Blackadder the 5th zei:
Bij iemand die 160 km/h rijdt, mag de vrachtwagenbestuurder dus een verschil van 80 km/h gaan inschatten op een voor de rest rustige weg. Om dan de verantwoordelijkheid bij de vrachtwagenchauffeur te leggen, vind ik eerlijk gezegd wel een beetje ver gaan ...
Dat ben ik met je eens. En dat is ook helemaal niet wat ik bedoel te zeggen. Natuurlijk is er een grens. Maar de tendens leek dat de verantwoordelijk volledig wordt weggehaald bij degene die wordt ingehaald, simpelweg omdat de ander te hard rijdt. Daar ben ik het niet mee eens, die verantwoordelijkheid ligt bij beide. Je moet in het verkeer elkaars fouten kunnen opvangen. Maar je kan het natuurlijk inderdaad niet verwachten van een vrachtwagen chauffeur dat die het netjes inschat als iemand die 2x zo hard rijdt als hijzelf.
Zemelaar zei:
En wat krijg je dan, als je te hard rijden buiten een redelijke marge niet op voorhand veroordeelt, een hellend vlak.
De hardrijder voelt zich dan min of meer moreel gesteund.
Wel de laatste zin quoten, maar de zin daarvoor, waarin ik zeg dat ik geenszins wil goedpraten dat iemand 160 rijdt, zie je over het hoofd?
Zemelaar zei:
Want 160 tov 130 vind jij nog wel kunnen. Maar 170 dan? Of 165? 175? 185?
En waarom 320 dan niet? Het ging toch goed in dat filmpje.
Zie je, er is zo geen touw aan vast te knopen.
Terwijl een duidelijke regel dat wel kan. 130. klaar. punt.
Reductio ad absurdum much?? Natuurlijk kan 320 niet, omdat toevallig deze panda rijder hem wel ziet, en nog genoeg tijd heeft om de camera erbij te pakken, wil niet zeggen dat je met zo'n onganse snelheid op de openbare weg kan gaan rijden...
De grens ligt bij snelheidverschillen tussen auto's die onder de maximum snelheid ook voorkomen. Dus 130/100 bijvoorbeeld, moet je wel kunnen inschatten, nou dan 160/130 ook, blijft 30 verschil. Lijkt me niet heel onduidelijk of onlogisch. Of op een 120-weg waar je lekker doorrijdt met 125, en er is een hypermiler met 95 (of 90) aan het rijden, is nog steeds een verschil van 30/35, moet ook fatsoenlijk worden ingeschat. Of je zit vast achter een vrachtwagen met ~90 terwijl de rest wel nog 120 rijd, mmmm hé kijk nou, alweer 30 verschil

.
Dus zo'n 30/35 lijkt mij een goede grens. Maar ook daarboven ben je niet ontheven van je taak om goed om je heen te kijken alvorens je van rijstrook wisselt. [size=x-small]Nog een mooi voorbeeld: 60 rijden aan het begin van de invoegstrook, terwijl de rest met 120/130 langs komt, dat is nogal een verschil. Dan zal je toch echt goed moeten kijken en fors snelheid toevoegen, zo dus ook met inhalen.[/size]
Maargoed, dan de verantwoordelijkheden van de hardrijder. Die moet rekening houden met mensen die minder goed opletten. Die moet net zo goed rekening houden dat de kans bestaat dat iemand het verkeerd inschat en hem er toch voor gooit. Hij moet snelheid minderen als het wat drukker wordt, ook al zijn het maar een paar auto's. Ik kan nog wel even doorgaan, en ik wil zeker niet zeggen dat alles maar geaccepteerd moet worden. Het is echter zoals met veel (eigenlijk alle) verkeerssituatie een 2-richtingsstaat. Je moet met elkaar elkaars fouten oplossen.