Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zemelaar zei:Dat busje echter gaat naar rechts en weet zich nog tussen de vrachtwagen en mij door te steken. Het hield niet over. Maar het kon wel.
Ik heb dan nog waardering voor zo'n bestuurder ook. Want die toont wel even zijn bestuurderskwaliteiten.
Dan was jouw inschatting niet al te best...Zemelaar zei:Ik time en schat dat ik mezelf klem ga rijden. Dus ik ga tijdig naar links, daarmee de deur dichtgooiend voor dat naderende busje.
Dat busje echter gaat naar rechts en weet zich nog tussen de vrachtwagen en mij door te steken. Het hield niet over. Maar het kon wel.
Zemelaar zei:Boppie, ik zal je wat anders vertellen. Vanmiddag reed ik tussen Groningen en Drachten op de A7. Met 110 op de cc loop ik op een vrachtwagen in, terwijl ik in mijn binnenspiegel een busje met - ik schat 140/150 zie naderen.
Ik time en schat dat ik mezelf klem ga rijden. Dus ik ga tijdig naar links, daarmee de deur dichtgooiend voor dat naderende busje.
Dat busje echter gaat naar rechts en weet zich nog tussen de vrachtwagen en mij door te steken. Het hield niet over. Maar het kon wel.
Ik heb dan nog waardering voor zo'n bestuurder ook. Want die toont wel even zijn bestuurderskwaliteiten. Want druk verkeer is timen. En deze bestuurder deed dat zeer goed. Ik heb niet eens in hoeven houden. In een fractie zag ik wel dat het kon.
En laat de teneur dan maar foei, dat mag niet zijn. Liever zo'n bestuurder dan die van een paar posts eerder, die dacht dat zijn licht wel automatisch zou aangaan. Die weet niet waar die mee bezig is. En die bestuurder van dat busje bij mij vanmiddag wel.
Muddy Bandit zei:Heb je dan waardering voor zijn stom geluk of voor zijn bestuurders"kwaliteiten"?
Ik kan dat soort stunten niet echt waarderen, lokt over het algemeen alleen maar schrikreacties uit... nog afgezien van het feit dat zo'n busjespiloot nooit kan anticiperen op wat de vrachtwagen doet en wat er daarvoor gebeurt.
Sarcast zei:Dan was jouw inschatting niet al te best...
Zemelaar zei:Ik zag de hele beweging van dat busje gewoon in mijn binnenspiegel. Dus van een schrikreactie was bij mij iig geen sprake. De vrachtwagen zag mij aankomen. Dus viel niet te verwachten dat die 'm ineens naar links zou gooien. Een noodstop van die vrachtwagen had gekund. Dan had dat busje stevig moeten remmen. En had die ook mij erbij betrokken, zeker als die noodstop van die vrachtwagen gebeurde, op het moment dat dat busje 'm net tussen mij en de vrachtwagen door stak.
Zemelaar zei:Boppie, ik zal je wat anders vertellen. Vanmiddag reed ik tussen Groningen en Drachten op de A7. Met 110 op de cc loop ik op een vrachtwagen in, terwijl ik in mijn binnenspiegel een busje met - ik schat 140/150 zie naderen.
Ik time en schat dat ik mezelf klem ga rijden. Dus ik ga tijdig naar links, daarmee de deur dichtgooiend voor dat naderende busje.
Nee, als je veel te snel rijdt gedraag je je niet regulier in het verkeer en verlies je je voorrangsrecht.fredd zei:Volgens mij was de strook bezet en dien jij te wachten tot hij vrij komt. Of dit busje nu 120 of 190 rijdt.
Sarcast zei:Nee, als je veel te snel rijdt gedraag je je niet regulier in het verkeer en verlies je je voorrangsrecht.fredd zei:Volgens mij was de strook bezet en dien jij te wachten tot hij vrij komt. Of dit busje nu 120 of 190 rijdt.
Voorbeeldje:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSGR:2008:BE8880
Prachtig stuk uit het vonnis. Kennelijk kijken we pas naar hoe snel iemand op je inloopt (wat essentieel is om te bepalen of je iemand gaat hinderen) als je hem er voor gegooid hebt:Voordat hij dat deed heeft hij in zijn linker buitenspiegel gekeken en in de verte een auto waargenomen “met twee koplampen”. [getuige 1] heeft verklaard dat die auto op dat moment nog ver genoeg van hem was verwijderd om veilig te kunnen inhalen. [getuige 1] heeft ook verklaard vervolgens zijn richtingaanwijzer in werking te hebben gezet en daarop van rijstrook te zijn gaan wisselen
Ow en als we er voor rijden zien we plots wel dat de auto snel nadert. Waarom dan niet voor of tijdens het van rijstrook wisselen?Toen hij zich op de linker rijstrook bevond, heeft hij, kijkend in zijn binnenspiegel, andermaal een auto waargenomen (het hof neemt – bij het ontbreken van enige plausibele aanwijzing van het tegendeel - als vaststaand aan dat beide spiegelwaarnemingen van [getuige 1] betrekking hebben op de door de verdachte bestuurde auto) die “heel snel” naderde
(welke snelheid in Nederland op medeweggebruikers een verrassend en intimiderend effect pleegt te hebben
Want als er werkelijk een forse afstand tussen zou hebben gezeten, waarom zou de achterop liggende auto dan niet gewoon af hebben geremd als er iemand voor hem gaat rijden?Het hof is, gelet op bovenstaande feiten en omstandigheden, van oordeel dat niet aannemelijk is geworden dat, zoals door de verdediging betoogd, [getuige 1] bij het inzetten van zijn inhaalmanoeuvre zou hebben nagelaten daarbij richting aan te geven. Voorts overweegt het hof dat evenmin aannemelijk is geworden dat [getuige 1] die inhaalmanoeuvre (daadwerkelijk) is begonnen terwijl de auto van de verdachte reeds op een afstand van 30 à 60 meter was genaderd. Het hof is van oordeel dat die afstand in relevante mate groter moet zijn geweest.
Dan snap ik dus echt niet waarom de auto's op elkaar zijn gebotst als je alle andere omstandigheden, dus de tussenliggende ruimte, snelheidsveschil, er bij betrekt. 40km/u rem je er in 6 seconden en over zo'n 200m (de ruimte in tijd en afstand bij inloop met dit snelheidsverschil) echt wel uit. Met 160km/u zou je binnen die afstand zelfs volledig stil kunnen staan.Deze schattingen zijn alle gebaseerd op de aanname dat de verdachte meteen is gaan remmen op het moment dat hij zag dat [getuige 1] van rijbaan ging wisselen en dat hij deze manoeuvre ook onmiddellijk waarnam.
Sarcast zei:Nee, als je veel te snel rijdt gedraag je je niet regulier in het verkeer en verlies je je voorrangsrecht.fredd zei:Volgens mij was de strook bezet en dien jij te wachten tot hij vrij komt. Of dit busje nu 120 of 190 rijdt.
Voorbeeldje:
Zemelaar zei:Tonnie. zei:Als het te lang doorgaat gewoon die doorgetrokken lijn negeren, en deze idioot inhalen. Beter dan jezelf helemaal opvreten.
Precies. Zo'n streep is maar een streep. Even goed kijken - ook of er geen politie in de buurt is - en dan inhalen.
En toch sta ik achter de stelling. Moet ik wel vermelden dat het vooral voorkomt uit mijn eigen ervaringen op de N214 die ik regelmatig rij. 80-weg, lange rechte stukken, inhaalverbod en een doorgetrokken streep i.c.m dat ik motor rij. Als ik achter een bijzonder langzame vrachtwagen rij, vooral na 1 van de rotondes die de N214 rijk is, en ik merk dat ik mezelf erger aan het langzame accelereren haal ik hem in. Maar wel zoals Zemelaar aangeeft, wel goed kijken, want op een lang recht stuk is het erg lastig om in te schatten hoever een tegenligger is. (maarja, motor hè, ben er zo voorbij...)Boppie zei:Precies, een streep is maar een streep. Staat mooi op je grafsteen. ik zou het ook vast als citaat op laten nemen in het krantenbericht over weer een dodelijk ongeval door een frontale botsing....
Ik wilde gaan melden dat je de maximum snelheid overschrijdt, dat is helaas niet het geval. Maar als je weet dat je verderop maar 100 mag, waarom vol gas naar de 130 om net op tijd die Space Star nog even in te halen? (Het leek er niet op dat die zo langzaam reed.)Sarcast zei:Maar ja, dat vinden jullie van mij ook.
Klein beetje, na die 100 heb ik nog 330 meter voor ze mogen meten.Tonnie. zei:Ik wilde gaan melden dat je de maximum snelheid overschrijdt, dat is helaas niet het geval.
Voorbeeldje:
Oh, dus als jij uit een eenrichrtingsweg (in de verkeerde richting) komt rijden heb je ook nog steeds voorrang van rechts?fredd zei:Echter zijn de verkeersregels niet aangepast op basis van deze uitspraak, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen als weggebruiker.
fredd zei:Sarcast zei:Nee, als je veel te snel rijdt gedraag je je niet regulier in het verkeer en verlies je je voorrangsrecht.fredd zei:Volgens mij was de strook bezet en dien jij te wachten tot hij vrij komt. Of dit busje nu 120 of 190 rijdt.
Voorbeeldje:
Nee dus, je haalt een paar zaken door elkaar!
Achteraf i.g.v. Een aanrijding kan een rechter op basis van deze jurisprudentie dit inderdaad gebruiken in een uitspraak.
Echter zijn de verkeersregels niet aangepast op basis van deze uitspraak, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen als weggebruiker.
Strook bezet, niet inhalen is de regel. Simpeler kan het niet.
Bovendien kan je helemaal niet bepalen hoe hard de achterop komende auto rijdt, dat is een inschatting en mede bepalend is wat je eigen snelheid is.
Voorbeeld: jij rijdt 80 en de auto die achterop komt 130, de toegestane snelheid. Flik je dit dan ook, met deze uitspraak in je achterhoofd?
Ik denk dat de rechter dan heel anders gaat beslissen.
Met andere woorden het is niet aan jou (of zemelaar in dit geval) om zelf te bepalen wat de regels zijn.
Het is een verkeerde keuze, asociaal en ook nog eens flink hypocriet.
Want waarom zou je een ander frustreren en ineens haast krijgen terwijl je verder met 110 voortsukkelt, behalve als je iets meer moet inhouden vanwege een vrachtauto? Dan is er ineens wel haast?
fredd zei:Strook bezet, niet inhalen is de regel. Simpeler kan het niet.
fredd zei:Echter zijn de verkeersregels niet aangepast op basis van deze uitspraak, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen als weggebruiker.
fredd zei:Sarcast zei:Nee, als je veel te snel rijdt gedraag je je niet regulier in het verkeer en verlies je je voorrangsrecht.fredd zei:Volgens mij was de strook bezet en dien jij te wachten tot hij vrij komt. Of dit busje nu 120 of 190 rijdt.
Voorbeeldje:
Nee dus, je haalt een paar zaken door elkaar!
Achteraf i.g.v. Een aanrijding kan een rechter op basis van deze jurisprudentie dit inderdaad gebruiken in een uitspraak.
Echter zijn de verkeersregels niet aangepast op basis van deze uitspraak, je kunt er geen enkel recht aan ontlenen als weggebruiker.
Bovendien kan je helemaal niet bepalen hoe hard de achterop komende auto rijdt, dat is een inschatting en mede bepalend is wat je eigen snelheid is.
Voorbeeld: jij rijdt 80 en de auto die achterop komt 130, de toegestane snelheid. Flik je dit dan ook, met deze uitspraak in je achterhoofd?
Ik denk dat de rechter dan heel anders gaat beslissen.
Met andere woorden het is niet aan jou (of zemelaar in dit geval) om zelf te bepalen wat de regels zijn.
Het is een verkeerde keuze, asociaal en ook nog eens flink hypocriet.
Want waarom zou je een ander frustreren en ineens haast krijgen terwijl je verder met 110 voortsukkelt, behalve als je iets meer moet inhouden vanwege een vrachtauto? Dan is er ineens wel haast?
Ik snap daarop dit dan weer niet:
welke snelheid in Nederland op medeweggebruikers een verrassend en intimiderend effect pleegt te hebben
En dit ook niet:
Het hof is, gelet op bovenstaande feiten en omstandigheden, van oordeel dat niet aannemelijk is geworden dat, zoals door de verdediging betoogd, [getuige 1] bij het inzetten van zijn inhaalmanoeuvre zou hebben nagelaten daarbij richting aan te geven. Voorts overweegt het hof dat evenmin aannemelijk is geworden dat [getuige 1] die inhaalmanoeuvre (daadwerkelijk) is begonnen terwijl de auto van de verdachte reeds op een afstand van 30 à 60 meter was genaderd. Het hof is van oordeel dat die afstand in relevante mate groter moet zijn geweest
Want als er werkelijk een forse afstand tussen zou hebben gezeten, waarom zou de achterop liggende auto dan niet gewoon af hebben geremd als er iemand voor hem gaat rijden?
Een snelheidsverschil van 40km/h is 11m/s. Met die 60 m eter zit je dan aan bijna 6 seconden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan bewust op snelheid blijft naderen als ie ziet dat een inhaalmanoeuvre wordt ingezet.
Ik vind het een beetje aparte conclusie van de rechtbank waarin logisch denken ontbreekt. Er wordt ook geen ruimte gelaten voor simpelweg niet opletten van een van de bestuurders. De auto die ging inhalen kan best denken dat er ruimte is, maar het volstrekt verkeerd hebben ingeschat en dus letterlijk op het laatste moment zijn auto er voor hebben geslingerd. Het lijkt wel alsof men koste wat het kost de hardrijder op wil hangen in zulke situaties.
Er lijkt ook blind vanuit gegaan te worden dat wat getuige 1 verklaart juist is. Ja nogal wiedes je gaat jezelf niet ophangen en dus zal je al snel verklaren dat iemand nog ver weg was toen je ging inhalen.
Deze schattingen zijn alle gebaseerd op de aanname dat de verdachte meteen is gaan remmen op het moment dat hij zag dat [getuige 1] van rijbaan ging wisselen en dat hij deze manoeuvre ook onmiddellijk waarnam.
Dan snap ik dus echt niet waarom de auto's op elkaar zijn gebotst als je alle andere omstandigheden, dus de tussenliggende ruimte, snelheidsveschil, er bij betrekt. 40km/u rem je er in 6 seconden en over zo'n 200m (de ruimte in tijd en afstand bij inloop met dit snelheidsverschil) echt wel uit. Met 160km/u zou je binnen die afstand zelfs volledig stil kunnen staan.
Theoretisch gezien zou er dus geen aanrijding plaats hoeven vinden als iemand 160km/u rijdt en een ander met 120km/u zo'n 60m voor hem opzij komt. Je hebt dan 6 seconden om het verschil er uit te remmen.
Wat ik dus eerder denk is dat er iemand in het geheel niet op heeft zitten letten. Bv de hardrijder die geen aandacht schonk aan de auto die naar links kwam en wellicht zijn snelheid niet juist inschatte ipv andersom. Of bv dat de tussenliggende afstand toch kleiner moet zijn geweest, een groter snelheidsverschil etc. Allemaal conclusies die een stuk plausibelere zijn met de gegevens in het vonnis dan puur alle schuld op snelheid afschuiven.
Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:Ik wel, je kunt niet van een ieder verwachten dat je extreem hogere snelheden adequaat kunt inschatten, i.c. wat je in het verkeersbeeld mag verwachten.
Een beetje een naive instelling, het is niet wat ik kan verwachten dus ik hoef het niet te kunnen inschatten. Laten we met zn allen inderdaad onze ogen sluiten voor mensen die te hard rijden en ze daarom maar over het hooft zien??!!Zemelaar zei:Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:Ik wel, je kunt niet van een ieder verwachten dat je extreem hogere snelheden adequaat kunt inschatten, i.c. wat je in het verkeersbeeld mag verwachten.
Sterker nog, we hoeven het niet eens. Anders was het wel een onderdeel van het rijexamen geweest.
Boppie zei:Degene die 160 rijdt zal er rekening mee moeten houden dan niet iedereen zijn snelheid goed in zal schatten.
Ik verwacht helemaal niet dat ze een kwart boven hun getoetste vaardigheden functioneren. Zij rijden immers zelf niet 160. Ik verwacht echter wel dat je door fatsoenlijk kijkgedrag kan inschatten dat een naderende auto dat doet met 135 of met 160, en of dat ie nog maar 20 of 200 meter achter je rijdt, want dat is nogal een verschil. In de rechtzaak meld getuige 1 dat de auto toch wel snel naderde toen hij in de binnenspiegel keek. Waarom heb je dat dan niet in de buitenspiegel gezien?Zemelaar zei:Je verlangt dat jouw medeweggebruikers nog 23% boven hun (door het CBR getoetste) rijvaardigheid, waar kijkgedrag toe behoort, moeten kunnen functioneren. Dat is bijna een kwart.
Tonnie. zei:(..) Waarom heb je dat dan niet in de buitenspiegel gezien?
(..)
Durashift zei:Tonnie. zei:(..) Waarom heb je dat dan niet in de buitenspiegel gezien?
(..)
Omdat sommige buitenspiegels het getoonde beeld nogal vertekenen...
Er zijn voertuigen die een tekst in de buitenspiegel hebben staan.. iets in de trant van objects in the mirror are closer than .. (lijkt mij iets te lang maar weet de exacte tekst niet uit het hoofd..)
Durashift zei:Omdat sommige buitenspiegels het getoonde beeld nogal vertekenen...
Zemelaar zei:Tonnie, het gaat erom wat je mag verwachten op een weg die op 130 km/h is gelimiteerd. Als een auto jou met 160 nadert i.p.v. met 130, heb je een kwart minder tijd en afstand om daarop te reageren. En een kwart valt niet binnen de marge. Dus hoef je daar niet aan te voldoen.
Natuurlijk ben ik bekend met het vertekende beeld in een buitenspiegel, deze opmerking verwachtte ik al. Maar het gaat dan ook niet om de absolute snelheid en afstand van een achteropkomer inschatten, maar om de relatieve afstand en snelheid. Zoals Blackadder hierboven zegt, het gaat om de snelheidsverschillen. Want 30 km/h sneller, betekent naderen met 8,3 meter per seconde. Iemand die dus nog 25 meter achter je rijdt is dan in 3 seconden bij je, dat valt alles mee als je gewoon kijkt.Boppie zei:Iemand die 100 rijdt, kan redelijkerwijs verwachten dat het verkeer dat hem inhaalt 130 gaat en moet daar rekening mee houden. Iemand die al 130 gaat, wat de max snelheid is, en zal er veel minder op rekenen dat iemand daar nog 30km/h bij opgooit.
Zemelaar zei:Tonnie. zei:Als het te lang doorgaat gewoon die doorgetrokken lijn negeren, en deze idioot inhalen. Beter dan jezelf helemaal opvreten.
Precies. Zo'n streep is maar een streep. Even goed kijken - ook of er geen politie in de buurt is - en dan inhalen.
Wat je vooral nooit moet doen, is je ongenoegen aan zo'n treiteraar laten merken. Dan lacht die in zijn vuistje. Of je haalt hem in, of je gaat nog langzamer dan hem op ruime afstand achter hem rijden.
Dan is zijn treiteren nutteloos. En houdt die op zijn snelst op.
Tonnie. zei:En of je het moet verwachten, misschien niet, maar je moet wel altijd kijken en inschatten. En of die inschatting nu wel of niet binnen een te verwachten patroon valt is niet relevant, want elke achteropkomer heeft een andere snelheid en dus is iedere situatie anders, daarom heb je die spiegeldingen aan je auto hangen, om naar de huidige situatie te kijken.
Dus ja, eigenlijk moet je het altijd verwachten, zeker als het rustig op de weg is en er meer ruimte is om hard te rijden, of als je zelf niet de maximum snelheid rijdt. Je moet altijd observeren en reageren, niet aannemen.
Toch niet, want mijn mening hier gaat alleen over de taak van de ingehaalde, die moet goed kijken en vaststellen of het veilig is om van rijstrook te wisselen, daarmee wil ik het absoluut niet goedpraten dat een ander de maximum snelheid overschrijdt.Zemelaar zei:Ik ben het ook wel met je eens.Praktisch gezien. Alleen kan de wet daar niks mee. Die moet nu eenmaal een grens stellen.
Anders gaat in jouw optiek zelfs deze actie nog vrijuit.
Tonnie. zei:Toch niet, want mijn mening hier gaat alleen over de taak van de ingehaalde, die moet goed kijken en vaststellen of het veilig is om van rijstrook te wisselen, daarmee wil ik het absoluut niet goedpraten dat een ander de maximum snelheid overschrijdt.Zemelaar zei:Ik ben het ook wel met je eens.Praktisch gezien. Alleen kan de wet daar niks mee. Die moet nu eenmaal een grens stellen.
Anders gaat in jouw optiek zelfs deze actie nog vrijuit.
Die malloot in de Corvette mag wat mij betreft zijn rijbewijs inleveren. En ik wil het ook geenszins goedpraten dat iemand 160 rijdt op de autosnelweg. En al helemaal niet bij slechte omstandigheden.
Ik wil slechts aangeven dat ik het onzin vind om verantwoordelijkheid weg te laten bij de ingehaalde, omdat iemand anders 160 rijdt en dat zogenaamd niet meer binnen de waar te nemen grenzen valt. (Hij/zij mag van mij dus meteen € 271 aftikken als ie gepakt wordt, volledig eigen schuld.)
Tonnie. zei:Ik wil slechts aangeven dat ik het onzin vind om verantwoordelijkheid weg te laten bij de ingehaalde, omdat iemand anders 160 rijdt en dat zogenaamd niet meer binnen de waar te nemen grenzen valt.
Zemelaar zei:Tonnie. zei:Ik wil slechts aangeven dat ik het onzin vind om verantwoordelijkheid weg te laten bij de ingehaalde, omdat iemand anders 160 rijdt en dat zogenaamd niet meer binnen de waar te nemen grenzen valt.
Maar wat is dan de grens? Dat is het hele punt. Want als je goed oplet zie je ook een Corvette met 320 aankomen. Dus zo'n actie veroordelen is dan ook niet nodig. Dat filmpje bewijst het immers. De Panda bestuurder wachtte met inhalen omdat hij een stipje aan de horizon snel groter zag worden.
En wat krijg je dan, als je te hard rijden buiten een redelijke marge niet op voorhand veroordeelt, een hellend vlak.
De hardrijder voelt zich dan min of meer moreel gesteund.
Want 160 tov 130 vind jij nog wel kunnen. Maar 170 dan? Of 165? 175? 185?
En waarom 320 dan niet. Het ging toch goed in dat filmpje.
Zie je, er is zo geen touw aan vast te knopen.
Terwijl een duidelijke regel dat wel kan. 130. klaar. punt.