Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Paulus0013 zei:
Wat me verder op valt is dat je de auto voor je ook weer terug op de rijstrook laat komen. Ik ken genoeg mensen die daar helemaal geen rekening meer mee houden.

Nou ja, op zich is daar genoeg ruimte tussen het vak en de kruisende rijbanen, daarbij stond ik niet helemaal strak aan de streep, omdat ik anders de verkeerslichten niet meer zie, maar hij stond er nog voor (waardoor hij overigens nog onze hulp nodig had om te merken dat het groen was) dus in feite stond ie op de kruising. Aangezien het daar enkelbaans is, had hij daar dus vrij baan.

@ hierboven, ik doelde op Geelhoed.

LoveMyJeep zei:
Wees maar blij dat die cursus door een soort "amateur" wordt gegeven, anders zou je pas écht de hoofdprijs betalen ;)

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat met die cursussen daadwerkelijk beoogd wordt mensen te "bekeren". De meesten die daar komen hebben toch vrij duidelijk laten merken dat ze lak hebben aan de regels, anders kom je niet voor zo'n cursus in aanmerking. Het grootste deel van de "cursisten" zit er omdat het moet en daarom zal de instelling niet echt "open" en leergierig zijn. Ongeacht het niveau van de cursusleider. Je moet wel een fantastisch opleider zijn om een dergelijk publiek te motiveren en daadwerkelijk wat bij te brengen. Lijkt me nóg moeilijker dan een klas pubers op een school in een achterstandswijk...

Overigens no offense Paulus, al zit ook jij daar natuurlijk niet helemaal zonder reden...

De 'amateur' gaf aan ZZP-er te zijn.

Dat bekeren komt meer door de 810 Euro (nu zelfs 954), dan door de rest. De meesten vonden het een hoop geld en zouden zich daarom gaan gedragen, niet zozeer omdat men inziet dat ze niet netjes reden. Maar goed er zijn nog altijd mensen met geld zat, die vegen hun reet af met alle boetes die ze krijgen. Het enige wat echt werkt is het rijbewijs langer afnemen. Werkt 100x beter dan welke geldboete dan ook.

De afsluiting van dag 1 was ook zo van: wat spreken we af waar je je komende week aan gaat houden. Je merkte dat men lekker geforceerd zat te liegen. Ik weet de antwoorden al komende week: óf liegen dat men zich er goed aan heeft gehouden óf weer smoesjes waarom niet.

Ik geloof er trouwens best in dat een enkeling helemaal niet die lak aan regels heeft, maar daar domweg met wat pech zit. Er zat een man van 51 naast me, waarvan ik me echt totaal niet kan voorstellen dat ie een wegpiraat is.

Ik zit er zelf ook vooral omdat het moet. Toch hield ik nog een slag om de arm, wie weet komen ze wel met dingen die mij verbazen waardoor ik iets kan leren. Ik ben dus nog steeds erg benieuwd naar de laatste 2 halve dagen. De vragenrondes waren op zich wel leuk en zouden leerzaam kunnen zijn als de facts zouden kloppen.

Een klas pubers? Uh het grootste deel wat er zat waren pubers. Lekker overal doorheen lullen, na 10 mintuten! al beginnen te vragen of we eerder weg kunnen etc.

Kon zonet mijn stuur wel opvreten :|
Kom net van werk en moest nog even langs de supermarkt vlak bij mijn huis, waar het rond deze tijd altijd erg druk is met beperkte parkeermogelijkheden.
Ik was al even op zoek naar een parkeerplek (het is een soort woonwijk daar zo) en kom net uit een uitrit en ik wil daar rechts afslaan. Daar stond een knalrode Audi A1 met het knippertje naar links aan omdat ze er vanuit ging dat die mevrouw aan de overkant haar parkeerplek wou verlaten.
N.B. die mevrouw zat nog niet eens in haar auto!
Nu moet ik wel zeggen dat die mevrouw er wel echt een eeuwigheid over deed om uit die parkeerplek te komen zeg. Ik heb daar 1 minuut !! staan wachten voor die rode A1 die de hele weg stond te blokkeren omdat zij zo nodig die ene verdomde parkeerplek moest hebben.

En terwijl ik daar sta te wachten wil er een Volvo die van de andere kant kwam op mijn plek gaan staan?? Die zet hem vrolijk midden op de weg en kijkt me een beetje schaapachtig aan. Was het toen beu en heb de auto maar linksom gesmeten (die A1 stond er nog steeds) waardoor ik eerst maar even een flink stuk moest lopen naar de winkel.

Toen ik bij de winkel aankwam stond die Volvo dus inderdaad geparkeerd waar ik stond te wachten *-)

Net ook een leuke actie meegemaakt op de fiets. Ik zit op de fiets op een landweggetje, en kom bij een kruispunt aan (met fietspaden aan beide zijden). Ik steek netjes mijn hand uit naar links (er reed een auto vlak achter mij, dan doe ik het altijd). En dan gaat die auto mij zo'n 2 meter voor het 1e fietspad (er zit zo'n 3 meter tussen het fietspad en de 1e weg) Inhalen, om vervolgens rechtsaf te slaan. Daarbij sneed die gast mij dus verschrikkelijk af, dus ik geef een klap op die bus (reflex), ga vol in de remmen, om er aan de andere kant langs te gaan. (het is ook niet alles om geschept te worden door een auto). En dan heeft die man het raampje open, en begint te zeuren dat ik op zijn auto sloeg. Ik zeg vervolgens dat hij mij afsneed, maar hij had zijn knipperlicht aan, dus dan mag het8-)
Het ging trouwens over een bestelbus, dus een klein tikje klinkt al snel behoorlijk hard.

Goedendag zei:
Net ook een leuke actie meegemaakt op de fiets. Ik zit op de fiets op een landweggetje, en kom bij een kruispunt aan (met fietspaden aan beide zijden). Ik steek netjes mijn hand uit naar links (er reed een auto vlak achter mij, dan doe ik het altijd). En dan gaat die auto mij zo'n 2 meter voor het 1e fietspad (er zit zo'n 3 meter tussen het fietspad en de 1e weg) Inhalen, om vervolgens rechtsaf te slaan. Daarbij sneed die gast mij dus verschrikkelijk af, dus ik geef een klap op die bus (reflex), ga vol in de remmen, om er aan de andere kant langs te gaan. (het is ook niet alles om geschept te worden door een auto). En dan heeft die man het raampje open, en begint te zeuren dat ik op zijn auto sloeg. Ik zeg vervolgens dat hij mij afsneed, maar hij had zijn knipperlicht aan, dus dan mag het8-)
Het ging trouwens over een bestelbus, dus een klein tikje klinkt al snel behoorlijk hard.

Ik zou zeggen "wees blij dat ik sloeg en het geen ander deel van mijn lichaam was omdat je me platrijdt"....

Paulus0013 zei:
@ hierboven, ik doelde op Geelhoed.

LoveMyJeep zei:
Wees maar blij dat die cursus door een soort "amateur" wordt gegeven, anders zou je pas écht de hoofdprijs betalen ;)

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat met die cursussen daadwerkelijk beoogd wordt mensen te "bekeren". De meesten die daar komen hebben toch vrij duidelijk laten merken dat ze lak hebben aan de regels, anders kom je niet voor zo'n cursus in aanmerking. Het grootste deel van de "cursisten" zit er omdat het moet en daarom zal de instelling niet echt "open" en leergierig zijn. Ongeacht het niveau van de cursusleider. Je moet wel een fantastisch opleider zijn om een dergelijk publiek te motiveren en daadwerkelijk wat bij te brengen. Lijkt me nóg moeilijker dan een klas pubers op een school in een achterstandswijk...

Overigens no offense Paulus, al zit ook jij daar natuurlijk niet helemaal zonder reden...

De 'amateur' gaf aan ZZP-er te zijn.

Dat bekeren komt meer door de 810 Euro (nu zelfs 954), dan door de rest. De meesten vonden het een hoop geld en zouden zich daarom gaan gedragen, niet zozeer omdat men inziet dat ze niet netjes reden. Maar goed er zijn nog altijd mensen met geld zat, die vegen hun reet af met alle boetes die ze krijgen. Het enige wat echt werkt is het rijbewijs langer afnemen. Werkt 100x beter dan welke geldboete dan ook.

De afsluiting van dag 1 was ook zo van: wat spreken we af waar je je komende week aan gaat houden. Je merkte dat men lekker geforceerd zat te liegen. Ik weet de antwoorden al komende week: óf liegen dat men zich er goed aan heeft gehouden óf weer smoesjes waarom niet.

Ik geloof er trouwens best in dat een enkeling helemaal niet die lak aan regels heeft, maar daar domweg met wat pech zit. Er zat een man van 51 naast me, waarvan ik me echt totaal niet kan voorstellen dat ie een wegpiraat is.

Ik zit er zelf ook vooral omdat het moet. Toch hield ik nog een slag om de arm, wie weet komen ze wel met dingen die mij verbazen waardoor ik iets kan leren. Ik ben dus nog steeds erg benieuwd naar de laatste 2 halve dagen. De vragenrondes waren op zich wel leuk en zouden leerzaam kunnen zijn als de facts zouden kloppen.

Een klas pubers? Uh het grootste deel wat er zat waren pubers. Lekker overal doorheen lullen, na 10 mintuten! al beginnen te vragen of we eerder weg kunnen etc.

Ik vroeg mij laatst ook al af wat voor volk er deelneemt aan zo'n curus en wat die mensen allemaal gesjouwd hebben om op deze wijze in de nesten te komen.

Kom je ervoor in aanmerking als je 70 te hard hebt gereden of binnen een jaar tijd 15 boetes hebt gereden? Of zit je daar pas als je zoals jij al noemde hebt ingereden op agenten?

Wat hoor jij zoal op zo'n cursus als het gaat om de ernst van de overtredingen?

Ik sta voor een stoplicht met drie rijstroken, twee voor rechtdoor en een voor naar links. Links krijgt groen, wij voor rechtdoor altijd pas daarna (ik ken de kruising goed). Plots - het is nog rood voor rechtdoor - beginnen de twee auto's naast me te rijden, vol door rood dus. Gelukkig reed het naar links kruisende verkeer rustig en liet men de twee schaapjes rustig hun weg vervolgen, ons verbouweerd achter latend.

Als je 50+ te hard doet bibeko dan kan je daar terecht komen.
Bibeko zijn ze strenger. Daarbij moet ik wel zeggen dat het ook sterk afhangt van de agent die je treft. In theorie kan je op cursus worden gestuurd als je toevallig geen richting aangeeft en een rood licht erbij pakt.
Als je 50+ op een (auto)snelweg doet is de kans kleiner dat je enkel daarvoor de cursus krijgt.
Wat betreft boetes hangt het er ook vanaf wat en hoe. Krijg je 15 Muldertjes verspreid over het jaar dan is er niets aan de hand.
Je moet overigens wel ook staande gehouden worden, zodat men zeker is dat jij reed.
Krijg je echter 4 Mulder overtredingen in 1 rit en je wordt net gevolgd, dan kan dat wel een probleem opleveren. Terwijl als je ze op kenteken thuis krijgt er niets aan de hand is.

In theorie komt het er op neer dat het er maar net van af hangt hoe de pet van oom agent er naar staat. Zeker bibeko heb je je emg zo te pakken.
Ik kan wel een kleine opsomming geven van wat er bij ons zat:
Man van 51 jaar die kwam van de snelweg, reed een 70km gebied in en bleef 100 rijden. Daarna werd het 50. Volgens de beste man was het juist dat ie 100 reed bij 70, maar niet bij 50. Volgens de agent reed ie die 100 ook in de 50. Hij kreeg een bon voor 51km/u overschrijding bibeko en dus ook de cursus.
Man van een jaar of 40 leende een Porsche en gaf ergens onder een viaduct een keer goed gas. Werd verderop aangehouden met de mededeling dat ie ook 50+ deed bibeko. Dan krijg je het gemekker dat hij beweert dat ie daar niet gemeten kon worden, dat het daar geen kwaad kan etc.
Een jonger iemand is bij hetzelfde viaduct gepakt, ook voor net over de 50 te hard.
Een ander jong iemand had een bestelbus gecrasht voor de neus van een agent in burger. Maar hij reed niet te hard! Nee daarom mis je de bocht ook.
Weer een ander jong iemand was op agenten ingereden en vond dat grappig.
Een ander iemand was mij niet duidelijk waarom ie daar zat. Hij scheen te hard te hebben gereden, maar bleef beweren dat het niet kon vanwege drempels.
Een jongen van 29 kreeg een waarschuwing voor wat twijfelachtig rijgedrag en was verbaasd dat ie toch nog voor de cursus was aangemeld.
Ik zelf zat er omdat ik met slippenden banden bij een verkeerslicht optrok, een snelweg op ging en ook daar doortrapte.

De meesten kregen, naast de cursus van 810 Euro, ook nog een partij flinke boetes. Dus je moet niet raar opkijken dat het je in totaal zomaar 2000 Euro kan kosten.

Wat mij opvalt is dat het meeste snelheids gerelateerd is wat er zit.
De conclusie was volgens sommigen dan ook dat je beter op de vlucht kan voor de politie. Zolang ze niet kunnen aantonen dat jij reed, scheelt dat je die cursus.

Opmerkelijk was dat de cursusmeneer aangaf dat het cbr bijna nooit vatbaar is voor je verweer. Er zijn zo goed als geen gevallen bekend waarbij er in het voordeel van de cursist is beslist.
En daarbij, zolang je verweer loopt en je cursus al is ingedeeld, mag je toch alsnog op komen draven! Mocht je gelijk hebben gehad, dan krijg je wel achteraf je geld terug.

Die hele cursus is een groot gezeik en geldklopperij. Wat denken ze nou, dat iemand daardoor veranderd? Je krijgt een boete, die is al fors, en als de betreffende agent geen wip heeft gemaakt afgelopen nacht,dan ben jij het haasje. Wil je niet dat iemand nog de weg opgaat? Neem zijn rijbewijs in. Maar dit is klinkklare onzin, verzonnen door een of ander godje bij de overheid. 810 euro, dan moet de lunch verdomde goed zijn....wil je een zware straf? Breng het dan voor de rechter. Maar niet dit soort geldklopperij.

Lunch? Die betaal je natuurlijk zelf. Je kunt wel een bak koffie of thee krijgen.
Vergeet niet dat een aantal mensen die daar zaten ook al een maand of 2 een rijontzegging hebben gehad!
Ik zie trouwens niet in wat de rechter verandert? Dit is het cursusdeel, er zit ook nog een justitieel deel aan vast. Met rechter als je dat wenst of als je het bont genoeg hebt gemaakt.

Ik geloof er ook niet in dat men weer op het rechte pad is na 3 dagen onzin aanhoren. Het enige besef is voor veel mensen wel dat het een hoop geld heeft gekost, gedoe met werk voor sommigen, en dat dát de reden is zich mogelijk in te houden, niet omwille van het verkeer. (alhoewel het waarom niet uitmaakt, als het doel maar bereikt wordt)

Een cursus heeft naar mijn idee alleen zin als je dit voor veel langere tijd inzet, met ook meer inhoud gericht op iemands gedrag/probleem.
Een ander punt was ook dat iemand nog aanhaalde dat je beter de weg op kunt gaan met instructeur ofzo, dan kan iemand je op een andere, meer directe manier op je gedrag wijzen.

Boppie zei:
Die hele cursus is een groot gezeik en geldklopperij. Wat denken ze nou, dat iemand daardoor veranderd? Je krijgt een boete, die is al fors, en als de betreffende agent geen wip heeft gemaakt afgelopen nacht,dan ben jij het haasje. Wil je niet dat iemand nog de weg opgaat? Neem zijn rijbewijs in. Maar dit is klinkklare onzin, verzonnen door een of ander godje bij de overheid. 810 euro, dan moet de lunch verdomde goed zijn....wil je een zware straf? Breng het dan voor de rechter. Maar niet dit soort geldklopperij.

Die cursus is een mooi voorbeeld van Nederlands beleid: het principe en het idee zijn prima, de uitvoering gaat nergens over. Er zijn wel meer zaken die, mits goed ingezet, eigenlijk heel goed zijn maar in de praktijk meestal nergens over gaan.

Aan de andere kant, voor mensen die "veel" te ver gaan is dit natuurlijk ook gewoon een "aanvullende" straf die vervelender is dan de kosten alleen... Maar inderdaad, of het nu veel bereikt... Ik geloof dat cursisten eerder zullen oppassen voortaan om al dat gezeik te voorkomen, dan dat ze snappen wat ze verkeerd doen.

Paulus0013 zei:
Lunch? Die betaal je natuurlijk zelf. Je kunt wel een bak koffie of thee krijgen.
Vergeet niet dat een aantal mensen die daar zaten ook al een maand of 2 een rijontzegging hebben gehad!
Ik zie trouwens niet in wat de rechter verandert? Dit is het cursusdeel, er zit ook nog een justitieel deel aan vast. Met rechter als je dat wenst of als je het bont genoeg hebt gemaakt.

Ik geloof er ook niet in dat men weer op het rechte pad is na 3 dagen onzin aanhoren. Het enige besef is voor veel mensen wel dat het een hoop geld heeft gekost, gedoe met werk voor sommigen, en dat dát de reden is zich mogelijk in te houden, niet omwille van het verkeer. (alhoewel het waarom niet uitmaakt, als het doel maar bereikt wordt)

Een cursus heeft naar mijn idee alleen zin als je dit voor veel langere tijd inzet, met ook meer inhoud gericht op iemands gedrag/probleem.
Een ander punt was ook dat iemand nog aanhaalde dat je beter de weg op kunt gaan met instructeur ofzo, dan kan iemand je op een andere, meer directe manier op je gedrag wijzen.

De rechter kan in deze niets veranderen.

Maar ik ben van mening, dat als een agent van mening is dat jij zwaar gestraft dient te worden, die straf gegeven zal moeten worden door een rechter in de vorm van een forsere rijontzegging of een zwaardere geldboete. Deze cursus kan je zomaar aan de broek gehangen worden. Dat is zomaar een fors zwaardere straf. Ik weet niet wat de richtlijnen zijn om zo`n cursus in je mik te drukken, maar ik krijg het idee dat het een beetje willekeur is.

LoveMyJeep zei:
Boppie zei:

Die cursus is een mooi voorbeeld van Nederlands beleid: het principe en het idee zijn prima, de uitvoering gaat nergens over. Er zijn wel meer zaken die, mits goed ingezet, eigenlijk heel goed zijn maar in de praktijk meestal nergens over gaan.

Aan de andere kant, voor mensen die "veel" te ver gaan is dit natuurlijk ook gewoon een "aanvullende" straf die vervelender is dan de kosten alleen... Maar inderdaad, of het nu veel bereikt... Ik geloof dat cursisten eerder zullen oppassen voortaan om al dat gezeik te voorkomen, dan dat ze snappen wat ze verkeerd doen.

Ik lees eerder dat er eentje daar zit omdat hij het leuk vond om op agenten in te rijden. Die moet je geen cursus geven, die moet je doorstoten naar het CBR. Laat die organisatie maar zijn rijbevoegdheid innemen. Ben je in een keer klaar. Niet meer sturen. In mijn ogen moet je straffen als er iets fout gaat. Hoe groter de fout, hoe zwaarder de straf. Ga je meerdere keren in de fout? Dan heb je een probleem. Rijbewijs afpakken. Dit is dom gewouwehoer waar niemand wat aan heeft en niets verandert. De enige die lacht is de ZZP`er die een factuur kan sturen.

Boppie zei:
Paulus0013 zei:

De rechter kan in deze niets veranderen.

Maar ik ben van mening, dat als een agent van mening is dat jij zwaar gestraft dient te worden, die straf gegeven zal moeten worden door een rechter in de vorm van een forsere rijontzegging of een zwaardere geldboete. Deze cursus kan je zomaar aan de broek gehangen worden. Dat is zomaar een fors zwaardere straf. Ik weet niet wat de richtlijnen zijn om zo`n cursus in je mik te drukken, maar ik krijg het idee dat het een beetje willekeur is.

Hier ben ik het mee eens en er zijn meerdere mensen die hier bedenkingen bij hebben. Je wordt 2x gestraft en 1x niet door een rechter maar door een ambtenaar. Het lijkt mij verstandig als ook de EMG maatregel onderdeel wordt bij de rechter en het CBR een aanbeveling mag doen.

Ik geloof dat cursisten eerder zullen oppassen voortaan om al dat gezeik te voorkomen, dan dat ze snappen wat ze verkeerd doen.
Dat is inderdaad hoe men die daar zit er over denkt.

Maar ik ben van mening, dat als een agent van mening is dat jij zwaar gestraft dient te worden, die straf gegeven zal moeten worden door een rechter in de vorm van een forsere rijontzegging of een zwaardere geldboete.
Ik denk dat enkel rijontzegging helpt. Er zijn nog altijd mensen met 'geld zat' en die pak je niet met boetes. Daarnaast zijn er ook mensen met amper geld en die pak je dan veel te hard. Iemands vrijheid afnemen is veel meer waard dan wat Euro's.

Ik weet niet wat de richtlijnen zijn om zo`n cursus in je mik te drukken, maar ik krijg het idee dat het een beetje willekeur is.
In theorie zijn er natuurlijk regels voor wanneer je in aanmerking komt. Ik heb hierboven echter al uitgelegd dat de lijn tussen wel of geen cursus erg dun is en ook sterk afhangt van welke agent je treft. Als ze allemaal enorm streng gaan doen, dan kan men dagelijks honderden mensen op cursus sturen als men wil. Op zich denk ik dat het in de praktijk wel meevalt. Je moet ook niet vergeten dat de mensen die er zitten op die cursus vaak niet het meest objectief oordelen over hun eigen situatie.
Volgens mij was ik de enige die niet begon over wat de agent verkeerd gedaan zou hebben of dat een meting ontbrak ofzo. De kritiek op de politie is enorm en de hand in eigen boezem steken is er bijna niet bij.
De richtlijnen kun je trouwens gewoon op internet terugvinden met wat zoekwerk.

Dinsdagavond een update van dag 2 ;)

Verder nog wat idiote acties om on topic te blijven.

Afgelopen nacht via de A16 van Rotterdam naar Dordrecht gereden. Het moet ergens tussen 5 en half 6 zijn geweest.
Je komt 10 auto's ofzo tegen, verdeeld over 4 rijstroken, over het gehele traject.
Toch 'mooi' dat iemand in een Cuore zonodig op rijstrook 2 moest rijden, terwijl er enkel 1 auto een stuk voor hem reed op rijstrook 4.
Het was ook redelijk mistig, maar zicht was meer dan 50 meter, dus waarom mensen met mistachterlicht reden is mij een raadsel. Wel enorm irritant die felle lampen.
Ik snap dat soort mensen niet dat lukraak ergens middenop rijdt. Al rijd ik 200, dan rijd ik nog zoveel mogelijk rechts.

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel datgene wat de regels voorschrijven, afgezien van de snelheid in dit verhaal. En dat is dat je plaats op de weg rechts is. Enkel met een dergelijke snelheid is het weleens verstandiger om anderen te passeren met een lege rijstrook er nog tussen (en in dat licht bedoel ik dus 'zoveel mogelijk'). Het schijnt nogal te trekken aan iemands stuur als je met die snelheid er vlak langs gaat. Daarnaast laat het ook enige marge over mbt veiligheid, relatief gezien dan. Iemand die plots, om wat voor reden ook, iets naar links schuift op het moment dat je op die snelheid zo dichtbij passeert, heeft jou dan zo achterin zitten.

Ik weet niet wat voor beeld je probeert te schetsen, maar in mijn beleving is te hard rijden niet per definitie gelijk aan bochten over meerdere rijstroken nemen en/of over meerdere rijstroken rechtuit rijden. Mensen die op deze manier te hard rijden moeten misschien eerst eens leren normaal te rijden alvorens de vmax (iets) te overschrijden. Net als mensen die geen richting meer aangeven als ze te hard gaan. Wat mij betreft gaan ze dan inderdaad TE hard, want ze hebben geen tijd meer voor bepaalde essentiële handelingen. Zolang ik nog gewoon richting kan aangeven als ik op hoge snelheid over een rotonde ga, is dat voor mij een indicatie dat alles nog onder controle is. Op het moment dat je dingen moet laten vanwege je snelheid, dan gaat het mis.

Na het lezen over die EMG cursus schrik ik wel een beetje, ik was altijd in de veronderstelling dat je meerdere gedragingen tijdens een rit moet laten zien om daarvoor in aanmerking te kunnen komen. Dus niet alleen te hard rijden maar daarbij bijvoorbeeld ook nog een keer rechts inhalen. Althans, in Wegmisbruikers gaat het er tenminste zo aan toe maar blijkbaar is dat dus geen goede afspiegeling van de realiteit. Ik zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat ik nooit harder dan 30km/u boven de maximum snelheid rij maar in het verhaal van Paulus blijk je dan dus ook alsnog genaaid te kunnen worden. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de beste man (dus niet de agent) de waarheid spreekt.
Vandaag iemand die zonder te kijken uit een onoverzichtelijke straat met een aardige snelheid van rechts de weg op kwam draaien. Uiteraard had meneer voorrang maar wat nou als er een fietser of brommer aan kwam zetten die het niet zo nauw neemt met de verkeersregels?

Ik zal wat linkjes posten voor de meelezers onder ons.

In deze bijlage valt te lezen hoe makkelijk je aan een emg kan komen.
Het idee van meerdere gedragen op zich is niet vreemd, echter binnen de bebouwde kom wordt er strenger gekeken, helemaal naar forse snelheidsovertredingen.

Als je op de link klikt zie je daar een hele waslijst met gedragingen. Nou geloof me dat iedereen weleens één van die zaken heeft overtreden. Al dan niet bekeken vanuit de subjectieve blik van een ander.

En als je hier kijkt dan staat daar toch echt:
ten aanzien van betrokkene als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, een overschrijding is geconstateerd van de toegestane maximumsnelheid met 50 kilometer of meer op wegen binnen de bebouwde kom
Dat enkel is dus al genoeg voor de cursus.

Daarbij moet je je ook bedenken dat het juist degene zijn die beslissen of je wel of niet in aanmerking komt, het zelf altijd wegwuiven onder het motto dat het in de praktijk wel meevalt en dat je je echt behoorlijk moet misdragen. Als je naar de letter van de regels gaat kijken, dan hoéft dat helemaal niet en kán je die cursus eigenlijk zonder moeite te pakken hebben.

Een programma als wegmisbruikers vind ik altijd een mooi voorbeeld waar de willekeur bij vlagen goed te zien is. Als ik bv kijk naar deze uitzending dan snap ik echt niet dat de Volvo-rijder op 8 minuten niet in aanmerking zou komen. Rijdt te hard, kleeft, jaagt een tegenligger de stuipen op het lijf door plots naar links te gaan (plaats op de weg), geeft verkeerd richting aan (want hij kan helemaal niet gaan op dat moment) én zit te bellen. En gezien zijn reactie doet ie het de volgende keer weer net zo, hij bagataliseert zijn eigen gedrag volledig. Deze man wordt zelfs nog gematst voor bellen.

Paulus0013 zei:
Ik denk dat enkel rijontzegging helpt. Er zijn nog altijd mensen met 'geld zat' en die pak je niet met boetes. Daarnaast zijn er ook mensen met amper geld en die pak je dan veel te hard. Iemands vrijheid afnemen is veel meer waard dan wat Euro's.

Mensen met geld huren gewoon een chauffeur, dus die pak je er ook niet mee. Hier in Duitsland functioneert het nog belachelijker, hier wordt ook bij staandehouding het rijbewijs niet ingenomen, maar kun je binnen bepaalde grenzen zelf bepalen wanneer je je rijbewijs afgeeft. Je kan het dus keurig plannen en iemand met geld lacht zich dus suf. Zeker omdat de boetes hier ook belachelijk laag zijn in vergelijking met o.a. Nederland. Ze zijn weliswaar iets hoger geworden maar toch. Gelukkig is het puntensysteem op de schop gegaan zodat je nu sneller je rijbewijs kwijt bent (kwijt als in opnieuw examen moeten doen).

Ik ben zelf groot voorstander van een inkomensafhankelijke geldstraf, in combinatie met (zoals het in NL al is) het op staande voet afnemen van het rijbewijs en de ontzeggingen voor langere periodes. Iemand met een hoog inkomen heeft over het algemeen duidelijk meer te besteden als een minima. Ik vind dan ook dat de "gelijke behandeling" zou moeten slaan op de "pijn" die een straf veroorzaakt en niet op het bedrag.

Om maar weer even on-topic te rug te komen:

Ben afgelopen week weer wat meer in NL onderweg geweest en begrijp meteen waarom de mentaliteit zo gestresst en agressief is. Bij daglicht is het gewoon altijd "druk" op de weg. Niks "lekker doortrappen", iedere paar 100 meter rijdt wel iets waar je je op aan moet passen. Heel anders dan bij de vele KM die ik op de Duitse wegen maak, het rijdt daar echt veel rustiger, tenzij je bij grotere steden of snelwegkruisingen komt. Je hebt gewoon weinig ruimte en "vrijheid" en zelfs bij 100-110 heb je niet het gevoel alle rust en ruimte te hebben. In ieder geval kostte het me meer moeite relaxed te blijven dan "normaal".

Keek er dan ook niet meer van op dat er juist in NL een opgefokte witte Audi A4 links, rechts en midden aan alles voorbij hoekte, daarbij de vluchtstrook en uitvoegstrook ook regelmatig als passeerruimte gebruikend... Waar is de EMG-uitdeler als je hem nodig hebt!! ;)

ijdt te hard, kleeft, jaagt een tegenligger de stuipen op het lijf door plots naar links te gaan (plaats op de weg), geeft verkeerd richting aan (want hij kan helemaal niet gaan op dat moment) én zit te bellen. En gezien zijn reactie doet ie het de volgende keer weer net zo, hij bagataliseert zijn eigen gedrag volledig. Deze man wordt zelfs nog gematst voor bellen.

Ze mogen dan ook voor maximaal 3 overtredingen P.V. schrijven, dus daarom zal hij wel gematst worden met het bellen. Ik ben het wel met je eens dat die man best een EMG had mogen krijgen of zelfs wel op art. 5 zijn rijbewijs had mogen inleveren.

PauseBreak zei:
Ze mogen dan ook voor maximaal 3 overtredingen P.V. schrijven
1 verbalisant max 3 muldertjes schrijven, kleven valt daar zelfs buiten. Als ze wilden konden ze het met zijn tween best opschrijven.

of zelfs wel op art. 5 zijn rijbewijs had mogen inleveren.
Dat gaat niet zomaar.

Geelhoed zei:
of zelfs wel op art. 5 zijn rijbewijs had mogen inleveren.
Dat gaat niet zomaar.
Zijn daar eigenlijk normen voor? Wanneer rijdt iemand dermate gevaarlijk dat artikel 5 van toepassing is? Als ik programma's als BodW en WMB bekijk heb ik niet de indruk dat er een 'harde grens' is in de zin van een bepaalde overschrijding van de snelheid of optelsom van de bekeuringen of zo.

Voor artikel 5 moet er directe gevaarzetting zijn. En dat is inderdaad aan de verbalisant om te beoordelen.
Dan is er nog de mogelijkheid om het rijbewijs in te nemen onder WVW 130 en het naar het CBR op te sturen met een melding van een vermoeden dat de bestuurder niet meer beschikt over de rijvaardigheid, maar dat heeft dan weer niets met artikel 5 te maken.

Artikel 5 komt eigenlijk alleen voor in het puntenrijbewijs.

Paulus zei:
Ik weet niet wat voor beeld je probeert te schetsen,

Ik denk dat jij degene bent die schetst, namelijk verbazing met je opmerkingen en verhalen terwijl je al een EMG cursus doet.

Het zal wel weer het predicaat moraalridder opleveren maar 'nooit harder dan 30kmh boven de max toegestane snelheid' (60 bij 30, 80 bij 50?), '50kmh te snel BiBeKo', optrekken met slippende banden om vervolgens een snelweg op te hoeken en daar met 180(?) laag te vliegen (maar ik kan nog wel knipperen!), keer goed gas geven in een Porsche enz zijn toch ook niet echt kleine overtredingen en iig zeker te voorkomen overtredingen. Overigens gaat het innemen van het rijbewijs ook niet alles voorkomen, er zijn er genoeg die toch gaan (of moeten) rijden.
@LMJ: ik heb me juist ernstig verbaasd over het tegenwoordige rijgedrag in Dld en vond het daar juist een flinke chaos tegenwoordig. Wil je snel van A naar B komen in Dld, blijf op de rechterbaan rijden, daar rijdt niemand namelijk en, nog irritanter, blijf gvd eens van dat rempedaal af!

R-W zei:
...blijf op de rechterbaan rijden, daar rijdt niemand namelijk en, nog irritanter, blijf gvd eens van dat rempedaal af!

Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Dat voortdurende getap op het rempedaal vaak ook zonder werkelijk te vertragen. Ook hier in CH vooral iets van de linkerbaan. Waar ze hier ook helemaal dol op zijn is het alarm knipperlicht...als het een beetje op een file lijkt dan gaat onmiddelijk dat alarm knipperlicht aan...

Hehehe... Ik zeg ook niet dat ze hier fantastisch rijden, maar mij viel op hoe "benauwd" het overal en op verschillende tijdstippen was, en hoe "opgefokt" je je daardoor gaat voelen. Ik kan me al die irritaties goed voorstellen in NL. In D is het toch vaak net iets ruimer, waardoor het monder proppen is en je je minder opgejaagd voelt zeg maar. Maar ik denk ook dat het te maken heeft met wat je gewend bent. Ik maak hier veel km, dus ben gewend aan het verkeersbeeld. Maar in NL dan weer niet. Voor jou natuurlijk andersom :)

LoveMyJeep zei:
Hehehe... Ik zeg ook niet dat ze hier fantastisch rijden, maar mij viel op hoe "benauwd" het overal en op verschillende tijdstippen was, en hoe "opgefokt" je je daardoor gaat voelen. Ik kan me al die irritaties goed voorstellen in NL. In D is het toch vaak net iets ruimer, waardoor het monder proppen is en je je minder opgejaagd voelt zeg maar. Maar ik denk ook dat het te maken heeft met wat je gewend bent. Ik maak hier veel km, dus ben gewend aan het verkeersbeeld. Maar in NL dan weer niet. Voor jou natuurlijk andersom :)

Oh nee hoor, wat jij hier schrijft kan ik wel beamen. Sowieso is Nederland erg druk, zelfs in het weekend en 's nachts komt het vrijwel nergens voor dat je de enige bent die onderweg is van A naar B. In Duitsland verbaas ik me ook altijd over de betrekkelijke rust die er heerst op de Autobahn. Het lijkt wel alsof er gewoon minder verkeersaanbod is daar. Misschien komt dat ook wel doordat Duitsland minder op- en afritten heeft en de afstanden er groter zijn.

@lmj, ik rijd regelmatig in Dld en heb er al de nodige kms doorheen afgelegd maar ik vind het onrustiger geworden, paar dingen die mij dit jaar echt opvielen:
- rechter rijbaan is nagenoeg leeg, op sommige stukken snap ik dat nog (lange hellingen of afdalingen icm vrachtverkeer).
- iedere 100mtr verandert de toegestane snelheid tegenwoordig, daarbij helpen de matrixborden boven de wegen niet heel erg mee en veroorzaken juist vaak vertraging.
- beetje constant rijden is er niet bij maar laten inhalen is ook niet gewenst.
- men staat continue op het rempedaal.
- Uzzi's gevarenlichtfrustratie is zeker herkenbaar, lichtjes wordt te pas en te onpas gebruikt, zeker niet alleen bij een onverwachte file of een gevaar op onoverzichtelijke plaats.
- Een knipperlicht gebruiken is daarentegen weer erg lastig.
- in- en uitvoegen bij drukte en ritsen is een geval van het recht van de sterkste/grootste.
- bij werkzaamheden is men dan weer übercorrect maar zo drastisch dat het ook weer gevaarlijk is.

Herkenbaar?

Die lege rechterbaan geldt in heel West-Europa. In Frankrijk en Italië vind ik het nog erger dan in Dld of NL. Met name de Fransen vertonen imo regelmatig curieus rijgedrag, bijvoorbeeld tav gebruik van knipperlichten. Dat móet wel aangeleerd zijn, toch? Ze zijn over het algemeen wel alert in naar rechts gaan, maar blijven doorgaans steken op de op één na meest rechtse baan. Zou hen misschien ook aangeleerd worden dat de meest rechtse baan alleen voor vrachtwagens en andere langzame verkeersdeelnemers is?

Als je dat naar links aan laten staan van het knipperlicht bedoelt, daar hebben meer Zuid Europeanen last van, Italianen kunnen dat ook heel goed bijv.

Ik vind dat de Fransen wel fijn knipperen op de snelweg. Hier geeft men hooguit 2 knippers mits ze een automatisch dingetje in de knipperstengel hebben.
In Frankrijk knipperen ze doorgaans toch wel minimaal 4 keer. Alleen alarmlichten principe kon me ook erg aan storen inderdaad, afremmen van 130 naar 90 en gelijk die rottige alarmlichten aan..

R-W zei:
@lmj, ik rijd regelmatig in Dld en heb er al de nodige kms doorheen afgelegd maar ik vind het onrustiger geworden, paar dingen die mij dit jaar echt opvielen:
- rechter rijbaan is nagenoeg leeg, op sommige stukken snap ik dat nog (lange hellingen of afdalingen icm vrachtverkeer).
- iedere 100mtr verandert de toegestane snelheid tegenwoordig, daarbij helpen de matrixborden boven de wegen niet heel erg mee en veroorzaken juist vaak vertraging.
- Uzzi's gevarenlichtfrustratie is zeker herkenbaar, lichtjes wordt te pas en te onpas gebruikt, zeker niet alleen bij een onverwachte file of een gevaar op onoverzichtelijke plaats.
- in- en uitvoegen bij drukte en ritsen is een geval van het recht van de sterkste/grootste.
- bij werkzaamheden is men dan weer übercorrect maar zo drastisch dat het ook weer gevaarlijk is.

Herkenbaar?

Allemaal behoorlijk herkenbaar ja. Vooral het links rijden is echt behoorlijk irritant. (td) Ik neem eigenlijk niet eens de moeite meer om te wachten.....

Zevens zei:
Ik vind dat de Fransen wel fijn knipperen op de snelweg. Hier geeft men hooguit 2 knippers mits ze een automatisch dingetje in de knipperstengel hebben.
In Frankrijk knipperen ze doorgaans toch wel minimaal 4 keer.

Ik ben in maart twee keer op en naar de Franse alpen gereden, en het patroon dat jij beschrijft herken ik niet. Ze knipperen wel méér dan de gemiddelde Nederlandse bestuurder inderdaad, maar of het duidelijker of prettiger is...? Het gemiddelde gedrag op de Autoroute dat ik meemaakte, is dat ze tijdens de inhaalactie de gehele tijd de linkerknipper aan laten staan. Dus ook als ze weer eens collectief een half uur lang in een treintje achter een trage inhaler hangen (en de derde baan helemaal leeg is uiteraard). Maar ook tijdens die zeldzame momenten dat een fransoos op de derde baan rijdt en opschuift naar de tweede om iemand in te halen, dan rijdt 'ie dus geruime tijd op de middelste baan met het linkerknipperlicht aan. Ook denken Fransen dat je voorrang krijgt zodra je je linkerknipper aan zet, ofzo. Al met al vind ik het vooral enorm nonchalant. Italianen in Italië rijden imo vooral opgefokt en veel te hard, maar dat verdraag ik beter dan dat laissez-faire rijgedrag van de Fransen.

Overigens, in alle auto's met een zgn. passeerautomaat die ik gereden heb, resulteerde één keer aantikken van de stengel altijd in minimaal drie knippers, hetgeen volgens mij ook de wettelijk verplichte hoeveelheid is bij rijbaanverplaatsingen.

Dan on-topic: Vandaag mocht ik het ABS van mijn auto testen. Stond vooraan bij het verkeerslicht bij een kruispunt, en/dus trok ik vlot weg bij groen. De baan voor de tegenovergestelde richting is daar afgescheiden door een stenen middenberm die doorloopt ver voorbij de verkeerslichten tot aan de kruisende rijbanen, en beide rijrichtingen mogen niet linksaf, dus ze kruisen elkaar niet. Niet alleen is dat heel duidelijk aangegeven met borden en pijlen op de rijbanen, maar linksaf slaan is daar ook heel onnatuurlijk, want je moet een bocht van zo'n 110 graden maken. Ik rij daar dagelijks en ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar linksaf probeerde te gaan. Toch dacht vandaag een l*l de behanger in een opel ashtray (met 3 passagiers) dat dat wel kon, terwijl ik net aan het optrekken was. Niet alleen raakte ik zijn rechter achterspatbord op 10 centimeter na, hij kon ook de rijbaan linksaf niet meteen op, omdat het rechtsafslaande verkeer uit mijn richting natuurlijk die baan op ging. Dus stond ie zeker een paar minuten stil midden op het kruispunt. Ik heb secondenlang geclaxonneerd (schrik/frustratie) maar geen enkele respons vanuit de opel. Naja, goed voor de hartslag zullen we maar zeggen.

R-W zei:
Het zal wel weer het predicaat moraalridder opleveren maar 'nooit harder dan 30kmh boven de max toegestane snelheid' (60 bij 30, 80 bij 50?), '50kmh te snel BiBeKo', optrekken met slippende banden om vervolgens een snelweg op te hoeken en daar met 180(?) laag te vliegen (maar ik kan nog wel knipperen!), keer goed gas geven in een Porsche enz zijn toch ook niet echt kleine overtredingen en iig zeker te voorkomen overtredingen.
Uhm zijn niet bijna alle overtredingen te voorkomen? Het zijn toch echt de mensen zelf die het gas intrappen en die deze acties uithalen. Het zijn de mensen zelf, inclusief mezelf, die de grenzen oprekken naar eigen normen en dan zien hoe lang ze dat vol kunnen houden. Waarschijnlijk gaan een aantal mensen die opgeschoven normen voor zichzelf ook als normaal beschouwen na verloop van tijd.

Ik vind het trouwens vervelend dat mensen hier zelf dingen lopen in te vullen, zoals hierboven dat hoeken en 180. Prima dat mensen vinden dat ik het soms te bont maak, maar doe dat niet aan de hand van 'assumption' en dingen die je er zelf bij verzint. Ik heb in een eerdere post al uitgebreider uitgelegd waarom ik die cursus heb gekregen.

Daarnaast als iemand werkelijk geinteresseerd is in een breder beeld van mij, dan kan je me altijd een privebericht sturen met vragen of wat ook. Bv als je bepaalde opvattingen niet kunt plaatsen of daar iets over kwijt wilt, of mij iets ter overweging wilt geven. Ik ben best bereid mijn visie op het eea toe te lichten.

Nu nog even pitten, vanavond meer over cursusdag 2.

R-W zei:

Herkenbaar?
Regelmatig is toch weer anders als door heel Duitsland vrijwel iedere rit :)
Desalniettemin kunnen dit natuurlijk goed jouw ervaringen zijn, daar zal ik niets tegenin brengen. Voor wat betreft mijzelf zal ik de puntjes ook even langs gaan:
- Rechter strook leeg: een fenomeen dat je inderdaad veel ziet, maar niet meer dan elders. Vooral waar meer dan 2 stroken zijn lijken veel mensen bang voor de meest rechter...
- Veel veranderende toegestane VMax: vind ik wel meevallen. Zeker in vergelijking met NL. Dat matrixborden vaak niet echt helpen zie ik ook, dat ligt eraan dat veel mensen nog steeds niet weten of dat nou wel of niet verplichte snelheden zijn.
- niet constant rijden: zie ik niet meer of minder als elders. Ik rijd veel met cc en dan merk je wel dat veel mensen geen constante snelheid aanhouden, maar dat heb ik in NL ook.
- Continue remmen: Zie ik ook niet meer dan in NL. Wel vind ik dat hardrijders vaak veel te lang doortrappen om dan heel laat hard te moeten remmen voor iemand die langzamer is. Omdat je in NL minder grote snelheidsverschillen ziet is ook dat iets minder denk ik.
- Gevarenlichten: Geen last van. Maar Uzzi spreekt dan ook over Zwitserland.
- Richting aangeven: ja, duidelijk. Maar ook niet meer of minder dan in NL...
- In- en uitvoegen: mensen snappen hier net zo min dat een invoegstrook bedoeld is om snelheid te maken en omdat stroken vaak niet zo lang zijn als in NL wordt er dan graag te langzaam gereden of al aan het begin met te lage snelheid ingevoegd. Plek of geen plek, ondanks dat de regels hier het zelfde zijn als in NL gelooft men toch vaak dat ruimte maken voor de invoeger verplicht is. Wat je hier bij uitvoegen vaak ziet is dat mensen nog net even in willen halen om er dan voor te duiken, of al ver van tevoren over de vluchtstrook gaan rijden en daardoor "correcte" uitvoegers hinderen of verrassen.
- Wegwerkzaamheden: Übercorrect? Echt niet! Veel mensen knallen rustig door, tenzij ze opgehouden worden door iemand die zich wel redelijk aan de beperkingen houdt. Wat mij daarbij overigens is opgevallen is dat veel mensen een "vaste" snelheid hanteren van 100-130 voor alle trajecten. Rijd je 130-140 haal je ze in, en als je dan bij werkzaamheden je snelheid netjes aanpast komen ze jou weer voorbij met de snelheid die ze voorheen ook reden.
Maar goed, wat iemand opvalt en hoe je het inschat is natuurlijk per persoon verschillend.

Paulus0013 zei:
Uhm zijn niet bijna alle overtredingen te voorkomen? Het zijn toch echt de mensen zelf die het gas intrappen en die deze acties uithalen. Het zijn de mensen zelf, inclusief mezelf, die de grenzen oprekken naar eigen normen en dan zien hoe lang ze dat vol kunnen houden. Waarschijnlijk gaan een aantal mensen die opgeschoven normen voor zichzelf ook als normaal beschouwen na verloop van tijd.
Dat is niet waarschijnlijk, dat is zo. Beste voorbeeld is Vmax: een maximumsnelheid wordt door veel mensen gezien als dat wat gereden MOET worden. En alle overtredingen zijn te voorkomen want allemaal menselijke beslissingen of fouten. Kent iedereen de regels en houd iedereen zich eraan dan zou er geen overtreding gemaakt worden.

Paulus0013 zei:
Ik zelf zat er omdat ik met slippenden banden bij een verkeerslicht optrok, een snelweg op ging en ook daar doortrapte.

Nee, je reed veel te snel langs ander verkeer, en kruisingen, driftte twee keer en onderkende niet tijdig de risicos. (volgens de verbalisant)

Daarnaast hebben we het al gehad over je ongeval en bijbehorende artikel 5 en je alcoholmisdrijf. Al met al denk ik dat je niet te hard van de toen moet blazen dat je bij zo'n cursus moet zitten.

Op een bepaalde manier heb ik de indruk dat Paulus een beste kerel is met iets teveel temperament voor het Nederlandse verkeer...

de Wit (voorheen deWit) zei:
Op een bepaalde manier heb ik de indruk dat Paulus een beste kerel is met iets teveel temperament voor het Nederlandse verkeer...

Die verhalen van hem.... sorry, maar soms een beetje, nee, ik zeg het woord niet.

Bijna weer een pak slaag gekregen vorige week.:(
Ja, ik ben me er eentje.

Werd in Zwolle bijna van mijn sokken gereden door een fietser op het voetpad. Toen hij langs kwam kachelen, zei ik "er is hier ook een fietspad". Dat was het. Het duurde even en ik was allang met andere gedachten bezig toen hij plotseling achter me fietste.
"Zei je iets?", vroeg hij, een donkere krullebol met een buitenlands accent.
"Ja, dat er ook een fietspad is"
"Ik begrijp je niet".
"Daar... is een fietspad", zei ik wijzend.
"Wat praat je, ik begrijp je niet".
Ok, ik liep naar het fietspad met de fietstekening.
"Daar is de weg voor auto's, en hier is een plaatje van... nou? ... een fiets. Dat betekent dat je hier als fietser kunt fietsen. En hier, dit is een voetpad, dit is voor voetgangers. Dus hier.... fiets je niet, maar daar....... kun je fietsen. Begrijp je het nou?"

Hij bleef een tijdje stil. En daarna schudde hij zijn hoofd.
"Jij bent niet goed"
"Ok, als je het goed vind ga ik nu naar mijn werk"

Dus ik liep rustig door, de jongen totaal in verwarring achterlatend. Na een tijdje hoorde ik achter me een storend geroep "Heee, heee, heee".
Ik dacht nog heel even Wat zullen we nou krijgen. En ja hoor, daar wastie weer, zijn haar nog meer in de war dan daarvoor.
"wat is er", vroeg ik.
"Waar bemoei je je mee"
"Waar bemoei ik me mee? Ik bemoei me met mijn eigen gezondheid, dat ik geen platgereden tenen wil, of een blauwe arm"
"He?"
"Is dat te moeilijk voor je? Snap je het niet?"
"Nee, ik fiets waar ik wil"
"Moet je vooral doen"

Ik ben daarna gewoon doorgelopen.

Soloman zei:
Het was dus een kenner!
RVV zei:
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
G11.png
Verplicht fietspad
G13.png
Onverplicht fietspad

'Bijna een pak slaag' is een tikkie (jaja) overdreven ;)

paulus zei:

Ik vind het trouwens vervelend dat mensen hier zelf dingen lopen in te vullen, zoals hierboven dat hoeken en 180. Prima dat mensen vinden dat ik het soms te bont maak, maar doe dat niet aan de hand van 'assumption' en dingen die je er zelf bij verzint. Ik heb in een eerdere post al uitgebreider uitgelegd waarom ik die cursus heb gekregen.
@Paulus, als jij dat een normale gang van zaken vindt... En nee, er zijn overtredingen die in de categorie 'even niet op(-)gelet' vallen, vervelend maar kan gebeuren. Jij schijnt echter een voorliefde voor de buitencategorie te hebben 8-)
Vwb het hoeken, 180 enz, het zijn jouw verhalen, wellicht dat het niet allemaal in dezelfde 5 minuten begaan wordt idd maar om te stellen dat men dit hier verzint, is onzin. Sterker nog, al teruglezende zijn dit nog de lichtere vergrijpen. Wat jij schijnbaar niet wil inzien is dat dergelijk gedrag op de openbare stomweg niet gaat, technisch niet want je auto valt er door uit elkaar maar ook en vooral qua omgangsnormen niet. Misschien dat jij denkt dat het allemaal wel moet kunnen op dat moment maar er hoeft maar iets anders dan gedacht te gaan en je bent klaar. Dat blijkt ook, nu krijg je er maar een cursus voor en kom je goed weg, je hebt er ook al ongelukken mee veroorzaakt...

Geelhoed zei:
Soloman zei:
Het was dus een kenner!
RVV zei:
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
G11.png
Verplicht fietspad
G13.png
Onverplicht fietspad

Hij leek me niet echt iemand die het verkeerswetboek in zijn hoofd had. Leek me meer iemand die een hele grote sigaret 's morgens had gerookt, zo kwam hij over.

Maar goed,

waarom fietsen fietsters altijd over de tegels van het trottoir?????
Terwijl er daarnaast een fietspad is?
Ik snap het niet, snap jij het?

Hier in Amsterdam weer eens vol in de pens gereden door een fietser, terwijl ik het fietspad overstak via een VOP. Draag dan keurig mn kratje pils aan de fietskant, en loop stoïcijns door. Ach, met 1m96 wordt er dan piepend geremd :)
Dan weeeeeer een discussie, dat ik toch best weet hoe het gaat met fietsers in Amsterdam enzo.. Ja dat weet ik, die moeten stoppen bij een VOP. En dan een krachtterm en ik vervolg mijn weg weer. :)

Goed, ik zit met de volgende situatie: op mijn route naar school kom ik langs een rotonde waar naar mijn mening verkeerde bewegwijzering staat waardoor dit gevaarlijke situaties oplevert (nu al een paar keer meegemaakt).
Het gaat hierom: KLIK
De rotonde is een paar jaar geleden uitgebreid tot hoe die nu dus is, met 3 rijstroken.

De buitenste rijstrook is bestemd om de ring op te gaan. De middelste rijstrook is voor beide bestemd, dus of de ring, of driekwart. De binnenste rijstrook is enkel om driekwart te nemen. Dit staat allemaal op de weg met pijlen aangegeven en dit is erg duidelijk.
Alleen zo'n 500 meter terug hebben ze borden geplaatst om dus te "verduidelijken" welke rijstrook je moet nemen om naar je bestemming te komen.

Deze borden staan er:
imageczd.jpg

Dit impliceert dus dat als je op de rechter rijstrook gaat rijden, je dus ook de buitenste rijstrook op de rotonde moet nemen, de ring op. Echter kan je vanuit de rechter rijstrook ook op de middelste op de rotonde komen om driekwart te gaan. Er is op de rotonde zelfs met lijnen aangegeven dat het mogelijk is.

Het bord boven de linker rijstrook impliceert dat jij dus of de middelste of de binnenste rijstrook op de rotonde moet nemen om driekwart te gaan. Hierdoor krijg je dus situaties waarbij mensen (ik) vanaf de rechter rijstrook de middelste op gaan om driekwart de rotonde te nemen, terwijl mensen die op de linker rijstrook precies ditzelfde plan hebben. Heb inmiddels al 3 keer bijna een auto in mijn deur gehad omdat diegene links van mij de binnenste rijstrook op de rotonde had moeten pakken. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

OP de rotonde staan rechts en midden pijlen voor rechtdoor en links voor linksaf, lijkt me handig om je daar aan te houden.

Ik ben vandaag op de N57 Oosterschelde-kering bijna de berm ingeduwd door een vrachtwagen die besloot alvast naar links te komen, terwijl ik al naast z'n trailer zat, dat was hier (in Noordelijke richting): https://maps.google.nl/?ll=51.590756,3.6791&spn=0.004913,0.013078&t=h&z=17
Nog even ter verduidelijking, hij had nog meer dan ruimte zat op de rechterstrook.

Door de weersomstandigheden had ik daarna totaal geen inhaalmogelijkheid meer dus met 80km/u achter de vrachtwagen blijven hangen die vervolgens de bocht bij Ouddorp: https://maps.google.nl/?ll=51.801025,3.944242&spn=0.009833,0.026157&t=h&z=16 maar met 50km/u nam, want daar staat om de een of andere vage reden een bord met advies snelheid 50

Daarna op de weg terug naar huis in droog weer, opa in een Rover 75 die krap 70km/u bleef rijden waar 100km/u is toegestaan en waar ik niet voorbij kon omdat er nog een rits met auto's voor me zat en er ook nogal wat tegemoet komend verkeer was. Vervolgens duikt opa hard remmend (op de rijstrook) een reparatiehaven in, gelukkig konden wij daarna weer gewoon 100km/u gaan rijden. ( https://maps.google.nl/?ll=51.778356,3.873432&spn=0.009837,0.026157&t=h&z=16 hij dook de meest Zuidelijke reparatiehaven in)

Tot na de stoplichten bij Port Zelande waar weer een held was die niet harder ging dan 90km/u en regelmatig zonder reden van het gas af ging en terug zakte tot bijna 80km/u. Gelukkig kon ik daar redelijk snel voorbij door even terug te schakelen naar m'n 3
dat was dus ergens op dit stuk: https://maps.google.nl/?ll=51.74619,3.841224&spn=0.019689,0.052314&t=h&z=15

Terug
Bovenaan