Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

HVP, ik lees mijn reactie terug, excuus als hij erg fel overkomt.

Ik zie die foto weer en de fietster heeft met de truck meegereden. De rechterzijde is afgedekt. Of het met een noodgang gegaan is...ik denk het niet. Dit soort wagens gaan doorgaans langzaam de bocht om. Ergens bij de trekker is het misgegaan aan de rechterkant. Ze heeft als ik het zo zie in zijn dode hoek gezeten en is denk ik daardoor niet gezien. En helaas zie ik ook ouderen domme dingen doen in het verkeer, dit soort actie`s is niet alleen voorbehouden aan de jeugd. De trekas staat ter hoogte van het fietspad. Ik denk dat juist dit soort incidenten aangegrepen moeten worden om fietsers wakker te schudden. Dan is dit alles misschien niet helemaal zinloos geweest.

Maar goed, ik wens alle betrokkenen veel sterkte toe, mij zou de moed in de schoenen zinken als mij zo iets zou gebeuren. Ik rij af en toe met een vrachtwagen op het terrein en vind het overzicht al zeer lastig. Dan rij je een paar kilometer per uur....laat staan dat je zo`n kolos door een stad moet loodsen. Eigenlijk is het gewoon een klotesituatie. Fietser wil rechtdoor, en heeft de ruimte, vrachtwagen wil rechtsaf, maar kan met deze combi het fietspad niet klem zetten, hij moet uitwijken en daardoor ruimte laten. Even niet kijken en bam. Het gaat allemaal niet hard, maar in dit geval rolt de wagen gewoon even door.

Ik weet niet wat hier gebeurd is, dus ik praat ff in het algemeen.

Vrachtwagens hebben altijd dode hoeken, hoeveel spiegels ze er ook opplakken. De meeste fietsers in de stad rijden als gekken, overal doorheen, als ze maar zo snel mogelijk op plaats van bestemming zijn. Ik heb in Nijmegen op het Keizerkarelplein meegemaakt dat ik rechtdoor moest en ongeveer 4e stond bij het verkeerslicht (2 baans). Uiteindelijk waren alle auto's veel sneller weg en moest diegene achter me al stoppen voor het rode licht. Vervolgens wil ik het plein afgaan, het licht daar stond nog op groen. De fietsers zien 5 sec geen auto en beginnen met fietsen, ik had het geluk dat ik kon verschuiven en dankzij mijn toeter hadden ze mij ook door en remde ze, anders had ik een stuk of 6 te pakken gehad.

Zo ook met bijzondere manoeuvres in de stad, ze jakkeren gewoon door zonder ruimte te geven (enkeling daar gelaten). Verkeerslichten hetzelfde, i.p.v. dat ze achter de wagen blijven wachten zoals het ze geleerd is, staan ze gewoon er naast. Als de grote groep voorbij is, kan je nog wachten op de ouderen van dagen en vervolgens komen er weer nieuwe fietsers aan. Ik heb gewoon serieus een keer een kwartier staan wachten, toen kwam de Politie mij vertellen dat ik moest gaan rijden anders zou er een boete volgen. Na uitleg hebben zij de fietser even tegen gehouden.

Ik kan een situatie voorstellen bij de bovengenoemde situatie, maar nogmaals ik weet niet hoe en wat. Maar er is best kans dat de chauffeur gewacht heeft totdat de grote groep voorbij was en niks meer zag en is gaan rijden. Vervolgens is de oudere mevrouw, die wat langzamer is, onder de vrachtwagen gekomen en heeft de chauffeur haar pas zien liggen toen het wiel over haar heen was gereden. Eerder zie je het vaak niet i.v.m. spiegelstand. En hoe de vrachtwagen staat is daar best kans van.

@ BMWlover

Potdomme zeg, jij zou zo de politiek in kunnen met dat domme gelul van je. Je vergeet ff dat die Chauffeur de ergste straf al heeft gehad en misschien niet eens meer durft te rijden.

ps. Het is absoluut niet mijn bedoeling om met dit verhaaltje de schuld op fietser af te schuiven. Maar als zij hun gedrag zouden aanpassen, zou het een hoop ongelukken schelen, + een chauffeur vind zo "extra paar ogen" altijd fijn. ;)

Ik ken een paar vrachtwagen chauffeurs waarvan enkelen met zeer zwaar materieel rijden.

Een paar maanden terug heb ik met een van hen gesproken en het werd mij wel duidelijk dat een chauffeur het niet snel door heeft als er iemand onder de wielen/vrachtwagen komt. Een collega van hem had dat meegemaakt. Dat kan ook verklaren waarom de vrachtwagen op de foto "doorgereden" lijkt te zijn.

Hij maakte ook regelmatig mee als hij met dieplader reed mensen vaak denken "oh, ik kan nog wel net voor de vrachtauto oversteken als deze wat remt." of dat ze snel 5 meter voor het zebrapad oversteken... Ze vergeten dat de remweg tig keer langer is dan die van een auto. Tot nog toe is dit steeds maar net goed gegaan doordat chauffeurs leren ver vooruit te kijken en te anticiperen.

Laatst was ik in Amsterdam met de auto en ik kan me indenken dat in een grote stad het heel lastig rijden is voor vrachtwagen chauffeurs i.v.m. de rondzwermende/-slingerende/-crossende fietsers. Je moet dan anticiperen op 20 personen/bewegingen tegelijk.

Dit niet wegnemend dat het heel ernstig is dat dit gebeurd is.

@ Joep83

Dat had ik ook nog willen melden, ja!

Je voelt het totaal niet. Als jij je rempedaal inhoudt en er een auto tegen de achterkant van je beladen trailer rijdt, voel je het nauwelijks.

Tja, ik rijd met een Sprinter van bijna zes meter in Gent. Kleine rotondes als deze zijn dan bijna stapvoets te nemen. Ik kijk altijd naar mijn dode hoek (voor zover natuurlijk mogelijk), maar het is me hier eens overkomen dat er plots een vrolijke jongedame pal naast me reed toen ik af wilde slaan. En dan rijd ik nog maar in zo'n voertuig, een vrachtwagenchauffeur zit hoger en heeft een veel langere combinatie. In mijn geval ging het goed, maar ik kan me zeker voorstellen dat als je dag in dag uit, jaar in jaar uit door steden als Den Haag rijdt, het op een keer misgaat. Dus onzin als rijbewijs afpakken vind ik behoorlijk overdreven. Althans, laten we er toch maar vanuit gaan dat er geen opzet in het spel zat.
Door dit soort ongelukken pleit ik overigens wel voor meer 'pijlstoplichten' en dan met name in België.
Gents voorbeeldje: https://maps.google.nl/?ll=51.038631,3.726237&spn=0.001203,0.00284&t=h&z=19&layer=c&cbll=51.038769,3.726171&panoid=vT3wFkFQgJfKb6HRMYWsaw&cbp=12,173.05,,0,1.95 Je ziet auto's in het midden staan, terwijl er auto's met 50km/u passeren. Tegen dat de auto's in het midden kunnen rijden (nu is het extreem rustig, let wel), komen de auto's van de andere kruising alweer.
Als de fietsers een eigen stoplicht hebben en de auto's ook, dan heb je veel minder te maken met kruisend verkeer.

Ik reed laatst hier Aan de andere kant staat een auto te wachten, die stond redelijk in het midden, dus om er langs te kunnen moet je deels over het fietspad. Achter mij reed een brommer, behoorlijk dicht achter mij, gelukkig had ik al verwacht wat hij ging doen, namelijk mij rechts inhalen over het fietspad. Maar voor hetzelfde geld had ik dat niet gezien en had ik hem er zo van zijn brommer afgereden. [size=x-small]Wat hij eigenlijk ook wel verdient, maar dat terzijde).[/size]

Volgens mij mist die brommerrijder gewoon het grotere plaatje in dit verhaal. Zo erg met zichzelf bezig 'o ik kan er rechts langs', maar helemaal niet doordenken over jouw situatie verder.

Vind het altijd apart om te zien hoe weinig er rekening met vrachtwagens wordt gehouden.
Ik geef ze altijd lekker de ruimte en krijg altijd een seintje of een tuutje als bedankje toe. Ik snap niet waarom meer mensen dat doen. Het geeft mij altijd een goed gevoel als die vrachtwagenchauffeur het prettig vind dat ik hem even de ruimte geef om zijn bocht o.i.d. te maken. Ik zie een vrachtwagen dan ook meer als een voertuig waarmee je extra rekening moet houden en waarbij je niet even snel ervoor schiet. Onbegrijpelijk dat sommige mensen denken dat een vrachtwagen net zo snel en wendbaar is als een normale auto..

Zevens zei:
Vind het altijd apart om te zien hoe weinig er rekening met vrachtwagens wordt gehouden.
Ik geef ze altijd lekker de ruimte en krijg altijd een seintje of een tuutje als bedankje toe. Ik snap niet waarom meer mensen dat doen. Het geeft mij altijd een goed gevoel als die vrachtwagenchauffeur het prettig vind dat ik hem even de ruimte geef om zijn bocht o.i.d. te maken. Ik zie een vrachtwagen dan ook meer als een voertuig waarmee je extra rekening moet houden en waarbij je niet even snel ervoor schiet. Onbegrijpelijk dat sommige mensen denken dat een vrachtwagen net zo snel en wendbaar is als een normale auto..

(y)

Ik probeer ook zo veel mogelijk rekening te houden met vrachtauto's. Miss. is dat omdat vrienden van mij chauffeur zijn waardoor ik me meer bewust ben van de problemen waar ze mee te maken krijgen: afsnijden, te langzame auto's op de rechter strook op de snelweg, fietsers die niet nadenken, voetgangers die geen besef van de lange remweg hebben, auto's die vrachtauto's niet laten invoegen (net te weinig ruimte laten)...

Zelfde met motoren, in de file maak ik ruimte zodat ze er goed door kunnen. En op sommige wegen zijn ze gewoon sneller door hun wendbaarheid, dan geef ik aan wanneer ze mij zonder gevaar in kunnen halen.

Sommigen mensen weten het zelfs met 3 auto's om zich heen nog te presteren irritant te zijn.
Ik rijd vanmorgen rustig naar mijn werk. Voor me rijdt een bestelbus.
Ik kijk in mijn spiegel en zie een X1 naderen die iets harder rijdt dan ik en mij dus voorbij gaat.
Voor me zie ik de bestelbus een vrachtwagen naderen.
Meer dan deze auto's waren er niet te zien.
Meneer bestelbus kwakt zonder richting aan te geven zijn auto naar links om de vrachtwagen in te gaan halen.
De X1 was mij inmiddels net gepasseerd. Mogen jullie raden hoe blij de X1 met de bestelbus was.

wibi zei:
Boppie zei:
Bmwlover1 zei:
Hoop dat z'n rijbewijs is afgepakt...

Ik denk dat dat zijn laatste zorg is op dit moment.

Weer iemand die alles beter weet. God kan wel inpakken met zo'n uitspraak. Alleen daarom mag jij je rijbewijs al inleveren BMWlo:(er
Ik denk dat niet ik maar JIJ hier bekend om iemand die alles beter weet. ( heb jou al meerdere mensen zien * aanvallen met reacties * en ook andersom )

Moest trouwens nog lachen om die reactie van je sloop citroen:
wibi zei:
Ben nu bezig om plankgas te rijden naar ongeveer 2.000 tpm om dan door te schakelen. Dit zou nog zuiniger zijn volgens het nieuwe rijden. Morgen weet ik het en zal de, voorlopige, bevinding aan de lezer doorgeven...
wibi zei:
Gewoon precies hetzelfde en er is geen verbetering merkbaar. Alleen de motor heeft het iedere keer moeilijker als je plankgas wegrijd en dat kan niet goed zijn...
Alleen de motor heeft het iedere keer moeilijker met plankgas wegrijden? wat is dat dan voor een frans barrel als die dat niet aankano_O
En maar het hele forum volspammen met hoe goed Citroen wel niet is:cry:

Verder loop je totaal verkeerde kennis rond te spreiden, je loopt gewoon veel onzin te verkondigen hier op het forum waar NIEMAND wat aan heeft.

Mede dankzij jouw uitspraak wil dhr. Spee geen interview geven. "Als ik hem voor me zie" etc. Als er iemand zijn grote mond moet houden ben jij het wel. Een permanente ban lijkt me meer op zijn plaats...:(

wibi zei:
Mede dankzij jouw uitspraak wil dhr. Spee geen interview geven. "Als ik hem voor me zie" etc. Als er iemand zijn grote mond moet houden ben jij het wel. Een permanente ban lijkt me meer op zijn plaats...:(
Tuurlijk schuif het maar op mij af...
Lekker makkelijk heh:p

En wat heeft dat trouwens met mijn reactie hierboven te maken? Kan je de waarheid niet aan?

Lezen is moeilijk voor je. Er staat: "mede door jouw uitspraak..." (en daar is niets van gelogen).:(

Heren, laatste waarschuwing voor alle betrokkenen (lijkt me duidelijk wie): laat elkaar met rust, hou het gezellig en vervuil het forum niet met persoonlijke vetes. Hier wordt niemand beter of wijzer van. Indien dit niet het geval is mogen jullie voor langere tijd met forumvakantie...

CorZa
Moderator kleuterschool AutoWeek.nl

Ik ben gek op vakantie...binnenkort naar Corsica, iets zegt me dat het verkeer hier dan paradijs is...

Vanochtend een of andere slimmerik, eerst lekker traag rijden, vervolgens haal je in ( lange rechte overzichtelijke weg) en gaat hij gas bijgeven....ik geef gas bij (met een frans barrel)..hij geeft gas bij..waarom toch. ruimte zat, dus het was niet gevaarlijk, maar wat bezielt zo`n kerel toch om vol gas te gaan geven...doet het zo`n pijn aan je ego? Zielig hoor...

Gisteren ingehaald en afgesneden op een bijzonder lompe wijze door een stel jonge dames in een 309. Ik stond op de Rosa de Limastraat voor het stoplicht, een beetje naar rechts opgesteld omdat degene voor mij nogal aan het zoeken was en ik het toch wat aso vond om er maar gewoon links naast te drukken.

Nou dat beviel die jonge dame niets, met het voorwiel over het vluchteiland heen propt ze de wagen er langs, waarbij ik gelukkig naar rechts kon uitwijken om mijn linker buitenspiegel te redden. Dus ik claxonneer. Waarop de jonge dame die gedraaid achterin de 309 zit een bril gebaar naar mij maakt en haar middelvinger opsteekt.
Op dat moment valt mij ook op dat die 309 geen binnenspiegel heeft en dat het glas in de rechter buitenspiegel kapot is.

Vervolgens gaat het linksaf de Neerbosscheweg op, de 309 blijft gevaarlijk kort achter een Golf hangen, zo kort dat de bestuurder van de Golf nog een remmentest uitdeelt, maar buiten wat geslinger van de 309 levert dat niets op.

Bij de Graafseweg gaan we alle drie rechtsaf de brug over en precies als ik wil passeren, gooit madammeke zonder richting aan te geven de 309 pal voor mijn bumper. De enige functionele spiegel aan die auto gebruikte ze dus ook nog niet.
Gelukkig had de Golf rijder er geen enkele zin in om door de dames te worden ingehaald, en kon ik in zijn kielzog (trekt toch heel behoorlijk zo'n 1.9TDI) mee rechts inhalen. En zoals het twee recalcitranten in zo'n sitatie betaamd, bij het volgende rode stoplicht even een "jezus dat wijf kan niet rijden" uitgewisseld via het open raam.

Carfanatic zei:
Met 222 km/h over een 30km weggetje
https://www.youtube.com/watch?v=mOUYRxvCNN0

tja o_O

Ik heb het gezien in diverse andere media inderdaad.

Het spreekt voor zich dat ik deze kamikaze-actie gestoord vind, maar wat mij verbaasd, en bovendien verontrust, is dat ik ontzettend veel relativerende reacties lees met betrekking tot bovenstaand filmpje. o_O

Veel mensen vinden het schijnbaar wel kunnen, vinden schijnbaar dat hij 'beheerst' rijdt en dat het 'daar wel kan' omdat het zicht goed is, hij er niemand kwaad mee doet en omdat hij schijnt in te houden bij voetgangers en fietsers.

Ten eerste knalt hij die voetgangers en fietsers alsnog met 170 km/u voorbij, ten tweede gebruikt hij dermate de volle breedte van de weg dat hij af en toe bijna uitloopt in de berm in de bochten, en ten derde is er weliswaar niets gebeurd tijdens die rit (goddank) maar met 200 km/u kun je echt niet anticiperen. Je kunt weliswaar ver vooruit kijken op die dijk en je hebt daar ongetwijfeld goed overzicht, maar er hoeft maar een fietser, auto of voetganger verkeerd te anticiperen op jouw snelheid en besluiten dat hij of zij nog wel kan oversteken en je hangt.
Dan heb ik het nog niet over een hond of kat die vanuit het gras ineen de weg op zou kunnen schieten.
Daarom zijn dergelijke snelheden nooit verantwoord op dergelijke wegen.

Ik begrijp dan ook niet dat er nog zoveel mensen zijn die hier niet bij stilstaan. Hard rijden oké, maar er is een verschil tussen te hard rijden en abnormaal en levensgevaarlijk hard rijden.

Ik ben het helemaal met je eens Excellent driver. Leuk voor op het circuit dit soort rijgedrag, maar op de openbare weg kan dit gewoon niet. Een wheelie met 150 km/u, of eentje met 120 km/u naast een voetganger, absurd. En wat gebeurt er als deze motorrijder uitglijdt over een witte streep of iets anders glads dat er ligt? (n)

Dit vind ik ook idioot:

Politie plukt man van autodak in Arnhem

ARNHEM - Een 20-jarige man is in de nacht van vrijdag op zaterdag liggend op een rijdende auto gespot in Arnhem. Hij hield zich met beide armen vast aan de zijkant van het voertuig. De auto haalde rond 4.30 uur een snelheid liggend boven de 100 kilometer per uur.

Het voertuig werd bestuurd door een man van 18 jaar uit Arnhem. Agenten zagen de opvallende rit en gaven een stopteken op de Bethaniënstraat. De automobilist, de man die op het dak lag en andere inzittenden zagen het gevaar van de rit niet in en vonden het vooral grappig.

De agenten dachten daar anders over en vorderden het rijbewijs van de bestuurder in en namen de auto in beslag. De 18-jarige Arnhemmer had niet gedronken. De politie maakt proces-verbaal op.

bron

En vanochtend reed er een randdebiel achter mij. Het regent flink, maar meneer moest met zijn Golf GTI tocht even flink planken om op de gladde klinkerweg (bibeko) met veel hoge drempels een heleboel auto's debiel hard in te halen, recht op tegemoetkomend verkeer af. Ik dacht dat ik weer in Egypte was. Ik heb nog overwogen om achter hem aan te rijden (een stuk verder is de weg afgesloten, dus daar zal zijn eindbestemming wel geweest zijn) en hem te vragen waarom hij anderen mee wil nemen in zijn zelfmoordpoging, maar ik denk dat dit soort personen niet te vertrouwen en aan te spreken zijn.

Zo'n motorrijder gun ik een overstekende boom. Die reacties verbazen me dan weer niet, kijk hier maar terug in het topic of in het sprintjes-, Autobahn- en vergelijkbare topics. Voordeel is dat dergelijke idioten over een flink zelfreinigend vermogen beschikken.

Ik ben het helemaal met je eens Excellent driver. Leuk voor op het circuit dit soort rijgedrag, maar op de openbare weg kan dit gewoon niet. Een wheelie met 150 km/u, of eentje met 120 km/u naast een voetganger, absurd. En wat gebeurt er als deze motorrijder uitglijdt over een witte streep of iets anders glads dat er ligt? thumbs down

Ja precies dat. Een slecht stuk weg, wat grind of zand op de weg en die kerel is ineens aan het uitproberen of hij al kan vliegen. Dat is op zichzelf al erg, maar je ziet hem meerdere malen met 150km/u of nog veel hogere snelheid langs geparkeerde auto's, fietsers en voetgangers rijden. Als een van hen iets raars doet zijn de gevolgen niet te overzien.

R-W zei:
Zo'n motorrijder gun ik een overstekende boom. Die reacties verbazen me dan weer niet, kijk hier maar terug in het topic of in het sprintjes-, Autobahn- en vergelijkbare topics. Voordeel is dat dergelijke idioten over een flink zelfreinigend vermogen beschikken.

Ik volg die topics eerlijk gezegd te weinig om daar een goed beeld van te krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen hard rijden op de snelweg wel voor zichzelf weten goed te praten. Maar dergelijke debiele acties zoals van de motorrijder in bovenstaand filmpje zijn volgens mij toch niet gauw goed te praten. Iedereen met een beetje verstand en geweten zou moeten weten dat verantwoord (veel) te hard rijden op die dijk uberhaupt niet mogelijk is. Nog los van de voorbeelden uit het filmpje (zoals fietsers inhalen met hoge snelheid, wheelies doen, flinke uitloop in bochten).

Op andere fora lees ik dat deze motorrijder de weg goed kent en dat het rustig is op die weg, maar een goed motorrijder houdt rekening met het onverwachtte. Er kunnen kiezelsteentjes op de weg liggen, of gemaaid gras, of er kan net een konijn of kat oversteken, of nog erger een kind. Daarop kan je niet anticiperen met die snelheden. Één aanleiding is voldoende voor een ongeluk met catastrofale gevolgen met dergelijk hoge snelheden.

Ieder weldenkende en bewuste verkeersdeelnemer zou dit toch moeten beseffen lijkt me? Afijn dat hoef ik jou allemaal niet uit te leggen natuurlijk, maar daarom dat ik schrok van de hoeveelheid relativerende reacties naar aanleiding van dit filmpje.

De mensen die dergelijke acties tof vinden zijn meestal zelf net zulke dwazen. Ook, of misschien zelfs juist, op wegen die je goed kent gebeuren er onverwachte dingen, daar kan je met dergelijke snelheden nooit op anticiperen, als je ze überhaupt al zou zien gebeuren, that is.

Aan het einde van het filmpje pakt 'ie ook nog een stukje snelweg, daar gaat het enkele keren > 280 km/u... Is dat toevallig over de grens bij onze oosterburen?

Op andere fora lees ik dat deze motorrijder de weg goed kent en dat het rustig is op die weg

Dat excuus hoor je ook weleens bij de poffertjes op Wegmisbruikers, evengoed een invordering of artikel 5.

Die reacties verbazen me dan weer niet, kijk hier maar terug in het topic of in het sprintjes-, Autobahn- en vergelijkbare topics

Adrenaline - kick op 2 wielen is nog een stuk riskanter op 2 dan op 4 wielen, evengoed kunnen veel verhalen uit het sprint- topic idd net zo goed in het 'idiote acties topic'. Al denken de sprinters er zelf anders over.

Zal ik dan als misbruiker maar weer eens een situatie delen.
Vanmorgen mocht ik gaan invoegen op een autoweg, vmax 100km/u.
Voor me rijdt iemand die enorm traag optrekt. Ik check mijn linkerbuitenspiegel, en ook over de schouder en de binnenspiegel, en constateer dat ik niet kan invoegen vanwege achterop komend verkeer op de hoofdrijbaan icm mijn nog lage snelheid. De auto voor me voegt doodleuk in met 70km/u. Voor hem is het schijnbaar geen probleem dat anderen maar moeten remmen of een baantje op moeten schuiven.
Ik zou het weleens waarderen dat zulke mensen ook voor gaas gaan in de media. Hardrijders worden altijd aan de schandpaal genageld, maar dit type mensen is net zo goed lomp bezig.

Helemaal mee eens. Te traag rijden kan ook gevaarlijk zijn en met grote snelheidsverschillen kan je bekeurd worden...

Dat hij het verloop van de weg kent zegt helemaal niets. Hij kan onmogelijk weten waar voetgangers, bouwvakkersbusjes of spelende kinderen zijn.
En rustig? Ik zou het niet rustig willen noemen in dat filmpje, ja het is niet de Ring A10 in de spits, maar er is meer dan genoeg verkeer in allerlei vormen en maten.

Stoplichtsprintjes vind ik veel minder erg dan dit. Hoe snel jij naar 50 of 80 wil optrekken, dat maakt niet zo heel veel uit, als je je maar aan die 50 of 80 houdt. Dan is het nog relatief veilig. Met een wheelie en 120+km/u overschrijding langs voetgangers? Dan mag je van puur geluk spreken als het niet fout gaat.
Ook jakkeren op de autosnelweg vind ik minder erg dan dit. Omdat je medeweggebruikers op de autosnelweg relatief goed beschermd zijn met zo'n stalen kooi om ze heen. Dan nog zijn er mensen die het tot volkomen gestoorde snelheden brengen, maar als je met je motor met 120km/u aan snelheidsverschil achter op een vrachtwagen klapt, dan heeft de motorrijder daar verreweg de meeste last van. Een voetganger of fietser is bij een dergelijke aanrijding gewoon kansloos.
Volgens mij biedt zelfs de achterkant van mijn Twingo dan nog een redelijke bescherming voor mijzelf. Al zal ook dat geen feest zijn als ik 120 rijd en er met 240 een idioot op een Suzuki Kamikaze achterin duikt.

@HVP dat stuk autosnelweg ziet er niet uit of het in Duitsland is, wat je zo aan bebording voorbij ziet komen is dat gewoon ergens in NL. Daar is dus zeker geen 280+ toegestaan.

Paulus0013 zei:
Zal ik dan als misbruiker maar weer eens een situatie delen.
Vanmorgen mocht ik gaan invoegen op een autoweg, vmax 100km/u.
Voor me rijdt iemand die enorm traag optrekt. Ik check mijn linkerbuitenspiegel, en ook over de schouder en de binnenspiegel, en constateer dat ik niet kan invoegen vanwege achterop komend verkeer op de hoofdrijbaan icm mijn nog lage snelheid. De auto voor me voegt doodleuk in met 70km/u. Voor hem is het schijnbaar geen probleem dat anderen maar moeten remmen of een baantje op moeten schuiven.
Ik zou het weleens waarderen dat zulke mensen ook voor gaas gaan in de media. Hardrijders worden altijd aan de schandpaal genageld, maar dit type mensen is net zo goed lomp bezig.

Voor dat soort mensen hebben ze art.54 rvv'90 uitgevonden, maar inderdaad, dat soort gedrag zou best eens wat hoger op de lijst mogen staan waar aandacht aan wordt besteed.

Ik vind art. 5 anders ook gewoon van toepassing voor zulke lui. Als een ander moet remmen of van rijstrook wisselen, dan valt dat juist onder het hinderen of gevaar veroorzaken.

Overigens heb ik van dergelijke mensen meer en vaker last dan van hardrijders.

Paulus0013 zei:
Ik vind art. 5 anders ook gewoon van toepassing voor zulke lui. Als een ander moet remmen of van rijstrook wisselen, dan valt dat juist onder het hinderen of gevaar veroorzaken.

Overigens heb ik van dergelijke mensen meer en vaker last dan van hardrijders.

Ik snap je gedachtegang, maar dat is al afgevangen in art.54 en daardoor kan art.5 niet van toepassing zijn (of je moet het wel heel extreem maken).

stond gisteren te wachten op een vrachtwagen die achteruit een inrit in reed. is er toch weer een opa die besluit om nog even achter de vrachtwagen te lopen. rare fratsen (n)

Wellicht was opa weer wat kinds aan het worden? Kinderen kunnen zo'n risico niet inschatten, maar van een volwassene zou je meer verwachten.

Carfanatic zei:
stond gisteren te wachten op een vrachtwagen die achteruit een inrit in reed. is er toch weer een opa die besluit om nog even achter de vrachtwagen te lopen. rare fratsen (n)

In dit soort gevallen; als ik het zie gebeuren wil ik nog wel een aan de claxon hangen. Gewoon om het gevaar voor anderen aan te geven (ookal ben je zelf indirect betrokken). De chauffeur zal schrikken en remmen, de opa heeft meer kans van overleven. Nadeel is wel; dat als de chauffeur je niet begrijpt, je het niet in dank wordt afgenomen....

Wrangler zei:
Carfanatic zei:

In dit soort gevallen; als ik het zie gebeuren wil ik nog wel een aan de claxon hangen. Gewoon om het gevaar voor anderen aan te geven (ookal ben je zelf indirect betrokken). De chauffeur zal schrikken en remmen, de opa heeft meer kans van overleven. Nadeel is wel; dat als de chauffeur je niet begrijpt, je het niet in dank wordt afgenomen....
of de opa van schrik kan komen te vallen, wat zijn overlevingskansen aanmerkelijk verkleinen.

Vandaag een in een Ford Ka, was drukker met wat dan ook in plaats van op de weg te letten. Gevolg is dat die ezel op een zeer brede weg (Zeister spoor Soesterberg) nog om ramkoers kwam te zitten met mij (spookrijden). Wil zo iemand graag frontaal botsen?

Daarnaast vraag ik me af waarom iemand een rotonde oprijdt, vervolgens zijn knipperlicht naar links aangooit, en er dan vervolgens de tweede afslag (rechtdoor) afgaat. Vandaag een paar keer gezien...waarom knipper je niet gewoon als je de rotonde verlaat? En als iemand dan driekwart gaat, kan ik me de gedachtengang wel voorstellen, maar dit komt zo prutserig over.

Vandaag, A12 Utrecht-Woerden. Ik reed uiterst links (ja daar kom ik ook wel eens!) in de file (+/- 20 km/uur). Een oom agent komt mij met een redelijke vaart voorbij over de vluchtstrook en wipt een steentje op. Juist ja, op mijn voorruit. Gelukkig had ik geen schade, maar echt leuk is anders...
Ik vroeg mij af: als ik nu wel schade had opgelopen, had ik dat dan ergens kunnen verhalen, of was het gewoon botte pech dan?

Wat denk je zelf ? Oftewel; hoe ga je het bewijzen ? Als je daar een antwoord op kunt geven maak je een kans...

Dat bewijs gaat lastig worden...
Misschien moet ik toch ook maar een dash-cam kopen.

Op wie had je het willen verhalen dan? Je kunt niet van een agent verwachten dat hij de vluchtstrook afspeurt naar losse steentjes, om ze vervolgens te ontwijken. Dan kom je dus terecht bij dat steentje: wie heeft dat daar neer gelegd? Kunnen er twee zijn: ofwel de wegbeheerder, ofwel de (voormalige) vervoerder van dat steentje. Die vervoerder ga je niet achterhalen. En de wegbeheerder? Tja, als we nu elke vorm van steenslag gaan verhalen op de overheid zijn we verkeerd bezig denk ik. Volgens mij is daar wel eens een topic van voorbij gekomen, als ik me niet vergis maak je alleen kans op vergoeding van de schade indien het wegdek slecht is en hier geen waarschuwing en/of snelheidsbeperking voor aangegeven is. Dus zolang het bij een sterretje in de voorruit blijft: gewoon die irritante luitjes van de reclame bellen, kost je doorgaans niets. En je ziet er nagenoeg niets meer van.

Precies, wegdek slecht + melding gemaakt en geen actie ondernomen. Paar maanden geleden op de A9 gehad bij Heemskerk. Regen aan steentjes, geen schade, direct doorgebeld, zou actie op komen. Week erna: nog steeds overal steentjes van slecht wegdek, stuk van 500 meter en schade aan mijn ruit, ster erin, doorgescheurd. Ik heb weer Rijkswaterstaat gebeld, direct melding gemaakt van schade, online schadeformulier ingevuld, schade vergoed gekregen en de weg was de volgende dag wél geveegd.

@Boppie: dat met die richtingaanwijzers zie ik ook steeds vaker, laatst zelfs een op een rotonde waar je niet eens naar links kan (maar 3 'uitgangen'). Ik snap er ook de logica niet helemaal van...

@Terence
Juist dat dus. En als ik me niet vergis kan met met 'actie ondernemen' zowel volstaan met daadwerkelijk opruimen als met het plaatsen van een waarschuwing. Dus een bordje 'slecht wegdek' er naast en klaar is Klara.

Eindelijk maakte ik vandaag ook iets grappigs mee. Het is niet idioot, want de bestuurder van spiksplinter nieuwe Golf kon er niets aan doen.
Het volgende: bij een kruising wilde ik rechts afslaan. Vanaf die kruising zag ik de Golf naderen en die remde, want zag hem duidelijk snelheid verliezen. Ik (en anderen) reden nog op een voorrangsweg, dus de Golf moest voor iedereen stoppen. Het viel me meteen op dat de voorste knipperlichten continu begonnen te branden tijdens het remmen. Ik draaide meteen rechtsaf en zag in mijn binnenspiegel dat de remlichten niet branden, terwijl de Golf nog steeds vaart aan het minderen was.
Dus bij remmen begonnen de voorste knipperlichten continu te branden; achter niet en ook geen remlichten. Erg apart om te zien...

Terug
Bovenaan