Ik reageer zelden hier, ondanks dat ik vaak het forum lees. Meestal omdat alle meningen wel gezegd worden en voor beide kanten wat te zeggen valt. Zoals ook verkeerssituaties op meerdere manieren uit te leggen zijn. Ik ga toch een poging doen, omdat ik vind dat je (archiebald) op sommige momenten prima gelijk hebt, maar andere momenten echt zelf beter op moet letten en vooral anticiperen.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Neem bv deze: https://youtu.be/JIjLtJNlz8w
De Mazda rijdt verderop bijna iemand van de weg, maar de filmer remt niet af of wat ook. Nee in plaats daarvan gaat ie een fractie daarna juist lekker inhalen. Ook nog even lekker toeteren, dat brengt de geschrokken bestuurder ongetwijfeld wel tot rust.
Nee ik had daar lekker achter moeten blijven hangen tot op de A5 met 100@130. Lekker een file creëren en afwachten tot ik hem er achterin kan schuiven vanwege fout no4 van haar.
Mijn grootste probleem hier met jou rijstijl, is je complete gebrek aan veilige volgafstand, je hangt nog geen 10 meter van de bumper van die Mazda. En dat voor bijna 20 seconden... Waarom? Waar is dat goed voor? Zou dat misschien de onzekere persoon in de mazda meer opjagen en sneller een fout laten maken? Denk daar eens over na. En jij weet net zo goed als ik dat die toeter nergens voor nodig was. Uiteraard had die mazdapersoon in zijn dode hoek moeten kijken en niet die Qashquai van de weg af moeten rijden, dat is duidelijk. Om even op zijn zemelaars te reageren: wat als daar een ongeluk was gebeurt, had jij er vol opgeknalt. Weer tijd kwijt, gewerkt voor niets enz. Meer volgafstand kan dat voorkomen. Over het snelle inhalen, prima, maar alleen als je niet zo lang hebt gebumperkleeft en erlangs schiet van zo kort erachter, dat levert schrikreacties op.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Nog een voorbeeld: https://youtu.be/CkEKnfE2axs
Totaal geen vaart minderen of uitwijken als een auto aanstalten maakt naar jouw rijstrook te komen.
Waarom zou je een ongeluk voorkomen?
Omdat er verkeer naast/achter mij rijdt/aankomt? Omdat je geen voorrang krijgt door je RAW aan te zetten? Omdat ik er vanuit ga dat andere ook OGEN in hun kop hebben en mij wel zien rijden?
Hier ben ik het met je eens, die belg moet gewoon rechts blijven rijden met z'n bak, en juist door door te zetten en duidelijk geen ruimte te geven ipv aarzelen met een beetje gas los zorg je ervoor dat hij daar blijft rijden.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Dit gedrag doet me dan weer denken aan Sarcat/Geelhoed: https://youtu.be/4WOpFLQuK1I
Slaat ook nergens op om dat zo te doen. Eerder gas los, ruimte houden tot de voorganger en je kunt achterlangs invoegen.
Nee, dan was de Duitser over de vluchtstrook gaan rijden en had ik hem dan in gehaald.
Twijfel gevalletje dit, maar toch ben ik het Paulus eens. Dat die Duitser over de vluchtstrook zou gaan rijden, waarom zou die dat doen? Maargoed, ook hier gaat de vlieger op, een totaal gebrek aan veilige volgafstand. Hoewel ik op de motor ook wel eens op de invoegstrook nog voorbij knal, moet gezegd worden. Maar deze duitser voegt in met 92 op de gps, is niet heel snel, maar is ook zeker geen 70 ofzo. Dus hier zou ikzelf er (ook op de motor) achterlangs invoegen. Dit is gewoon net als achter een vrachtwagen invoegen, even wat meer ruimte houden en je bent er veiliger voorbij.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Nog eentje: https://youtu.be/mRQqAQkfUHM
Je ziet het niet aankomen he?
Deed me denken aan een wat ouder filmpje. Was dat niet waar iemand linksaf ging en zich in een BMW parkeerde die er voor ging rijden? Zag je ook niet aankomen

Lekker veel commentaar op anderen, maar zelf ook slecht anticiperen.
Ow ik zag het ook wel aankomen, waarom denk je dat ik hem er niet in prakte. Ik hoop altijd alleen dat dit soort momenten anderen wakker schud.
Die Atos rijder was al genoeg wakker geschud omdat die groene golf al bijna vol op hem knalde, daar heeft hij jouw toeter en voordringen echt niet voor nodig. Hier maak je het probleem alleen maar groter door er snel langs te willen en daardoor de Atos de kruising langer te laten blokkeren. Niet erg netjes, of sociaal.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Nog een mooie: https://youtu.be/-tj1M3zdE00
Lekker blijven versnellen als je een auto de weg op ziet rijden. Vooral ook nog even die toeter he, om het af te maken.
Die toeter is toch om gevaar af te wenden, dat probeerde ik hier. "Hey kijken voordat je keert, dat is gevaarlijk anders!" Blijkbaar ben jij zo iemand die ook gewoon keert op een drukke weg en dan kwaad wordt als iemand daarom toetert.
Drukke weg? dat valt op de video aardig mee. Verplaats je in die bestuurder van de Peug, hij is aan het keren en er staat een enorme rode vrachtwagen verkeerd op de weg geparkeerd die al het zicht naar rechts ontneemt, daar is hij naar aan het kijken, of er van rechts niets aankomt. Dus een toeter om aan te geven dat hij beter moet kijken? niet nodig. Ten tweede als jij om het moment dat de kerende auto in zicht komt, niet accelereert van 40 naar 50 om vervolgens boos en al toeterent weer te moeten remmen naar de 33, als je gewoon had gewacht met accelereren of even gas los, had je zonder problemen of irritaties achterlangs gereden. Dat is het gebrek aan anticipatie waarover anderen het hier hebben.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Invoeger: https://youtu.be/gHRcI3fJVTE
Waarom even je gas lossen om de Toyota überhaupt een kans te geven in te voegen? Nee lekker even het gat naar de vrachtwagen juist dicht rijden. Getuigd van flink wat inzicht. Wat mij betreft is de faler de filmer zelf.
Euh, omdat er verkeer achter mij reed, naast me, zoals te zien is en invoegen een bijzondere verrichting is? Ik laat gas los zoals aan mn snelheid te zien is. Getuigt van flink wat gebrek aan scherpte van jouw kant deze opmerking. Wie is nou de faler? De Toyota moet het verkeer op de snelweg VOOR laten gaan. Ik ga NIET remmen omdat iemand in willen voegen, ZEKER niet als er verkeer om mij heen rijdt. Dat maakt het allemaal JUIST gevaarlijker. Zeker in dat weer! Als die theezeef in die Toyota gewoon ietsje gas had gegeven had hij/zij gewoon in de giga ruimte voor die vrachtwagen in kunnen voegen. Maar nee, lekker ANWB stijl nieuwe rijden, 1750rpm lekker schakelen want dat is zuinig en goed voor het milieu enzo
Hier ben ik het met je eens dat die Toyota gewoon voor die vrachtwagen had moeten invoegen. Het is de taak van de invoeger om snelheid te matchen of juist te vergroten en op tijd de juiste ruimte te kiezen en ervoor te gaan, lekker invoegen in z'n drie zijn mijn rijinstructeur altijd. Ik ben zelf ook tegen remmen voor invoegers, gas los zou nog kunnen. Maar persoonlijk is dat alleen als ik door alle ruimtes om mij heen te bekijken ik tot de conclusie kom dat er inderdaad anders geen ruimte is voor de invoegert, dat is het sociale aspect van rijden.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Is ie hier nu iemand bewust aan het dwarszitten?
https://youtu.be/qVSWp659W3g
Even "praten" met lichaamstaal met de Rover rijder. Even checken of hij me gezien had. Totaal geen reactie op gekregen. Opmerkelijk trouwens. Ik word OVERDUIDELIJK gesneden door iemand. Maar het is allemaal mijn schuld?!
Zeker niet jouw fout dat je wordt afgesneden. Alleen je tweede en langere toeter zorgde wel voor escalatie van de situatie, de remcheck van die Rover. Remcheck is uit den boze uiteraard, zag in een blik op de weg aflevering iemand die subiet zijn rijbewijs kon inleveren na een remcheck te hebben gegeven, en terecht.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
Zeker zucht: https://youtu.be/bqskkxV-vpI
Als je niet als een idioot er tussen ging prakken, was er niets aan de hand.
Wat is daar nou weer "Als een idioot" aan? Ik haal dat busje rechts in. Eens, dat mag niet. Maar verder? Ik maak amper meer snelheid.
Doordat die Toyota een strook omkomt, wordt het opeens een lompe situatie. Als die rechts was gebleven had je prima om die VW heen gekund. Is een beetje gehaast rijgedrag, maar het kan erger. Overigens mag je die bus wel rechts inhalen, want verkeer dat linksaf slaat, of voorgesorteerd is om linksaf te slaan en te kennen geeft linksaf te slaan, moet je rechts inhalen. RVV art.11, lid 2.
Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
En als ik er nog een uur voor uittrek,
Doe maar niet nee, je snapt er geen klote van en aan inzicht van jou kant mist er flink wat.
Mijn conclusie die ik eraan hang, is dat je wat meer rust in je kont mag hebben, die situaties met de kerende Peugeot, falende Atos, invoegende duitser, inhalen van die Mazda, en zelfs die VW&Toyota hadden voorkomen kunnen worden door rustiger rijden. Je ziet ze wel aan komen maar je reageert er te weinig op, en dat is nu precies anticipatie. Een beetje meer volgafstand, en wat meer inleven in de situatie, en meer veilige ruimte op je heen creëren.
Ik hoop oprecht dat je inziet dat je zelf ook aan deze situaties gevaar hebt toegevoegd, waar dat zeker niet nodig was. En dat er aan jou inzicht dus ook wat mist van tijd tot tijd.