Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

R-W zei:
Volgens mij doen ze er in de eerste instantie niets mee maar wel als er meerdere klachten over deze auto/bestuurder/kenteken komen.

Precies, gaan allemaal in het systeem en bij meerdere meldingen gaan ze toch echt even actie ondernemen.

§anitarium zei:
Op de A27 afgelopen zaterdag ter hoogte van Utrecht, knooppunt Rijnsweerd. Ik rijd op strook 1 om een paar auto’s op strook 2 voorbij te rijden. Je mag daar 100, ik heb de cruise control op GPS 104 staan. Er komt een BMW 5 aan met gastje dat nauwelijks boven het dashboard uitkomt, die op een paar centimeter afstand van mijn bumper gaat hangen, met grootlicht knipperen, beetje afzakken en weer op mij inrijden om duidelijk te maken dat ik op moet tieven. Nee, ik ga niet sneller dan de max rijden omdat jij er langs wil. Nee, ik ga ook niet de mensen rechts van mij van de weg duwen door er tussen te proppen omdat jij er langs wil. Je wacht maar, ik maak netjes mijn inhaalactie af en jij houdt je aan de regels. Ik zet wel een keertje mijn alarmlichten aan, omdat die centimeter tussen de auto’s wel erg weinig is. Wat doet die gast? Propt zelf zijn BMW tussen twee auto’s rechts door, over de dubbele doorgetrokken naar de afrit richting A12. Daar schiet hij de auto’s rechts van mij voorbij, om direct geheel naar links voor mij te komen en daar even lekker hard op de rem te stampen. Ik toeter flink, rem ook en de BMW scheurt direct weer door naar rechts naar de uitvoegstrook richting de A12. Wat is dit voor actie? Zelf je totaal niet aan de regels houden en mij dan ook nog even “straffen” met die belachelijk gevaarlijke remactie? Als je dood wil, doe dat dan zonder andere mensen in gevaar te brengen! :| Klootz[size=small]a[/size]k!

Is hier iets aan te doen op zo’n moment? Politie bellen en kenteken doorgeven, zou dat helpen? Ik zat te trillen van woede op mijn stoel en op zo’n moment krijg ik opeens heel populistisch gedachtes en vraag me af waar de politie is en waarom ze wel overal en nergens langs de weg staan te flitsen.

Twee andere algemene ervaringen die me de laatste tijd opvallen: op 100-snelwegen rijdt bijna iedereen een stuk sneller dan 100, maar op 130-wegen, rijdt niemand 130! Kunnen we niet gewoon overal 120 instellen, blijkbaar is dat de snelheid die het overgrote deel wel begrijpt. En wat me ook opvalt zijn auto’s met Belgische kentekens, die durven nooit, maar dan ook echt nooit naar rechts te gaan. Op een vrijwel lege 4-baans A2 rijden ze gerust kilometers achter elkaar op strook 2.

Begrijp me niet verkeerd. Ik keur de actie van de BMW niet goed. Aangezien je zelf aangeeft dat het een 100km/h weg was en over het algemeen veel mensen harder dan 100km/h rijden, ga ik er vanuit dat de 'paar auto's' die jij inhaalde ook geen 90 km/h reden, maar zeker rond de 100km/h. Het is bloed irritant als iemand met een gangetje van 4 km/h verschil een hele stoet voorbij wilt rijden. Als er dan een snelle rijder aankomt van achter (doe ik tenminste), geef ik op z'n minst even gas bij om er wat sneller voorbij te gaan en vervolgens weer op te schuiven naar rechts. Ik denk dat als dit 't geval geweest zou zijn, dat de BMW rijder ook de gevaarlijke manouvre helemaal niet had uitgehaald. Ik respecteer dan zelf de snellere rijder vaak. Zelf kan ik het niet volhouden om met een laag snelheidsverschil voortdurend op de linkerbaan een stoet in te halen, als ik zie dat er toch snellere auto's van achter naderen. Het gas gaat er dan automatisch op...

@ stickman: Ik denk dat we dan van mening verschillen. Ik vertik het om de maximumsnelheid te overschrijden alleen maar omdat er iemand tegen mijn bumper zit te hijgen. Of mag ik een verkeersboete dan ook claimen bij die opduwer? Overigens rijd ik al op de boetegrens en kroop ik op dat moment het rijtje auto's niet voorbij, maar reed er gewoon voorbij. Dat iemand de maximumsnelheid (fors in het geval van deze BMW-rijder) wil overschrijden, moet diegene zelf weten, je kan niet verwachten dat anderen dat ook doen. Dat heeft niets met het zo snel mogelijk afronden van een inhaalactie te maken.

Boppie zei:
Vandaag op weg naar huis, over de Amerongse berg, wat een lekkere slingerweg. Zit er ineens een dikke Volvo op mijn bumper. Het is 60, ik ging tachtig bergaf. Haalt hij me in vol in in het bochtige deel.....toch maar even geremd om ruimte te creeeren om de Volvo niet klem te zetten op een tegenligger die er net aan kwam...vervolgens zie je hetzelfde kunststukje bij de auto voor je. Ik weet niet waarom hij zo`n haast had, maar het kan nooit genoeg zijn om zo iedereen in gevaar te brengen.

Ik snap dat ook niet.

Vannacht kwam er een auto met groot licht van achter aan zetten op de snelweg. Dacht al dat het een stresskip was.

Kom bij wegwerkzaamheden aan waar je nog maar 50 mag: slingert die gast er volle vaart doorheen. Het was duidelijk dat veel weggebruikers het hier niet mee eens waren. Vrijwel gelijkertijd ontstaken zo'n 6 auto's hun groot licht naar deze bestuurder. Het was ook echt enorm lomp!

stickman zei:
Het is bloed irritant als iemand met een gangetje van 4 km/h verschil een hele stoet voorbij wilt rijden.

Weet je wat bloedirritant (één woord) is? De hypercorrecte -t bij kunnen willen zullen mogen en zijn!

Sanitarium zei:
Ik vertik het om de maximumsnelheid te overschrijden alleen maar omdat er iemand tegen mijn bumper zit te hijgen
Klopt, de oplossing is dan ook:

Geelhoed zei:
stickman zei:
Het is bloed irritant als iemand met een gangetje van 4 km/h verschil een hele stoet voorbij wilt rijden.

Weet je wat bloedirritant (één woord) is? De hypercorrecte -t bij kunnen willen zullen mogen en zijn!

LOL, eens met Geelhoed! Wat zeggen de rooie/groene/witte/paarse boekjes hierover eigenlijk? Is het inderdaad een zgn. hypercorrectie? 'Wilt' druist in ieder geval recht tegen mijn taalgevoel in.

Maar dat geheel terzijde. Wat betreft gestaag inhalen met een minimaal snelheidsverschil: Ik snap dat het fijn is om je eigen tempo te rijden, maar time het een beetje. In de spits ben je niet bepaald alleen op de weg. Dus wil je graag je snelheid binnen de perken houden, neem dan je 'verlies' en ga op de rechterbaan -desnoods- ietsje langzamer rijden. Scheelt nog peut ook. De A4 met z'n vijf banen laat het elke ochtend weer zien. Omdat iedereen met een kilometertje snelheidsverschil t.o.v. elkaar rijdt, danwel van mening is dat 'Keep your lane' tegenwoordig een regel is op de snelweg, worden die vijf rijbanen één onoverzichtelijke bende. Doodzonde van al die ruimte! Er zijn dagen dat ik slalommend mezelf een weg baan, er ik per zijwaartse beweging 2 of zelfs 3 rijbanen ineens op kan schuiven.

@ HVP: Hypercorrecte -t.

En verder, zoals ik al schreef, ik haalde op zaterdag, niet tijdens de spits, een rij auto's in, niet met minimaal verschil, maar "gewoon normaal". Als er dan plotseling een BMW aangescheurd komt en vindt dat ik op moet zouten door mij van de weg te drukken, is dat absoluut idioot. Vooral ook omdat diegene daarna wel even tijd had om over de weg te slingeren om voor mij uit te komen en keihard op de rem te stampen. Zoveel haast had hij dus niet. Deze situatie had helemaal niets te maken met dat ik te langzaam inhaalde of mijn inhaalactie had moeten versnellen of mijn inhaalactie beter had moeten timen.

Volgens mij hebben we allemaal geleerd ons aan de verkeersregels te houden, ga dan niet mensen dwingen de regels te overtreden voor je eigen verkeersovertredende gewin. Waarom moet een aan de snelheid houdende inhaler wel het verlies nemen en naar rechts, waarom kan de te snel rijdende inhaler niet zijn of haar verlies nemen door in te houden?

§anitarium zei:
Volgens mij hebben we allemaal geleerd ons aan de verkeersregels te houden, ga dan niet mensen dwingen de regels te overtreden voor je eigen verkeersovertredende gewin. Waarom moet een aan de snelheid houdende inhaler wel het verlies nemen en naar rechts, waarom kan de te snel rijdende inhaler niet zijn of haar verlies nemen door in te houden?

Die idioot die jij achter je/voor je had is een ander gevalletje dan hetgeen ik op reageerde. Ik zal niet een trage voorligger dwingen (door bumperkleven?) als ik zie dat diegene feitelijk auto's aan het inhalen is. Dus dan pas ik mij aan en hou ik afstand. Maar op het moment dat die voorligger naar rechts kan om mij te laten passeren, zal ik dat wel kenbaar maken. Rechts houden lijkt mij namelijk ook gewoon een verkeersregel, die ook geldt als er 100-200 meter voor je een langzamere weggebruiker zit.

Dat is helemaal waar. Een paar honderd meter links blijven rijden omdat daar verderop nog iets rijdt dat je wilt inhalen, is inderdaad niet correct. Als er rechts ruimte is, dien je gewoon netjes rechts te rijden.

Geelhoed zei:
stickman zei:

Tja, het is maar net waar jij je aan stoort...

En vandaag weer voor de zoveelste keer eenzelfde situatie.
Bus rijdt voor me en stopt bij de halte. Voor de bus is een bocht naar rechts, maar je kunt niet in de bocht kijken. Er staat een bus voor je het zicht te ontnemen, een halte rechts en wat schuurtjes.
Dus ik stop achter de bus om te wachten.
Achter me zie ik een vrouw naderen. Die kijkt zo eens en gaat mij en de bus voorbij :S.
Ik blijf het me afvragen wat zulke mensen bezielt. Je gaat toch niet compleet blind op de linkerhelft van de weg rijden. Als er een tegenligger komt, moet men gegarandeerd stoppen, want dat past niet meer langs elkaar.

Nog een andere situatie waarbij ik verbaasd was een keer iemand met inzicht te treffen!
Ik nader een T-splitsing met voor mij een zijstraat naar links. Vanaf links wil iemand linksaf naar mijn rechtdoorgaande baan.
Achter deze wachtende auto steekt een vrouw over. Die heeft dus voorrang op de zebra.
Die overstekende vrouw zou mijn pad kruisen, dus zou ik ergens middenop kunnen stoppen, dan zou ik recht voor die afslaande auto gaan staan die verder vrij spel had. Dus ik dacht van weet je wat ik stop iets eerder zodat ie voor kan, want ik moet toch voor die voetganger stoppen. En zowaar iemand die het ook direct begreep en dus doorreed. Het klinkt allemaal zo simpel, maar in de praktijk lijkt 99% zo inzichtloos dat ze alsnog blijven staan wachten.

Paulus0013 zei:
Nog een andere situatie waarbij ik verbaasd was een keer iemand met inzicht te treffen!
Ik nader een T-splitsing met voor mij een zijstraat naar links. Vanaf links wil iemand linksaf naar mijn rechtdoorgaande baan.
Achter deze wachtende auto steekt een vrouw over. Die heeft dus voorrang op de zebra.
Die overstekende vrouw zou mijn pad kruisen, dus zou ik ergens middenop kunnen stoppen, dan zou ik recht voor die afslaande auto gaan staan die verder vrij spel had. Dus ik dacht van weet je wat ik stop iets eerder zodat ie voor kan, want ik moet toch voor die voetganger stoppen. En zowaar iemand die het ook direct begreep en dus doorreed. Het klinkt allemaal zo simpel, maar in de praktijk lijkt 99% zo inzichtloos dat ze alsnog blijven staan wachten.

¿que?

Als de vrouw overstak achter de wachtende auto, en jij moet voor haar stoppen, dan stop je toch precies naast die auto?
Of was je met een voertuig langer dan 5 meter?

Uh ja dat zou je zeggen, maar dan had ik een fietspad staan blokkeren. Dus eigenlijk was dit de enige optie (of als je de andere auto onnodig blokkeren ook een optie vindt...). Vooruit kijken en daarop anticiperen. Niet eerst doorrijden en er dan achterkomen dat je niet verder kunt.
Je zou zeggen dat dat heel normaal klinkt, de praktijk vertelt mij heel wat anders als ik om mij heen kijk.

Ik rijd in Amsterdam op 2x2 rijbanen en rechts uit een uitrit komt een lesauto. Ik zie de blik snel afwenden en hij besluit voor mij te duiken. Dat is niet zo handig en dat vond ook meneer de rijinstructeur. Greep alleen niet in, maar ik heb de toeter van de Volvo kunnen testen :D

https://goo.gl/maps/SMbqf

wibi zei:
Misschien was het een examen en zal de kandidaat gezakt zijn...

Ingreep kan ook gewoon op examen hoor, ik heb het gehad. Ik was geslaagd en zij gezakt, denk ik. Zij deed namelijk haar examinatorsexamen (ofzo?). Was tamelijk briljant, ze was er de rest van de rit stil van :)

Dat kan Zollie...., maar dat hoeft niet...(daarom staat er ook het woordje 'misschien' in mijn eerste opmerking);)

Gisteravond nog een interactie met een vrachtwagen combinatie, ik denk dat we beide fout zaten maar het is goed afgelopen.

Wederom op de overgang van A1 naar A35 bij Hengelo, rijd ik achter een vrachtwagen die 70-75 rijdt. De linkerbaan is de invoegstrook en de rechterbanen (uit Almelo) komen samen (daar rijdt men 120km/u). Vrachtwagen gaat direct naar rechts bij invoegen (rijd nog 75km/u) aangezien ik de meest rechtse baan moet hebben (afslag) ga ik achter de vrachtwagen langs. Overig verkeer was er niet.
Als ik eenmaal rechtsachter de vrachtwagen rijdt op de afslag (merk dat zijn richting naar rechts nog aanstaat) geef ik volgas tot aan de 120km. Vervolgens gooit de chauffeur het stuur om naar de afslag waar ik (ter hoogte van zijn voorste wielen van de aanhanger) rijd, ik had 2 opties:
of vol in de ankers terug naar 75 (van 120) of uitwijken naar de vluchtstrook (met alarmlichten aan). Ik koos voor het laatste, in de hoop dat ik snel er voorbij kon. Dat ging ook prima, alleen toen kreeg ik grootlicht en een claxonconcert van de chauffeur. Ok, ik had misschien voor langs de vrachtwagen gemoeten, maar het was rustig en ik had geen haast. Daarnaast had hij ook moeten zien dat ik naast hem reed toen hij de afslag opging.

Denk dat we beide fout zaten, tis alleen jammer dat ik me dat besef en de chauffeur (beroepsmatig) zou moeten weten dat grootlicht en claxonneren niet terecht zijn. We waren beiden geschrokken en blij dat het goed ging lijkt me.

dank voor het meedenken, het is dus maar een paar honderd meter voor de rechtse baan een afslag wordt.

Dat is ook een redelijk ongelukkige situatie. Desalniettemin kun je daar doorgaans beter links de vrachtwagen inhalen want de afslag is behoorlijk lang. Je hebt de tijd, maar dat moet je maar net weten.

Klopt, maar meestal vinden chauffeurs het niet fijn als je voor hen langs de afslag op rijd, dus deed het een keer achter hem langs.
Voor het gevoel bleef hij op de middenste strook rijden en daarom ging ik er rechts langsheen. Waarschijnlijk door de dode hoek had hij het niet in de gaten. Het was donker dus hij kon mijn koplampen gewoon gezien hebben.
Daarnaast is het vaak zo dat als je dan van 75 moet versnellen op de linkerbaan, dat achterop - komend verkeer met 120 je nadert en je geen kant op kunt.

wibi zei:
Dat kan Zollie...., maar dat hoeft niet...(daarom staat er ook het woordje 'misschien' in mijn eerste opmerking);)

Ja, het klonk een beetje als een verklaring. Geen ingreep, want op examen geen ingreep.

Misschien was het een dronken Griek die de auto net gestolen had. Dat kan ook, maar het hoeft niet.

Mag ik zeggen dat ik jouw actie eigenlijk compleet idioot vind?
Waarom wil je een vrachtwagen die zich naar rechts verplaatst ook nog eens rechts gaan inhalen :S. Dan vraag je toch om moeilijkheden?

Er is geen overig verkeer, je hebt geen haast, waarom zoek je zo'n situatie dan op? Helemaal omdat je de weg ter plekke ook nog eens goed schijnt te kennen en weet dat er daar vreemde situaties kunnen ontstaan. Snap niet dat je dat dan niet accepteert en dat stukje achter de vrachtwagen blijft.

Meeste vrachtverkeer blijft daar op de middelste rijstrook rijden. Ik snap op zich wel dat je dan aanneemt dat die truck ook gewoon daar blijft rijden als die niet duidelijk maakt wat die van plan is te gaan doen. Zoals ik al zei, het is gewoon een ongelukkige situatie. De hele constructie daar blinkt niet uit in duidelijkheid en goed nagedacht hebben vanuit de overheid :p

Eergisteravond een zwabberende bestuurder voor me. Pakte eerst bijna een vluchtheuvel maar stuurde net op tijd naar rechts. Vervolgens had ie moeite om binnen de lijntjes te blijven en reed paar keer met wielen de berm in. Na de rotonde ging opeens het gas erop en gebruikte hij al zijn (Peugeot 508 THP) 156 pk :S om 5 auto's in te halen en al remmend in te voegen. Vervolgens lichte zijn remlichten elke 100 m op omdat het niet snel genoeg ging voor meneer.
Wat ik me dan afvraag aangenomen dat hij gewoon vermoeid was van een lange werkdag: Waarom doe je dat laatste stuk naar huis niet ff rustig aan? De schrik zat er kennelijk niet in toen hij bijna op de vluchtheuvel knalde (met daarop een dikke lantaarnpaal). 8-)

@ Paulus, omdat ik er vanuit ging dat chauffeur rechtdoor ging en ik rechtsaf. Dan heeft het niet veel zin om voor de truck langs te gaan en dan rechts af te gaan. Volgende keer ga ik weer links erlangs, wil niet te vaak over de vluchtstrook als het niet hoeft.

Wrangler zei:
Gisteravond nog een interactie met een vrachtwagen combinatie, ik denk dat we beide fout zaten maar het is goed afgelopen.

Wederom op de overgang van A1 naar A35 bij Hengelo, rijd ik achter een vrachtwagen die 70-75 rijdt. De linkerbaan is de invoegstrook en de rechterbanen (uit Almelo) komen samen (daar rijdt men 120km/u). Vrachtwagen gaat direct naar rechts bij invoegen (rijd nog 75km/u) aangezien ik de meest rechtse baan moet hebben (afslag) ga ik achter de vrachtwagen langs. Overig verkeer was er niet.
Als ik eenmaal rechtsachter de vrachtwagen rijdt op de afslag (merk dat zijn richting naar rechts nog aanstaat) geef ik volgas tot aan de 120km. Vervolgens gooit de chauffeur het stuur om naar de afslag waar ik (ter hoogte van zijn voorste wielen van de aanhanger) rijd, ik had 2 opties:
of vol in de ankers terug naar 75 (van 120) of uitwijken naar de vluchtstrook (met alarmlichten aan). Ik koos voor het laatste, in de hoop dat ik snel er voorbij kon. Dat ging ook prima, alleen toen kreeg ik grootlicht en een claxonconcert van de chauffeur. Ok, ik had misschien voor langs de vrachtwagen gemoeten, maar het was rustig en ik had geen haast. Daarnaast had hij ook moeten zien dat ik naast hem reed toen hij de afslag opging.

Denk dat we beide fout zaten, tis alleen jammer dat ik me dat besef en de chauffeur (beroepsmatig) zou moeten weten dat grootlicht en claxonneren niet terecht zijn. We waren beiden geschrokken en blij dat het goed ging lijkt me.

had je op dat dik gedrukte dan niet een beetje kunnen anticiperen?

PauseBreak zei:
Meeste vrachtverkeer blijft daar op de middelste rijstrook rijden. Ik snap op zich wel dat je dan aanneemt dat die truck ook gewoon daar blijft rijden als die niet duidelijk maakt wat die van plan is te gaan doen. Zoals ik al zei, het is gewoon een ongelukkige situatie. De hele constructie daar blinkt niet uit in duidelijkheid en goed nagedacht hebben vanuit de overheid :p
En zelf nadenken is te moeilijk ofzo?

Ik kan me maar 2 situaties indenken: inhalen vóórdat de truck bij de blokmarkering is of er na.
Als ie er nog voor reed is het rechts inhalen en dus niet goed wat je doet.
Als ie er al naast reed, dan had de truck zelf wat eerder duidelijk moeten zijn.
Uit het verhaal maak ik niet echt duidelijk op welke van de 2 situaties het was.

Waarom trouwens die inhaaldrang? Nu eindig je op de vluchtstrook, wat is het volgende? Even afwachten wat de truck gaat doen was geen optie?

lycan_Capri zei:
Wrangler zei:

Klopt daar ging ik misschien de fout in, echter ik dacht dat hij die was vergeten uit te zetten (omdat hij in het midden bleef).
Toen ik ernaast zat ging ik er vanuit dat hij me gezien had; hij schoof niet direct door naar de meest rechterbaan vandaar dat ik gas heb gegeven.

@ Paulus, misschien ben ik niet duidelijk. De chauffeur bleef even in het midden rijden met richting aan naar rechts, ik nam de beslissing om direct naar de afslag/ baan te gaan. Toen ik ernaast reed, nam hij de beslissing zonder te kijken of ik daar reed.

Wrangler zei:
lycan_Capri zei:
Wrangler zei:

Klopt daar ging ik misschien de fout in, echter ik dacht dat hij die was vergeten uit te zetten (omdat hij in het midden bleef).
Toen ik ernaast zat ging ik er vanuit dat hij me gezien had; hij schoof niet direct door naar de meest rechterbaan vandaar dat ik gas heb gegeven.

@ Paulus, misschien ben ik niet duidelijk. De chauffeur bleef even in het midden rijden met richting aan naar rechts, ik nam de beslissing om direct naar de afslag/ baan te gaan. Toen ik ernaast reed, nam hij de beslissing zonder te kijken of ik daar reed.

volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker natuurlijk
reed de chauffeur zoals het hem ooit eens geleerd is:
dus 1 baan opschuiven, weer kijken en dan weer een baan opschuiven

in plaats van gewoon gelijk met z'n hele combinatie naar rechts te knallen

dat hij jou daar niet gezien heeft kwam misschien omdat je er ondertussen redelijk dicht op zat en hij niet had verwacht dat jij je wagen wel in 1x naar rechts zou knallen

Net weer een situatie. Ik ging naar het lokale winkelcentrum. Op de parkeerplaats gaat de auto voor me een halve meter naar rechts en stopt. Geeft daarbij geen richting aan of alarmlichten of wat ook, ik moet zeker maar raden wat er gaan gebeuren?
Ik zie wel een vrouw met krukken uitstappen als ik er uiteindelijk langs rijd. Nu snap ik best dat je die voor de ingang wilt afzetten en voor zulke situaties kan ik wel begrip op brengen. Maar waarom meneer dan niet even 2m opzij gaat ipv 50cm en duidelijk met zijn knipperlichten laat zien wat ie van plan is, dat ontgaat mij.

Even wat agressie van mij afschrijven,

Situatie A27, redelijk druk verkeer, vanaf Utrecht richting Hilversum. Ik rijd op rechterbaan en loop in op verkeer voor mij dus kijk in de spiegel of er links ruimte is. Naast mij rijdt een Volvo XC-90, met enige ruimte daarachter een grijze Peugeot 307. Snelheidsverschil is minimaal, we rijden allen zo'n 120 km/u wat daar de maximaal is toegestaan. Zodra de Volvo mij is gepasseerd geef ik richting aan en schuif voor de Peugeot. Deze meneer had blijkbaar heel veel haast, vond dat hij recht had op mijn stukje asfalt. Laat dit duidelijk blijken door uitbundig gebruik te maken van grootlicht. Ik maak een gebaar dat ik zijn probleem niet snap, er was meer dan voldoende ruimte en heb direkt mijn snelheid aangepast aan de linkerbaan (Voldoende koppel in de turbodiesel). Maar die vijf meter verder naar voren waren zó belangrijk dat meneer mij nogmaals zijn recht duidelijk maakt dat zijn stukje was. Als ik namelijk even later weer gewoon naar de rechterbaan ga (ik ben geen linksplakker) maakt hij een overduidelijk een snijdende beweging in mijn richting, om vervolgens heel heftig te gaan bumperkleven.

Het was een klein ventje met designbrilletje. Hij heeft veel mazzel dat de gebruikelijke file verderop bij Hilversum er nog niet was, ik was dusdanig kwaad dat ik dan de neiging had gehad de bril van zijn neus te lichten en doormidden te breken. Blijkbaar belet die bril de man afstanden tot zijn voorliggers goed in te schatten.

Freez (Heeft het kenteken van de dader in zijn hoofd, maar kan zich inhouden deze niet op het net te plempen.)

Het kan ook nog wel eens meevallen met de echt idiote acties. Maar twee meegemaakt in 1400 km door Duitsland heen.

Eerste was een gevalletje "Spiegels? Wat zijn dat?". En een snelheidsverschil van 50 km/u is natuurlijk geen enkel probleem. Gelukkig gaf hij richting aan en kan een Focus heel hard remmen...

Tweede was een klassieker met vrachtwagens. Er haalt een vrachtwagen wat collega's in (2-baans stuk), dus daar zit ik op gepaste afstand achter. Vrachtwagen naast mij geeft richting aan dat hij in wil gaan halen, maar heeft mij absoluut gezien (zag zijn hoofd duidelijk in zijn spiegels, hij ging niet direct, dus geen twijfel over). Als ik hem voorbij ben gaat hij naar links en op m'n bumper zitten. Met vangrail links, vrachtwagen voor, vrachtwagen rechts en vrachtwagen achter hou ik dan nog maar één optie over: gat naar de vrachtwagen voor me groter laten worden door m'n snelheid wat te minderen. Gas los in 6 gaat niet zo hard als je nog maar 85 rijdt, dus leek me geen groot probleem. Dat vond de vrachtwagen achter me niet, getuige zijn groot licht. Sorry meneer, ik had er niet zo veel zin in om geplet te worden tussen twee vrachtwagens als degene voor me in de ankers zou moeten... Bestuurders met dit gedrag (i.h.b. bestuurders van echt zware voertuigen) mogen van mij hun rijbewijs opnieuw gaan halen en/of verplicht een maand in een rehabilitatiecentrum gaan werken. Tussen drie vrachtwagens en een vangrail in ben je gewoon kansloos in een luxe wagen als het mis gaat...

Dus je laat je afzakken terwijl er achter je een vrachtwagen zit? Ik snap dat het kleven niet ideaal is, maar ik kan me ook voorstellen dat de beste man eens in wil halen als er een tragere collega voor zich zit. Dan duikt hij in het gat achter je en moet dan vaart houden aangezien zijn acceleratietijd lang is. En dan ga jij snelheid terugnemen. En dan vind je het raar dat hij er kwaad om wordt.

Je zag ook dat hij in wou gaan halen...je had hem er ook tussen kunnen laten. Beetje geven zeg maar, en de chauffeur heeft weer een prettige dag..seintje met grootlicht, kom er maar voor en vervolg je weg. Je kon immers toch al niet doorrijden.

Boppie zei:
Dus je laat je afzakken terwijl er achter je een vrachtwagen zit? Ik snap dat het kleven niet ideaal is, maar ik kan me ook voorstellen dat de beste man eens in wil halen als er een tragere collega voor zich zit. Dan duikt hij in het gat achter je en moet dan vaart houden aangezien zijn acceleratietijd lang is. En dan ga jij snelheid terugnemen. En dan vind je het raar dat hij er kwaad om wordt.

Je zag ook dat hij in wou gaan halen...je had hem er ook tussen kunnen laten. Beetje geven zeg maar, en de chauffeur heeft weer een prettige dag..seintje met grootlicht, kom er maar voor en vervolg je weg. Je kon immers toch al niet doorrijden.

Dus als iemand vaart moet houden omdat hij groot en zwaar is is het dan ineens geen probleem als hij te dicht achter je gaat rijden? Ik kan me wel vinden in de reactie van Parody, hij zal echt niet de eerste zijn die als aluminiumfolie tussen twee vrachtwagens uitgepulkt moet worden... Ik kan er best begrip voor hebben dat hij zijn vaart niet wil verliezen, maar dan kan hij op zijn beurt ook wat meer afstand tot mijn achterkant houden zou ik zeggen. Is net zo goed geven en nemen. En in dit geval is de achterligger degene die het probleem en het gevaar veroorzaakt naar mijn mening... En om de vrachtwagen voor te laten, had hij helemaal terug moeten zakken want hij zat er immers al naast, en daarmee had hij het verkeer achter zich dan weer gehinderd...

Het enige probleem is hier gewoon dat de vrachtwagenchauffeur te kort achterop gaat rijden en het gevolg daarvan als "persoonlijke aanval" ziet en niet als logisch gevolg van zijn eigen actie. Hij ziet het als gehinderd worden, want hij wil immers vaart houden, en misschien zelfs als opzettelijk pesten terwijl de insteek van Parody is dat hij de zaak veilig houdt. Oftewel gewoon een "ikkke-ikke-ikke" probleem, net zoals de meeste in het verkeer zijn...

LoveMyJeep zei:
Boppie zei:

Dus als iemand vaart moet houden omdat hij groot en zwaar is is het dan ineens geen probleem als hij te dicht achter je gaat rijden? Ik kan me wel vinden in de reactie van Parody, hij zal echt niet de eerste zijn die als aluminiumfolie tussen twee vrachtwagens uitgepulkt moet worden... Ik kan er best begrip voor hebben dat hij zijn vaart niet wil verliezen, maar dan kan hij op zijn beurt ook wat meer afstand tot mijn achterkant houden zou ik zeggen. Is net zo goed geven en nemen. En in dit geval is de achterligger degene die het probleem en het gevaar veroorzaakt naar mijn mening... En om de vrachtwagen voor te laten, had hij helemaal terug moeten zakken want hij zat er immers al naast, en daarmee had hij het verkeer achter zich dan weer gehinderd...

Het enige probleem is hier gewoon dat de vrachtwagenchauffeur te kort achterop gaat rijden en het gevolg daarvan als "persoonlijke aanval" ziet en niet als logisch gevolg van zijn eigen actie. Hij ziet het als gehinderd worden, want hij wil immers vaart houden, en misschien zelfs als opzettelijk pesten terwijl de insteek van Parody is dat hij de zaak veilig houdt. Oftewel gewoon een "ikkke-ikke-ikke" probleem, net zoals de meeste in het verkeer zijn...

Ik heb ook geschreven dat het kleven niet ideaal is. Misschien verslikte de trucker zich in zijn actie, dan nog is gas terug nemen op de linkerbaan terwijl er een truck achter je zit niet de meest fraaie oplossing. Je maakt het probleem alleen maar erger. Hij had nog iets naar zijn voorligger kunnen trekken. Het is niet perfect, het is niet ideaal, maar het is niet anders op dat moment. Met gas loslaten ben je op dat moment een opstopping aan het creeeren. Vrachtwagens halen al niet snel in, met gas losaten duurt het allemaal langer. Krijg je dat effect van een lange rij remmende auto`s (een klassieker) die ineens 80 moeten in plaats van 120..is ook niet veilig. Het zou me op dat moment een worst zijn wie er gelijk heeft.

Boppie zei:
LoveMyJeep zei:
Boppie zei:

Ik heb ook geschreven dat het kleven niet ideaal is. Misschien verslikte de trucker zich in zijn actie, dan nog is gas terug nemen op de linkerbaan terwijl er een truck achter je zit niet de meest fraaie oplossing. Je maakt het probleem alleen maar erger. Hij had nog iets naar zijn voorligger kunnen trekken. Het is niet perfect, het is niet ideaal, maar het is niet anders op dat moment. Met gas loslaten ben je op dat moment een opstopping aan het creeeren. Vrachtwagens halen al niet snel in, met gas losaten duurt het allemaal langer. Krijg je dat effect van een lange rij remmende auto`s (een klassieker) die ineens 80 moeten in plaats van 120..is ook niet veilig. Het zou me op dat moment een worst zijn wie er gelijk heeft.
Even voor het beeld: ik nam gas terug bij 85 in de 6e versnelling. De motor maakt dan zo'n 1300tpm, de auto wordt enigszins uit de wind gehouden door de vrachtwagen voor me, dus de snelheid loopt echt niet hard meer terug. Het enige wat ik in die situatie nog kon doen is proberen de ruimte tussen de twee vrachtwagens dusdanig vergroten dat de vrachtwagen achter me de tijd heeft te remmen als er noodzaak is. Dat hij pissig wordt van deze reactie op zijn actie zal mij eerlijk gezegd een worst zijn. Ik wil geen worst worden, en ik mag er vanuit gaan dat hij geen 3 doden op z'n geweten wil hebben... Zodra ik weer ruimte voor me had ben ik op het gas gegaan: ik ga 'm niet onnodig hinderen, het is niet m'n bedoeling om 'm te sarren, ik wil alleen heel thuis komen.

Kleven is in deze situatie meer dan "niet ideaal": het is onnodig en levensgevaarlijk. Ik heb geen enkele uitweg meer als er wat mis gaat. Het enige alternatief was inderdaad reageren op z'n richtingaanwijzer door op de rem te gaan en 'm de ruimte die hij afdwingt te geven. Da's een optie die ik alleen gebruik als de chauffeur daadwerkelijk gaat terwijl ik er naast zit. Creëer je namelijk opstoppingen mee. Daarnaast loop ik ook nog eens het risico dat degene achter me ff niet oplet en achterin duikt. En het verschil tussen geen snelheidsbeperking en 0km/u is nog groter, om van de opstopping na een ongeval maar niet te spreken...

Vannacht zelf een niet zo chique actie gemaakt. A9 was de eerste rijstrook een beetje wit, tweede niets aan de hand. Toch zijn er mensen die 80-90-100 gaan rijden. Prima, ik duik die eerste baan wel op. Rij ik onderdoor de kruising bij de A5, besluit er iemand te gaan inhalen, zonder te spiegelen...ik kon mooi nog net over het verdrijvingsvlak inhalen, maar meneer achter mij zal het vast niet leuk hebben gevonden...

Nou rijd ik nog wel eens over de A12 en ik verbaas me echt over die... Ja, wat zijn het eigenlijk... Maar het zijn mensen die op wintersport gaan, dus de auto volgepakt met familie en een week eten, skikoffer op het dak en dan 130 rijden in een 100 gebied, kleven, geen verlichting voeren als het regent en maar dóórknallen. Vraag me af hoe de sfeer dan ín de auto is.

Broembroembroem zei:
Nou rijd ik nog wel eens over de A12 en ik verbaas me echt over die... Ja, wat zijn het eigenlijk... Maar het zijn mensen die op wintersport gaan, dus de auto volgepakt met familie en een week eten, skikoffer op het dak en dan 130 rijden in een 100 gebied, kleven, geen verlichting voeren als het regent en maar dóórknallen. Vraag me af hoe de sfeer dan ín de auto is.

Flink gestresst waarschijnlijk, het huisje/hotelletje is vanaf morgenochtend betaald, dus dan moeten we er ook zijn en in Dld mag je minimaal 130 km/h, dat moet dus ook gereden worden. Weinig vervelenders dan NL'ers in het buitenland en met name (op de weg) in Dld.

Mwah..als ik in Duitsland rij, dan hou ik de gang er ook wel in. Dat knallen heb ik wel gehad, maar op weg naar Italie hou ik toch wel een 130 a 140 km/h aan. En dan wil ik rond 18:00 graag een koud pilsje op een terras bestellen. We vertrekken doorgaans om 04:00, rijden vervolgens lekker door. Om de 2 uur stoppen, benen strekken en watertje pakken. Om de 4 uur tanken. Zo kom je doorgaans redelijk fit aan in de plaats van bestemming. Scheelt wel dat we met zijn tweetjes zijn...

En als ik die rit maak, valt het me op dat ook duitsers bijvoorbeeld goed middenbaan kunnen rijden, of kunnen kleven. Ritsen gaat vaak als een natte krant.

R-W zei:
Broembroembroem zei:

Flink gestresst waarschijnlijk, het huisje/hotelletje is vanaf morgenochtend betaald, dus dan moeten we er ook zijn en in Dld mag je minimaal 130 km/h, dat moet dus ook gereden worden. Weinig vervelenders dan NL'ers in het buitenland en met name (op de weg) in Dld.

Ik vind die Duitsers in Duitsland juist altijd zo irritant. Zelf allergisch voor de rechterbaan, en als je als Nederlander een keer het gore lef hebt iemand -op een fatsoenlijke manier uiteraard- in te halen, en je weigert iemand te snijden bij het terug naar rechts gaan, dan hangt er ogenblikkelijk zo'n hufterbak met xenonlampen in je nek met grootlicht en al. Het valt mij vaak op dat Duitsers vinden dat jij naar rechts moet als zíj vinden dat je kunt, en dus niet noodzakelijkerwijs zodra jij dat opportuun vindt. Buitengewoon irritant en hufterig. Er schijnt ooit uit een onderzoek naar voren gekomen te zijn dat 'wij' de Duitsers als de beste chauffeurs beschouwen, ik zie het stelselmatig ondermijnd worden door de realiteit.

HVP zei:
Ik vind die Duitsers in Duitsland juist altijd zo irritant. Zelf allergisch voor de rechterbaan, en als je als Nederlander een keer het gore lef hebt iemand -op een fatsoenlijke manier uiteraard- in te halen, en je weigert iemand te snijden bij het terug naar rechts gaan, dan hangt er ogenblikkelijk zo'n hufterbak met xenonlampen in je nek met grootlicht en al. Het valt mij vaak op dat Duitsers vinden dat jij naar rechts moet als zíj vinden dat je kunt, en dus niet noodzakelijkerwijs zodra jij dat opportuun vindt. Buitengewoon irritant en hufterig. Er schijnt ooit uit een onderzoek naar voren gekomen te zijn dat 'wij' de Duitsers als de beste chauffeurs beschouwen, ik zie het stelselmatig ondermijnd worden door de realiteit.
Geloof niet eens dat het aan Nederlander zijn ligt, die producten van een eikenboom doen dat bij iedereen. Duitsers zijn zeker niet de beste chauffeurs, maar ook niet extreem slecht. Polen heb ik nog veel leukere stunts uit zien halen. Eerlijk gezegd heb ik de beste chauffeurs in het midden van Groot Brittannië gezien. Daar compenseren ze het verkeersinzicht van een wortel meestal ruimschoots door ontzettend beleefd en aardig voor elkaar te zijn. Kan de rest van Europa wat van leren!

Terug
Bovenaan