik laat al een redelijk gat vallen, en nog weet 'ie het voor elkaar te krijgen om mij met 80-85 voorbij te schieten en redelijk hard te moeten remmen. En hij voegt pas op het allerlaatste moment in...

braadslee zei:
Die rijd met zo`n scootmobiel midden op de weg, lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Oh, nou dan is dit een leermomentje!
Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Sarcast zei:
braadslee zei:
Die rijd met zo`n scootmobiel midden op de weg, lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
Ok, dat wist ik niet. Het leek mij wat gevaarlijk.

Geldt dat ook voor een looprekje?

rke zei:
Geldt dat ook voor een looprekje?
Nee, maar die moet je wel te allen tijde voor laten:

Artikel 49
1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan

Amerikaans filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=_RqSKWlIptU

Geen idee of de beschrijving klopt, ik plaats het vooral omdat er hier ook mensen zijn die zelf meerdere auto's hebben. Bij deze persoon zijn in een klap vier auto's beschadigd.

Ik heb begrepen dat je commentaar hard roepen tijdens het rijden voor veel hilariteit en hits op je vlog zorgt. Dus bij dezen:

Overigens is het antwoord op de melding (van 3 jaar geleden) nog veel hilarischer!
Rechtsaf de Laan van Verenigde Naties op vanaf de KarelDoormanweg word ik gedwongen over een busstrook te rijden.
Ik vraag me af waarom er daar tweemaal "BUS" staat op de plek waar van strook gewisseld wordt en daarna "LIJNBUS".

Bedankt voor uw melding over de verkeerssituatie op de Karel Doormanweg. Graag reageer ik op uw melding.

De eerste twee pijlen met het woord “BUS” geven aan dat de rijrichting voor lijnbussen rechtdoor is. Er staat bewust niet het woord “LIJNBUS” omdat het dan vanaf dat punt een busbaan zou zijn. En dan kan het voorsoorteervak voor rechtsaf niet meer bereikt worden zonder over de busbaan te rijden (wat voor overig verkeer niet toegestaan is). Vanaf de derde pijl met tekst “LIJNBUS” is het een busstrook zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.

De eerste twee pijlen kunnen gezien worden als een vooraankondiging voor de busbaan zonder juridische status. In verband met de beschikbare ruimte is voor deze configuratie gekozen. Als er meer ruimte was geweest was wellicht voor een andere oplossing gekozen.

Sarcast zei:
braadslee zei:

Artikel 7

Oke, dat wist ik niet. Vind het een vreemde regel. Van een Canta begrijp ik het nog wel dat die op de rijbaan mogen, die gaan tenslotte 40-50 kilometer per uur, maar zo`n scootmobiel gaat met moeite 20, dus ik vind dat die op het fietspad thuis horen..

braadslee zei:
Van een Canta begrijp ik het nog wel dat die op de rijbaan mogen
Dit is precies hetzelfde voertuig, een canta is immers ook een gehandicaptenvoertuig.
Deze mag dus ook 45km/h op de rijbaan. Op het fietspad of fiets/bromfietspad slechts 30. Of 6km/h op de stoep.
In een 30 zone mogen ze 30 (ook op de stoep :D)

Dus geen 41:

Maar toegegeven, soms weet je het niet van te voren. En dat maakt ook uit voor de voorrang.

Sarcast zei:
Ik heb begrepen dat je commentaar hard roepen tijdens het rijden voor veel hilariteit en hits op je vlog zorgt. Dus bij dezen:

Overigens is het antwoord op de melding (van 3 jaar geleden) nog veel hilarischer!
Rechtsaf de Laan van Verenigde Naties op vanaf de KarelDoormanweg word ik gedwongen over een busstrook te rijden.
Ik vraag me af waarom er daar tweemaal "BUS" staat op de plek waar van strook gewisseld wordt en daarna "LIJNBUS".

Bedankt voor uw melding over de verkeerssituatie op de Karel Doormanweg. Graag reageer ik op uw melding.

De eerste twee pijlen met het woord “BUS” geven aan dat de rijrichting voor lijnbussen rechtdoor is. Er staat bewust niet het woord “LIJNBUS” omdat het dan vanaf dat punt een busbaan zou zijn. En dan kan het voorsoorteervak voor rechtsaf niet meer bereikt worden zonder over de busbaan te rijden (wat voor overig verkeer niet toegestaan is). Vanaf de derde pijl met tekst “LIJNBUS” is het een busstrook zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.

De eerste twee pijlen kunnen gezien worden als een vooraankondiging voor de busbaan zonder juridische status. In verband met de beschikbare ruimte is voor deze configuratie gekozen. Als er meer ruimte was geweest was wellicht voor een andere oplossing gekozen.

Hoeveel filmpjes heb nu al op het internet staan over deze kruising? ;)

Edit: ik vergis me, dit is toch weer een andere kruising ...

je bedoelt deze kruising! De X3 clown moesttoen ik er voorbij reed ook nog even demonstratief naar de Westfield geeuwen.
En ondanks dat hij op 2:44 en nogmaals op 2:48 richting naar links aan gaf, waardoor ik van het gas ging, bleef hij de uitrijstrook volgen. Ik concludeer daaruit dat dat alleen maar was om mij te plagen?

Sarcast zei:
je bedoelt deze kruising! De X3 clown moesttoen ik er voorbij reed ook nog even demonstratief naar de Westfield geeuwen.
En ondanks dat hij op 2:44 en nogmaals op 2:48 richting naar links aan gaf, waardoor ik van het gas ging, bleef hij de uitrijstrook volgen. Ik concludeer daaruit dat dat alleen maar was om mij te plagen?

Als je op 2:44 en 2:48 had getoeterd, was hij wel naar links gekomen. Dat deed je de 1e keer immers ook ... ;)

Sarcast zei:
Kijk! Dat zijn tips waar ik wat mee kan!

Fijn ook dat begrip van de andere weggebruiker als je je in de rijstrook heb vergist.
Je ziet de X3 in het begin al klungelen met de keuze van de rijstrook,
bij mij zouden alle seinen dan al op rood staan (lees ik zou uit de buurt blijven) ...

De toeter was pas bij de 4e klungel.
#1 verkeerde strook kiezen, linksaf is A20 beide richtingen
#2 door rood gaat helemaal links staan
#3 buiten beeld over doorgetrokken streep om naar Ommoord te gaan.
#4 geen richting, doorgetrokken streep, niet volgen richting voorsorteervak
#5 twee keer richting aangeven maar toch richting Breda gaan.
#6 geeuw

Als dit een vergissinkje was, dan was de tweede wereldoorlog een kleine schermutseling.

Sarcast zei:
De toeter was pas bij de 4e klungel.
#1 verkeerde strook kiezen, linksaf is A20 beide richtingen
#2 door rood gaat helemaal links staan
#3 buiten beeld over doorgetrokken streep om naar Ommoord te gaan.
#4 geen richting, doorgetrokken streep, niet volgen richting voorsorteervak
#5 twee keer richting aangeven maar toch richting Breda gaan.
#6 geeuw

Dat bedoel ik, ongeleid projectiel op een verwarrende kruising, dus uit de buurt blijven.
Jij kunt die kruising uit het hoofd uittekenen, anderen blijkbaar niet ...

Je zou oook eens op de borden kijken he? Of zit er in zo'n X3 een navigatieysteem, zou zo'n druif ook kunnen helpen.
En wat betreft het helpen van een "zich vergissende medeweggebruiker" daar had ik later alweer spijt van.

Sarcast zei:
Je zou oook eens op de borden kijken he? Of zit er in zo'n X3 een navigatieysteem, zou zo'n druif ook kunnen helpen.
En wat betreft het helpen van een "zich vergissende medeweggebruiker" daar had ik later alweer spijt van.

Zou me niets verbazen als de routenavigatie (mede) de bron is van de verwarring ... ;)
Heel vervelend, als de hulp aan een ander er voor zorgt dat je voor het rode verkeerslicht moet stoppen.
Dringen taxi's altijd voor of zouden die zich ook wel eens kunnen vergissen?

Is een local daar, geen vergissing, de truck en de twee busjes met aanhanger zijn overigens ook locals.

AMG taxi trouwens! Klonk er niet echt naar. :D

Sarcast zei:
Is een local daar, geen vergissing, de truck en de twee busjes met aanhanger zijn overigens ook locals.

Sticker van de locale dorpsgarage op de achterklep? Plaatsnaam in het bedrijfslogo?
Of zie je ze elke dag hetzelfde rijgedrag vertonen?

Zelfs locals kunnen zich vergissen.
In de bereidwilligheid van een ander(e) local om ruimte te maken ... ;)

Sarcast zei:

De X3-clown rijdt de lokale "managementroute".
De botte, snelste - min of meer legale - manier om die kruising te pakken. Een paar strategische "vergissingen" maken en je rijdt helemaal vooraan in de file.

Met zo'n lompe tractor is dat een heel handige methode, zeker als je een file wil maken.

Sarcast zei:

Die wanabee "ringtaxi" ken ik. En dat is niet omdat zijn rijstijl zo opvallend netjes is.

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:

Sticker van de locale dorpsgarage op de achterklep? Plaatsnaam in het bedrijfslogo?
Of zie je ze elke dag hetzelfde rijgedrag vertonen?

Zelfs locals kunnen zich vergissen.
In de bereidwilligheid van een ander(e) local om ruimte te maken ... ;)
Dat gedrag is op dat punt aan de orde van de dag. Ook ik ben redelijk local daar en heb al met regelmaat dezelfde auto's die truc zien uithalen (of iig proberen: soms ben ik het gewoon zat). Een poosje terug probeerde zelfs een Arriva bus dit (zit daar een stalling op Nieuwland Park nl).
Over het algemeen zie je daar aan de rijstijl wel of het drammerig gedrag is of een vergissing.

Terug
Bovenaan