Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Sarcast zei:
Blik_op_wielen zei:
Er was eens een onderzoek waaruit bleek dat de kans op ongelukken groter wordt naarmate de bestemming dichterbij komt en dat geloof ik wel.
Dat onderzoekje was onzin. Mensen krijgen meer ongelukken dichter bij huis omdat ze dichter bij huis meer rijden.

Vrachtwagen toeterde al omdat de BMW naar zijn zin niet snel genoeg wegreed (microfoon is een beetje aan het einde)
Maar....

Regelmatig zie ik achterliggende auto`s door rood rijden wanneer de voorste auto stil blijft staan bij groen licht. Ergens kan ik het wel begrijpen want waarschijnlijk hadden de door rood rijdende achterliggers anders wel groen gekregen.

Afgelopen maandag stond ik trouwens stil achter een Audi waarvan de bestuurder met z`n arm uit het raam hing. Toen het groen werd trok hij zo extreem langzaam op dat ik al oranje kreeg dus heb ik ook de claxon gebruikt. Vervolgens pakte hij ook nog de linker rijstrook waarop ik hem via de voorsorteerstrook voor linksaf ingehaald heb. Doe ik normaal nooit maar het leek wel of deze bestuurder moedwillig dwars wilde liggen.

Nu trekt Sarcast op, maar wat als iemand er op snelheid aankomt?

Wat mij betreft 3X het rijbewijs inleveren. De truck zit al behoorlijk over het randje, die daarna zijn echt fout.

Sarcast zei:

Als zemelaar nou gewoon een video toont van de situatie die hij bedoelt dan weet iedereen waarover hij het heeft en kan er geen misverstand ontstaan.

Jouw video laat inderdaad zien wat ik bedoel. Bedankt. Als tweede invoegen terwijl er al iemand voor je rijdt, die ook wil invoegen. Hoe is dat geregeld? Ieder voor zich? Is er voor die situatie een ongeschreven wet?

Sarcast zei:
Blik_op_wielen zei:
Er was eens een onderzoek waaruit bleek dat de kans op ongelukken groter wordt naarmate de bestemming dichterbij komt en dat geloof ik wel.
Dat onderzoekje was onzin. Mensen krijgen meer ongelukken dichter bij huis omdat ze dichter bij huis meer rijden.

Vrachtwagen toeterde al omdat de BMW naar zijn zin niet snel genoeg wegreed (microfoon is een beetje aan het einde)
Maar....
Ik zou ook mooi een dot gas hebben gegeven om die roodrijders te laten schrikken. En daarbij ook nog iets naar links sturen met hun rijrichting mee om ze ook de indruk te geven dat ik ze daadwerkelijk wil gaan raken. Werkt doorgaans prima als de turbo net op druk is en vol afblaast omdat je bijna direct weer gas moet lossen. Zulke mensen verdienen het, het is ook niet alsof het net aan rood was.
Wel idioot dat dat vrachtwagending doorrijdt, die moet zeker al rood gehad hebben. Met een beetje vlot optrekken had je zelfs die nog makkelijk in de flank kunnen raken. Moet je nagaan hoe enorm te laat die laatste 2 auto's zijn.

Paulus0013 zei:
Sarcast zei:
Blik_op_wielen zei:

Maar....
Ik zou ook mooi een dot gas hebben gegeven om die roodrijders te laten schrikken. En daarbij ook nog iets naar links sturen met hun rijrichting mee om ze ook de indruk te geven dat ik ze daadwerkelijk wil gaan raken. Werkt doorgaans prima als de turbo net op druk is en vol afblaast omdat je bijna direct weer gas moet lossen. Zulke mensen verdienen het, het is ook niet alsof het net aan rood was.
Wel idioot dat dat vrachtwagending doorrijdt, die moet zeker al rood gehad hebben. Met een beetje vlot optrekken had je zelfs die nog makkelijk in de flank kunnen raken. Moet je nagaan hoe enorm te laat die laatste 2 auto's zijn.

Zijn zeker veel te laat, maar met volgas die kant op gaan los je niks op. Sterker nog, je verbruikt alleen maar meer benzine. Toeteren uit je ongenoegen op een vergelijkbare manier en komt misschien ook iets vriendelijker over dan een schijn-aanrijding ;)

Waarom altijd vriendelijk? Soms moet je ook eens niet vriendelijk (durven) zijn. Je mag best je ongenoegen laten merken. Zeker in deze situatie.

Die meer dan ruim door rood rijders mogen best flink schrikken. Misschien dat ze dan eens gaan nadenken.

Precies, dan kan het beter bij iemand zijn die ze express laat verschieten inplaats van iemand die met volle vaart aan komt rijden en toevallig groen mee pakt.

Zemelaar zei:
Sarcast zei:

Als zemelaar nou gewoon een video toont van de situatie die hij bedoelt dan weet iedereen waarover hij het heeft en kan er geen misverstand ontstaan.

Jouw video laat inderdaad zien wat ik bedoel. Bedankt. Als tweede invoegen terwijl er al iemand voor je rijdt, die ook wil invoegen. Hoe is dat geregeld? Ieder voor zich? Is er voor die situatie een ongeschreven wet?
Wat mij betreft wel. Degene die vooraan rijdt gaat eerst. De manier zoals in het filmpje vind ik in de basis ronduit onbeschoft. Je verwacht het ook niet, je let op de rijbaan, kiest je plek en voegt vervolgens in. En ja, natuurlijk kijk je ook in je spiegel maar zo'n kleine snelle auto zie je makkelijk over het hoofd.

Stad, 50 km/u. Meneer in Clio ging het allemaal niet snel genoeg. Bumperkleven, rechts inhalen over een uitvpegstrook, waar het vrij was flink op het gas. En dat dus midden in de stad.

Snelweg, auto voegt in en schuift meteen door naar de linker strook. Daar reed ik dus en door flink te remmen kon ik voorkomen dat meneer mijn voorbumper eraf reed. Met mijn koplampen even een seintje dat het wat netter had gekund naar mijn idee leverde meteen een braketest en een boos naar achter kijkende bijrijder op.

Het was weer een bijzonder dagje.

daan944 zei:
Paulus0013 zei:
Sarcast zei:
Blik_op_wielen zei:

Maar....

Zijn zeker veel te laat, maar met volgas die kant op gaan los je niks op. Sterker nog, je verbruikt alleen maar meer benzine. Toeteren uit je ongenoegen op een vergelijkbare manier en komt misschien ook iets vriendelijker over dan een schijn-aanrijding ;)
Goed mijn reactie is natuurlijk wat gechargeerd, maar er zijn momenten dat ik best eens iemand wil laten schrikken. Naar mijn idee is dit daar, afgezien van het door rood rijden, een prima moment voor. Er is ruimte op de kruising, dus uit een schrikreactie hoeft niet direct een probleem te ontstaan. Daarnaast als er toch een probleem ontstaat dan geeft dat enkel maar meer aan waarom men niet door rood had moeten rijden.
En benzine... als dat voor mij een issue was, dan had ik wel een zuinig gebakkie gekocht.
Van toeteren schrikt men niet zo erg als van iemand die met veel geluid en snelheid op je af komt. En vooral zo'n afblazende turbo schijnt indruk te maken heb ik gemerkt.

VincentMX-5 zei:
Precies, dan kan het beter bij iemand zijn die ze express laat verschieten inplaats van iemand die met volle vaart aan komt rijden en toevallig groen mee pakt.
Ja inderdaad, het is ook niet alsof het pas net rood was of dat kan spreken van een vergissing.

Gisteren wilde ik invoegen op de snelweg. Aan het begin van de invoegstrook reed ik 80 km/u en de maximum snelheid daar is 100 km/u. Op dat moment reed er een auto links van me waar ik voor kon invoegen. Maar omdat de afstand tussen ons toch erg kort was en ik geleerd heb eerst snelheid te maken en niet meteen bij het eerste blokje in te voegen bleef ik op de invoegstrook rijden. Leek het er in het begin sterk op dat de bestuurder mij de gelegenheid gaf om voor hem in te voegen bleef hij met minimaal snelheidsverschil steeds dichterbij komen totdat hij bij het einde van de invoegstrook gewoon naast me zat. Daarom heb ik voor de eerste keer een stuk vluchtstrook mee moeten pakken. Zal wel aan mij liggen maar ik snap totaal niet waarom de bestuurder eerst achter me blijft om vervolgens naast me te gaan rijden. Ik weet dat je al het verkeer voorrang moet geven wanneer je in gaat voegen maar zelf zorg ik er voor dat ik nooit naast een auto op de invoegstrook kom te rijden.

Maar deze acties zorgen er dus wel voor dat bestuurders direct invoegen aan het begin van de invoegstrook met een groot snelheidsverschil.

Blik_op_wielen zei:
Gisteren wilde ik invoegen op de snelweg. Aan het begin van de invoegstrook reed ik 80 km/u en de maximum snelheid daar is 100 km/u. Op dat moment reed er een auto links van me waar ik voor kon invoegen. Maar omdat de afstand tussen ons toch erg kort was en ik geleerd heb eerst snelheid te maken en niet meteen bij het eerste blokje in te voegen bleef ik op de invoegstrook rijden. Leek het er in het begin sterk op dat de bestuurder mij de gelegenheid gaf om voor hem in te voegen bleef hij met minimaal snelheidsverschil steeds dichterbij komen totdat hij bij het einde van de invoegstrook gewoon naast me zat. Daarom heb ik voor de eerste keer een stuk vluchtstrook mee moeten pakken. Zal wel aan mij liggen maar ik snap totaal niet waarom de bestuurder eerst achter me blijft om vervolgens naast me te gaan rijden. Ik weet dat je al het verkeer voorrang moet geven wanneer je in gaat voegen maar zelf zorg ik er voor dat ik nooit naast een auto op de invoegstrook kom te rijden.

Maar deze acties zorgen er dus wel voor dat bestuurders direct invoegen aan het begin van de invoegstrook met een groot snelheidsverschil.
Je zegt het zelf al, die kerel zit te wachten tot jij invoegt, jij voegt niet in dus hij geeft weer gas bij.
Mensen moeten niet zo treuzelen maar gewoon het gas is intrappen op de invoegstrook...

@PB: Dat is inderdaad erg kort daar. Laatst kwam ik ook van de parkeerplaats af en moest serieus gang maken om een acceptabele invoegsnelheid te hebben. En dan heb ik toch een redelijk vlotte auto.

De Schaduw zei:
@PB: Dat is inderdaad erg kort daar. Laatst kwam ik ook van de parkeerplaats af en moest serieus gang maken om een acceptabele invoegsnelheid te hebben. En dan heb ik toch een redelijk vlotte auto.

Ja, bij dit soort opritten kom je er achter of je wel of niet een snelle auto hebt. Ik heb geen snelle auto :}

Toch is een auto vaak sneller dan menig eigenaar denkt.

Moet je wel durven terugschakelen. En durven doorhalen in de versnelling.

Je hoeft echt niet altijd bij 3000 tpm over te schakelen. Die van mij loeit er soms over bij >5000 tpm.

Hindert niks bij een blok op temperatuur.

Zemelaar zei:
Toch is een auto vaak sneller dan menig eigenaar denkt.

Moet je wel durven terugschakelen. En durven doorhalen in de versnelling.

Je hoeft echt niet altijd bij 3000 tpm over te schakelen. Die van mij loeit er soms over bij >5000 tpm.

Hindert niks bij een blok op temperatuur.

Video bekeken? Je kunt de motor horen loeien want ik schakelde bij 6000tpm (begrenzer op 6250), met vol gas. Nee, een Focus 1.6 16V is niet snel. Ook niet zuinig, helaas :}

PauseBreak zei:
De Schaduw zei:

Ja, bij dit soort opritten kom je er achter of je wel of niet een snelle auto hebt. Ik heb geen snelle auto :}
Och, dat viel nog wel mee toch? Je voegde weliswaar niet met 120 in, maar je had nog een stukje invoegstrook over. Maar eerlijk is eerlijk, dan moet je wel direct gas geven.

PauseBreak zei:
Nee, een Focus 1.6 16V is niet snel.

0-100 in 11,2 volgens Carbase. Mijn Twingo doer er 12,3 seconden over.

Ik heb nooit gedoe met invoegen. Beetje lef, beetje timen, beetje brutaal. ;)

En inderdaad direct op het gas. Lekker lang in de (soms) twee, hangt van de scherpte van de bocht af, en drie.

De vier en vijf gebruik ik wel als ik er tussen zit.

Leon in z'n SEAT zei:
PauseBreak zei:
De Schaduw zei:

Och, dat viel nog wel mee toch? Je voegde weliswaar niet met 120 in, maar je had nog een stukje invoegstrook over. Maar eerlijk is eerlijk, dan moet je wel direct gas geven.

Het valt vooral op wanneer je achter een gemiddelde C-segmenter rijdt. Een Mégane met 14%-bijtelling trekt me er echt volledig uit. Zeker in tussensprints (na een inhalende vrachtwagen of sleurhut) ben je gezien in deze auto als je niet terugschakelt naar 3.

Zemelaar zei:
PauseBreak zei:
Nee, een Focus 1.6 16V is niet snel.

0-100 in 11,2 volgens Carbase. Mijn Twingo doer er 12,3 seconden over.

Ik heb nooit gedoe met invoegen. Beetje lef, beetje timen, beetje brutaal. ;)

En inderdaad direct op het gas. Lekker lang in de (soms) twee, hangt van de scherpte van de bocht af, en drie.

De vier en vijf gebruik ik wel als ik er tussen zit.

Ik heb ook nooit gedoe met invoegen hoor, maar dat verandert de zaken niet. De gemiddelde lease-auto is de laatste jaren gewoon echt flink sneller geworden. Dat merk je met dit soort dingen en 0-100 in 11,2s noem ik echt niet snel. Gemiddeld wellicht.
Oh, en ik ging meteen vol op het gas zodra ik had gecontroleerd of ik voorrang moest verlenen of niet. Dat maakt deze invoeger ook zo verneukeratief als je vanaf de parkeerplaats komt. Met een beetje pech moet je daar vanuit stilstand vertrekken. Nu maakt dat mij persoonlijk weinig uit, maar ik zie regelmatig dat (vooral kleinere auto's) het daar toch moeilijk hebben met invoegen.

Ik meen te horen, dat jij bij rond de 80 naar de vier gaat. Dan val je ook een beetje stil. Misschien moet je dan wat langer doorhalen. In mijn Twingo kan ik tot, uit mijn hoofd, 130/135 in de drie.

Daarom voeg ik, als ik tenminste vanwege het drukke verkeer vaart moet maken, in in de drie. En dan direct naar de vijf.

Bijna, ik ga bij 80 van 2 naar 3. Langer doorhalen is niet echt een optie tenzij je vol in de toerenbegrenzer wilt hangen :}

80 in de 2 met een focus?
M'n stadsautotje ( Nissan almera 1.4 ) haalt al 90 in de 2(:B

PauseBreak zei:
Het valt vooral op wanneer je achter een gemiddelde C-segmenter rijdt. Een Mégane met 14%-bijtelling trekt me er echt volledig uit. Zeker in tussensprints (na een inhalende vrachtwagen of sleurhut) ben je gezien in deze auto als je niet terugschakelt naar 3.
.

Tja, die turbo diesel/benzine torretjes trekken op koppel weg.. veelal ook in z'n zesde verzet..

Was het druk op de weg? Zo te zien niet, dus met iets minder gang invoegen (minder toeren) was toch net zo makkelijk geweest?

PauseBreak zei:
Bijna, ik ga bij 80 van 2 naar 3. Langer doorhalen is niet echt een optie tenzij je vol in de toerenbegrenzer wilt hangen :}

Wat rij jij dan nog een stuk in de een!:S

Nou, ik werd zojuist heel fijn ingehaald door een motorrijder.
Niet zo bijzonder wellicht, maar het was hier.

Je mag er 80, ik reed 90 op de teller.
Geen idee wat de motorrijder bezielde, was hem niet eerder tegen gekomen.
Perste zich dus langs mij op dezelfde rijbaan, ben maar uiterst rechts gaan rijden voor de zekerheid...

snap ik.. maar daarna zou ik toch ff toeteren of seinen als mij dit zou overkomen..
[size=x-small]ik weet het, je bereikt er niks mee maar zie het dan maar als een uiting van onmacht[/size]

Ben zelf ook niet heilig, dus ik liet hem maar gaan.

Net nog 200 km op de teller op een provinciale weg gereden en vervolgens 220 op een autoweg.

Ze zeggen dat verstand met de jaren komt, merk er nog niets van.:T

@Durashift:

Er was helemaal niemand anders op de weg.
Verder geen zijstraten, op of afritten en ook geen inhalers want gescheiden rijbanen.

Meer excuses kan ik niet verzinnen...:T

Ik heb het afgelopen week eens gedaan. De weg was zo goed als leeg rondom mij en 1 iemand wilde gaan invoegen. Waarom zou ik dan ruimte moeten gaan geven? Toch leek het een eeuwigheid te duren voordat de invoeger snapte dat ie óf gas moest geven om voor me in te voegen óf even gas te lossen om datzelfde achter me te doen. Nee lekker er naast blijven hangen en dan op 5cm van de ander zijn bumper invoegen. *-)

Dat merk je met dit soort dingen en 0-100 in 11,2s noem ik echt niet snel. Gemiddeld wellicht.
Het is doorgaans snel zat. Mijn huidige auto doet het in 11s en nog geen moment geweest dat ik in de problemen kwam of dat ik vond dat ie vermogen te kort komt.
En ja natuurlijk gaat het met mijn andere auto met meer vermogen makkelijker. Je bent dan minder beperkt door wat de auto kan en kunt dus makkelijker een plek op de weg uit kiezen. Maar nodig is het absoluut niet met wat anticiperen.

Toen ik vanuit Almelo richting Hengelo reed een tijd geleden, (A35) haalde ik een flinke rij vrachtwagens in welke weinig ruimte was om naar rechts te gaan. Toen was de toegestane snelheid nog max 120 op onze highway.

Ik haalde de club vrachtwagens (stuk of 8) met 130km/pu op de tomtom in. Ik had er nog 3 te gaan, maar toch moest er een duitser in een Mercedes persé langs.
Hij reed ongeveer 150 en had schijnbaar geen remmen want hij perste zich tussen mijn auto door en de vangrail... ja, u leest het goed, hij haalde in over het gras. De lappen vlogen in het rond het leek wel golf! Hij slingerde behoorlijk en gaf me nog een middelvinger. Hij gaf me nog wel 4 lichtsignalen beginnende 300m achter me, maar het waren 100% zeker geen zwaailichten.

Ik blijf altijd wel rustig in dit soort situaties, maar ik begrijp deze persoon niet, mocht je zoveel haast hebben (er ligt een geliefde in het ziekenhuis oid) dan zorg je toch niet dat je jezelf en anderen in gevaar brengt? Iedereen maakt weleens een fout en/of onverstandige keuze, maar deze was wel heel extreem.

Dit was de locatie:

https://www.google.nl/maps/@52.318309,6.672246,3a,75y,108.03h,86.99t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVgisjiqW1XYnIf3kGIZbKg!2e0

Nou ja, met zo'n actie komt ie miss. wel bij z'n vriendin in het ziekenhuis te liggen. Kan hij ook snel naar het ziekenhuis, maar dan wel legaal in een geel busje met blauwe lampen op het dak...

Ik snap zo'n acties ook niet.

Fordlover1 zei:
Je zegt het zelf al, die kerel zit te wachten tot jij invoegt, jij voegt niet in dus hij geeft weer gas bij.
Mensen moeten niet zo treuzelen maar gewoon het gas is intrappen op de invoegstrook...

Die kerel hoefde nergens op te wachten want ik reed 80km/u aan het begin van een hele lange invoegstrook waar je 100km/u mag. Maar misschien moet ik volgende keer in zo`n situatie ook wel terugschakelen, heb ik nog nooit gedaan namelijk.

Afgelopen week twee door rood rijdende beroepschauffeurs gezien.

De eerste was een buschauffeur van Jan de Wit die een boete kan verwachten aangezien hij het deed bij een flitspaal. Ik zag het gebeuren en vond het echt heel erg zonde, zelf ben ik ook beroepschauffeur (maar dan niet met groot materieel) en op de weg zitten doe je om geld te verdienen.

De tweede was een vrachtwagenchauffeur die het verkeerslicht achter het Amsterdam CS in de richting van de Piet Heinkade over het hoofd zag. In dit topic had ik al eerder geschreven dat een automobilist daar hetzelfde overkwam.

Tja beroepschauffeurs, deze had wat weinig geduld, zodat hij de Polo even klemreed.

Ik heb mezelf wel schuldig gemaakt aan invoeghulp aan zo'n professional.

Sarcast zei:
Tja beroepschauffeurs, deze had wat weinig geduld, zodat hij de Polo even klemreed.

Tja, wees blij dat ie de ruimte 'nam'.. Anders had ie lang kunnen wachten voordat de rij op links leeg was.. waardoor jij weer voor rood kon stoppen.
Een andere ergernis van jou ;)
Dit allemaal door een 'invoeger' op rechts die het baanvak blokkeerde..

Polo had dit kunnen voorzien, vrachtwaggel gaf duidelijk de richting aan... ff gas los en iedereen kan zijn weg vervolgen..Het is geven en nemen soms.
--------------
Sarcast zei:
Ik heb mezelf wel schuldig gemaakt aan invoeghulp aan zo'n professional.

(tu)

Sarcast zei:
Durashift zei:
Ach, na middernacht doe je er weinig kwaad mee..

Kan je ook lekker ver vooruit kijken...

Het kijkpunt kan hetzelfde zijn.. of je hetzelfde ziet in beide gevallen is de vraag;)

Durashift zei:
Tja, wees blij dat ie de ruimte 'nam'.. Anders had ie lang kunnen wachten voordat de rij op links leeg was..
Welnee, seconde later was de auto voor hem al weg.

Polo had dit kunnen voorzien, vrachtwaggel gaf duidelijk de richting aan...
Was dat voor de strookwissel of voor het linksafslaan?

Volgens mij is dat weer die beruchte kruising waar iedereen daarna de doorgetrokken streep overschrijdt en daarbij Sarcast afsnijdt. Daar is de strook waar de vrachtwagen rijdt ook voor linksaf.

Durashift zei:
Strookwissel..
En wanneer wist mevrouw in de Polo dat?
Hij laat haar niet voorgaan bij een bijzondere manoeuvre, omdat hij geen seconde wil wachten?

Joh, die vrachtwagen staat al enkele seconden schuin op de weg stil.. ik kan het niet zien maar wellicht ook met z'n knipper aan.

Dat die Polo madame dan stug doorrijdt.. is min of meer haar keuze / probleem wat mij betreft. Als zij ff vooruit kijkt en het gas los laat, kan vrachtwagen er omheen.
Kijk, je weet vooraf ook niet hoe lang iemand de weg blokkeert vóór de vrachtwaggel.

Enkele seconden stil?
Kijk nog eens. Hij heeft niet stil gestaan en op het moment dat ze remt was de eerste knipper.

En vanmiddag was het weer bijna raak. Ik zie 2 fietsers vanuit een woonerf richting de weg waar ik rijd fietsen. En ja hoor het mannetje fietst zo de weg op. Schijnbaar verwacht men dat je voor hen maar even naar links stuurt.
Wat mis ik mijn Delta met blow off dan weer op zulke momenten :|
Dit was voor mij wel even reden voor de toeter, temeer om de man er even op te wijzen dat als ie het niet meer ziet zitten dat er dan ook andere oplossingen zijn waar andere mensen geen last van hebben.

Paulus0013 zei:
En ja hoor het mannetje fietst zo de weg op. Schijnbaar verwacht men dat je voor hen maar even naar links stuurt.

Dat gebeurde mij een week of twee geleden hier in Bergen. Fiets komt zo de weg oprijden, ondanks de haaientanden. Of ik ook maar even plek wilde maken. Dientengevolge rakelings langs hem gereden. Ik had 'm eigenlijk even aan moeten tikken. Maar dan heb je weer een kras op je auto.

Terug
Bovenaan