Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik mag niet harder dan 80 op weg naar huis...ik zie de laatste jaren ook maar weinig de snelweg....

Misschien dat ik me daarom verbaas over de actie van de Subaru. Ik ben gewoon niets meer gewend.

Neem nou vanmiddag. Mijn vrouw en ik gaan even naar Wolvega. Lekker in onze vrije tijd. Dan is er toch geen enkele reden tot haast?

Geen enkele reden tot rare inhaalacties. Vijf minuten later in Tuindorado Wolvega doet echt niet er zake.
Sukkel dan zo kilometers achter een vrachtwagen. Die net 80 rijdt waar je 100 mag. Wat boeit mij dat nou.

Lekker ontspannen achter het stuur. En omdat ik dan ontspannen ben, wind ik mij ook niet op. Geen bumperklever die mij irriteert.

Iemand die 'm er bij Oldeholtpade voor gooit. Even gas loslaten. Meer is het niet.

Denk dat (het gevoel van) haast/opschieten ingebakken in leeftijd zit. Hoe jonger, hoe sneller alles moet. Ze denken het anders te missen.
Terwijl er nog een heel leven wacht. Tijd zat.

Let maar eens op kleine kinderen. Doen bijna alles in een draf. In looppas. Mijn zoon liep op jonge leeftijd ook altijd snel de trap op. Gunde zich geen tijd voor kalm aan.

Dat effect duurt nog jaren voort. Als twintiger in een auto voel je dat opgejaagde nog steeds.

Volgens mij is hier al eens besproken dat het knap asociaal is naar je achterliggers toe om een stuk langzamer te rijden dan de toegestane snelheid. Je voorbeeld met een vrachtwagen is geen goed argument, want dat ís voor hem de toegestane snelheid. En ja dan heb ik ook zoiets van so be it.

Vwb het naar links schieten: als het kan, waarom zou ik dan eerst nog op de rechter rijstrook blijven teuten? Da's net zo zinloos als op de bank hangen voor de tv ;)

Zemelaar zei:
(..)
Let maar eens op kleine kinderen. Doen bijna alles in een draf. In looppas. Mijn zoon liep op jonge leeftijd ook altijd snel de trap op. Gunde zich geen tijd voor kalm aan.

Dat effect duurt nog jaren voort. Als twintiger in een auto voel je dat opgejaagde nog steeds.

Jongeren hebben (veelal) een energieoverschot.. Dat moét eruit.

Hoe ouder je wordt, hoe minder energieoverschot een (gemiddeld) mens heeft..:)

Durashift zei:
Zemelaar zei:
(..)

Jongeren hebben (veelal) een energieoverschot.. Dat moét eruit.

Hoe ouder je wordt, hoe minder energieoverschot een (gemiddeld) mens heeft..:)
Kan nog wat worden dan. Merk nu al niks van dat energieoverschot. Hoe moet dat dan straks zijn als ik 50+ ben?o_O

@PM zei:
Volgens mij is hier al eens besproken dat het knap asociaal is naar je achterliggers toe om een stuk langzamer te rijden dan de toegestane snelheid. Je voorbeeld met een vrachtwagen is geen goed argument, want dat ís voor hem de toegestane snelheid. En ja dan heb ik ook zoiets van so be it.

Vwb het naar links schieten: als het kan, waarom zou ik dan eerst nog op de rechter rijstrook blijven teuten? Da's net zo zinloos als op de bank hangen voor de tv ;)

Jij noemt ontspanning, ontstressing zinloos? De boog kan niet altijd gespannen zijn. In dat kader zou je ook het ver onder de maximum snelheid kunnen zien. Een recht dat je hebt als verkeersdeelnemer. En dat je dan het andere verkeer hindert? Een vrachtwagen hindert ook. Sneeuw, ijzel, regen hinderen ook.

Ik bedoel, je moet je als verkeer aan de omstandigheden aanpassen. Langzamere verkeersdeelnemers horen ook bij omstandigheden.

Langzamere verkeersdeelnemers horen ook bij omstandigheden.

ik rijd regelmatig langzamer dan de maximumsnelheid, 70 waar je 80 of 50 waar je 60 mag. anders sta ik weer ergens in de rimboe m'n tijd af te wachten. rijden er mensen achter me dan rijd ik wel gewoon door, ik weet hoe irritant het is als je zo'n klungelaar voor je hebt als je haast hebt.

Je hebt het recht anders wel aan je kant. En irritatie is aangepraat gedrag. Is gewoonte.

Oh, hij rijdt 80 waar 100 mag. Ik ga mij nu ergeren. Is een soort van wetmatigheid.
Terwijl de noodzaak er vrijwel nooit is. Alleen als je vrouw op de IC ligt, mag je je irriteren.
Niet omdat je het zes uur journaal wilt zien. Dan moet je eerder weggaan. En dat niet op langzamere verkeersdeelnemers af reageren.
Zoek die fout, zoek dat gedrag alsjeblieft bij jezelf!

Energieoverschot loos je maar in de sportschool. Of op het circuit. Niet in het verkeer.

Dan ben je toch wel een echte jeukrijder in mijn ogen. Bij het rijden van bepaalde trajecten om ergens op tijd te zijn, hou je rekening met de maximumsnelheid. Dat doet de TomTom ook. Als iemand dan consequent te langzaam gaat rijden, dan zorgt dat gewoon voor frustratie achter je en op den duur krijg je daar erg rare acties van. Kun je allemaal voorkomen door gewoon de maximumsnelheid te gaan rijden. Zeker op N-wegen met één rijstrook per rijrichting geldt: Rijdt de maximumsnelheid.

Helemaal mee eens. Liefst + 10 km/h extra op de teller, voor de broodnodige tellerafwijking.. Dan rijdt auto nummer 10 in de rij ook 80 op de teller..

49 jaar oud en dan al 20 km/u onder de toegestane snelheid rijden... dat gaat nog wat worden als je bejaard bent.

Nogmaals: vrachtwagens mogen niet harder dan 80, dat is nou eenmaal zo. Zelf behoor ik zelfs tot de schijnbare minderheid die geen moeite heeft met inhalende vrachtwagens op de snelweg, al moeten dan wel daadwerkelijk sprake zijn van inhalen en niet van kilometers lang naast elkaar rijden, anders wordt het toch wel kriebelig. Weersomstandigheden is een gegeven waar nog veel minder aan te doen valt (dat van die vrachtwagens kun je tenminste de wetgever nog de schuld van geven). Als personenauto 80 rijden waar je 100 mag, of 60 waar je 80 mag, of (etc.), is een keuze en het is asociaal om die aan je achterliggers op te dringen.
Daarbij neemt ook het risico op gevaarlijke situaties toe, zoals PauseBreak ook al stelt, omdat mensen jou dan gaan inhalen op een punt waar dat misschien helemaal niet kan.

Tuurlijk is het lekker om relaxed op de bank te hangen. Maar als je denkt dat ik gestresst en gespannen achter het stuur zit op de snelweg dan heb je het toch mis. Zou niet best wezen, want da's op de lange duur niet vol te houden.
Leuk ook dat je "ontspanning en ontstressing" benoemt als zinvol. Andere weggebruikers worden juist gestresst als jij voor hen uit sukkelt, dat vind je dan blijkbaar weer geen probleem.

Overigens beginnen dit topic en het topic "jeukrijders" een beetje door elkaar te lopen geloof ik :)

Nogmaals: vrachtwagens mogen niet harder dan 80, dat is nou eenmaal zo. Zelf behoor ik zelfs tot de schijnbare minderheid die geen moeite heeft met inhalende vrachtwagens op de snelweg, al moeten dan wel daadwerkelijk sprake zijn van inhalen en niet van kilometers lang naast elkaar rijden, anders wordt het toch wel kriebelig.

Denk dat ik ook een jeukrijder ben; Ik wil de poot nog wel eens van het gas halen om zo'n apparaat de ruimte te geven om in te halen.

Vrachtwagen chauffeurs kan ik ook goed begrijpen, die mogen niet harder en als die bijvoorbeeld van rijstrook moeten wisselen bij knooppunten dan heb ik er geen probleem mee om van mijn gas te gaan om ze de ruimte te geven in te voegen. Daarnaast rijdt ik zelf altijd de maximum snelheid (op de GPS) en krijg vaak genoeg mensen achter me die nog sneller willen, als er dan geen flitspalen of iets staan probeer ik binnen het redelijke net wat sneller in te halen, zodat ze weer iets sneller naar hun eigen snelheid kunnen. Het gedrag van automobilisten die onder de maximumsnelheid zitten begrijp ik dan niet, en dan heb ik het niet over onder de maximum snelheid zitten vanwege een afwijkende teller. Als je zonodig rustiger aan wilt doen, bijvoorbeeld om brandstof te besparen, doe dat dan op N-wegen waar de maximumsnelheid 80km/h is. Die wegen zijn vaak ook korter waardoor je met dezelfde snelheid soms nog eerder aankomt ook. Op die manier rijdt je rustig, zit je niemand in de weg (je rijdt toch de maximum snelheid) en je bespaard brandstof.

mwah, brandstof besparen middels N wegen.. Veelal kom je versperringen tegen als rotonde's en verkeerslichten. Kost allemaal brandstof.

Dan is met 1 tempo rijden op de snelweg zuiniger.. Zolang mensen makkelijk om je heen kunnen, is er niet veel aan de hand.. Ga je een vrachtwagen voorbij, dan wel ff gas bij om aan de max. snelheid te komen en dan weer afzakken.. Dat levert niet veel jeuk op, naar mijn idee..

Durashift zei:
mwah, brandstof besparen middels N wegen.. Veelal kom je versperringen tegen als rotonde's en verkeerslichten. Kost allemaal brandstof.

Dan is met 1 tempo rijden op de snelweg zuiniger.. Zolang mensen makkelijk om je heen kunnen, is er niet veel aan de hand.. Ga je een vrachtwagen voorbij, dan wel ff gas bij om aan de max. snelheid te komen en dan weer afzakken.. Dat levert niet veel jeuk op, naar mijn idee..

Levert het ook niet op.....

Wat wel jeukt...rij je op de snelweg een treintje vrachtwagens voorbij, en zie je dat de boel verstopt wordt doordat iemand vooraan niet echt doorrijdt. Daar heb ik nooit iets van begrepen, je ziet in de spiegels toch dat er een behoorlijke rij achter je zit?

nope, die mensen zien meestal niet meer dan 1 auto achter zich.. heb ik altijd het idee.

of hebben de instelling 'je w8 maar ff'

Die instelling heb ik ook. Mijn recht om 80 op een 100 km weg te rijden is gelijk aan al diegenen die 100 op een 100 km weg rijden.

De Vmax is namelijk een recht, geen plicht.

Dat dat in onze samenleving bij sommigen is geëvolueerd naar plicht is irrelevant.
En al helemaal niet een valide argument om het eigen gedrag goed te keuren.

Dat is de omgekeerde wereld.

Vanmiddag zag ik ze ook weer. Ik rij 80 waar 100 mag. En toch zijn er automobilisten die mij voor een onoverzichtelijke bocht nog inhalen.

Hoe zullen die zich voor de rechter verdedigen als hun roekeloze actie ter verantwoording wordt geroepen?

"Ja, hij reed 80 waar je 100 mag. En daar irriteerde ik me bont en blauw aan".

Je zal net van de andere kant in die bocht rijden. Komt er zo'n ongeduldige kwal jou even frontaal naar binnen rijden.
Zal die automobilist het lef hebben/eerlijk genoeg zijn, zijn irritatie aan jou op te biechten, als jij door zijn ongeduldige actie in een rolstoel zit?

We hebben in Nederland de vrijheid om onze eigen keuzes te maken. Binnen de kaders van de wet.
En hoeven ons daarom niet te schikken naar de grootste gemene deler. Ook dat is sociaal.

Beschaving noemen ze dat.

:)

Op dit forum wel. Speel een beetje advocaat van de duivel.

Maar hoop dmv argumenten mijn idee hierover aan te tonen.

Je zal in je leven geregeld eens moeten wachten. Is het niet in het verkeer, is het wel in de supermarkt. In de wachtkamer bij de dokter.

Een ieder heeft recht op zijn eigen tijd. Dat een ander dan moet wachten is jammer maar helaas.

Wat wil je dan? Schiet op, ik wil er bij!

De een is niet meer of minder dan de ander.

De een is niet meer of minder dan de ander.

Ik vind het amusant dat je met deze ene zin je hele argumentatie om zeep helpt. Als we ons allemaal inschikken dan gaat het een stuk soepeler. Zo schik ik me regelmatig op N-wegen achter vrachtwagens die 80-85km/u rijden, maar ook wel eens op de snelweg door een inhaalactie iets sneller te doen dan ik normaliter zou doen omdat iemand anders haast heeft.
Daarbij, een beetje verantwoordelijkheid nemen voor je daden en de consequenties er van mag ook wel. Als je weet dat je het bloed onder de nagels van anderen vandaan haalt door als een debiel te rijden, waarom doe je het dan?

@PM zei:
Had ik je gelukkig toch door uiteindelijk :)

Tuurlijk rij ik 99,9% conform de rest van het verkeer. Zeker op wegen waar inhalen moeilijk is.

Maar af en toe gooi ik de kont tegen de krib. Als een bumperklever aandringt bijvoorbeeld. Die is ongeduldig, die wacht maar even.

In de supermarkt sta ik te dubben welke kwark te kiezen. Als dan iemand vriendelijk vraagt er even bij te mogen, maak ik plek.
Maar iemand die botweg voordringt heeft aan mij een verkeerde. Die neemt zijn recht. Terwijl die dat niet heeft.

Dat is in het verkeer niet anders.

Als een auto op mij inloopt, en niet op 1 m van mijn bumper gaat drukken, geef ik ruimte. De bumperklever wacht maar. Dan ga ik tergend langzaam naar rechts.

PauseBreak,

We hebben in Nederland de vrijheid om onze eigen keuzes te maken. Binnen de kaders van de wet.
En hoeven ons daarom niet te schikken naar de grootste gemene deler. Ook dat is sociaal.

Het sociaalste is juist om je te schikken naar de grootste gemene deler. Dat zie je in alle aspecten van onze maatschappij.

Een ieder zijn (keuze)vrijheid gunnen ook. Groot goed hoor. Zelfbeschikking.

Zemelaar zei:
@PM zei:
Had ik je gelukkig toch door uiteindelijk :)

Tuurlijk rij ik 99,9% conform de rest van het verkeer. Zeker op wegen waar inhalen moeilijk is.

Maar af en toe gooi ik de kont tegen de krib. Als een bumperklever aandringt bijvoorbeeld. Die is ongeduldig, die wacht maar even.

In de supermarkt sta ik te dubben welke kwark te kiezen. Als dan iemand vriendelijk vraagt er even bij te mogen, maak ik plek.
Maar iemand die botweg voordringt heeft aan mij een verkeerde. Die neemt zijn recht. Terwijl die dat niet heeft.

Dat is in het verkeer niet anders.

Als een auto op mij inloopt, en niet op 1 m van mijn bumper gaat drukken, geef ik ruimte. De bumperklever wacht maar.

Aha, dus ondanks jouw gevorderde leeftijd en het gevoel dat je steeds rustiger wordt, is er soms dus toch nog iets van emotie, irritatie. :D

520d zei:
Aha, dus ondanks jouw gevorderde leeftijd en het gevoel dat je steeds rustiger wordt, is er soms dus toch nog iets van emotie, irritatie. :D

Niets menselijks is mij vreemd. Ik vervang irritatie trouwens liever door assertiviteit. :)

Als de 100 km een dubbelbaans weg (in enkele richting) is, heb ik er geen probleem mee.
Is het een enkelbaan weg en je rijdt in een auto die wettelijk niet beperkt wordt in de maximumsnelheid die minder is dan wat geldt op dat weggedeelte.. vind ik dat niet sociaal..
De mensen die daar rijden weten vaak dat zo'n stuk, als één van de weinig overgebleven stukken weg waar nog 100 km/h gereden mag worden op een enkelbaan weg en als dat vooruitzicht ontnomen wordt, kan dat frustreren zijn..

Steek de dijk maar niet over, Zemelaar, want als je bij Den Oever de N99 op rijdt.. het laatste stuk is 100 km/h en als jij daar rijdt als ik je achterop rijdt, heb ik graag dat je 100 km/h rijdt;)

Leon in z'n SEAT zei:
Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, het zijn altijd dezelfden: mensen met (ogenschijnlijk) haast en dat lossen we op door op de achterbumper van de voorliggers te kruipen en waar mogelijk steeds van baan te wisselen. Met als gevolg dat je niet tussen de personenauto's rijdt, maar achter zo'n vervelende vrachtwagen. En tja, die kunnen/mogen nu eenmaal niet zo hard, ook niet op de oprit van de snelweg. Ook niet als je ze opdrukt. Totaal gebrek aan verkeersinzicht. Zelf houd ik juist extra afstand op de oprit als ik achter een vrachtwagen zit, merkwaardig ook hoe mensen achter je dat dan ook niet snappen. Die gaan dan ook zitten drukken. Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.
En niet alleen drukken. Die voegen dan ook nog eens liefst zo snel mogelijk in, ondanks een fors lagere snelheid van het overige verkeer en rijden dan jouw ruimte direct dicht.
De enige manier om dat op te vangen is om, zodra zij naar links gaan en gas bijgeven, ze de pas af te snijden. Vrienden maak je er niet mee, maar dat deden ze anderzijds zelf ook al niet.

Durashift zei:
nou, aan het begin van de pechstrook stond de filmende auto.. Hoe de 107 daar dan wil komen, is mij een raadsel..
MB rijdster had naar achteren gekund... tja.

Het regent, je bent al drijfnat omdat buiten de schade is bekeken,. ik begrijp dan ook wel weer dat je niet weer naar buiten gaat om de MB rijdster instructie te geven..

MB rijdster had gewoon niet 'mee op' moeten rijden met de 107.. Maar ja, dat is juist tekenend voor het eerder getoonde rijgedrag..
Kortom je hebt er zelfs begrip voor dat men anderen de stuipen op het lijf jaagt en speelt met serieuze ongelukken?
Kom op zeg! Deze zaken mogen absoluut geen excuus zijn om anderen dan maar in gevaar te brengen.
Het is jammer dat je drijfnat bent, moet je om die reden anderen dan mogelijk de dood of rolstoel injagen? Werkelijk van de zotte.

@PM zei:
M.b.t. die specifieke oprit waar de Subaru de fout in ging spelen nog een paar factoren een rol:
- net voor die oprit is een bocht van 180 graden die omhoog loopt, zodat de vrachtwagen nog langzamer rijdt dan in veel andere gevallen;
- in de snelweg zit een flauwe bocht naar rechts; meestal kun je vanaf de invoegstrook, of halverwege invoegstrook/rechterrijstrook nog wel enigszins inschatten (als het niet al te druk is) of er wat aankomt op de linkerrijstrook; bij deze oprit is dat bijna niet te doen.

Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.
Hoezo niet te doen om te kijken? Het is een flauwe bocht en de snelheid ligt zo te lezen niet zo hoog. Dan kan je prima even naar links kijken lijkt mij.
Ook als ik de beelden zie, zie ik werkelijk geen reden om niets te zien. Er is ruimte zat, de invoegstrook is lang zat en er is zelfs ruimte zat als je niet direct kunt invoegen.
Ik kom dagelijks HIER langs. Daar kan ik me nog voorstellen dat mensen het niet redden en het lastig is om verkeer tijdig te zien. De invoegstrook is kort, snelheid is lastig te maken en er zijn geen uitwijkmogelijkheden. Niet zoals op de video op een totaal open en overzichtelijke plek.

TYN zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, (...)

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Natuurlijk, die actie van die Subaru is idioot. Maar dit komt zó vaak voor. Personenauto voegt achter vrachtwagen de snelweg op en gaat direct erlangs, zonder de dode hoek te checken. Afgelopen weekend weer een paar honderd kilometer over Nederlandse snelwegen mogen rijden en deze situatie komt veel voor. Vaak gaat het goed, maar ik zal er nooit op vertrouwen dat de betreffende bestuurder z'n dode hoek heeft gecheckt. Volgens mij is er in het betreffende filmpje ook weinig sprake van kwade bedoelingen, maar simpelweg een kwestie van 'niet gezien'.

Gezien het feit dat dit toch een veelvoorkomende situatie is had de dashcam-bestuurder m.i. best wat defensiever kunnen rijden. Een potentieel gevaarlijke situatie wordt hier wel erg laat herkend en (ternauwernood) opgelost. Ik zou persoonlijk op seconde 5 al het gas los gelaten hebben.
Ja nog even, geef al die hersenlozen vrij spel.
Ik ben het er mee eens dat je het vaak ook wel enigszins aan ziet of voelt komen. Toch heb ik dan iedere keer weer zoiets van pfff. Want je zult net iets te hard rijden, heb je het nog gedaan ook.
En wat mij betreft is er zeker wél sprake van kwade bedoelingen. Dit is zeer gevaarlijk en je kiest er welbewust voor om met veel te lage snelheid helemaal naar links te gaan. Dat zijn meerdere lompe acties tegelijkertijd. Me dunkt dat je zoiets bewust doet. Nu moet zo iemand zich enkel nog bewust worden van het achteropkomend verkeer. En dit is een situatie waar naar mijn idee wel een toeter of grootlicht gebruikt mag worden, liefst icm remmen tot kort op het voertuig zodat goed duidelijk is wat de situatie is.

Zemelaar zei:
Neem nou vanmiddag. Mijn vrouw en ik gaan even naar Wolvega. Lekker in onze vrije tijd. Dan is er toch geen enkele reden tot haast?

Geen enkele reden tot rare inhaalacties. Vijf minuten later in Tuindorado Wolvega doet echt niet er zake.
Sukkel dan zo kilometers achter een vrachtwagen. Die net 80 rijdt waar je 100 mag. Wat boeit mij dat nou.

Lekker ontspannen achter het stuur. En omdat ik dan ontspannen ben, wind ik mij ook niet op. Geen bumperklever die mij irriteert.

Iemand die 'm er bij Oldeholtpade voor gooit. Even gas loslaten. Meer is het niet.

Denk dat (het gevoel van) haast/opschieten ingebakken in leeftijd zit. Hoe jonger, hoe sneller alles moet. Ze denken het anders te missen.
Terwijl er nog een heel leven wacht. Tijd zat.

Het gaat niet altijd om snel snel snel vanwege haast.
Als ik terugkijk op toen ik net mijn rijbewijs had, dan was hard rijden leuk! Hoe gekker hoe beter, met het idee dat je het allemaal wel in de hand hebt. Het heeft helemaal niets met haast te maken.
Toen ik de laatste keer mijn rijbewijs moest inleveren was dat omdat ik het leuk vond om even door te trekken. Het was in de avond, ik had werkelijk niets te doen, van haast was absoluut geen sprake. In tegendeel zelfs.
Daarnaast als ik langere afstanden moet rijden vind ik het zelf prettig om wat harder te rijden omdat mij dat het gevoel geeft dat ik vooruit kom. Helemaal als ik alleen in de auto zit en dan bv 90 ga rijden heb ik niet het idee dat ik opschiet. Dat heeft ook weer niets met haast te maken, want ik ga altijd op tijd van huis weg of ik plan afspraken niet op stipte tijden in.
Hier heb je dus in ieder geval al 1 iemand die tijd zat heeft en absoluut niet vanwege tijdgebrek van opschieten houdt.
Daarbij wil ik ook opmerken dat ik niet altijd door wil rijden. Ik kan ook net als jij een heel stuk rustig op de rechterbaan meerijden met het verkeer.
Bv als voor de 10e keer iemand zijn auto naar links er voor gooit bij mij met lagere snelheid om een vrachtwagen in te halen. Als ik in korte tijd door allerlei malloten steeds moet remmen of afstand creëren, dan vind ik het leuk geweest en ga ik ook rustig rechts rijden.

Dan moet je eerder weggaan
Heerlijke dooddoener en non-argument.

Wat wel jeukt...rij je op de snelweg een treintje vrachtwagens voorbij, en zie je dat de boel verstopt wordt doordat iemand vooraan niet echt doorrijdt
Die instelling heb ik ook. Mijn recht om 80 op een 100 km weg te rijden is gelijk aan al diegenen die 100 op een 100 km weg rijden
Jij noemt het sociaal, ik deel die mening niet. Je eigen wil aan meerdere anderen personen opleggen (puur omdat het wettelijk zou mogen) vind ik bepaald niet sociaal. Het lijkt meer een gevalletje van grote ego te zijn.
Ik denk ook niet dat als er politie in de buurt rijdt en je constant 80 op de linkerrijstrook gaat rijden op een autosnelweg dat je er met dat 'argument' gaat komen. Naast sociaal is er ook een artikel 5. Je veroorzaakt naar mijn idee simpelweg hinder op deze manier.

Paulus0013 zei:
Ik kom dagelijks HIER langs. Daar kan ik me nog voorstellen dat mensen het niet redden en het lastig is om verkeer tijdig te zien. De invoegstrook is kort, snelheid is lastig te maken en er zijn geen uitwijkmogelijkheden.
Maar om op voorhand al voor een MOTOR op te schuiven...

Dinsdag had ik ook een leuke actie gespot, vlak voor mn neus:

Een bestuurder van een busje die het nodig vond het gras achter dit puntstuk even om te woelen: https://www.google.com/maps/@52.06676,5.064075,3a,75y,108.17h,80.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1s8X8xz-376xso8JWzT2O3Ew!2e0

Met 100km/u en 2 wielen door de berm alsnog de A2 richting Den Bosch nemen, waarbij bestuurders op de andere rijbaan ook totaal niet verwachten dat je er nog ineens tussenkomt (ook geen richting aangeven natuurlijk). Ik zou toch even hebben omgereden, al helemaal gezien je op de A2 richting Amsterdam al heel snel keren kan.

Gisteren reed ik achter een busje dat lekker links zat te plakken. Normaal let ik nooit op wat er op zo`n busje staat maar nu viel het me op dat het een loodgietersbedrijf was. Even later werd ik weer ingehaald door een busje wat heel toevallig van een ander loodgietersbedrijf was. Dit busje ging wel netjes naar rechts maar dan natuurlijk wel zonder het gebruik van knipperlicht. Even later zie ik dit busje op een stel verkeerslichten afkomen die allemaal op rood staan en heel rustig rechtsaf slaan. Aparte rijstijl die loodgieters.

Paulus0013 zei:
Dan moet je eerder weggaan
Heerlijke dooddoener en non-argument.

Is het werkelijk?

En vervolgens moet ik dit wel serieus nemen?:LOL:

Als ik terugkijk op toen ik net mijn rijbewijs had, dan was hard rijden leuk! Hoe gekker hoe beter, met het idee dat je het allemaal wel in de hand hebt. Het heeft helemaal niets met haast te maken.
Toen ik de laatste keer mijn rijbewijs moest inleveren was dat omdat ik het leuk vond om even door te trekken. Het was in de avond, ik had werkelijk niets te doen, van haast was absoluut geen sprake. In tegendeel zelfs.
Daarnaast als ik langere afstanden moet rijden vind ik het zelf prettig om wat harder te rijden omdat mij dat het gevoel geeft dat ik vooruit kom. Helemaal als ik alleen in de auto zit en dan bv 90 ga rijden heb ik niet het idee dat ik opschiet.

Zonet heerlijk 90 achter een vrachtwagen gereden, op een 100 km autoweg. Niet alleen de snelheid is ontspannend. Ook de buffer voor mij. Zo'n vrachtwagen behoedt mij voor gevaarlijke inhaalacties van het tegemoet komend verkeer.
Afstand tussen mij en de vrachtwagen was gemiddeld zo'n 4/5 seconden. Een kleine honderd meter.

Lekker veel afstand, lage snelheid en buffer voor mij. Airco, cc en radio aan. Op weg naar loungen in mijn tuin.

Kortom, totaal geen reden om 100 te rijden.

Zemelaar zei:
De Vmax is namelijk een recht, geen plicht.

Ik maak me niet meer te druk in het verkeer. Schiet ik niks mee op. Domme acties vit ik wel eens op, maar dan is het heel snel: "Ah ja. Gelukkig lette ik op en het overige verkeer ook."

Wie mogen rechten van andere ontnemen? ;)

Paulus houdt van hard autorijden. Ik (vroeger)ook. Heb al enkele keren 300 plus gereden. En tientallen keren sneller dan 250.

Maar ik leg geen claim op mijn recht tot hard autorijden. Kan ook moeilijk bij zulke snelheden trouwens.;)
Maar ook bij wettelijke snelheden eigen ik mij niet het recht toe deze te mogen rijden. Kan het, is het mooi. Kan het niet, dan kan het niet.

Zo simpel is het.

Paulus0013 zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, het zijn altijd dezelfden: mensen met (ogenschijnlijk) haast en dat lossen we op door op de achterbumper van de voorliggers te kruipen en waar mogelijk steeds van baan te wisselen. Met als gevolg dat je niet tussen de personenauto's rijdt, maar achter zo'n vervelende vrachtwagen. En tja, die kunnen/mogen nu eenmaal niet zo hard, ook niet op de oprit van de snelweg. Ook niet als je ze opdrukt. Totaal gebrek aan verkeersinzicht. Zelf houd ik juist extra afstand op de oprit als ik achter een vrachtwagen zit, merkwaardig ook hoe mensen achter je dat dan ook niet snappen. Die gaan dan ook zitten drukken. Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.
En niet alleen drukken. Die voegen dan ook nog eens liefst zo snel mogelijk in, ondanks een fors lagere snelheid van het overige verkeer en rijden dan jouw ruimte direct dicht.
De enige manier om dat op te vangen is om, zodra zij naar links gaan en gas bijgeven, ze de pas af te snijden. Vrienden maak je er niet mee, maar dat deden ze anderzijds zelf ook al niet.
Als dat een probleem is dan volg je niet helemaal de juiste werkwijze ;) Immers: op het moment dat ik invoeg (en dus die vrachtwagen voorbij kan) heb ik al een snelheid van om en nabij de 120 km/u (of welke snelheid er dan ook geldt). Gewoon zorgen dat je een goede aanloop maakt in een niet te hoge versnelling en met de rechtervoet naar beneden. Mijn ervaring is dat die bumperklevers die snelheid pas veel later oppakken, dus of ze traag of snel invoegen maakt niet uit. Ik ben ze dan toch al voor. Enige uitzondering op de regel is een auto die flink wat power heeft en mij dus aftroeft. Maar in dat geval zal die wagen alsnog voldoende snelheid hebben om mij niet te hinderen.

Ik lees heel veel over rechten, maar niets over plichten.

Ik heb recht op zus en zo.

Zemelaar, zeker het supermarktvoorbeeld is heel slecht. Ik heb het recht om rustig te kijken wat voor kwark ik wil.

Je kan ook schrijven, ik heb de plicht om dat zo te doen dat een ander niet hoeft te vragen om erbij te mogen.

Betreffende de snelheid.

Als iedereen rustig 80 rijdt op een 100 weg en jij wil 100, dan heb je je er maar bij neer te leggen.

Als een man 80 rijdt op een 100 weg en de rest wil 100........dan is mijn mening dat diegene de morele plicht heeft om gewoon 100 te gaan rijden.

Zie je het verschil? Het kan per situatie anders zijn. Handel in het belang van de meerderheid, niet altijd in het eigen belang.

Boppie zei:
Handel in het belang van de meerderheid, niet altijd in het eigen belang.

En dat is nou juist die vrijheid die we in Nederland wel hebben. En in dictaturen niet.

Waar iedereen wordt geacht, en zelfs wordt verplicht, zich te schikken naar het grote geheel. Geen plaats voor het individu.

Zou jij in zo'n land, in zo'n samenleving willen leven?

Want nu gaat het nog over snelheid in het verkeer. Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.

Moet je je dan ook schikken naar de meerderheid?

Vrijheid is je individueel mogen bewegen binnen de kaders van de wet. Een groot goed.

Zemelaar zei:
Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.

Ik dacht dat democratie juist het schikken naar de politieke voorkeur van de meerderheid was?

En ja, ik prefereer de geaardheid van de meerderheid.

Paulus0013 zei:
@PM zei:
M.b.t. die specifieke oprit waar de Subaru de fout in ging spelen nog een paar factoren een rol:
- net voor die oprit is een bocht van 180 graden die omhoog loopt, zodat de vrachtwagen nog langzamer rijdt dan in veel andere gevallen;
- in de snelweg zit een flauwe bocht naar rechts; meestal kun je vanaf de invoegstrook, of halverwege invoegstrook/rechterrijstrook nog wel enigszins inschatten (als het niet al te druk is) of er wat aankomt op de linkerrijstrook; bij deze oprit is dat bijna niet te doen.

Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.
Hoezo niet te doen om te kijken? Het is een flauwe bocht en de snelheid ligt zo te lezen niet zo hoog. Dan kan je prima even naar links kijken lijkt mij.
Ook als ik de beelden zie, zie ik werkelijk geen reden om niets te zien. Er is ruimte zat, de invoegstrook is lang zat en er is zelfs ruimte zat als je niet direct kunt invoegen.
Ik kom dagelijks HIER langs. Daar kan ik me nog voorstellen dat mensen het niet redden en het lastig is om verkeer tijdig te zien. De invoegstrook is kort, snelheid is lastig te maken en er zijn geen uitwijkmogelijkheden. Niet zoals op de video op een totaal open en overzichtelijke plek.

Gewoon invoegen is totaal geen probleem bij Hoorn, direct doorschuiven naar links is al een stuk lastiger. Er wordt daar 130 gereden (het is maar wat je geen hoge snelheid noemt) en als je dan met 60-70 van de invoegstrook af komt zoals die Subaru...
Dat de oprit omhoog loopt maakt het ook alweer iets lastiger om naar links te kijken en er staan nog een heleboel bomen ook. Combinatie van factoren dus.

https://maps.google.com/maps?q=hoorn&ll=52.651395,5.037231&spn=0.091435,0.222988&oe=utf-8&client=firefox-a&channel=sb&hnear=Hoorn,+Noord-Holland,+Nederland&t=h&z=13&layer=c&cbll=52.651048,5.037007&panoid=1xh1kkIV-kQ1tAhYEBiBvA&cbp=12,209.08,,0,0.14

Sarcast zei:
Zemelaar zei:
Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.

Ik dacht dat democratie juist het schikken naar de politieke voorkeur van de meerderheid was?

En ja, ik prefereer de geaardheid van de meerderheid.

:D:D Ik lach me een kriek!

Zemelaar zei:
Vrijheid is je individueel mogen bewegen binnen de kaders van de wet. Een groot goed.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar misbruik die vrijheid niet. Als jij 80 gaat rijden op een weg waar je 100 mag, dan doe je in juridisch opzicht niets verkeerd. Als dat een autoweg is waar mensen jou gemakkelijk en veilig kunnen inhalen, dan zou ik het ook niet asociaal willen noemen.

Dat wordt wellicht anders indien anderen zich aan jouw lagere snelheid moet gaan aanpassen. Een hele stroom ongeduldige auto's achter je, terwijl jij ontspannen naar huis tuft, zou reden kunnen zijn om je snelheid wat naar boven bij te stellen. Niemand kan je daartoe verplichten, maar in dit geval zou ik me kunnen voorstellen dat jouw drang naar individualiteit even naar de achtergrond gaat ten behoeve van anderen.

Rekening houden met elkaar, ook dat is een groot goed.

Zemelaar zei:
Boppie zei:
Handel in het belang van de meerderheid, niet altijd in het eigen belang.

En dat is nou juist die vrijheid die we in Nederland wel hebben. En in dictaturen niet.

Waar iedereen wordt geacht, en zelfs wordt verplicht, zich te schikken naar het grote geheel. Geen plaats voor het individu.

Zou jij in zo'n land, in zo'n samenleving willen leven?

Want nu gaat het nog over snelheid in het verkeer. Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.

Mooi betoog, maar jouw reacties zeggen wat anders. In het verdedigen van jouw vrijheid beknot je die van anderen. Dat is een trekje wat een dictator niet ongewoon is.

520d, de soep wordt dan ook niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Wat ik al eerder zei, aanpassen prima. Maar ga er niet automatisch van uit.

Dat besef mis ik hier.

Net zoals de invoeger verwacht dat verkeer alvast naar links gaat. En verwijtend kijkt als jij rechts blijft.

Dat recht op verontwaardiging heeft die niet.

In het verdedigen van jouw vrijheid beknot je die van anderen.

En even later is het weer andersom. Inherent aan vrijheid voor iedereen.
Vrijheid betekent namelijk ook offers brengen.

100 rijden op een autoweg, terwijl je 80 wilde rijden bijvoorbeeld.
80 rijden op een autoweg terwijl je 100 wilde rijden.

Meerderheid doet in een samenleving die vrijheid propageert niet ter zake. Ieder individu heeft dezelfde rechten en plichten.

Zemelaar zei:
Ieder individu heeft dezelfde rechten en plichten.

En dat is een groot goed. Maar gebruik die vrijheid/gelijkheid proportioneel. Benut je kansen en volg je eigen weg, maar niet ten koste van anderen. En dat laatste zie ik dan weer erg veel om me heen. Egocentrisme voert regelmatig de boventoon.

Terug
Bovenaan