Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
DAS_BOOT zei:
ook ooit iemand tegengekomen dat er automobilisten zijn die met maar half werkende 3e remlicht rijden en de hoofd remlichten het helemaal niet meer doen? simpele lampcontrole zit er tegenwoordig niet meer in ofzo?

Wat ik verrassend vaak zie (gemiddeld eens per maand) zijn auto's waarvan de remlichten alle 3 continu branden, kan je totaal niet op anticiperen.

Of mensen die rondrijden met alle remlichten defect op hun auto... Als het kan laat ik het ze weten, maar helaas heb je niet altijd de gelegenheid daartoe.

PauseBreak zei:
DAS_BOOT zei:
ook ooit iemand tegengekomen dat er automobilisten zijn die met maar half werkende 3e remlicht rijden en de hoofd remlichten het helemaal niet meer doen? simpele lampcontrole zit er tegenwoordig niet meer in ofzo?

Wat ik verrassend vaak zie (gemiddeld eens per maand) zijn auto's waarvan de remlichten alle 3 continu branden, kan je totaal niet op anticiperen.

Of mensen die rondrijden met alle remlichten defect op hun auto... Als het kan laat ik het ze weten, maar helaas heb je niet altijd de gelegenheid daartoe.

Je wil niet weten hoevaak mensen (zowel burgers als agenten) mij willen melden dat m'n remlichten kapot zouden zijn.
Als ik op een N-weg rijd en ik nader een rotonde of stoplichten laat ik alleen m'n gas los en schakel terug om af te remmen.
Uiteraard doe ik dat als m'n achterligger op een veilige afstand zit, maar 9 van de 10× slaapt de achterligger en komt die dus alsnog bijna mijn achterbumper kussen.

Toch blijf ik weigeren om te remmen voor rotondes en stoplichten op overzichtelijke N-wegen, van remmen slijten de blokjes en schijven en nog erger: worden m'n velgen smerig

Hoezo aparte manier van rijden?

Die lui achter me zien de rotonde / stoplichten toch ook?

Waarom moet iedereen altijd met 80km/u door rijden tot ze bijna op de rotonde zijn om daar VOL in de ankers te gaan?

Dat vind ik pas een aparte manier van rijden (apart dat ik dit zeg: het is nog onzuinger dan mijn rijstijl ook + de extra slijtage)

Carfanatic zei:
aparte manier van rijden

Niet, op de motor remmen ipv op de wielen getuigt van anticiperen, en goed anticiperen leidt tot een vloeiendere en zuinigere rijstijl. Veel Nederlandse automobilisten zijn bijkans verliefd op hun rempedaal, weigeren het zelfs los te laten als ze stilstaan voor een stoplicht. Bij sommige merken (die met al LED-lampjes vooral) is het voor de achterligger haast alsof je tegen een bavianenkont aan zit staren, zoveel rood licht tegelijk.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Als ik op een N-weg rijd en ik nader een rotonde of stoplichten laat ik alleen m'n gas los en schakel terug om af te remmen.

Mijn oom dacht ook dat dat goedkoop was. Anders sleten de blokjes alleen maar onnodig...

... Tot hij zijn koppeling moest vervangen.

Ik laat hem ook veel uitrollen, maar terugschakelen om af te remmen is niet zo heel goed voor dat ding.

Goedendag zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Mijn oom dacht ook dat dat goedkoop was. Anders sleten de blokjes alleen maar onnodig...

Ik laat hem ook veel uitrollen, maar terugschakelen om af te remmen is niet zo heel goed voor dat ding.

terugschakelen om te remmen doe ik al sinds 2004 met verschillende auto's,
Suzuki Alto uit '88 nergens last van
Opel Corsa uit '94 nergens last van
Daihatsu Feroza uit '90 nergens last van
Ford Transit uit '95 nergens last van
2× Ford Capri uit '79 nergens last van
Honda CRX uit '91 nergens last van
Rover Mini uit '92 nergens last van
Volkswagen Golf uit '88 nergens last van
Ford Sierra uit '92 nergens last van
Ford Focus uit '99 dat kreng remt bijna niet af op de motor

Je zou zeggen dat het na 10jaar ervaring en verschillende auto's wel duidelijk is dat het totaal niet erg is.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Goedendag zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

terugschakelen om te remmen doe ik al sinds 2004 met verschillende auto's,
Suzuki Alto uit '88 nergens last van
Opel Corsa uit '94 nergens last van
Daihatsu Feroza uit '90 nergens last van
Ford Transit uit '95 nergens last van
2× Ford Capri uit '79 nergens last van
Honda CRX uit '91 nergens last van
Rover Mini uit '92 nergens last van
Volkswagen Golf uit '88 nergens last van
Ford Sierra uit '92 nergens last van
Ford Focus uit '99 dat kreng remt bijna niet af op de motor

Je zou zeggen dat het na 10jaar ervaring en verschillende auto's wel duidelijk is dat het totaal niet erg is.

Toch is ook een koppelingsplaat, drukgroep e.d. een slijtage onderdeel. Door veel af te remmen met terugschakelen slijt deze wel degelijk harder dan wanneer je met de rem vertraagt. Daarbij komt dat 10 auto's over 10 jaar niet zo veel zegt. Zeker zo zonder de gereden afstand per auto, inclusief het type ritjes want dat is weer bepalend voor hoe vaak je afremt op de motor. Ook zal een verse koppelingsplaat niet al binnen een jaar vervangen hoeven te worden door afremmen op de motor.

Overigens ben ik groot fan van anticiperen en op tijd gas los laten. Al kijk ik altijd goed in de spiegel en zal ik toch het rempedaal aanraken als er iemand achter me zit, puur om de lichten te laten branden. Dit uitrollen doe ik puur uit brandstofwinst en omdat ik het onnozel vind om Vmax te blijven rijden tot je echt moet stoppen, je ziet toch die oranje of rode pit wel branden in dat verkeerslicht?

Ik ben ook een groot liefhebber van uit laten rollen. Veel comfortabeler en je bespaart het milieu aanzienlijk, zowel qua remgebruik als qua brandstofverbruik.
Ik snap die haast nooit. Dan rol ik naar een verkeerslicht waar 200m voor de lichten een extra rijstrook begint. Terwijl het nog rood is, geven mensen geregeld gas om me in te halen. Vervolgens duiken ze in de remmen en ongeveer tegelijkertijd staan we stil. Goed bezig...

Totdat je je remmen een keer echt nodig hebt en ze niet goed meer werken omdat je ze nooit gebruikt.

Dat dus idd Sarcast :)

@JD
Natuurlijk slijten ook je drukgroep, koppelingsplaten e.d.
Echter niet extreem zoals je zelf ook al aangeeft.

De Feroza is 6 jaar op die manier door me bereden, voornamelijk tussen Middelburg - Rotterdam via de N57/N59, af en toe A58 en familiebezoek in Limburg. Nooit wat vervangen

De Capri is 2 jaar op dezelfde route bereden en die bak is direct verhuist naar de Capri van m'n pa want die wou een 5de versnelling

De Sierra wordt nu al 2 jaar zo bereden en heeft ook geen noemenswaardige problemen (ja verrottende rubbers maar die zijn niet alleen van de bak, die zitten onder de hele auto en worden binnenkort vervangen door PU)

Verder rijdt anticiperend rijden toch ook gewoon veel lekkerder / beter / relexter dan: doorgassen en ankeren, vol accelereren en weer moeten ankeren?

De Schaduw zei:
Totdat je je remmen een keer echt nodig hebt en ze niet goed meer werken omdat je ze nooit gebruikt.

En daar heb jij een punt.
Daarom doe ik af en toe aan het betere gooi en smijtwerk waarbij ik wel moet remmen wil ik niet in een greppel en ondersteboven belanden :)
(Nee niet op provinciale wegen)

Verder rijdt anticiperend rijden toch ook gewoon veel lekkerder / beter / relexter dan: doorgassen en ankeren, vol accelereren en weer moeten ankeren?

Mwoah... Die remmen moet je af en toe ook goed gebruiken. :}

Nou, net bijna te pletter gereden op deze plek.

Reed op mijn brommertje, voor mij waren de tegemoetkomende auto's een voetganger in aan het halen.
Ze gingen dus allemaal iets naar mijn kant van de weg, behalve een muts in een Hyundai Excel.

Die kwam volledig op mijn weghelft, kon nog net over de witte streep uitwijken.
En gelukkig maar, de sloot naast de weg zag er erg koud uit...

der Magistrat zei:
Ik snap die haast nooit. Dan rol ik naar een verkeerslicht waar 200m voor de lichten een extra rijstrook begint. Terwijl het nog rood is, geven mensen geregeld gas om me in te halen. Vervolgens duiken ze in de remmen en ongeveer tegelijkertijd staan we stil. Goed bezig...

Inderdaad, soms onbegrijpelijk.. Andersom ook onbegrijpelijk.. als mensen voor hun een 'gat' laten vallen en op het gemakje naar 't rood' toe-rollen en daarbij 'vergeten' dat mensen achter hun misschien de rijstrook voor rechtsaf of linksaf willen benutten waarop het verkeerslicht toevallig nét nog op groen staat en.. helaas niet meer door de actie van de 'rollende voorganger' op het moment dat achteropkomend verkeer bij dat betreffende verkeerslicht is aangekomen....

Zelfde effect heb je in 'een file' voor een stoplicht waarbij mensen niet of onvoldoende aansluiten op hun voorganger.. waardoor de doorgang achter hen geblokkeerd wordt.(td)

@Durashift: daar sluit ik me helemaal mee aan.

Ik denk dat files een stuk korter worden als mensen een beetje aansluiten aan het einde van de file (dus daar waar het weer rijden gaat). Zo vaak zie je mensen op hun dooie gemakje weer optrekken. Nu hoef je niet persé te jakkeren, maar gewoon vlotjes optrekken naar een snelheid zo rond de vmax is toch wel wenselijk.

Ook is het uitrollen idee leuk, maar niet al 600m voor de kruising. Dan kan je net zo goed gaan lopen ;)

Lycan_Capri (TSC) zei:
PauseBreak zei:
DAS_BOOT zei:

Je wil niet weten hoevaak mensen (zowel burgers als agenten) mij willen melden dat m'n remlichten kapot zouden zijn.
Uiteraard doe ik dat als m'n achterligger op een veilige afstand zit, maar 9 van de 10× slaapt de achterligger en komt die dus alsnog bijna mijn achterbumper kussen.

Toch blijf ik weigeren om te remmen voor rotondes en stoplichten op overzichtelijke N-wegen, van remmen slijten de blokjes en schijven en nog erger: worden m'n velgen smerig

In zo'n geval heb je dan ook geen defecte remmen, dus ik zal je niet proberen te vertellen dat ze kapot zijn ;) De dame die ik laatst in haar ... groene station tegenkwam en die tot een volledige stop kwam met gebruik van haar remmen, maar zonder remlichten, die heb ik wel verteld dat ze rondrijdt met kapotte remlichten.

Reed vanavond vanaf mijn werk op deze weg naar huis:

https://www.google.nl/maps/@52.0006045,5.5340563,3a,75y,90h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5QgXC2q3AmuTXewHp4z0Ag!2e0

Kon als 15e auto aansluiten achter een landbouwtrekker met kiepwagen. Kan gebeuren, zijn ergere dingen op de wereld ...

de 5e of 6e auto achter de trekker had geen geduld en ging rechts via het fietspad de trekker met kiepwagen voorbij ...(td)

Gelukkig waren er geen fietsers of (hardlopende) voetgangers op het fietspad.

Zonet even lekker een domme actie gemaakt met 3 anderen. Het Sontplein in Groningen is pas geleden veranderd en ik wilde bij het stoplicht links afslaan richting de ring. Ik stond als derde in de rij. Bij groen reed degene vooraan echter de busbaan op (busbaan ligt gelijk naast de rijbaan, afslagje te vroeg dus) en die voor mij ook. Zelf zat ik ook niet echt op te letten en verbaasde me dat de bocht er al zo vroeg was. Dus hop ik ook de busbaan op. Degene achter mij twijfelde ook nog even maar stuurde vervolgens ook de busbaan op :D. Gelukkig reden er geen bussen of ambulances.
Grappig dat kuddegedrag..

Blackadder the 5th zei:
Reed vanavond vanaf mijn werk op deze weg naar huis:

https://www.google.nl/maps/@52.0006045,5.5340563,3a,75y,90h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5QgXC2q3AmuTXewHp4z0Ag!2e0

Kon als 15e auto aansluiten achter een landbouwtrekker met kiepwagen. Kan gebeuren, zijn ergere dingen op de wereld ...

de 5e of 6e auto achter de trekker had geen geduld en ging rechts via het fietspad de trekker met kiepwagen voorbij ...(td)

Gelukkig waren er geen fietsers of (hardlopende) voetgangers op het fietspad.

Dat is ook wel zo`n lange weg.....wat een geduld heeft zo`n kerel dan...

Zevens zei:
Zonet even lekker een domme actie gemaakt met 3 anderen. Het Sontplein in Groningen is pas geleden veranderd en ik wilde bij het stoplicht links afslaan richting de ring. Ik stond als derde in de rij. Bij groen reed degene vooraan echter de busbaan op (busbaan ligt gelijk naast de rijbaan, afslagje te vroeg dus) en die voor mij ook. Zelf zat ik ook niet echt op te letten en verbaasde me dat de bocht er al zo vroeg was. Dus hop ik ook de busbaan op. Degene achter mij twijfelde ook nog even maar stuurde vervolgens ook de busbaan op :D. Gelukkig reden er geen bussen of ambulances.
Grappig dat kuddegedrag..
Je doet er wel erg luchtig over. Allemaal het rijbewijs inleveren zou ik zeggen. door niet opletten gebeuren de grootste ongelukken.

Klopt. https://www.telegraaf.nl/binnenland/23378213/__Vier_doden_bij_ongeval_in_Drenthe__.html

En ik las hier dat het om keren op de weg ging.

https://www.kilroynews.net/latestnews.htm

Mijn rijlesinstructeur heeft het er bij mij jaren geleden al ingestampt, KIJKEN is veruit het belangrijkste bij autorijden.

Ook bij kilroy:
Een zestienjarige knaap maakte woensdag het wel erg bont: hij werd op de Marsweg betrapt, toen hij in de bebouwde kom íets te hard reed op zijn "bosbouwtractor'.
De bestuurder kreeg een proces verbaal. Het bleek te gaan om een een SUV, die door het RDW was goedgekeurd als land- of bosbouwtrekker type T5, dus net als een Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid: geen rijbewijsplicht, geen APK verplichting, geen wegenbelasting en dus niet kentekenplichtig is.
De coureur bleek maar liefst negentig kilometer per uur te rijden, terwijl hij slechts maximaal 25 mocht,

Zemelaar zei:
Klopt. https://www.telegraaf.nl/binnenland/23378213/__Vier_doden_bij_ongeval_in_Drenthe__.html

En ik las hier dat het om keren op de weg ging.

https://www.kilroynews.net/latestnews.htm

Mijn rijlesinstructeur heeft het er bij mij jaren geleden al ingestampt, KIJKEN is veruit het belangrijkste bij autorijden.

Die van mij heeft erin gestampt dt je een veilig plekje zoekt om te keren.

Ik kan maar niet geloven dat mensen deze stomme fout keer op keer maken. De meest stomme capriolen om maar niet om te hoeven rijden.

Sarcast zei:
Ook bij kilroy:
Een zestienjarige knaap maakte woensdag het wel erg bont: hij werd op de Marsweg betrapt, toen hij in de bebouwde kom íets te hard reed op zijn "bosbouwtractor'.
De bestuurder kreeg een proces verbaal. Het bleek te gaan om een een SUV, die door het RDW was goedgekeurd als land- of bosbouwtrekker type T5, dus net als een Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid: geen rijbewijsplicht, geen APK verplichting, geen wegenbelasting en dus niet kentekenplichtig is.
De coureur bleek maar liefst negentig kilometer per uur te rijden, terwijl hij slechts maximaal 25 mocht,

Ik kan het het jong niet eens kwalijk nemen.....de ouders en de handelaar daarentegen wel. Die creëren opzettelijk een gevaar op de weg.

Je geeft een kind ook geen schietklare AK47.

Boppie zei:
Sarcast zei:
Ook bij kilroy:

Ik kan het het jong niet eens kwalijk nemen.....de ouders en de handelaar daarentegen wel. Die creëren opzettelijk een gevaar op de weg.

Je geeft een kind ook geen schietklare AK47.

Ik neem het de ouders, de handelaar EN het jong kwalijk.

Dat jong heeft ook gehoord dat het een 25km/u voertuig is en heeft anders vast de bordjes op de auto wel gezien.
Daarbij kent ook een 16-jarige heus de gevolgen wel van hogere snelheiden (of eigenlijk meer het te abrupt afremmen van een "hogere" snelheid naar stilstand)

Het wordt gewoon heel snel tijd dat hier wat aan gedaan word

Dat joch is 16 en heeft geen flauw idee wat de gevolgen zijn als het fout gaat. Risico inschatten is voor kinderen erg lastig. Ze zien vooral de lol en de au komt later. En daar komen de ouders om de hoek kijken......e.e.a. is al een gevolg van opvoeden. Als papa en mamma al hun kind in dit soort voertuigen laten rijden, waar blijft het joch dan.

Boppie zei:
Dat joch is 16 en heeft geen flauw idee wat de gevolgen zijn als het fout gaat. Risico inschatten is voor kinderen erg lastig. Ze zien vooral de lol en de au komt later. En daar komen de ouders om de hoek kijken......e.e.a. is al een gevolg van opvoeden. Als papa en mamma al hun kind in dit soort voertuigen laten rijden, waar blijft het joch dan.

Ik vrees - ik leg zo uit waarom ik 'vrees' gebruik - dat je gelijk hebt. Ik reed als 16-jarige met een snorfiets die ik tweedehands gekocht had. Deze zou '35km/h' kunnen, wat al te snel is. Ik haalde er echter ruim 50km/h mee, onopgevoerde brommers haalde ik (op den duur...) in. Wat een lol had ik ermee. Afgezien van een onoplettende tante die rechtsaf sloeg waar ik reed heb ik gelukkig niks meegemaakt. Zelfs dat 'ongeval' gaf enkel een krasje op het zijscherm van de auto, ik was niet gevallen. Toch realiseer ik me nu pas wat voor risico's ik soms nam. Zonder als ouwe zak te willen klinken, ik vind het ergens vreemd. Misschien vind ik dat over enkele jaren wel van mijn huidige rijgedrag? Ik vond toen ook dat ik wel voorzichtig deed, al was 'lekker doorrijden' toen wel belangrijker dan nu.
Overigens wisten mijn ouders, om daarop in te haken, pas nádat de snorfiets verkocht was hoe hard die daadwerkelijk kon.

Ik persoonlijk wist op mijn 14de anders dondersgoed wat het gevolg kon zijn van ruim 80km/u rijden op een Honda MT-5.
vandaar dat ik het binnen de bebouwde kom niet deed, daarbuiten wel en ja dat is 1x misgegaan, gedeelde schuld.

Daarbij de huidige pubers voelen zifh toch altijd zo volwassen?
Dan moeten ze de verantwoordelijkheid ook dragen voor hun eigen acties

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ik persoonlijk wist op mijn 14de anders dondersgoed wat het gevolg kon zijn van ruim 80km/u rijden op een Honda MT-5.
vandaar dat ik het binnen de bebouwde kom niet deed, daarbuiten wel en ja dat is 1x misgegaan, gedeelde schuld.

Ik begrijp je helemaal, maar ze zijn niet allemaal snel wijs. En tussen volwassen voelen en zijn zit vaak nog een jaar of wat.

En als je ouders al niet het goede voorbeeld kunnen geven, waar moet dat joch het dan vandaan halen.

Lycan_Capri (TSC) zei:

Ik vind je 'dondersgoed' wel wat overdreven, als ik het zo lees.

der Magistrat zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Ik vind je 'dondersgoed' wel wat overdreven, als ik het zo lees.

Dat gevalletje is hier al eens beschreven, zowel de meneer in de Vectra als ik dachten dat we voor elkaar langs konden wanneer 1 van ons gas bijgaf.
Helaas gaven we beiden gas bij waardoor het gevalletje wel raak werd.

Toen ik gas gaf dacht ik nog: "beter geeft hij geen gas bij en gaat hij netjes achter de fietsers voor mij langs dan maak ik daar mooi gebruik van"

Vandaag een taxi gezien die zo ongeveer vol gas achteruit reed en daarbij bijna een paar mensen aanreed. Het was dat die mensen net liepen voor het punt waar de taxi moest afslaan want het zou me niks verbazen als de taxichauffeur ze helemaal niet had zien lopen. Ook nog drie taxi`s achter elkaar die rakelings langs me heen scheurden op een punt waar passeren met gepaste snelheid moest gebeuren. En dat laatste geldt dus zeker voor achteruit rijden.

Gisteren stond ik in een rijtje auto`s op de rechterrijstrook voor rechtdoor bij verkeerslichten. De linkerrijstrook was echter helemaal vrij wat me pas opviel toen er bij mijn voorganger ook een lichtje ging branden. Op dat moment kwamen er echter tegenliggers aan maar die lichten zag mijn voorganger kennelijk niet branden. De tegenliggers moesten dus licht in de ankers en op een haar na zat mijn voorganger met z`n kont tegen de auto voor hem omdat hij puur op gevoel terugstuurde om een aanrijding met de tegenliggers te voorkomen.

Wat is Raymond een held....

Die fietskerel heeft wel meer filmpjes, die zoekt het gewoon op.....wel grappig hoe je zijn helm naar het grietje met de driewieler draait....

mqdefault.webp

Instant Car Wash - People Behaving Badly

*-)

Deze zondag op de A17, knooppunt klaverpolder richting Rotterdam. Op de vluchtstrook staat een Toyota Auris, omdat het rustig is besluit ik naar de linkerrijbaan te gaan (altijd fijn als je op de vluchtstrook staat en mensen doen dit is mijn ervaring). Op het moment dat ik passeer besluit de op leeftijd zijnde bestuurder zonder eerst op snelheid te komen in te voegen op de hoofdrijbaan. Gelukkig was het rustig!

Deze zondag op de A17, knooppunt klaverpolder richting Rotterdam. Op de vluchtstrook staat een Toyota Auris, omdat het rustig is besluit ik naar de linkerrijbaan te gaan (altijd fijn als je op de vluchtstrook staat en mensen doen dit is mijn ervaring).

Klopt, probeer ook altijd ruimte te maken. Als dat niet kan, op z'n minst zo dicht mogelijk naar/langs de middenstreep rijden..
Wordt vaak niet begrepen door de weggebruikers rondom mij van dat moment.8-)

Op het moment dat ik passeer besluit de op leeftijd zijnde bestuurder zonder eerst op snelheid te komen in te voegen op de hoofdrijbaan. Gelukkig was het rustig!

Vermoedelijk daarom.. de beste man dacht 'dan kan het wel net zoals ik gewend ben te doen in 't dorp..:?

Durashift zei:
Vermoedelijk daarom.. de beste man dacht 'dan kan het wel net zoals ik gewend ben te doen in 't dorp..:?

Als ik op zondagochtend om vijf uur invoeg op de A28 bij Beilen, voeg ik ook weleens bij een relatief lage snelheid in.

Het is dan donker en toch geen hond op de weg.

Gevaar is wellicht dat ik hiermee mijn gewoonte om op snelheid in te voegen ondermijn.
Gewoonte is immers gebaseerd op herhaling. En die herhaling is er dan even niet.

Hetzelfde geldt voor richting aangeven. Moet je in feite gewoon consequent blijven doen, ook als er verder niemand op de weg is. Anders raakt je brein in de war. Je ondermijnt je gewoonte.

Carfanatic zei:

Stom om waarschuwingen te negeren als deze duidelijk zijn aangegeven. Maar dit jaar was er ook een dag heftige regen gevallen waardoor zelfs de A10 voor een deel was afgesloten. Op mijn werk lag er ook een ondergelopen weg waar helaas niet omheen te rijden was. Met de bestelbus durfde ik het wel aan om er doorheen te rijden maar aangezien er ook een Volvo stond die blijkbaar gestrand was leek het me niet verstandig om dat met mijn eigen auto te doen. Toen ik een collega er doorheen zag rijden heb ik ook maar de gok genomen want ik wilde toch graag naar huis toe. Maar het had duur uit kunnen pakken.

Gisteren reed ik op de middelste rijstrook op de snelweg omdat het erg druk was op de invoegstrook. Blijkbaar had ik alsnog mensen in moeilijkheden gebracht want de auto rechts van me kwam wel heel dicht naar me toe gekropen dus volgens mij verwachtte hij dat ik nog een baan naar links zou opschuiven. Toen ik zag dat de auto zo dicht naast me zat tikte ik de rem aan met een lichte uitwijkmanoeuvre naar links en vervolgens gaf die auto een dot gas om nog voor me te komen. Toen 'ie voor me reed zag ik ook zijn knipperlicht naar links aanstaan maar die kon ik eerder niet zien vanuit de bestelbus.

Blik_op_wielen zei:
Gisteren reed ik op de middelste rijstrook op de snelweg omdat het erg druk was op de invoegstrook. Blijkbaar had ik alsnog mensen in moeilijkheden gebracht want de auto rechts van me kwam wel heel dicht naar me toe gekropen dus volgens mij verwachtte hij dat ik nog een baan naar links zou opschuiven. Toen ik zag dat de auto zo dicht naast me zat tikte ik de rem aan met een lichte uitwijkmanoeuvre naar links en vervolgens gaf die auto een dot gas om nog voor me te komen. Toen 'ie voor me reed zag ik ook zijn knipperlicht naar links aanstaan maar die kon ik eerder niet zien vanuit de bestelbus.

Helaas denken veel mensen dat je ergens recht op hebt als je je knipperlicht aanzet...

https://feannet.nl/item/5665-verkeerschaos-na-ongeval-op-de-a-32

Ik zeg het nogmaals, in het verkeer is kijken kijken kijken de eerste prioriteit. Is er tijdens mijn rijles ingestampt. Heb er bijna dertig jaar later nog steeds profijt van.

Gisterochtend niet zozeer een idiote actie maar eerder een idiote moeder.

Wanneer ik naar de trein loop, passeer ik een lagere school. Rond het tijdstip dat ik dit gister deed was het een gekrioel van jewelste omdat vandaag de dag kinderen schijnbaar niet meer tegen regen kunnen en dus en masse met de auto worden gebracht. Overzicht ontbreekt dan bij menigeen in de auto. Zo zag die idiote moeder mij in eertse instantie over het hoofd toen ik bij de VOP overstak. Toen zij mij wel zag trapte ze op de rem met als resultaat dat zoonlief de voorruit van wel heel erg dichtbij kon bekijken. Ondanks het feit dat de snelheid laag was (ze trok net op) was de klap er bij die snelheid niet minder om. Ik en de andere ouders op dat moment om mij heen, vroegen zich toch echt af wat een ouder bezielt om je kind geen gordel om te doen. Waarschijnlijk/Hopelijk was dit akkefietje voor hun beide voldoende om altijd de gordel om te doen.

Deze week tot twee keer toe meegemaakt dat iemand meende dat een knipperlicht een soort feestversiering is.
Ik had van de week weinig haast, reed lekker rustig op de rechterrijstrook.
Vanmiddag haalde ik iemand in die op de invoegstrook reed. Prima, ware het niet dat de bestuurder op het moment dat ik net naast hem zal besloot zijn richtingaanwijzer aan te zetten. Ik vermoed dat hij mij wel gezien had, want hij wekte niet de indruk al naar links te willen. Vandaar dat ik denk dat hij gewoon zijn Matiz een wat feestelijker uiterlijk wilde geven.
Het was rustig, dus had ik er verder ook geen last van. Mocht hij wel naar links gekomen zijn, dan had ik makkelijk een strookje op kunnen schuiven of kunnen remmen of juist gas geven.
Maar eerder van de week vond ik het wat minder verkwikkelijk. Het was ernstig druk, drie stroken breed reden we 80 km/uur.
Voor mij zat wat ruimte, genoeg om een auto er tussen te laten. Een mevrouw tuft over de invoegstrook, met een vaartje van onder de 60 km/uur. Ze besluit om een zeker moment haar richtingaanwijzer aan te zetten. Dat schijnt gewoon te zijn op een invoegstrook.
Ik zat een stukje achter haar en dacht dat zij er wel tussen zou willen. Omdat het snelheidsverschil vrij groot was, besloot ik gas te minderen. Mevrouw besloot echter niet om vaart te maken en bleef doorsukkelen op de invoegstrook. Daar komt echter een eind aan en dat zou niet lang meer duren.
Ook na een lichtsignaal van mijn kant gebeurde er nog niets. Stevig remmen kon ik niet, mijn achterligger liep al op mij in. Naar links was geen optie. Dus heb ik maar voorzichtig geremd en mevrouw schoof er ten lange leste er toch maar tussen. Met nog steeds haar vaartje van onder de 60 km/uur.
Eenmaal op de rechterrijstrook aangeland, bedacht ze dat haar Saab misschien ook wel 70 km/uur kon...

Zo leren dat soort figuren het natuurlijk nooit, laat ze lekker zelf een plekje zoeken.

Gister reed er eentje achter me, die zag dat iemand zich naast ons klem reed achter een vrachtwagen. Ging-ie langzamer rijden en seinen dat-ie er wel tussen mocht. Op die uitnodiging werd niet ingegaan, maar intussen werd het verkeer op de linker rijstrook natuurlijk lekker opgehouden.

Eerder deze week zag ik, toen ik op m'n werk zat, een vrachtwagencombinatie voorbij komen, waarvan de chauffeur de rechter deur van de oplegger niet had vergrendeld. Die was dus vrolijk open en dicht aan het klapperen. Je zal er maar door ingehaald worden op je fietsje... :O

@PM zei:
Zo leren dat soort figuren het natuurlijk nooit, laat ze lekker zelf een plekje zoeken.
Mijn inschatting was dat mevrouw in de Saab wellicht mijn zijkant voor een plekje aan zou zien...
Ik ga er bij voorbaat maar van uit dat mijn medeweggebruikers dom zijn. ;)

Dat laatste is zonder meer een goed uitgangspunt ;) In dit specifieke geval zou ik vertrouwen op de claxon denk ik. Maar makkelijk gezegd vanachter een toetsenbord natuurlijk, ik was er niet bij.

Een paar weken geleden had ik ook zo'n geval van een vrouw in een Peugeot 1007 (hoezo vooroordeel?) die moest en zou met 80 invoegen precies op de plek waar ik 100 reed, terwijl er voor en achter mij ruimte zat was. En mij verontwaardigd aankijken + achteraf (nadat ze achter me alsnog was ingevoegd) een verontwaardigd grootlichtsignaal, omdat ik met een stoot op de claxon op de rechter rijstrook bleef rijden i.p.v. invoeghulp te verlenen. Maar makkelijk praten: ook naast mij reed niets, dus ik had uit kunnen wijken als het echt moest.

Terug
Bovenaan