Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

stoterstangen90 zei:
Toch kun je, terwijl je aan deze voorwaarden voldoet, nog steeds ondersteboven worden gereden.
Want als ze kunnen stoppen, hoeven ze dat nog niet te doen.

Als je ervan uit moet gaan dat iemand zicht toch niet aan de regels houdt, kun je net zo goed thuisblijven.
Loop je alleen het risico van de trap te vallen ...

Of je past je vervoermiddel aan:

ShermanTank01.jpg

Heb je ook geen zebrapad meer nodig ...

Het gaat er gewoon om wat je redelijkerwijs mag verwachten. Bumperkleven, en bij een remactie van je voorligger er bovenop knallen, is geen ongeluk.

Steekt er een hert over, terwijl er geen bos in de buurt is en je niet met borden bent gewaarschuwd, is het wel een ongeluk.

Zemelaar zei:
Het gaat er gewoon om wat je redelijkerwijs mag verwachten. Bumperkleven, en bij een remactie van je voorligger er bovenop knallen, is geen ongeluk.

Steekt er een hert over, terwijl er geen bos in de buurt is en je niet met borden bent gewaarschuwd, is het wel een ongeluk.
Je moet er altijd rekening mee houden dat er iets onverwachts over kan steken. Of dat nu een hert is of iets anders.
Je dient altijd je voertuig stil te kunnen zetten binnen de ruimte die je kunt overzien.
Voldoe je hier niet aan, dan is het geen ongeluk.

Maar het moet wel redelijkerwijs zijn.

De nuance is belangrijk. Het is niet zwart wit.

Net als in het leven eigenlijk.

Olie op de weg bijvoorbeeld. Als dat niet met borden is aangekondigd, en je glijdt door tegen je voorligger, is dat een ongeluk.
Gebeurt dat in de sneeuw, en Helga van Leur heeft gewaarschuwd, is dat geen ongeluk.

Ik weet wel dat de maatschappij daar anders over denkt. Maar dat is meer om het eigen belang van diezelfde maatschappij. Niemand zal immers toegeven nalatig te zijn geweest en niet goed te hebben opgelet.

Durashift zei:
Omdat mensen nu eenmaal van elkaar verschillen.. door opvoeding, gedrag, levenservaring, verkregen en geleerde 'normen en waarden'..

Vanochtend op radio 1 een item gehoord over de Connexxion Bus Academie.. Een chauffeur die er al bijna 45 jaar dienst op hebt zitten.. vertelt even wat hij vindt van zijn 'jongere collega's ..
"nou, die zijn geen chauffeur meer -dienstverlenend, servicegericht- nee, die rijden van A naar B, op het schermpje van de navigatie zodat op het eindpunt weer op het scherm van de smartphone gekeken kan worden"..
Goed, loop ik daarstraks in A'foort bij de Stadsring.. (10:10) komt er dus zo'n Connexxion bus voorbij 'zeilen', leeg richting remise, met een chauffeur achter het stuur die de duidelijk waarneembaar de Smartphone scherm belangrijker vindt dan het uitzicht door de voorruit..(td)

Ik moest gelijk aan die chauffeur denken, remise Uithoorn.. Ik ben blij voor hem dat ie februari volgend jaar met pensioen mag.. Hoeft ie de treurnis van zijn vak'broeders' niet langer mee te maken.;)

Laatst als passagier maakte ik ook een leuke mee. Bij het beginpunt moest ik met de bus mee en de buschauffeur stond een eindje verderop met zijn telefoon te spelen. Geen probleem natuurlijk want ik mocht pas de bus in wanneer het tijd was om te vertrekken. Een paar minuten later liep de chauffeur richting zijn bus dus ik liep ook die kant op. Toen ik naast de chauffeur stond zei ik "goedenavond" en verwachtte ik dus de bus in te kunnen stappen. Maar nee, de chauffeur bleef gewoon met zijn telefoon spelen en dat noem ik dus echt geen klantgerichtheid want hij kan dat ook in de bus doen. Uiteindelijk stonden we dus naast elkaar voor een dichte deur met onze telefoon te spelen. Een praatje maken leek me niet echt nodig aangezien ik duidelijk kon horen dat meneer de buschauffeur aan het whatsappen was.

Vanmiddag was er ook weer een miepje met haar mobiel bezig. Bleef stug helemaal links rijden (er waren drie rijstroken) en haalde de 120 km/uur niet. Ik kon de verleiding om haar rechts in te halen weerstaan. Na een kilometer besloot ze toch maar naar rechts te gaan. Bij het inhalen zag ik het: ze was bezig een berichtje te typen. Even verder werd de maximumsnelheid lager, van 120 km/uur naar 100 km/uur. In volle vaart stoof ze mij voorbij, zowaar zonder mobiel in haar hand. Even later haalde ik haar weer in, ze reed nog iets van 90 km/uur (en gelukkig niet uiterst links) en was opnieuw met haar mobiel aan het spelen.
Op zo'n moment zou ik graag agent zijn. Met genoegen zou ik een bon uitschrijven.

Blik_op_wielen zei:
Durashift zei:
Omdat mensen nu eenmaal van elkaar verschillen.. door opvoeding, gedrag, levenservaring, verkregen en geleerde 'normen en waarden'..

Vanochtend op radio 1 een item gehoord over de Connexxion Bus Academie.. Een chauffeur die er al bijna 45 jaar dienst op hebt zitten.. vertelt even wat hij vindt van zijn 'jongere collega's ..
"nou, die zijn geen chauffeur meer -dienstverlenend, servicegericht- nee, die rijden van A naar B, op het schermpje van de navigatie zodat op het eindpunt weer op het scherm van de smartphone gekeken kan worden"..
Goed, loop ik daarstraks in A'foort bij de Stadsring.. (10:10) komt er dus zo'n Connexxion bus voorbij 'zeilen', leeg richting remise, met een chauffeur achter het stuur die de duidelijk waarneembaar de Smartphone scherm belangrijker vindt dan het uitzicht door de voorruit..(td)

Ik moest gelijk aan die chauffeur denken, remise Uithoorn.. Ik ben blij voor hem dat ie februari volgend jaar met pensioen mag.. Hoeft ie de treurnis van zijn vak'broeders' niet langer mee te maken.;)

Laatst als passagier maakte ik ook een leuke mee. Bij het beginpunt moest ik met de bus mee en de buschauffeur stond een eindje verderop met zijn telefoon te spelen. Geen probleem natuurlijk want ik mocht pas de bus in wanneer het tijd was om te vertrekken. Een paar minuten later liep de chauffeur richting zijn bus dus ik liep ook die kant op. Toen ik naast de chauffeur stond zei ik "goedenavond" en verwachtte ik dus de bus in te kunnen stappen. Maar nee, de chauffeur bleef gewoon met zijn telefoon spelen en dat noem ik dus echt geen klantgerichtheid want hij kan dat ook in de bus doen. Uiteindelijk stonden we dus naast elkaar voor een dichte deur met onze telefoon te spelen. Een praatje maken leek me niet echt nodig aangezien ik duidelijk kon horen dat meneer de buschauffeur aan het whatsappen was.

Kleine tip voor de volgend keer.....indien je voor een VDL bus staat, dan zit de knop om de deur open te doen bij de rechter ruitenwisser. Gewoon drukken, instappen en lekker met zijn telefoontje laten spelen.

Overigens zijn het vaak geen chauffeurs meer, maar stuurslingeraars die weten hoe ze gas moeten geven en kunnen remmen.

Blackadder the 5th zei:
stoterstangen90 zei:
Toch kun je, terwijl je aan deze voorwaarden voldoet, nog steeds ondersteboven worden gereden.

Als je ervan uit moet gaan dat iemand zicht toch niet aan de regels houdt, kun je net zo goed thuisblijven.

ShermanTank01.jpg

Is deze er ook als 14 procent model?

Dit overkomt mij van de week.
Ik ben in de stad onderweg en nader een kruispunt met verkeerslichten, avondschemering en nat wegdek.
Aan mijn zijde van het kruispunt vier rijstroken, een voor linksaf, twee voor rechtdoor en een voor rechtsaf.
Ik rij op de rechter rijstrook voor rechtdoor en heb groen licht, rechtsaf staat op rood en daar staan diverse auto's te wachten.

Op het moment dat ik 50-100 meter van het kruispunt ben hoor ik toeters en bellen aankomen van achteren, de plaatselijke veldwachters onderweg met haast.
Ondanks dat ik dus groen licht heb houd ik in en maak ruimte, totdat de heren mij links (tweede rijstrook voor rechtdoor) voorbij zijn om vervolgens mijn weg rechtuit te gaan vervolgen.
Echter, op het moment dat de heren mij voorbij zijn blijkt dat ze niet rechtuit willen maar met hoge snelheid rechtsaf voor mijn auto langs.
Maar dit ging met zo achterlijk veel snelheid en plotseling hard remmen dat dit volstrekt onverantwoordelijk was en ook totaal niet te voorspellen of te verwachten, wat een idioten! (td)
Ze gingen dus 30 cm voor mijn auto langs (ik kon nog net remmen) naar rechts en ze moeten vervolgens keihard in de remmen want om de hoek stond het verkeer ook stil, ook dat scheelde slechts centimeters!!

Had ik een fractie later geremd, dan had ik die droppies (want dat zijn het natuurlijk) vol in de flank gepakt en waren ze 100% zeker over de kop gegaan, want doordat ze zo achterlijk hard de bocht inreden deden ze dat al ongeveer op twee wielen.
Als ik er nu over nadenk vind ik het eigenlijk zelfs jammer dat ik ze niet geraakt heb. Misschien helpt ze dat met eens nadenken over hun handelen en over het feit dat de heren een voorbeeldfunctie hebben.....

Ho, ho, fredd. Ook hulpverleners moeten soms de weg zoeken, daarbij hebben die nou niet bepaald de tijd om eens rustig te overwegen welke route het handigst is. Ik probeer altijd stil te staan als zo'n voertuig me passeert, met al die toeters en bellen vallen de richtingaanwijzers namelijk niet altijd voldoende op. Nog afgezien van het feit dat ze m.i. geregeld niet gebruikt worden. Je was toch bij een kruising? Je snelheid zal dan niet zo hoog hebben gelegen. Ten slotte beschrijf je zelf al dat de rechterrijstrook vol met auto's stond, een indicatie dat het noodvoertuig daar liever om- dan doorbeen zou willen gaan.

Eens met de magistrat. Je had ook even kunnen stoppen. Een hulpverleningsvoertuig wurmt zich door het verkeer. Jij hebt de mogelijkheid om te stoppen.

Fredd is geschrokken, denk ik. Jammer dat hij dan wel afgeeft op de politie. Veldwachters en droppies klinkt niet lovend.
Roept bij mij een beeld op van Fredd die nu foetert. Maar als HIJ hulp nodig heeft, kan de politie hem niet snel genoeg gaan.

Meten met twee maten. Bah. (td)

Fredd begint zelfs over voorbeeldfunctie. Alsof dat telt als iedere seconde van levensbelang is. (:B

Ze hadden beter achter jou kunnen blijven rijden, met knipperlicht aan. Dan had jij kunnen zien dat de naar rechts wilden en gas kunnen geven.

Of voortaan gewoon blijven rijden, er zijn toch twee rijstroken. In dat geval hadden ze achter je langs kunnen gaan.

Zemelaar zei:
Alsof dat telt als iedere seconde van levensbelang is. (:B

Daar wil ik even op reageren. Ik lees behoorlijk vaak berichten over politieauto's die zijn afgeschreven. Dan denk ik: waarom dan zo verschrikkelijk hard. Kan het nou niet nét even rustiger, dat je zeker weet dat je aankomt. Ja, misschien een paar seconden later, maar om nou je eigen leven en het leven van weggebruikers op het spel te zetten om er maar zo snel mogelijk te zijn? Ik weet het niet.

Ik heb wel eens wat filmpjes gezien, en dan gaan ze zo belachelijk hard door de bocht dat het wel een keer mis moet gaan. Wat als het asfalt wat gladder is, of er wat op de weg ligt? Dan halen ze de bocht dus niet en komen ze helemaal niet aan. Als ze nou nét wat rustiger hadden gereden waren ze misschien 10 seconden later er geweest, maar is de rit wel een stuk veiliger.

Ze kunnen wel een stukkie autorijden natuurlijk. Hebben een opleiding gehad. Waar ik 'm allang in de berm op de kop had liggen, sturen zij op centimeters langs het overige verkeer.

En als echt haast is geboden, er loopt een gek met een mes mensen neer te steken bijvoorbeeld, telt iedere seconde. 10 seconden later kan dan wel het verschil betekenen.

Dader is uit het zicht bijvoorbeeld. Of hij heeft er net weer een neergestoken. Dan maar wat deuken in auto's. Liever dat dan een extra dode.

Joël D. zei:
Ik heb wel eens wat filmpjes gezien, en dan gaan ze zo belachelijk hard door de bocht dat het wel een keer mis moet gaan. Wat als het asfalt wat gladder is, of er wat op de weg ligt? Dan halen ze de bocht dus niet en komen ze helemaal niet aan. Als ze nou nét wat rustiger hadden gereden waren ze misschien 10 seconden later er geweest, maar is de rit wel een stuk veiliger.

Dat denk ik soms ook, ja. 'Zo'n Transporter stuurt net als een gewone auto' wordt soms gezegd, nou als ik zie hoe die de bocht ingaan, ben ik het daar niet mee eens. Maar och, in Gent rijdt een speciale hart-ambulance (M.U.G.) rond en dat is een - edit - GL350 BlueTec, daar heb je in een bocht al helemaal weinig aan lijkt me.

Over ambulances gesproken: ik zag vandaag een ambulancechauffeur bellen achter het stuur. *-)

Ik draai het altijd om. Als mijn vrouw bij de kapper zit en Tristan van der V. komt eraan, wil ik dit niet achteraf van Fredd horen.
Als ik er nu over nadenk vind ik het eigenlijk zelfs jammer dat ik ze niet geraakt heb.

En Joël, als jij zo'n opmerking van Fredd had gehoord, als het jouw moeder betrof, had jij Fredd ook niet even lief over zijn bol geaaid. :}
Of dat de politie naar jou toe kwam met het verhaal, dat ze het even wat kalmer aan hadden gedaan. En daardoor helaas net te laat waren. Waardoor jouw moeder door Tristan werd doorzeefd.

Kortom, we zien wat we zien. We denken een stel losgeslagen politie te zien. Maar we weten niet waarom. En bovendien lijkt het losgeslagen. Maar is het vakkundig en beheerst.

Niets is wat het lijkt.

Kleine tip voor de volgend keer.....indien je voor een VDL bus staat, dan zit de knop om de deur open te doen bij de rechter ruitenwisser. Gewoon drukken, instappen en lekker met zijn telefoontje laten spelen.

als je nog mee wil zou ik dat niet doen.(:B

Carfanatic zei:

Heb het al eens gedaan hoor. Bij de Arriva hier rijden ze nl ook met de Ambassador 2000. ;) Had geen zin om in de regen te wachten terwijl de chauffeur een peukie wou roken.

der Magistrat zei:
Joël D. zei:

Dat denk ik soms ook, ja. 'Zo'n Transporter stuurt net als een gewone auto' wordt soms gezegd, nou als ik zie hoe die de bocht ingaan, ben ik het daar niet mee eens. Maar och, in Gent rijdt een speciale hart-ambulance (M.U.G.) rond en dat is een G420CDI, daar heb je in een bocht al helemaal weinig aan lijkt me.

Over ambulances gesproken: ik zag vandaag een ambulancechauffeur bellen achter het stuur. *-)

Maar zo'n G-klasse zit wel hoger en is vrij simpel te onderhouden en aan te passen. Nog steeds niet de meest logische oplossing, maar ik snap op zich wel waarom ze dat zo doen. Ambulances van de Huisartsenposten hier zijn doorgaans Volvo XC60's die zijn aangepast. Ook hoger (beter overzicht, makkelijker in/uitstappen) en je kunt genoeg meenemen (HAP-ambu's nemen geen patiënten mee, maar wel de voorzieningen).

En ik weet niet hoe het in België zit, maar hoe het in Nederland zit kun je hier nakijken :)

PauseBreak zei:
der Magistrat zei:
Joël D. zei:

Dat denk ik soms ook, ja. 'Zo'n Transporter stuurt net als een gewone auto' wordt soms gezegd, nou als ik zie hoe die de bocht ingaan, ben ik het daar niet mee eens. Maar och, in Gent rijdt een speciale hart-ambulance (M.U.G.) rond en dat is een G420CDI, daar heb je in een bocht al helemaal weinig aan lijkt me.

Maar zo'n G-klasse zit wel hoger en is vrij simpel te onderhouden en aan te passen. Nog steeds niet de meest logische oplossing, maar ik snap op zich wel waarom ze dat zo doen. Ambulances van de Huisartsenposten hier zijn doorgaans Volvo XC60's die zijn aangepast. Ook hoger (beter overzicht, makkelijker in/uitstappen) en je kunt genoeg meenemen (HAP-ambu's nemen geen patiënten mee, maar wel de voorzieningen).

En ik weet niet hoe het in België zit, maar hoe het in Nederland zit kun je hier nakijken :)

Sorry, ik was de L vergeten. Al is de GL ook betrekkelijk eenvoudig en voor een Mercedes-Benz niet heel duur.

Auto-fan zei:
Carfanatic zei:

Heb het al eens gedaan hoor. Bij de Arriva hier rijden ze nl ook met de Ambassador 2000. ;) Had geen zin om in de regen te wachten terwijl de chauffeur een peukie wou roken.

Ongelooflijk dat je die dingen zo mee kan nemen. Geen sleutel of wat dan ook. Deurtje open, paar schakelaars omdrukken en karren maar.

Joël D. zei:
Ze hadden beter achter jou kunnen blijven rijden, met knipperlicht aan. Dan had jij kunnen zien dat de naar rechts wilden en gas kunnen geven.

Of voortaan gewoon blijven rijden, er zijn toch twee rijstroken. In dat geval hadden ze achter je langs kunnen gaan.

Zemelaar zei:
Alsof dat telt als iedere seconde van levensbelang is. (:B

Daar wil ik even op reageren. Ik lees behoorlijk vaak berichten over politieauto's die zijn afgeschreven. Dan denk ik: waarom dan zo verschrikkelijk hard. Kan het nou niet nét even rustiger, dat je zeker weet dat je aankomt. Ja, misschien een paar seconden later, maar om nou je eigen leven en het leven van weggebruikers op het spel te zetten om er maar zo snel mogelijk te zijn? Ik weet het niet.

https://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws/gelders-nieuws/2075403/politieauto-rijdt-greppel-in-agent-zwaargewond.htm#.VGyii_nF-kM

....................

Dat blijft de eeuwige afweging.

Een sliding kan balbezit en een doelpunt worden. Maar ook een gele en/of rode kaart of erger een blessure.

Blijft een grijs gebied. Hou je altijd als je je op het randje begeeft.

der Magistrat zei:
Ho, ho, fredd. Ook hulpverleners moeten soms de weg zoeken, daarbij hebben die nou niet bepaald de tijd om eens rustig te overwegen welke route het handigst is. Ik probeer altijd stil te staan als zo'n voertuig me passeert, met al die toeters en bellen vallen de richtingaanwijzers namelijk niet altijd voldoende op. Nog afgezien van het feit dat ze m.i. geregeld niet gebruikt worden. Je was toch bij een kruising? Je snelheid zal dan niet zo hoog hebben gelegen. Ten slotte beschrijf je zelf al dat de rechterrijstrook vol met auto's stond, een indicatie dat het noodvoertuig daar liever om- dan doorbeen zou willen gaan.

Haha, kom op zeg. Hulpverleners die dagelijks rijden in deze stad hoeven op deze weg niet te zoeken, geloof me.
Mijn snelheid lag inderdaad gelukkig niet zo hoog nee, ook voor deze heren want dit was zeker voor hen anders niet goed afgelopen.
En ik snap dat je op basis van mijn tekst moeilijk een voorstelling kan maken van de situatie en wat er zich precies voltrok op zon'n korte termijn.
Maar neem van mij aan dat dit volstrekt idioot was wat hier gebeurde, ik kon feitelijk nauwelijks reageren.

Zemelaar zei:
Ik draai het altijd om. Als mijn vrouw bij de kapper zit en Tristan van der V. komt eraan, wil ik dit niet achteraf van Fredd horen.
Als ik er nu over nadenk vind ik het eigenlijk zelfs jammer dat ik ze niet geraakt heb.

En Joël, als jij zo'n opmerking van Fredd had gehoord, als het jouw moeder betrof, had jij Fredd ook niet even lief over zijn bol geaaid. :}
Of dat de politie naar jou toe kwam met het verhaal, dat ze het even wat kalmer aan hadden gedaan. En daardoor helaas net te laat waren. Waardoor jouw moeder door Tristan werd doorzeefd.

Kortom, we zien wat we zien. We denken een stel losgeslagen politie te zien. Maar we weten niet waarom. En bovendien lijkt het losgeslagen. Maar is het vakkundig en beheerst.

Niets is wat het lijkt.

Je laatste regel geeft precies aan wat je bent, een zemelaar. Hieraan was niets beheerst.
Want ondanks dat je het klaarblijkelijk graag voor ze opneemt, was dit volstrekt asociaal en gewoon gevaarlijk.
Er is geen enkele reden die hen rechtvaardigd om zoveel haast te hebben dat je de ene mens in gevaar brengt om een ander te helpen, nooit.
Nog los van het feit dat wanneer ze dit normaal hadden gedaan we over 3 seconden tijdsverlies praten, waar hebben we het over!

Ik rij al heel veel jaren en ben opgegroeid in Amsterdam, dus geloof me ik heb heel wat van deze jonge jochies zien stunten en misbruik zien maken van de privileges die een agent heeft. En ja, dat raakt bij mij de gevoelige snaar en krijg je uiteindelijk het respect dat je verdiend. Het zal niet iedere agent zijn, maar toch....

fredd zei:
Je laatste regel geeft precies aan wat je bent, een zemelaar. Hieraan was niets beheerst.
Want ondanks dat je het klaarblijkelijk graag voor ze opneemt, was dit volstrekt asociaal en gewoon gevaarlijk.
Er is geen enkele reden die hen rechtvaardigd om zoveel haast te hebben dat je de ene mens in gevaar brengt om een ander te helpen, nooit.
Nog los van het feit dat wanneer ze dit normaal hadden gedaan we over 3 seconden tijdsverlies praten, waar hebben we het over!

Ik rij al heel veel jaren en ben opgegroeid in Amsterdam, dus geloof me ik heb heel wat van deze jonge jochies zien stunten en misbruik zien maken van de privileges die een agent heeft. En ja, dat raakt bij mij de gevoelige snaar en krijg je uiteindelijk het respect dat je verdiend. Het zal niet iedere agent zijn, maar toch....
Dat is inderdaad scheer en inslag in Amsterdam. Kom ze vaak met 140km/u op de A10 tegen

Boehoehoe, zij doen het wel en als ik het doe krijg ik een bon. Boehoehoe.

Is Dokter Tinus niet in Amsterdam opgenomen? Net zo`n burengehucht waar nooit wat gebeurt en de politie geen enkele reden heeft om haast te hebben.

fredd zei:
der Magistrat zei:

Haha, kom op zeg. Hulpverleners die dagelijks rijden in deze stad hoeven op deze weg niet te zoeken, geloof me.
Mijn snelheid lag inderdaad gelukkig niet zo hoog nee, ook voor deze heren want dit was zeker voor hen anders niet goed afgelopen.
En ik snap dat je op basis van mijn tekst moeilijk een voorstelling kan maken van de situatie en wat er zich precies voltrok op zon'n korte termijn.
Maar neem van mij aan dat dit volstrekt idioot was wat hier gebeurde, ik kon feitelijk nauwelijks reageren.

Ze hoeven niet de weg te zoeken, ze moeten wel een pad banen door een stad vol eigenwijze, stokdove idioten die het beter weten.

Waarschijnlijk was de linkerbaan de enige die vrij was om de kruising op te kunnen rijden, het had je gesierd om je auto even tot stilstand te brengen.

Fredd, jouw relaas is doorspekt met krachttermen, aannames en insinuaties. Daarom niet objectief te noemen. We moeten jou op je verhaal geloven. Maar door zo'n stijl wordt dat wel moeilijk.

Eén heel erg sterk punt heb je echter wel.(tu)(tu)
Er is geen enkele reden die hen rechtvaardigt om zoveel haast te hebben dat je de ene mens in gevaar brengt om een ander te helpen, nooit

Daar ben ik het volledig mee eens.

Boppie zei:
Auto-fan zei:
Carfanatic zei:

Ongelooflijk dat je die dingen zo mee kan nemen. Geen sleutel of wat dan ook. Deurtje open, paar schakelaars omdrukken en karren maar.

Klopt helemaal verbaasd me dan ook dat er niet iedere week in de krant staat dat er een bus is gejat. Maar de meeste mensen zullen de eerste bocht al niet kunnen maken denk ik. En ik ben wel vaker in de verleiding geweest om op het knopje te drukken om de deur open te maken maar dan is er inderdaad een kans dat je helemaal niet meer mee mag.

Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
stoterstangen90 zei:

ShermanTank01.jpg

Is deze er ook als 14 procent model?

Ze zijn bezig met een 7% model, maar er zijn wat probleempjes met het bereik ...

Kabelhaspel-krachtstroom-stroomhaspel-haspel-krach-29838703.jpg

Boppie zei:
Ze hoeven niet de weg te zoeken, ze moeten wel een pad banen door een stad vol eigenwijze, stokdove idioten die het beter weten.

Waarschijnlijk was de linkerbaan de enige die vrij was om de kruising op te kunnen rijden, het had je gesierd om je auto even tot stilstand te brengen.

Tjonge jonge wat een vooringenomen persoon ben jij zeg. (td)

Ik wil je aanraden nogmaals GOED te lezen!
Dit ging allemaal zo snel en idioot dat er geen sprake was eigenwijze weggebruikers. Idioten inderdaad wel, die bestuurden een politie auto.

Ben je echt zo naïef te denken dat dit allemaal perfecte schoonzonen zijn? Nou, dan heb ik nieuws voor je....

Ben vanavond weer eens lekker ouderwets afgesneden. Ik reed op de middelste strook met een auto voor mij op de rechter en de linker strook, bij beide zat ik met mijn neus ter hoogte van hun achterruit. De auto rechts vond het al nodig om met 2 wielen op mijn strook te rijden en de auto links besloot ineens toch mijn strook te moeten hebben. Had ik niet geremd was het een gezellige sandwich geweest.

Boppie zei:
Is Dokter Tinus niet in Amsterdam opgenomen? Net zo`n burengehucht waar nooit wat gebeurt en de politie geen enkele reden heeft om haast te hebben.

Argument zou hout snijden als ze met lichtsignalen en sirene zouden rijden. Benoemde voorbeeld is zonder. En dan is 140+km/u op de A10 inderdaad nu niet echt een functioneel of een voorbeeld voor de overige weggebruikers.

Echter, meerdere keren per week zie ik politie met lichtsignalen en sirene voorbijrijden wat inderdaad inherent aan het wonen in een hoofdstad is. Daar zijn we het over eens

Code:
Lees hier wat de politie wel en niet mag op de weg:

https://www.politie.nl/onderwerpen/bevoegdheden-politie.html

Quote hieruit:

"Wat moet ik doen als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt?

Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
"

Lijkt me duidelijk, altijd vrije doorgang geven, dus ook bij kruisingen. Oftewel houd er rekening mee dat een hulpverleningsauto link/rechts plotseling
links/rechts af kan slaan bij een kruising.

"Gebruikt de politie altijd zwaailichten en sirene in het verkeer bij een spoedgeval?

De politie mag uitsluitend met toestemming van de meldkamer gebruikmaken van optische en geluidssignalen. Deze toestemming vervalt als bijvoorbeeld een andere hulpdienst al op de plek van het incident is aangekomen. Zo kan het dus gebeuren dat een politievoertuig met zwaailichten en sirene een kruising oversteekt, om snel daarna met het normale verkeer verder te rijden. In sommige situaties rijdt de politie met spoed, maar zonder zwaailichten en sirene. Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen. Dit doet de politie om de kans op een heterdaadsituatie te vergroten en daders te kunnen aanhouden, of om te voorkomen dat zaken (nog) ernstiger worden."

Het is voor een buitenstaander dus niet te beoordelen of de snelheidsovertreding wel of niet terecht is, hiervoor zou je de communicatie van dat
moment op moeten vragen.

Hier een voorbeeld van een spoedrit door een politiemotor:

goofer zei:
Boppie zei:

Argument zou hout snijden als ze met lichtsignalen en sirene zouden rijden. Benoemde voorbeeld is zonder. En dan is 140+km/u op de A10 inderdaad nu niet echt een functioneel of een voorbeeld voor de overige weggebruikers.

Echter, meerdere keren per week zie ik politie met lichtsignalen en sirene voorbijrijden wat inderdaad inherent aan het wonen in een hoofdstad is. Daar zijn we het over eens

Zie de reactie van Blackadder. Je weet niet waarom ze daar zo rijden. Misschien om de warme hap snel op bureau te krijgen, maar misschien werken ze samen met een motorrijder verderop. Die meld dat die en die Audi handsfree zit te bellen, graag van de weg afhalen.

wilde gisteravond een vrachtwagentje (daf lf formaat) met aanhanger inhalen op de a7. ik zit op de linker baan en zie dat er iets uitsteekt op z'n vrachtwagen. blijkt het zijn stempelpoot te zijn die een meter uitsteekt *-) na paar keer seinen ging hij naar de vluchtstrook.

je zal als motorrijder zo'n ding tegenkomen op een smalle weg (td)

Carfanatic zei:
wilde gisteravond een vrachtwagentje (daf lf formaat) met aanhanger inhalen op de a7. ik zit op de linker baan en zie dat er iets uitsteekt op z'n vrachtwagen. blijkt het zijn stempelpoot te zijn die een meter uitsteekt *-) na paar keer seinen ging hij naar de vluchtstrook.

je zal als motorrijder zo'n ding tegenkomen op een smalle weg (td)

Dat is even grof nalatig....kijkt hij ook goed in zijn spiegels...

Gister wilde ik hier vandaan linksaf. Komt er van links een auto aanrijden, dus ik wacht (is tenslotte een uitritconstructie), stopt die ander ook en geeft een seintje met grootlicht dat ik door kan rijden. Ok... wil hier zeker in (en dat past niet als ik er blijf staan), knipperlicht stuk ofzo? Neehoor nadat ik linksaf was geslagen reed die andere auto gewoon rechtdoor :S Mafketel.

Nog meer mafketels de laatste tijd: in het donker met stadslicht rijden. Jarenlang niet gezien, maar de laatste tijd heerst het, lijkt het wel.

@PM zei:
Gister wilde ik hier vandaan linksaf. Komt er van links een auto aanrijden, dus ik wacht (is tenslotte een uitritconstructie), stopt die ander ook en geeft een seintje met grootlicht dat ik door kan rijden. Ok... wil hier zeker in (en dat past niet als ik er blijf staan), knipperlicht stuk ofzo? Neehoor nadat ik linksaf was geslagen reed die andere auto gewoon rechtdoor :S Mafketel.

Nog meer mafketels de laatste tijd: in het donker met stadslicht rijden. Jarenlang niet gezien, maar de laatste tijd heerst het, lijkt het wel.

Dat zag ik vrijdag ook....tot 4 keer toe. Vol in de schemer en dan die pitjes aan.

Bij de eerste gaf ik tweemaal een rustig sein met groot licht, waarop als dank de tegenligger zijn groot licht ontstak...je zou bijna omdraaien en verhaal gaan halen waarom dat nodig was op een goedbedoeld sein.

Hmm dan ben je al verder dan ik. Op mijn mistachterlichtseintjes (op de snelweg) danwel grootlichtseintjes (op een buitenweg) wordt tot dusver helemaal niet gereageerd.

Eergisteren om kwart over 9 's avonds reed ik achter iemand die alleen met zijn dagrijverlichting aanreed (binnen bebouwde kom). Heb lopen seinen als een gek maar werd niet opgepikt. Hoe zo'n grote plaat voor je kop heb je dan wel niet..

@PM zei:

De andere automobilist dacht waarschijnlijk dat het een weg van rechts was, vandaar dat hij je voorrang wilde geven.
Heeft het rijbewijs gehaald in een tijd dat dit soort constructies nog niet bestonden ...

Wat betreft met stadslicht rijden in donker, wellicht vindt de voeler van het automatisch inschakelen van de verlichting nog niet donker genoeg.
Zijn het nieuwere auto's waarbij dit gebeurt?

Blackadder the 5th zei:
De andere automobilist dacht waarschijnlijk dat het een weg van rechts was, vandaar dat hij je voorrang wilde geven.
Heeft het rijbewijs gehaald in een tijd dat dit soort constructies nog niet bestonden ...

Of hij nam het zekere voor het onzekere. Misschien had hij ooit meegemaakt, dat iemand 'm er zo voor kwakte vanuit een uitrit. Ja, dan word je vanzelf voorzichtig.

Die constructies bestaan onderhand toch al een tijdje... verder stonden hij en ik beide al stil (ik eerder dan hij) en toen kwam het seintje nog eens. Voorzichtig ok, maar helemaal stoppen... Brengt ook weer gevaren met zich mee als je achterliggers dat niet op tijd door hebben. Nu waren die er in dit geval niet, maar toch.

Een lichtsensor zal nooit alleen stadslicht inschakelen. Daarbij betrof het in een aantal gevallen die ik tegenkwam het soort koekblik dat doorgaans (er zijn vast uitzonderingen) geen lichtsensor heeft.

ook ooit iemand tegengekomen dat er automobilisten zijn die met maar half werkende 3e remlicht rijden en de hoofd remlichten het helemaal niet meer doen? simpele lampcontrole zit er tegenwoordig niet meer in ofzo?

DAS_BOOT zei:
ook ooit iemand tegengekomen dat er automobilisten zijn die met maar half werkende 3e remlicht rijden en de hoofd remlichten het helemaal niet meer doen? simpele lampcontrole zit er tegenwoordig niet meer in ofzo?

Wat ik verrassend vaak zie (gemiddeld eens per maand) zijn auto's waarvan de remlichten alle 3 continu branden, kan je totaal niet op anticiperen.

Terug
Bovenaan