Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Manoeuvre van de Peugeot is gewoon idioot, ik kan het toetertje wel begrijpen. Snelheid weer niet, 100 is 100. Hou je er gewoon aan. Ergens moet er een grens zijn qua snelheid. Waarom dan weer net over de grens gaan.

En de pick up zit niet goed, maar zoals je al aangeeft...dat staat vooral leuk op het schadeformulier, verder heb je er geen zak aan om dan alles op de spits te drijven. Wat betreft het rekening houden..ik calculeer niet in dat iemand anders rekening houdt met mij. Ik ga er bijna vanuit dat hij/zij dom gaat doen. Is in werkelijkheid lang niet altijd zo, maar het houdt je wel scherp.

Wat betreft het invoegen ben ik het helemaal met je eens. Geef ze de kost die niet om je heen in kunnen voegen, maar precies op de plek waar jij stuurt.

In het geval van voertuigen die moeilijk op gang komen en nergens naartoe kunnen wil ik ruimte maken waar mogelijk, verder zou het mensen sieren als ze eens vooruit keken en hun plek opzoeken. Nu rijden ze de strook op en bedenken ze op het laatst dat ze er nog op moeten. Vooruit kijken is wat dat betreft zo belangrijk.

Trouwens ik heb even op dat profiel gekeken, staan lekkere pot verwijt de ketel dingen tussen.

Neem bv deze: https://youtu.be/JIjLtJNlz8w
De Mazda rijdt verderop bijna iemand van de weg, maar de filmer remt niet af of wat ook. Nee in plaats daarvan gaat ie een fractie daarna juist lekker inhalen. Ook nog even lekker toeteren, dat brengt de geschrokken bestuurder ongetwijfeld wel tot rust.

Nog een voorbeeld: https://youtu.be/CkEKnfE2axs
Totaal geen vaart minderen of uitwijken als een auto aanstalten maakt naar jouw rijstrook te komen.
Waarom zou je een ongeluk voorkomen?

Dit gedrag doet me dan weer denken aan Sarcat/Geelhoed: https://youtu.be/4WOpFLQuK1I
Slaat ook nergens op om dat zo te doen. Eerder gas los, ruimte houden tot de voorganger en je kunt achterlangs invoegen.

Nog eentje: https://youtu.be/mRQqAQkfUHM
Je ziet het niet aankomen he?
Deed me denken aan een wat ouder filmpje. Was dat niet waar iemand linksaf ging en zich in een BMW parkeerde die er voor ging rijden? Zag je ook niet aankomen :rolleyes:
Lekker veel commentaar op anderen, maar zelf ook slecht anticiperen.

Nog een mooie: https://youtu.be/-tj1M3zdE00
Lekker blijven versnellen als je een auto de weg op ziet rijden. Vooral ook nog even die toeter he, om het af te maken.

Invoeger: https://youtu.be/gHRcI3fJVTE
Waarom even je gas lossen om de Toyota überhaupt een kans te geven in te voegen? Nee lekker even het gat naar de vrachtwagen juist dicht rijden. Getuigd van flink wat inzicht. Wat mij betreft is de faler de filmer zelf.

Is ie hier nu iemand bewust aan het dwarszitten?
https://youtu.be/qVSWp659W3g

Zeker zucht: https://youtu.be/bqskkxV-vpI
Als je niet als een idioot er tussen ging prakken, was er niets aan de hand.

En als ik er nog een uur voor uittrek, ga ik er ongetwijfeld nog tientallen vinden waar ie zelf eerst eens in de spiegel moet kijken.
Ik vraag me af wat zo iemand nu wil laten zien of bereiken? Je roept hiermee de kritiek op jezelf ook wel een beetje over jezelf af.
En ja, iedereen maakt weleens een foutje. Al vraag ik me bij veel situaties af of het wel foutjes zijn en niet gewoon het normale gedrag van deze bestuurders.

@ Boppie: ik kan dat toeteren juist weer op geen enkele wijze begrijpen in situaties waar je niet direct gevaar hoeft af te wenden. Het getuigt naar mijn idee meer van frustratie van de bestuurder. Iets waar ik mezelf ook nog weleens op betrap.

En gezien de andere filmpjes is dit weer zo'n cammer die graag alles op de spits drijft onder het motto het gelijk aan zijn zijde te hebben. Dat mag ie dan ook op die manier gaan vertellen aan de nabestaanden als het een keer fout afloopt en het met wat defensiever gedrag simpelweg voorkomen had kunnen worden.

Paulus0013 zei:
Waarom even je gas lossen om de Toyota überhaupt een kans te geven in te voegen? Nee lekker even het gat naar de vrachtwagen juist dicht rijden. Getuigd van flink wat inzicht. Wat mij betreft is de faler de filmer zelf.

Deels met je eens, ik kan niet voor de vrachtwagen kijken maar:
Wat een kansloosfiguur. GEEF GEWOON GAS ALS JE INVOEGT! Dan had mr voor de vrachtwagen in kunnen voegen en had niemand er last van gehad. Ik KON niet eens opzij in deze situatie vanwege ander verkeer. IK snij/druk mensen niet graag namelijk

....de automobilist had volgens hem ook vóór de vrachtwagen kunnen invoegen, als ik dat zo lees.

De Corolla voegt in en voert een bijzondere manoeuvre uit. Anticipeer, geef gas als je ziet dat je voor de vrachtwagen kunt invoegen en voeg dan in.

Ik rijd veel op de cruise control, maar laat ook geen gas los als iemand invoegt. Hij dient zich aan te passen aan het overige verkeer op de snelweg, ik niet aan hem. Soms schuif ik een baan op, maar dat ligt maar net aan de situatie.

Leuke filmpjes inderdaad...getuigt niet van defensief rijden. Precies het op de spits drijven waar je niets aan hebt.

Ik ben zelf ook geen heilige geweest, ik ben wel een stuk kalmer achter het stuur tegenwoordig. Zal wel door de leeftijd komen. Mijn prioriteit ligt bij het heelhuids thuiskomen.

JoostM zei:
Paulus0013 zei:

Deels met je eens, ik kan niet voor de vrachtwagen kijken maar:
Wat een kansloosfiguur. GEEF GEWOON GAS ALS JE INVOEGT! Dan had mr voor de vrachtwagen in kunnen voegen en had niemand er last van gehad. Ik KON niet eens opzij in deze situatie vanwege ander verkeer. IK snij/druk mensen niet graag namelijk

....de automobilist had volgens hem ook vóór de vrachtwagen kunnen invoegen, als ik dat zo lees.

De Corolla voegt in en voert een bijzondere manoeuvre uit. Anticipeer, geef gas als je ziet dat je voor de vrachtwagen kunt invoegen en voeg dan in.

Ik rijd veel op de cruise control, maar laat ook geen gas los als iemand invoegt. Hij dient zich aan te passen aan het overige verkeer op de snelweg, ik niet aan hem. Soms schuif ik een baan op, maar dat ligt maar net aan de situatie.

Je kan elkaar ook af en toe een beetje helpen. Ik weet niet of de Corolla ervoor had kunnen komen....het is kort dag en dan schiet je liever niet voor 50 ton langs. Even gas lossen had al gescheeld. Nu gaat het met een aardige snelheid naar de vrachtwagen toe.

De weersomstandigheden waren ook niet spetterend. Extra reden om kalm aan te doen.

Boppie zei:
Je kan elkaar ook af en toe een beetje helpen. Ik weet niet of de Corolla ervoor had kunnen komen....het is kort dag en dan schiet je liever niet voor 50 ton langs. Even gas lossen had al gescheeld. Nu gaat het met een aardige snelheid naar de vrachtwagen toe.

De weersomstandigheden waren ook niet spetterend. Extra reden om kalm aan te doen.

In deze situatie ben ik het zeker met je eens. Wanneer de Corolla opdoemt uit de mist wordt al snel duidelijk dat hij hem er niet vóór invoegt maar er achter. Zou voor mij reden zijn mijn cruise control er af te halen en gas los te laten.

Paulus0013 zei:
Gisteren zelf weer een situatie zoals ik die meer dan eens heb beschreven. Ik moest weer eens invoegen op een weg waar men 100km/u rijdt. Voor mij een auto die nog redelijk op gang kwam. Ik check mijn spiegel en zie een auto op de hoofdrijbaan van achteren naderen die op mij inloopt: kortom even wachten om te zien wat ie doet en dan maar na deze auto invoegen als ie niet een baantje opschuift. Het was niet echt druk en ruimte zat na deze ene auto. Opvallend is dat de bestuurder voor mij een andere opvatting en inzicht heeft in deze situatie. Die meent wel gewoon in te kunnen gaan voegen terwijl ie langzamer rijdt dan de achterop komende auto, waardoor ie de achteropkomende auto dus min of meer dwingt een baantje op te schuiven of te remmen.
Ben ik dan gek of wat? Ik mag dan enigszins de naam hebben hier, of waar dan ook, maar hoe kijken jullie dan tegen zulke figuren aan? Zulke inzichtsloze mensen die de situatie niet kunnen (of is het willen??) inschatten mogen ze wat mij betreft ook eens een opfriscursus en bonnetje geven.

Ik behandel dit soort automobilisten als vrachtwagens. Dus ruim afstand houden als ik erachter moet invoegen,
en zelf een baantje opschuiven als ik op de snelweg rijd. Op dat moment kun je er toch niets aan veranderen.

Ik zie dit soort geklungel wel vaker op de snelweg. Men loopt (waarschijnlijk op de cruisecontrol) in op een auto met caravan,
en bedenkt pas op het laatste moment dat men een baantje op moet schuiven.
Richtingaanwijzer naar links, oeps daar rijdt al iemand. Vervolgens in de remmen en een nieuwe poging wagen om in te halen,
maar nu is de snelheid eruit en heeft men veel meer ruimte nodig. Vooruitkijken is een grote kunst ...

Heb zelf het idee dat de cruise-control (mede)oorzaak is van dit soort gedrag.
Zonder cruise-control laat je instinctief het gas al los wanneer je een voorligger dichter nadert dan verwacht,
bij gebruik van cruisecontrol moet je een actieve handeling uitvoeren (uitzetten en/of rem aantikken) en veel mensen reageren dan
net te laat ...

Paulus0013 zei:
Trouwens ik heb even op dat profiel gekeken, staan lekkere pot verwijt de ketel dingen tussen.

...
En als ik er nog een uur voor uittrek, ga ik er ongetwijfeld nog tientallen vinden waar ie zelf eerst eens in de spiegel moet kijken.
Ik vraag me af wat zo iemand nu wil laten zien of bereiken? Je roept hiermee de kritiek op jezelf ook wel een beetje over jezelf af.
En ja, iedereen maakt weleens een foutje. Al vraag ik me bij veel situaties af of het wel foutjes zijn en niet gewoon het normale gedrag van deze bestuurders.
....

Ik heb wel eens gehoord dat juist onzekere mensen erg veel commentaar geven op anderen in het verkeer.

Mijn theorie is dat jonge bestuurders erg weinig risico zien, wel graag een beetje stoer en hard rijden en daardoor zeer geirriteerd raken door onvoorziene situaties (meestal kleine foutjes van andere). Door het dan op youtube te zetten kunnen ze gaan zoeken naar hun gelijk. Vrienden/familie zullen dan geneigd zijn te zeggen "Noujoh wat een sukkel is die ander". Waarschijnlijk is het archief met genummerde sukkels is al bewijs genoeg voor hemzelf dat die mensen ook echt sukkels zijn.

Ik zie bij die filmpjes voornamelijk het stevig doorrijden achter/naast/tot mensen waarvan je ziet dat ze "iets" gaan doen en deze mensen wordt dan totaal niets gegund. Sterker nog hij lijkt ze zelfs te 'straffen'. Lekker 40 crossen over een druk en onoverzichtigelijk industrieterein, een langzame invoeger rechts inhalen(!), iemand met hartkloppingen van een mislukte invoegpoging rakelings inhalen. Hier wederom rechts inhalend na eerst door oranje te rijden: https://youtu.be/ewIlzl4tdag Twingo gaat in het mapje "prutser", maar als hij gewoon links had blijven rijden had die Twingo misschien een seconde later wel naar rechts gegaan.

Zelf had ik in alle gevallen veel eerder gas gelost ook als iemand onterecht knippert. Ik rem graag voor een invoeger, als dat betekent dat iedereen veilig thuis komt, wie ben ik dan om te eisen dat ik 100 mag blijven rijden en dat zij maar gas of voorrang moeten geven?

V0RQ zei:
Zelf had ik in alle gevallen veel eerder gas gelost ook als iemand onterecht knippert. Ik rem graag voor een invoeger, als dat betekent dat iedereen veilig thuis komt, wie ben ik dan om te eisen dat ik 100 mag blijven rijden en dat zij maar gas of voorrang moeten geven?

Remmen voor een invoeger?! Dat doe ik echt maar zelden, in de vijf jaar dat ik mijn rijbewijs heb is dat op één hand te tellen. Iedere bestuurder die een beetje anticipeert moet normaliter kunnen invoegen zonder dat een ander plaats maakt of remt. Let wel, normaliter, ik heb het dan niet over de situaties met mist o.i.d.

Die Twingo, tsja... Al op het moment dat hij door het oranje verkeerslicht naar rechts gaat en de Twingo in beeld komt, rijdt hij al links. Ik geloof dat ik uiteindelijk de Twingo ook rechts voorbij gereden was, hij komt op mij over als een notoire linksslaper...

JoostM zei:
Die Twingo, tsja... Al op het moment dat hij door het oranje verkeerslicht naar rechts gaat en de Twingo in beeld komt, rijdt hij al links. Ik geloof dat ik uiteindelijk de Twingo ook rechts voorbij gereden was, hij komt op mij over als een notoire linksslaper...

Zou mij niets verbazen als de bestuurder van de Twingo daar onbekend was
en bezig was het verkeersbord te lezen net na de kruising: "Ik moet hier ergens linksaf, o ja hier dus."
En vervolgens de eerstvolgende kruising linksaf is geslagen. Kunnen we jammer genoeg niet zien ...

Fijn dat begrip van de andere automobilist ... :confused:

Paulus0013 zei:

In veel gevallen ben ik het wel met je eens, maar een aantal ook niet, die pak er even bij.

Paulus0013 zei:
De Mazda rijdt verderop bijna iemand van de weg, maar de filmer remt niet af of wat ook. Nee in plaats daarvan gaat ie een fractie daarna juist lekker inhalen. Ook nog even lekker toeteren, dat brengt de geschrokken bestuurder ongetwijfeld wel tot rust.
Het toeteren zou ik niet gedaan hebben, is niet functioneel bovendien is het niet de filmer die bijna aangereden wordt. Maar mensen met zo'n krakkemikkige rijstijl ga ik ook het liefst zo snel mogelijk voorbij. Ik zou ook niet weten wat daar mis mee is, als je erachter blijft rijden maak je zo'n bestuurder misschien juist wel zenuwachtiger.

Paulus0013 zei:
Totaal geen vaart minderen of uitwijken als een auto aanstalten maakt naar jouw rijstrook te komen.

Misschien dat de filmer het gewoon niet verwachtte, aangezien die Fransman werkelijk geen enkele reden heeft om naar links op te schuiven? Bovendien laat de filmer al aan het begin -ter hoogte van de 206- het gas los, dus in die zin anticipeert hij wat mij betreft voldoende. De Fransman is gewoon stupide bezig, c'est tout.

Paulus0013 zei:
Nee, de Roverbestuurder snijdt de filmer bij het verlaten van de rotonde, en geeft de filmer vervolgens ook nog een brake-test. Over 'bewust dwarszitten' gesproken. Je kunt de filmer wellicht verwijten dat hij te lang toetert, maar het is de ander die initieel het onomstotelijk fout zit.

Ik proef bij jou een soort lichte neiging tot 'daders knuffelen'. In de meeste filmpjes zien we duidelijk dat een andere weggebruiker een regel overtreedt of soms meerdere. Jij maakt je vervolgens kwaad over dat de filmer te weinig lijkt te doen om een ongeluk te voorkomen. Echter waar 'defensief rijden' iets arbitrairs is (ik vind dat de filmer in de meeste situaties voldoende actie onderneemt om het gevaar te ontwijken), zijn regels absoluut en dienen deze nageleefd te worden. Tuurlijk is het goed om wat flexibiliteit te tonen richting mensen die een foutje maken, maar laten we goed en fout nou niet om gaan draaien.

JoostM zei:
Maar dan is het toch ook geen probleem als hij rechts voorbij gereden wordt.... ? ;)

Dat voorbijrijden begrijp ik wel maar dat toetertje voegt helemaal niets toe, naar mijn idee.

Hij geeft de indruk alsof het hem allemaal overkomt, terwijl je, zoals als reeds door andere
forummers aangegeven bepaalde dingen (mijlen)ver van tevoren aan kunt zien komen in dus
op in zou kunnen spelen.

Als ik het rijgedrag in alle filmpje van de dashcammer bekijk krijg ik het idee dat hij
het lesonderdeel "anticiperen in het verkeer" heeft overgeslagen en/of vergeten.

Ik hoop voor hem (en de anderen die hij tegenkomt) dat hij dit op tijd doorkrijgt, anders
kan het wel eens een dure (herhalings)les worden ...

[D2] zei:
Paulus0013 zei:
Nee, de Roverbestuurder snijdt de filmer bij het verlaten van de rotonde, en geeft de filmer vervolgens ook nog een brake-test. Over 'bewust dwarszitten' gesproken. Je kunt de filmer wellicht verwijten dat hij te lang toetert, maar het is de ander die initieel het onomstotelijk fout zit.

Wat ik zie:

aktie: Roverbestuurder snijdt af
reaktie: Dashcammer geeft toeter en nogmaals een toeter (gevaar is dan al weg)
aktie: Roverbestuurder komt terug en geeft "braketest"

Dat is een van de redenen waarom ik voorzichtiger ben geworden met een reactie geven.
Je weet nooit hoe een ander erop zal reageren.
Geef nog wel eens een lichtsignaal bij dicht soort gevallen, maar wel op veilige afstand.
Heb geen zin voor dit soort akkefietjes een schadeforumlier in te moeten vullen ...

D2,

Ik krijg de indruk dat Rover en filmer een robbertje aan het knokken zijn. Raam rechts open, filmer gaat na de remactie nog even naar links....waar er twee knokken hebben er twee schuld...nog los van het niet kennen van de voorgeschiedenis.

In het geval van de Mazda spuit iedereen er voorbij terwijl er een limiet staat (als ik het goed gezien heb) van 70....de teller op de camera geeft een hogere snelheid aan. Dan gaan we het nog over het kleven hebben terwijl er links een auto met pech staat......

Mazda mag niet zo naar links komen, maar de medeweggebruikers doen niet bepaald hun best.

Blackadder the 5th zei:
JoostM zei:
Maar dan is het toch ook geen probleem als hij rechts voorbij gereden wordt.... ? ;)

Dat voorbijrijden begrijp ik wel maar dat toetertje voegt helemaal niets toe, naar mijn idee.

Hij geeft de indruk alsof het hem allemaal overkomt, terwijl je, zoals als reeds door andere
forummers aangegeven bepaalde dingen (mijlen)ver van tevoren aan kunt zien komen in dus
op in zou kunnen spelen.

Als ik het rijgedrag in alle filmpje van de dashcammer bekijk krijg ik het idee dat hij
het lesonderdeel "anticiperen in het verkeer" heeft overgeslagen en/of vergeten.

Ik hoop voor hem (en de anderen die hij tegenkomt) dat hij dit op tijd doorkrijgt, anders

Agree, daar heb je gelijk in. :)

Boppie zei:
In het geval van de Mazda spuit iedereen er voorbij terwijl er een limiet staat (als ik het goed gezien heb) van 70....de teller op de camera geeft een hogere snelheid aan. Dan gaan we het nog over het kleven hebben terwijl er links een auto met pech staat......

Mazda mag niet zo naar links komen, maar de medeweggebruikers doen niet bepaald hun best.

Tsja, als je daar van de A4 afkomt (wat het gros doet) waar 130 toegestaan is, wordt kennelijk verwacht dat je in de flauwe bocht naar de A5 70 gaat rijden. Nou, dat doet dus helemaal niemand (ik rij daar dagelijks). Maarja, het staat er inderdaad wel. Toch zou m.i. de Mazda de snelheid aan moeten passen aan die van het verkeer op de hoofdrijbaan, ook als die hoger ligt dan het toegestane maximum.

Ik snap je redenering, maar eigenlijk te zot. Als daar regelmatig gecontroleerd wordt zal de snelheid vanzelf zakken.

[D2] zei:
Tsja, als je daar van de A4 afkomt (wat het gros doet) waar 130 toegestaan is, wordt kennelijk verwacht dat je in de flauwe bocht naar de A5 70 gaat rijden. Nou, dat doet dus helemaal niemand (ik rij daar dagelijks). Maarja, het staat er inderdaad wel. Toch zou m.i. de Mazda de snelheid aan moeten passen aan die van het verkeer op de hoofdrijbaan, ook als die hoger ligt dan het toegestane maximum.

Mooi excuus als je voor de rechter staat voor een snelheidsovertreding: "Ik kon er niets aan doen, moest met de stroom mee ..."

Blackadder the 5th zei:
[D2] zei:

Mooi excuus als je voor de rechter staat voor een snelheidsovertreding: "Ik kon er niets aan doen, moest met de stroom mee ..."

Nogal hypothetisch. Als er ter plaatse op snelheid gecontroleerd wordt, speelt het probleem niet, en als de politie ter plaatse zou zijn, is jou staande houden wegens technisch correct invoegen wel het laatste wat ze zullen doen.

En zo niet: Ach, dan maar een ongeluk, of op zijn minst een gevaarlijke situatie veroorzaken hè. Want dat is natuurlijk te prefereren....?

[D2] zei:
Blackadder the 5th zei:
[D2] zei:

Nogal hypothetisch. Als er ter plaatse op snelheid gecontroleerd wordt, speelt het probleem niet, en als de politie ter plaatse zou zijn, is jou staande houden wegens technisch correct invoegen wel het laatste wat ze zullen doen.

En zo niet: Ach, dan maar een ongeluk, of op zijn minst een gevaarlijke situatie veroorzaken hè. Want dat is natuurlijk te prefereren....?

Wat is volgens jou de reden dat er ter plekke een snelheidsbeperking geldt?
Ik zie op de video eerst 90 en daarna 70 staan in de bocht.
Dit zal niet zonder reden zijn.

Ik herken de neiging om harder te rijden als men ter plekke bekend is (en denkt/meent te weten dat er weinig gecontroleerd word).
Als je harder dan de maximumsnelheid rijdt zul je rekening moeten houden met anderen die zich wel aan de snelheid houden.
Als er een vrachtwagen had gereden had je daar ook rekening mee moeten houden ...;)

Dank voor de wijze woorden.

Maar laten we het dan omdraaien: Als de weggebruikers op de rijbaan in die bocht collectief harder rijden dan 70, zeg 90-100 km/u, heeft de Mazdabestuurder dan alle gelijk van de wereld om daar dan toch met 70 km/u in te voegen? Los van mijn overtuiging/hoop dat de actie van de mazdarijder in het bewuste filmpje niet uit principiële overwegingen plaatsvindt, is het niet óók defensief rijden om in zo'n geval de snelheid wat naar boven aan te passen?

Overigens maak ik zelf altijd ruimte voor invoegers als ik harder dan het toegestane maximum rij, of minder ik snelheid.

Overigens2 Ik vind de snelheidsbeperking naar 70 op de bewuste plek -bijna een halvering van de snelheid- zeer betuttelend, of in elk geval zie ik niet waarom het daar zó langzaam zou moeten. Net daarna geldt momenteel 90 vanwege invoegend werkverkeer, wat mij betreft zou dat ook in de bocht een prima (advies)snelheid zijn.

....is het niet óók defensief rijden om in zo'n geval de snelheid wat naar boven aan te passen?

Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd even strikt ben. En inderdaad soms ook de snelheid wat verhoog om in het verkeer niet uit de toon te vallen.
Bij wegwerkzaamheden bijvoorbeeld. Zijn genoeg stukken waar niet wordt gewerkt. Maar waar wel een beperking geldt. Als de teneur van het overige verkeer dan 10 kilometer daarboven is, volg ik die.

Maar ik hou wel een soort marge aan. 20 kilometer op de teller te snel wordt me te gek. Ik wil best het verkeer volgen. Maar dat is me geen paar tientjes waard.

En gaat iemand bijvoorbeeld bumperkleven om mij tot nóg sneller te manen, terwijl ik hem al tegemoet kom door 10 kilometer harder te rijden, wil ik nog weleens terugvallen tot de daar geldende maximum snelheid. Het is een gunst die ik verleen. En geen dwang.

Maar dat snappen velen niet. En die zit ik dus even dwars.

[D2] zei:
Dank voor de wijze woorden.

Maar laten we het dan omdraaien: Als de weggebruikers op de rijbaan in die bocht collectief harder rijden dan 70, zeg 90-100 km/u, heeft de Mazdabestuurder dan alle gelijk van de wereld om daar dan toch met 70 km/u in te voegen? Los van mijn overtuiging/hoop dat de actie van de mazdarijder in het bewuste filmpje niet uit principiële overwegingen plaatsvindt, is het niet óók defensief rijden om in zo'n geval de snelheid wat naar boven aan te passen?

Overigens maak ik zelf altijd ruimte voor invoegers als ik harder dan het toegestane maximum rij, of minder ik snelheid.

Overigens2 Ik vind de snelheidsbeperking naar 70 op de bewuste plek -bijna een halvering van de snelheid- zeer betuttelend, of in elk geval zie ik niet waarom het daar zó langzaam zou moeten. Net daarna geldt momenteel 90 vanwege invoegend werkverkeer, wat mij betreft zou dat ook in de bocht een prima (advies)snelheid zijn.

Je beantwoordt met de opmerking van het ruimte maken voor invoegers eigenlijk al je eigen vraag ... ;)

Dat wil niet zeggen dat je zomaar lomp in mag voegen, maar dat wil omgekeerd dus ook niet zeggen
dat de ander ongestoord boven de maximum snelheid door kan rijden.
Waarom? Je bent niet alleen op de weg, de weg moet met zijn allen gedeeld worden, en daarvoor
zijn regels bedacht om dat delen zo goed mogelijk te laten verlopen.
Het kan in mijn beleving niet zo zijn, dat de ene de snelheidsregel even vergeet,
om vervolgens de voorrangsregel van de ander op te eisen.
Beiden zullen moeten inschikken en elkaar de ruimte geven die nodig is voor een goede doorstroming ... ;)

Ik vermoed zelf dat de snelheidsbeperking in combinatie met de bocht erna
vooral mee heeft te maken om ook vrachtwagens de gelegenheid te
geven fatsoenlijk in te voegen. Die kunnen/mogen geen 130 km ... :confused:
Ik weet niet of er veel vrachtverkeer is die van dit knooppunt gebruik maakt, dat zul jij beter weten dan ik.

Ik behandel dit soort automobilisten als vrachtwagens. Dus ruim afstand houden als ik erachter moet invoegen,
en zelf een baantje opschuiven als ik op de snelweg rijd. Op dat moment kun je er toch niets aan veranderen.
In dit geval was het iemand die wonderwel enigszins optrok richting de 100km/u, dus ik had juist het gevoel van jippie iemand die wel snapt dat ie vaart moet maken. Ook ging ie niet bij het eerste blokje al met 60km/u invoegen. En dan toch nog die achteropkomende auto moeten hinderen. Ik had zelf voldoende afstand, snelheid was het probleem niet. En invoegen ook niet meer omdat de achteropkomende auto noodgedwongen al een baantje opschoof.

Hier wederom rechts inhalend na eerst door oranje te rijden: [youtu.be] Twingo gaat in het mapje "prutser", maar als hij gewoon links had blijven rijden had die Twingo misschien een seconde later wel naar rechts gegaan.
Dat vond ik dan een wat minder sterk voorbeeld omdat de Twingo goed zichtbaar de Audi al aan het hinderen was met zijn onnodig links rijden. De Audi lijkt de strijd al vrij snel op te geven en wel over dingen heen te kunnen stappen.

Ik heb wel eens gehoord dat juist onzekere mensen erg veel commentaar geven op anderen in het verkeer.
Op een rit van bv 100km kan ik ook een uur lang commentaar gaan geven over wat anderen allemaal verkeerd doen. Je ziet genoeg om je heen gebeuren dat niet gaat zoals het zou moeten. Het een wat erger dan het ander. Maar waarom moet je je daar zo volledig gefocust mee bezig houden? Wat heb je er aan en wat schiet je er mee op? Een superioriteitsgevoel? En wat schiet je er mee op het op internet te kwakken, ook nog voorzien van puberaal commentaar?

Het toeteren zou ik niet gedaan hebben, is niet functioneel bovendien is het niet de filmer die bijna aangereden wordt. Maar mensen met zo'n krakkemikkige rijstijl ga ik ook het liefst zo snel mogelijk voorbij. Ik zou ook niet weten wat daar mis mee is, als je erachter blijft rijden maak je zo'n bestuurder misschien juist wel zenuwachtiger.
Wat daar mis mee is, is dat als iemand zich verstrooit blijft gedragen, je welbewust de boel nog meer op de spits aan het drijven bent dan nodig is. Daarbij is vaart minderen in alle onzekere situaties gewenst. Een impact met 50km/u heeft doorgaans minder ernstige gevolgen dan met 100km/u. Je staat ook sneller stil mocht het daadwerkelijk fout gaan en je reeds al vaart hebt geminderd. Ik snap heel dat doorduwen juist absoluut niet. Minder wat vaart, kijk de kat uit de boom en dan kan je alsnog in gaan halen als de situatie zich heeft hersteld.

Misschien dat de filmer het gewoon niet verwachtte, aangezien die Fransman werkelijk geen enkele reden heeft om naar links op te schuiven? Bovendien laat de filmer al aan het begin -ter hoogte van de 206- het gas los, dus in die zin anticipeert hij wat mij betreft voldoende. De Fransman is gewoon stupide bezig, c'est tout.
De auto achter de Fransoos geeft anders ook al een tijdje richting aan. Al lijkt die verder op geen enkele wijze aanstalten te maken ook daadwerkelijk op te gaan schuiven. Waarom de Fransoos trouwens van rijstrook wil wisselen ontgaat mij ook volledig.

Naar het einde van de video lijkt het er naar mijn idee op dat de filmer bewust middenop 2 rijstroken aan het rijden is.
Wat de Rover ook fout doet, dat neemt niet weg dat de filmer zelf ook een mafketel is met zo'n actie. En of het een remtest is, is mij niet duidelijk. De Rover pakt de bocht wat te krap, het kan ook zijn dat ie remde en naar zijn idee terug naar de linkerrijstrook ging om de filmer voor te laten ipv verder de weg af te duwen. Dan moet ie of remmen om er achter uit te komen, of gas bij geven.

Ik proef bij jou een soort lichte neiging tot 'daders knuffelen'
Absoluut niet. In veel filmpjes doen anderen ook wel iets fout, maar de filmer lijkt er volledig aan voorbij te gaan dat ie zelf degene is die er totaal verkeerd mee omgaat. Een pot verwijt de ketel verhaal dus. Als ie ook maar een klein beetje defensiever zou rijden en dingen die foutgaan kon accepteren, dan waren heel deze filmpjes niet nodig geweest. Zoals eerder gezegd, zaken worden onnodig op de spits gedreven. Straks is het huilen omdat iets stuk is, maar ondertussen wel trots volhouden dat een ander fout zat. Wat een held ben je dan als je het zelf had kunnen voorkomen.

zijn regels absoluut en dienen deze nageleefd te worden
Dat heb ik gemerkt toen ik bij de rechtbank was. Ik moest van de rechter toch eerst eens naar mezelf kijken en niet naar de ander wijzen, ook al deed die ander iets niet helemaal volgens de regels. Andere regels zijn ook dat je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kunt overzien. Daar heb ik ernstig mijn twijfels over in bepaalde situaties.

maar laten we goed en fout nou niet om gaan draaien.
Ik draai niets om, ik wijs er enkel op dat die filmert ook eens naar zichzelf mag kijken en niet raar moet opkijken als het een keer fout gaat met dit doordruk gedrag. Dat een ander iets niet helemaal goed doet, praat zijn eigen gedrag natuurlijk ook weer niet goed.

Ik zie het dus een beetje zoals Boppie:
Grofweg gezien claimt Archiebald zijn "rechten", maar vergeet hij zijn plichten.

op in zou kunnen spelen.

Ja precies, hij roept van alles over zichzelf af onder het motto zelf gelijk te hebben.
Nu is het altijd prettig als mensen wat doortastend en duidelijk te werk gaan in het verkeer, maar dit zie ik vroeg of laat een keer fout gaan op deze manier.
Ik ben zelf ook deels zo van mensen moeten mijn hogere snelheid maar inschatten. Uiteindelijk als het fout gaat win je er niets mee en heb je enkel verliezers. Kan je beter een keer wat vroeger van het gas gaan om dit te voorkomen. Hopelijk komt dat besef bij de filmer op tijd.

Paulus0013 zei:
In dit geval was het iemand die wonderwel enigszins optrok richting de 100km/u, dus ik had juist het gevoel van jippie iemand die wel snapt dat ie vaart moet maken. Ook ging ie niet bij het eerste blokje al met 60km/u invoegen. En dan toch nog die achteropkomende auto moeten hinderen. Ik had zelf voldoende afstand, snelheid was het probleem niet. En invoegen ook niet meer omdat de achteropkomende auto noodgedwongen al een baantje opschoof.

Wanneer ik, rijdend op de rechterstrook op de snelweg, 2 auto's strak achter elkaar (relatief) langzaam rijdend
op de invoegstrook zie naderen ga ik vaak uit de voorzorg al een baantje naar links.
Zou je kunnen uitleggen als hinder, maar hangt toch een beetje af van de onderlinge afstand.

Wat ik me wel voor kan stellen, is dat dit wisselen van rijstrook verwarring bij de invoegers kan oproepen.
Het ene moment zie je de auto nog op de rechterrijstrook rijden,
het volgende moment verdwijnt hij in de dode hoek naar de linkerrijstrook
(hangt af van de positie's van de auto's t.o.v. elkaar tijdens het wisselen van rijstrook).

Whoehoe, ik word besproken! :D :D Jullie hebben helemaal gelijk trouwens, ik zoek een bevestiging vanwegen mn onzekerheid in het verkeer. Waarom zijn jullie het nou oneens met me?!!? :cry:

:)
Leuk trouwens dat jullie elke situatie kunnen inschatten aan de hand van een clipje van zo'n 30 seconden.

Paulus0013 zei:

Nee ik had daar lekker achter moeten blijven hangen tot op de A5 met 100@130. Lekker een file creëren en afwachten tot ik hem er achterin kan schuiven vanwege fout no4 van haar.

Paulus0013 zei:

Omdat er verkeer naast/achter mij rijdt/aankomt? Omdat je geen voorrang krijgt door je RAW aan te zetten? Omdat ik er vanuit ga dat andere ook OGEN in hun kop hebben en mij wel zien rijden?

Paulus0013 zei:
Dit gedrag doet me dan weer denken aan Sarcat/Geelhoed: https://youtu.be/4WOpFLQuK1I
Slaat ook nergens op om dat zo te doen. Eerder gas los, ruimte houden tot de voorganger en je kunt achterlangs invoegen.

Nee, dan was de Duitser over de vluchtstrook gaan rijden en had ik hem dan in gehaald.

Paulus0013 zei:
Deed me denken aan een wat ouder filmpje. Was dat niet waar iemand linksaf ging en zich in een BMW parkeerde die er voor ging rijden? Zag je ook niet aankomen :rolleyes:

Ow ik zag het ook wel aankomen, waarom denk je dat ik hem er niet in prakte. Ik hoop altijd alleen dat dit soort momenten anderen wakker schud.

Paulus0013 zei:
Lekker blijven versnellen als je een auto de weg op ziet rijden. Vooral ook nog even die toeter he, om het af te maken.

Die toeter is toch om gevaar af te wenden, dat probeerde ik hier. "Hey kijken voordat je keert, dat is gevaarlijk anders!" Blijkbaar ben jij zo iemand die ook gewoon keert op een drukke weg en dan kwaad wordt als iemand daarom toetert.

Paulus0013 zei:

Euh, omdat er verkeer achter mij reed, naast me, zoals te zien is en invoegen een bijzondere verrichting is? Ik laat gas los zoals aan mn snelheid te zien is. Getuigt van flink wat gebrek aan scherpte van jouw kant deze opmerking. Wie is nou de faler? De Toyota moet het verkeer op de snelweg VOOR laten gaan. Ik ga NIET remmen omdat iemand in willen voegen, ZEKER niet als er verkeer om mij heen rijdt. Dat maakt het allemaal JUIST gevaarlijker. Zeker in dat weer! Als die theezeef in die Toyota gewoon ietsje gas had gegeven had hij/zij gewoon in de giga ruimte voor die vrachtwagen in kunnen voegen. Maar nee, lekker ANWB stijl nieuwe rijden, 1750rpm lekker schakelen want dat is zuinig en goed voor het milieu enzo

Paulus0013 zei:

Even "praten" met lichaamstaal met de Rover rijder. Even checken of hij me gezien had. Totaal geen reactie op gekregen. Opmerkelijk trouwens. Ik word OVERDUIDELIJK gesneden door iemand. Maar het is allemaal mijn schuld?!

Paulus0013 zei:

Wat is daar nou weer "Als een idioot" aan? Ik haal dat busje rechts in. Eens, dat mag niet. Maar verder? Ik maak amper meer snelheid.

Paulus0013 zei:
En als ik er nog een uur voor uittrek,

Doe maar niet nee, je snapt er geen klote van en aan inzicht van jou kant mist er flink wat.

Zemelaar zei:
https://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/24299252/__Halve_gare_maakt_A2_onveilig__.html

Mooi filmpje weer. Je hoort de bestuurster verontwaardigd zijn over de rode auto, die 'm ineens naar links gooit. Maar wel zelf 108 op de dashcam rijden, als ze aanstalten maakt diezelfde rode auto in te gaan halen. Is al snel tegen de 120 op de teller voor haar neus. En 100 is daar de limiet.

Je schrikt minder, en hebt meer tijd - in dit specifieke geval bijna 20% en dat is best veel - om te reageren, als je minder hard rijdt. Dat besef lijkt zij niet te hebben.

Zijn neus, meneer reed :p 108km/h op dashcam is 108km/h op mn teller. Beide hebben blijkbaar een afwijking die elkaar opheft.

Maar je hebt 100% gelijk. Die 8km/h die ik, zonder correctie, te snel rijd is VEEEEEL erger dan een idioot die zonder te kijken uitvoegt over het puntstuk terwijl dat weefvak gewoon weer A2 wordt op het einde.

Je mag er NOOIT vanuit gaan dat een ander jou ziet. De aanname is de moeder van de mislukking.

Als je niet wil dat mensen over jouw filmpjes gaan praten en afgaan op wat ze zien, dan moet je ze niet plaatsen of het hele verhaal neerzetten.

In het verkeer ben je niet bezig om je punt te maken, je bent bezig om zo veilig mogelijk van a naar b te gaan, daarbij hoort ook het opvangen van fouten van anderen. Elkaar af en toe een beetje helpen (Toyota) kan geen kwaad. Zouden we in dit land meer moeten doen.....

Ow ik help ook wel. Daar plaats ik alleen geen filmpjes van. Wil je er een paar zien? Wil ik wel knippen hoor voor je.

Gisteravond nog, A9 (gaasperdammerweg), ik kom van de A2 af. Rij op strook 1 om iemand in te halen. Wat lukt :p vlak na afrit 3 (ikea/zuid-oost) komt er daar een ambulance (zonder ogs) de oprit af gereden. Dus ipv terug naar rechts te gaan zoals het hoort ben ik links blijven plakken zodat hij/zij gewoon in kon voegen. Terwijl dat daar totaal niet nodig is door het 1km lange weefvak met de spitsstrook. Maar ik vond het wel sociaal.

Zo ben ik dan ook weer.

Archiebald zei:
Ow ik help ook wel. Daar plaats ik alleen geen filmpjes van. Wil je er een paar zien? Wil ik wel knippen hoor voor je.

Gisteravond nog, A9 (gaasperdammerweg), ik kom van de A2 af. Rij op strook 1 om iemand in te halen. Wat lukt :p vlak na afrit 3 (ikea/zuid-oost) komt er daar een ambulance (zonder ogs) de oprit af gereden. Dus ipv terug naar rechts te gaan zoals het hoort ben ik links blijven plakken zodat hij/zij gewoon in kon voegen. Terwijl dat daar totaal niet nodig is door het 1km lange weefvak met de spitsstrook. Maar ik vond het wel sociaal.

Zo ben ik dan ook weer.

Dus iemand helpen hangt bijvoorbeeld af van je goede humeur of een leuk muziek op dat moment?

Hoop dat je in een goede stemming bent, als we elkaar eens tegenkomen ...;)

Misschien wel een idee?

Nu zet je een beeld van jezelf neer waarin je erg dwingend en assertief stuurt. Het wijzende vingertje zeg maar.

Zo komt het op mij over en op meer zo te lezen. Het gedrag van anderen is niet goed, mee eens, maar nu lijkt het alsof je ze een les wil leren. Dat is nou net niet de bedoeling in het verkeer, dat maakt de zaken erger. Dat is gelijk het enige wat wij zien.

Ik zou het eerder wat passiever aanpakken. Filmen en plaatsen prima, maar jij dwingt nog wel eens wat af met de auto.

Ik was ook zo zonder het filmen...maar dat is er wel af nu.

Archiebald zei:
Dat hoop ik ook voor je ja :D

Ik zou de filmpjes nog eens rustig bekijken en jezelf afvragen wat het eigen aandeel is
in het ontstaan van een bepaalde verkeerssituatie.

En jezelf eens in proberen te leven in de beleving van de andere automobilist,
die misschien wel onbekend is ter plekke;
of niet zoveel vaart kan maken omdat hij een zware/kwetsbare lading bij zich heeft;
of zijn/haar auto schiet eens weer in de noodloop (de garage heeft het probleem nog steeds niet kunnen vinden),
etc. etc.

succes ...;)

Archiebald zei:
Maar je hebt 100% gelijk. Die 8km/h die ik, zonder correctie, te snel rijd is VEEEEEL erger dan een idioot die zonder te kijken uitvoegt over het puntstuk terwijl dat weefvak gewoon weer A2 wordt op het einde.

Je snapt mijn strekking niet goed, geloof ik. Ik dacht trouwens dat je, aan je stem in de filmpjes te horen, een vrouw was. ;) Lees man en 31 jaar in je profiel. Maar goed.

Ik snap jouw opwinding wel. Ik erger me soms ook wel aan medeweggebruikers. Wie niet?

Maar ik weeg dan de mogelijke gevolgen af. Wat heb ik eraan als ik mijn gelijk probeer te halen en even later met een deuk in de berm sta?

Moet je weer van alles regelen. Sleepdienst. Wegenwacht. Garage. Wat al niet. Je bent zo een paar uur kwijt. Afgezien van de honderden en misschien zelfs wel duizenden euro's schade. Moet je weer de verzekering regelen.

Wat een gedoe om niks.

Terwijl ik met heel andere plannen de deur uit ging. Die verloren tijd zorgt dat ik me in het verkeer veel laat welgevallen. Het is me geen halve dag waard. Heb je net een snipperdag, verknoei je die door zulke fratsen.

Da's mooi stom.

Ik reageer zelden hier, ondanks dat ik vaak het forum lees. Meestal omdat alle meningen wel gezegd worden en voor beide kanten wat te zeggen valt. Zoals ook verkeerssituaties op meerdere manieren uit te leggen zijn. Ik ga toch een poging doen, omdat ik vind dat je (archiebald) op sommige momenten prima gelijk hebt, maar andere momenten echt zelf beter op moet letten en vooral anticiperen.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Nee ik had daar lekker achter moeten blijven hangen tot op de A5 met 100@130. Lekker een file creëren en afwachten tot ik hem er achterin kan schuiven vanwege fout no4 van haar.
Mijn grootste probleem hier met jou rijstijl, is je complete gebrek aan veilige volgafstand, je hangt nog geen 10 meter van de bumper van die Mazda. En dat voor bijna 20 seconden... Waarom? Waar is dat goed voor? Zou dat misschien de onzekere persoon in de mazda meer opjagen en sneller een fout laten maken? Denk daar eens over na. En jij weet net zo goed als ik dat die toeter nergens voor nodig was. Uiteraard had die mazdapersoon in zijn dode hoek moeten kijken en niet die Qashquai van de weg af moeten rijden, dat is duidelijk. Om even op zijn zemelaars te reageren: wat als daar een ongeluk was gebeurt, had jij er vol opgeknalt. Weer tijd kwijt, gewerkt voor niets enz. Meer volgafstand kan dat voorkomen. Over het snelle inhalen, prima, maar alleen als je niet zo lang hebt gebumperkleeft en erlangs schiet van zo kort erachter, dat levert schrikreacties op.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Omdat er verkeer naast/achter mij rijdt/aankomt? Omdat je geen voorrang krijgt door je RAW aan te zetten? Omdat ik er vanuit ga dat andere ook OGEN in hun kop hebben en mij wel zien rijden?
Hier ben ik het met je eens, die belg moet gewoon rechts blijven rijden met z'n bak, en juist door door te zetten en duidelijk geen ruimte te geven ipv aarzelen met een beetje gas los zorg je ervoor dat hij daar blijft rijden.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Nee, dan was de Duitser over de vluchtstrook gaan rijden en had ik hem dan in gehaald.
Twijfel gevalletje dit, maar toch ben ik het Paulus eens. Dat die Duitser over de vluchtstrook zou gaan rijden, waarom zou die dat doen? Maargoed, ook hier gaat de vlieger op, een totaal gebrek aan veilige volgafstand. Hoewel ik op de motor ook wel eens op de invoegstrook nog voorbij knal, moet gezegd worden. Maar deze duitser voegt in met 92 op de gps, is niet heel snel, maar is ook zeker geen 70 ofzo. Dus hier zou ikzelf er (ook op de motor) achterlangs invoegen. Dit is gewoon net als achter een vrachtwagen invoegen, even wat meer ruimte houden en je bent er veiliger voorbij.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Ow ik zag het ook wel aankomen, waarom denk je dat ik hem er niet in prakte. Ik hoop altijd alleen dat dit soort momenten anderen wakker schud.
Die Atos rijder was al genoeg wakker geschud omdat die groene golf al bijna vol op hem knalde, daar heeft hij jouw toeter en voordringen echt niet voor nodig. Hier maak je het probleem alleen maar groter door er snel langs te willen en daardoor de Atos de kruising langer te laten blokkeren. Niet erg netjes, of sociaal.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Die toeter is toch om gevaar af te wenden, dat probeerde ik hier. "Hey kijken voordat je keert, dat is gevaarlijk anders!" Blijkbaar ben jij zo iemand die ook gewoon keert op een drukke weg en dan kwaad wordt als iemand daarom toetert.

Drukke weg? dat valt op de video aardig mee. Verplaats je in die bestuurder van de Peug, hij is aan het keren en er staat een enorme rode vrachtwagen verkeerd op de weg geparkeerd die al het zicht naar rechts ontneemt, daar is hij naar aan het kijken, of er van rechts niets aankomt. Dus een toeter om aan te geven dat hij beter moet kijken? niet nodig. Ten tweede als jij om het moment dat de kerende auto in zicht komt, niet accelereert van 40 naar 50 om vervolgens boos en al toeterent weer te moeten remmen naar de 33, als je gewoon had gewacht met accelereren of even gas los, had je zonder problemen of irritaties achterlangs gereden. Dat is het gebrek aan anticipatie waarover anderen het hier hebben.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Euh, omdat er verkeer achter mij reed, naast me, zoals te zien is en invoegen een bijzondere verrichting is? Ik laat gas los zoals aan mn snelheid te zien is. Getuigt van flink wat gebrek aan scherpte van jouw kant deze opmerking. Wie is nou de faler? De Toyota moet het verkeer op de snelweg VOOR laten gaan. Ik ga NIET remmen omdat iemand in willen voegen, ZEKER niet als er verkeer om mij heen rijdt. Dat maakt het allemaal JUIST gevaarlijker. Zeker in dat weer! Als die theezeef in die Toyota gewoon ietsje gas had gegeven had hij/zij gewoon in de giga ruimte voor die vrachtwagen in kunnen voegen. Maar nee, lekker ANWB stijl nieuwe rijden, 1750rpm lekker schakelen want dat is zuinig en goed voor het milieu enzo
Hier ben ik het met je eens dat die Toyota gewoon voor die vrachtwagen had moeten invoegen. Het is de taak van de invoeger om snelheid te matchen of juist te vergroten en op tijd de juiste ruimte te kiezen en ervoor te gaan, lekker invoegen in z'n drie zijn mijn rijinstructeur altijd. Ik ben zelf ook tegen remmen voor invoegers, gas los zou nog kunnen. Maar persoonlijk is dat alleen als ik door alle ruimtes om mij heen te bekijken ik tot de conclusie kom dat er inderdaad anders geen ruimte is voor de invoegert, dat is het sociale aspect van rijden.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Even "praten" met lichaamstaal met de Rover rijder. Even checken of hij me gezien had. Totaal geen reactie op gekregen. Opmerkelijk trouwens. Ik word OVERDUIDELIJK gesneden door iemand. Maar het is allemaal mijn schuld?!
Zeker niet jouw fout dat je wordt afgesneden. Alleen je tweede en langere toeter zorgde wel voor escalatie van de situatie, de remcheck van die Rover. Remcheck is uit den boze uiteraard, zag in een blik op de weg aflevering iemand die subiet zijn rijbewijs kon inleveren na een remcheck te hebben gegeven, en terecht.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:

Wat is daar nou weer "Als een idioot" aan? Ik haal dat busje rechts in. Eens, dat mag niet. Maar verder? Ik maak amper meer snelheid.
Doordat die Toyota een strook omkomt, wordt het opeens een lompe situatie. Als die rechts was gebleven had je prima om die VW heen gekund. Is een beetje gehaast rijgedrag, maar het kan erger. Overigens mag je die bus wel rechts inhalen, want verkeer dat linksaf slaat, of voorgesorteerd is om linksaf te slaan en te kennen geeft linksaf te slaan, moet je rechts inhalen. RVV art.11, lid 2.

Archiebald zei:
Paulus0013 zei:
En als ik er nog een uur voor uittrek,

Doe maar niet nee, je snapt er geen klote van en aan inzicht van jou kant mist er flink wat.

Mijn conclusie die ik eraan hang, is dat je wat meer rust in je kont mag hebben, die situaties met de kerende Peugeot, falende Atos, invoegende duitser, inhalen van die Mazda, en zelfs die VW&Toyota hadden voorkomen kunnen worden door rustiger rijden. Je ziet ze wel aan komen maar je reageert er te weinig op, en dat is nu precies anticipatie. Een beetje meer volgafstand, en wat meer inleven in de situatie, en meer veilige ruimte op je heen creëren.

Ik hoop oprecht dat je inziet dat je zelf ook aan deze situaties gevaar hebt toegevoegd, waar dat zeker niet nodig was. En dat er aan jou inzicht dus ook wat mist van tijd tot tijd.

De Toyota neemt de enige juiste beslissing. Of dit of op een paar meter voor 40 ton uitkomen (of 50 ton). Neem daarbij de mist...als de Toyota dan moet remmen....dan is het klaar. Waarbij TS ook nog een behoorlijk snel inloopt op de vrachtwagen...zie je wat ervoor gebeurt? Als hij moet remmen, dan ben je het haasje. Op Transport Online staan gedurig foto`s van auto`s die met vrachtwagens in aanraking gekomen zijn. Dat is vaak niet fraai.

Bedankt voor je fatsoenlijke post en kijk op zaken Tonnie, met jou kan ik wel praten. Je hebt zeker gelijk dat ik wat meer rust moet nemen. Belangrijk is echter dat ik die Youtube filmpjes niet voor Youtube publiek post maar om weer op een forum te kunnen posten. Op dat forum plaats ik dan een linkje met uitleg naar de situatie erbij. Dat zou ik misschien op YT voortaan ook moeten gaan doen blijkbaar.

Aan Tonnie. Jij hebt blijkbaar geen ervaring met een dashcam, zo'n ding vertekend alles. Ruimte, zicht alles. In het echt was er veel beter zicht als op het filmpje. Tuurlijk was het mistig. Maar niet zo heftig als dat het lijkt. Toen de Toyota het puntstuk voorbij was zat hij/zij als vooraan naast de vrachtwagen. Dan heb je vermogen/tijd/ruimte&zicht genoeg om gewoon in te voegen. Daarbij blijf ik niet herhalen dat er verkeer om mij heen reed!

Punt 2, jij vind het dus veiliger als verkeer op de hoofdrijbaan, omringt door andere, gaat REMMEN (gas los deed ik al, 2e keer, KIJK naar mn snelheid) om iemand in te laten voegen? Zo ja, dan spoor je echt niet. Dit was gewoon 1 of ander oud lijk die de ANWB gids uit 't hoofd kent. Vooral geeeeeen gas geven want ooo jeee!

Weet je wat het probleem is. Iedereen, hier ook, is zo gefixeerd op SNELHEID! Ow mijn god je rijdt 8km/h te snel. Ophangen die gozer! Maar dat iemand kilometers onnodig links rijdt, iemand afsnijdt. De voorrangsregels niet hanteert of wat dan ook, nee dat geeft niet, want dat deden ze met 97@100!

Archiebald zei:
Bedankt voor je fatsoenlijke post en kijk op zaken Tonnie, met jou kan ik wel praten.
Das mooi om te horen
Archiebald zei:
Je hebt zeker gelijk dat ik wat meer rust moet nemen. Belangrijk is echter dat ik die Youtube filmpjes niet voor Youtube publiek post maar om weer op een forum te kunnen posten. Op dat forum plaats ik dan een linkje met uitleg naar de situatie erbij. Dat zou ik misschien op YT voortaan ook moeten gaan doen blijkbaar.
Uitleg op youtube zou wel helpen denk ik, maar is ook een hoop werk om elk shot te becommentariëren. Gelukkig wordt de discussie niet op het youtube forum gedaan, dan zou het een bende worden :)

Archiebald zei:
Aan Tonnie. Jij hebt blijkbaar geen ervaring met een dashcam, zo'n ding vertekend alles. Ruimte, zicht alles. In het echt was er veel beter zicht als op het filmpje. Tuurlijk was het mistig. Maar niet zo heftig als dat het lijkt. Toen de Toyota het puntstuk voorbij was zat hij/zij als vooraan naast de vrachtwagen. Dan heb je vermogen/tijd/ruimte&zicht genoeg om gewoon in te voegen. Daarbij blijf ik niet herhalen dat er verkeer om mij heen reed!

Punt 2, jij vind het dus veiliger als verkeer op de hoofdrijbaan, omringt door andere, gaat REMMEN (gas los deed ik al, 2e keer, KIJK naar mn snelheid) om iemand in te laten voegen? Zo ja, dan spoor je echt niet. Dit was gewoon 1 of ander oud lijk die de ANWB gids uit 't hoofd kent. Vooral geeeeeen gas geven want ooo jeee!
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, of namen door elkaar haalt. Ik heb zelf ruim een jaar een gopro aan mn helm hangen, ik ben zeer bekend met het vertekende beeld van groothoek/fisheye lenzen. Bijvoorbeeld die afstand tot die witte Mazda, refereer ik aan de belijning tussen rijstroken, witte lijnen zijn 3 meter, ruimte ertussen 9 meter.

Dan die invoegende toyota, ik zei al dat hij gewoon voor de vrachtwagen had moeten invoegen ("Invoegen in z'n drie", heb ik hierboven staan). Maar eerlijk gezegd kan ik het slecht zien. Na het verdrijvingsvlak lijkt hij bij de voorkant van de truck te rijden, maar maakt geen snelheid om ervoor in te voegen. Maar ik kan niet goed zien wat de zwarte auto op rijstrook 2 doet (verdwijnt uit zicht op 0.07), of die weer terug naar rijstrook 3 voor de vrachtwagen gaat en zodoende misschien dat gat dichtrijd.

Ik ben het met je eens dat je sowieso niet moet gaan remmen voor een invoeger, maar tijdig gas los en zodoende ruimte creëren, als ik rondom me kan zien dat er geen andere mogelijkheid is, vindt ik niet erg en eerder juist getuigen van verkeersinzicht door met anderen mee te denken. Of een rijstrookje om als het kan. Maar ik denk dat jou mindering van snelheid meer te maken had met de naderende vrachtwagen en verkeer naast je waardoor je niet kon inhalen. En dus weinig te doen het met ruimte maken voor de invoeger.

Archiebald zei:
Weet je wat het probleem is. Iedereen, hier ook, is zo gefixeerd op SNELHEID! Ow mijn god je rijdt 8km/h te snel. Ophangen die gozer! Maar dat iemand kilometers onnodig links rijdt, iemand afsnijdt. De voorrangsregels niet hanteert of wat dan ook, nee dat geeft niet, want dat deden ze met 97@100!
Ik ben het met je eens dat er hier soms overdreven naar snelheid wordt gekeken. Ik ben zeker niet heilig, afgelopen vakantie zeer vaak de maximum snelheid overtreden (wat wil je ook met de motor door de alpen). Maar feit blijft wel dat met een lagere snelheid je meer overzicht hebt.
Jou overschrijdingen zijn echter beperkt, en die 8 km/h die maakt geen reed uit. Als je nu met 140 aan kwam zeilen is het anders, maar dit valt allemaal wel mee.

Archiebald zei:
Invoegende Toyota

Eigenlijk gebeurt hier wat ook veel vrachtwagenchauffeurs overkomt: ze worden gehinderd door auto's die plotseling
vlak voor hen in- en uitvoegen en moeten plotseling remmen.
Je rekent erop dat je nog ruimte hebt t.o.v. de Toyota, en plotseling gooit deze hem er alsnog tussen, weg veilige afstand ... :(

Wat had je kunnen doen?

Eerder al beginnen met verplaatsen naar de linkerbaan, je weet dat je de vrachtwagen gaat tegenkomen.
Kon waarschijnlijk niet meer, want er zat waarschijnlijk een auto links naast je, die dit al aan zag komen
en uit de voorzorg al een baantje was opgeschoven ...

Vanaf het toetsenbord is het makkelijk oordelen, maar in dit soort gevallen is het vaak een kwestie van (ver) vooruit/naast/achteruit kijken.
Je weet dat de auto's op enig moment zullen gaan invoegen. Je kunt dan gewoon doorrijden en hopen.
dat ze het niet doen, maar vervolgens ben je wel je remafstand kwijt. En je moet tegelijkertijd in de gaten houden
of je ruimte naast je hebt om eventueel een baantje op te schuiven.

Hoge(re) snelheid is op zich niet erg, het zijn de snelheidsverschillen die de problemen opleveren. Als alle automobilisten
ongeveer dezelfde snelheid zouden rijden, afstand houden en niet naast elkaar rijden, kun je dit soort situatie veel beter opvangen.

Maar ja, dat vereist van iedereen zelfbeheersing en dat is vaak moeilijk op te brengen ...

Voel je niet aangevallen door deze opmerkingen, ook ik maak wel eens een verkeerde inschatting en kom daarbij te dicht op de ander.
Ik baal dan dat ik niet voldoende heb opgelet en het niet op tijd aan heb zien komen. Volgende keer beter ... ;)

De schuld bij een ander leggen heeft niet zoveel zin.
Het enige waarop je invloed hebt, is je eigen reactie op de (vermeende) fout van een ander.

Paulus0013 zei:

Denk dat Sarcast het beter getimed had ;)

Misschien inderdaad. Met de ter plaatse toegestane snelheid was het een stuk moeilijker geworden. ;)

Terug
Bovenaan