Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Durashift zei:
Niet goed te praten.. maar je zou verwachten dat dergelijk slagbomen wel een sensor hebben die op obstakels detecteren?

Was er een file.. kon de chauffeur niet veel anders dan de brug op rijden?

Nee hoor, die slagbomen gaan gewoon naar beneden als dat noodzakelijk is. Vooral leuk in de zomer als iemand het dak van zijn cabrio open heeft staan :}

Nee, de chauffeurs negeren daar gewoon stelselmatig artikel 14, ondanks dat ik Qbuzz meermaals op de hoogte heb gesteld van het bestaan van die regel, en het negeren ervan door hun chauffeurs.

Wat wordt de zorg toch duur, hoor je vaak.

Ja, als iedereen nou in het verkeer al eens begon met beter op te letten. Hier een gewonde, hier een gewonde, hier een gewonde en hier twee gewonden.

Want dit is allemaal verwijtbaar. Niet opletten is verwijtbaar. Niks overmacht of onopzettelijk.

Dat de maatschappij dit soort gedrag tolereert.

Met al dat geld, wat nu o.a. aan ziekenhuisopnames, politie- en ambulance-inzet en schadeherstel wordt besteed, kun je veel en veel mooiere dingen doen.

Kortom, we zijn gek aan het worden met mekaar als maatschappij.

Ik vind ook dat ongelukken alleen nog expres plaats mogen vinden! Gaat bakken met geld schelen. En tijd ook, want dan kun je het tenminste plannen op een moment dat andere mensen er geen last van hebben. Dat geen mens daar nog op gekomen is. (tu)

Eigenlijk zeg ik, hoe kan je als weldenkend mens begrip opbrengen voor een medeburger die door zijn gedrag (niet opletten) jou indirect nog geld kost ook?

Ik kan maar een reden bedenken, omdat we zelf af en toe ook weleens een steekje laten vallen.

Nee, leg 'ns uit!

Een ongeluk is als iets per ongeluk gaat. Als je vijf seconden voor een botsing nog in je opbergvakje kijkt, noemt men dit een ongeluk.

Ik noem het zwaar verzaken.

@ Zemelaar, Iedereen heeft wel eens een momentje "oei, daar heb ik geluk gehad".
Aan je opmerkingen te lezen, ben jij wss die uitzondering.

Mocht je in de toekomst ooit zo'n momentje meemaken, hoop ik dat je dan niet meer zo theoretisch denkt, maar ook wat praktischer.

Vergeet niet dat we mensen zijn en geen robots.
Mensen zijn wel eens afgeleid. Dat gebeurt wel eens. Ook op momenten dat het eigenlijk niet zou moeten.

Oh ja, en ik zal je uit de droom helpen, de dure zorg is niet de oorzaak van ongelukken in het verkeer.
Dat heeft andere oorzaken, maar daar zijn wss andere fora voor.

joebarteam zei:
Mensen zijn wel eens afgeleid. Dat gebeurt wel eens. Ook op momenten dat het eigenlijk niet zou moeten.

En daar gaat het nou juist om. Dat kun je leren, Dat kun je trainen. Om zoiets te voorkomen. Bewustzijn.

Want nu gaat het vaak achteraf. Denk maar niet dat die studenten nog eens op een houten vloer gaan staan springen met 100 man.

Of die automobilist gisteren bij Heerenveen achterop de file.

We weten allemaal hoe het moet. Maar beseffen dit pas achteraf.

En nee, daar hoef je geen robot voor te zijn. Met gezond verstand kom je een eind. Een heel eind.

En idd, dure zorg is niet DE oorzaak (is trouwens het gevolg maar dit terzijde) van ongelukken in het verkeer. Maar wel een van de.

En alle onnodige onkosten voorkomen is winst. Doe je thuis ook.

Wie had er hier nou ook alweer zoveel levenservaring? Je hebt nog veel te leren over de mens, zemelaar. :-D

Hoe het niet moet inderdaad. (:B

Ik ga idd vaak uit van gezond verstand. Maar dat is lang niet zo vanzelfsprekend als ik vaak denk.

Is echter niet iets om trots op te zijn, het niet hebben van gezond verstand. En daarin nog te berusten ook. En dat lees ik hier te pas en te onpas. "We zijn geen robots"!

Met welk argument, denk ik dan? Waarom zul je berusten dat je af en toe afgeleid bent. En daardoor wellicht tegen je voorganger botst. Of wat dan ook. Met welk motief accepteer jij van jezelf dat je niet altijd bij de les bent, terwijl de situatie daar wel om vraagt?

Ik begrijp dat niet. Waarom die overgave?

Vanochtend was ik bij de kapper. En als die dan met zijn scheermesje mijn nekharen uitscheert, blijf ik echt wel even stil zitten. Een jaaps in je nek heb je zo.

Gezond verstand. Je niet af laten leiden.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Heel moeilijk. Ook voor iemand die er zijn best op doet. Want inderdaad: we zijn geen robots. We zijn mensen, met alle daarbij horende beperkingen. Fysiek en geestelijk. Er zullen dan ook altijd ongelukken blijven gebeuren.

Dat er soms wat teveel berusting is achteraf, als het is gebeurd, ben ik met je eens. Maar denken dat ongelukken per definitie te voorkomen zijn als iedereen maar eens even wat beter zijn best ging doen, is erg optimistisch (dat is een eufemisme, voor je het geval je het opvat als een aanmoediging... ;) )

Waarom worden zoveel topics telkens vergald door die eindeloze discussies over hoe mensen wel niet in elkaar zitten? Zoek lekker een forum op waar die voor bedoeld is en analyseer elkaar daar maar lekker het hemd van het lijf.. (td)

Zit jij wel lekker in je vel jongen? Misschien kunnen we je helpen? Vertel eens, stort je hart uit: wat zit je dwars? Er is mogelijk een oplossing! :-D

Zemelaar zei:
Gezond verstand. Je niet af laten leiden.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Soms best moeilijk: Als je bijv schrikt van iets dat er op de rijdbaan naast je gebeurt (ongeluk, klapband, backfire) en daar dus instinctieveljk naar kijkt, ben je ook afgeleid. Verwijtbaar? Mijn inziens niet.

Ja, telefoon, kletsen met bijrijder, alcohol, makeup bijwerken of sigaretje opsteken is wél verwijtbaar.

Mijn punt: ook een goede, oplettende automobilist kan wel eens afgeleid zijn. Daarvoor houd je afstand!

Zevens zei:
Waarom worden zoveel topics telkens vergald door die eindeloze discussies over hoe mensen wel niet in elkaar zitten? Zoek lekker een forum op waar die voor bedoeld is en analyseer elkaar daar maar lekker het hemd van het lijf.. (td)

Omdat 99,99% van alle ongelukken door menselijk falen wordt veroorzaakt.
Daar zit 'm dus de winst.

Er rijden truckers rond, die al dertig jaar geen schade hebben gereden. En bij sommigen is het iedere week raak.
Een prachtige kennisbron dus.

Ga deze mensen en hun gedrag analyseren. En je hebt mogelijk de oplossing.

bat zei:
Zit jij wel lekker in je vel jongen? Misschien kunnen we je helpen? Vertel eens, stort je hart uit: wat zit je dwars? Er is mogelijk een oplossing! :-D

8-)

Zemelaar zei:
Omdat 99,99% van alle ongelukken door menselijk falen wordt veroorzaakt.
Daar zit 'm dus de winst.

Er rijden truckers rond, die al dertig jaar geen schade hebben gereden. En bij sommigen is het iedere week raak.
Een prachtige kennisbron dus.

Ga deze mensen en hun gedrag analyseren. En je hebt mogelijk de oplossing.

Voor zover ik weet is dit forum bedoeld voor zaken omtrent auto's. Niet de redenen achterhalen waarom iemand een bepaalde handeling uitvoert waarbij diep in de psychologie wordt gegraven. Maar goed, mijn hele reactie hier weer op heeft er ook niks mee te maken dus ik hou me wel weer stil.
Vind het het alleen behoorlijk irritant worden dat dit bij zoveel topics gebeurd..

Jij wel. Ik niet. :}

Bovendien is dit forum idd autogerelateerd. Maar er is ook een 'wat heb je vandaag gegeten' topic. En een politiek en muziektopic.

Dit forum gaat veel verder dan alleen klinisch over een auto praten.

Dat zint je of dat zint je niet. Zo makkelijk is het. Een klik naar een ander topic of forum is zo gemaakt.

bat zei:
Dat er soms wat teveel berusting is achteraf, als het is gebeurd, ben ik met je eens. Maar denken dat ongelukken per definitie te voorkomen zijn als iedereen maar eens even wat beter zijn best ging doen, is erg optimistisch (dat is een eufemisme, voor je het geval je het opvat als een aanmoediging... ;) )

Maar niks doen is sowieso nutteloos. Iedere druppel wordt ooit een emmer vol.

Zo dacht ik bij mijn extra aflossing op de hypotheek ook. En kijk 'ns wat dat me heeft opgeleverd.

Jij denkt teveel in beperking. Ik denk in mogelijkheden. Fundamenteel anders.

Boven jou hangt een donker wolkje, bij mij schijnt de zon.:}

Ik ben het nu toch eens me Zemelaar eens.

Gebruik je gezond verstand en laat je niet afleiden, zo moeilijk is dat niet.

Van de week weer een bijna raak situatie gehad, in de Coosje Buskenstraat in Vlissingen.
Dit is een een-richtings straatje
Ik reed achteruit weg uit een parkeervak en lette daarbij vooral op mijn rechter achterkant aangezien ik daar auto's en fietsers (die direct in de buurt zitten) mag verwachten.

Vervolgens laat ik mijn blik heel even op m'n binnenspiegel vallen, zie ik daar een auto in voorbij flitsen die tegen het verkeer inrijd.

Wat voor mongool ben je dan?

Het was gelukkigniet raak, wel was het slordig van mij dat ik hem pas zo laat zag. Aan de andere kant was hij natuurlijk in overtreding

(Vraag me wel af wie er voor de verzekering / politie fout was geweest als het wel boem was geweest)

Nog een reden om goed op te letten, ik wil al dat gedonder eromheen niet.

Moet je weer naar de verzekering, naar de schadeherstel. Bellen voor een vervangende auto. Al die tijd die daarin gaat zitten.

Komt altijd ongelegen.

Dan kijk ik liever tien keer extra.

Niks meer kut als langs de kant van de weg met je kapotte auto te staan.

Ah, ik weet weer genoeg. Dank je zemelaar, ik was het even vergeten, maar ben voorlopig weer even "realigned".

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ik ben het nu toch eens me Zemelaar eens.

Gebruik je gezond verstand en laat je niet afleiden, zo moeilijk is dat niet.

Van de week weer een bijna raak situatie gehad, in de Coosje Buskenstraat in Vlissingen.
Dit is een een-richtings straatje
Ik reed achteruit weg uit een parkeervak en lette daarbij vooral op mijn rechter achterkant aangezien ik daar auto's en fietsers (die direct in de buurt zitten) mag verwachten.

Vervolgens laat ik mijn blik heel even op m'n binnenspiegel vallen, zie ik daar een auto in voorbij flitsen die tegen het verkeer inrijd.

Wat voor mongool ben je dan?

Het was gelukkigniet raak, wel was het slordig van mij dat ik hem pas zo laat zag. Aan de andere kant was hij natuurlijk in overtreding

(Vraag me wel af wie er voor de verzekering / politie fout was geweest als het wel boem was geweest)

Bij achteruitrijden moet je altijd iedereen voorrang geven en ben je dus altijd aansprakelijk.

Daarom probeer ik als het kan altijd achteruit in het parkeervak te parkeren, zodat ik weer vooruit kan vertrekken.
Je blijft wel afhankelijk van de goodwill van de anderen die je ruimte willen geven om de manoeuvre uit te voeren ...

Ja en dat weet ik.

Dat ik iedereen voorrang moet geven bij het verlaten van een parkeervak. Ik heb mijn rijbewijs immers verdiend ;)

Maar hij reed tegen! het verkeer in en nog te snel ook.

Lijkt mij toch dat hij dan fouter is dan ik ben en dat hij (zijn verzekering) dan dus opdraait voor de schade aan mijn Sierra GT.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ja en dat weet ik.

Dat ik iedereen voorrang moet geven bij het verlaten van een parkeervak. Ik heb mijn rijbewijs immers verdiend ;)

Maar hij reed tegen! het verkeer in en nog te snel ook.

Lijkt mij toch dat hij dan fouter is dan ik ben en dat hij (zijn verzekering) dan dus opdraait voor de schade aan mijn Sierra GT.

Klus voor jouw verzekering om aan te tonen dat je de tegenpartij absoluut niet aan kon zien komen gezien de richting en snelheid ...

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Met de Westfield of met de Ford?
De Westie, ik zit op de achteras en tweeenhalve meter achter de neus.

Kun je toch beter zo iets hebben, zit je ook boven de achteras met een grote neus voor je.
Het uitzicht is wel beter ...:)

john-deere-2250.jpg

bat zei:
Ah, ik weet weer genoeg. Dank je zemelaar, ik was het even vergeten, maar ben voorlopig weer even "realigned".

Al net zo'n sterk argument als "we zijn geen robots. We zijn mensen, met alle daarbij horende beperkingen. Fysiek en geestelijk. Er zullen dan ook altijd ongelukken blijven gebeuren".

Als jij niet dieper op de materie ingaat zal een vruchtvolle discussie nooit wat worden inderdaad.

Komt op mij als de "het is nou eenmaal zo, struisvogel en kop in het zand" houding.

Terwijl er best nuances zijn. Wat, een zee aan nuances. Generaliseren is altijd fout. En nu helemaal.

Want wat ik al eerder aangaf, waarom rijdt de ene trucker 30 jaar schadevrij? En heeft de ander iedere week wat.?

Om dat met "we zijn mensen en geen robots" af te doen is wel erg simpel gedacht.

Met deze en deze als triest voorbeeld.

De kans dat zoiets gebeurd is 1 op 10 miljard. Maar al die keren voor niks voorzichtig zijn wegen ruimschoots op tegen 1 fataal moment. Mijn insteek. Dit is dus GEEN ongeluk.

Ben ik nou echt de enige die nadenkt?

Omdat mensen nu eenmaal van elkaar verschillen.. door opvoeding, gedrag, levenservaring, verkregen en geleerde 'normen en waarden'..

Vanochtend op radio 1 een item gehoord over de Connexxion Bus Academie.. Een chauffeur die er al bijna 45 jaar dienst op hebt zitten.. vertelt even wat hij vindt van zijn 'jongere collega's ..
"nou, die zijn geen chauffeur meer -dienstverlenend, servicegericht- nee, die rijden van A naar B, op het schermpje van de navigatie zodat op het eindpunt weer op het scherm van de smartphone gekeken kan worden"..
Goed, loop ik daarstraks in A'foort bij de Stadsring.. (10:10) komt er dus zo'n Connexxion bus voorbij 'zeilen', leeg richting remise, met een chauffeur achter het stuur die de duidelijk waarneembaar de Smartphone scherm belangrijker vindt dan het uitzicht door de voorruit..(td)

Ik moest gelijk aan die chauffeur denken, remise Uithoorn.. Ik ben blij voor hem dat ie februari volgend jaar met pensioen mag.. Hoeft ie de treurnis van zijn vak'broeders' niet langer mee te maken.;)

Goed, loop ik daarstraks in A'foort bij de Stadsring.. (10:10) komt er dus zo'n Connexxion bus voorbij 'zeilen', leeg richting remise, met een chauffeur achter het stuur die de duidelijk waarneembaar de Smartphone scherm belangrijker vindt dan het uitzicht door de voorruit..

je hebt maar een passagier nodig die er een foto/filmpje of melding van maakt en je kan op het matje komen. en dan kom je nog goed weg.

Zemelaar zei:

De kans dat zoiets gebeurd is 1 op 10 miljard. Maar al die keren voor niks voorzichtig zijn wegen ruimschoots op tegen 1 fataal moment. Mijn insteek. Dit is dus GEEN ongeluk.

Misschien...

Wat is de definitie van een ongeluk?

het ongeluk zelfst.naamw.Uitspraak: [ˈɔnxəlʏk] Verbuigingen: ongeluk|ken (meerv.) 1) onverwachte en onaangename gebeurtenis Voorbeeld: `verkeersongeluk`Synoniem: ongeval 2) onaangename toestand Voorbeeld: &nb...
Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/ongeluk

Dat ongeluk met de voetbal.. zo koud vanaf een afstand gehoord / gelezen denk je natuurlijk... "wat een idioot, gevaarlijk om het spoor over te gaan enz..".

Maar ja, van wie was die voetbal? Misschien wel van zijn zoontje, die speciaal voor hem gekocht was.. Zijn vader (als daar sprake van is) wilde de bal toch terughalen.. de trein zou pas over 5 minuten komen..
Helaas, de verwachting, dat toch mens eigen is, 'dat overkomt mij niet, een ander wel' pakte in deze keer nadelig voor hem uit.
Verschrikkelijk natuurlijk.

Toch blijft het een ongeluk, wat mij betreft. Er is geen, voorbedachte, opzet in het spel. Wel overschatting van eigen kunnen, wellicht.

Zemelaar zei:

Ongelukken ontstaan daar waar mensen niet nadenken of fouten maken. Een moord is geen ongeluk. Een bankoverval ook niet.

Dit zijn oliedomme ongelukken.

Ik ben het wel met je eens dat in beide gevallen oliedom gehandeld is met zeer verstrekkende gevolgen.

Zeker in het geval van de man die door een trein is aangereden....de man is dood, maar hoeveel mensen lopen er hierdoor een harde klap op?

En daarom propageer ik ook nadenken.

Als die voetbal in een leeuwenkuil had gelegen, had niemand 'm teruggepakt.

Een treinspoor met weinig zicht, ik las iets over een tunnel, verschilt niet zoveel met een leeuwenkuil.

Durashift zei:
Wat is de definitie van een ongeluk?

het ongeluk zelfst.naamw.Uitspraak: [ˈɔnxəlʏk] Verbuigingen: ongeluk|ken (meerv.) 1) onverwachte en onaangename gebeurtenis Voorbeeld: `verkeersongeluk`Synoniem: ongeval 2) onaangename toestand Voorbeeld: &nb...
Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/ongeluk

Het gaat om onverwacht.

Was een naderende trein niet redelijkerwijs te verwachten? Of bij die wielrenners, dat er een tegen een toeschouwer zou botsen?

Is zo'n scenario echt zo onwaarschijnlijk?

De kans dat zoiets bij een individu gebeurt is 1 op 10 miljard. Maar als je de gelegenheid opzoekt, je gaat op dat spoor staan of je gaat een fietswedstrijd bekijken, stijgt dat risico explosief.

En dat is natuurlijk waar het om gaat. Op de stoel achter de pc zal ik niet snel door een trein worden overreden.
Op het perron met windkracht tien ligt dat risico al beduidend hoger.

Nou, duidelijker kan ik het niet maken.

image-4513195.JPG

Bij deze foto bijvoorbeeld werden de toeschouwers verweten achterlijk te zijn.

Want hoe stom moet je wel niet zijn om zo dichtbij de baan te gaan staan.

Is dat met een wielrenners wedstrijd bijvoorbeeld heel veel anders?

(Rotterdam Zuid is een stop-trein station, daar racen dus ook treinen voorbij die niet op 't schema staan)

Precies. Alles wat je redelijkerwijs mag verwachten, er waar je dus ook rekening mee moet houden., is GEEN ongeluk.

Het is immers niet onverwacht.

Tja, dan is ondersteboven gereden worden op een zebrapad ook geen ongeluk.

Eigenlijk bestaan ongelukken dan niet, want je kunt er altijd vanuit gaan dat iets mis kan gaan.

Teneur in de maatschappij, en ook rode draad in dit topic, is dat "redelijkerwijs" wel erg naar de achtergrond wordt verdrongen. Waarschijnlijk als gevolg van de 'dat overkomt mij niet, een ander wel' gedachte.

Kop in het zand. Struisvogel idee.

Een gevaarlijke houding. Want liever voorzchtig dan roekeloos. Daar maakt de natuur immers korte metten mee.

Ik hoef toch niet weer over de overstekende zebra's over een rivier met krokodillen te beginnen?

Alhoewel, met al de scepsis en koppigheid in dit topic - en ook in de maatschappij - kan ik mijn visie niet vaak genoeg laten horen!

Misschien dat het dan ooit eens doordringt. Ooit!;)

stoterstangen90 zei:
Tja, dan is ondersteboven gereden worden op een zebrapad ook geen ongeluk.

Eigenlijk bestaan ongelukken dan niet, want je kunt er altijd vanuit gaan dat iets mis kan gaan.

Gelukkig weet ik ondertussen dat jij van de (vervelende) sarcastische opmerkingen bent.

Ja dat valt nog wel onder de ongelukken.

Als: de auto's nog op een dusdanige afstand zijn dat ze op een normale manier kunnen stoppen.
Steek je over als een auto nog maar 5m van het zebrapad af is, tja dan vraag je er zelf om

Lycan_Capri (TSC) zei:

Als: de auto's nog op een dusdanige afstand zijn dat ze op een normale manier kunnen stoppen.
Steek je over als een auto nog maar 5m van het zebrapad af is, tja dan vraag je er zelf om

Volledig mee eens.

Zemelaar zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Volledig mee eens.
Toch kun je, terwijl je aan deze voorwaarden voldoet, nog steeds ondersteboven worden gereden.
Want als ze kunnen stoppen, hoeven ze dat nog niet te doen.

stoterstangen90 zei:
Zemelaar zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Volledig mee eens.
Toch kun je, terwijl je aan deze voorwaarden voldoet, nog steeds ondersteboven worden gereden.
Want als ze kunnen stoppen, hoeven ze dat nog niet te doen.

Dat klopt, daar heb jij weer helemaal gelijk.

Daarom is oog-contact ook belangrijk

(En fatsoen in automobilisten, je hebt namelijk gewoon te stoppen als het duidelijk is dat een voetganger over wil steken bij een zebrapad.
Zelfs [of misschien wel juist] als het een langzaam fossiel of minder valide persoon is)

Terug
Bovenaan