Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

wibi zei:
Helaas komt het op het volgende neer: als iemand iets fout doet (planken verliest, verkeerd parkeren in een bocht) geeft je niet het recht om ergens tegen op te botsen. De persoon in kwestie kan alleen beboet worden voor losliggende- en afvallende lading of verkeerd parkeren.
Alweer onzin. Iemand die schade veroorzaakt door rommel op de snelweg te laten slingeren is gewoon aansprakelijk voor de schade. Dat valt niet eens onder het WVW. Als jij bij mij een ruit ingooit krijg je ook gewoon een rekening.

Verkeershinderlijk (zoals het hier genoemd wordt) betaat volgens mij niet. Je kan overal parkeren. Het is de vraag of het mag en er een boete voor kan krijgen.
facepalm.gif

Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

feitcode R 395: een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd:
Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft; 120 euro

520d zei:
Mergelsberg zei:
Je bent in de regel fout als je op een stilstaand iets klapt. Al zullen daar ongetwijfeld haken en ogen aan zitten op het moment dat iemand zijn auto parkeert op een manier die verkeershinderlijk is.

Dat klinkt een stuk realistischer. Het hangt natuurlijk af van de omstandigheden van het geval. In het voorbeeld van die onoverzichtelijke bocht zal de automobilist die stil staat op de rijbaan, meer uit te leggen hebben dan de automobilist die niet tijdig kon stoppen. Maar dat ook de laatste wat uit te leggen heeft, snap ik.

Ik heb het zelf jaren gelden eens meegemaakt toen ik een kopstaartbotsing meemaakte op de snelweg. Voor mij viel er lading van een vrachtwagen als gevolg waarvan een aantal auto's op elkaar botste. Ik was de laatste in dat rijtje en kwam net een metertje te kort, zodat ik mijn voorligger aantikte. Pech dus, naast de schade aan mijn auto en die van mijn voorligger, leverde me dat ook een forse boete op omdat ik de auto niet tijdig genoeg wist te stoppen. Te weinig afstand gehouden dus, in de ogen van politie. Ik heb daar toen nog wel verweer tegen gevoerd, maar men bleek niet gevoelig voor mijn overmachtsargumenten. Flink balen, maar achteraf bezien was dat voor mij wel een les. Vijftig meter afstand bij negentig km was in die situatie dus toch te weinig.

Overmachtsargumenten? Zoals die afvallende lading?? Dan heb je in je verweer dus mooi je eigen schuld benadrukt, niet dat daar nog ontkenning mogelijk was.

Die afstand moet je juist houden om "overmachtsgevallen" te kunnen pareren. Dus plotseling remmend verkeer voor je + botsing = te weinig afstand gehouden. En dan kan je een boete verwachten blijkbaar...

Die 50 meter geeft je 2 seconde reactietijd als je remvertraging evenveel was als van je voorligger, waar is het misgegaan?

Verkeerstechnisch heb je helemaal gelijk GH, maar bedoel hier de verzekering mee. Dat is praktijk, want ik heb zelf een akkefietje meegemaakt toen ik per ongeluk op een foutief geparkeerde auto reed. Deze stond half op de stoep en ik beweerde (toen) dat het mijn fout niet was. Jawel, volgens de verzekering, "dat diegene fout geparkeerd staat gaf mij niet het recht er tegen aan te rijden". Dat bedoel ik hier te zeggen.
De fout-parkeerder kan dan hoogstens een boete krijgen voor fout parkeren...

Zollie zei:
Die 50 meter geeft je 2 seconde reactietijd als je remvertraging evenveel was als van je voorligger, waar is het misgegaan?

Onoplettendheid.

Ik hield wel afstand, maar was in gedachten. Toen het fout ging voor mij, heb ik nog zoveel mogelijk richting vangrail gestuurd om te ontwijken, maar ik kwam net te kort omdat ik simpelweg te laat begon met remmen. Daarom was die aanrijding ook gewoon mijn fout, ondanks de afvallende lading. Die boete was daarom ook terecht, al dacht ik daar toen als twintigjarige anders over.....:)

520d zei:
Zollie zei:

Onoplettendheid.

Ik hield wel afstand, maar was in gedachten. Toen het fout ging voor mij, heb ik nog zoveel mogelijk richting vangrail gestuurd om te ontwijken, maar ik kwam net te kort omdat ik simpelweg te laat begon met remmen. Daarom was die aanrijding ook gewoon mijn fout, ondanks de afvallende lading. Die boete was daarom ook terecht, al dacht ik daar toen als twintigjarige anders over.....:)
Tja, dit soort dingen gaan ook 99 van de 100 keer goed. Het is alleen lullig als je net nummer 100 bent. :( Kan ook voor komen als je wel oplet maar net in je spiegel kijkt, want dat kost je ook een halve seconde. Zo ook wel eens een near mis gehad: kunnen uitwijken omdat je net gezien had dat de baan naast je leeg is. Als daar wel iemand gereden had was het boem geweest, want degene voor me werd serieus gesneden en remde dus erg hard: had ik nooit meer gehaald met remmen...

Je kan overal parkeren. Het is de vraag of het mag en er een boete voor kan krijgen.
Briljant!

Als iemand iets fout doet (planken verliest, verkeerd parkeren in een bocht) geeft je niet het recht om er tegen op te botsen.
Stukje denken waar je u tegen zegt!

Als er een APK voor bestuurders wordt ingevoerd waarbij theorie wordt onderzocht, wordt het rustig op de weg en er is geen file-probleem meer.
Dat ik daar niet aan heb gedacht!!! Briljant!

Ik ga een blog over je schrijven Wibi, dan neem ik je filosofie helemaal mee. Laten we zo zeggen, de hoofdfiguur zal op jou lijken. Iets van de Verkeersadvocaat, of de Opvolger van Koos.:T

Ben benieuwd ! (y) Denk het met veel plezier te gaan lezen. Laat me weten wanneer die af is...

Misschien dat ik hem kan gaan inzenden bij de volgende blogcontest, ligt er aan wat het onderwerp gaat worden. Morgen is het stemmen daar en krijgen we een nieuw onderwerp.:T

Tja, het blijft natuurlijk ergens vreemd dat mensen eenmalig een vergunning krijgen om een zwaar en gevaarlijk voertuig te besturen, om daar vervolgens tientallen jaren zonder enige vorm van verplichte herkeuring of bijscholing gebruik van te kunnen maken... Het resultaat daarvan zie je elke dag, getuige 54 pagina's aan Idiote Acties. En mogelijk ben je zelf ook één van die personen zonder dat je daar zelf erg in hebt.

net een idioot tegen een geparkeerde auto geknalt. Die auto knalde weer tegen de auto van mijn ouders op. Gelukkig zatten mijn ouders er niet in.

Vannacht teruggereden van het zuiden richting Almere.
Op de a27 bij Hilversum komt een Pool in een oude BMW hard voorbij, terwijl er een stortbui is.
Nog geen 10 minuten later belt mijn collega in de bus voor ons op dat er net een BMW met hoge snelheid inhaalde, en terwijl er een lichte bocht naar links is is verongelukt. 2 personen bekneld en slecht aanspreekbaar, politie en ambulance zijn zeer snel ter plaatse (y)
Nadat de collega's getuigenverklaring hebben ingeleverd zijn we maar doorgereden...dan ben je blij dat je rustig reed...

Gelukkig betrof het inderdaad een eenzijdig ongeval waarvoor een behoorlijke tijd de snelweg is afgesloten geweest.

Ik heb er zojuist de ene na de andere idiote actie op zitten. Ik reed met een vriend mee terug naar de woonvorm, die jongen is spastisch en heeft een visuele beperking. Dus die rolstoel rijdt maar 6km/u en dat moet ik toegeven gezien de beperkingen van die jongen is dat een veilige snelheid.

Als je dan niet op het trottoir kan rijden is dat dus gewoon gevaarlijk, uberhaupt al. Te langzaam bestaat gewoon. Maar dan komt het, zo'n electrische rolstoel, zeker met een kuip-stoel er op is een behoorlijk topzwaar gevaarte. Dus een te oneffen trottoir dwingt je eigenlijk om op de fietsstrook te gaan rijden, het risico met omvallen is gewoon te groot. Bovendien staan er brandkranen, lantarenpalen en noem maar op, om nog maar te zwijgen

En dan begint het gekloot, niemand verwacht een rolstoel op (in principe) de rijbaan die amper 6km/u gaat. Onverlichte fietsers gaan als idioten passeren, auto's razen vlak langs.
Oversteek plaatsen waar de afrit voor voetgangers te steil is, maar waar je niet kan oversteken in de tijd die het fietserslicht je geeft. Dan moet je maar weer improviseren, hetgeen vaak tot onhandige situaties leidt.

Eenmaal op de terugweg, toen ik gewoon 19km/u kon rijden (ja die scootmobiel is opgevoerd, 12km/u is voor bejaarden) merkte ik gelijk dat het allemaal stukken makkelijker ging, verkeerslichten voor fietsers zijn dan goed bruikbaar en de meeste fietsers haal je gewoon in. Het maakt zo'n enorm verschil of je eigenlijk geen plaats op de weg hebt, of gewoon goed kan meekomen met het verkeer waar je tussen in rijdt. Ook blij dat de meeste van mijn vrienden met elektrische rolstoelen wel gewoon 14 tot 16km/u kunnen rijden, die gaan wat dat betreft toch veiliger over straat.

Eigenlijk is met een rolstoel die maar 6km/u kan het verkeer in gaan gewoon al een grote idiote actie, maar je kan ook niet voor elke klipscheet een taxi moeten laten aanrukken. Morgen maar weer eens een flinke lijst met opmerkingen over de rolstoel-ontoegankelijkheid naar de gemeente de deur uit doen.

Gebruik dan gewoon het WMO vervoer, daar is het voor. Kost bovendien veel minder dan die elektrische rolstoel uit de grille van een DAF peuteren.

Het WMO vervoer? Je bedoelt die 450km per jaar? Sorry, maar mag ik even lachen? Nee, even alle gekheid op een stokje, ik snap dat je dat als goed bedoelde suggestie doet, maar helaas is het dat niet.

450km is alles wat diegene krijgt, dus die gaan jaarlijks grif op aan verjaardagen van ouders, zus en dat soort dingen meer. Valys buiten die 450km per jaar kost €1,25 per kilometer. De RegioTaxi zou dan een betere oplossing zijn, maar die houden heel ouderwets de buszones nog aan en het Maas-Waalkanaal is zo'n zonegrens. Dan ben je aan de RegioTaxi al €6,30 en dan moet ik (er moet een begeleider mee met reizen) nog terug naar huis, heen mag ik dan gratis meerijden, maar terug moet ik dan weer die €6,30 ophoesten.

Eigenlijk zou de instelling waar diegene woont het vervoer moeten regelen, maar in het weekend zijn er maar 2 bewoners op die woonvorm, dus dan is er maar 1 iemand aan ADL aanwezig en die mag niet weg. Dus die Sprinter blijft dan mooi voor de deur staan en ondanks dat ik werk voor hetzelfde moederbedrijf en geautoriseerd ben om op die busjes te rijden, mogen we die dan toch niet gebruiken.

Nee, WMO-vervoer is de regiotaxi of vervoer op maat. Dat is altijd nog goedkoper dan meneer uit de grille van een DAF peuteren en zou dan ook mijn keuze zijn en afhankelijk van de regiotaxi die je hebt kun je bij de gemeente een indicatie krijgen voor gratis begeleiding. Sommige regiotaxi's hanteren zelfs de regel dat begeleiders (dus mensen met de begeleiderspas) ook alleen (dus zonder de pashouder te begeleiden) gratis ritten kunnen maken zolang die maar dezelfde rit zijn als de pashouder, of als die rit noodzakelijk is om van/naar de pashouder te komen.

De reisvorm met 450km per jaar waar jij op doelt is Valys, en ook daarmee kun je reizen als je kilometers op zijn. Je betaalt dan alleen niet €0,18 per kilometer, maar €1,19 per kilometer. Daar kun je zelfs nog korting op krijgen als je rit wordt gecombineerd met 2 of meer andere Valys pashouders. Enige beperking die je hebt is dat Valys geen korte afstanden (5 zones of minder) rijdt.

Overigens kun je bij Valys prima meer kilometers krijgen. Dat is een kwestie van het Hoog Persoonlijk Kilometerbudget aanvragen (aanvraagformulier daarvoor kun je telefonisch bestellen) en dan zou meneer 2250km op jaarbasis kunnen krijgen mits zijn aanvraag geaccepteerd wordt. Misschien een tip voor de begeleiding op je woonvorm om daar eens achteraan te gaan.

WMO-vervoer in de vorm waar jij het over hebt telt als vervoersvoorziening, dat is dezelfde grond waarop diegene nu de elektrische rolstoel heeft. Het een sluit daarmee het ander uit, want de WMO vergoedt geen dubbele voorziening.
Op dezelfde manier sluit het vervoersonderdeel van de AWBZ zorg met verblijf indicatie het HPK voor Valys uit, die voorziening hoort namelijk door de woonvorm geleverd te worden, die krijgen daar ook al geld voor.

Het eigenlijke probleem in dit scenario is het personeel op de woonvorm. Er was van het weekend maar 1 andere bewoner op die woonvorm aanwezig, die had geen bezwaar om even mee te rijden zodat er geen bewoners alleen op de woonvorm zouden zijn. Maar mevrouw van de ADL dacht daar anders over, die wilde perse niet weg.
Ook mocht ik het busje niet meenemen, ondanks dat ik daar vanuit het moederbedrijf (ik werk op een zgn. sociale onderneming die onderdeel is van dezelfde overkoepelende instelling) geautoriseerd ben om op die busjes te mogen rijden.

De volgende keer regel ik van te voren wel wat met de vlootbeheerder van onze regio, zorg ik er gewoon voor dat er een extra busje bij die woonvorm is dat wij in het weekend kunnen gebruiken. Dat is de meest makkelijke en goedkoopste oplossing.

[size=x-small]Nb. niet dat het belangrijk is maar ik heb zelf in 2004 al gekozen voor het scheiden van mijn wonen en zorg. Ik betaal liever meer aan huur etc. dan dat ik ooit nog vrijwillig naar zorg met verblijf ga. Zo kan ik wonen waar, hoe en met wie ik wil en heb ik veel meer keuze in wie mijn begeleiding doet, nu kan ik kiezen uit 3 instellingen of delen elders inkopen, bij zorg met verblijf zou ik hier in de regio maar 1 instelling hebben en vrijwel geen keuze qua begeleider. Ook is dit veel goedkoper voor iedereen, voor mij qua eigen bijdrage en voor de staat qua kosten voor een uur begeleiding. Alleen de zorgcoördinator zou mij liever op een interne plek zien, want dat levert veel meer geld op voor hen, maar die vent kan me gestolen worden.[/size]

Wat je in je eerste alinea schrijft vind ik heel bijzonder, want het aantal klanten dat wij vervoeren mét scootmobiel/elektrische rolstoel/duwrolstoel/rollator (alles door WMO betaald) is niet op mijn beide handen te tellen (lees: het zijn er heel erg veel). Die reizen allemaal met de regiotaxi, en een flink aantal Valys-klanten heeft 'gewoon' HPK ook al wonen ze op een woonvorm of andere instelling waar de zorg ook wordt geregeld voor ze. Sterker nog, er zijn bij verschillende regiotaxi's speciale instellingenpassen waarmee instellingen ook vervoer kunnen regelen voor klanten van ze zónder regiotaxi-pas of voor groepsuitjes.

Blijft inderdaad wel staan dat het niet heel handig opgelost is door de leiding aldaar. Hoewel ik best snap dat ze een busje (Sprinter neem ik aan?) niet zomaar uitlenen, lijkt het me toch wel te kunnen voor iemand die daartoe bevoegd is. Nou ja, dan hoop ik dat het je lukt om in het vervolg een extra busje te regelen ;)

Van die HPK klanten, hoeveel daarvan wonen op een instelling die ook de vervoersvoorziening zou moeten doen? Want dat maakt een groot verschil, clienten die op de afdeling Wonen van het moederbedrijf wonen en bij Werk en Dagbesteding bijvoorbeeld naar een DAC gaan, worden door eigen busjes vervoerd, niet door bijvoorbeeld het regiotaxi bedrijf. Hetzelfde geldt voor jongeren die van Wonen naar school vervoerd moeten worden, dat is allemaal eigen vervoer vanuit de instelling.
Voor een hele groep van die mensen is er dus al een indicatie met functie vervoer afgegeven, waardoor het HPK niet meer wordt afgegeven.

In mijn gemeente sluit het hebben van een scootmobiel (van bepaalde categorieen), een pendel, een handbike en ga zo maar door, niet alleen elkaar uit maar ook de mogelijkheid tot benedenregionaal WMO vervoer, daarvoor heb je immers je scoot, pendel of wat dan ook. Het enige wat je kan krijgen is een pasje dat je gratis een begeleider mee mag nemen, verder niets. Wat mij als begeleider dan laat zitten voor de terugreis, die moet ik echt zelf betalen.

En ik snap ook wel dat ze niet zomaar een H2L2 Sprinter met lift meegeven aan de eerste de beste, maar ik had de verklaring van vlootbeheer bij me, met stempels en de hele santenkraam. Maar voor de volgende keer moet dat geen probleem zijn, de vlootbeheerder voor ons rayon is een oud klasgenoot van mij. Ik ben dan nog niet zo heel oud, maar ook hier werkt het old-boys network prima. Ik regel gewoon dat de bus van mijn werk op vrijdag bij die woonvorm gestald wordt voor het weekend, dan staat daar voortaan een extra bus waar ik de sleutel van heb.

Al die regeltjes hebben ze inderdaad leuk in elkaar gesnuffeld. Zit me hier soms ook rot te zoeken in die systemen hoe ze al die zooi opgeslagen hebben. En tegen de tijd dat je alles door hebt is het jaar voorbij en gooien ze de hele boel weer om.(n) Niet bij uitzondering onder het motto alles te eenvoudigen, wat in de praktijk vaak het tegenovergestelde blijft. Ter verduidelijking: ik maak rapportages bij een GGZ-instelling.

Gelukkig heb je goede contacten Mergelsberg en hopelijk kan je het zo dan inderdaad oplossen. ;)

-knip-
En ik snap ook wel dat ze niet zomaar een H2L2 Sprinter met lift meegeven aan de eerste de beste, maar ik had de verklaring van vlootbeheer bij me, met stempels en de hele santenkraam. Maar voor de volgende keer moet dat geen probleem zijn, de vlootbeheerder voor ons rayon is een oud klasgenoot van mij. Ik ben dan nog niet zo heel oud, maar ook hier werkt het old-boys network prima. Ik regel gewoon dat de bus van mijn werk op vrijdag bij die woonvorm gestald wordt voor het weekend, dan staat daar voortaan een extra bus waar ik de sleutel van heb.

Lijkt me een prima oplossing (y)

Vanmiddag weer mijn grote 'vriend' met zijn groene Ligier op de N322 tegengekomen. Gelukkig voor mij voegde hij, met wel 48km/u op mijn teller, in over het eerste blokje. Dus ik trap vol het gas in en terwijl ik rechts van de blokmarkering het lunchtrommeltje voorbij rijd word ik getrakteerd op een zeer matig toeterconcert. Ik heb maar even vriendelijk gezwaaid en ben gewoon doorgereden, 75 Franse PKs zijn ruim voldoende in zo'n geval.

Net een pannenkoek die de N3 opwilde, maar kennelijk het gaspedaal niet kon vinden. Busje vol in de ankers, waardoor ik ook in de ankers moest. En dan voegen we opeens met 30 in op een 80 weg. Erg bevorderderlijk voor de mensen achter ons.
Als ie wat meer gas had gegeven kon ie overigens prima voor dat busje invoegen, kennelijk te eng ofzo, geen idee.

Ik heb het over deze oprit:
https://maps.google.nl/maps?q=n3+dordrecht&hl=nl&ll=51.815926,4.707412&spn=0.003011,0.008256&sll=51.992171,4.494086&sspn=1.535712,4.22699&hnear=N3,+Dordrecht,+Zuid-Holland&t=m&z=18&layer=c&cbll=51.815926,4.707412&panoid=GNWU8zd2t3LdtzFuDfByRg&cbp=12,136.11,,0,4.33

Als ik een beetje gas geef kan ik met ruim 110 invoegen. Maar ook met een Atoz kan je daar de 80 wel halen als het moet.
Ik heb er ook weleens mensen stil zien staan aan het eind van die invoegstrook, nou succes dan met je boodschappenkarretje.
Ow en ik zag er laatst plots een bord staan met "korte invoegstrook". Slim neergezet ook pas bij de laatste knik. Tja dan hoeft het niet meer. Zet dat bord onderaan net na de stoplichten neer. Dat is nuttiger dan op een plek waar men zelf al door de bocht op de invoegstrook kan kijken.

Hehe, bij zulke figuren is dat hier ook meer dan voldoende inderdaad. ;) Kom er hier ook wel eens 1 tegen: een rode Alto met roestplekken en een blonde dame er in. Helaas geen blonde schone.:T Die voegt meestal met een gangetje van 60-65 kmh in op de A16. Ook vlak na de blokmarkeringen. Of er nu iemand aan komt of niet. Dat gaat vroeg of laat een eker fout, maar echt versnellen doet ze niet. De invoegstrook is dus voor mijn 75 Franse PKs ook lang genoeg. :p

EDIT: Ik doelde overigens op deze. Misschien wel bekend uit de filmpjes van Geelhoed die daar wele ens langs rijdt.

Dat soort figuren zie ik ook met regelmaat bij oprit 1a naar de A73 rechts.
Als je daar onderaan de gehele uitvoegstrook gebruikt, is het verkeerslicht in de regel op tijd groen en kan je de bocht onderaan makkelijk met 40 nemen. Even op het gas en je rijdt bij het puntstuk al makkelijk 100+ en dan nog heb je 300m om in te voegen.
Zelfs op een gemakkelijke, overzichtelijke, ruim aangelegde oprit en invoegstrook als die zijn er nog mensen die het klaarspelen om met 60 over het eerste blokje in te voegen.
Voor mij is dat een van de grote verkeersergernissen moeten remmen op de invoegstrook omdat Sjappie voor je nog opzoek is naar z'n 4.

[size=x-small]WTF... de spellingscontrole wil dat ik 'verkeersergervissen' schrijf[/size]

Ik ben vrijdag wel weer een enorme eikel tegengekomen. Ik ging een rotonde driekwart rond, zonder linksknipperen uiteraard. Misschien dat uit tegenovergestelde richting een linksknipperfetisjist stond, maar die prakte m vrolijk voor mijn bumper. Flink in de ankers en op de toeter.
Blijkbaar was meneer niet zo gecharmeerd van de toeter, want toen ik m later wilde inhalen (hij reed ruim onder de Vmax) begon ie me te snijden, echt snijden, gewoon opzettelijk proberen mij aan te rijden. Ik heb mezelf maar weer achter deze idioot gevoegd want ik kwam er echt niet langs. Nog het hele eind heel kinderachtig met m'n groot licht aan gereden... Ook niet netjes natuurlijk.

Uiteraard ook nog iemand gehad die bij het invoegen bij de eerste blokjes haar wagen bijna in m'n flank duwde, niet eens voor me maar echt naast me. Geluk dat er ruimte was links.

Verder vrijdag weer wat toeristen in Amsterdam die stoplichten rood laten worden door tomtomkijken, erg traag gaan bij het toch door groen rijden, en dan verkeerd voorsorteren. Dat was gelukkig mijn kans om m in te halen, stond ie daar tomtom te klooien schuin op twee voorsorteervakken... Paste er maar net langs :)

Meneer de (eigen) rechter,

Ja, die taxi-chauffeur was duidelijk nog niet helemaal wakker op de kruising van de Kayersdijk in Apeldoorn. Ja, hij had moeite om zijn eigen baan te houden.
Maar dat is nog geen reden om eigen rechter te spelen, door zelf ook te gaan snijden, en daarmee achter uw Ford Focus Stationwagon en de taxi, bijna een ongeluk te veroorzaken.
Tevens was uw discussie met de taxichauffeur vast erg interessant, maar u blokkeerde daarmee wel de volledige rijbaan, daarmee normale mensen belettend om naar hun werk te gaan.

Ik stel voor dat u in het vervolg eerst even rustig een ontbijtje nuttigt, met een kopje muntthee erbij, voordat u in de auto stapt.
Gaat u een stuk relaxter onderweg, en hebben andere mensen misschien iets minder last van u.

Goedendag.

mnrdeRechter.jpg

Ook leuk. Een dame op een motor die -á la Geelhoed'- het ding schuin voor de rij wachtende auto's plaatst, na over een dubbele doorgetrokken streep te zijn gereden om daar te komen. Van daar uit nam ze de rechterbaan, haalde daar drie auto's in om vervolgens weer naar de linkerbaan te gaan. Saillant detail was dat betreffende dame een motoragente was; zónder de sirene of het zwaailicht in werking.

Kreeg toch even de aanvechting eens te vragen wat ze nu eigenlijk aan het doen was. Ging helaas niet door;)

Boet zei:
Saillant detail was dat betreffende dame een motoragente was; zónder de sirene of het zwaailicht in werking.

Die mag dat dus wel (Als het nodig was)

Weet niet of het onder 'Idiote acties' geschaard kan worden, wellicht is 'Verboden maar wel sociaal' passender.
Op mijn woon-werk-route passeer ik altijd een tweetal turborotondes, deze liggen vlak bij elkaar. De oprit naar de snelweg volgt niet veel later. Voordeel van die rotondes is dat de jongens van de mannen gescheiden worden. Oftewel: als je geen haast hebt tokkel je lekker verder, zo wel dan is er doorgaans voldoende ruimte om de snellere baan te kiezen. Werkt fantastisch, niet in de laatste plaats omdat je daarmee een tactische plek in het 'treintje' kunt kiezen alvorens het hele spul de snelweg op draait. Vanochtend ging het ook prima, er reed een oude landrover met geladen aanhanger op de rechter baan. Tezamen met 4 andere auto's kon ik die mooi voorbij. Iets verderop reed echter ook een vrachtwagen, die konden we echter niet meer voorbij. Oftewel: dat wordt invoegen op de snelweg achter zo'n trage vrachtwagen, niet ideaal in de spits. Afgaande op de nogal opvallende kleuren van zowel de vrachtwagen als de gepasseerde landrover had ik al de indruk dat ze van hetzelfde bedrijf waren en dus samen op zouden rijden. Dat klopte, en de vrachtwagenchauffeur was zich blijkbaar bewust van het feit dat hij mij en m'n vier voorgangers op zou houden. Dus zodra hij de oprit opdraaide ging de combinatie meteen naar rechts (dus de vluchtstrook op) maar hij reed wel rustig door. Na enig aarzelen van de eerstvolgende auto (wat gaat die nou doen?) was het plannetje duidelijk: hij liet ons gewoon keurig passeren om daarna weer voor zijn collega in te voegen. Oom agent zou er vast een prent voor uitschrijven, maar ik vond het wel een nette actie.

Ik kan me nog wel een belachelijke situatie van een aantal jaren terug bedenken. Onder het motto compleet inzichtsloze mensen...

Een vrachtwagen kon niet onder een viaduct door, zijn ladig was te hoog.
Inmiddels een hele rij auto's erachter gevormd en het hele spul moest dus achteruit.
Dat ging natuurlijk niet erg soepel.
Ik moest ook naar achteren, maar zag naast mij een leeg parkeervak paralel aan de weg.
Dus ik denk, mooi dan draai ik hem daar wel in, scheelt een berg ruimte.
Wat doet die pannenkoek achter me, die rijdt het gat dicht en sluit aan in de rij die achteruit wil. o_O

En daarna natuurlijk het gedoe om weer uit dat parkeervak te komen, alsof mensen werkelijk denken dat ik daar ging parkeren. Ik zat immers al die tijd (10 min) in de auto. Ik verwachtte dat degene direct achter me mij er wel weer tussen zou laten, maar nee hoor.

Leon in z'n SEAT zei:
Dus zodra hij de oprit opdraaide ging de combinatie meteen naar rechts (dus de vluchtstrook op) maar hij reed wel rustig door. Na enig aarzelen van de eerstvolgende auto (wat gaat die nou doen?) was het plannetje duidelijk: hij liet ons gewoon keurig passeren om daarna weer voor zijn collega in te voegen. Oom agent zou er vast een prent voor uitschrijven, maar ik vond het wel een nette actie.

Maak dit ook een hele enkele keer mee (lees: veel te weinig), en kan het inderdaad ook erg waarderen (y)

Dus zodra hij de oprit opdraaide ging de combinatie meteen naar rechts (dus de vluchtstrook op) maar hij reed wel rustig door. Na enig aarzelen van de eerstvolgende auto (wat gaat die nou doen?) was het plannetje duidelijk: hij liet ons gewoon keurig passeren om daarna weer voor zijn collega in te voegen. Oom agent zou er vast een prent voor uitschrijven, maar ik vond het wel een nette actie.

Zulke nette acties zijn niet voorbehouden aan vrachtwagenchauffeurs.

Mergelsberg zei:
Vanmiddag weer mijn grote 'vriend' met zijn groene Ligier op de N322 tegengekomen. Gelukkig voor mij voegde hij, met wel 48km/u op mijn teller, in over het eerste blokje. Dus ik trap vol het gas in en terwijl ik rechts van de blokmarkering het lunchtrommeltje voorbij rijd word ik getrakteerd op een zeer matig toeterconcert. Ik heb maar even vriendelijk gezwaaid en ben gewoon doorgereden, 75 Franse PKs zijn ruim voldoende in zo'n geval.

Da's dan een boete voor de man in de Ligier voor onterecht claxonneren, lijkt me. Rechts passeren bij een blokmarkering is gewoon toegestaan. Toch?

Klopt van Puffelen...en trams mag je ook rechts inhalen, maar die komen hier wat minder voor...

Van_Puffelen zei:
Mergelsberg zei:

Da's dan een boete voor de man in de Ligier voor onterecht claxonneren, lijkt me. Rechts passeren bij een blokmarkering is gewoon toegestaan. Toch?

Klopt. Daarnaast mag die Ligier daar niet rijden, is een autoweg.

§anitarium zei:
Van_Puffelen zei:
Mergelsberg zei:

...Een niet geheel onbelangrijk detail waar ik enigszins overheen las...Bestuurder lijkt me gemáákt om in dit topic te figureren o_O

Het staat ook niet in die bewuste post van Mergelsberg, maar volgens mij pendelt hij tussen Druten en Nijmegen-Dukenburg. De N322 ter hoogte van Druten is een autoweg die richting Nijmegen overgaat in de snelweg A73.

Van_Puffelen zei:
§anitarium zei:
Van_Puffelen zei:
Mergelsberg zei:

...Een niet geheel onbelangrijk detail waar ik enigszins overheen las...Bestuurder lijkt me gemáákt om in dit topic te figureren o_O
Die bestuurder rijdt van het DAC in Druten richting Bergharen, de tweede keer dat ik hem tegenkwam ben ik hem gevolgd om hem aan te spreken op zijn levensgevaarlijke stunt, maar meneer is er van overtuigd dat die brommobiel een auto is. De 45km/u sticker achterop heeft hij ook vervangen door een 60km/u sticker, want op de teller van dat ding haalt hij blijkbaar 60 en dat ziet hij tevens als argument om de autoweg op te mogen, want hij "kan en mag" toch 60. Ik ken hem verder niet, maar hij kwam op mij over als iemand die niet wil snappen dat hij iets verkeerd doet.

Terug
Bovenaan