Op de A27 afgelopen zaterdag ter hoogte van Utrecht, knooppunt Rijnsweerd. Ik rijd op strook 1 om een paar auto’s op strook 2 voorbij te rijden. Je mag daar 100, ik heb de cruise control op GPS 104 staan. Er komt een BMW 5 aan met gastje dat nauwelijks boven het dashboard uitkomt, die op een paar centimeter afstand van mijn bumper gaat hangen, met grootlicht knipperen, beetje afzakken en weer op mij inrijden om duidelijk te maken dat ik op moet tieven. Nee, ik ga niet sneller dan de max rijden omdat jij er langs wil. Nee, ik ga ook niet de mensen rechts van mij van de weg duwen door er tussen te proppen omdat jij er langs wil. Je wacht maar, ik maak netjes mijn inhaalactie af en jij houdt je aan de regels. Ik zet wel een keertje mijn alarmlichten aan, omdat die centimeter tussen de auto’s wel erg weinig is. Wat doet die gast? Propt zelf zijn BMW tussen twee auto’s rechts door, over de dubbele doorgetrokken naar de afrit richting A12. Daar schiet hij de auto’s rechts van mij voorbij, om direct geheel naar links voor mij te komen en daar even lekker hard op de rem te stampen. Ik toeter flink, rem ook en de BMW scheurt direct weer door naar rechts naar de uitvoegstrook richting de A12. Wat is dit voor actie? Zelf je totaal niet aan de regels houden en mij dan ook nog even “straffen” met die belachelijk gevaarlijke remactie? Als je dood wil, doe dat dan zonder andere mensen in gevaar te brengen!

Klootz[size=small]a[/size]k!
Is hier iets aan te doen op zo’n moment? Politie bellen en kenteken doorgeven, zou dat helpen? Ik zat te trillen van woede op mijn stoel en op zo’n moment krijg ik opeens heel populistisch gedachtes en vraag me af waar de politie is en waarom ze wel overal en nergens langs de weg staan te flitsen.
Twee andere algemene ervaringen die me de laatste tijd opvallen: op 100-snelwegen rijdt bijna iedereen een stuk sneller dan 100, maar op 130-wegen, rijdt niemand 130! Kunnen we niet gewoon overal 120 instellen, blijkbaar is dat de snelheid die het overgrote deel wel begrijpt. En wat me ook opvalt zijn auto’s met Belgische kentekens, die durven nooit, maar dan ook echt nooit naar rechts te gaan. Op een vrijwel lege 4-baans A2 rijden ze gerust kilometers achter elkaar op strook 2.