Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Carfanatic zei:
en wat ben je hier mee opgeschoten?

Het luchtte een beetje op, nog liever had ik gehad dat we ergens hadden kunnen stoppen, dan had ik de achterlijke man gevraagd of hij z'n hersenen wel gebruikt of ooit nog van plan was te gaan gebruiken

Wrangler zei:
Hoeveel hersenen heb je zelf gebruikt op het moment van vergelding? 8-)

Net genoeg ;) daarom haakte ik af toen het weer drukker werd
Ik geef toe dat het niet netjes was, maar 1 hele simpele regel waar iedereen zich aan te houden heeft:
Je blijft van mij, m'n familie, m'n vrienden en m'n spullen af. Doe je dat niet dan heb je een probleem. Een blikje uit je raam gooien als je voor me gaat rijden is een een aanval op mijn auto.

Uit het feit dat meneer kennelijk zo aso is om een blikje klakkeloos uit het raam te gooien kon je verwachten dat hij je terug zou pakken d.m.v. weer voor jou op de rem te staan. Beter ga je naast hem rijden en steek je eens ff je middelvinger op (een seconde of 20). Minder gevaarlijk en waarschijnlijk effectiever als hij ook zo'n opgewonden standje is dat hij stopt en jou komt vragen wat je daar mee bedoelde. Jammer dat wij geen MC radiootjes aan boord hebben dan eigenlijk he? :p

Kijk precies zoals ik dus voorspelde! De moraalridders duiken er meteen vol bovenop! :-D

Ik vraag me ook af wat iemand bezielt iets op een andere auto te gooien. Iemand kan er van schrikken en een rare actie uithalen (nog los van de mogelijke directe schade aan het voertuig), met schade, letsel of in het ergste geval de dood tot gevolg. Is dat het iemand waard, puur omdat een ander mogelijk een rare actie heeft uitgehaald? Zal wel huilen worden dan in de rechtszaak die volgt wegens dood door schuld.

Paulus0013 zei:
Kijk precies zoals ik dus voorspelde! De moraalridders duiken er meteen vol bovenop! :-D

Ik vraag me ook af wat iemand bezielt iets op een andere auto te gooien. Iemand kan er van schrikken en een rare actie uithalen (nog los van de mogelijke directe schade aan het voertuig), met schade, letsel of in het ergste geval de dood tot gevolg. Is dat het iemand waard, puur omdat een ander mogelijk een rare actie heeft uitgehaald? Zal wel huilen worden dan in de rechtszaak die volgt wegens dood door schuld.

Tja het was ook totaal niet netjes van mij, ik had van jou ook wel een iets andere reactie verwacht:) maar dat boeit verder niet

Voor hetzelfde geld had het blikje inderdaad bijvoorbeeld tegen m'n voorruit aan getikt met alle gevolgen van dien.
Vandaar mijn felle reactie tegen deze idioot

Ik heb vaak het lef niet voor vergelding, of probeer mezelf in de hand te houden. Wat er ook gebeurt (te nadele van mij), ookal is het een blikje. Snap de frustraties wel, maar het escaleert wanneer je verlaagd naar het niveau van een idiote actie. Misschien heeft het met leeftijd te maken, of met karakter maar; idioten zijn slechts idioten voor mensen die het zelf niet zijn. Als je mee doet of erop reageert zie je niet dat je zelf ook idioot bezig bent.

Als je voor je 2 mensen met elkaar gevaarlijk ziet doen, denk je immers dat zijn beide idioten. Als de politie je zo ziet ben je beide aan de beurt, leg dat maar eens uit naar vrienden en familie. 'Ja maar hij gooide een blikje naar me, en sneed me af' (Hij begon en het is niet eerlijk....)

lycan_Capri zei:
Tja het was ook totaal niet netjes van mij, ik had van jou ook wel een iets andere reactie verwacht:) maar dat boeit verder niet

Voor hetzelfde geld had het blikje inderdaad bijvoorbeeld tegen m'n voorruit aan getikt met alle gevolgen van dien.
Geen idee wat je dan had verwacht van mij.

Paulus0013 zei:
lycan_Capri zei:

Geen idee wat je dan had verwacht van mij.

Ik weet het ook niet precies

Misschien had ik een wat meer afkeurende reactie verwacht, ook omdat je het er eerst niet mee eens was dat de A8 wel naar rechts ging en ik bij die groep "bange" mensen leek te horen

Maar ieder heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk
Als hij dat blikje niet had gegooid was het voor mij gewoon klaar geweest nadat hij me had ingehaald

@Wrangler
Ik ben normaal ook niet van de vergeldingsacties (al heb ik op zich wel een redelijk opvliegend karakter), als iemand me afsnijdt dan doe ik daar verder niks aan, hoogstens toeter ik even of sein ik met groot licht

Als je echter op een manier als deze een aanval pleegt op mijn eigendom, tja dan sta ik volgens mij in m'n recht om te vergelden

https://www.youtube.com/watch?v=dffWgVSO0tU& en dan vooral op 3.02. Sowieso, hij noemt anderen slechte chauffeurs, maar zelf geeft hij telkens gas bij om vervolgens te kunnen claxoneren. Echt idioot.

Japsuh zei:
https://www.youtube.com/watch?v=dffWgVSO0tU& en dan vooral op 3.02. Sowieso, hij noemt anderen slechte chauffeurs, maar zelf geeft hij telkens gas bij om vervolgens te kunnen claxoneren. Echt idioot.

Sneu en dat met een aanrijding tot gevolg zelfs. Tjongejonge.

Nou ben ik niet bepaald een heer in het verkeer
Maar deze kerel maakt het wel erg bont

Nooit maar dan ook nooit zou ik gas bij geven als ik een auto voorrang zie nemen
(Het geval wat ik pas beschreven heb is / was uitzonderlijk en waren geen normale omstandigheden)

Toch ben ik benieuwd wat de verzekering eventueel van de beelden vind

Wat een dikke sjap zeg. Ja, die BMW had op zich best kunnen wachten. Maar om flink gas bij te geven en te toeteren en er ook nog eens tegenaan schuiven? Pak z'n rijbewijs maar af.

Niet netjes van de BMW maar het er tegenaan zetten riekt toch wel naar opzet, zeker met het commentaar 'mensen met dure auto's denken altijd...'

Vanmorgen reed ik achter een Astra voorzien van handson bellende chauf en een ipad-in-zuignaphouder midden op het raam als navi...

Zevens zei:
Wat een dikke sjap zeg. Ja, die BMW had op zich best kunnen wachten. Maar om flink gas bij te geven en te toeteren en er ook nog eens tegenaan schuiven? Pak z'n rijbewijs maar af.

Ja, deze meneer kan wel een EMG gebruiken. Wat een figuur. Anticiperen op wat anderen doen is nu juist een belangrijk aspect en deze meneer doet dat gewoon consequent niet...

Ach en toen was het account opeens weg. Man man er zijn echt momenten dat ik me afvraag of het nou echt allemaal moet. En dan bedoel ik niet alleen zijn eigen doorduwende acties, maar ook het commentaar soms. Vooruitkijken is niet zijn sterkste punt en rustig mogelijke gevaren naderen ook al niet. Steeds maar dat doorduwen en op de toeter. Je ziet dat ook terug in de keren dat ie vol moet remmen, wat ie ook al niet gedoseerd kan.
Zijn Engels is ook bijna net zo goed als zijn rijgedrag.

Ik had vandaag weer een mooie rit richting huis over de N3 in zuidelijke richting. Ik zie dat een aantal mensen hier ook weleens in die regio rijden.
Bij de oprit Staart is het altijd krap, korte invoegstrook. Ik reed links. Ik zie een stroom auto's de oprit opkomen en het was al aardig vol, dus mij leek het handig ruimte te maken. Schuin rechts voor me reed een groene S40. Ik dacht ik rem wat af, dan kan deze Volvo naar links komen om zo het invoegende verkeer wat ruimte te geven. Maar nee hoor. Dat werd dus lekker allemaal remmen en proppen daar op de rechterbaan. Af en toe eentje die plots naar links kwam en gelukkig ging het allemaal weer goed.
Verderop werd het nog mooier. Plots kwam er iemand naar links en die bleef daar lekker 85km/u rijden. Waar dat nu voor nodig was?
Ik rijd verder en ga uitvoegen. Voor me rijd iemand die ook uitvoegt. Nog voor het puntstuk geeft deze persoon al weer richting aan naar links. Waarom? Om aan het einde van de uitvoegstrook de weg te volgen (en richting aangeven dus niet nodig is) die daar afbuigt naar links.

Paulus0013 zei:
Ik erger me altijd kapot op wegen als de A58 of A59, dus die met 2 rijstroken, waar altijd erg veel mensen NIET (of ik kan beter nooit gebruiken) naar rechts gaan als er ruimte is.
Ik zal dat deel zelf vast invullen: waarschijnlijk omdat men bang is niet meer naar links te kunnen komen.
Als IEDEREEN STRUCTUREEL naar rechts zou gaan, dan zou dat 'probleem' niet eens bestaan.
Ik erger me ook kapot als ik wel consequent naar rechts ga en de persoon achter me het gat direct dichtrijdt, waardoor ik niet meer naar links kan. Vervolgens kijk ik in mijn spiegels en zie rechts 100en meters leeg en links een trein met auto's. Als mensen zich afvragen waar files en opstoppingen vandaan komen, ik zou het niet weten.

Zolang ik sneller wil dan degene voor me, blijf ik er links achter rijden. Ik ga dan niet rechts rijden nee, waarom zou ik?

Omdat je plaats op de weg in principe rechts is? Dus als daar plek is dien je daar heen te gaan.
De voor- en nadelen heb ik al uitgelegd. Jammer dat iedereen altijd zo met zichzelf bezig is op de weg. De beste doorstroming krijg je pas als we eens aan het geheel gaan denken.

Dat aan het geheel denken is in principe natuurlijk goed, maar het werkt ook alleen als het geheel meewerkt... Ik probeer het elke keer weer, braaf naar rechts tussen de vrachtwagens. Maar als ik een paar keer achter elkaar wordt klemgereden omdat de auto achter me het gat dicht rijdt en dus naast me komt te rijden, geef ik het op. Dan hang ik de rest van de rit maar weer gewoon in het linkerrijtje. Principes zijn goed, maar als je je eigen humeur begint te vergallen gaat het verkeerd. :(

Zolang de voorste in het rijtje een constante snelheid aanhoudt, zie ik nog geen opstoppingen ontstaan trouwens....

Kan me er ook altijd aan storen als men aan voorhand al naar links gaat om zichzelf niet klem te rijden en omdat er al een treintje voor hem links rijdt.
Dan rij je ook gewoon met zijn allen links terwijl er na ~100 meter pas rechts wat valt in te halen. Ik heb wel een geprobeerd om de hele zooi eerst dan maar rechts voorbij te gaan tot op het moment dat ik daadwerkelijk echt naar links zou moeten gaan om in te halen. Dit schiet bij veel natuurlijk in het verkeerde keelgat wat resulteert in het dichtrijden van gaten.

Heel begrijpelijk, ik doe het zelf ook maar ik heb toch ook zo'n gruwelijke pesthekel aan linksrijdende treintjes waarbij er niks wordt ingehaald :|

Dat het geheel niet meewerkt komt omdat men alleen met zichzelf bezig is. Niet alleen in het verkeer zie je dat terug.

Ik kan me de frustratie voorstellen, want ik probeer zelf ook stug steeds naar rechts te gaan. Soms knal ik hem dan ook weer gewoon naar links voor die auto achter me die verdomde naar rechts te gaan. Ik geef wel even gas bij als iemand dat gat denkt dicht te rijden. Want doe je dat niet, dan kom je er simpelweg de komende kilometers niet meer tussen. Als je tijdens die kilometers in de spiegels kijkt dan zie je vaak rechts achter je honderden meters aan lege rechterrijstrook. Of mensen die daar geen zin in hebben en de auto er gewoon tussenproppen, de andere irritatie in dit 'spel'.
Moet wel zeggen dat het niet bepaald een rustgevende manier van rijden is, het lijkt soms wel een competitie.

Die opstopping ontstaat wel degelijk. Alles hangt links bumper aan bumper, bang dat ze hun plek kwijtraken. Er hoeft maar 1 auto zich er tussen te proppen en iedereen kan afremmen. Doet nog een 2e auto dit, dan rijdt men op links zomaar opeens 20-30km/u langzamer. Och hoe ontstaan files toch? Werkelijk geen idee.

Treintjes op links horen helemaal niet te bestaan binnen ons verkeersbeeld. De plek op de weg is rechts. Moet iemand mij uitleggen hoe het soms kan dat op links veel meer verkeer rijdt dan rechts. Ik gok zo dat het iets met de egootjes van die mensen te maken heeft.

Zevens zei:
Kan me er ook altijd aan storen als men aan voorhand al naar links gaat om zichzelf niet klem te rijden en omdat er al een treintje voor hem links rijdt.
Dan rij je ook gewoon met zijn allen links terwijl er na ~100 meter pas rechts wat valt in te halen. Ik heb wel een geprobeerd om de hele zooi eerst dan maar rechts voorbij te gaan tot op het moment dat ik daadwerkelijk echt naar links zou moeten gaan om in te halen. Dit schiet bij veel natuurlijk in het verkeerde keelgat wat resulteert in het dichtrijden van gaten.

Heel begrijpelijk, ik doe het zelf ook maar ik heb toch ook zo'n gruwelijke pesthekel aan linksrijdende treintjes waarbij er niks wordt ingehaald :|

In zo'n geval haal ik ze allemaal rechts in en wacht dan tot mijn oorspronkelijke plek in het treintje weer langskomt om daar naar links te gaan. Dat werkt vaak best prima moet ik zeggen. Alsof ineens bij mensen het besef ontstaat dat er toch wél een rechterrijstrook is.

Heb al vaak genoeg meegemaakt dat mijn oorspronkelijke plek ook ingenomen is en ik vaak verder achter in het treintje ben gekomen dan voordat ik naar rechts ging. Maarja ik kan wel eindeloos door zeuren over linksplakkers maar daar heb ik niet zoveel zin in (:B

Hoe kan je nou het treintje op links rechts inhalen en dan vervolgens weer op je oude plek invoegen in het treintje? Dan heb je voor niks ingehaald.

PauseBreak zei:
Dat werkt vaak best prima moet ik zeggen.
Nah...

Hier ook een mooi staaltje kilometers links blijven maar wel er rechts tussenproppen om over het eerste blokje te gaan:

Tsja, jij rijdt in een andere regio. Dat maakt een hoop verschil. Het is op dat filmpje al drukker dan hier midden in de spits.

Dat stukje is zelfs de drukste snelweg van het land met 250000 voertuigen mer dag. Des te meer reden om alle rijstroken te benutten.

Vandaag het meest asso gedraag dat ik ooit mee heb gemaakt. Net op de A59 een zwarte audi met grote haast die mij van de weg probeerde te duwen.

We zijn in een rijtje een vrachtwagen in halen. Ik laat er een ford focus er tussen. In dezelfde tijd komt schiet die audi van achter het busje dat achter mij reed naar de rechter baan. Om dan als een malloot gas te geven, komt ie naast me rijden en duwt zijn auto naar rechts.

Iedereen kan fouten maken, maar dit was doelbewust.

Paulus0013 zei:
Dat het geheel niet meewerkt komt omdat men alleen met zichzelf bezig is. Niet alleen in het verkeer zie je dat terug.

Ik kan me de frustratie voorstellen, want ik probeer zelf ook stug steeds naar rechts te gaan. Soms knal ik hem dan ook weer gewoon naar links voor die auto achter me die verdomde naar rechts te gaan. Ik geef wel even gas bij als iemand dat gat denkt dicht te rijden. Want doe je dat niet, dan kom je er simpelweg de komende kilometers niet meer tussen. Als je tijdens die kilometers in de spiegels kijkt dan zie je vaak rechts achter je honderden meters aan lege rechterrijstrook. Of mensen die daar geen zin in hebben en de auto er gewoon tussenproppen, de andere irritatie in dit 'spel'.
Moet wel zeggen dat het niet bepaald een rustgevende manier van rijden is, het lijkt soms wel een competitie.

Die opstopping ontstaat wel degelijk. Alles hangt links bumper aan bumper, bang dat ze hun plek kwijtraken. Er hoeft maar 1 auto zich er tussen te proppen en iedereen kan afremmen. Doet nog een 2e auto dit, dan rijdt men op links zomaar opeens 20-30km/u langzamer. Och hoe ontstaan files toch? Werkelijk geen idee.

Treintjes op links horen helemaal niet te bestaan binnen ons verkeersbeeld. De plek op de weg is rechts. Moet iemand mij uitleggen hoe het soms kan dat op links veel meer verkeer rijdt dan rechts. Ik gok zo dat het iets met de egootjes van die mensen te maken heeft.

Dat bedoel ik. Dan kun je toch beter gewoon netjes in het rijtje blijven?

Nee want de plaats op de weg is rechts BUMP, niet links. Als iedereen zich daar netjes aan zou houden zou het een stuk prettiger rijden zijn :T

Nee dat is niet netjes. Netjes is dat men naar rechts gaat. Je moet de boel nu niet gaan omdraaien.

Vandaag ook weer op de N3, een rij van 7 auto's links met rechts niets rechts ernaast. Waarom waarom waarom?
Of ik stoor me er tegenwoordig meer aan, of het wordt gewoon steeds erger met de debilisering.
Als ik agent was, had ik het hele spul aan de kant gezet, ze als een stel schoolkinderen op een rijtje gezet en heel denigrerend gevraagd waar men mee bezig dacht te zijn en wat daaraan niet klopt. Vervolgens de vraag wat ik er dan mee moet, bekeuren of niet? Ik ben persoonlijk niet van waarschuwen, maar áltijd direct schrijven. Duidelijkheid is waar het nog weleens aan wil ontbreken en dat ondermijnt het gezag zo nu en dan.

Ik snap het nog niet. Volgens mij is de enige die niet lekker bezig is, degene die er rechts voorbijgaat en hem er verderop tussenpropt. Alle anderen die links blijven rijden, willen hetzelfde als degene die rechts inhaalt, namelijk harder rijden dan degene voor hem. Maar zij die rustig wachten tot hun voorganger klaar is met inhalen, zijn dus verkeerd bezig? En de persoon die rechts rijdt, de rij een stuk voorbijsteekt en hem ertussen propt is wel goed bezig? *-)

Wie draait er hier nu dingen om?

Volgens mij gooi je nu meerdere dingen door elkaar, of doe je een poging het bewust niet te willen snappen?

Ik heb het er over dat mensen rechts moeten houden, ook die auto voor je en achter je. Niet over mensen rechts voorbijrijden en je auto er dan tussen prakken.

En hoe zie jij het inhalen van je voorganger als je voor je 6 anderen hebt op links en rechts niets?
In theorie komt iedereen op rechts aanrijden. Als auto 1 dan aan het inhalen is, kan het zijn dat auto 2 naar links gaat om ook in te halen. Auto 3 zal al niet eens meer naar links moeten gaan omdat hij op dat moment toch nog niets in kán halen. Het risico is dan wel dat auto 4 wél naar links gaat omdat auto 3 de trage voorligger op rechts volgt. Tenzij dat auto 4 snapt dat nr 3 geen keus heeft en sociaal op zijn beurt wacht met inhalen.
In drukker verkeer wordt dit praktisch nogal een lastig verhaal om én iedereen op zijn beurt te laten inhalen én de regels van rechts houden te blijven volgen.

Ik doe het ook hoor als er rechts ruimte is daar gaan rijden. Maar dan rijd het ongeveer op beide rijstroken even hard, misschien rechts iets harder. Mensen die links rijden hebben opzich wel gelijk, gewoon netjes op je beurt in het treintje wachten maar ik heb al een paar keer mee gemaakt dat er op links kort en dicht op elkaar word gereden en dan hard remmen, hard optrekken, hard remmen, op rechts heb je veel meer overzicht. En als dan op links opeens het gas er op gaat dan geef ik ook gas en voeg zo vloeiend mogelijk (net als invoegen zeg maar, verkeer op snelweg mag geen hinder van jou ondervinden) in zonder dat iemand hoeft te remmen of er hinder van ondervind. Als dat niet zo was had ik allang een reactie gehad van mijn mede weg gebruikers. En nee ik ben geen vrouw.... :T

In theorie komt iedereen op de rechterbaan aanrijden, dat kan kloppen. Als er links iemand rijdt die een auto/vrachtwagen/etc aan het inhalen is, sluit je daar achter aan omdat je sneller wil. In de situatie die jij omschrijft (zoals het theoretisch gezien sociaal zou zijn) vormt zich vervolgens op de rechterbaan een rij en mag niemand elkaar meer gaan inhalen behalve de twee voorste auto's. Wat is dan nog het verschil met het vormen van een rijtje op de linkerbaan?

Mijns inziens is het dan juist handiger om op de linkerbaan te blijven rijden (achter de inhalende voorligger), zodat er rechts ruimte blijft voor auto's die niet willen inhalen. In jouw situatie zouden de auto's die niet willen inhalen gewoon tussen het rijtje 'wachtende inhalers' blijven rijden (op rechts), waardoor er verwarring ontstaat bij achterliggers die denken dat ze bij het rijtje 'wachtende inhalers' rijden terwijl ze in werkelijkheid achter een 'niet-inhaler' rijden. Hoe bepaal je in die situatie of je achter een 'wachtende inhaler' rijdt of achter een 'niet-inhaler'?

Wat is dan nog het verschil met het vormen van een rijtje op de linkerbaan?

De plaats op de weg. Als het treintje zich op de meest rechterrijstrook bevindt is dat de juiste plek voor dat treintje, wanneer dat treintje zich op de linkerrijstrook bevindt is het de verkeerde plek voor het treintje. Kom op, zo moeilijk is het niet.

Oké, duidelijk. Dan schaar ik mij in het rijtje idioten op links, dat rijdt voor mijn gevoel veel rustiger dan telkens links-rechts wisselen en hopen dat je er tussen komt.

Ach...je kunt best in dat treintje op links aankoppelen, maar als je het fijn vindt om een constant tempo te rijden, kun je beter naar rechts gaan en wat langzamer gaan rijden. Op de drukke tweebaans provinciale of snelwegen doe ik dat eigenlijk altijd, en over een afstand van meerdere kilometers constateer ik telkens dat dat treintje op links hooguit honderd meter op mij wint. Bovendien doe ik andere verkeersdeelnemers een plezier door anderszins ongebruikt asfalt te benutten. Waar je vervolgens uiteraard op z'n Hollands voor bedankt wordt doordat op links iedereen de gaten dichtrijdt zodat je niet naar links kan wanneer dat even nodig is. Maar dat is een ander probleem. Mijn buitenlandse collega vraagt zich vaak af waarom Nederlanders zo slecht zijn in anticiperen in het verkeer. Ik vind het erg vriendelijk dat ze het als onvermogen ziet. Mijns inziens is het namelijk vooral hufterigheid en egoïsme wat het anticiperen in de weg staat.

Moet wel zeggen dat mensen 9 van de 10 keer niet snappen dat je ruimte voor ze maakt. Heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik op snelweg links reed. Rechts reed ook iemand en diegene kwam net achter een invoegende bus terecht. Preventief bleef ik dus links rijden en nam ik gas terug zodat hij voor me kon maar zelfs na zijn snelheid te rijden en even te seinen wordt het nog niet begrepen. Dan maar weer gas geven en dan zie je hem daarna gelijk naar links komen als je erlangs bent..

Je moet helemaal niet in treintjes denken, treintjes veroorzaken files. Ik ga zelf altijd naar rechts, maar reken er maar op dat ik achter dezelfde auto weer naar links kom. Op de motor is dat makkelijker omdat ik maar 2 meter lang ben, maar toch echt veilig is het niet. Ik kan oprecht niet begrijpen wat er in de hersens omgaat van iemand die het gat op links meteen dicht rijdt. Er wordt automatisch van uitgegaan dat omdat ik naar rechts ga, ik blijkbaar niet 120 wil rijden en achter de vrachtwagen wil blijven hangen?! ik snap het niet. Daarom vaak uit frustratie en proberen om een les over te brengen prop ik em gewoon naar links. Als je jezelf in het verkeer begeeft moet je opletten en begrijpen dat als ik rechts dezelfde snelheid houd ik weer naar links kom.
De file, of opstopping, komt doordat het leeghoofd vooraan met 105 aan het inhalen is, waar je 120 mag, en met dezelfde redenatie van ik kom er toch niet tussen maar links blijft hangen. Die persoon krijgt van mij ook altijd vrolijk even een toet te horen.

Maar ontopic. Vorige week, rij net hier in Delft het centrum uit bij busstation zuidpoort, linksaf de zuidwal op. Toen ik op ¾ van mijn bocht was zie voor me bij het fietsverkeerslicht een andere student op de fiets over het fietspad aankomen bij zijn rode verkeerslicht, en meteen aanzetten om ff snel over te steken voor mijn neus langs. Even een toeter was genoeg om hem te doen stoppen, maar hij trok een gezicht van wat is er nu? Op de motor kan je in de bocht niet echt makkelijk remmen zeker niet als je net een putdeksel aan het ontwijken bent en ongeveer een halve meter breed hebt om op te rijden, tussen putdeksel en stoeprand door.
En dan letterlijk nog geen kilometer verder. Ik rij net langs de faculteit van bouwkunde en sla rechtsaf de Schoemakerstraat in, een voorrangsweg. 200 meter verderop 2 auto's uit een zijweg van rechts die beide linksaf willen slaan, waar ik vandaan kom. De eerste auto gaat. Kon ook prima ruimte genoeg. Maar u raad het al, ook de 2e auto rijdt weg. Ziet mij erg laat en stopt abrupt met ruim de neus al op mijn weghelft. Ik steek mijn arm uit, om toch even te laten weten dat ik het niet nodig vond en krijg van meneer met 2 kinderen in de auto een middelvinger terug. Werkelijk? ik zat blijkbaar fout...:S Ik zat ook fout want ik heb de middelvinger teruggegeven, dat is niet de bedoeling en bied mijn excuses aan, niet aan de bestuurder maar aan de kinderen welteverstaan, mochten zij dit lezen.

HVP zei:
Ach...je kunt best in dat treintje op links aankoppelen, maar als je het fijn vindt om een constant tempo te rijden, kun je beter naar rechts gaan en wat langzamer gaan rijden. Op de drukke tweebaans provinciale of snelwegen doe ik dat eigenlijk altijd, en over een afstand van meerdere kilometers constateer ik telkens dat dat treintje op links hooguit honderd meter op mij wint. Bovendien doe ik andere verkeersdeelnemers een plezier door anderszins ongebruikt asfalt te benutten. Waar je vervolgens uiteraard op z'n Hollands voor bedankt wordt doordat op links iedereen de gaten dichtrijdt zodat je niet naar links kan wanneer dat even nodig is. Maar dat is een ander probleem. Mijn buitenlandse collega vraagt zich vaak af waarom Nederlanders zo slecht zijn in anticiperen in het verkeer. Ik vind het erg vriendelijk dat ze het als onvermogen ziet. Mijns inziens is het namelijk vooral hufterigheid en egoïsme wat het anticiperen in de weg staat.

Eens! Ik snap ook wel dat het in theorie zou moeten werken als iedereen maar op tijd rechts gaat rijden, maar zolang dat in de praktijk niet gebeurt maak ik me er zelf ook schuldig aan. Misschien is het een stukje egoïsme van mij, maar als ik elke keer 100 op de rechterbaan moet rijden scheelt me dat gewoon teveel tijd. Dagelijks breng ik een uurtje of 3 op 's lands snelwegen door. Als mijn gemiddelde snelheid 20% hoger ligt, kan ik efficiënter met de tijd omgaan zodat ik thuis nog een sociaal leven overhoud.

Om nog even terug te komen op Lyan_Capri hier bovenaan de pagina. Ik vind het jammer dat mensen er direct opduiken, zoals voorspelt.
Op een dergelijke manier wordt het bepaald niet aangemoedigd dat mensen ergens nog eerlijk of open over zijn.
En dat zie ik in zijn algemeenheid meer terug in te maatschappij. Allemaal vooraan staan om iemand terecht te wijzen.

Vandaag op weg naar huis weer iemand die het nodig vond om de gehele rit op net een autolengte afstand te blijven rijden.
Toen ik de afslag nam, zag ik hem direct weer naar de andere voorligger kruipen en weer zo kort er op rijden. Waarom is mij niet duidelijk. Op het moment dat ik een keer gaf gas leek het er niet op dat ie zonodig hard wilde rijden.
Volgende keer maar eens erg laat remmen voor het verkeerslicht met zo iemand achter me. (ik neem aan dat ie ook vooruit kijkt en dus eerder gaat remmen dan ik, maar dat zal dan moeten blijken)

Dat mensen er gelijk boven op springen had ik al wel verwacht en daarom had ik dus inderdaad weinig zin om mijn actie uitgebreid te beschrijven, ik weet zelf ook wel dat het niet netjes was. Maar we hadden op dat moment ruim baan dus ik heb alleen hem en mij er mee gepakt (Dan is dit nu klaar ? :) )

Paulus je neemt wel een risico als je een keer laat zou remmen met zo iemand achter je maar dat weet je zelf ook natuurlijk.
Aan de andere kant zou hij dan wel fout zijn dus is het dan te hopen dat de schade meevalt en dat de verzekering genoeg uitbetaald

Paulus0013 zei:
Om nog even terug te komen op Lyan_Capri hier bovenaan de pagina. Ik vind het jammer dat mensen er direct opduiken, zoals voorspelt.
Op een dergelijke manier wordt het bepaald niet aangemoedigd dat mensen ergens nog eerlijk of open over zijn.
En dat zie ik in zijn algemeenheid meer terug in te maatschappij. Allemaal vooraan staan om iemand terecht te wijzen.

Ja, dat hebben sommige mensen nu eenmaal nodig om zich beter over zichzelf te voelen. Maar al diegenen die jou hier de maat nemen maken zelf (ook) allemaal grove en domme overtredingen hoor, al maken ze zichzelf waarschijnlijk iets anders wijs. Ze hebben alleen niet de ballen om daar hier over te vertellen.

Terug
Bovenaan