Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zemelaar zei:(..)
Let maar eens op kleine kinderen. Doen bijna alles in een draf. In looppas. Mijn zoon liep op jonge leeftijd ook altijd snel de trap op. Gunde zich geen tijd voor kalm aan.
Dat effect duurt nog jaren voort. Als twintiger in een auto voel je dat opgejaagde nog steeds.
Kan nog wat worden dan. Merk nu al niks van dat energieoverschot. Hoe moet dat dan straks zijn als ik 50+ ben?Durashift zei:Zemelaar zei:(..)
Let maar eens op kleine kinderen. Doen bijna alles in een draf. In looppas. Mijn zoon liep op jonge leeftijd ook altijd snel de trap op. Gunde zich geen tijd voor kalm aan.
Dat effect duurt nog jaren voort. Als twintiger in een auto voel je dat opgejaagde nog steeds.
Jongeren hebben (veelal) een energieoverschot.. Dat moét eruit.
Hoe ouder je wordt, hoe minder energieoverschot een (gemiddeld) mens heeft..![]()
@PM zei:Volgens mij is hier al eens besproken dat het knap asociaal is naar je achterliggers toe om een stuk langzamer te rijden dan de toegestane snelheid. Je voorbeeld met een vrachtwagen is geen goed argument, want dat ís voor hem de toegestane snelheid. En ja dan heb ik ook zoiets van so be it.
Vwb het naar links schieten: als het kan, waarom zou ik dan eerst nog op de rechter rijstrook blijven teuten? Da's net zo zinloos als op de bank hangen voor de tv![]()
Langzamere verkeersdeelnemers horen ook bij omstandigheden.
Nogmaals: vrachtwagens mogen niet harder dan 80, dat is nou eenmaal zo. Zelf behoor ik zelfs tot de schijnbare minderheid die geen moeite heeft met inhalende vrachtwagens op de snelweg, al moeten dan wel daadwerkelijk sprake zijn van inhalen en niet van kilometers lang naast elkaar rijden, anders wordt het toch wel kriebelig.
Durashift zei:mwah, brandstof besparen middels N wegen.. Veelal kom je versperringen tegen als rotonde's en verkeerslichten. Kost allemaal brandstof.
Dan is met 1 tempo rijden op de snelweg zuiniger.. Zolang mensen makkelijk om je heen kunnen, is er niet veel aan de hand.. Ga je een vrachtwagen voorbij, dan wel ff gas bij om aan de max. snelheid te komen en dan weer afzakken.. Dat levert niet veel jeuk op, naar mijn idee..
Zemelaar zei:
Op dit forum wel. Speel een beetje advocaat van de duivel.
De een is niet meer of minder dan de ander.
@PM zei:Had ik je gelukkig toch door uiteindelijk![]()
We hebben in Nederland de vrijheid om onze eigen keuzes te maken. Binnen de kaders van de wet.
En hoeven ons daarom niet te schikken naar de grootste gemene deler. Ook dat is sociaal.
Zemelaar zei:@PM zei:Had ik je gelukkig toch door uiteindelijk![]()
Tuurlijk rij ik 99,9% conform de rest van het verkeer. Zeker op wegen waar inhalen moeilijk is.
Maar af en toe gooi ik de kont tegen de krib. Als een bumperklever aandringt bijvoorbeeld. Die is ongeduldig, die wacht maar even.
In de supermarkt sta ik te dubben welke kwark te kiezen. Als dan iemand vriendelijk vraagt er even bij te mogen, maak ik plek.
Maar iemand die botweg voordringt heeft aan mij een verkeerde. Die neemt zijn recht. Terwijl die dat niet heeft.
Dat is in het verkeer niet anders.
Als een auto op mij inloopt, en niet op 1 m van mijn bumper gaat drukken, geef ik ruimte. De bumperklever wacht maar.
520d zei:Aha, dus ondanks jouw gevorderde leeftijd en het gevoel dat je steeds rustiger wordt, is er soms dus toch nog iets van emotie, irritatie.![]()
En niet alleen drukken. Die voegen dan ook nog eens liefst zo snel mogelijk in, ondanks een fors lagere snelheid van het overige verkeer en rijden dan jouw ruimte direct dicht.Leon in z'n SEAT zei:Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, het zijn altijd dezelfden: mensen met (ogenschijnlijk) haast en dat lossen we op door op de achterbumper van de voorliggers te kruipen en waar mogelijk steeds van baan te wisselen. Met als gevolg dat je niet tussen de personenauto's rijdt, maar achter zo'n vervelende vrachtwagen. En tja, die kunnen/mogen nu eenmaal niet zo hard, ook niet op de oprit van de snelweg. Ook niet als je ze opdrukt. Totaal gebrek aan verkeersinzicht. Zelf houd ik juist extra afstand op de oprit als ik achter een vrachtwagen zit, merkwaardig ook hoe mensen achter je dat dan ook niet snappen. Die gaan dan ook zitten drukken. Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.
Kortom je hebt er zelfs begrip voor dat men anderen de stuipen op het lijf jaagt en speelt met serieuze ongelukken?Durashift zei:nou, aan het begin van de pechstrook stond de filmende auto.. Hoe de 107 daar dan wil komen, is mij een raadsel..
MB rijdster had naar achteren gekund... tja.
Het regent, je bent al drijfnat omdat buiten de schade is bekeken,. ik begrijp dan ook wel weer dat je niet weer naar buiten gaat om de MB rijdster instructie te geven..
MB rijdster had gewoon niet 'mee op' moeten rijden met de 107.. Maar ja, dat is juist tekenend voor het eerder getoonde rijgedrag..
Hoezo niet te doen om te kijken? Het is een flauwe bocht en de snelheid ligt zo te lezen niet zo hoog. Dan kan je prima even naar links kijken lijkt mij.@PM zei:M.b.t. die specifieke oprit waar de Subaru de fout in ging spelen nog een paar factoren een rol:
- net voor die oprit is een bocht van 180 graden die omhoog loopt, zodat de vrachtwagen nog langzamer rijdt dan in veel andere gevallen;
- in de snelweg zit een flauwe bocht naar rechts; meestal kun je vanaf de invoegstrook, of halverwege invoegstrook/rechterrijstrook nog wel enigszins inschatten (als het niet al te druk is) of er wat aankomt op de linkerrijstrook; bij deze oprit is dat bijna niet te doen.
Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.
Ja nog even, geef al die hersenlozen vrij spel.TYN zei:Leon in z'n SEAT zei:Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, (...)
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Natuurlijk, die actie van die Subaru is idioot. Maar dit komt zó vaak voor. Personenauto voegt achter vrachtwagen de snelweg op en gaat direct erlangs, zonder de dode hoek te checken. Afgelopen weekend weer een paar honderd kilometer over Nederlandse snelwegen mogen rijden en deze situatie komt veel voor. Vaak gaat het goed, maar ik zal er nooit op vertrouwen dat de betreffende bestuurder z'n dode hoek heeft gecheckt. Volgens mij is er in het betreffende filmpje ook weinig sprake van kwade bedoelingen, maar simpelweg een kwestie van 'niet gezien'.
Gezien het feit dat dit toch een veelvoorkomende situatie is had de dashcam-bestuurder m.i. best wat defensiever kunnen rijden. Een potentieel gevaarlijke situatie wordt hier wel erg laat herkend en (ternauwernood) opgelost. Ik zou persoonlijk op seconde 5 al het gas los gelaten hebben.
Het gaat niet altijd om snel snel snel vanwege haast.Zemelaar zei:Neem nou vanmiddag. Mijn vrouw en ik gaan even naar Wolvega. Lekker in onze vrije tijd. Dan is er toch geen enkele reden tot haast?
Geen enkele reden tot rare inhaalacties. Vijf minuten later in Tuindorado Wolvega doet echt niet er zake.
Sukkel dan zo kilometers achter een vrachtwagen. Die net 80 rijdt waar je 100 mag. Wat boeit mij dat nou.
Lekker ontspannen achter het stuur. En omdat ik dan ontspannen ben, wind ik mij ook niet op. Geen bumperklever die mij irriteert.
Iemand die 'm er bij Oldeholtpade voor gooit. Even gas loslaten. Meer is het niet.
Denk dat (het gevoel van) haast/opschieten ingebakken in leeftijd zit. Hoe jonger, hoe sneller alles moet. Ze denken het anders te missen.
Terwijl er nog een heel leven wacht. Tijd zat.
Heerlijke dooddoener en non-argument.Dan moet je eerder weggaan
Wat wel jeukt...rij je op de snelweg een treintje vrachtwagens voorbij, en zie je dat de boel verstopt wordt doordat iemand vooraan niet echt doorrijdt
Jij noemt het sociaal, ik deel die mening niet. Je eigen wil aan meerdere anderen personen opleggen (puur omdat het wettelijk zou mogen) vind ik bepaald niet sociaal. Het lijkt meer een gevalletje van grote ego te zijn.Die instelling heb ik ook. Mijn recht om 80 op een 100 km weg te rijden is gelijk aan al diegenen die 100 op een 100 km weg rijden
We hebben in Nederland de vrijheid om onze eigen keuzes te maken. Binnen de kaders van de wet.
En hoeven ons daarom niet te schikken naar de grootste gemene deler. Ook dat is sociaal.
Maar om op voorhand al voor een MOTOR op te schuiven...Paulus0013 zei:Ik kom dagelijks HIER langs. Daar kan ik me nog voorstellen dat mensen het niet redden en het lastig is om verkeer tijdig te zien. De invoegstrook is kort, snelheid is lastig te maken en er zijn geen uitwijkmogelijkheden.
Paulus0013 zei:Heerlijke dooddoener en non-argument.Dan moet je eerder weggaan
Als ik terugkijk op toen ik net mijn rijbewijs had, dan was hard rijden leuk! Hoe gekker hoe beter, met het idee dat je het allemaal wel in de hand hebt. Het heeft helemaal niets met haast te maken.
Toen ik de laatste keer mijn rijbewijs moest inleveren was dat omdat ik het leuk vond om even door te trekken. Het was in de avond, ik had werkelijk niets te doen, van haast was absoluut geen sprake. In tegendeel zelfs.
Daarnaast als ik langere afstanden moet rijden vind ik het zelf prettig om wat harder te rijden omdat mij dat het gevoel geeft dat ik vooruit kom. Helemaal als ik alleen in de auto zit en dan bv 90 ga rijden heb ik niet het idee dat ik opschiet.
Zemelaar zei:De Vmax is namelijk een recht, geen plicht.
Joep83 zei:Wie mogen rechten van andere ontnemen?![]()
Paulus0013 zei:Toen ik de laatste keer mijn rijbewijs moest inleveren
Als dat een probleem is dan volg je niet helemaal de juiste werkwijzePaulus0013 zei:En niet alleen drukken. Die voegen dan ook nog eens liefst zo snel mogelijk in, ondanks een fors lagere snelheid van het overige verkeer en rijden dan jouw ruimte direct dicht.Leon in z'n SEAT zei:Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, het zijn altijd dezelfden: mensen met (ogenschijnlijk) haast en dat lossen we op door op de achterbumper van de voorliggers te kruipen en waar mogelijk steeds van baan te wisselen. Met als gevolg dat je niet tussen de personenauto's rijdt, maar achter zo'n vervelende vrachtwagen. En tja, die kunnen/mogen nu eenmaal niet zo hard, ook niet op de oprit van de snelweg. Ook niet als je ze opdrukt. Totaal gebrek aan verkeersinzicht. Zelf houd ik juist extra afstand op de oprit als ik achter een vrachtwagen zit, merkwaardig ook hoe mensen achter je dat dan ook niet snappen. Die gaan dan ook zitten drukken. Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.
De enige manier om dat op te vangen is om, zodra zij naar links gaan en gas bijgeven, ze de pas af te snijden. Vrienden maak je er niet mee, maar dat deden ze anderzijds zelf ook al niet.
Boppie zei:Handel in het belang van de meerderheid, niet altijd in het eigen belang.
Ik dacht dat democratie juist het schikken naar de politieke voorkeur van de meerderheid was?Zemelaar zei:Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.
Moet je je dan ook schikken naar de meerderheid?
Paulus0013 zei:Hoezo niet te doen om te kijken? Het is een flauwe bocht en de snelheid ligt zo te lezen niet zo hoog. Dan kan je prima even naar links kijken lijkt mij.@PM zei:M.b.t. die specifieke oprit waar de Subaru de fout in ging spelen nog een paar factoren een rol:
- net voor die oprit is een bocht van 180 graden die omhoog loopt, zodat de vrachtwagen nog langzamer rijdt dan in veel andere gevallen;
- in de snelweg zit een flauwe bocht naar rechts; meestal kun je vanaf de invoegstrook, of halverwege invoegstrook/rechterrijstrook nog wel enigszins inschatten (als het niet al te druk is) of er wat aankomt op de linkerrijstrook; bij deze oprit is dat bijna niet te doen.
Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.
Ook als ik de beelden zie, zie ik werkelijk geen reden om niets te zien. Er is ruimte zat, de invoegstrook is lang zat en er is zelfs ruimte zat als je niet direct kunt invoegen.
Ik kom dagelijks HIER langs. Daar kan ik me nog voorstellen dat mensen het niet redden en het lastig is om verkeer tijdig te zien. De invoegstrook is kort, snelheid is lastig te maken en er zijn geen uitwijkmogelijkheden. Niet zoals op de video op een totaal open en overzichtelijke plek.
Sarcast zei:Ik dacht dat democratie juist het schikken naar de politieke voorkeur van de meerderheid was?Zemelaar zei:Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.
En ja, ik prefereer de geaardheid van de meerderheid.
Sarcast zei:Ik dacht dat democratie juist het schikken naar de politieke voorkeur van de meerderheid was?
Zemelaar zei:Vrijheid is je individueel mogen bewegen binnen de kaders van de wet. Een groot goed.
Zemelaar zei:Boppie zei:Handel in het belang van de meerderheid, niet altijd in het eigen belang.
En dat is nou juist die vrijheid die we in Nederland wel hebben. En in dictaturen niet.
Waar iedereen wordt geacht, en zelfs wordt verplicht, zich te schikken naar het grote geheel. Geen plaats voor het individu.
Zou jij in zo'n land, in zo'n samenleving willen leven?
Want nu gaat het nog over snelheid in het verkeer. Maar de volgende stap is misschien wel je politieke voorkeur, je seksuele geaardheid.
Vrijheid is je individueel mogen bewegen binnen de kaders van de wet. Een groot goed.
In het verdedigen van jouw vrijheid beknot je die van anderen.
Zemelaar zei:Ieder individu heeft dezelfde rechten en plichten.